Saturday, April 21, 2012

1 BERSIH 3.0: KJ - Ambiga Showdown Next Week


Bersih co-chairperson Ambiga Sreenevasan will take on Umno Youth chief Khairy Jamaluddin in a debate on electoral reforms next week.

The debate, organised by daily the Malay Mail, will take place at 8.15pm on April 25 at the Club on Persiaran Surian, Bandar Utama, Kuala Lumpur.


This will be preceded by a forum the night before, this time involving Ambiga, political scientist Ong Kian Ming and a representative of the Election Commission (EC).

The forum, entitled ‘How Clean will the 13th General Elections Be?’ and organised by NGO Tindak Malaysia, will be held at the Petaling Jaya Civic Centre at 8.30pm.


Round two for Khairy, who is also Rembau MP, will be on May 3 against PKR director of strategy Rafizi Ramli.

The topic, however, will be on the National Higher Education Fund (PTPTN) loans.

1 ‘Occupy’ Senjata Tajaan Soros


Semakin nampak tembelang sebenar, apabila satu kumpulan yang dinamakan ‘Occupy Dataran’ bersama-sama mahasiswa berkhemah di Dataran Merdeka.

Bukan satu kebetulan, tetapi satu perkaitan, seperti kes gereja diceroboh dua tahun lepas, Datuk Seri Anwar Ibrahim terus bergegas melawat Gereja Luther, Petaling Jaya, kes yang sama juga diulangi semalam apabila Ketua Umum PKR terus bergegas ke Dataran Merdeka, apabila didakwa kumpulan ‘Occupy’ diceroboh.

Ada hint tersembunyi yang ketua pembangkang itu cuba terjemahkan terutamanya dalam menjejaki BERSIH 3~0.

Mungkin bagi rakyat Malaysia istilah ‘Occupy’ merupakan istilah baru, namun kepada masyarakat Barat khususnya di Amerika Syarikat (AS) , istilah ini merujuk kepada gerakan masyarakat sivil (civil society) yang berdemonstrasi di Zuccotti Park, Pusat Kewangan Wall Street, New York pada 17 September 2011 yang dipopularkan sebagai ‘Occupy Wall Street‘.


Ia ditiru dari demonstrasi Tahrir Square, Kairo yang merujuk kepada aktiviti demonstran ‘duduk dan berkhemah’ dalam menyuarakan ketidakpuasan masyarakat sivil kepada sistem yang dipratikkan di sesebuah negara.

Penganut ideologi ‘Occupy’ didoktrin bahawa sistem yang ada sekarang ini tidak adil, di mana kelas bawahan (rakyat) telah ditindas oleh kelas atasan (pemodal).

laman hotword.dictionary.com menyebut asal usul istilah ‘Occupy’ sebagaimana yang ditakrifkan dalam Balatronicum Lexicon pada tahun 1811 bermaksud “hubungan seksual, seperti ‘menduduki seorang wanita’.

Kebanyakan media alternatif Barat menuduh penyangak matawang Yahudi, George Soros mendalangi aktiviti ‘Occupy’ itu.

Misalnya, laman humanevents.com mendakwa Soros merupakan dalang yang melabur dana kepada kumpulan berhaluan kiri Occupy Wall Street itu.

Tuduhan yang sama turut dibuat oleh laman newsbusters.org,prisonplanet.com,thenewamerican.com dan lain-lain.

Soros melalui badan tajaannya, Open Society Institute (OSI) bertujuan mahu melaksanakan agenda ‘masyarakat terbuka’di mana berusaha mencabut akar-akar agama yang menjadi penghalang ke arah mencapai masyarakat sivil itu.

Jika di Barat dalangnya Soros, siapa pula dalang ‘Occupy’ di Malaysia ? -AIDC



0 Ada Hubungan Sulit Dengan Menteri, Zahida Bakal Saman Zuraida

Zahida Rafik.

Pelakon Zahida Rafik yang didakwa mempunyai hubungan sulit dengan seorang menteri kabinet akan mengambil tindakan undang-undang terhadap pihak yang membuat tuduhan berhubung isu itu.

Zahida menerusi laman Twitter miliknya berkata, dia tidak akan berdiam diri dengan perkara itu dan telah pun berunding dengan peguamnya.

"Saya tidak akan berdiam diri kerana peguam saya sedang dalam perbincangan untuk menyelesaikan masalah itu dan saya serahkan sepenuhnya kepada mereka. Tunggu berita baik," ujarnya menjawab soalan peminat yang bertanyakan perkara itu di laman Twitter miliknya seperti dilaporkan The Star, Sabtu.


Antara entri yang dibalas Zahida kepada pengikut Twitter.

Sebuah portal dalam talian Rabu lalu melaporkan pemandu Zahida iaitu Noor Azman Azemi telah membuat laporan polis mendakwa pelakon itu telah menerima wang tunai sebanyak RM1.5 juta dari seorang menteri dalam jangka masa empat bulan.




Ketua Wanita, Parti Keadilan Rakyat (PKR), Zuraida Kamaruddin telah mendedahkan laporan polis itu kepada pihak media.

Zuraida aka Mak Lampir

Dalam laporan polis tersebut, Noor Azman mendakwa Zahida telah menerima wang sebanyak RM58,000 pada Oktober tahun lalu, RM112,000 pada November, RM330,000 pada bulan Disember dan RM510,000 pada Januari tahun ini.



Zahida turut membalas setiap entri diterima daripada pengikut Twitter yang menuduhnya menerima bayaran seperti didakwa.

"Kesian bekas pemandu saya, tak ada cara lain nak buat duit, jadi dia buatlah fitnah macam ni. Moga Allah memberi rahmat kepada dia," kata Zahida.

0 Video Kantoi!!! Mahasiswa Bermadu Kasih Di Dataran Merdeka


Meh kita tengok... seorang Muslimah Pas, siap bertudung berjubah, baring 'terkangkang' ala-ala gaya Eli Wong ADUN Bukit Lenjan!! Rosak akidah der...

Aku nak tau jugak apa kata Ketua Pemuda PAS Nasaruddin Tantawi selepas tengok video ni!!

Dan apa komen orang PAS bila tengok, muslimah PAS dah tak tau malu sekarang ni, selamba tayang pungung... Puak PAS jangan jadi bacHOOL!

Layan je la video ni...

Friday, April 20, 2012

0 Occupy Dataran: Game Ni Dalam Poket Je Der....


Kalau kita rajin korek sana-korek sini dan buat sifir mudah, tambah, tolak, bahagi campur, jumlah mahasiswa sebenar yang duduk berkhemah siang malam sejak enam hari lepas di Dataran Merdeka mungkin hanya 10 orang.

Ini dalam erti kata yang benar-benar mahasiswa, yang sepatutnya hadir ke kelas tetapi ponteng konon hendak berdemo menghapuskan PTPTN.

Habis yang lain-lain itu siapa? Soalan itu teman ajukan kepada seorang kawan masa minum teh tarik dan pekena roti canai pagi tadi.

Kawan ini banyak tahu sebab dia orang lama, dulu pernah sekejab mengaku diri ‘reformis’.

Berbalik kepada cerita kami pagi tadi, kata kawan itu, yang ramai dengan jumlahnya kadang-kadang 30, kadang 50 itu adalah golongan gelandangan di sekitar KL yang sudah lama memprotes dan marah-marah dengan kerajaan.

“Mereka ini menyusup masuk ke demo mansuh PTPTN, ramaikan orang, sedangkan agenda mereka lain, mereka ini kumpulan ‘Occupy Dataran’,” katanya.

Kawan itu pun bersyarah panjang, tentang sejarah kumpulan Occupy Dataran ini, yang diilhamkan oleh golongan muda-muda di Amerika membantah sistem kapitalis dan pro komunis.

Kumpulan di Amerika itu namanya Occupy Wall Street.u

“Mereka ini kalau tahun 60, 70 dulu orang gelar hippies, hidup bercampur lelaki perempaun, protes kepada sistem, semua orang salah, boleh buat apa saja, jangan fikir dosa pahala, motto mereka ‘dilarang melarang’,” kata kawan itu.

Masa kami bersarapan itu, ada kawan lain tunjuk akhbar Sinar Harian Jumaat yang antara lain mendedahkan ‘aktiviti-aktiviti’ kumpulan yang berkhemah di Dataran itu.

Dari gambar-gambar yang disiarkan, kita dengan mudah dapat agak, apa sebenarnya perkumpulan tersebut.

“Hang tengok, ramai betul MP-MP pembangkang pergi jumpa depa, tengok budak Adam Adli boleh tongkat siku atas bahu MP Padang Terap, Nasir Zakaria, macam kawan baik betul,” katanya tunjuk sekeping gambar yang turut nampak MP Lembah pantai Nurul Izzah berdiri di sebelah Nasir.

Ada gambar seorang perempuan rambut botak, tak tahu siapa, turut serta dalam demo itu, sambil relax dengan rokok ditangan.

“Baguslah, bagi pelancong asing yang tidak tahu menahu tengok, bukan main pelajar Malaysia tuntut mansuh PTPTN, silap-silap rokok pun beli dengan duit PTPTN,” katanya.

Ada juga gambar Setiausaha Pemuda PAS Khairul Faizi Ahmad Kamil bercakap-cakap dengan peserta demo.

“Cantik juga budak-budak perempuan yang dia dok bagi penerangan tu, patutlah PAS hendak hantar Unit Amal kawal peserta bimbang diserang,” kata kawan lain, melawak, kami ketawa terbahak-bahak.

Malam semalam, sekumpulan pemuda, entah dari mana, pergi buat kacau kat tapak Dataran itu. Apa lagi riuh lah puak-puak pembangkang. Yang ditunggu-tunggu sudah tiba.

Menurut laporan media pro pembangkang, ada seorang cedera, tapi bukan pelajar, entah siapa pun tak pasti. Tidak ada pelajar yang cedera, Cuma khemah-khemah saja yang jadi mangsa ‘serangan’ tersebut.


Kata kawan itu lagi, dari awal protes mansuh PTPTN ini merupakan agenda pembangkang yang menjadikan 10, 20 orang pelajar sebagai kuda tunggangan.

“Protes-protes ini semua akal Anwar Ibrahim, sejak dari muda sampai ke tua, itulah kerja yang dia paling cekap sekali, buat orang marah dan protes,” kata kawan tu.

Anwar jelas beliau, ada keupayaan untuk ‘panaskan hati’ orang muda terutamanya yang ‘mentah’ dan belum faham simpang siur politik.

“Anwar mainkan perasaan mereka, itu kerja Anwar, dia tahu mana suis nak tekan bagi orang marah, bangkitkan isu minyak dan kos hidup misalnya, lepas kerajaan buat penjelasan, isu itu senyap dengan sendorinya, Anwar cari pulak isu lain.

“Anwar pemimpin yang hidup atas isu, bukan rekod perkhidmatan, 16 tahun dalam kerajaan, cuba senaraikan apa dasar atau program besar yang Anwar tinggalkan?

“Tidak ada sebab Anwar masa dalam kerajaan, bergerak atas pemikiran dan arahan Perdana Menteri ketika itu Dr Mahathir.

“Dia jadi tukang kempen kepada dasar-dasar Dr Mahathir saja sebenarnya, dasar Penerapan Nilai-nilai Islam, penubuhan Bank Islam, Universiti Islam Antarabangsa, banyak lagi, adalah dasar Dr Mahathir yang Anwar jadi ‘duta’.

“Dia pandai jual barang, Dr Mahathir guna Anwar untuk jual barang…” kata kawan itu lagi.

Sambil minum, kami selak-selak lagi Sinar Harian, ada gambar peserta demo dok berbual dengan pelancong asing.

“Ini Anwar mesti suka ni, tambah-tambah lagi kalau budak-budak tu burukkan kerajaan,, dan kata hanya dia juru penyelamat negara… macam selalu yang media asing mainkan…”kata kawan itu.

Khamis malam, Anwar dan rombongannya melawat tapak perkhemahan tersebut dengan pakai topi Bersih 3.0, dia berucap mengatakan sokongan kepada protes tersebut.

Tapi tidak lama, katanya beberapa minit saja, mungkin sebab tidak ramai, malu kalau orang perasan.

Anwar oh Anwar, tak habis-habis kau ni…

-Agendadaily

0 Khairy Nafi Umno terlibat Dalam Insiden Siswa Kena Belasah


Ahli Parlimen Rembau Khairy Jamaludin menafikan dakwaan penglibatan UMNO dalam insiden keganasan terhadap siswa di Dataran Merdeka semalam. 

Sambil tidak bersetuju dengan sebarang tindakan ganas dalam negara turut menjelaskan, beliau menegaskan setakat ini tiada sebarang maklumat mengenai penglibatan mana-mana pimpinan parti dalam merancang insiden tersebut.

Beliau juga berharap agar tiada pihak yang cuba mengaitkan pihak UMNO malah meminta pihak polis melakukan siasatan. 

Ditanya adakah timbul kepentingan dakwaan tersebut diada-adakan, Khairy secara tegas beliau tidak mahu membuat sebarang andaian dan menggesa pihak polis melakukan siasatan. 

Ketua Pemuda UMNO Malaysia itu berkata demikian susulan khabar angin tersebar yang mendakwa ahli UMNO terlibat dengan kelakuan samseng yang dicetuskan di Dataran Merdeka 3 pagi semalam. Sebelum ini sekumpulan Mahasiswa berhimpun dan mendirikan khemah di Dataran Merdeka dalam menuntut permansuhan Pinjaman Tabung Pendidikan Tinggi Nasional (PTPTN).

KL Pos

0 Pakatan Rakyat Selangor ‘Kecut Perut’ Tak Berani Bubar DUN!


Sebelum ini Menteri Besar Selangor pernah membayangkan yang Selangor tidak akan membubarkan DUN jika pilihanraya diadakan sebelum Jun 2012. Alasan beliau, kerajaan PKR perlu lebih masa untuk menunaikan segala janji dan tanggungjawab yang diamanahkan oleh rakyat ke atas bahu mereka. Dan semalam, Anwar Ibrahim pula membuat kenyataan bahawa Selangor tidak akan menyertai Pilihanraya ke-13 jika tuntutan Bersih tidak ditunaikan.

Tetapi, itu hanyalah apa yang tersurat, yang tersiratnya ialah, Anwar sudah meramalkan yang BN akan menang besar di Selangor.

Anwar boleh memberi apa jua alasan untuk Selangor tidak menyertai PRU, tetapi rakyat tetap melihatnya sebagai tanda-tanda yang Pakatan Rakyat sudah ‘kecut perut’ dan langsung tidak punya keyakinan untuk menghadapi pilihanraya kali ini. Entah ke mana hilangnya segala laungan yang mereka mendapat sokongan padu rakyat. Entah ke mana hilangnya keangkuhan yang ditonjolkan ketika kemenangan dalam PRU 2008 yang lalu.

Nampaknya keyakinan, laungan dan keangkuhan PR tenggelam bersama dengan isu pasir, isu air, isu judi, arak, pusat hiburan, rumah urut serta isu murtad. Tidak ketinggalan juga isu video seks, isu salahguna wang negeri oleh DAP sehingga membawa kepada kematian Teoh Beng Hock. Begitu juga dengan isu lama yang kekal hangat seperti isu Shamsidar dan isu biseksual Anwar Ibrahim.

Kemudian, dalam keghairahan Anwar memikat hati tuannya di barat, beliau terlupa yang wawancaranya dengan Wall Street Journal boleh dicapai oleh rakyat Malaysia hanya dengan satu ‘klik’ di komputer. Maka, pecahlah tembelangnya menyokong zionis dan sehingga kini isu ini tidak dapat ditanganinya dengan baik. Malah, habis kelam kabut dan pening lalat Nik Aziz, Hadi Awang dan semua ustaz-ustaz PAS kerananya.

Di celah-celah itu, isu pemecatan Dato’ Dr. Hasan Ali juga memberi impak yang hebat terhadap sokongan Melayu terhadap PR, terutama sekali di Selangor.

Dan kini, isu kebodohan Anwar Ibrahim yang mencadangkan pemansuhan PTPTN pula timbul, sehingga menyaksikan pertengkaran hebat dalam mesyuarat Pakatan Rakyat yang diadakan semalam. Jelas, DAP dan PAS benar-benar ‘bengang’ dengan Anwar kerana mencadangkan perkara bodoh yang akhirnya memakan diri dan parti.

Sementara itu, BN pula semakin hari semakin mantap dan yakin bergaya. Tanpa perlu berbuat apa-apa BN hanya tersenyum menyaksikan PR memperbodohkan diri sendiri, berpusing keliling menepis peluru yang mereka tembak sendiri. Tergelak kita melihat mereka terlompat-lompat bila peluru mengenai kaki.

Di masa yang sama siri-siri demonstrasi yang digerakkan PR sama ada secara langsung atau dengan menggunakan penyamaran di bawah berbagai-bagai nama NGO untuk menggugat BN dan kepimpinan Dato’ Seri Najib juga langsung tidak memberi kesan. Sudahnya, rakyat menjadi muak dengan gelagat para pendemonstrasi, sekali gus meluat dengan PR yang menjadi dalangnya.

Mungkin kerana itu, maka BN akhir-akhir ini telah mengambil sikap ‘malas melayan’ karenah manusia tidak berguna ini. Jika mereka ingin berdemo, biarkan sajalah, malah pihak berkuasa juga bersedia memberikan tempat untuk mereka berdemo dengan aman asalkan mereka bahagia. Yang pasti, di kala mereka berdemo, BN pula sibuk berkhidmat untuk rakyat.

Semua faktor inilah yang membuat Anwar atau PR Selangor cuak untuk menyertai PRU. Setelah puas mencuba membuat huru-hara dan melingkupkan negara, sedar-sedar sudah hampir Pilihanraya dan mereka belum pun membuktikan apa-apa kepada rakyat. Yang ada hanya janji-janji di dalam Buku Jingga yang bukan saja tiada jaminan tetapi tidak masuk akal sama sekali. Lebih buruk lagi, beberapa soal yang menjadi kontroversi dalam pakatan mereka seperti hudud juga masih belum dapat diselesaikan.

Semua yang dipaparkan di atas membuktikan hanya satu perkara, iaitu PR sememangnya tidak mampu dan tidak layak memerintah walaupun sebuah negeri. Khalid Ibrahim sudah mengakuinya secara tidak langsung apabila membayangkan keengganan membubarkan DUN, dan kini Anwar pula berbuat yang sama. Alasan enggan sertai PRU kerana ‘tuntutan Bersih tidak dipenuhi’ sebenarnya hanyalah untuk menutup malu jika rakyat tahu yang mereka sudah takut.

Rupanya tahu juga si Anwar ini merasa malu, walaupun beliau nampaknya tidak malu langsung bila seluruh dunia menyaksikan dirinya ‘beraksi’ tanpa seurat benang dengan ‘china doll’. Pesan beruang, kalau dah takut, buatlah cara takut. Tidak perlulah memberi berbagai-bagai alasan. Bukankah lebih baik dilihat sebagai penakut daripada dilihat sebagai bodoh?

0 PKR Dikuasi Golongan Sosialis, Anti-Raja


Dakwaan penghinaan oleh pemimpin-pemimpin PKR terhadap raja-raja Melayu dan pembesar-pembesar negara semasa majlis pertabalan Seri paduka Baginda Yang diPertuan Agong adalah amat memeranjatkan rakyat Malaysia terutamanya orang Melayu.

Dakwaan yang dibuat oleh salah seorang tetamu yang hadir pada majlis gilang gemilang dan penuh istiadat Melayu dalam satu artikel yang ditulisnya mengenai insiden yang memalukan itu menyerlahkan sikap sebenar PKR dan pemimpin-pemimpinnya.

Memang benar parti itu ingin membawa politik baru seperti mana yang tercatat dalam manisfesto dan Buku Jingga tetapi seni politik yang ingin di bawanya amat bercanggah sekali dengan budaya dan adat resam rakyat negara ini.

Tidak salah kalau dikatalkan PKR bersama-sama rakannya dalam Pakatan Rakyat sebenarnya adalah anti-raja.

PKR sebenarnya ada gabungan daripada Parti Keadilan Nasional (PKN) dan Parti Rakyat Malaysia (PRM).

Sementara PKN ketika ditubuhkan adalah parti yang lahir dari politik jalanan memperjuangkan nasib dan agenda peribadi Anwar Ibrahim, PRM pula adalah sebuah parti yang cenderung kepada ideologi sosialisme dan pemikirannya adalah berhaluan kiri.

Gerakan berhaluan kiri seperti sosialisme atau ideologi yang lebih ekstrim dalam bentuk komunisme rata-ratanya adalah anti-institusi raja.

Semasa zaman darurat melawan ancaman komunis, golongan berhaluankiri bersekongkol dengan musuh negara.

Negara-negara yang dahulunya mempunyai institusi raja seperti India, Indonesia dan terbaru Nepal, semuanya menjadi mangsa kepada gerakan anti-raja yang didalangi oleh fahaman sosialisme dan komunisme.

Dalam PKR, fahaman sosialisme yang anti-raja telah meresap ke dalam parti itu melalui PRM.

Sikap kurang ajar PKR terhadap institusi raja adalah disebabkan kehadiran begitu ramai bekas-bekas pemimpin PRM mendapat jawatan tinggi dalam PKR antaranya bekas Timbalan Presiden, Senator Dr Syed Husin Ali, yang meruopakan guru dan juga ideolog Anwar, Sivarasa Rasiah (MP Subang), Tian Chua (MP Batu), Latifah Koya (Pengarah Biro Guaman), N. Surendran (Naib Presiden), Khairul Khairul Anuar Ahmad Zainuddin (Timbalan Ketua AMK), Hishamuddin Rais dan ramai lagi pemimpin parti itu.

Dasar dan halatuju PKR banyak dipengaruhi oleh fahaman sosialisme kerana bekas pemimpin PRM seperti Sivarasa mempunyai peranan besar dalam penggubalan beberapa fasa baru dan pindaan perlembagaan parti itu kira-kira dua tahun lalu.

Sebab itu wujudnya konsep kesamarataan dalam pengagihan kekayaan negara, keadilan sosial, hak beragama serta hak berpolitik.

Malangnya perlembagaan PKR telah meminggirkan hak-hak orang Melayu yang terpaksa dikorbankan demi mengambil hati golongan sosialis dalam PKR.

Lihat sahaja penerbitan lidah parti, Suara Keadilan yang masih diterbitkan walau pun tidak mempunyai permit.

Dasar dan halatuju akhbar tersebut dikawal ketat oleh tokoh-tokoh sosialis PKR seperti Tian Chua, Dr Syed Husin dan Latifah Koya.

Malah kartunis Zunar yang mengepalai sidang pengarang akhbar itu sememang terkenal dengan sikap sosialisnya begitu juga dengan kebanyakan anggota sidang pengarangnya.

Tema dan bahan-bahan yang disiarkan di dalam akhbar itu yang bersifat kutuk, mengutuk, caci-mencaci, fitnah, tohmah, semuanya mencerminkan pandangan ekstrim kumpulan sosialis yang bersarang di dalam pucuk pimpinan PKR.

Jika dibiarkan budaya sosialis ini berkembang dan merebak melalui penerbitan seperti ini, kemungkinan besar masyarakat juga akan terpengaruh dengan fahaman ekstrim ini.

Malah, sebelum ini beberapa pemimpin PKR seperti ADUN Seri Muda sudah pun dihadapkan di mahkamah kerana menghina Sultan Selangor dalam isu pelantikan Setiausaha Kerajaan Negeri.

Ini tidak termasuk lagi senarai panjang perbuatan menghina institusi raja yang dilakukan oleh pemimpin Pakatan Rakyat yang lain dalam DAP dan PAS.

Adalah penting rakyat berhati-hati memilih parti seperti ini yang hanya mempergunakan isu untuk meraih undi demi melaksanakan agenda licik mereka.

2 Raut Muka Anwar Topik Hangat Di Facebook


Raut muka Datuk Seri Anwar Ibrahim mula menjadi topik hangat di facebook apabila facebooker ‘Fariz Aazim‘ meletakkan sekeping foto Ketua Umum PKR itu yang dikongsi bersama dengan facebooker ‘Mulut Mummy’ dan facebooker ‘Minaq Jinggo’.

“Antara gambar terbaru Anwar bin Ibrahim…nilaikan lah sendiri..!” kata Fariz Aazim yang ditanda kepada Minaq Jinggo dan 45 facebooker yang lain.

Foto Anwar yang dimuat turun sejak 17 jam yang lalu, setakat ini dikomen oleh 286 facebooker yang lain.

Menariknya, seperti satu ‘gelombang protes senyap’, topik tentang raut muka Anwar Ibrahim sejak akhir-akhir mula menjadi satu topik hangat yang menarik perhatian facebooker untuk diperkatakan. -AIDC






0 Rang Undang-undang AUKU (Pindaan) 2012 Diluluskan Dengan Pindaan


Persidangan Dewan Rakyat malam Khamis meluluskan Rang Undang-Undang Universiti dan Kolej Universiti (Pindaan) 2012, dengan pindaan yang membenarkan pelajar universiti memegang sebarang jawatan dalam mana-mana persatuan atau pertubuhan di dalam dan di luar kampus.

Perenggan 15(2)(c) telah digugurkan yang dicadangkan melarang pelajar daripada bertanding dalam pilihan raya bagi atau memegang apa-apa jawatan dalam mana-mana persatuan, pertubuhan, badan atau kumpulan pelajar di dalam kampus, jika pelajar itu memegang apa-apa jawatan dalam sesuatu parti politik.

Larangan itu bertujuan untuk mengekalkan keberkecualian di dalam kampus.

Khairy Jamaluddin (BN-Rembau) yang telah mencadangkan untuk menggugurkan subseksyen itu berkata sekatan tersebut akan memberi ruang yang sangat besar kepada pihak tertentu untuk terus mengkritik kerajaan.

Katanya mereka akan memberikan hujah yang mengatakan kerajaan tidak ikhlas dan tidak komited dengan semangat keterbukaan dan pengiktirafan kepada mahasiswa.

Menteri Pengajian Tinggi Datuk Seri Mohamed Khaled Nordin ketika menggulung perbahasan rang undang-undang tersebut berkata kementerian bersetuju supaya subseksyen tersebut digugurkan berikutan hujah yang diberikan adalah menyakinkan.

Mengulas mengenai kebimbangan anggota Parlimen sama ada pindaan tersebut boleh menjejaskan peranan universiti dan pelajar yang sedang mengikuti pengajian, beliau berkata perkara tersebut telah diberi pertimbangan oleh kepimpinan negara apabila bersetuju untuk melakukan pindaan terhadap akta berkenaan.

Katanya pindaan itu adalah bagi mencapai keseimbangan antara soal kebebasan politik dan juga bagi mencapai matlamat pendidikan.

Datuk Dr Mohamed Shahrum Osman (BN-Lipis) melahirkan kebimbangan jika idelogi parti dan agenda politik kepartian yang bersifat memihak atau partisan politik menular di dalam kampus.

Katanya beliau bimbang ia akan menimbulkan masalah jika tidak dapat dikawal.

Bagaimanapun, katanya beliau berharap mahasiswa menggunakan peluang yang telah terbuka dan diberikan oleh kerajaan itu sebaik-baiknya untuk menunjukkan yang mereka sudah cukup matang dan bersedia menggunakan kebebasan yang diberikan tanpa menjejaskan tugas dan tanggungjawab mereka sebagai pelajar universiti yang berilmu dan berjaya.

"Saya berharap mahasiswa bijaksana dalam membuat sesuatu keputusan dan pilihan bagi memastikan mereka tidak mengabaikan tugas dan tanggungjawab utama.

"Harapan ibu bapa dan komitmen penaja pengajian, keharmonian kampus dan hak pelajar lain yang ingin belajar dengan tenang tanpa terlalu diganggu dengan soal berpolitik yang melampau dalam kampus," katanya.

Katanya beliau berharap pentadbiran universiti dapat menasihati pelajar untuk menggunakan kebebasan dengan sebaik-baiknya dan jangan mudah diperalatkan oleh mana-mana pihak.

-Bernama

0 DAP Pulau Pinang Persenda Agong


Tindakan Kerajaan Negeri yang enggan menerima pelantikan Exco Agama Islam, Perdagangan Dalam Negeri dan Hal Ehwal Pengguna, Abdul Malik Kassim sebagai Yang Dipertua Majlis (YDP) Agama Islam Negeri Pulau Pinang (MAINPP) dianggap membelakangkan dan mempersendakan titah Yang di-Pertuan Agong.

Pengerusi Badan Perhubungan Umno Negeri, Datuk Zainal Abidin Osman berkata, alasan Timbalan Ketua Menteri 1, Datuk Mansor Othman yang mengakui Kerajaan Negeri telah melakukan kesilapan dalam pelantikan jawatan penting itu juga tidak boleh diterima kerana ia bukan perkara yang boleh dipermainkan.

Zainal berkata, pelantikan Abdul Malik untuk jawatan itu adalah atas permintaan Kerajaan Negeri sendiri, namun apabila ia telah diperkenankan oleh Yang di-Pertuan Agong Tuanku Abdul Halim Mu’adzam Shah pada 10 Februari lalu tetapi titah berkenaan tidak dilaksanakan.

Katanya, tindakan Kerajaan Negeri membuat rayuan kepada Yang di-Pertuan Agong supaya Pesuruhjaya Pas negeri, Datuk Mohd Salleh Man pula dilantik untuk jawatan berkenaan jelas memperlihatkan mereka cuba mencabar institusi raja.

“Alasan kesilapan Kerajaan Negeri dalam isu pelantikan ini sukar diterima. Bagaimana mereka (Kerajaan Negeri) nak mentadbir hal ehwal agama Islam kalau hal-hal semudah pelantikan YDP ini pun boleh tersilap,” katanya pada sidang media di sini semalam.

Turut hadir, Timbalan Pengerusi Badan Perhubungan Umno, Datuk Musa Sheikh Fadzir; Setiausaha Badan Perhubungan Umno negeri, Datuk Azhar Ibrahim dan bekas YDP MAINPP, Datuk Shabudin Yahya.

Kelmarin, pada satu sidang media khas, Mansor mengakui Kerajaan Negeri telah melakukan kesilapan dalam isu pelantikan YDP MAINPP yang baru.

Dalam pada itu, Zainal turut membidas tindakan Kerajaan Negeri yang lewat menghantar nama pengganti YDP sedangkan Kerajaan Negeri tahu tempoh perkhidmatan YDP terdahulu iaitu Elias Zakarian akan tamat pada 31 Disember 2011.

Menurutnya, Kerajaan Negeri hanya menghantar nama pengganti YDP untuk dipersembahkan kepada Yang di-Pertuan Agong untuk diperkenankan pada 22 Disember 2011.

“Sepatutnya sebagai Kerajaan Negeri perlu menghantar nama itu sebulan atau dua bulan untuk dipersembahkan kepada Agong.

“Ini dah la lambat. Kemudian bila dah diperkenankan titah itu tidak dilaksanakan pula,” katanya.

Zainal berkata, MAINPP mempunyai bidang kuasa amat besar di mana mereka boleh menasihati Yang di-Pertuan Agong dalam hal ehwal agama Islam kecuali hukum syarak.-SH

0 Zara Shafruddin, Anak Melayu Berkahwin Di Gereja Dipercayai Berasal Dari Pulau Pinang!


Akhbar Telegraph mendedahkan seorang wanita melayu telah berkahwin di gereja. Nick Rudd, 25, anak bekas perdana menteri Australia, Kevin Rudd dan Zara Shafruddin seorang wanita melayu dikatakan bertukar-tukar ikrar di Gereja St James 'di King St, Sydney. Encik Rudd, Therese Rein isterinya dan anak perempuannya, Jessica mengumumkan berita gembira itu melalui twitter.

Perkahwinan itu telah dihadiri oleh kawan rapat dan keluarga pasangan itu. Gereja St James 'telah dipenuhi dengan bunga ros, lillies dan stephanotis yang dipilih oleh Cik Rein.


Zara Shafruddin merupakan seorang rakyat Malaysia yang berasal dari Pulau Pinang berdasarkan kepada maklumat tempat dan lokasi yang diletakkan dalam profile di Facebooknya.



0 Sejarah: Dewan Rakyat Bersidang Sehingga Awal Pagi


Dewan Rakyat tadi meluluskan usul untuk menyambung persidangan hingga melepasi 12 tengah malam sehinggalah selesai urusan.

Ia bersidang dari awal jam 10 pagi tadi dan dijangka berlarutan hingga jam 3 pagi.

Sejarah

Ini merupakan rekod baru Dewan Rakyat semenjak tahun 1977, rekod lama paling lewat tamat bersidang pada pukul 2:30 am

Pada tengah malam ini, terdapat 34 Anggota Parlimen BN, 17 Ahli Parlimen Pakatan Rakyat dan satu bebas.

Tahniah kepada pemimpin BN yang berjuang untuk rakyat...

Sekian lama AUKU membelenggu mereka yang bernama Mahasiswa, hari ini Ahli Parlimen Rembau YB Khairy Jamaluddin dan rakan-rakan Ahli Parlimen BN lakar sejarah kebebasan Politik!

Update: Rekod baru Dewan Rakyat 20 April 2012 tamat bersidang sehingga jam 3:21 am.

Thursday, April 19, 2012

0 Demo PTPTN: Naib Canselor UM Tunggu Apa Lagi? Ambillah Tindakan Segera! Takkan Tunggu Sampai Lebam?

Bila sebut nama Universiti Malaya (UM) ramai yang akan bersetuju pusat pengajian itu adalah antara pilihan utama ibubapa untuk melanjutkan pelajaran ke peringkat yang tinggi bukan sahaja kerana sejarahnya yang besar dalam dunia pendidikan malah namanya juga tercatat antara 500 universiti terbaik dunia.

Bagaimanapun ranking yang baik tidak akan menjanjikan banyak perbezaan jikalau ada segelintir pelajarnya mudah terpengaruh dengan anasir luar yang hanya bermatlamatkan mempergunakan mereka untuk kepentingan politik kepartian misalnya menyertai demonstrasi jalanan di Dataran Merdeka tempohari.

Demonstrasi anti PTPTN sabtu lalu oleh sekumpulan mahasiswa pro pembangkang sekalipun gagal sama sekali apabila dari 5,000 orang sasaran penyertaan hanya 200 - 300 orang sahaja yang hadir namun kelibat beberapa pelajar UM dalam demo tersebut tentu sahaja menuntut tindakan bersesuaian daripada pihak pentadbir universiti.

Antara yang telah dikenalpasti merupakan pelajar UM ialah Haziq Abdullah, Syahid Zaini, Safwan Anang dan beberapa yang lain. Ramai yang tertanya-tanya apa langkah selanjutnya yang bakal diambil terhadap pelajar tersebut berikutan penglibatan mereka dalam demonstrasi tersebut.

Haziq misalnya adalah antara individu yang bertanggungjawab membawa gambar Perdana Menteri dengan kalungan bunga kematian, satu tindakan yang agak biadap dan bersifat provokasi sewajarnya disegerakan tindakan tegas terhadapnya.

Mana mungkin seseorang pelajar universiti yang tugas utamanya menelaah pelajaran boleh di biarkan bebas berkeliaran menyertai aktiviti politik sekalipun ada tikanya buah fikiran mereka berguna untuk negara namun ada tempat dan tikanya yang sesuai untuk tujuan tersebut.

Demonstrasi jalanan ditambah lagi dengan perlakuan biadap, kurang ajar dan melampaui tabie asas seorang pelajar universiti tentu saja sukar diterima masyarakat sementelah lagi isu pemansuhan PTPTN yang mereka laungkan juga hasil usul dari golongan partisan yang hanya memperalatkan mereka untuk tujuan kepartian.

Walhal ramai mengakui hakikat dengan adanya dana pinjaman pendidikan dari PTPTN sejak lebih kurang 14 tahun ianya beroperasi telah membantu ratusan ribu rakyat melanjutkan pelajaran ke ipt, tiba-tiba kali ini semata-mata hampir pilihanraya umum ke 13 ianya menjadi puching beg orang politik, apakah logik untuk kita hapuskannya begitu saja?

PTPTN pula bukannya satu skim pinjaman bersandarkan keuntungan, semua dana yang ada dan jumlah bayaran diterima dikitar semula untuk kegunaan generasi pelajar akan datang dan caj perkhidmatan 1% yang dikenakan pula untuk menampung segala kos pentadbiran termasuklah pengurusan, kakitangan, utiliti dan lain-lain yang berkaitan.

Dan pula, PTPTN tidak sama sekali mewajibkan pelajar memohonnya. Semua bergantung pada kemahuan individu tidak mengira miskin atau kaya, jika memerlukan wang pinjaman maka PTPTN adalah tempatnya. Tapi jika berasa cukup mampu menanggung segala kos pengajian dan sara hidup selama 2 hingga 5 tahun di universiti, tiada paksaan untuk menggunakan khidmat PTPTN.

Andaikata masih ada segelintir pelajar begitu kemaruk mahukan pendidikan percuma sebagaimana dilaungkan dalam demo tersebut, ringan-ringankanlah otak untuk berfikir dan rajin belajar supaya mampu mencapai keputusan cemerlang dengan kelulusan ijazah kelas pertama tentu sahaja hutang pinjaman dilupuskan tanpa bayaran satu sen pun.

Berbalik kepada isu penyertaan beberapa pelajar UM dalam demonstrasi anti PTPTN sebagaimana disebut di awal tulisan ini, sekali lagi ditekankan keperluan pentingnya tindakan segera pihak pentadbir universiti bertegas dengan kebiadapan pelajar-pelajarnya.

Jangan ditunggu hingga ada yang terdetik dalam hati menyangkakan yang Naib Canselor UM hanya makan gaji buta dek kerana lambat bertindak dan kurang responsif terhadap isu tersebut.

Kita tidak mahu suatu hari kelak bakal lulusan universiti tergolong dari sekumpulan manusia yang kurang ajar, biadap dan menjengkelkan sikap perwatakannya sedangkan sifat dan tabie asas seseorang terpelajar mestilah menunjukkan contoh yang baik kepada masyarakat.

Apatah lagi mereka bukan sahaja menggalas harapan ibubapa dan negara supaya menjadi insan yang berguna malah suatu hari nanti khidmat mereka diperlukan untuk menabur jasa bakti bagi pembangunan masyarakat dan negara.

Justeru itu, segeralah bertindak untuk kebaikan bersama agar ia tidak menjadi ikutan kemudian hari kelak yang tentu sahaja jika dibiarkan bukan sahaja memberi kesan terhadap nama baik UM sendiri malah akan menimbulkan keraguan masyarakat terhadap keupayaan UM untuk mendidik generasi masa depan.

Sent by Maxis from my BlackBerry® smartphone

0 Usul YB Khairy Jamaluddin Bagi Meminda Rang Undang-Undang AUKU dan Akta Berkaitan



Di bawah adalah teks ucapan penuh YB Khairy Jamaluddin, Ahli Parlimen Rembau semasa mencadangkan pindaan ke atas Rang Undang-Undang bagi memotong sepenuhnya perenggan 15(2)(c) Akta Universiti dan Koleh Universiti 1971.

Beliau juga mencadangkan agar perenggan yang sama iaitu 147(2)(c) Akta Institusi-Institusi Pelajaran (Tatatertib), 1976 dan  juga perenggan 10(2)(c) Akta Institusi Pendidikan Tinggi Swasta, 1996 dipotong sepenuhnya.
---

Akta Universiti dan Kolej Universiti 1971 (AUKU)

Terima kasih YB Tan Sri/Dato' Pengerusi,

Saya, Ahli Parlimen Rembau, selaku wakil Majlis Ahli Parlimen Barisan Nasional (BNBBC) dengan ini mencadangkan agar Fasal 5, Rang Undang-Undang Universiti dan Kolej Universiti (Pindaan) 2012 dipinda dengan memotong sepenuhnya perenggan 15 (2)(c) yang dicadangkan oleh Rang Undang-Undang tersebut.

Ini kerana kami berpendapat, sebarang pindaan yang dilakukan kepada undang-undang usang hendaklah bertepatan dengan hasrat perubahan dan juga norma sosial yang mendasari kehendak kepada pindaan tersebut.

Di dalam hal ini, BNBBC menyambut baik penggantian seksyen 15 AUKU yang sebelum ini menghalang penglibatan politik dengan seksyen yang baru terutama subseksyen 15(1) yang meluaskan hak berpersatuan pelajar, termasuklah menjadi ahli mana-mana parti politik.

Namun bagi kami, susbseksyen 15(2)(c) yang melarang pelajar daripada bertanding dalam pilihan raya bagi memegang apa-apa jawatan dalam mana-mana persatuan, pertubuhan, badan atau kumpulan pelajar di dalam kampus jika pelajar itu memegang apa-apa jawatan dalam sesuatu parti politik sebagai self-contradictory dengan maksud dan kehendak gagasan transformasi dan norma sosial yang menuntut kepada kebebasan pelajar untuk berpolitik.

Hujah/Rasional:

[1] Tujuan larangan yang dicetuskan oleh subseksyen 15(2)(c) adalah bertujuan untuk mengekalkan keberkecualian di dalam kampus atau campus neutrality. Sungguhpun kami mengakui keperluan campus neutrality agar perjalanan akademik tidak diganggu oleh kegiatan politik, tetapi janganlah sampai kehendak ke arah ini melibatkan sekatan regresif kepada kebebasan yang diberi.

Ini kerana, keberkecualian itu boleh diselenggara dengan pemantauan kegiatan pelajar sepertimana kelulusan bagi mengadakan sesuatu aktiviti yang diadakan dalam kampus dan sebagainya. Bagi kami, larangan ini memberi gambaran bahawa transformasi yang dibawa oleh Kerajaan cuma perubahan separuh masak dan akan menimbulkan lebih banyak polemik negatif sedangkan pindaan ini berhasrat untuk memberi kebebasan kepada golongan mahasiswa dan sepatutnya menjadi perkara yang dianggap sebagai pindaan yang popular.

[2]Keduanya, jika kita melarang pelajar yang memegang jawatan dalam mana-mana parti politik dari menyertai daripada bertanding dalam pilihan raya bagi memegang apa-apa jawatan dalam mana-mana persatuan, pertubuhan, badan atau kumpulan pelajar di dalam kampus, ia seperti tidak mengiktiraf sepenuhnya kebebasan golongan mahasiswa untuk menyertai parti politik kerana pengiktirafan yang diberi oleh subsekyen 15(1) mempunyai sekatan khusus pula kerana ia menghilangkan status kelayakan mereka untuk bertanding bagi sebarang jawatan di dalam kampus.

Ia umpama melabelkan golongan mahasiswa yang mempunyai keahlian dan jawatan dalam parti politik sebagai kelompok atau anasir negatif di dalam kegiatan pelajar di dalam kampus, sedangkan apa yang mereka lakukan hanyalah melaksanakan salah satu daripada hak asasi mereka untuk berpersatuan dan juga suatu hak yang diiktiraf oleh subseksyen 15(1) sendiri. Ia umpama beri tapi tak beri sepenuhnya.

[3] Ketiganya, kegusaran bahawa ramai pelajar Universiti akan menjadi ahli parti parti politik dan bergiat aktif adalah kurang berasas kerana sungguhpun kebanyakan mereka mempunyai pandangan dan juga pendapat berhubung isu yang melibatkan dasar serta politik negara namun semua ini tidak dizahirkan sepenuhnya dengan kecenderungan untuk berpersatuan dan menjadi ahli politik sepertimana hasil kajian golongan muda 2008 oleh Merdeka Centre yang mendapati hanya 3 peratus berminat menganggotai parti politik.

[4] Kelompok mahasiswa adalah mereka yang mudah tertarik kepada idealisme dan semangat perjuangan, namun tarikan itu tidak semestinya bertukar kepada penyertaan di dalam kegiatan politik. Dalam isu ini, apa yang ingin ditegaskan bahawa seseorang itu mungkin lebih tegar dan serius di dalam perjuangan atau idealisme mana-mana parti politik tetapi tidak memegang apa-apa jawatan di dalam parti tersebut dan sekiranya tujuan sebenar sekatan subseksyen 15(2)(c) itu, dan walaupun kami berpendapat tujuan itu tidak sepatutnya wujud, adalah untuk menghindari kelompok ini maka hasrat itu akan gagal kerana keahlian parti tidak menggambarkan sokongan atau tarikan idealisme pelajar secara hakiki.

[5]Pada masa yang sama, kita akan menidakkan proses pencarian bakat pemimpin pelapis dalam politik kerana medan kegiatan pelajar di Kampus merupakan wadah yang bagus untuk pelajar bergiat aktif dan mengharungi latihan kepimpinan. Sekiranya pelajar yang menjadi ahli kepada mana-mana ahli parti politik dilarang sama sekali daripada bergiat aktif sebagai pemimpin pelajar maka ia adalah satu proses yang regresif.

