Monday, January 16, 2012

Pelajar USM Ugut Bom Helikopter PM Dibebas Untuk Duduki Peperiksaan


Polis melepaskan dengan jaminan seorang pelajar Universiti Sains Malaysia (USM) yang membuat kenyataan berbaur ugutan di laman sosialnya terhadap Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Razak semalam.

Ketua Polis Negeri Pulau Pinang Datuk Ayub Yaakob berkata polis membebaskan pelajar terbabit selama sebulan tetapi boleh memanggilnya pada bila-bila masa sekiranya perlu bagi membantu siasatan.

"Dia adalah pelajar tahun keempat jurusan kejuruteraan, dan sedang menduduki peperiksaan. Polis membebaskannya bagi membolehkan dia menduduki peperiksaan hari ini," katanya kepada pemberita selepas perhimpunan bulanan Polis Diraja Malaysia di sini hari ini.

Pelajar berusia 24 tahun itu dikatakan telah membuat kenyataan untuk meletakkan bom pada helikopter yang akan dinaiki Perdana Menteri dalam
lawatannya ke USM minggu depan.

Dia ditahan pada 1.30 petang semalam selepas polis mendapat maklumat mengenai kenyataannya itu. Siasatan dibuat mengikut Seksyen 506 Kanun Keseksaan yang memperutukkan hukuman penjara sehingga dua tahun atau denda atau kedua-duanya sekali.

Ayub berkata berdasarkan siasatan yang dijalankan, pelajar itu mengakui kenyataan itu dibuat dengan kehendaknya sendiri dengan niat bergurau.

"Kita bukan hendak menyekat kebebasan bersuara tetapi sebagai rakyat Malaysia yang bertanggungjawab sepatutnya dia tidak menyalahgunakan kebebasan bersuara dan penggunaan internet sehingga boleh menimbulkan kekecohan dan kemarahan pihak lain.

"Perkara seperti ini sesuatu yang serius dan tidak boleh dianggap main-main, ia melibatkan keselamatan pemimpin negara dan secara tidak langsung orang awam yang lain juga," katanya.

Ayub berkata polis masih meneruskan siasatan mengenai latar belakang pelajar itu serta hubungannya kerana dikhuatiri mempunyai kaitan dengan
anasir-anasir subversif.

Setakat ini terdapat tiga laporan polis dibuat oleh pihak-pihak yang membantah tindakan pelajar itu.- Bernama

4 comments:

Anonymous said...

HE IS DEFINITELY GOING TO BE LET OFF THE HOOK....!!! PRECEEDENCE HAS BEEN SET!

Anonymous said...

uh-oh, this is bad....we just let loose a potential TERRORIST!!!!

Anonymous said...

PADAN MUKE . KENE BUANG U LG BAGUS . NAK BEGURAU PON BIAR BERPADA PADA . TELAJAK PERAHU BOLEH DIUNDUR .TELAJAK TULISAN KAT FB BOLEH PADAM TP KALO X SEMPAT PADAM .MEMANG PADAN MUKE KO . BALACI !

Anonymous said...

Bom bom cakabom mcam bom tapi buoan bom naaa bom jib bom jib bom bom....>>>ayat camni leh kena tahan jugak ker