Friday, March 23, 2012

Karikatur KJ Rentap Anwar Ibrahim!


Anwar terus berdolak-dalik berhubung kenyataannya menyokong segala usaha bagi melindungi keselamatan negara Israel yang dibuat menerusi satu wawancara dengan The Wall Street Journal (WSJ) pada 26 Januari lalu.

Berikut adalah kenyataan asal Ketua Pembangkang itu seperti yang disiarkan dalam wawancara WSJ itu:

"I support all efforts to protect the security of the state of Israel," although he stopped short of saying he would open diplomatic ties with the Jewish state, a step which he said remains contingent on Israel respecting the aspirations of Palestinians.

Terjemahan: "Saya menyokong segala usaha bagi melindungi keselamatan negara Israel."

Namun beliau tidak mengesahkan akan membuka hubungan diplomatik dengan negara Yahudi (Israel), satu langkah yang menurutnya tertakluk sama ada Israel akan menghormati aspirasi rakyat Palestin.

Sikap dolak-dalik Anwar itu terserlah apabila Ahli Parlimen Rembau, Khairy Jamaluddin ketika persidangan mendedahkan bahawa sokongan Ketua Pembangkang itu terhadap usaha melindungi keselamatan Israel adalah bersifat mutlak dan bukannya bersyarat.

Menurut Khairy, apa yang dinyatakan Anwar itu amat jelas kerana maksud contingent (syarat) oleh WSJ bukan merujuk kepada sokongannya melindungi keselamatan Israel sebaliknya merujuk kepada pertanyaan sama ada Anwar mahu mengiktiraf negara Israel atau tidak.

Walaupun mendapat desakan pelbagai pihak yang mahu Anwar menarik balik kenyataannya itu selain meminta beliau menjelaskan mengenai apa yang diperkatakannya, Ahli Parlimen Permatang Pauh itu tetap berdegil untuk tidak berbuat demikian sambil memberi pelbagai alasan mengenainya.

Malah, Anwar tidak mahu menyaman WSJ berhubung penyiaran artikel itu serta enggan memohon maaf kepada umat Islam yang rata-rata terguris hati dengan kenyataan itu.

ANWAR MANA MAU LARI????

2 comments:

Suara Baru said...

Salam perjuangan,
Mohon Tuan pautkan blog Gerakan 13 - Suara Baru di blogroll Tuan. Terima kasih.

Tentera Maya said...

salam tuan, mohon link kan blog sy..

< http://tenteramaya.blogspot.com/ >