[6] Sekatan ini bersifat terlalu umum. Bahkan rujukan kepada sebarang jawatan di dalam suatu parti politik mencakupi skop yang sangat luas. Sebagai contohnya Pengerusi mana-mana Biro di dalam parti politik tidak boleh langsung mengetuai Persatuan Drama atau Teater Pelajar. Ini suatu yang amat dangkal dan tidak masuk akal.

[7] Subseksyen 15(2)(c) akan hanya memberi ruang yang sangat besar kepada pembangkang untuk menghentam Kerajaan dengan hujah bahawa Kerajaan sebenarnya tidak ikhlas dan tidak komited dengan semangat keterbukaan dan pengiktirafan kepada golongan mahasiswa kerana sungguhpun mereka boleh menceburi kancah politik sebagai ahli tetapi peluang tersebut tersebut bakal mengundang padah kerana mereka tidak lagi boleh menjadi pemimpin pelajar.

[9] Pada masa yang sama, selaku Pengerusi Pemuda Barisan Nasional dan Ketua Pergerakan Pemuda UMNO dan juga seorang pemimpin di kalangan orang muda, menyambut baik pendekatan transformasi yang diterjemahkan melalui pindaan ke atas AUKU ini. Ini kerana ini meraikan idealisme anak muda, mengangkat peranan mahasiswa, merancakkan proses dan amalan demokrasi serta menyemarakkan public participation in policy making process. Bahkan, pindaan kepada AUKU ini juga adalah salah satu daripada gesaan dari Makmal Generasi Muda Pemuda BN atau BN Youth Lab.

Begitulah hujah saya bagi pindaan yang yang dicadangkan ini

Terima kasih YB Tan Sri/Dato' Pengerusi

Sent by Maxis from my BlackBerry® smartphone

1 PAS Dan DAP Tolak Batal PTPTN

Berita ini penulis dapati dari sumber dalaman yang kuat dan boleh dipercayai.  Semalam, di dalam mesyuarat Pakatan Rakyat, terjadi perang mulut antara parti-parti sekutu Pakatan Rakyat akibat dari isu pemansuhan PTPTN.  

DAP dan PAS dikatakan berang dengan Anwar Ibrahim dan PKR kerana menjerumuskan mereka ke dalam isu yang akhirnya memakan diri sendiri.    Kini, seluruh parti Pakatan Rakyat terpaksa menepis dan merasionalkan cadangan PKR untuk menghapuskan PTPTN.

Akhbar-akhbar Cina juga kebanyakannya memberi reaksi negatif terhadap cadangan tersebut.   Sin Chew, misalnya mempersoalkan walaupun semua orang menginginkan pendidikan percuma  tetapi apakah cadangan tersebut logik untuk dilaksanakan.  Pendidikan percuma untuk semua bermakna kerajaan memerlukan RM43 bilion setiap tahun dan itu belum lagi diambil kira janji-janji manis yang lain yang ditabur oleh PR yang membawa jumlah lebih RM200 billion.

Akhbar-akhbar Cina diketahui mempunyai pertalian yang rapat dengan DAP dan apa yang ditulis mereka kebanyakannya membayangkan pendirian DAP.  Oleh itu, walaupun secara dasarnya mereka menentang penghapusan PTPTN tetapi mereka memberi sedikit 'muka' kepada Pakatan Rakyat dengan menyebut tentang pengalaman dalam bidang ekonomi yang dimiliki oleh Anwar Ibrahim yang pernah menjadi Menteri Kewangan.
Bagaimanapun, menurut mereka, walaupun Anwar dan Tony Pua punya pengalaman dalam mengurus kewangan tetapi selagi mereka berdua tidak dapat membentangkan secara terperinci tentang bagaimana caranya untuk menampung kos lebih RM200 billion itu, maka mereka tidak ada pilihan selain dari meraguinya.

Dari laporan akhbar tersebut, nampaknya kaum Cina mengakui bahawa PTPTN banyak membantu kerana kebanyakan anak-anak mereka memilih untuk ke pusat pengajian tinggi swasta yang kosnya jauh lebih mahal dari pusat pengajian tinggi awam.   Secara tidak langsung juga mereka telah mengakui bahawa kerajaan tidak pernah mengabaikan kaum mereka, walaupun mereka tidak menyatakannya secara terang-terangan.

Kita percaya, PAS juga banyak terhutang budi kepada kerajaan dalam isu PTPTN ini.   Mana tidaknya, jika kebanyakan anak-anak mereka tidak layak mendapat biasiswa kerana kurang menyerlah dalam pelajaran akibat terlalu asyik berpolitik kerana terpengaruh dengan ibubapa sendiri.   Jika ini senarionya maka hanya pinjaman seperti PTPTNlah sahaja yang dapat membantu anak-anak orang PAS ini mendapatkan pendidikan peringkat tertiari.

Begitu juga dengan PKR, contohnya Adam Adli dan semua rakan-rakannya yang ke hulu ke hilir berdemo menentang apa saja yang dibuat oleh kerajaan, tiada seorang pun di antara mereka yang cemerlang dalam pelajaran.  
Justeru, munasabahlah jika PKR ditempelak oleh sekutunya DAP dan PAS kerana mengemukakan cadangan yang paling bodoh.  Apakan daya, tahap itu sajalah pemikiran Ketua Pembangkang yang hanya berkelulusan Pengajian Melayu kelas 3.  

Apa nak dikata, bukan UMNO yang pilih Anwar jadi Ketua Pembangkang, tetapi PR sendiri yang melantiknya.   Tak dapat dibayangkan jika Anwar menjadi Perdana Menteri.  Entah apa lagi agaknya idea-idea bodoh yang akan dikemukakannya.

Sent by Maxis from my BlackBerry® smartphone

1 PR Selangor Bakal Tumbang! Azmin Ali Gagal Gerak Jentera PRU13!

PKR Selangor di bawah pimpinan Azmin Ali kini dikatakan sedang mengalami kemelut yang amat teruk dan boleh dikatakan dalam keadaan nyawa-nyawa ikan.

Faktor utama ialah kegagalan beliau mengurus dan menggerakkan jentera parti di peringkat akar umbi.

Keadaan lebih parah lagi bagi Azmin selaku bos PKR di Selangor apabila beliau dilihat gagal membuktikan kemampuannya untuk mempertahan serta mengekalkan kuasa politik Pakatan Rakyat di negeri itu.

Melihat kepada situasi yang hambar di hampir kesemua cabang dan ranting PKR di Selangor, boleh dikatakan agak sukar parti itu bersama-sama PAS dan DAP untuk mendapat peluang bagi kali kedua memerintah negeri terkaya di Malaysia itu.

Rasa hampa yang amat mendalam ini tercermin daripada luahan dan keluhan Ketua Wanita Pusat sendiri, Zuraida Kamarudin di dalam laman facebooknya apabila merungut ramai ahli-ahli PKR sudah meninggalkan parti itu.

Ini berikutan kelemahan kepimpinan Azmin dan kegagalan beliau merapatkan dan memperbaiki hubungan dengan seteru politiknya yang juga Menteri Besar, Abdul Khalid Ibrahim.

Persengketaan di antara kedua-dua pemimpin PKR itu bukan rahsia lagi di kalangan ahli-ahli parti.

Abdul Khalid merasa kuasa beliau telah dipinggirkan apabila Ketua Umum, Anwar Ibrahim menyingkir beliau untuk digantikkan dengan kroni dan orang kuatnya, Azmin sejak dua tahun lalu.

