Saturday, January 30, 2010

Kronologi sebenar apa yang berlaku dalam mesyuarat pemuda UMNO.


1) Ada tangan yang cuba mengeruhkan keadaan dalam Pemuda UMNO dan ada tangan yang masih mahu berpolitik dan mahukan jawatan KPUM kerana merasakan bahawa mereka lebih hebat dari KJ dan keranan mereka berkedudukan tinggi dan layak untuk mengantikan KJ, Siapa kita sama sama lah fikirkan, Individu2 terlibat telah diberi 'lampu hijau' oleh 'kuasa-kuasa tertentu' untuk menentang KJ secara terbuka; menggunakan apa sahaja alasan.Mererka masih mahu berpolitik sedangkan inilah masanya untuk pemuda menentukan kekuatan dan berkerja untuk menaikkan imej parti. Mereka lebih meminati jawatan Ketua Pemuda UMNO.Hishamuddin Yassin mempunyai rekod dan juga pemikiran yang tidak stabil diambil kesempatan oleh individu tertentu untuk diperkudakan.

Hanya Yeop seorang yang mencadang isu meletak jawatan. Kalau ada pun yang tidak mempertahan kan KJ selepas itu, mereka tak menyambut cadangan Yeop secara terbuka.

Ini kemungkinan adalah kerana ada EXCO Pemuda seperti Hishamuddin yang masih berfikiran di takuk lama dan juga individu di belakang beliau juga berfikiran di takuk lama tidak dapat memahami Visi dan pembaharuan yang dibawa oleh Khairy Jamaluddin yang kita boleh sifatkan sebagai pertelagahan Visi. Visi KJ yang berani dan mahu melakukan pembaharuan berdasarkan lanskap politiik VS Visi Lama lapuk dan mudah yang diperjuangkan Exco nya.Mereka sebenarnya tidak faham dan tidak faham dan mampu menerima perubahan sebegini.


Kronologi apa sebenarnya berlaku.

1) Kourum cukup kecuali 2 orang tak hadir - salah satunya Ustaz Syahrin yang tak pernah hadir pun mesyuarat Exco.

2) 6 ahli exco bersuara. Enam ini bersuara risau akan politik progresif yang dibawa oleh KJ. Mereka tidak selesa dengan pembaharuan yang dibawa.

Contohnya,

Datuk Khairun mahu Pemuda UMNO mempertahankan ISA tanpa sebarang penggubalan atau perubahan dalam akta itu sendiri seperti yang mahu dilakukan Kerajaan. Khairun mahu ISA kekal seperti sedia ada.

Semua perbincangan ini berlaku tenang. KJ mempertahankan visinya, dan ada beberapa exco yang menyokong. Mesyuarat juga berbahas mengenai baik buruk pendekatan baru Pemuda UMNO di bawah pimpinan KJ.

Ada yang hanya mahu Khairy pertahankan Melayu dan ada yang tidak mahu Khairy menukar cara pemikiran Pemuda .

Hishamuddin (Yeop) tiba-tiba bersuara menyebut agar jika Ketua Pemuda tak perform, elok letak jawatan dan biarkan Naib Ketua Pemuda memangku. Yeop mengungkit tiada penyatuan Pemuda di bawah KJ, memberi contoh negeri Perak dan Selangor (walhal hanya 2 negeri ini sahaja yang benar2 bermasalah; itupun Selangor dijangka pulih tak lama lagi)
YEOP SEORANG SAHAJA YANG MENCADANGKAN PELETAKAN JAWATAN. INI FAKTA. TIADA EXCO LAIN YANG MENYAMBUT.

Beberapa Exco terus menyampuk memberi sokongan kepada KJ, dan berkata bahawa kalaupun tidak selesa dengan visi dan misi yang dibawa oleh KJ, mereka tidak akan tergamak meminta peletakan jawatan KJ. Exco kedua Syafiqurrahman dilihat begitu cemas kerana risau impak mesyuarat semakin panas. Exco 'jam' dan keliru dengan tindakan Yeop.

Yeop, menyedari tiada sambutan, menarik handbrek, dan menukar kenyataan berkata, bukan mahu spesifik kepada sesiapa, tetapi mana-mana seluruh pimpinan Exco yang tidak perform harus letak jawatan.

Adalah tidak adil bagi Hishamudin mahu mengambil alasan tidak dapat bertemu dan membuat kunjungan hormat untuk bertemu PM sebagai alasan meinta Khairy meletakan jawatan kerana perkara ini masih dalam proses pejabat Perdana Menteri.

Akhir sekali, semua menamatkan mesyuarat dengan gelak ketawa (nervous laugh).

@ 'Guruh dan halilintar ‘ di mesyuarat Exco Pemuda UMNO…


@Apakah MYKMU kena Hijack

No comments: