Saturday, July 17, 2010

0 Anwar Ibrahim and the Bush Neocons


A Washington, DC NGO bares some awkward questions for Malaysia's opposition leader

A 42-page report by a Washington, DC-based whistle-blower organization is proving a major embarrassment for Malaysian opposition leader Anwar Ibrahim by alleging that the Foundation for the Future, which Anwar headed for a time in the middle of the last decade, was actually established and funded by the US Department of State at the behest of Elizabeth Cheney, the daughter of then-Vice President Dick Cheney, and the Bush administration's neoconservatives.

The Government Accountability Project report, titled The Foundation for the Future: What FOIA Documents Reveal, and released July 8, is based on hundreds of documents delivered to the organization under the US Freedom of Information Act. It says the Foundation for the Future was established and operated in a "highly irregular manner" by Bush administration officials and employees including Shaha Riza, the girlfriend of Paul Wolfowitz, who was forced to leave the World Bank after it became known that he had promoted Riza to triple the World Bank's salary guidelines. The full report can be found here.

Ostensibly, matching money to fund the Foundation for the Future was supposed to come from 11 countries led by Qatar at US$10 million, and Bahrain, with another US$2 million. Jordan was to put up another US$1 million, Turkey US$500,000 and the rest was to be scattered among several European Union countries including Denmark, Greece, Spain, the Netherlands and the European Union itself. But neither Qatar nor Bahrain ever came through. Of the US$22.26 million pledged, only about US$6.4 million ever materialized. The rest apparently was made up from US State Department funds.

Anwar has previously disavowed any US funding of the organization, established in 2005 as "an essential front on the global war on terror" and part of President George Bush's "freedom agenda" to promote democracy and reform in the Middle East and Africa. Anwar served as chairman and acting president of the organization's board in the period when he was out of politics following his incarceration on corruption and sexual perversion charges.

The Government Accountability Project report lends considerable ammunition to Anwar's opponents in the United Malays National Organization, who have long charged that Anwar was connected to the US Central Intelligence Agency, although neither the CIA nor the US government as a whole has ever exhibited any particular desire to bring down the Malaysian government, and in fact considers Malaysia, as a moderate Muslim democracy, to be one of its staunchest allies in the region.

In particular, UMNO Youth Chief Kairy Jamaluddin called attention to Anwar's statements disavowing US funding of the foundation and demanded that Anwar explain himself. He accused Anwar of misleading the US government in a memorandum of understanding saying the foundation had agreed to get other countries to commit funds to match those the US government was providing.

"For me, it is a serious matter that the opposition leader has tried to mislead the US government to get grants for a foundation that he was chairman of," Khairy told the Malaysian newspaper The Star.

An Anwar associate said the opposition leader would decline to comment, adding that there was little to be gained by saying anything about the matter. Nonetheless, he characterized Anwar's role as blameless.

"There is nothing wrong going on," he said. "This is part of the campaign to get Wolfowitz out of the World Bank and to do so they threw Anwar under the bus."

The report characterizes the Foundation for the Future as part of a vast and tragic misconception among the Bush administration neoconservatives, particularly Wolfowitz, that a slight push – the elimination of Iraqi strongman Saddam Hussein from power – would result in a dramatic change in the Middle East. That of course has resulted in the deaths of more than 4,000 US soldiers and hundreds of thousands of Iraqi civilians and a realignment in the Middle East that nobody in the west wanted – the growing power of Iran in the region and particularly in Iran's influence over the Iraqi government itself.

But the Foundation from the start appears to have been a mess, according to the report. It apparently was the brainchild of Shaha Riza, who was seconded from the World Bank by Wolfowitz to run it. As has been widely reported, Riza's salary increases during external service far exceeded those allowed under World Bank regulations, Wolfowitz allegedly instructed the Department of Human Resources to pay her three times the allowable increase for her grade and circumstances, so that she ended up making more money that Condoleezza Rice, her nominal superior, by about US$7,000, according to the report.

The foundation's first president, an Iraqi named Bakhtiar Amin, who had served in the new interim government set up following the invasion, quit after a short time on the job because "he was not up to the task." It appeared that the entire foundation pretty much consisted of Shaha Riza. There was no chief financial officer or chief operations officer.

The Washington Post reported at the time that "Though Shaha Riza, who has been romantically linked to Wolfowitz, is not listed as part of the staff on the organization's Web site, she is the only person working in the group's offices. ‘It is basically just her running this thing,' said Tamara Cofman Wittes, research fellow at the Brookings Institution Saban Center for Middle East Policy, who closely tracks democracy programs in the region. She said the board members had no experience in grant-making and thus had ‘started from zero,' with no bylaws or grant-making guidelines."

When Anwar was ultimately selected as board chairman, according to the report, it appeared that it was more because Anwar was a friend of Wolfowitz's rather than for any other reason. "Anwar Ibrahim…was not from the region, and the tactics used to position him as the chair were not transparent," the report continued.

Ultimately, the report says, less than half of the $60 million in initial funding for the Foundation (as envisioned by Elizabeth Cheney) ever materialized, and the major proportion of funding came from the United States, in violation of the spirit of the legislation creating the institution. The "great multilateral effort…devolved into a unilateral US initiative supported only by Jordan and a smattering of European nations. And the organization that was promoted as a "model" and "beacon of inspiration for the democratic development of the societies in which it operates" represented little more than a nest of sinecures for those people closest to the Vice President: his daughter Liz, Wolfowitz's girlfriend Shaha Riza and Wolfowitz's favored friend from Malaysia, Anwar Ibrahim."

The report ends up by questioning whether the US State Department's representation that Qatar would stump up US$10 million was deliberately perpetrated to circumvent requirements in US law regarding contributions to a Middle East Foundation, whether US law was violated by Shaha Riza's secondment to the State Department, whether future support for the Foundation is even appropriate, and whether the state Department abused freedom of information law by inappropriately classifying documents in an effort to hide them from whistle-blowers.

Source: Asia Sentinel

14 KJ: DENDAM KESUMAT YANG TAK KUNJUNG PADAM?

By: FUAD HASHIM a.k.a A.F.YASSIN

Ternyata YB Khairy Jamaluddin diasak terus oleh pihak-pihak yang mahukan beliau pergi dari dunia politik. Sejak pertandingan Pilihanraya UMNO terakhir. Masih ingat bagaimana media, terutama media elektronik tidak memberi peluang langsung untuk calon Ketua Pemuda UMNO ini mempertahankan diri dalam forum-forum yang diadakan oleh stesen-stesen TV.

Dan ulasan Joceline Tan beserta cerita Malaysia instinct.com memperlihat sikap dan pesepsi media untuk mempengaruhi pendapat umum. Nyata sekali pihak yang mempunyai agenda kepentingan dalam politik UMNO mahu sangat-sangat Ahli Parlimen dari Rembau ini "dibinasakan" habis dari peta politik UMNO, khususnya dan politik nasional amnya. Bak kata seorang penyokong ketua Pemuda ini, "Dendam kesumat calon yang kalah dalam pemilihan Ketua Gerakan Pemuda UMNO dua tahun lalu masih membekas dan nampaknya semacam ada tangan-tangan berpengaruh yang memainkan peranan. Apabila ditanya siapa di antara tangan-tangan berpengaruh itu, penyokong itu menjawab, "Kalau anda minat politik, anda boleh menjawabnya sendiri, atau anda pura-pura tak tahu...."

1 "Skuad Tindakan Khas" Pemuda UMNO Pantau Isu Pasir Selangor

Oleh Mohd Faizal Mohd Salleh

SHAH ALAM 16 Julai - Pergerakan Pemuda UMNO Selangor menubuhkan Skuad Tindakan Khas bagi menangani isu melombong pasir secara haram di Selangor dan memantau keberkesanan serta kesungguhan tindakan yang diambil oleh kerajaan negeri pakatan pembangkang, kata Exco Pemuda UMNO Malaysia, Datuk Shohaimi Shahadan.


Skuad itu diketuai oleh Ketua Pemuda UMNO Serdang, Ungku Salleh Ungku Jamal dan juga Ketua Penerangan Pemuda UMNO Selangor, Safarizul Mustapa.

Shohaimi berkata, Pemuda UMNO memandang serius gejala melombong pasir secara haram dan mengingatkan kerajaan pakatan pembangkang supaya tidak sewenang-wenangnya rakus merompak segala harta kekayaan dalam negeri Selangor.

“Apa yang berlaku pada hari ini ini adalah satu pemberontakan rakyat Selangor. Kami yakin wujud ‘hanky panky’.

“Banyak perkara yang tidak betul semenjak kerajaan negeri di bawah PKR, Khalid Ibrahim ini. Selangor kini jadi kucar-kacir, janji tidak tertunai dan paling teruk kerja-kerja mencuri pasir nampak dirancang dengan begitu rapi,'' katanya.

Beliau berkata, Pemuda UMNO mahu kerajaan Selangor menghentikan segala kepincangan ini, khususnya kes kecurian pasir kerana nampaknya Selangor makin parah.

Beliau yang juga Ketua Pemuda UMNO Bahagian Selayang berkata, apa yang diperjuangkan UMNO sekarang ini, bukannya isu UMNO sebaliknya ia berkisar kepada masa depan rakyat, berkaitan pencemaran, kerana Pemuda tidak mahu Selangor menjadi negeri lombong, negeri pasir dan negeri yang berlobang-lobang.

"Pemuda UMNO Selangor memberikan masa seminggu kepada kerajaan negeri untuk menyelesaikan isu pasir sebelum kebangkitan gelombang kedua Pemuda UMNO. Kami mendesak isu ini diselesaikan segera.

“Ini tanda kebangkitan rakyat. Pemuda sangat kecewa. Banyak janji-janji kosong belum ditunaikan, khususnya bab pasir ini. Kita minta SPRM masuk untuk buat siasatan, Kes kecurian pasir ini memang kita tegas, semenjak zaman pentadbiran BN di Selangor lagi dulu.

"Nampakanya kes kecurian pasir ini dibiarkan berleluasa, malah mereka nak salahkan Kerajaan Pusat. Ini satu tindakan yang tidak betul.”

Dalam masa yang sama, Ketua Pemuda UMNO Hulu Selangor, Mahmud Karim berkata kelemahan dan ketidak mampuan kerajaan negeri dalam mengurus tadbir negeri, khususnya dalam isu perlombongan pasir Selangor yang sedang hangat diperkatakan sekarang ini.

“Kerajaan negeri tidak berani berhadapan dengan apa yang dinamakan sebagai `kebangkitan’ Pemuda UMNO Selangor, selain menunjukkan kelemahan apabila mereka tidak berani menurunkan pegawai atau wakil untuk menerima memorandum yang nak disampaikan kami.

KKSB yang kita diibaratkan sebagai `Korek Selangor Sampai Berlubang’ adalah bukti kelemahan Kerajaan Negeri Selangor. Ini tunjukkan kepada rakyat dengan jelas dan nyata kelemahan mereka dalam mengurus tadbir kerajaan Negeri”.

Sehubungan dengan itu, Mahmud meminta kerjasama dan sokongan sahabat-sahabat Pemuda UMNO Selangor untuk terus menggerakkan jentera bagi mendedahkan kepincangan dan kelemahan kerana negeri bagi kesejahteraan dan keselamatan rakyat Selangor pada masa hadapan.

Sumber: http://www.pemudaumno.org.my

Friday, July 16, 2010

3 Khairy: Perkasa OK tapi Ibrahim Ali ‘too much’

Ketua Pemuda Umno Khairy Jamaluddin menegaskan beliau tidak kisah dengan matlamat Perkasa yang mahu membantu orang Melayu, tetapi tidak setuju dengan cara ketua mereka Datuk Ibrahim Ali memperjuangkan dasarnya.

Khairy berkata beliau juga sudah berkongsi pendirian itu dengan kawan-kawannya di Perkasa, pertubuhan bukan kerajaan Melayu yang ditubuhkan Ibrahim, Ahli Parlimen Bebas, selepas pilihan raya umum ke-12.

“Saya dah beritahu kawan kawan saya di Perkasa, masalah saya bukan pasal matlamat Perkasa. Saya tidak ada masalah dengan matlamat mereka nak tolong orang Melayu.

“Cuma saya tak setuju dengan pendekatan Ibrahim Ali. ‘He is too much!’,” kata beliau dalam temu bual dengan portal Agenda Daily.



Ahli Parlimen Rembau itu berkata, beliau mengalu-alukan sebarang usaha untuk membantu orang Melayu.

“Tapi pendekatan macam Ibrahim Ali buat tu, salah. Saya menentang mana-mana kumpulan ekstrem, baik Ibrahim Ali atau Siqiu atau Hindraf.

“Mana-mana pihak yang guna perkauman keterlaluan, saya akan tentang. Saya tak ada masalah dengan perjuangan menolong orang Melayu tetapi kita kena buat dengan cara yang boleh membantu orang Melayu,” kata menantu bekas perdana menteri Tun Abdullah Ahmad Badawi ini.

Pemerhati melihat kenyataan terbaru Khairy ini dijangka menimbulkan kontroversi terbaru selepas perkembangan akhir membabitkan kedua-dua mereka bulan lalu.

Akhir bulan lalu Khairy melabelkan Ibrahim, Presiden Perkasa sebagai “gedebe politik” dan juga sebagai “jaguh politik kampung” ekoran pendirian pemimpin itu mengecamnya dalam isu biasiswa.

Sehubungan itu tegas Khairy, Ahli Parlimen Pasir Mas itu dilihat lebih cenderung mengambil kesempatan terhadap sesuatu isu untuk kepentingan diri sendiri.

Selain kaum-kaum lain, Khairy berkata, sebahagian besar orang Melayu juga kurang senang dengan pendekatan agresif Ibrahim dalam memperjuangkan hak-hak orang Melayu dan Bumiputera.

Serang-menyerang kedua-dua wakil rakyat ini bermula berhubung kenyataan Ketua Pemuda MCA Datuk Dr Wee Ka Siong dalam soal biasiswa dan beliau dipertahankan oleh Khairy.


Oleh itu, Ibrahim menggesa Khairy meletakkan jawatan sebagai wakil rakyat atas alasan kepimpinannya telah “menggadaikan maruah bangsa” semata-mata kerana mempertahankan Ketua Pemuda MCA itu.

Dalam temu bual terbaru ini, Khairy berkata, sokongan orang Melayu kepada Umno sebagai parti politik utama tidak berubah sama sekali.

Katanya, orang Melayu masih bersama Umno dan meletakkan harapan terhadap parti itu bagi melindungi kepentingan orang Melayu.

“Kita tengok mana-mana statistik pun, undi Melayu tak anjak sangat. Majoriti pengundi Melayu bersama kita. Melayu nak pergi ke mana?

“Nak pergi ke Keadilan? Parti itu langsung tak cakap mengenai kepentingan orang Melayu. PAS pun dah keliru. Macam-macam isu mereka ada, contohnya PAS sudah ada pendirian yang lain daripada majoriti orang Melayu. Jadi Melayu nak pergi ke mana?

“Insya-Allah majoriti pengundi Melayu akan sokong BN. Sebenarnya Melayu susah nak disatukan dari dulu sampai hari ini,” katanya.

Berhubung soalan Ibrahim baru-baru ini mendakwa Pemuda Umno gagal berfungsi membela Melayu, Khairy berkata beliau tidak bersetuju langsung dengan ungkapan itu sebab pergerakan itu berfungsi atas pendekatan yang berbeza.

“Bagi orang macam Ibrahim Ali dan beberapa pemimpin lama, Pemuda ini kena jadi macam ultra memperjuang isu bangsa. Tetapi sekarang ini kita lebih kepada macam mana nak menang pilihan raya,” katanya lagi.

Beliau menyoal “macam mana nak dapat sokongan daripada semua kaum jika Pemuda buat cara lama.”

Katanya pendekatan yang dimaksudkan Perkasa sebenarnya akan menjauhkan Umno dan BN daripada pengundi-pengundi muda.

“Ramai pengundi muda, tak kira Melayu, Cina atau India tak suka kepada politik yang terlalu berbau perkauman. Kita perlu mengakui perkara ini, maka saya bawa arah baru kepada Pemuda,” katanya.

Kata Khairy, bagi beliau apa yang dibuatnya adalah lebih berani daripada apa yang dituntut oleh Ibrahim.

“Mengikut cara ‘old school’ dia, Ibrahim kata kita hanya berani kalau kita ultra Melayu. Kena berani lawan.

“Tetapi bagi saya, lebih berani kalau kita ambil jalan tengah sebab kita kena hentam oleh pihak macam Perkasa.

“Apa yang dia buat mungkin ramai orang Melayu suka tetapi orang muda tak suka. Tetapi apabila kita ambil ‘centrist position, it takes a lot of courage’,” katanya lagi.

Sumber: Malaysian Insider

3 Ancaman Bunuh Anwar : Cukuplah Buat Cerita Mengarut - Fairus

Oleh Kazman Kamal

“Cukup-cukuplah, berhentilah imaginasi yang bukan-bukan. Makin lama makin mengarut, rakyat pun dah meluat nak dengar”, demikian kata bekas Timbalan Ketua Menteri 1 Pulau Pinang, Mohammad Fairus Khairuddin terhadap dakwaan terbaru Parti Keadilan Rakyat (PKR) kononnya Ketua Pembangkang, Datuk Seri Anwar Ibrahim bakal berdepan ancaman bunuh.


Tegasnya sampai bila pembangkang khususnya PKR mahu terus menipu rakyat dengan cerita-cerita dongeng seumpama ini hanya kerana hendak menjayakan agenda politik sempit.

"Cerita bunuh ni dah lama dibuat. Dulu kata Anwar kena racun arsenik, selepas itu masa timbul kes liwat Saiful Bukhari, dia lari menyorok ke Kedutaan Turki kata nyawanya terancam.

"Dah bertahun dah, bukan main bebas lagi dia pergi merata ceruk. Ancaman bunuh apa lagi. Cukuplah buat kerja menipu ni", katanya.

Beliau berkata demikian kepada Media-UMNO sebagai mengulas laporan laman web rasmi pembangkang kononnya populariti Ketua Pembangkang, Datuk Seri Anwar Ibrahim mungkin bakal memaksa beliau menghadapi pelbagai cabaran yang lebih dahsyat, termasuk ancaman bunuh.

Setiausaha Agung PKR, Saifuddin Nasution Ismail, dilaporkan berkata pemimpin tertentu UMNO sanggup berbuat demikian memandangkan mereka sejak 12 tahun yang lalu beberapa kali sanggup memfitnah Anwar sebagai agen asing.

Fairus yang juga bekas pemimpin PKR seterusnya menyifatkan tuduhan bunuh Anwar ini tidak lebih sekadar satu koleksi cerita bersiri pembohongan PKR untuk menutup isu sebenar Anwar.

Jelas beliau lagi dakwaan ini merupakan “Standard Operation Procedur” (SOP) PKR bila berlaku apa jua kepincangan yang melanda parti itu khususnya yang melibatkan Ketua Umum mereka.

"Ini SOP mereka untuk tarik simpati rakyat. Cerita bunuh ni keluar kerana ketika ini banyak sangat skandal dan kepincangan berlaku seperti tindakan Anwar melutut kepada pelobi Yahudi, kepincangan PKR Selangor, curi pasir dan lain-lain lagi termasuk pelbagai pendedahan yang dibongkarkan bekas Ahli Parlimen PKR", ujarnya.

Beliau seterusnya mempersoalkan PKR yang cuba melencongkan isu dakwaan Anwar agen CIA-Yahudi kononnya dilakukan pihak UMNO.

"Bukan UMNO yang dakwa. Yang dedahkan perkara ini adalah blog atau media Amerika Syarikat yang sebelum ini menjadi pujaan Anwar yang mengatakan laporan media negara tersebut bukan saja benar malah telus dan ikhlas.

"Bila kena batang hidung sendiri dah macam cacing kepanasan maka timbullah cerita-cerita karut seperti ancaman bunuh Anwar", katanya sambil ketawa sinis.

Sumber: http://www.pemudaumno.org.my

0 Khairy Beri Pandangan Bernas Bela Rakyat Dalam Pindaan Akta Sewa Beli 1967

By Hang Tegar

Semasa sessi perbahasan Rang Undang-undang Pindaan terhadap Akta Sewa Beli 1967 pada Selasa lepas, YB Ahli Parlimen Rembau yang juga Ketua Pemuda UMNO, Khairy Jamaluddin telah membangkitkan 4 cadangan bernas berkaitan pindaan terhadap Akta tersebut.

Berikut adalah intipati cadangan-cadangan beliau:

[1] Pada masa kini tidak ada sebarang undang-undang yang menyeragam atau mengawal amalan penarik kenderaan – yang ada cuma Guidelines on the Appointment and Conduct of the Repossessor,’ yang dikeluarkan oleh the Association of Finance Companies of Malaysia. Sehubungan dengan itu, selain pindaan positif ini yang semewangnya wajar bagi melindungi pengguna selaku pembeli kereta, Kerajaan juga harus mencari jalan atau mekanisme di mana amalan penarik kenderaan dapat dipantau dengan lebih efektif melalui penetapan garis panduan etika dan perilaku penarik-penarik kereta.

[2] Salah satu isu bagi pelanggan adalah caj yang dikenakan bagi penarikan balik dan penyimpanan (repossession and storage fees) yang tinggi dan berbeza-beza. Adalah dicadangkan agar caj ini dinilai dan dipertimbangkan supaya satu carta garis-panduan berkenaan caj ini dikeluarkan dan dijadikan sebahagian daripada Akta.
Pada masa sekarang caj penarikan kereta dan penyimpanan ditentukan secara arbitari oleh pihak Bank.

[3] Fasal 7 daripada RUU mencadangkan Seksyen 16 dipinda. Secara ringkasnya isu pokok bagi pindaan Seksyen 16 adalah berkenaan pembayaran 1/3 daripada jumlah hutang. Jika dibayar kurang daripada 1/3 maka pihak bank boleh mengambil kereta atau repossesses the vehicle secara direct atau terus tetapi jika peminjam telah membayar melebihi 1/3 daripada jumlah hutang, pihak bank hendaklah mendapatkan perintah mahkamah terlebih dahulu.

Pendekatan ini adalah suatu yang positif dengan mana ia membezakan antara proses penarikan semula kereta bagi hutang yang sudah dibayar lebih tinggi berbanding pembayaran yang rendah dan memberi ruang sedikit, breathing space kepada penghutang dengan adanya keperluan untuk mendapatkan perintah mahkamah.

Namun, dalam aspek 1/3 pembayaran pinjaman ini - secara realitinya, kebanyakan peminjam sewa beli yang bermasalah adalah di bawah kategori peminjam yang menjelaskan kurang daripada 1/3, yakni pembeli kereta yang baru dan golongan muda yang baru menjejaki alam perkerjaan. Mereka dilingkungan umur 20-an dan 30-an adalah yang tergolong ramai di dalam kelompok ini dan banyak yang baru sahaja bekerja. Jadi, saya pohon agar Kementerian dapat mempertimbangkan untuk menurunkan kadar minima untuk perintah mahkamah ke satu kadar yang lebih rendah, mungkin 1/5 atau ¼ daripada jumlah hutang bagi meringankan beban peminjam terutama di situasi ekonomi sekarang.

[4] Dari segi perubahan berskala besar pula, adalah diharapkan agar Kerajaan dapat mempertimbangkan cadangan supaya kesemua akta-akta, atau peruntukan yang melibatkan kredit pengguna di bawah akta-akta berkenaan, yang berkaitan dengan kredit pengguna digubal dan disatukan di bawah suatu akta iaitu akta kredit pengguna, sebagaimana amalan negara-negara membangun seperti United Kingdom dan juga New Zealand. Ini penting kerana undang-undang sedia ada tidak menyeluruh dan berpecah-pecah sebagai contoh Akta Pemberi Pinjaman Wang, Akta Pajak Gadai dan juga Akta Bank dan Institusi Kewangan. Perubahan ini akan pastinya lebih komprehensif dan mengambil kira kepentingan pengguna melebihi entiti-entiti lain.

