Saturday, November 19, 2011

Ezam Bidas Tuduhan Syed Husin Sebagai Seorang Tua Nyanyuk


Bekas Ketua Angkatan Muda Keadilan, Parti Keadilan Rakyat, Senator Ezam Mohd. Nor menafikan beliau keluar parti demi mengejar wang dan jawatan sebagaimana didakwa veteran parti itu, Dr. Syed Husin Ali dalam memoir terbarunya.

Sebagai membuktikan perkara itu, beliau mempersoalkan bagaimana seorang yang dikatakan memperoleh habuan wang dan jawatan boleh membuat serangan kepada kerajaan yang memerintah khususnya Badan Pencegah Rasuah (kini Suruhanjaya Pencegahan Rasuah) pada tahun 2007.

Jelasnya, pada tahun itu beliau hanya memegang jawatan sebagai pengarah syarikat kecil, Syarikat Gerak Agenda Sdn. Bhd. yang bukan bermotif keuntungan sebaliknya ditubuhkan untuk memerangi rasuah.

"Saya tidak gemar dilihat bertengkar secara terbuka dengan seorang tua dan tidak berkuasa seperti Dr. Syed Husin.

"Justeru cukuplah rekod dan fakta yang ada boleh menjawab dakwaan beliau bahawa keputusan saya (keluar parti) kerana wang dan jawatan pengarah syarikat," katanya dalam satu kenyataan di sini, hari ini.

Dalam memoirnya, Dr. Syed Husin menulis bahawa Ezam pernah memberitahunya sebulan sebelum meletakkan jawatan, bahawa dia mengalami kesempitan wang dan malu kerana bergantung kepada pendapatan isteri.

Beliau juga didakwa berkata 'kena cari peluang' mendapatkan satu dua jawatan pengarah dan perkara itu hanya boleh menjadi kenyataan jika ada bukti beliau sudah meninggalkan parti.

Sambil menyindir Syed Husin sebagai seorang tua yang tidak kuat ingatannya (nyanyuk), Ezam berkata, penjelasan itu adalah sebagai respons kepada kekecewaan veteran itu terhadap Datuk Seri Anwar Ibrahim dan Timbalan Presiden PKR, Azmin Ali yang didakwa hidup mewah.

"Pada ketika itulah saya kongsi dengannya bahawa saya memang susah. Selama berjuang bergantung gaji tetap isteri dan usaha niaga di Indonesia yang pada masa itu kebetulan sedang merosot dan ditutup.

"Justeru cerita saya susah kepadanya dalam konteks itu, bukan dalam konteks keluar parti," katanya.

Ezam berkata, beliau banyak menghabiskan masa minum teh bersama Syed Husin dan mendengar aduan beliau yang kecewa disisihkan Anwar dan Azmin walaupun menjadi timbalan presiden.

Katanya, atas dasar kemewahan Azmin itu, maka Syed Husin memujuk beliau tidak keluar parti bagi menghalang Azmin menguasai parti kerana tidak rela orang seperti Azmin menggantikan tempat beliau.

No comments: