Sunday, August 24, 2014

0 Lagi Kerja-Kerja Membabitkan MRT Mengancam Nyawa Orang Ramai


Seolah-olah dah menjadi trend tiba-tiba apabila berlaku lagi kejadian yang melibatkan kerja-kerja pembinaan MRT yang mengancam keselamatan awam.

Kali ini ia berlaku di tengah-tengah jalan raya dan nyaris mencipta kecederaan & kematian.

Monday, July 21, 2014

0 PM Belanda Gesa Presiden Rusia Tunjukkan Keikhlasan #PrayForMH17


Perdana Menteri Belanda, Mark Rutte menggesa Presiden Rusia, Vladimir Putin menggunakan pengaruhnya dan melakukan "apa yang patut beliau lakukan" berhubung nahas pesawat Malaysia Airlines penerbangan MH17 yang dipercayai ditembak jatuh Khamis lepas.

Dalam satu sidang media yang diadakan selepas menelefon Putin dari The Hague, Rutte berkata Putin "hanya ada satu peluang akhir" untuk menunjukkan beliau serius membantu pasukan penyelamat mengambil mayat mangsa nahas itu.

Wednesday, November 6, 2013

0 GST Yang Perlu Anda Ketahui #KnowGST



Terdahulu, kita disajikan dengan pembentangan belanjawan 2014. Kali ini kita melihat Kerajaan mengambil beberapa langkah yang lama ditangguhkan, seperti penurunan subsidi gula dan pengenalan sistem cukai baru.

Sememangnya bajet ini kurang gula-gulanya. Tidak hairan jika ramai rakyat yang marah mahupun kecewa, lebih-lebih lagi bila diingatkan tentang isu ketirisan yang masih tidak berjaya diselesaikan dengan bermakna.

Namun di akhir ini, saya rasa seperti kita sebagai rakyat tidak mahu lagi berfikir. Kita lebih mahu diapi-apikan daripada menimbang sesuatu isu secara objektif.

Ambil cukai barang dan perkhidmatan atau GST sebagai contoh. GST yang bakal menggantikan sistem cukai tidak lansung lama yakni cukai jualan dan perkhidmatan atau SST membawa macam-macam reaksi daripada pelbagai pihak.

Ramai yang marah, mengandaikan semua harga barang akan meningkat drastik. Marah kerana GST dianggap sebagai cukai tambahan di atas SST sedia ada. Marah kerana andaian kerajaan hanya ingin mengaut duit daripada rakyat sebelum dihabiskan dengan rasuah.

Reaksi ini tidak menghairankan. Tetapi bila kemarahan itu tidak berlandaskan pertimbangan, hanya retorik politik semata-mata, saya rasa kecewa dan bimbang. Seharusnya di negara yang demokrasi ini mengajar kita menjadi lebih matang. Tanganni masalah dengan bijak sana jangan hanya pandai buat demonstrasi dijalankan di luar parlimen, nun sebelum GST diumumkan.

Saya bukan pakar GST, jadi saya hanya inginkan wacana yang adil dan intelek, bukan wacana penuh emosi dan berbaur politik.

Pertamanya, tentang andaian harga barang. Ramai yang tidak menyedari bahawa barang-barang penting seperti beras dan tepung akan dikenakan GST sebanyak 0%. Bukan itu sahaja, perkhidmatan kesihatan pula akan dikecualikan daripada GST. Walaupun benar sesetengah harga barang akan meningkat, namun jangan dilupakan sistem GST yang digunapakai Malaysia telah diubahsuai untuk mengurangkan beban rakyat sebanyak mungkin.

Kedua, GST bukanlah cukai tambahan sebaliknya digunakan untuk menggantikan sistem SST. Perubahan sistem ini bukan untuk membebankan rakyat. Malahan ia dilakukan untuk merombak sistem SST yang membenarkan penggandaan cukai serta tidak menyeluruh.

Ketiga, walaupun ketirisan masih tidak diatasi dengan bermakna, langkah seperti Unit Pengurusan Integrasi di setiap kementerian menunjukkan suara rakyat sedang didengar. Jawatankuasa Khas untuk menyiasat dan mengambil tindakan keatas pesalah laku seperti dilaporkan Laporan Ketua Audit Negara juga dicadangkan bagi mengurangkan ketirisan ini.

Banyak lagi perkara yang perlu diperbaiki. Namun langkah-langkah ini perlu kita pertimbangkan dalam menerima atau menolak sistem baru GST.

Tidak dinafikan, GST tidak sempurna. Tanpa penguatkuasaan yang mantap, pengelakkan cukai masih akan berterusan. Jika Akta Persaingan 2010 yang dicanangkan kerajaan tidak dikuatkuasakan dengan baik, rakyat akan terbeban dengan peniaga-peniaga tidak bertanggungjawab menggunakan sistem kartel dan memanipulasi harga barangan.