Sumber: http://hang-tegar.blogspot.com/

0 PEMUDA GARIS TUJUH PERKARA TANGANI ISU PASIR SELANGOR

By: Cetusan Sahabat-Gunung

Shah Alam: Disekat- itulah yang berlaku di Bangunan SUK Selangor bila kumpulan yang mahu menyerahkan memorandum ‘Selamatkan Rakyat Selangor’ yang diketuai Ketua Pemuda Selangor, Dato’ Suhaimi Ghazali disekat di pintu utama Bangunan SUK oleh pasukan keselamatan serta anggota Polis selain penyokong-penyokong parti PKR-Pas.

Namun selepas berbincang dengan pihak keselamatan, hanya tiga wakil Pemuda UMNO dan NGO yang terlibat diketuai Dato’ Suhaimi Ghazali, dibenarkan menyerahkan memorandum tersebut kepada Azman Abidin, SUK Eksekutif kepada Menteri Besar Selangor.

Suhaimi ketika ditemui selepas menyerahkan memorandum tersebut, mengakui tindakan menyerahkan memorandum ini dibuat bagi menunjukkan keprihatinan rakyat Selangor khususnya Pemuda UMNO dan NGO yang memandang serius kegagalan kerajaan negeri melalui Kumpulan Semesta Sdn Bhd (KSSB) dalam pengurusan industri pasir di negeri Selangor.

“KSSB telah gagal mencapai matlamat pendapatan RM 150 juta bagi tahun 2009, sedangkan aktiviti pengeluaran pasir berlaku secara besar-besaran samaada halal ataupun haram diseluruh negeri Selangor.

Ini membuktikan kerajaan negeri dan KSSB gagal membanteras aktiviti percurian pasir yang sedang bermaharajalela tanpa kawalan dan penguatkuasaan yang berkesan,”.

Sehubungan dengan itu, Pemuda UMNO dan NGO yang prihatin dengan isu perlombongan pasir ini mendesak dan menuntut kerajaan negeri mengambil tindakan tegas dengan membatal dan memberhentikan dengan serta merta semua permit dan aktiviti perlombongan pasir di atas tanah-tanah kerajaan dan persendirian yang melanggar syarat-syarat kelulusan termasuk permit kepada KSSB jika terbukti berlaku penyelewengan dan penyalahgunaan kuasa.

“Kerajaan negeri juga harus memberhentikan dan membatalkan dengan serta merta semua permit pengeluaran pasir di kawasan-kawasan yang didapati tidak sesuai dan boleh membawa kemusnahan alam sekitar dan bencana kepada negeri Selangor di samping menyediakan Kertas Putih mengenai masalah pengurusan dan operasi industry pasir di negeri Selangor termasuklah operasi KSSB.

Dalam masa yang sama, kerajaan negeri harus menarik balik dengan serta merta kuasa monopoli pengurusan industry pasir kepada KSSB dan serahkan semula kuasa pengendalikan galian dan mineral termasuk pasir di negeri Selangor kepada jabatan-jabatan kerajaan yang berkaitan yang selama ini telahg menjalankan tanggungjawab yang baik,” ujarnya.

Pemuda UMNO Selangor juga mendesak agar menamatkan perkhidmatan semua ahli-ahli lembaga pengarah KSSB dan mengambil tindakan disiplin kepada mana-mana pegawai dan kakitangan KSSB yang telah terbukti menyalahgunakan kuasa dan menyeleweng seterusnya memberhentikan dengan segera pemberian bonus kepada ahli-ahli Lembaga Pengarah dan Pegawai-Pegawai serta kakitangan KSSB.

Pasukan penguatkuasaan harus diperkemas dan dimantapkan, serta dianggotai jabatan-jabatan kerajaan negeri dan persekutuan yang berkaitan bagi membanteras sehingga ke akar umbi aktiviti mencuri pasir dan seterusnya mempastikan permit-permit pasir tidak disalahgunaan dan diselewengkan.

“Kita juga mendesak ditubuhkan dengan segera sebuah Jawatankuasa Bertindak (Task Force) yang bertanggungjawab dalam program pemulihan lombong-lombong pasir di seluruh negeri Selangor,” tambahnya yang memberikan masa seminggu kepada kerajaan negeri.

Sumber: http://www.sahabat-gunung.com

3 Khairy bongkar Anwar terima dana Amerika secara kotor!

By: Bro Jinggo

Ketua Pemuda UMNO Malaysia Khairy Jamaluddin mendedahkan Ketua Pembangkang Anwar Ibrahim telah memperdayakan (menyelewengkan) kerajaan Amerika bagi mendapatkan Dana kewangan sebanyak USD213 juta untuk Foundation For the Future (FFF) yang dipengerusikan oleh Ketua Pembangkang berkenaan sebelum ini.

Dana berkenaan bukan sahaja tidak di sumbangkan kepada Foundation for the Future yang mana ianya kini sudah terbongkar.

Anwar pernah berkata Amerika Syarikat tidak pernah memberi dana walau satu sen pun tapi bukan sahaja sudah terbongkar terima dari dari Amerika tetapi melalui cara kotor!.



Menurut kata Khairy, Yayasan Masa Hadapan (FFF) yang dipengerusikan Ketua Pembangkang Datuk Seri Anwar Ibrahim pada 2006 pernah menerima dana AS$21.3 juta daripada Amerika Syarikat.

Khairy berkata laporan Projek Kebertanggungjawaban Kerajaan (GAP) Amerika Syarikat yang dikeluarkan awal tahun ini menyatakan yayasan berkenaan menerima dana AS$21.3 juta (RM68.23 juta) yang disalurkan melalui Kongres Amerika bagi membiayai yayasan itu.

“Kongres Amerika sudah mengeluarkan AS$21.3 juta untuk yayasan itu dan ini jelas bertentangan dengan kenyataan Anwar pada 2007 yang mendakwa tidak ada langsung dana yang diberikan Amerika kepada FFF.

“Tindakan beliau itu seolah-olah mahu menutup peranan Amerika dalam membiayai yayasan yang diterajuinya itu,”.

Yayasan berkenaan merupakan badan bebas yang ditubuhkan pada 2005 untuk membangunkan demokrasi dan kebebasan di Timur Tengah dan Afrika Utara.

Khairy berkata laporan GAP yang ditulis berdasarkan 267 dokumen yang dikeluarkan Jabatan Negara Amerika juga menyatakan Anwar turut memberi akuan tidak tepat kepada Kongres dalam usaha mendapatkan dana berkenaan.

Bagi mendapatkan dana itu, Kongres menetapkan FFF mesti mendapat dana secocok daripada negara lain, sedangkan laporan FFF menunjukkan yayasan itu hanya memperoleh kurang daripada AS$6.4 juta (RM20.49 juta), berbanding AS$22.26 juta (RM71.29 juta) yang ditetapkan, katanya.

“Beliau dituduh memberi akuan tidak tepat kepada Kongres kerana dalam perjanjian dengan kerajaan Amerika, beliau sebagai pengerusi menyatakan yayasan berkenaan mendapat komitmen daripada kerajaan lain termasuk Qatar dan negara Timur Tengah tapi sebenarnya tidak dapat,” katanya.

Khairy desak Penasihat PKR beri penjelasan

2 Harga petrol, diesel, gula dan gas naik...


By: Bro Jinggo

Harga petrol, diesel, gula dan Petroleum Gas Cecair (LPG) naik berkuatkuasa hari ini.

Kerajaan perlu mengurangkan subsidi bagi menjimatkan perbelanjaan dan mengurangkan defisit fiskal supaya pasaran dunia dan dalaman lebih yakin dengan kekuatan ekonomi negara.

Perdana Menteri yang juga Menteri Kewangan berkata, penjimatan perbelanjaan itu juga akan digunakn untuk pembangunan negara yang akhirnya memberi faedah kepada rakyat.

Beliau turut memberi jaminan pengurangan subsidi akan dibuat secara minimum supaya tidak membebankan rakyat.

Harga bahan api dan gula di Malaysia, tegas Najib, masih antara yang terendah di rantau ini.

Berikut adalah harga baru:

Harga gula naik sebanyak 25 sen sekilogram, harga petrol RON95 dan diesel 5 sen seliter dan gas memasak LPG sebanyak 10 sen sekilogram.

Ini bermakna Harga gula di pasaran akan dijual RM1.75 sekilogram, gas LPG RM1.85 sekilogram, petrol RON95 menjadi RM1.85 seliter dan diesel RM1.75 seliter.

Berikut adalah harga baru gas:

* Tong 14KG - dari RM24.50 kepada RM25.90 (naik RM1.40)
* Tong 12KG - dari RM21.00 kepada RM22.20 (naik RM1.20)
* Tong 10KG - dari RM17.50 kepada RM18.50 (naik RM1.00)

Menurut perdana menteri, penyelarasan semula harga barangan tersebut akan membolehkan kerajaan mengurangkan perbelanjaannya melebihi RM750 juta untuk tahun ini.

Ia merupakan langkah pertama program rasionalisasi subsidi secara berperingkat-peringkat mulai esok.

Thursday, July 15, 2010

0 Razali tetap sokong Khairy kekal Sebagai Ketua Pemuda Umno Malaysia

Oleh: ROSLI ISMAIL

Datuk Razali Ibrahim adalah salah seorang ahli politik yang cukup senang ditemui wartawan untuk mendapatkan komen mengenai sesuatu isu.

Namun dari raut wajahnya mulanya nampak agak keberatan untuk mengulas mengenai kenyataan Khairy Jamaluddin sedang ‘ timbang secara serius’ untuk tidak mempertahankan jawatannya dalam pemilihan parti yang akan datang.

Hal ini dapat difahami kerana sebagai Naib Ketua Pemuda,kata orang silap cakap nanti lain yang disangka.

Ketika ditemui Agendadaily di lobi Parlimen petang Rabu,Timbalan Menteri Belia dan Sukan itu mengakui sebelum ini soal Khairy hendak mempertahankan atau tidak jawatan nombor satu dalam pergerakan itu tidak pernah dibincang dalam mesyuarat Exco atau diperbualkan sesama mereka.

“Pada pemilihan akan datang akan ada pertandingan (perlembagaan parti tidak menyekat sesiapa nak bertanding mana-mana jawatan).Yang penting Khairy bukan kata beliau nak lepaskan jawatan sekarang,”katanya.

Menurut Razali beliau sebagai orang nombor dua tetap menyokong kepimpinan Khairy.

Katanya soal pemilihan jawatan parti adalah soal akan datang tetapi yang penting sekarang semua ahli pergerakan itu bersatu dengan kepimpinan untuk menghadapi pilihanraya umum ke 13.

Ditanya tidakkah kenyataan Khairy itu menandakan ada sesuatu masalah dalam pergerakan itu,Razali menolak andaian itu.

“Mungkin (kenyataan) itu atas rasa tanggongjawab….dia nak bagi peluang kepada muka baru atau nak meremajakan lagi Pemuda UMNO.Ada banyak alasan…kenyataannya sangat ringkas,”ujarnya.

Kata Razali jika benar Khairy tidak mahu mempertahankan jawatan dalam pemilihan akan datang itu adalah haknya.

“Itu termaktub dalam perlembagaan…hak ahli menawarkan diri bertanding atau jadi perwakilan ..memegang jawatan..atau nak lepaskan jawatan…itu tak jadi soal.

“Bagi saya apa jua pandangan Khairy…tumpuan pada pilihanraya lebih diutamakan…kita bukan kata pilihanraya datang dulu…cuma pilihanraya adalah tumpuan.

Ditanya lagi sebagai Naib Ketua Pemuda UMNO soalan wajib yang pasti semua orang akan tanya apakah beliau akan menawarkan diri jika ada kekosongan kelak,Razali segera menjawab,…’eh…tak fikir lagi…janganlah…

‘Sebenarnya kita dalam satu pasukan..soal saya nak bertanding ke tidak...tidak timbul…sebab…jika kita dalam pasukan ini gagal mentabir Pemuda dalam pilihanraya akan datang…maka tak patut timbul orang yang gagal akan bertanding.

“Jadi saya pun kena buat kerja juga sekarang…kalau kita gagal jalakan tugas…ini bukan soal kita nak atau tidak..ini soal ahli UMNO yang akan tentukan siapa yang layak.

‘Untuk menentukan siapa yang layak…siapapun Pemuda hari ini buat kerja betul-betul supaya mereka kelihatan layak menduduki jawatan itu.

‘For all you know..walaupun Khairy kata nak lepaskan jawatan tapi orang masih kata nak dia…dia kekal juga…

“Cuma dalam pemilihan akan datang kita ada format baru…dimana yang nak bertanding daftarkan diri…mungkin saya tak tahu…saya pun belum terfikir nak tawar diri…iu tanggongjawab bukan jawatan…itu saya tak pernah fikir lagi..kalau fikir takut..

Kepada soalan lain,Razali tidak melihat kenyataan Khairy itu akan melemahkan semagat Pemuda UMNO.

“Tidak…sekarang ini kena buat kerja kan…kalau buat kerja tak kan (kenyataan Khairy itu) nak lemahkan semangat.

“Nombor dua…kalau dia buat kerja bagus…kita tak akan lepaskan dia.

“Kita pernah tengok Tun Dr Mahathir dulu nak letak jawatan…orang tak bagi..maknanya perkara itu boleh berlaku bila tiba masannya nanti.“Masa ini Khairy tak kata dia nak letak jawatan sekarang…dia tak kata dia nak lari dari tanggongjawab…Cuma dia menyatakan hasrat untuk tidak mempertahankan jawatan pada masa datang.

“Jadi kalau ada orang fikir nak bertanding nanti…buat kerja betul-betul..jangan fikir nak bertanding saja,”katanya.

Sumber: Agendadaily

Khairy:Menjawab persepsi sebagai Ketua Pemuda UMNO yang 'tak settle'


Khairy sedia memberi laluan kepada bakat baru!

3 Mat Sabu dah gila tagihkan isu- Mohamad Hasan

By Mizi

“Mat Sabu dah gila!” tegas Menteri Besar N.Sembilan YAB Dato’ Seri Utama Hj Mohamad Hj Hasan ketika ditanya wartawan dalam satu sidang media selepas merasmikan Loji Rawatan Air Sawah Raja (SAINS) pagi tadi.

Menteri Besar N.Sembilan itu dengan tegas membidas kenyataan pimpinan tertinggi PAS, Hj Mat Sabu yang mengeluarkan tuduhan tidak berasas terhadap isu bekalan air di negeri ini yang mana Mat Sabu mendakwa kerajaan negeri telah menswastakan perkhidmatan bekalan air di negeri ini.

“SAINS tidak pernah diswastakan malah SAINS bukan syarikat swasta, Inilah susahnya kalau ada orang yang sudah faham tapi masih bodoh buat-buat tidak faham dengan matlamat politik dan kejinya untuk meracuni fikiran rakyat,” ujar beliau.

Syarikat Air Negeri Sembilan (SAINS) adalah sebuah agensi yang dibawah pantauan kerajaan negeri dimana penubuhannya untuk menyelaras dan mengurus sistem bekalan air di seluruh negeri ini agar lebik baik pada masa akan datang sekaligus mengatasi masalah kekurangan air di musim kemarau atau masalah yang lainnya,”

Menurut Mohamad lagi, SAINS adalah sebuah badan yang dikorporatkan bagi menjalankan perkhidmatan bekalan air di Negeri Sembilan dimana saham-saham SAINS adalah seratus peratus dipegang oleh kerajaan negeri.

“Ini bermakna SAINS bukan syarikat swasta, mana boleh perkhidmatan air diswastakan? Kerajaan negeri tidak akan mengswastakan perkhidmatan bekalan air, hanya orang yang bodoh, tagihkan isu sahaja yang maish memperkatakan hal ini kerana setegas-tegasnya saya menyatakan SAINS bukan syarikat swasta seperti yang didakwa oleh Mat Sabu,”

“Memang dahulunya ada hasrat dan cadangan untuk mengswastakan perkhidmatan bekalan air ini tetapi setelah dikaji saya sendiri tidak bersetuju ianya diswastakan kerana ini menambahkan lagi beban kepada rakyat!” tegas beliau.

“Jika persetujuan menswastakannya duhulu dilaksana, secara automatic membebankan rakyat negeri ini dimana saya percaya kadar ta’arif akan meningkat bahkan kemungkinan harga air turut naik, jadi setegasnya harga air tidak naik dan tidak akan naik,” tambahnya lagi.
mizi@n9kini.com

Sumber : N9Kini

0 UMNO Tidak Terdesak, Hanya Orang Terdesak Saja Sanggup Melutut Kepada Yahudi

Oleh Kazman Kamal

KUALA LUMPUR, 13 Julai – "UMNO tidak terdesak, hanya orang terdesak sahaja sanggup malukan diri sendiri untuk melutut kepada kumpulan pelobi Yahudi", demikian menurut Ketua Penerangan Pemuda UMNO Malaysia, Datuk Seri Reezal Merican Naina Merican.

Tegas beliau lagi adalah cukup memalukan jika pimpinan yang berimej Islam menggunakan alasan “engagement” untuk memohon maaf kepada pihak pelobi

"Apa perlunya memohon maaf dan melutut kepada kumpulan pelobi? Apa perlunya menggunakan media antarabangsa untuk membetulkan imej? Tidakkah ini melambangkan hipokrasi?", soalnya.

Beliau berkata demikian kepada laman webPemuda sebagai mengulas dakwaan kononnya Barisan Nasional (BN) khususnya UMNO cukup terdesak menyerang tindak tanduk Ketua Pembangkang, Datuk Seri Anwar Ibrahim yang sanggup ke Amerika Syarikat (US) bagi memohon maaf kepada tokoh-tokoh Yahudi di negara itu atas kelantangannya mengkritik Zionis sebelum ini.

Malah terbaru penulis blog terkenal New York, Elaine Meinel Supkis mendakwa Ketua Pembangkang, itu sebagai ‘alat’ kepada CIA.

Penulis tersebut yang mengaku sering berbalas e-mel dengan Anwar mendakwa, Penasihat PKR itu merupakan alat ciptaan CIA bagi menjaga kepentingan dan perancangan sulit negara kuasa besar itu di Malaysia

Tambah Reezal lagi pembangkang boleh mencipta pelbagai helah dan dalih bagi menutup tindak tanduk Anwar itu tetapi hakikatnya rakyat sudah boleh membuat penilaian sendiri.

"Rakyat sudah mula sangsi dengan sikap talam dua muka Anwar. Sebab itu Anwar membisu.

"Hakikatnya tidak ada logik politik kepada sikap talam dua muka seperti itu", katanya.

Sumber: Laman Web Pemuda Umno

0 Khairy:Menjawab persepsi sebagai Ketua Pemuda UMNO yang 'tak settle'



Wawancara Exklusif Agendadaily bersama Ketua Pergerakan Pemuda Umno Malaysia merangkap Ahli Parlimen Rembau, Khairy Jamaluddin

Oleh: NOOR HASILAH ISMAIL

Kalau dihitung usianya pada pemilihan UMNO akan datang baru 36 tahun.Sebab itu dari sudut politik orang baca ‘ macam-macam’ bila Khairy Jamaluddin kata beliau sedang ‘ timbang secara serius’ untuk tidak mempertahankan jawatan Ketua Pemuda UMNO yang baru disandangnya.

Namun Khairy nampak selamba saja dalam interbiu dengan Agendadaily di bangunan Parlimen petang Selasa lalu ketika diminta mengesahkan beliau ada membuat kenyataan seumpama itu sewaktu merasmikan satu mesyuarat perwakilan Pemuda UMNO Bahagian di Pahang baru-baru ini.


Dalam usianya 34 tahun Ahli Parlimen Rembau dan menantu kepada bekas Perdana Menteri Tun Abdullah Badawi ini mencipta sejarahnya yang tersendiri sebagai Ketua Pemuda UMNO yang paling muda.

Namun berbagai soksek timbul sejak kemenangannya dalam pemilihan tiga penjuru yang disertai oleh Datuk Mukhriz Mahathir dan Datuk Seri Dr Khir Toyo.

Beliau dilihat sebagai Ketua Pemuda UMNO ‘ yang tak settle’.

Pelbagai desas desus,label dan gosip liar ditujukan padanya khususnya menerusi internet.

Paling teruk ada yang mendakwa Pergerakan Pemuda UMNO Malaysia kini kurang menyerlah dan sudah hilang arah.

Ketika Perdana Menteri, Datuk Seri Mohd Najib Tun Razak mengumumkan kabinet baru pada April 2008, Khairy tidak dilantik, sebaliknya, Naib Ketuanya, Datuk Razali Ibrahim menjadi pilihan sebagai Timbalan Menteri Belia dan Sukan. Begitu juga Mukhriz dilantik sebagai Timbalan Menteri Perdagangan Antarabangsa dan Industri.

Ini semua sudah cukup untuk mewujudkan pelbagai persepsi politik.

Soalnya apa jawapan Khairy pada pelbagai persoalan yang menimpa kepimpinannya?


Berikut ialah transkrip interbiu penuh dengannya :


Agendadaily: Baru-baru ini saya mendapat maklumat, ketika YB merasmikan satu mesyuarat di Pahang, YB ada mengatakan ini adalah penggal terakhir sebagai Ketua Pemuda. Betul ke YB cakap macam itu?

Khairy (KJ): Ya, memang saya ada cakap. Kita dalam Pemuda perlu berusaha melahirkan pelapis pemimpin baru. Kita perlu rejuvenate barisan kepimpinan kita. Pada waktu ini saya lebih cenderung kepada mengosongkan jawatan selepas satu penggal. Walaupun belum muktamad lagi, tapi I am seriously considering. Ya, lebih ke arah itu. Saya mahu lebihkan usaha menyuntik bakat-bakat baru dalam kepimpinan Pemuda.

Agendadaily: Tetapi YB masih muda, baru 34?

KJ : Ketua Pemuda tak ada had umur walaupun keahlian ada, iaitu 40. Tetapi saya tak nak kita balik kepada zaman Ketua Pemuda umurnya lebih daripada 40. Walaupun pada akhir penggal, saya masih bawah 40, tetapi saya sudah pegang Exco Pemuda, dan Naib Pemuda selama satu penggal setiap jawatan. Begitu juga Ketua Pemuda. Jadi kira sudah tiga penggal dalam kepimpinan tertinggi Pemuda Umno.

Agendadaily : Bukan kerana YB merajuk?

KJ: Oh no. No. no no. Kalau saya merajuk saya terus berhenti politik. Tapi saya tidak ada niat nak berhenti politik.

Agendadaily : Tapi tiga tahun itu tempoh yang singkat?

KJ: Soal sama ada tempoh masa itu pendek atau tidak adalah relative. Dalam politik, tiga tahun dah kira tempoh yang panjang jugalah.

Agendadaily : Kalau tak merajuk, ada sebab-sebab lain di sebalik keputusan mahu mengundur diri?

KJ: Tidak ada. Saya masih ahli Umno. Tak semestinya kita hanya boleh menyumbang menerusi jawatan.

Agendadaily : Ada pihak yang berpendapat, YB berbakat besar, bijak dan diperlukan oleh parti, tetapi YB tak sabar nak naik. Komen?

KJ: Itu persepsi orang. Sebab itulah saya tak ada perancangan nak pergi mana-mana. I am considering seriously tak pertahankan jawatan Ketua Pemuda. Kalau dipilih sekali lagi untuk jadi Ahli Parlimen Rembau, saya akan luangkan lebih masa di kawasan.

Sekarang ini saya kena bagi masa sebagai Ketua Pemuda dan Ahli Parlimen. Maybe I can find somebody younger who is similar thinking to me yang tak akan bawa Pemuda ke old school thinking, atau terlalu right wing, terlalu ultra. Saya mahukan Pemuda menjadi pemimpin kepada semua.

PM nak 1Malaysia berjaya, tetapi pada masa yang sama pertahankan Melayu. No problem. Tapi kita kena buat dengan cara yang bermaruah yang boleh diterima oleh semua. Maybe ada orang cakap ada yang tak berapa suka saya jadi Ketua Pemuda Umno. Mungkin dalam masa setahun dua ini saya boleh cari fresh face. Saya kena cari yang lebih baik.

