Friday, July 22, 2011

Ejen Soros Ditahan Di KLIA



AIDCNews – Seorang ejen kepada penyangak matawang Yahudi, George Soros telah ditahan oleh Jabatan Imigresen di Lapangan Terbang Antarabangsa Kuala Lumpur (KLIA) hari ini untuk siasatan lanjut yang difahamkan berkaitan campur tangan pihak asing dalam politik negara ini.
Ejen Soros itu bernama William Bourdon, seorang peguam Transparency International (TI), satu organisasi yang ditaja oleh Open Society Institute (OSI), milik Soros.
Menurut anwaribrahimblog, peguam yang berasal dari Perancis itu, tiba di Pulau Pinang sejak semalam yang dijemput berucap oleh SUARAM (Suara Rakyat Malaysia) berkenaan dakwaan ‘Ops Scorpene’ (pembelian kapal selam Scorpene) di Bayan Baru. Klik di sini
Turut berucap semalam adalah Cynthia Gabriel (Pengarah SUARAM), Lim Kit Siang (Penasihat DAP), Tian Chua (Naib Presiden PKR) dan Mohamad Sabu (Timbalan Presiden PAS). Klik di sini
Bourdon yang juga merupakan peguam Human Right Watch (HRW) satu lagi organisasi tajaan Soros itu dijadualkan akan berucap dalam majlis makan malam di Dewan Sivik Majlis Bandaraya Petaling Jaya (MBPJ).
“Pegawai imigresen sedang ‘menyoal Bourdon’, kata Gabriel, Pengarah SUARAM.
SUARAM merupakan salah satu NGO yang menjadi rangkaian operasi Datuk Seri Anwar Ibrahim yang sebelum ini pernah didedahkan mendapat tajaan dua yayasan dana dari Amerika Syarikat iaitu NED (National Endowment for Democarcy) dan OSI.
Menurut Gabriel, Bourdon berada di Pulau Pinang dan Kuala Lumpur kerana jemputan NGOnya, SUARAM, untuk memberi penerangan berkenaan kes kapal selam Scorphene selain daripada bertujuan untuk mengumpul dana sekurang- kurangnya RM100,000 bagi membiayai kos guaman membawa kes tersebut ke mahkamah Perancis, September ini. Klik di sini
Bourdon adalah peguam hak asasi manusia yang pernah menjadi Setiausaha Agong FIDH(International Federation for Human Rights) dan sekarang pengasas dan Presiden Sherpa Association.
FIDH dan Sherpa Association ditaja oleh OSI dan NED. Klik sinisini dan sini 
Sumber - AIDC

1 comment:

Anonymous said...

sumbat dlm ISA