Tuesday, November 8, 2011

Projek Fidlot: KJ Kantoikan Rafizi Ramli



Pakatan mempunyai fakta-fakta tentang salah berhubung isu Perbadanan Fidlot Kebangsaan (NFC), kata KJ... Beliau berhujah bahawa pembangkang membuat kesilapan fakta dalam cerca mereka NFC, terdapat beberapa perkara beliau mendakwa telah salah.

Kata Khairy, pembangkang mendakwa 5,000 ekar diberikan kepada pengendali fidlot adalah palsu kerana hanya 1500 ekar yang disewa kepada NFC oleh kerajaan negeri Negeri Sembilan.

NFC tidak diberi tanah sebanyak 5000 ekar; sebaliknya, sebagai integrator Pusat Fidlot Negara (PFN), NFC ditawarkan untuk menjayakan projek PFN di atas tanah seluas 1500 ekar secara pajakan daripada Perbadanan Menteri Besar Negeri Sembilan (MBI).


Berhubung tuntutan bahawa daging lembu dari lembu NFC telah dijual kepada Meatworks, Senor Santos dan restoran Brawn di Singapura.

Khairy berkata bahawa tuntutan itu adalah palsu, sebagai semenanjung Malaysia adalah dilarang daripada daging lembu mengeksport ke Singapura kerana kebimbangan kaki dan mulut.

Khairy berkata bahawa operasi NFC bermula pada penghujung 2008 pertengahan Rancangan Malaysia Kesembilan, dan kelewatan disebabkan pembangunan infrastruktur yang membawa kepada sasaran yang sedang disemak semula kepada 8,000 ekor lembu setahun bahawa ia bertemu dengan tahun lepas.





Kesilapan terbesar dalam teori konspirasi pembangkang, beliau berkata, adalah dakwaan bahawa pinjaman RM250 juta lembut telah dikeluarkan secara keseluruhan sedangkan, kata khairy lagi, "tidak semua yang dikeluarkan" dan setiap sen perlu diluluskan oleh suruhanjaya teknikal yang diberi kuasa.

Khairy, juga mengecam dakwaan PKR bahawa pinjaman mudah untuk NFC akan dihapus kira kerana projek itu akan mengalami kerugian, dan memperdebatkan bahawa NFC hanya beroperasi selama tiga tahun dan tempoh matang yang masih di bawah cara..

"Jadi saya akan menyimpulkan bahawa kajian kes utama PKR di Laporan Ketua Audit Negara telah dicincang oleh fakta (salah) yang mudah," kata ketua Pemuda Umno.

Bagaimanapun Khairy berkata esok beliau akan mengadakan sidang media bagi merumuskan isu NFC berdasarkan jawapan Menteri dan kajiannya. Banyak kelemahan hujah PKR.

Baca lagi di sini: http://twitter.com/khairykj

10 comments:

Anonymous said...

T.kasih diatas penjelasan YB KJ

Unknown said...

kantoikan mereka ini...

Anonymous said...

aku dah agak dah! pakatan pembohong ni mmg suka tembak tanpa siasat fakta yg sahih terlebih dahulu. mcm ni ke nak jd parti pemerintah?

Anonymous said...

rafizi dengki dgn org melayui sbnrnya... klu boleh dia nak bg keuntungan kpd peniaga cinam. nak cr komisen lbh bro!

Aku Peduli Apa @ APA said...

Assalam semua.
Bukan nak menyebelahi pembangkang dalam hal ini.Persoalan lebih besar dari apa yg diperkatakan adalah..Bagaimana projek ini boleh diberi kepada Suami dan Anak Anak Menteri yang sedang berkhidmat dalam kerajaan?

Tidak kah itu penyalah gunaan kuasa nama nya?

Unknown said...

Pada awalnya Jawatankuasa telah bersetuju memilih dua syarikat untuk melaksanakan projek ini, tetapi salah satu dari syarikat tersebut telah menarik diri.

pemerhati said...

tahniah KJ..anda memang a man will full of facts..x mcm anwar yg full of lies

pemerhati said...

bagi sy soal pemberian tender fidlot negara nie bukanlah dapat kepada keluarga Sharizat sahaja kerana ianya dibuka secara "open tender" dan dlm hal nie..company anak shahrizat dapat.Tapi itu hanya seluas 1500 acre di N9.Saya percaya rakyat yang berkemampuan juga dapat projek nie di negeri2 lain.kne ingat fidlot nie bru jer buat dlm RMK 9

Anonymous said...

>>Aku Peduli Apa @ APA said...

Assalam semua.
Bukan nak menyebelahi pembangkang dalam hal ini.Persoalan lebih besar dari apa yg diperkatakan adalah..Bagaimana projek ini boleh diberi kepada Suami dan Anak Anak Menteri yang sedang berkhidmat dalam kerajaan?

Tidak kah itu penyalah gunaan kuasa nama nya?

=> Tiada istilah Penyalahgunaan Kuasa dlm kamus pemimpinan BN/UMNO larr Bro!!

Kalau, penjawat2 awam barula boleh di kenakan tindakan!!! hancuss!!!!

Aku Peduli Apa @ APA said...

Assalam Bro Jinggo.
Saya faham,kalau mengikut proses open tender dan setelah satu syarikat lagi menarik diri sehingga tinggal syarikat Anak Beranak Sharizat yang ada,tiada apa yg nampak salah.

Tapi tidak kah YB Menteri tahu dengan membiarkan keluarga nya membida satu projek kerajaan yang berstatus begini pasti akan mengundang kontrovesi dan conflict of interest..sama ada ianya berjaya dan lebih buruk kalau gagal?

Bercakap pasal OPEN TENDER..berapa kerap dalam sejarah negara tender dibuka untuk mengwujudkan Fidlot Negara macam yang diberi kepada NFC?

Poltik adalah persepsi..dan Sharizat dan keluarga telah menambah beban persepsi buruk yang memang telah sedia ditanggung kerajaan.

Assalam Bro.