Saya tak nak tinggalkan Pemuda kepada orang yang sama taraf dengan saya. Falsafah saya kalau kita nak tinggalkan, biarlah kita tinggalkan kepada orang yang lebih baik dari kita. Nobody is the best. There must be others. Jadi, sekarang saya dalam proses memerhati. I test certain people. Sebab itu saya bagi banyak ruang tonjolkan Exco sebab saya nak tengok. Can they carry or not? Kalau saya sendiri nilai, sukar. Tapi kalau mereka tonjolkan diri, saya boleh dapat feedback dari rakyat.

Agendadaily : Bila tarikh tepat YB nak lepaskan jawatan?

KJ: Saya bajet dalam dua tahun. Ada masa lagi. Tapi saya nak selesaikan beberapa perkara. Saya nak letakkan Pemuda di peringkat The Centrist. Saya nak tolong 1Malaysia diterima semua. Saya nak habiskan program Jelajah 1Malaysia dan susun barisan pengganti.

Agendadaily : Apa yang paling membimbangkan YB bila nak tinggalkan Pemuda?

KJ: Saya tengok di parlimen, barisan pembangkang mempunyai ramai barisan pelapis who are good speakers. Di kalangan BN, tak ramai orang muda yang berbakat begitu. Datuk Razali dah jadi Timbalan Menteri. Datuk Rahman Dahlan (MP Kota Belud) dah lebih 40 tahun.

Jadi, kita tak ada. So it is a problem. Bagi saya kalau saya tak prepare Pemuda untuk itu, maka saya tak jalankan tanggungjawab saya. Jadi sebelum saya lepaskan jawatan saya boleh beritahu PM, saya dah sediakan pelapis yang bagus. Itu keutamaan saya.

Agendadaily : What do you hope to achieve before you step down?

KJ: To prepare a new set of leaders. Dapat sediakan pemuda Umno yang kuat. Dapat bentuk Pemuda BN yang diterima rakyat. Dapat bantu program 1Malaysia. Kalau saya dapat buat keempat-empat ini, Alhamdulillah.

Agendadaily : Ada cerita yang mengatakan masih wujud sikap berpuak-puak dalam Pemuda. Benarkah?

KJ: Dulu semasa pemilihan adalah. Sekarang tak ada. Sekarang mereka dah tak fikir pasal benda itu. Kita dah okay sebenarnya, tak ada masalah. Kalau dulu pada tahun pertama saya pegang jawatan itu mungkin ada sedikit sebanyak. I think it is more managed now.

Agendadaily: Kebelakangan ini ada yang kata Datuk Razali lebih menonjol dari Ketua Pemuda.Mengapa?

KJ: Sebagai ketua, saya nak promote barisan kepimpinan. Saya tak mahu dalam Pemuda hanya saya sahaja ditonjol ke depan. Razali is a good deputy dan dia ada jawatan dalam kerajaan sebagai Timbalan Menteri. Saya tak nampak benda ini sebagai satu masalah besar. Saya bukan jenis pemimpin yang melarang Timbalannya atau Exco menonjolkan diri. Kalau tidak rakyat hanya kenal KJ sahaja sebagai Pemuda Umno, sedangkan ada ramai lagi. Saya nak rakyat kenal mereka kerana mereka bakal pemimpin, bukan saya seorang. Saya tak control. Malah kalau ada jemputan program TV, saya suruh mereka pergi. Saya beritahu orang TV, jangan jemput saya seorang. Saya tak kisah. Saya nak rakyat lihat ramai pemimpin muda dalam Umno dan bukan KJ seorang.

Agendadaily: Kenapa agaknya ramai blogger tak suka YB?

KJ : Itu tidak ada masalah sebenarnya. Golongan blogger ini ada harakah politik mereka yang tertentu. Itu saja yang saya boleh cakap. Tetapi kalau kita tengok dalam portal lain, ada juga yang menyokong saya. Jadi itu kira balance juga.

Agendadaily: Presiden Perkasa, Ibrahim Ali baru-baru ini ada buat kenyataan bahawa salah satu sebab dia tubuh Perkasa kerana Pemuda gagal berfungsi membela Melayu. Komen YB?

KJ : Saya tak setuju langsung dengan ungkapan itu sebab Pemuda Umno hari ini berfungsi atas pendekatan yang berbeza. Bagi orang macam Ibrahim Ali dan beberapa pemimpin lama, Pemuda ini kena jadi macam Ultra memperjuang isu bangsa. Tetapi sekarang ini kita lebih kepada macam mana nak menang pilihanraya.

Macam mana nak dapat sokongan daripada semua kaum. Kalau Pemuda buat cara lama, benda ini akan menjauhkan kita daripada pengundi-pengundi muda. Ramai pengundi muda, tak kira Melayu, Cina atau India tak suka kepada politik yang terlalu berbau perkauman. We have to admit these things. Maka saya bawa arah baru kepada Pemuda.

Bagi saya, apa yang saya buat adalah lebih berani daripada apa yang dituntut oleh Ibrahim Ali. Mengikut cara old school dia, Ibrahim kata kita hanya berani kalau kita Ultra Malay. Kena berani lawan. Tetapi bagi saya, lebih berani kalau kita ambil jalan centrist sebab kita kena hentam oleh pihak macam Perkasa. Apa yang dia buat mungkin ramai orang Melayu suka tetapi orang muda tak suka. Tetapi apabila kita ambil centrist position, it takes a lot of courage.

Agendadaily : Tidakkah perbezaan ideologi antara Pemuda Umno dan Perkasa akan mengakibatkan kita kehilangan undi Melayu?

KJ: Tidak. Kita tengok mana-mana statistik pun, undi Melayu tak anjak sangat. Majoriti pengundi Melayu bersama kita. Melayu nak pergi ke mana? Nak pergi ke Keadilan? Parti itu langsung tak cakap mengenai kepentingan orang Melayu. PAS pun dah keliru. Macam-macam isu mereka ada, contohnya PAS sudah ada pendirian yang lain daripada majoriti orang Melayu. Jadi Melayu nak pergi ke mana?

Insyallah majoriti pengundi Melayu akan sokong BN. Sebenarnya Melayu susah nak disatukan dari dulu sampai hari ini. Saya dah beritahu kawan kawan saya di Perkasa, masalah saya bukan pasal matlamat Perkasa. Saya tidak ada masalah dengan matlamat mereka nak tolong orang Melayu.

Cuma saya tak setuju dengan pendekatan Ibrahim Ali. He is too much!. Tolong orang Melayu tak apa, tapi pendekatan macam Ibrahim Ali buat tu, salah. Saya menentang mana-mana kumpulan ekstrim, baik Ibrahim Ali atau Siqiu atau Hindraf. Mana-mana pihak yang guna perkauman keterlaluan, saya akan tentang. Saya tak ada masalah dengan perjuangan menolong orang Melayu tetapi kita kena buat dengan cara yang boleh membantu orang Melayu.

Agendadaily: YB boleh dikatakan Ketua Pemuda Umno yang paling banyak kena hentam dari pelbagai arah. Bagaimana YB boleh tenang menghadapi semua ini?

KJ: Bagi saya, kita memegang amanah. Kita pegang amanah daripada rakyat semasa Pilihanraya Umum (PRU) yang lalu, dan amanah daripada parti yang kita dapat dalam pemilihan parti. Saya bukan dilantik, tetapi dipilih.

Saya dipilih sebagai Ahli Parlimen dan Ketua Pemuda. Saya tidak ada apa-apa jawatan yang dilantik. Bila saya diserang, saya pegang kepada amanah, bahawa untuk setiap orang yang serang saya, mesti juga ada orang yang sokong saya. Jika tidak, mengapa saya dipilih dalam pilihanraya dan parti? Yang penting ialah amanah. Akauntabiliti kita ialah kepada Tuhan. As long as my conscience is clear, apa yang saya buat saya rasa betul dan benda itu baik untuk bangsa dan negara, saya tak terasa tertekan.

Agendadaily: Kalau YB kata tak rasa kecil hati atau merajuk, bunyinya macam tak natural. Apa yang YB cakap ini ikhlas ke?

KJ : Politic is a big boy’s game. Its not child’s play. Jadi apabila kita masuk politik, kena kena masuk dengan mata yang celik. Jangan kita masuk dengan sikap yang terlalu idealistik dan mengharapkan kita akan dapat segala yang kita nak buat. Politik adalah permainan yang kasar. Kalau kita masuk dan bersedia dengan satu permainan yang kasar, dan kasar tak semestinya kotor, maka kita kena terimalah.

Agendadaily: Ada desas-desus mengatakan YB ini kurang bergaul dengan Ahli Parlimen dan Adun. Ada juga yang anggap YB sombong dan memilih kawan. Boleh YB komen?

KJ: Saya tak ada masalah dengan orang. Mungkin pasal jarak umur sebab dalam BN tak ramai orang muda di kalangan Ahli-Ahli Parlimen. I am a very simple person. I am quite straight forward. Actually I am a very private person. I don’t like to go out. I like to go home and spend time with my family.

Mungkin dalam politik, itulah kelemahan saya. Saya tak suka keluar pergi kedai kopi dan sebagainya. Kalau ada masa terluang, saya suka menghabiskannya dengan anak-anak lelaki saya berusia dua tahun setengah dan setahun setengah.

Saya tak mahu satu hari nanti saya balik rumah, anak tak kenal. Kerja saya dah cukup mencabar. Balik kawasan, pergi parlimen, kemudian sertai program Pemuda. Kadang-kadang sampai tengah malam.

Agendadaily : Baru-baru ini YB ada sertai askar Wataniah…kenapa?

KJ: Saya jalani latihan wataniah sebulan di Rasah antara Mei hingga Jun. Saya memang minat sejak dulu tetapi sebelum ini tak ada masa. Bila tamat latihan, mereka tawarkan saya pangkat, tetapi saya tolak. Salah satu tujuan saya masuk ialah nak tunjukkan kepada anak-anak muda, sesiapapun boleh buat. Di sana saya dillayan sama rata dengan orang lain, tidak ada keistimewaan.

Saya belajar bagaimana nak urus hubungan antara manusia pada tahap yang lain Di luar, sebagai Ahli Parlimen, saya berurusan dengan orang terasa macam artificial apabila mereka panggil saya Yang Berhormat. I don’t really know what they think. In politics most people well tell you what you want to hear. Jadi kita tak tahu agenda orang. Tapi dalam tentera tidak ada agenda. The agenda is just to survive the day.

Agendadaily: Timbalan Perdana Menteri tidak mahu ada Primadona dalam Umno. Bagaimana dengan pemuda?

KJ: Dalam pemuda tak ada primadona. Sebab itu saya pun low profile. Hanya mengenai isu tertentu dan bila saya perlu mempertahankan kerajaan, saya akan bersuara. Bila perlu hentam pembangkang, saya buat, tapi lebih dari itu kita tak payah nak lebih-lebih sangat. Saya tahu apa PM nak buat. Saya tahu apa yang diperlukan. Saya mainkan peranan, tidak lebih dari itu.

Agendadaily : Kebelakangan ini YB tidak agresif macam dulu. Kenapa?

KJ: Dah tua sikit. Dah lebih matang. Politik sekarang dah lain. Ada isu yang kita kena agresif. Ada isu kita kena berhati-hati. Masyarakat sekarang berbeza dengan dulu. Ada orang lama cakap kononnya Pemuda ini terbaik masa zaman Datuk Harun Idris. Bagi saya, zaman dah berubah. Kita tak boleh bandingkan zaman Datuk Harun dengan sekarang. Zaman Datuk Harun adalah zaman pasca selepas 1969. Cabaran dia lain.

Today its multi-racial plural politics. Mati kita kalau ambil pendekatan macam tu. Kalah kita. PM dah kata sekarang kita kena tumpu kepada kawasan-kawasan yang taburan penduduknya bercampur Melayu, Cina dan India. Matlamat kita ialah pastikan Umno kekal berkuasa. We have to be thinking properly.

Saya akui lebih agresif masa jadi Naib Ketua Pemuda. Saya ambil model Datuk Hishamuddin. Masa dia jadi Ketua Pemuda, dia kena jaga semua Ketua Pemuda BN, maka sebab itu saya yang kena lebih agresif. Macam saya dengan Razali, bila saya dah jadi Ketua Pemuda, maka Naib kena agresif. That’s the way it should be.

Agendadaily: Stigma sebagai menantu Pak Lah masih lekat dengan YB. Bagaimana YB menghadapinya?

KJ: Saya tak kisah. Pak Lah dah tak ada dalam kerajaan dan apa sahaja yang saya buat ini macam mana pula orang nak kaitkan atau salahkan Pak Lah pula? Sekarang saya bukan menantu PM pun. Tapi kalau stigma itu masih ada lagi, hmmm tak tahulah. Itulah…masa akan datang nanti kena cari pemuda yang tidak ada apa-apa stigma.

Agendadaily: YB tak tersinggung dengan tindakan pihak-pihak yang selalu menyerang YB?

KJ: No. if people say things about my family then it hurts me. Tapi other than that, tuan punya tubuh tak ada masalah. Tapi kalau mereka cakap pasal keluarga saya yang tidak ada dosa dengan orang dan tak terlibat dalam benda-benda ini, saya akan marah.

Agendadaily: Sebagai Ketua Pemuda, apakah pesanan YB kepada golongan muda, terutama yang liat mendaftar sebagai pengundi?

KJ : Golongan muda kena terlibat secara langsung dalam politik. Kalau tak nak jadi ahli parti pun tak apa. Tetapi kita kena ambil kisah kerana ini membabitkan masa depan negara. Kalau kita tak tahu apa yang berlaku, kita tak akan menentukan masa depan.

Satu hari nanti bila kita tak terlibat secara langsung dalam politik dan kita merungut pasal negara kita, kita harus menyalahkan diri sendiri. Sesiapa sahaja, terutama golongan muda boleh berhubung dengan saya menerusi Facebook atau twitter. Saya tak menghadkan waktu untuk melayan mereka seperti yang dilakukan sesetengah pihak. Mereka boleh boleh twitter saya tak kira masa.

Sumber: Agendadaily

0 ADA PERMIT: KENAPA HENTI KERJA, KENAPA SOROK JENTERA?

By: Sahabat Gunung

Pendedahan demi pendedahan. Jika sebelum ini, pendedahan dibuat mengenai aktiviti perlombongan pasir yang tidak terkawal di Bukit Changgang atau lebih tepat di Kampung Olak Lempit, Dengkil, hari ini sekumpulan wartawan dibawa pula ke satu lagi kawasan perlombongan pasir di Changkat Rasah, Kuala Kubu Bharu.

Situasi sama berlaku ketika kami ke Olak Lempit, tiada sebarang aktiviti kerja-kerja perlombongan dilakukan sebaliknya sepi malah yang lebih mengejutkan, ada jentera pengorek disorokkan di sebalik pokok, seolah-olah cuba disembunyikan dari penglihatan kami.

Sehubungan dengan itu, ADUN Kuala Kubu Bharu, Wong Koon Mon meminta penjelasan dari Kerajaan Negeri, apakah aktivitivi perlombongan di situ dibenarkan atau lebih mudah, aktiviti ini telah mendapat permit dari kerajaan untuk sebarang aktiviti perlombongan pasir.

“Ada `informer’ mereka tahu kita nak turun tinjau kawasan ini, dia takut. Kalau kata ada permit kenapa sorok jentera dalam hutan, kenapa henti kerja. Kalau betul ada permit, jalanlah terus kerja, janganlah sorok jentera dalam hutan. Itu tak logik,” ujarnya YB Wong ketika mengulas mengenai tiada sebarang aktiviti kerja dilakukan di situ.

Sehubungan dengan itu, Wong berharap agar pihak-pihak berkuasa untuk memantau sebarang aktiviti perlombongan pasir di kawasan tersebut.

“Jangan biarkan aktiviti ini diteruskan kerana ia melibatkan kesihatan warga Lembah Klang memandangkan aktiviti perlombongan pasir ini berdekatan dengan Sungai Selangor. Aktiviti perlombongan ini mencemarkan air sungai yang membekalkan air kepada seluruh penduduk Lembah Klang. Bayangkan kesihatan warga Lembah Klang jika”

Dalam masa yang sama, beliau tidak nafikan wujudnya aktiviti kumpulan samseng yang digunakan untuk menggugut individu yang membuat laporan tentang akviti perlombongan pasir ini. Ia berlaku ketika seorang Ketua Kampung yang membuat laporan sebelum ini telah diugut agar tidak mendedahkan aktiviti ini kepada pihak berkuasa.

Cetusan Sahabat-Gunung

Wednesday, July 14, 2010

16 Khairy sedia memberi laluan kepada bakat baru!


By: Bro Jinggo

Mungkin ada ramai yang akan bertepuk tangan apabila mendengar berita khairy tidak akan mempertahankan jawatannya sebagai Ketua Pergerakan Pemuda Umno Malaysia dalam pemilihan akan datang.

Walaupun belum muktamad lagi, tetapi Khairy memang menimbangkan secara serius untuk tidak mempertahankan jawatan Ketua Pemuda, bukan kerana dia ingin meninggalkan politik, tetapi kerana ia percaya pada parti meremajakan dengan para pemimpin muda yang lain.

Hakikat sebenarnya Khairy adalah seorang pemimpin berjiwa besar! Jawatan bukan segala galanya, keutamaan parti lebih penting baginya.

Walaupun usianya masih muda, Khairy sebenarnya sudah lama berada didalam gelanggang Pergerakan Pemuda Umno Malaysia.

Selama tiga penggal khairy berada dalam kepimpinan tertinggi Pemuda Umno. Bermula dari exco pemuda kemudian memegang jawatan Naib ketua Pemuda dan kini sebagai Ketua Pemuda Umno Malaysia.

Justeru itu, Khairy sedia memberi laluan kepada bakat baru! dan beliau akan berada dalam kapasiti yang tepat, baik bergantung pada apa yang ia mendapat sokongan dalam parti.

“Saya sudah memegang jawatan Exco Pemuda selama sepenggal, begitu juga sebagai Naib dan Ketua Pemuda. Kiranya dah tiga penggal saya berada dalam kepimpinan tertinggi Pemuda Umno. Dalam politik ini dah kira lama jugalah,” katanya.

“Mungkin ada orang yang cakap dia( ada pihak) tak berapa suka saya jadi Ketua Pemuda UMNO. Mungkin dalam masa setahun dua ini saya boleh mencari muka baru. Tetapi saya tidak mahu tinggalkan Pemuda kepada orang yagn sama taraf dengan saya. Falsafah saya, kalau kita nak tinggalkan, biarlah kita tinggalkan kepada orang yang lebih baik dari kita.

“Sekarang saya dalam proses mencari dan memerhati. Itulah sebabnya saya memberi banyak ruang kepada Exco kerana saya mahu melihat sama ada mereka dapat memikul tanggungjawab itu atau tidak. Kalau saya sendiri nilai, agak sukar, tetapi sekiranya mereka menonjolkan diri, saya boleh mendapat maklum balas dari rakyat.

“Saya bajet dalam dua tahun ( untuk menilai) . Saya nak selesaikan beberapa perkara, antaranya meletakkan Pemuda di peringkat centrist (kelompok tengah), membantu konsep 1Malaysia diterima semua rakyat, menamatkan program Jelajah 1Malaysia dan menyusun barisan pengganti. Kalau saya dapat selesaikan keempat-empat misi ini, Alhamdulillah,” katanya.

Selagi Khairy meletakkan sasaran hala tuju yang betul dan selagi beliau berpegang teguh pada prinsip prinsip perjuangan, tiada apa pun yang boleh menghalang kemaraannya.

Memang benar namanya sedikit tercalar berikutan fitnah dan tomahan yang berterusan. Tetapi semua itu tidak menjadi kudis yang berkekalan parutnya.

Sejarah politik di Malaysia dan di mana mana telah membuktikan bahawa yang menjadi korban fitnah atau permainan kotor politik sering kali bangkit untuk menjadi lebih besar dan lebih hebat!

Yang penting individu berkenaan mempunyai iltizam yang kuat untuk melakukan kebangkitan itu!!! Insyallah...

0 Gesaan Perdana Menteri wajar

By: Taminsari

KETIKA Kongres MIC berlangsung di PWTC, seorang perwakilan membidas Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak ekoran komen beliau mengenai amalan kasta dalam menentukan siapa yang harus memimpin parti itu.

Ketika membahaskan ucapan Presiden MIC, Ramasamy menyifatkan Perdana Menteri tidak wajar membuat komen seumpama itu di dalam dewan yang penuh orang India yang menghadiri Kongres MIC ke-64.

Minggu lepas, ketika merasmikan kongres tersebut, Najib menggesa MIC supaya tidak menggunakan sistem kasta sebagai faktor utama atau penentu untuk memilih pemimpin di semua peringkat. Perdana Menteri berkata, pemimpin perlu dipilih berdasarkan keupayaan, kebolehan dan kewibawaan untuk berkhidmat kepada masyarakat India.

Bagi saya apa yang dikatakan oleh Najib itu ada kebenarannya. Memang dari dahulu 'kasta' adalah duri dalam daging bagi MIC! Jika dilihat secara logiknya keadaan kaum India di negara ini, mengapa mereka memerlukan begitu banyak parti politik mewakili mereka padahal jumlah mereka cuma mewakili peratusan kecil jumlah penduduk Malaysia.

Sebenarnya masalah masyarakat India hendaklah diselesaikan sendiri oleh orang India seperti ketua-ketua masyarakatnya. Datuk Seri S.Samy Vellu mungkin telah cuba sedaya upaya semasa beliau berada di dalam Kabinet. Malangnya, masalah terbesar di kalangan pemimpin India ialah mereka tidak boleh bersatu. MIC dengan Samy Vellu-nya, IPF dengan ketua barunya, PPP dengan Kayveas-nya manakala MIUP dengan Nalakarupan-nya.

Walaupun mewakili penduduk minoriti iaitu lebih kurang dua juta daripada penduduk Malaysia, namun pemimpin-pemimpin mereka tidak boleh duduk semeja untuk berbincang. Masyarakat keturunan India Malaysia sebenarnya masih kuat berpegang dengan 'sistem kasta' seperti yang diamalkan di negara India itu sendiri.

Perkara itu memang tidak boleh dinafikan. Kita boleh lihat sendiri cara-cara golongan bertaraf sederhana dan tinggi (kasta atasan) berinteraksi dengan golongan bertaraf rendah. Golongan bertaraf tinggi pada kebiasaan akan memandang rendah golongan bertaraf rendah.

Agak sukar untuk dipercayai apabila ada kalangan masyarakat India yang masih berpegang kepada amalan ini. Sebab itu kita boleh lihat orang kaya dari golongan bertaraf tinggi akan bertambah kaya, manakala yang miskin dari golongan bertaraf rendah akan menjadi bertambah miskin.

Yang kaya agak sukar untuk membantu golongan miskin. Mereka tiada kata sepakat dalam mencari jalan untuk membantu kaum mereka sendiri. Mungkin atas sebab inilah mendiang Tan Sri Pandithan keluar dari MIC dan menubuhkan parti IPF kerana kecewa dengan tindak-tanduk MIC tidak mahu membantu golongan miskin keturunan India. Contohnya penduduk-penduduk India di estet-estet di seluruh negara.

Saya masih teringat kata-kata mendiang Pandithan semasa beliau terlantar sakit di hospital suatu ketika dahulu:

"Saya akan berjuang dalam IPF sehingga ke akhir titisan darah saya. Ada pihak berkata Pandithan akan menjual parti, membubarkan IPF setelah kembali berdamai dengan Samy Vellu. Ini semua tidak benar. Hari ini saya jawab kesemua tuduhan yang dilemparkan ke atas saya. Pandithan akan mati sebagai ahli IPF dan tidak akan membubarkan parti ini sehingga akhir nyawa saya," katanya.

Antara kata-kata lain mendiang yang begitu menyentuh hati adalah, "Bukan pilihan saya untuk lahir dalam keluarga berkasta rendah, ini semua ditentukan oleh Tuhan yang juga menentukan siapa yang akan dilahirkan sebagai Melayu, Cina atau India. Malangnya manusia tidak menyedarinya."

Selagi ikatan 'kasta' tidak terlerai, selagi itulah masyarakat India akan berdepan dengan masalah kemiskinan tegar dan masalah lain kerana di kalangan mereka sendiri tiada kata sepakat. 'Sistem kasta' inilah yang sebenarnya menjadi batu halangan kepada masyarakat India di Malaysia untuk bersatu dalam memajukan bangsa mereka sendiri.

Dan apabila mereka gagal, mereka akan menyalahkan orang lain terutamanya UMNO seperti yang didakwa oleh Hindraf kononnya kerajaan BN yang ditunjangi oleh UMNO gagal membantu mengatasi masalah kaum India di Malaysia. Hakikatnya orang India sendiri yang gagal membantu kaum mereka sendiri.

Suara Politik Taminsari

Shah Alam

0 Khalid Ibrahim tidak mampu menguruskan isu kecurian pasir - TPM

Tan Sri Muhyiddin Yassin hari ini menyifatkan kerajaan negeri Selangor pimpinan Menteri Besar Tan Sri Abdul Khalid Ibrahim tidak mampu menguruskan isu kecurian pasir di kawasan seluas 400 hektar berhampiran Taman Paya Indah Wetlands.

Timbalan Perdana Menteri berkata beliau melihat isu itu seperti terabai kerana kerajaan negeri tidak mengambil tindakan tegas terhadap pihak-pihak yang terlibat sehingga menjejaskan ekosistem di kawasan itu.

“Dia ada penasihat. Dia ada pakar. Datuk Seri Anwar Ibrahim penasihat kerajaan negeri. Tapi dia tak tahu nak urus. Soal pasir sahaja. Apa susah. Tangkap sahaja sesiapa yang buat kesalahan dan ambil tindakan kalau harta tanah itu, pasir itu milik kerajaan negeri,” katanya kepada pemberita selepas merasmikan pembukaan Kejohanan Sukan Sekolah-Sekolah Asean 2010 di sini hari ini.

Muhyiddin berkata kerajaan negeri tidak boleh terus berdiam diri kerana kerana isu berkenaan di bawah bidang kuasa mereka.

“Mereka kata mereka kerajaan yang bersih. Ini telah terbukti. Saya tak tahu mungkin ada elemen rasuah. Saya tidak tuduh tapi apabila tindakan tidak dilakukan bermakna kita collaborate (bersubahat),” kata beliau.

Timbalan Perdana Menteri berkata masyarakat juga melahirkan kebimbangan apabila membaca laporan-laporan media mengenai kerosakan alam sekitar yang berlaku kesan daripada kerja-kerja mengangkut dan mengorek pasir.

Mengenai dakwaan bahawa tindakan beliau memberi amaran bahawa Selangor dan Wilayah Persekutuan akan menghadapi krisis air terburuk menjelang 2012 jika Abdul Khalid gagal menyelesaikan masalah perbekalan air dengan cekap adalah kerana semata-mata untuk menguntungkan kroni iaitu Syarikat Bekalan Air Selangor (Syabas), Muhyiddin berkata:

“Itu bukan soal untung. Dia ada tanggungjawab. Dia ada perjanjian. Dia ada ikatan. Dia ada persetujuan. Ini hak pertimbangan dia. Ini bukan soal kroni. Takkan soal kroni satu dua, esok rakyat ada berapa juta di Wilayah Persekutuan dan Selangor terpaksa tanggung beban kerana air tiada”.

Sehubungan itu beliau sekali lagi mengingatkan kerajaan negeri supaya lebih amanah dan bijaksana dalam menguruskan perkara itu untuk kepentingan rakyat dan juga negara selain memikirkan masalah yang dihadapi Syabas.

“Dia tak sanggup nak naikkan sedikit harga air untuk menampung kos sehingga syarikat yang mengeluarkan air (Syabas) menanggung rugi. Apabila dia rugi dia tak keluarkan air. Jadi awak tak minum, saya tak minum. Semua kena beristinjak, bertayamum,” katanya.

Muhyiddin juga yakin rakyat di Selangor dan Wilayah Persekutuan tidak akan marah jika berlaku kenaikan harga air asalkan mereka memperolehi bekalan air yang mencukupi.

“Saya tak fikir orang Selangor, Wilayah Persekutuan marah harga naik sikit kalau air ada. Tapi orang Selangor dan Wilayah akan marah dan murka kalau air tidak ada walau apa harga sekalipun,”katanya. – Bernama

1 Terpulanglah kepada Pas sekiranya mahu bersatu dengan UMNO...

By: Hamba Allah

Situasi perubahan arus perdana politik tanahair sekarang ini semakin menjadikan pemikiran rakyat Malaysia menjadi semakin kreatif dan kritis.. Dalam menghadapi survival politik terkini maka timbullah perbagai pandangan untuk menyatukan dua parti iaitu UMNO dan PAS.

Persolannya adakah perlu PAS KELUAR DARI PAKATAN ,jawapan bagi saya YA... PAS perlu keluar sebelum keadaan yang lebih membimbangkan demi bangsa dan agama. PAS mampu membina integriti sendiri. Adakah perlu PAS bersatu dengan UMNO. Jawapannya terpulang pada ahli PAS.

KENAPA PAS MENYERTAI PAKATAN RAKYAT ?

Apa hasrat PAS menyertai Pakatan Rakyat ?

Apa matlamat PAS bersekongkol dengan PKR dan DAP ?

Apa penting PAS menyertai PAKATAN RAKYAT ?

Pemimpin PAS mengambil risiko dalam perjuangan yang hambar, yang tidak mempunyai matlamat sebenar PAS. Seolah PAS sudah di beli oleh sebahagian dari mereka yang mengambil peluang untuk menyampai cita-cita yang karut.

Omong yang tidak menentu, omong yang memecahkan rakus. Cita-cita besar PAKATAN RAKYAT hanyalah untuk membahagikan sama rata. Meminggirkan yang hak. Apa sudah jadi Pulau Pinang. Orang Melayu yang sudah terjun laut.

Pemimpin yang memimpin dengan konsep perniaga dan selepas itu monopoli segalanya. Sekarang sikit sahaja yang tinggal, untuk menangkan hati rakyat, perkara yang tak patut dia buat pun, dia akan cuba lakukan. Bagaimana orang yang sedang mabuk asmara. Sekarang apa pun boleh. Bila dah dalam gemgaman, hidung bertemu hidung pun dia tak menyapa.

PAS dengan DAP mimpi tak sama. Emak bapa pun lain. Jika kereta pun jenama lain, tak sama buatan. Warna lain, logo lain, cap lain. Cara beristinjak pun lain dah.Terkejut beruk saya bila PAS join dalam PAKATAN RAKYAT. Cuma cita-cita nak bakar kelambu masam. Kelambu yang dah lama tak basuh. Nak di sental dengan clorok terus-terusan. Nak di tukar terus dengan kelambu yang masam dan berlubang ini. Apa kata kita cuba tampung yang berlubang dan kita basuh semula, adakah lebih jimat?

PKR apa lagi... Penubuhan banyak melayu suatu ketika dulu. Sekarang dah jadi macam rojak buah timun ada, nenas pun ada, buah pauh pun juga, orang yang kecewa pun ada dalam PKR.

PAS mesti mengutarakan penarikan diri dari PAKATAN RAKYAT. Saya tidak mahu mengistilah pakatan ini secara lebih buruk dalam nawaitu saya.

PAS mesti naik sampan baru? Sampan yang ada tak kemana, kerana sampan ini juga banyak lubang. Sampan ini baru sahaja di buat, tapi kayunya reput, kayu yang tak tahan air, pakunya pun berkarat. Dayungnya akan patah. Ukuran yang tak sama. Ada yang tinggi, berat sebelah. Galanya lain. galanya pun lama.... ada ke yang tahu gala itu apa ?.

Lebih baik PAS bina sampan yang baru dengan ukuran sendiri, semua sendiri, konsep sendiri, perjuangan sendiri. Boleh pilih kayu yang baru, fiber yang berkualiti. Kita buat besar pun tak mengapa... Sebab nanti orang kita nak naik ramai. Ini kita pergi tumpang sampan orang.... Aduh tambang pun mungkin kena bayar... jadi fikir-fikirlah.

Golongan agama komited satukan UMNO-Pas

Muhyiddin, Umno sedia temu PAS jalin kerjasama

Tan Sri Muhyiddin Yassin berkata Umno sedia berbincang dengan Pas sama ada secara rasmi atau tidak untuk menjalin kerjasama demi perpaduan Melayu seperti disaran beberapa pihak.

Sambil menyambut baik saranan itu Timbalan Perdana Menteri berkata usaha menjalin kerjasama antara kedua-dua parti Islam itu bukan satu perkara baru kerana ia pernah disuarakan sebelum ini tetapi tidak dapat dilaksanakan.

“Soal perpaduan antara Melayu sama Melayu bukanlah satu perkara tidak baik, lebih-lebih lagi dalam situasi pada masa kini yang memerlukan bentuk kerjasama yang lebih konkrit terhadap isu termasuk ekonomi, kebudayaan dan institusi beraja serta mewujudkan perpaduan untuk membantu membangunkan ummah dan negara,” katanya.

Muhyiddin, yang juga Timbalan Presiden Umno, berkata terpulang kepada kepimpinan Pas sama ada bersetuju menjalinkan kerjasama itu atau sebaliknya.

Terdahulu, anggota Panel Pemikir Jabatan Hal Ehwal Khas (JASA) Lokman Nor Adam sebagai berkata bahawa hasrat menjadikan Malaysia sebuah negara yang mengamalkan dasar Islam akan menjadi kenyataan sekiranya Pas dan Umno bersatu.

Ketika ditanya mengenai kebimbangan sesetengah pihak sekiranya kerjasama antara Umno dan Pas terjalin, Muhyiddin berkata mereka tidak perlu takut kerana kerajaan tetap akan menjaga kepentingan semua kaum.

“Masyarakat bukan Islam jangan rasa tergugat kalau ada usaha sebegitu kerana selama ini pun dengan kekuatan perpaduan Islam, maka negera lebih terjamin selamat dan tiada masalah,” katanya.

Tuesday, July 13, 2010

5 Giliran Nazri pula tolak PERKASA! Tidak seiring 1 Malaysia

By: Bro Jinggo

Menteri di Jabatan Perdana Menteri, Datuk Seri Mohd Nazri Abdul Aziz berkata Barisan Nasional (BN) memperlihatkan isyarat jelas bahawa perikatan itu tidak bergandingan dengan Perkasa.

Beliau menegaskan, Umno tidak sama sekali menyokong atau mengiktiraf pertubuhan yang mendakwa perjuangkan hak keistimewaan Melayu dan Bumiputera!

Umno menentang amalan sebarang bentuk sikap perkauman, Oleh itu, idealisme Perkasa, pertubuhan yang berusia hampir dua tahun itu, tidak selari dengan fokus pentadbiran Najib yang menekankan pluraliti dan perpaduan.

Nazri juga menyifatkan cadangan naib presiden MCA, Datuk Donald Lim supaya satu pertubuhan Cina yang menyerupai kumpulan pejuang Melayu PERKASA ditubuhkan sebagai 'mengarut'.

Katanya, cadangan seumpama itu akan hanya menyebabkan ketegangan kaum antara Melayu dengan Cina memuncak, sedangkan pada masa sama kerajaan berusaha mengendurkannya.

"Kita mahu mengetepikan PERKASA dan dia pula mahu menjadi pelampau,” kata Nazri.

Mengulas saranan bekas perdana menteri, Tun Dr Mahathir Mohamad bahawa Umno sewajarnya membabitkan pemimpin PERKASA dalam perbincangan, Nazri berkata BN tidak mewakili orang Melayu sahaja.

“Siapa rakyat negara ini? Adakah mereka semua Melayu? Ada juga bukan Melayu. Adakah beliau maksudkan mereka tidak mempunyai hak? Adakah mereka rakyat kelas kedua? Ini yang terjadi jika anda bersetuju dengan kenyataan (Mahathir).

“Tak boleh! Kita tidak boleh terima cadangan seumpama itu meskipun ia datang daripada bekas perdana menteri atau sesiapa sekalipun.

Nazri juga memberi amaran bahawa kerajaan akan bertindak jika PERKASA membuat kenyataan berunsur hasutan.

Dalam hal ini, katanya, rakyat yang tersinggung atau berpendapat yang PERKASA adalah ancaman kepada negara perlu membuat laporan polis.

Nota : Kekuatan orang Melayu terletak di bahu Parti UMNO itu sendiri... KERANA MEMANG UMNO ITU PARTI MELAYU! Datuk Ibrahim Ali tak perlu ugut BN!