Inilah yang saya fahami tentang isu ini. Sekali lagi ingin saya tekankan, saya bukan lah pakar GST. Namun inginkan wacana yang lebih berilmiah supaya rakyat seperti saya dapat mendalami isu ini secara objektif.

Tidak elok jika isu cukai yang amat penting ini di dominasi oleh retorik seperti ‘No GST’ semata-mata untuk melawan inisiatif kerajaan Barisan Nasional.

Sedih sekali jika demonstrasi besar-besaran dilakukan atas alasan GST walaupun realitinya hanya sebuah kuda tunggangan sesetengah pihak untuk kepentingan politik.

Belanjawan alternatif Pakatan Rakyat juga menyentuh isu GST. Secara jelas, mereka menentang pelaksanaan GST sekarang dan sebaliknya mencadangkan melalui seksyen 4(a) agar sebuah komiti rundingan dilakukan untuk mengkaji isu ini.

Isu ini telah dikaji untuk beberapa tahun. Kedua, mencadangkan agar sebuah komiti ditubuhkan untuk memberi cadangan adalah jalan mudah yang tidak membawa kita kemana-mana. Yang ketiga, komiti ini akan mengambil beberapa tahun untuk mengeluarkan cadangan mereka, dan jika akhirnya mereka bersetuju dengan GST, kadar permulaan yang lebih tinggi daripada 6% akan terpaksa dikenakan.

Di mana kerajaan perlu mempertingkatkan lagi penerangan tentang GST seperti yang dilakukan melalui laman web Kastam Diraja Malaysia, pihak pembangkang juga perlu objektif dalam memberi alternatif supaya pengundi-pengundi dapat membuat keputusan yang bijak berlandaskan fakta.

Jangan dipolitikkan semua perkara, demi populariti diri sendiri.

Anda boleh cintai GST. Anda boleh benci GST. Tapi tak kenal maka tak cinta, belum kenal jangan dibenci, bukan?

Sunday, October 27, 2013

5 #PRKSgLimau - Siapa Yang Sesat Abby Abadi Atau Umno?


Agak terkejut juga bila mendegar kata Abby Abadi yang mendakwa Umno bertanggungjawab menjadikan golongan selebriti di Malaysia mengabaikan tanggungjawab sebagai umat Islam.

Tapi tertanya-tanya juga... siapa Abby Abadi ini?

Pernahkah Abby Abadi ni mendapat tauliah dari jabatan agama mana-mana untuk berceramah berkaitan Islam dan hukum-hukum dan apa background pengajian agama yang Abby ada?

Kalau setakat Ustazah jadian... baik Abby mohon maaf dan tarik balik kenyataannya sebelum dia di saman oleh UMNO!


Kereta Abby rosak sebelum dia merosakkan orang ramai di Sg Limau!

YAN: Umno bertanggungjawab menjadikan golongan selebriti di Malaysia mengabaikan tanggungjawab sebagai umat Islam, dakwa penyanyi dan pelakon, Abby Abadi.

Abby Abadi yang kini menyertai pembangkang menerusi ceramah sempena kempen Pilihan Raya Kecil Dewan Undangan Negeri (DUN) Sungai Limau malam tadi dengan lantang menyalahkan Umno kerana membiarkan gejala maksiat berleluasa dalam industri hiburan tanahair.

"Dulu saya berlakon tak berfikir sangat tentang dosa dan pahala. Tak apa bila suami orang buat suami kita, suami kita pula orang lain boleh buat macam suami sendiri.

"Dalam dunia hiburan, kita dipisahkan oleh Islam. Kita hanya berurusan tentang duit. Ini berlaku dalam dunia hiburan di Malaysia dan kita boleh tengok sendiri. Di Malaysia kita dididik oleh Umno dan BN (Barisan Nasional) bahawa maksiat nampak macam benda biasa," katanya ketika berceramah di Kampung Dulang Kecil di sini, semalam.

Abby yang kini menjadi ahli PAS seumur hidup tampil membantu kempen calon parti itu, Mohd Azam Abdul Samat yang berhadapan saingan satu lawan satu menentang wakil BN, Dr Ahmad Sohaimi Lazim pada PRK DUN Sungai Limau yang akan diadakan pada 4 November depan.

Selain itu Abby atau nama sebenarnya Arbaiyah Abdul Manan menyeru pengundi DUN Sungai Limau supaya tidak memberi undi kepada calon BN kerana menurutnya adalah berdosa jika memilih parti kerajaan yang ditunjangi Umno.

"Dulu saya tak pernah mengundi, kali ini (PRU-13) baru saya mengundi PAS. Jadi dulu saya tak mengundi Umno maka tidaklah berdosa sangat.

"Kalau kita salah pilih kerajaan...berdosa. Kalau dia (kerajaan) buat pelik-pelik turut berdosa sebab kita sokong dia," katanya.

Pisssttt: Semakin hari semakin hanyut! Adakah Abby Abadi berhijrah kerana Islam atau kerana Pas?

Friday, October 25, 2013

6 Nurul Izzah Meroyan Kerana GST! @n_izzah #knowGST @NajibRazak #Bajet2014


Kesian anak "Papa".. Kalau kerajaan nak buat sesuatu kebaikkan untuk rakyat, ada saja yang tak kenakan?

Peringatan janganlah sesekali termakan dengan dakyah songsang yang dibawa oleh Pakatan Haram! Untuk keterangan lanjut sila rujuk pada artikel FMT yang bertajuk How does GST affect you?


Kerajaan akan melaksanakan cukai barangan dan perkhidmatan (GST) berkuatkuasa 1 April 2015 bagi menggantikan cukai jualan dan perkhidmatan yang dimansuhkan.

Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Razak telah menyatakan bahawa kadar GST yang akan dikenakan adalah sebanyak 6 %.

“Gst bukanlah cukai tambahan baharu realitinya kadar inflasi kini berada di paras rendah 2%. Kerajaan yakin inilah masa yang terbaik untuk melaksanakan GST kerana kadar inflasi minimum dan terkawal,” petikan kata DS Najib ketika membentangkan Belanjawan 2014 di Parlimen petang tadi.


Kami sediakan info grafik ini untuk puak-puak pembangkang yang lambat pickup! hope korang faham la ye!

Pelaksanaan GST sebenanya dapat membantu negara menangani banyak kelemahan dalam sistem pencukaian sedia ada.

Sebagai contoh pada waktu ini sekiranya kita membeli minuman berkarbonat di restoran tanpa kita sedari, kita dah membayar dua kali cukai iaitu cukai jualan dan cukai perkhidmatan.

Dalam bahasa mudahnya dalam sistem GST pengguna perlu membayar satu kali cukai sahaja. Realitinya juga perubahan harga barangan dan perkhidmatan apabila GST dilaksanakan adalah amat minimum.


Untuk rekod, Singapura dan Thailand mengenakan GST pada kadar 7 peratus, manakala Indonesia, Filipina, Cambodia, Laos, Vietnam dan Myanmar pula 10 peratus.

GST bagaimanapun dikecualikan bagi lima perkara, iaitu barangan makanan asas, perkhidmatan pengangkutan awam, urusan jual-beli serta sewaan rumah kediaman, perbelanjaan keatas perkhidmatan atau pembelian barangan pelajaran dan pendidikan, serta bayaran kadar pertama tarif bil air serta elektrik yang ditetapkan.

Selebihnya lu piiikiiiir la sendiri!

P/s Nurul Izzah sampai bila U nak block twitter I? dimana kebebasan suara keadilan yang selalu u laungkan tu?

Thursday, October 17, 2013

1 Isu CEC - KJ Belasah Guan Eng #Khairykj





Selepas kenyataannya disalahertikan oleh Setiausaha Agung DAP, Lim Guan Eng, berhubung penelitian Jabatan Perndaftar Pertubuhan (ROS) terhadap pemilihan sayap parti Umno yang berlangsung, pada Sabtu lalu, hari ini, Ketua Pemuda Umno, Khairy Jamaluddin kembali membidas pemimpin parti demokratik itu .

"Apa yang membezakan pemilihan Umno dan DAP. Ahli parti membuat aduan kepada ROS melalui surat.

"Ahli Umno tidak," katanya yang dipetik dalam laman Twitternya hari ini.

Beliau berkata demikian ekoran Guan Eng mendakwa dengan merujuk kenyataan Khairy bahawa perkara itu tidak terjadi jika ianya DAP dan itu adalah hipokrit.

Sebelum ini, Khairy berkata, masalah yang timbul dalam perjalanan mesyuarat dan pemilihan peringkat pemimpin sayap parti minggu lalu memadai dengan siasatan oleh jawatankuasa pemilihan Umno dan tidak perlu dibawa ke penelitian ROS.

Kes berkenaan, yang disifatkannya sebagai “terpencil”, perlu disiasat secara terperinci oleh jawatankuasa pemilihan tersebut, katanya kepada pemberita hari ini.

"Kalau ada kelemahan haruslah disiasat satu persatu. Setakat ini saya rasa tidaklah sampai ke peringkat harus dipertikaikan oleh ROS.

"Tapi tak apa, kita tengoklah siasatan yang dibuat. Tapi bagi kita ini bukan kes yang banyak, mungkin terpencil sahaja," katanya.

Selain itu, Khairy yang Menteri Belia dan Sukan itu berkata sekiranya ahli Umno membuat aduan kepada ROS tidak mustahil badan itu akan menyiasat.

"Jika ahli kami mengadu kepada ROS, ROS harus siasat.

"Tetapi ahli kami menggunakan mekanisme dalaman sekarang ini. Faham Lim Guan Eng?," ujarnya lagi.-SH

2 Fathul Bari Sedia Bersemuka Jui Meng... Latheefa Koya Harus Bertaubat


Ulama Muda yang juga exco pemuda Umno, Fathul Bari Mat Jahaya sedia bersemuka dengan Pengerusi PKR Johor, Datuk Chua Jui Meng bagi menjelaskan maksud Surah Al-Imran ayat 64 dan Surah Al-Ankabut ayat 46.

Katanya tindakan itu supaya Jui Meng tidak terus terkeliru dengan maksud sebenar ayat al-Quran bagi mengelakkan salah faham berkenaan kalimah ALLAH.


“Mereka sebenarnya masih tidak faham konteks penggunaan kalimah ALLAH oleh orang bukan Islam di negara kita. Saya sedia bertemu untuk memberi penjelasan.

“Beliau (Jui Meng) ini tidak faham mengenai tafsir ayat al-Quran itu, tapi mahu mengulas dengan mempersoalkan ayat tersebut dalam isu kalimah ALLAH,” katanya kepada Sinar Harian semalam.

Terdahulu, Jui Meng dalam status Twitternya memuat naik tafsir surah Al-Ankabut dan Al-Imran bagi mempersoalkan tindakan mahkamah melarang penggunaan kalimah ALLAH dalam edisi mingguan Katolik, The Herald.

Mengulas lanjut, Fathul berkata tindakan mahkamah melarang penggunaan kalimah ALLAH itu tidak boleh dipersoalkan sebaliknya cuba untuk menghormatinya.

“Tindakan mahkamah itu untuk mengelakkan daripada berlaku kekeliruan umat Islam dan penganut lain berhubung kalimah ALLAH. Tambahan pula kita dapat mengelakkan gejala pluralisme yang cuba diserapkan pihak luar terhadap umat Islam.

“Jika mahkamah benarkan, dibimbangkan akan membawa kemudaratan kepada generasi muda terutamanya yang kurang bimbingan dan didikan agama,” ujarnya.

Dalam pada itu, beliau menasihatkan orang ramai khususnya orang bukan Islam supaya tidak mempersoalkan keputusan mahkamah berkenaan kalimah ALLAH.

“Selama ini, tiada orang bukan Islam sibuk isu kalimah ALLAH, kita pun tidak tahu apa strategi dan perancangan mereka.

“Lebih baik mereka tidak campur tangan dalam isu ini,” katanya.


Tipah Perlu Bertaubat Sebelum Terlambat


Ini adalah satu penghinaan dari Latheefa Koya terhadap Penasihat Majlis Agama Islam Johor, Datuk Nooh Gadut menyatakan orang Islam yang mempertikaikan keputusan Mahkamah Rayuan berhubung penggunaan kalimah ALLAH boleh menjadi kafir serta murtad.

Menurutnya, tindakan umat Islam yang mempertikaikan keputusan itu mencerminkan akidah dan syariat serta keji dari segi akhlak.

Perbuatan Latheefa Koya menghina Penasihat Majlis Agama tersebut amatlah terkutuk Taubat lah!

Wednesday, October 16, 2013

1 #Kalimah Allah Dr. MAZA Beri Amaran Kepada @LatheefahKoya Dan Lain-lain!


Kita akan berasa malu jika gagal mempertahankan kesucian agama Islam dicemari oleh orang kafir... tapi berbeza pula dengan pendapat peguam PKR Latheefah Koya yang jahil ni.... Hormati dan patuh lah keputusan mahkamah Koya oii!


Kalau bukan kita yang hormati undang-undang, siapa lagi, dan kita kena ingat undang-undang digunakan untuk melindungi kepentingan awam keseluruhannya, bukan kepentingan satu-satu kumpulan agama tertentu sahaja.

Malang sungguh parti Pakatan Koyak Rabak ni.... "Harapkan pagar... pagar makan padi..."

Baca lagi disini...

Monday, October 14, 2013

0 KJ Ucap Penghargaan Kepada Penyokong Diatas Sokongan Padu @Khairykj #PemilihanUMNO #KJKP #01


"Alhamdulillah, syukur ke hadrat Allah SWT kerana terus memberkati perjuangan saya dengan keputusan pemilihan Pemuda UMNO yang baru berlangsung. Saya juga ingin merakamkan setinggi-tinggi penghargaan kepada para perwakilan yang telah mengundi saya pada Sabtu lalu seterusnya membolehkan saya kekal memimpin sayap Pergerakan Pemuda UMNO Malaysia buat satu lagi penggal.

Sokongan padu daripada para perwakilan di seluruh negara amat menginsafkan saya dan membuat saya sedar akan amanah dan tanggungjawab yang berat ini.

Sesungguhnya kepercayaan ini membuktikan para perwakilan akar umbi menyokong penuh agenda progresif dan politik penyelesaian yang saya amalkan selama ini. Kejayaan ini juga merupakan satu manifestasi bahawa sayap Pemuda terus utuh serta kekal bersatu. Saya yakin kesatuan ini akan memudahkan gerakkerja kita dalam mendekati dan menyakinkan generasi muda amnya.

Saya juga ingin mengalu-alukan para ahli jawatankuasa pusat yang baharu untuk sama-sama kita mengukuhkan sayap Pemuda berlandaskan ideologi progresif tanpa sesekali berkompromi tentang perjuangan agama, bangsa dan negara.

