Sunday, December 25, 2011

Ceramah Tak Bertauliah, Bob Lokman Kena Lagi...


Apa celup Bob? Ni bukan kes pertama Bob kantoi... Kalau nak mengajar kat sekolah pun mesti ada tauliah.. mesti ada sijil atau diploma atau ijazah. Kalau si Bob Lokman ni nak jugak beri ceramah sana sinun... Minta lah kat Nik Aziz... KERAjaan PAS bagi tauliah agar bob boleh bagi ceramah sesuka hati dia.

Bila dah kena... mula lah nak cakap ini semua kerja UMNO, walhal salah ssiapa?

Bok Lokman, bekas pelakon, kini terkenal sebagai penceramah bebas dalam kalangan pembangkang, semalam diberi notis oleh Jabatan Agama Islam Pahang (Jaip) kerana disyaki menyampaikan ceramah tanpa tauliah.

Beliau disyaki menyampaikan ceramah di hadapan jemaah Masjid Taman Sri Mahkota Aman, Batu 11, Jalan Gambang dekat sini, selepas solat Maghrib. Ceramah itu bermula jam 8 malam dan tamat lebih sejam kemudian.

Sebaik sahaja selesai, Bob Lokman, atau nama sebenarnya Mohd Hakim Lokman, didekati seorang kakitangan Jaip dan mereka dilihat berbincang di beranda masjid.

Mereka mengambil maklumat daripada Bob Lokman, sementara jemaah menunaikan solat Isyak.

Bob Lokman dan beberapa rakannya meninggalkan masjid beberapa minit kemudian.

Sumber Jaip mengesahkan Bob Lokman diberi notis kerana disyaki menyampaikan kuliah Maghrib tanpa tauliah dan kebenaran Jaip.

Sumber itu juga memberitahu, Jaip akan menyiasat perkara itu di bawah Seksyen 161, Enakmen Pentadbiran Ugama Islam dan Adat Resam Melayu Pahang 1982 yang menetapkan hukuman denda tidak lebih RM1,000 atau penjara tidak lebih enam bulan atau kedua-dua sekali.

“Kita akan siasat perkara ini di bawah Seksyen 161, Enakmen Pentadbiran Ugama Islam dan Adat Resam Melayu Pahang 1982,” katanya kepada Sinar Harian, semalam.

Bob Lokman pernah menerima waran tangkap Jabatan Agama Islam Selangor kerana tidak hadir beri keterangan berkaitan ceramah agama tanpa tauliah dua bulan lalu.

2 comments:

Dot said...

HARAP SIBOBO NI DIDENDA KEDUA2NYA SEKALI denda tidak lebih RM1,000 & penjara enam bulan KRN GAGAL MENJADI CONTOH AHLI MASYARAKAT, ARTIST (BEKAS), PENCERAMAH & SUAMI/BAPA YG BAIK MENURUT UNDANG2 NEGARA & NEGERI YG DIA HUNI!

Anonymous said...

apa ada se ribu BOB,ISLAM menghendaki kita menyebarkan agama.Hukum mana yang kita harusikuti,hukum Allahatau hukum dunia?