Friday, January 20, 2012

SPR Persoal Niat Penganjur Bersih 3.0

Ada Udang Besar di sebalik batu!

Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR) mempersoalkan hasrat Gabungan Pilihan Raya Bersih dan Adil (Bersih) untuk sekali lagi turun ke jalanan sedangkan banyak tuntutan mereka telah dipersetujui dilaksanakan pada pilihan raya umum akan datang.

Pengerusi SPR, Tan Sri Abdul Aziz Mohd. Yusof berkata, beliau tidak faham mengapa Bersih masih tidak berpuas hati kerana pelbagai ruang telah diberikan kepada mereka untuk mengemukakan cadangan termasuk kepada Jawatankuasa Pilihan Khas Parlimen (PSC) Berhubung Penambahbaikan Proses Pilihan Raya.

“Saya rasa hairan dan pelik dengan tindakan Bersih ini. Sebelum ini SPR telah membuka ruang kepada mereka untuk meluahkan rasa tidak puas hati dan memberi cadangan kepada jawatankuasa yang ditubuhkan ini.

“SPR juga berusaha sedaya upaya menerima cadangan dan pandangan melalui jawatankuasa khas yang ditubuhkan ini dan banyak juga cadangan telah dipersetujui,” katanya.


Pengerusi Bersih, Datuk S. Ambiga sebelum ini tidak menolak kemungkinan untuk sekali lagi turun ke jalanan sekiranya cadangan mereka mengenai reformasi pilihan raya gagal dilaksanakan oleh pihak berkuasa.

Tegas Abdul Aziz, masalah mengenai pembaharuan pilihan raya tidak akan dapat diselesaikan dengan cara berdemonstrasi.

“Buat apa kita pergi ke jalan raya untuk mengadakan demonstrasi. Kita ada pelbagai ruang untuk meluahkan rasa tidak puas hati contohnya seperti menghantar memorandum, surat dan berjumpa sendiri dengan SPR.

“Malah banyak perkara yang dikemukakan itu telah dipersetujui. Dahulu sibuk pasal dakwat kekal sekarang kita telah setuju, dulu sibuk pasal daftar pemilih sekarang kita dah bersihkan seberapa yang boleh,” jelasnya.

Beliau menasihatkan kepada Bersih jika ada cadangan yang baik dan bernas untuk membaiki lagi pilihan raya, mereka boleh kemukakan kepada SPR.

“Masa ada lagi, mereka boleh hantar surat. Kalau ingin mengadakan perjumpaan dengan SPR, kami sangat terbuka. Tetapi jika ada cadangan yang tidak sesuai dilaksanakan, kita tidak akan laksanakan,” katanya. -Utusan

1 comment:

Anonymous said...

kalo dah berok, berok juga la..
ckp je la kr spr, kami nk anwar al-juburi tu menang jadi pm, baru kami x bantah, kan senang
bangang punya puak babi