Monday, December 12, 2011

Liwat II: Hujah Akhir... Anwar Hampir Ke Sungai Buluh


Peguam Utama Datuk Seri Anwar Ibrahim, Karpal Singh merumuskan kejadian seks luar tabie di antara anak guamnya (Anwar Ibrahim) dengan Mohd Saiful Bukhari Azlan pada 26 Jun 2008, antara jam 3.01 – 4.30 petang di Unit 1151, Kondominium Desa Damansara berlaku atas dasar suka sama suka.

Karpal berkata Mohd Saiful mendakwa diliwat secara paksa namun, hujahnya, keterangan saksi utama, di mahkamah membuktikan sebaliknya.

“Saiful tidak lari ke unit kondominium bertentangan dengan tempat untuk menyelamatkan diri”, katanya.

Karpal menyifatkan Mohd Saiful seperti seekor kambing yang menurut sahaja semua arahan daripada Anwar dan merelakan dirinya diliwat.

Menurutnya, Mohd Saiful mempunyai banyak peluang untuk melarikan diri tetapi tidak berbuat demikian.

Justeru itu, Karpal menggesa mahkamah mengkaji semula kredibiliti Mohd Saiful sebagai saksi.

“Kredibiliti SP1 (Mohd Saiful) perlu dikaji semula oleh mahkamah kerana ia amat penting dalam keseluruhan kes,” katanya

Karpal yang menggulung hujahnya selama 44 minit itu, turut mendesak mahkamah memanggil semula Timbalan Pendakwa Raya, Farah Azlina dan Saiful Bukhari untuk menentukan status hubungan mereka bagi memastikan keputusan perbicaraan dapat dijatuhkan dengan adil.

“Mahkamah ini perlu ditangguh untuk membolehkan Mohd Saiful dipanggil semula dan Farah Azlina juga dipanggil di bawah Seksyen 425 Kanun Keseksaan untuk memastikan keputusan yang adil untuk kes ini,” katanya.

Menurutnya, mereka perlu dipanggil kerana sehingga kini kedua-duanya belum menafikan hubungan di antara mereka berdua.

Semasa dalam proses pembelaan, Anwar dan barisan peguamnya tidak membangkitkan isu hubungan Farah Azlina dan Mohd Saiful, malah daripada 8 orang pembela, hanya Anwar dan Mohd Najwan Halimi sahaja yang menyentuh berkenaan kredibiliti saksi utama.

Seperti yang dirumuskan dalam hujah penggulungan Karpal, Anwar semasa proses bela diri mengesahkan beliau berada bersama Mohd Saiful di Unit 1151 seperti tarikh, tempat dan masa didakwa, tetapi menegaskan hubungan seks itu berlaku atas dasar suka sama suka.

Malah, kehadiran Najwan Halimi hanya untuk mengesahkan Mohd Saiful adalah sebenarnya pekerja Anwar yang sering dinafikan oleh Ketua Umum PKR sebelum ini.

Mahkamah ditangguh ke jam 2 petang hari ini.

-AIDC

4 comments:

Anonymous said...

harap Anwar tak bawa KY Jelly ke sungai buluh hahaha...

Anonymous said...

Kepada sesiapa yang berkenaan,

Selamat jalan.... dan jangan kembali lagi....

Anonymous said...

Wan Azizah tak nak komen apa apa ke apabila Karpal sendiri membuat rumusan suami dia buat perkara luar tabii ni? Selama ni dia menipu rakyat dgn mengatakan suami dia kena fitnah, dia tak mahu bertanggung jawab ke?

Anonymous said...

Semoga rakyat lebih mengetahui dan didedahkan mengenai prosiding mahkamah yang berlaku terhadap Anwar dan dari situ dapat menilai sendiri.