0 Azmin-Anwar ibarat dalam Keluarga 69


By: Pemerhati politik

Azmin Ali mungkin sudah berangan-angan tentang Istana Mestika, tentang kerusi panas MB Selangor yang baru. Riwayat seorang Khalid Ibrahim kini di muka surat akhir.

Tokoh korporat yang mengaku dirinya kurang cerdik politik itu dilihat akan disembelih sebelum habis penggal.

Tiada lagi kelebihan anak emas Anwar Ibrahim buat beliau. Tiada lagi puji-pujian, puja-pujaan dari Anwar Ibrahim kepada beliau. ADUN Ijok itu bagai sudah jatuh ditimpa tangga terpijak tahi ayam pula, dibuang dari menjadi ketua PKR negeri kini kerusi MB pula dijangka pergi.

Tumpuan pemerhati politik mula mengarah kepada ketua umum PKR, Datuk Seri Anwar Ibrahim dan presiden PKR yang juga isteri beliau untuk buat pengumuman.

Pemerhati politik berpandangan bahawa Anwar hanya ada dua pertimbangan. Mengekalkan Tan Sri Khalid Ibrahim yang didokongi oleh pemimpin Cina, India, Dayak dan sosialis dalam PKR atau melantik orang paling kanan, paling setia beliau iaitu Azmin yang dilihat didokongi oleh pemimpin Melayu dalam PKR.

Cita-cita Azmin untuk jadi MB Selangor adalah normal. Beliau layak serta cukup syarat untuk memasang angan-angan tersebut.

Di samping kedudukan beliau sebagai orang paling kanan Anwar, beliau juga pengasas PKR dan telah lama berkhidmat kepada Anwar. Azmin untuk Anwar ibarat Ibrahim Din untuk P Ramlee dalam cerita Keluarga 69.

Azmin dikata punya kuasa sakti yang boleh digunakan untuk menekan Anwar. Namun dalam pergolakan ini Azmin lebih dilihat anak jantan yang melawan daripada mengguna kuasa sakti politik menundukkan ketua pembangkang itu.

Ketika PKR menang pilihanraya umum lalu dan membentuk kerajaan bersama DAP dan PAS, Azmin adalah calon terbaik sebagai MB Selangor.

Pengorbanan beliau kepada Anwar selama ini adalah cop mohor paling kuat untuk beliau menjadi MB Selangor negeri paling kaya. Namun angan-angan itu hancur apabila Anwar memilih Tan Sri Khalid sebagai MB Selangor dan mengenepi impian dan harapan Azmin untuk menjadi MB pertama dari PKR.

Beliau dipujuk untuk beri laluan kepada Tan Sri Khalid menjadi MB. Beliau dipujuk Anwar dengan dongeng 16 September dan dijanjikan jawatab menteri kanan dalam kabinet. Putrajaya sudah semakin dekat hanya tunggu masa dan ketikanya.

Pada Azmin ini bukan kali pertama Anwar ketepikan beliau. Ketika mahu bertanding jawatan timbalan presiden semasa pemilihan parti 2007, Anwar juga telah ketepikan hasrat beliau dengan memberi ihsan menang percuma kepada Senator Syed Husin Ali.

Namun pendam Azmin diam-diam menjadi dendam. Tragedi kena tipu dengan Anwar dek projek 16 September menjadi iktibar.

Daripada berputih mata lebih baik calar berdarah.

Pertarungan bermula sebelum pemilihan PKR sekitar September tahun ini. Desas-desus Khalid akan bertanding jawatan timbalan presiden telah menggugat cita-cita lama Azmin untuk menjadi orang nombor 2 PKR.

Peringkat parti - Khalid didokong kuat oleh kumpulan sosialis PKR yang diketuai Syed Husin dan kuncu-kuncunya, manakala dalam pentadbiran kerajaan Selangor, beliau disokong oleh Elizabeth Wong, Yaakob Sapari, Xavier Jayakumar dan Rodziah. Semua exco kerajaan Selangor adalah penyokong kuat bos mereka.

Pemerhati politik menjangkakan Khalid punya kelebihan untuk menang jawatan timbalan presiden berbanding Azmin, ini kerana ADUN Ijok dilihat lebih popular terutama di kalangan kumpulan bukan Melayu dalam PKR.

Menyedari perkara ini, dendam Azmin tidak boleh selamanya dipendam. Pergeseran antara kedua-dua tokoh PKR sudah menjadi rahsia umum. Azmin mengorak langkah menyerang Khalid dan menekan Anwar.

Serampang dua mata, langkah pertama membuahkan hasil, terpelanting anak jati Kuala Selangor dari Ketua PKR Selangor. Misi sebenar tidak berakhir dengan hanya menjadi Ketua PKR Selangor tetapi adalah menjadi Ketua PKR Selangor dan MB Selangor sekaligus.

Barangkali pada ketika ini Khalid sedang memikir nasib untung rugi politik beliau sambil mendengar lagu Kris Dayanti “Menghitung Hari”.

5 Nazri: ‘We should get rid of Perkasa’

UMNO melawan segala bentuk perkauman dan tidak menyokong PERKASA kata Datuk Seri Nazri Aziz.

"Kita harus menyingkirkan PERKASA," kata Menteri di Jabatan Perdana Menteri pada hari Selasa di lobi Parlimen ketika wartawan meminta tanggapannya terhadap usulan naib presiden MCA Datuk Donald Lim bahawa China harus membentuk versi mereka PERKASA.

Umno is against any form of racism and does not support Perkasa said Datuk Seri Nazri Aziz.

“We should get rid of Perkasa,” said the Minister in the Prime Minister’s Department on Tuesday in the Parliament lobby when reporters asked for his response to MCA vice-president Datuk Donald Lim’s suggestion that the Chinese should form their version of Perkasa.

"What's the point of having another extremist body? We want to get rid of Perkasa,” he said.

He said that Umno was seeking to distance itself from Perkasa but acknowledged that no action could be taken against people who proposed such extremist bodies unless a police report was lodged against them.

4 PAS semakin terdesak, 'halal haram made in PAS'

By: Bro Jinggo

PAS bukan lagi sebuah parti yang benar benar memperjuangkan Islam, perjuangan PAS sudah tersasar jauh dari matlamat asalnya. PAS kini semakin terdesak dan sanggup menggunakan agama untuk kepentingan politik mereka 'Halal haram made in PAS'.

Menyedari keadaan sudah pasti PAS akan menghadapi masalah berhadapan dengan PRU13. Orang melayu semakin ramai meninggalkan PAS kerana parti ini bukan lagi dianggap sebagai pembela melayu, Islam.

Terkini, BAI’AH dalam Pas menghukum ahli-ahlinya yang keluar parti atau menyertai parti dikehendaki meletakkan jawatan dan segala pendapatan wakil itu dan anggota keluarganya akan dianggap “haram”.

Bai’ah baru kepada ahli-ahli atau pemimpin Pas yang dilantik jadi ahli majlis pihak berkuasa tempatan di bawah kuota parti itu di Selangor.

Menurut Harakahdaily.net, parti itu mendapat 67 kerusi ahli majlis kerajaan tempatan di negeri yang ditadbir bersama dengan PKR dan DAP.

Sebagai tanda sokongan, Pas memberikan tempat kepada ahli Dewan Himpunan Penyokong Pas (DHPP) apabila empat dari mereka dilantik menjadi ahli majlis di bawah kouta parti itu.

Mereka yang dilantik dan mengangkat sumpah di depan Pesuruhjaya Pas negeri, Datuk Dr Hassan Ali adalah K. Deepakaran yang dilantik sebagai ahli Majlis Perbandaran Klang, S. Arun (Hulu Selangor), S. Lakshmanan (Kuala Selangor) dan Low Hock Khieng (Selayang).

Antara sumpah atau ikrar mereka adalah mereka akan meletakkan jawatan serta-merta dan membayar ‘ganti rugi’ jika mereka tidak lagi bersama Pas.

Memandangkan ini kali pertama Pas Selangor membuat pelantikan ahli majlis kalangan bukan Islam, sesi angkat sumpah taat setia kepada parti menjadi tumpuan mereka yang menghadiri majlis tersebut.

Ahli-ahli majlis beragama Islam membacakan bai’ah manakala bukan Islam pula ikrar aku janji.

Mereka juga menandatangani surat letak jawatan sebagai langkah berjaga-jaga jika melompat ke parti lain ataupun tidak lagi menjadi ahli PAS.

Di bawah bai’ah itu, mana-mana ahli Pas yang keluar parti atau menyertai parti lain dikehendaki meletakkan jawatan dan segala pendapatan wakil itu dan anggota keluarganya akan dianggap “haram”.

Ahli-ahli bukan Islam pula dikehendaki meletakkan jawatan dan membayar balik segala pendapatan dan elaun yang diperolehi ketika memegang jawatan sebagai ahli majlis.

Janganlah PAS mempergunakan agama untuk kepentingan politik. Gunakanlah platform politik untuk sama-sama memperjuangkan kepentingan orang-orang islam di Malaysia. UMNO Tidak Akan Lupa Di Kafirkan PAS!

2 Anwar Sanggup Jual Bangsa, Khianati Negara – Tengku Adnan

by: ROPIKAH AHMAD

Ketua Pembangkang, Datuk Seri Anwar Ibrahim sememangnya sanggup melakukan apa sahaja demi untuk mencapai agenda politiknya sekalipun mengkhianati negara dan menjual bangsanya sendiri.

Setiausaha Agung UMNO, Datuk Seri Tengku Adnan Tengku Mansor memberitahu bahawa sekarang ini semua keburukan Anwar terdedah sendiri tanpa perlu dilakukan oleh kerajaan dan Barisan Nasional (BN).

“Masalah berkaitan gerak kerja Anwar sudah lama diketahui. Bukan sahaja Anwar tetapi juga kawan-kawannya di dalam parti barangkali ada terlibat dengan unsur-unsur luaran kerana tidak mahu melihat Malaysia sebagai sebuah negara yang aman, sejahtera dan sentosa,” katanya yang juga ahli Parlimen Putrajaya.

Tegas beliau lagi, untuk menjayakan agenda politiknya, Anwar sanggup membantu Agensi Perisikan Pusat (CIA) Amerika Syarikat dan ejen asing untuk menjadikan negara tidak stabil, porak-peranda dan memusnahkan kesejahteraan rakyat.

“Anwar tidak peduli kerana matlamatnya hanya mahu jadi Perdana Menteri, inilah masalah orang yang kecewa. Apabila gagal capai matlamat maka mereka akan musnahkan apa yang telah dibina asalkan tujuannya untuk jadi orang nombor satu negara tercapai,” jelasnya.

Berhubung dengan penerbitan akhbar ‘Suara Keadilan’ yang akan diedarkan secara percuma, beliau menyelar tindakan sedemikian kerana sememangnya bertentangan dengan perundangan.

“Kalau mengikut tujuan asalnya akhbar ini memohon diterbitkan untuk diberikan kepada ahli sahaja tetapi ‘Suara Keadilan’ dan beberapa akhbar politik lain ternyata menyimpang dengan dijual secara terbuka di tempat-tempat awam dan kawasan-kawasan penjualan akbar. Ini sepatutnya tidak berlaku dan mereka tidak sepatutnya menjual akhbar ini kepada masyarakat,” katanya.

Tambahnya lagi, berhubung dengan tujuan memberikan akhbar tersebut secara percuma ke seluruh negara, katanya ia membabitkan perbelanjaan yang banyak.

“Kita sedia maklum bahawa ada pihak luar yang mahu menghancurkan negara kita, jadi barangkali dana dan sumber daripada agensi-agensi dari luar ataupun daripada organisasi luar yang membiayainya.”

Sehubungan itu, Tengku Adnan yang juga Ahli Parlimen Putrajaya berharap orang Melayu khususnya ahli PKR sendiri buka minda dan gunakan akal fikiran untuk tidak terpedaya dengan dakyah Anwar dan pembangkang kerana mereka hanya pentingkan diri mereka sahaja dan tidak fikirkan negara serta kehendak masyarakat keseluruhannya. -MediaUMNO
 

POLITIK HARIAN Copyright © 2013 - |- Template created by O Pregador - |- Powered by Blogger Templates