Marilah kita sama-sama berusaha mengukuhkan sayap Pemuda agar terus dapat memberi khidmat bakti yang ikhlas dan jujur kepada rakyat. Tak guna kita popular dalam parti tapi ditolak oleh rakyat. Akhirnya rakyat jua yang bakal menentukan kepimpinan negara. Mohon hidayah dari Allah SWT semoga kita berjuang dengan ikhlas dan terus utamakan rakyat agar UMNO kekal memimpin negara".

Kenyataan diatas dipetik menerusi laman facebook www.facebook.com/khairykj



Sementara itu di TL twitter sehingga kini kelihatan ratusan ucapan tahniah kepada KJ.


Begitu juga dengan aku.... Tahniah KJ! 

4 Khalid Samad Kecewa... Kerajaan Menang Rayuan, Herald Dilarang Guna Kalimah Allah


Sehingga hari ini Parti PAS yang mengelarkan diri mereka sebagai pejuang Islam gagal untuk menjelaskan pendirian mereka terhadap isu penggunaan kalimah Allah oleh orang Bukan Islam.



Bernama - The Herald, penerbitan mingguan Katolik dilarang daripada menggunakan kalimah Allah. Ini berikutan Mahkamah Rayuan membuat keputusan sebulat suara di sini hari ini untuk membenarkan rayuan kerajaan mengetepikan keputusan Mahkamah Tinggi pada 2009 yang membenarkan penerbitan itu menggunakan kalimah “Allah” untuk merujuk kepada “Tuhan”.

Hakim Mahkamah Persekutuan Datuk Seri Mohamed Apandi Ali yang mempengerusikan panel tiga anggota hakim berkata ia dianggap dapatan mahkamah bahawa Kementerian Dalam Negeri tidak bertindak dalam apa-apa cara yang mewajarkan campur tangan badan kehakiman mengenai keputusannya melarang penerbitan itu menggunakan kalimah Allah.

“Mengenai keterangan di hadapan kita juga kami berpuas hati bahawa bahan rujukan yang mencukupi telah dipertimbangkan oleh menteri (dalam negeri) dalam melaksanakan tugas dan kuasa berkanun mengikut Akta Mesin Cetak dan Penerbitan 1984,” katanya.

Beliau berkata ia juga penghakiman mahkamah bahawa keadaan yang ditetapkan oleh Kementerian Dalam Negeri dalam permit penerbitan Herald melarang The Herald daripada menggunakan kalimah “Allah” tidak melanggar mana-mana hak perlembagaan gereja.

“Ia merupakan dapatan bersama kami bahawa penggunaan nama “Allah” bukan sebahagian daripada kepercayaan dan amalan agama Kristian,” kata Hakim Apandi yang membaca ringkasan keputusan itu. Dua lagi hakim dalam panel itu ialah Datuk Abdul Aziz Abd Rahim dan Datuk Mohd Zawawi Salleh.

Pada 16 Feb, 2010, Ketua Paderi Gereja Roman Katolik Tan Sri Murphy Pakiam memfailkan permohonan semakan kehakiman menamakan Kementerian Dalam Negeri dan kerajaan sebagai responden, menuntut antara lain, perisytiharan bahawa keputusan kementerian melarang penggunaan kalimah ‘Allah’ dalam penerbitan The Herald adalah tidak sah.

Penerbitan mingguan itu yang diterbitkan dalam empat bahasa, telah menggunakan kalimah ‘Allah’ untuk merujuk kepada “Tuhan” dalam edisi bahasa Malaysia, khusus untuk penduduk di Sabah dan Sarawak.

Pada 31 Dis, 2009, Mahkamah Tinggi mengisytiharkan keputusan Kementerian Dalam Negeri melarang The Herald menggunakan kalimah itu adalah salah di sini undang-undang, tidak sah dan batal.

Sunday, October 13, 2013

7 Kemenangan Solid KJ Bukti Perpaduan Dalam Pemuda UMNO @Khairykj #PemilihanUMNO


Ucapan setinggi tahniah kepada Ketua Pemuda UMNO, Khairy Jamaluddin yang telah mendapat kemenangan besar bagi mengekalkan jawatan Ketua Pemuda Umno susulan pemilihan sayap-sayap Umno yang berlangsung semalam.

Kemenangan ini merupakan satu petanda yang baik dari segi jentera di peringkat akar umbi kerana Pergerakan Pemuda merupakan nadi dalam perjuangan memenangkan Barisan Nasional.


Menepati jangkaan awal, Datuk Seri Shahrizat Abdul Jalil dan Khairy Jamaluddin berjaya mengekalkan penguasaan masing-masing bagi jawatan Ketua Pergerakan Wanita dan Pemuda Umno.

Shahrizat dan Khairy sekali lagi diberi mandat oleh perwakilan untuk terus menerajui kedua-dua sayap Umno itu bagi penggal kedua apabila masing-masing diumumkan mendapat majoriti mudah iaitu sebanyak 100 dan 97 undi.

Keputusan rasmi pemilihan sayap Umno itu diumumkan Pengerusi Jawatankuasa Pemilihan, Tan Sri Tajol Rosli Mohamed Ghazal kira-kira pukul 3.30 pagi Ahad.

Sementara itu dua lagi pencabar jawatan Ketua Wanita Umno iaitu Datuk Maznah Mazlan setakat ini hanya mendapat tujuh undi manakala Raihan Suleiman masih belum mendapat undi.

Bagi Pergerakan Pemuda, Khairy diumumkan menang bergaya setelah menewaskan empat lagi pencabarnya iaitu Akhramsyah Muammar Ubaidah Sanusi, Syed Rosli Syed Harman, Irwan Ambak Khalid Izhar dan Abd Karim Ali.

Kesemua pencabar Khairy tidak mendapat undi sehingga keputusan rasmi tersebut diumumkan,

Menerusi sidang media terakhir pengumuman keputusan terkini pemilihan tiga sayap Umno itu yang dibuat kira-kira pukul 4 pagi Ahad, Tajol turut mengisytiharkan Mas Ermieyati Samsudin sebagai Ketua Puteri Umno yang baharu.

Mas Ermieyati menang setelah mendapat 96 undi menewaskan pencabarnya, Jamilah Hanim Othman.

Pemilihan kali ini menyaksikan 110,765 anggota perwakilan Wanita, kira-kira 70,000 Pemuda dan kira-kira 50,000 Puteri melaksanakan tanggungjawab masing-masing memilih kesinambungan kepimpinan sayap parti itu bagi penggal 2013 hingga 2016.

Bagi Pergerakan Pemuda, 94 calon disahkan layak bertanding di peringkat pusat manakala 7,125 calon di peringkat bahagian.

Bagi Pergerakan Wanita pula, 51 calon layak bertanding di peringkat pusat dan 6,758 calon di peringkat bahagian.

Melalui sistem pemilihan 'Electoral College' yang digunakan Umno pada pemilihan kali ini, setiap bahagian akan memberikan satu undi untuk seorang calon bagi setiap jawatan.

Kaedah ini memberi suara lebih besar kepada anggota dari 191 bahagian memilih kepimpinan parti ke arah menjadikan Umno lebih telus dan demokratik.

Saturday, October 12, 2013

0 Unoffical : KJ 115, Akhramsyah Kecundang Dibahagian Sendiri


Mengikut keputusan tidak rasmi nampaknya untuk jawatan Ketua Pemuda UMNO, Khairy Jamaluddin setakat ini mendapat sokongan padu bahagian-bahagian.

Tak rasmi KJ 115. Pencabarnya 0 undi. Akramsyah Sanusi tak dapat undi bahagian sendiri Langkawi. Juga Kubang Pasu dan Jerlun.

0 [Photo] Rembau Bahas Usul Politik, Sokongan PRU-14 @Khairykj #PemilihanUMNO


Calon Ketua Pergerakan Pemuda UMNO, Khairy Jamaluddin Abu Bakar memberitahu antara usul yang dibincangkan dalam Mesyuarat Pergerakan Permuda UMNO Bahagian Rembau ini adalah berkaitan soal perkasa politik.

Kata beliau, salah satu yang diberi keutamaan ialah cara mana Pemuda UMNO dapat mencari keserasian dalam menilai semula kelemahan pada Pilihan Raya Umum ke-13 (PRU-13) dan mencari formula bagi memastikan kemenangan pada PRU-14.


"Usul biasa, lagipun ini adalah tahun pemilihan, tumpuan kita adalah kepada pemilihan ini. Namun, kita tidak pula mengalpakan usul yang dibawa.

"Ada usul politik, kita bercakap soal tahap mana sokongan pada PRU-13 lalu dan apakah strategi yang perlu diambil untuk berhadapan PRU-14. Ini kita bincangkan bersama dengan serius,'' katanya di Institut Kemahiran Belia Negara (IKBN).










Okey brader-brader... Gua stop kat sini saja untuk hari ini.... jika ada kesempampatan wa akan update posting.... Sekarang hendak gerak ke PWTC! Kita jumpa disina....

Hmeemm! Dengar khabar berita baik buat KJ!

1 #PemilihanUMNO Pemuda Kepong Pilih @Khairykj Dan @Jamawijaafar


Perwakilan Pemuda UMNO Bahagian Kepong telah memilih Khairy Jamaluddin sebagai Ketua Pemuda dan Jamawi Jaafar sebagai Naib Ketua.

Proses pemilihan sayap Pemuda UMNO Bahagian Kepong diadakan di Dewan Tun Razak di Dewan Serbaguna, Dewan Bandaraya Kuala Lumpur, Jinjang di sini hari ini.

0 #PemilihanUMNO Pemuda Hulu Langat pilih @Khairykj Dan Mohamad Iruan


HULU LANGAT: Penyandang Ketua Pemuda UMNO, Khairy Jamaludin memperoleh undi untuk jawatan itu menerusi Pemuda Bahagian Hulu Langat.

Bahagian Hulu Langat turut memilih Mohamad Iruan Zulkefli untuk jawatan Naib Ketua Pemuda.

0 Terkini - KJ (3) Shahrizat (1) Mas Ermieyati (5) Azwan Bro (3) #PemilihanUMNO @Khairykj


Terkini: Keputusan Sayap Umno

Terkini Keputusan Sayap Umno. Datuk Shahrizat 1; Khairy Jamluddin 3, Mas Ermieyati Samsudin 5

0 Khairy, Shahrizat dan Mas Ermieyati Dahului Undi @Khairykj #PemilihanUMNO


Laman portal Rakyat.new hari ini melaporkan, sehingga jam 1.30 tengah hari ini, Khairy Jamaluddin Abu Bakar memperoleh satu undi untuk jawatan Ketua Pemuda, Datuk Seri Shahrizat Abdul Jalil satu undi (Ketua Wanita) dan Mas Ermieyati Samsudin dua undi bagi jawatan Ketua Puteri.

Khairy memperoleh undi pertama untuk jawatan itu menerusi Pemuda Bahagian Bera, Pahang.

Turut mengundi Khairy termasuk di Pemuda Bahagian Bukit Bendera

Bahagian Bera turut memilih Khairul Azwan Harun untuk jawatan Naib Ketua Pemuda.


Sementara itu Penolong Setiausaha Umno Taman Cempaka, Syed Rosli Syed Harman yang bertanding melawan penyandang jawatan Ketua Pemuda, Khairy Jamaluddin tidak hadir pada proses pengundian di Taman Tasik Pandan pada Sabtu.

Pusat pengundian dibuka daripada pukul 8 hingga 10 pagi.

Pusat berkenaan mempunyai 278 pengundi berdaftar namun hanya 212 orang yang hadir.


Friday, October 11, 2013

14 Hot: Masej Tun Mahathir Mahu KJ Kekal Sebagai Ketua Pemuda @Khairykj #PemilihanUMNO #KJ4KP


Memetik kenyataan bekas Perdana Menteri dan bekas Presiden UMNO, Tun Dr Mahathir Mohamad jelas menunjukkan beliau mahu setiap perwakilan memilih calon yang boleh memenanggi PRU ke 14 akan datang!

Kenyataan ini memberi gambaran tepat dimana, YB Khairy Jamaluddin (KJ) adalah pilihan calon Pemuda UMNO yang dimaksudkkan oleh Tun M.

Bukan sekadar itu... Harus diingat juga bahawa KJ merupakan satu-satunya calon Ketua Pemuda UMNO yang bergelar "wakil rakyat' (YB) yang sudah pasti akan membawa kemenangan pada PRU ke 14 nanti.

"Calon yang menang dalam pemilihan UMNO kali ini menggalas tanggungjawab besar dalam menentukan kemenangan Barisan Nasional (BN) pada Pilihan Raya Umum ke-14 (PRU-14).

Sehubungan itu, bekas Perdana Menteri dan bekas Presiden UMNO, Tun Dr Mahathir Mohamad menasihatkan perwakilan supaya bijak membuat keputusan sebelum memilih pada 12 dan 19 Oktober.

“Ingat, ini bukan pemilihan di dalam UMNO saja. Kesan baik atau tidak (pada pemilihan ini) hanya akan dapat dilihat pada PRU-14 nanti.

“Kalau perwakilan pilih calon yang tak baik dan tidak sesuai, jangan harap PRU-14 kita akan menang,” kata Tun Mahathir pada sidang media selepas melawat Tapak Pembinaan Terowong dan Kerja Bawah Tanah Transit Aliran Berkapasiti Tinggi (MRT) Stesen Cochrane, semalam.

Justeru itu... Pemuda wajib memilih YB Khairy Jamaluddin untuk terus kekal sebagai Ketua Pemuda UMNO Malaysia. Ini adalah kerana KJ satu-satunya calon yang terbukti diterima oleh rakyat.

Selama dua penggal KJ menjadi Ahli Parlimen Rembau, beliau telah membuktikan bahawa calon BN ini (PRU13) diterima baik oleh rakyat dengan kemenangan majoriti yang meningkat sebanyak tiga kali ganda.

YB Rembau ini juga mempunyai pengikut ratusan ribu di laman media sosial yang turut membuktikan beliau diterima baik oleh anak muda dari kawasan bandar dan luar bandar.



Akhir kata selamat bersidang kepada semua Perwakilan, ingatlah setiap undi anda akan membawa kemenangan di PRU-14

0 #PemilihanUMNO @Khairykj Taruh Keyakinan Perwakilan Rasional Buat Pilihan Esok #KJ4KP


Selamat Bersidang kepada semua perwakilan!

