Tuesday, January 10, 2012

DS Najib: Keputusan Mahkamah Sangkal Tuduhan Konspirasi!


Datuk Seri Najib Tun Razak berkata, keputusan mahkamah hari ini yang membebaskan Datuk Seri Anwar Ibrahim daripada tuduhan meliwat telah dapat membersihkan sama sekali kerajaan daripada tuduhan tidak berasas berhubung campur tangan dan konspirasi kerajaan terhadap pemimpin pembangkang itu.

"Keputusan hari ini sekali lagi menunjukkan bahawa di sebalik apa yang telah didakwa, sistem kehakiman Malaysia adalah sebuah institusi bebas di mana baik politik mahupun ahli politik mempunyai sebarang pengaruh berhubung pelaksanaan keadilan," kata Perdana Menteri.

Najib berkata ini sebaliknya mengukuhkan pemisahan kuasa yang jelas bagi setiap cabang kerajaan Malaysia, dan begitu juga cabang lain tidak campur tangan dalam urusan cabang yang lain.

"Sebagai ketua cabang eksekutif, saya hormati keputusan cabang lain dalam kerajaan, badan kehakiman, kata Perdana Menteri dalam satu kenyataan yang dikeluarkan sebaik kepulangan beliau hari ini daripada satu lawatan ke Afrika Selatan.

Dalam pada itu, bekas Perdana Menteri Tun Dr Mahathir Mohamad berkata, walaupun hairan dengan keputusan mahkamah, namun katanya keputusan itu membuktikan tiada konspirasi atau campur tangan kerajaan terhadap badan kehakiman negara.

Dr Mahathir berkata keputusan mahkamah hari ini juga membersihkan imej dan kredibiliti kerajaan Barisan Nasional (BN) dengan dakwaan-dakwaan buruk, kononnya zalim sehingga boleh memanipulasikan hakim dan keputusan mahkamah di negara ini.

"Walaupun saya hairan jugalah pasal dia (Anwar) tak bersalah. Tapi ini bukti bahawa tidak ada konspirasi dari dulu sampai sekarang. Apabila pihak mahkamah berpendapat dia (Anwar) tidak bersalah, mereka (mahkamah) berkata dia tidak bersalah. Mungkin ada pihak yang nak appeal, saya tak tahulah," katanya. - Bernama

Terbukti mahkamah adil, bebas dan tidak berpihak dan rakyat boleh menilai kenyataan pembangkang bila menghadapi keputusan yang tidak memihak kepada mereka.

2 comments:

Anonymous said...

Kalo lepas ni si keldai2 dan lembu2 belaan ANUwar percaya gak ckap dia tak tau la ak nk kata. .Hahahahahaha..mmg sah sengal!!!

moeziq05730 said...

The Malaysian courts decision to acquit Anwar Ibrahim has definitely put all the accusations from the oppositions out of the window. It has proven that the Malaysian judiciary is free from any influence of the BN or the goverment. To the opposition "go flush your allegations of manipulation of the judiciary down the toilet".