Friday, September 23, 2011

Mamat Khalid VS Namawee: Bangsat Pengarah Melayu Ni Kan Mat!


Luahan Hati Pengarah Hantu Mak Limah Balik Rumah Mamat Khalid Terhadap Layanan Yang Diterima Namewee!!!!

Sedari mula aku mula jadi pengarah filem hinggalah ke hari aku merasakan letihnya mengarah. Aku mahu filem dan drama Melayu tinggi martabat sumbangannya kepada bangsa dan negara. Soal bangsa Melayu adalah keramat besar kami kerana itu adalah akar yang mencengkam bumi menahan langit yang dijunjung.


Bukan aku seorang. Ramai pengarah-pengarah yang lain mempunyai niat dan rasa tanggungjawab yang sama di dalam pembikinan sesebuah karya itu. Filem-filem Uwei Hj Shaari memperceritakan budaya Melayu dalam setiap adaptasi penceritaannya. Erma dengan persoalan berat wanita melayunya. Aziz m osman juga di dlam filem terbaru Azura nya mengangkat budaya melayu hingga membuat penggambaran ke luar negara. Soal bangsa adalah keramat besar kami kerana itu adalah akar yang mencengkam bumi menahan langit yang dijunjung.

Apabila isu perkauman dimainkan oleh beberapa pengarah muda yang mulia di mata sesetengah masyarakat menduga akan isu perkauman dengan sengaja dengan hasilkerja mereka, aku mula gusar. Aku mula gusar dengan masyarakat itu sendiri. Mengapa seorang yang terang-terang menghina akar melayu aku di bumi melayu aku ini di angkat hero dan layak berjumpa menteri minta diberi pertolongan di dalam karya yang kononnya menyokong integerasi kaum.

Bangsa melayu sendiri melompat memberi kata semangat dan memuji kebagusan sipolan membuat filem dengan membayar tiket masuk bergasak menyokong filem yang 'lebih elok dari filem melayu biasa' itu. Aku tidak irihati dengan karya beliau. Malah mereka melayu yang terlibat di dalam filem itu pun bukannya aku peduli akan niat mereka. Yang menjadikan kepala aku bengkak adalah dengan sokongan sesetengah manusia melayu yang ingin mengangkat kerja manusia yang terang-terang bencikan bangsa aku. Di arak dan di beri penghormatan tahab menteri kerjanya itu. Kami yang terus menerus mendokong rasahormat kepada kedaulatan bangsa-bangsa dibumi ini tidak pernah mendapat layanan sebegitu baldu hamparannya.

Aku ingat lagi akan hari rakyat malaysia dikejutkan dengan video negara kuku nya yang menghina kedaulatan negara dan bangsa aku. Masih segar lagi peluh marah di hujung dahi aku ketika mula-mula aku menontonnya. Dan kini beliau hero? Kini beliau layak berjumpa Datuk Seri Perdana Menteri?

Gusar aku dengan masyarakat aku yang terlalu terdesak untuk menjadi ayam tambatan hingga sanggup mengangkat golongan bangsat menjadi ikon negara. Golongan komunis menjadi hero kemerdekaan. Memusing cerita aku tiada pernah dijajah atas inginkan diri dikenali ramai.

Adakah masyarakat kita kian lupa dengan maruah bangsa dan harapan anakcucu kita yang semakin rapuh dimakan dunia penuh pluralism ini? Adakah masyarakat kita sanggup menggadai hingga ke kain dalaman semata-mata untuk mendapat ereksi sementara tidak memperdulikan masa depan anakbangsa yang kian hanyut dikelabui mata dengan pandangan integrasi milik bangsa yang lain?

Aku dengan besar hatinya mengalukan perpaduan dengan filem aku namun bukan pujian atau sokongan yang aku dapat. Aku telan semua itu kerana aku inginkan filem yang bermaruah terhadap bangsa aku. Dan bukan filem itu menjadi penyebab ramai yang mendekati dengan karya aku. Ianya hilang ditelan masa dan demi masa aku akur dan harus meneruskan perjuangan dengan kerja-kerja yang lain. Dan kini aku dapati kerja yang jijik, yang menaikkan rasa benci terhadap sesebuah kaum itu rupanya boleh menjadi ikon dan hero pengarahnya!

Adakah aku tidak cukup bangsat untuk mendapat tempat setaraf sipolan. Mahukan Perdana Menteri berjumpa aku jika aku menyanyi 'gua mau jumpa lu' berulang kali di youtube? Kalau mahu boleh la aku memuat naik nyanyian bangsat aku ke halaman itu agar setaraf aku baratur berjumpa menteri.

Bongkaknya entry aku kali ini adalah cermin bongkaknya hati aku yang tidak cukup bangsat untuk menjadi pengarah yang berjaya memperdayakan masyarakat aku dengan pembikinan filem yang dapat mensucikan segala dosa terhadap bangsa dan negara aku.

Apa la Mat! Itu pun mau sensitip. Biarla! Masing-masing pun mau hidup ma! Dan aku mahu anak cucu aku terus hidup dengan megah bangsa bermaruah.

http://tempurungpecah.blogspot.com/

1 comment:

Anonymous said...

Namewee anak angkat kesayangan Nazri Aziz, sampai ajak ke parlimen untuk berbincang 'kegiatan seni' Namewee. Tak apa anak angkat Nazri Aziz ini akan dibela habis-habisan, biarlah lagu Negaraku dihina, biarlah guru besar dimaki hamun, biarlah petugas TNB dicerca, biarlah azan dikutuk, biarlah penjawat awam dicaci maki oleh Namewee ini tak apa, Nazri Aziz akan bela anak angkat kesayangannya ini. Buat Nazri Aziz, nanti bila kempen pilihanraya di tempat kamu, bawalah Namewee ini untuk buat persembahan 'seni' dia untuk pengundi di tempat kamu, dan masa pengundian nanti tunggulah pengumuman kamu kalah dalam pilihanraya berkenaan. Ingat Nazri Aziz, PRU 13 mungkin tak lama lagi, siap sedialah kamu, mungkin tak dicalonkan kerana pengundi bumiputera tak mahu bapa angkat Namewee jadi ahli parlimen kawasan mereka. Sama-sama nantikanlah, nanti bila tak dicalonkan atau kalah pilihanraya, jadilah kamu balaci Namewee untuk 'kegiatan seni' tahap bangsat dan lahanat musibat itu.