Ketua Pergerakan Pemuda UMNO, Khairy Jamaluddin menaruh keyakinan tinggi bahawa perwakilan pergerakan itu akan membuat pilihan yang rasional untuk jawatan diperingkat sayap UMNO berkenaan.

Beliau turut berharap seluruh ahli Pemuda dapat menjaga instutusi parti dan juga imej parti itu sendiri dengan memastikan pemilihan yang akan berlangsung esok berjalan dengan lancar yang sekaligus memperlihatkan UMNO mempunyai keahlian yang matang dan membuat pilihan dalam suasana kekeluargaan.



“Saya harap mereka yang dipilih esok pertamanya mereka ini rajin. Saya tak nak dipilih hanya orang yang rajin kempen tetapi rajin sepenggal yang akan datang. Saya rasa media UMNO pun tahu ada yang rajin…..ada yang tidak berapa rajin sebab kita pilih ini bukan setakat jumpa perwakilan dua tiga bulan lepas tetapi akan sentiasa bersama jalankan program bantu visi kepimpinan untuk empat tahun akan datang.

“Kita tak nak dipilih terus senyap…..terus hilang. Saya betul-betul berharap mereka ini rajin dan keduanya dari segi visi mereka mestilah progresif macam visi saya. Apa yang saya cuba buat untuk menarik golongan muda dalam UMNO…, orang muda di luar UMNO itu penting.

“Itu saya bawa pembaharuan dalam pemuda. Ada yang tidak faham dan ada yang kritik, tak mengapalah. Ada yang nak ciri-ciri kepimpinan zaman dahulu tetapi bagi saya ini adalah pembaharuan yang dituntut oleh orang muda pada hari ini,” katanya.

Beliau berkata demikian dalam wawancara ekslusif bersama UMNO-Online, di pejabatnya sempena pemilihan UMNO 2013. Esok, Sabtu sayap UMNO akan mengadakan pemilihan masing-masing dan pada 19 Oktober depan, pemilihan diperingkat sayap dan Majlis Tertinggi UMNO.

Ketika ditanya mengenai jumlah mereka yang bertanding di peringkat Exco Pemuda cukup ramai serta semua jawatan dipertandingkan, Khairy melihatnya sesuatu yang cukup positif.

Katanya senario tersebut menujukkan kejayaan pergerakan itu sendiri sehingga dapat menarik minat Pemuda untuk bertanding di dalam kepimpinan tertinggi pergerakan tersebut.

“Saya melihat positif…, ramai yang bertanding dalam Pemuda UMNO. Kalau tak ramai bertanding maksudnya orang tak minat dengan Pemuda. Saya lagi risau kalau untuk jawatan Exco hanya ada 25 orang atau 30 orang bertanding.

“Tetapi bila kita tengok 77 orang dan yang paling ramai berbanding dengan sayap lain hatta dengan MT Pemuda pun paling ramai, ini menujukkan orang minat dengan Pemuda.

“Mereka nak menyumbang kepada Pemuda. Bagi saya itu adalah isyarat positif dan juga satu tanda kejayaan Pemuda bahawa Pemuda masih lagi dapat menarik minat begitu ramai untuk bertanding dalam kepimpinan tertinggi,” katanya.

Beliau seterusnya menambah pemilihan UMNO pada kali ini menujukkan UMNO jauh lebih demokratik.

“Kita dengan sistem ini ialah walaupun ada sedikt sebanyak kelemahan yang perlu kita perbaiki untuk pemilihan akan datang, tetapi melalui sistem ini kita buktikan kitalah antara parti yang paling demokratik di negara ini.

“Jauh lebih demokratik daripada DAP. DAP pilih jawatankuasa pusat dengan beberapa ramai yang terpilih. Itu pun nak pilih setiausaha agung dipilih dikalangan orang yang menang jawatankuasa pusat.

“Itu kalau kita buat analogi dalam UMNO macam Presiden parti kita dipilih oleh MT sahaja, bagi saya jelas kita paling demokratik dan yang lain kononnya hanya pejuangkan demokrasi sedangkan mereka patut belajar daripada UMNO,” ujar beliau.

Sambil mengucapkan selamat bersidang, beliau seterusnya berharap mereka yang tewas pada pemilihan nanti agar tidak berputus asa.

“Yang kalah jangan putus asa. Saya rasa semua tahu bahawa empat tahun yang lepas kita melalui jalan yang penuh berliku. Menang dalam parti tetapi tidak ada jawatan dalam kerajaan jadi sedikit sebanyak memberi satu kekangan kepada kita. Persepsi dan sebagainya tetapi saya teruskan juga dengan kerja saya.

“Jadi nasihat kepada yang tidak berjaya jangan putus asas. Empat tahun saya tidak dapat apa-apa tapi saya teruskan juga hingga akhirnya Pemuda dapat pengiktirafan selepas pilihan raya yang lepas,” ujarnya. – MediaUMNO
 

POLITIK HARIAN Copyright © 2013 - |- Template created by O Pregador - |- Powered by Blogger Templates