Akibat daripada tindakan Anwar tersebut Abdul Khalid dan Azmin tidak lagi sebulu dan sering bertelagah.

Sebagai membalas dendam terhadap dasar politik kotor Anwar yang mengamalkan dasar pecah dan perintah, Abdul Khalid mensabotaj kebanyakan daripada program PKR di Selangor dengan menyekat dana dan bantuan kewangan melalui saluran kerajaan negeri.

Azmin pula bersikap pilih bulu dengan hanya mengutamakan cabang-cabang yang dipimpin oleh kroni-kroninya sahaja.

Aktiviti dan program PKR hanya ditumpukan di beberapa kawasan seperti Batu Caves, Gombak dan Seri Muda sahaja manakala kawasan-kawasan lain diabaikan.

Faktor inilah yang menyebabkan ramai ahli-ahli PKR Selangor sudah tawar hati dan membuat keputusan untuk meninggalkan parti itu.

Bagi mereka PKR telah menipu mereka dengan propaganda imej sebagai 'parti harapan baru' tetapi hakikatnya hanya pemimpin atasan sahaja ang mengaut segala keuntungan dan menikmati hidup yang mewah atas pengorbanan ahli-ahli peringkat bawahan.

Program-program PKR tidak lagi mendapat sambutan hangat seperti dua atau tiga tahun lalu.

Jika dahulu ceramah-ceramah anjuran PKR di Selangor yang dihadiri Anwar mampu menarik lebih 5,000 hadirin tetapi sekarang hendak mencapai jumlah 1,000 ke 2,000 pun amat sukar.

Itu pun disebabkan kehadiran beberapa tokoh popular PAS, bolehlah PKR 'tumpang sekaki' untuk mendapat jumlah pendengar yang lebih besar.

Jika di tolak faktor penceramah dari PAS, PKR berjaya menarik hati sekitar beberapa orang sahaja.

Kemelut yang melanda PKR Selangor dijangka akan bertambah teruk menjelang pilihan raya umum kerana Azmin hanya menumpukan perhatian kepada kawasan Parlimen dan DUNnya sahaja termasuk beberapa kawasan kroninya.

Kawasan lain termasuk Ijok, kawasan DUN Menteri Besar dibiarkan untuk mencari dana sendiri menggerakkan jentera pilihan raya.

Melihat kepada kelemahan ketara dan faktor penerimaan rakyat Selangor yang semakin melonjak terhadap barisan Nasional, secara keseluruhannya PRU-13 nanti bakal menjadi badai yang akan menenggelamkan kapal Pakatan Rakyat.

Sent by Maxis from my BlackBerry® smartphone

0 Kelab Baru EX-PKR : TIBAI


Tahukah anda dari 32 orang pemimpin pengasas PKR yang asalnya Parti Keadilan pada tahun 1999 seramai 28 orang sudah meninggalkan Datuk Seri Anwar Ibrahim.

Kini yang ada keliling beliau sekarang majoritinya muka-muka baru yang tidak tahu langsung atau tidak pedulikan 'al kisahnya'.

Kalau OK mengapa 28 dari 32 cabut tinggal 4 sahaja orang lama.Itu sendiri-sendiri mahu fikir.

Rabu 28 orang ini secara rasmi bergabung tenaga dibawah sebuah kelab yang dinamakan TIBAI.Ia ringkasan kepada Tolak Individu Bernama Anwar Ibrahim.

Kelab ini diketuai oleh bekas Naib Ketua Pemuda Angkatan Muda Keadilan yang vokal ,Zahid Md Arip.

Bercakap dalam satu sidang akhbar di Kuala Lumpur mengumumkan penubuhan TIBAI,Zahid berkata ia akan jadi force baru padu dan kuat yang akan bergerak secara bersama untuk menentang dan menyedarkan rakyat siapa Anwar sebenar.

TIBAI akan dilancarkan secara rasmi oleh Presiden PERKASA, Datuk Ibrahim Ali  di Kelab Sultan Sulaiman, Kampung Baru, KualaLumpur pada 22 April ini, jam 8 malam.

Majlis pelancaran itu akan diserikan dengan ceramah oleh Ustaz Ismail Mina Ahmad, Datuk Seri Zaharin Yasin,Wee Chee Keong, Senator Datuk Nallakaruppan, Anuar Shaari, Ummi Hafilda, Ruslan Kassim dan Ng Lum Lum.

Zahid yang menyebut jawatannya ketua kelab itu sebagai 'Musyridul Am TIBAI' menggangap penubuhan kelab itu belum terlambat.

Katanya mereka semua sebagai bekas pengasas PKR merasa ia perlu dalam usaha memintas tindak Anwar dari terus memperdayakan rakyat negara ini

"Sudah sampai masanya rakyat disedarkan siapa Anwar sebenarnya dan betapa terdesaknya dia sehingga sanggup melakukan apa sahaja untuk mencapai cita-citanya.

“Barisan inilah (bekas pemimpin PKR) yang beri kuasa dan kekuatan kepada Anwar pada peringkat awal penubuhan PKR dulu dan barisan yang sama inilah yang akan menggegar dan serang Anwar.

“Kita ada 28 orang pengasas Keadilan yang dulu berusaha sendiri mencari duit. Walaupun duit Anwar dan Datin Seri Wan Azizah berjuta-juta Ringgit, kami telah berkorban pakai duit sendiri.

“Kali ini pun kami guna duit sendiri. Tak ada sokongan sesiapa. Modal kami ialah pengalaman yang sarat dengan Anwar. Sesetengah daripada kami amat rapat dengannya. Kita tahu perangai Anwar.

“Waktu dulu kami jumpa rakyat siang malam ajak mereka tinggalkan UMNO dan BN untuk menyokong PKR. Tetapi hari ini kita rapatkan barisan untuk turun padang seperti dahulu perjelaskan kepada rakyat AnwarI brahim orang yang tidak boleh diberi kepercayaan memimpin negara,” kata Zahid lagi.

Beliau berkata  Anwar begitu terdesak sehingga sanggup memfitnah Perdana Menteri, Datuk Seri Mohd Najib Tun Razak.

“Semasa difitnah Anwar, Najib telah bersumpah di masjid di Permatang Pauh. Anwar sendiri tak pernah mengambil langkah untuk bersihkan dirinya di mana-mana masjid.

“Apa pasal Anwar tak berani buat yang sama, bersumpah di Pekan? Kalau tak mahu bersumpah di masjid, dia boleh buat di surau, balairaya atau hentian bas.  Saya yakin penubuhan TIBAI kena pada masa dan tempatnya ketika kita di ambang pilihanraya,” tegasnya.

Ditanya mengapa beliau menamakan jawatan beliau ketua sebagai "Musyridul Am",Zahid menjelaskan apa hebatnya nama jawatan berkenaan dalam PAS kerana parti itu menutup mata terhadap perilaku Anwar seperti dakwaan terlibat dalam skandal video seks dan nawaitu politiknya.

Menurut Zahid beliau menamakan barisan ahli jawatankuasanya sebagai 'ahli Majlis Syura' seperti juga yang digunakan oleh PAS.

Beliau memberitahu selepas pelancaran rasmi itu, TIBAI akan turun padang bertemu rakyat dengan memberi tumpuan kepada negeri-negeri yang dirampas oleh  PKR pada PRU yang lalu, seperti Wilayah Persekutuan, Selangor, Perak dan Pulau Pinang.

Sementara itu,seorang lagi bekas pengasas PKR Ng Lum Yong menggangap mainan politik Anwar begitu dahsyat dan boleh mengancam negara.

"Bayangkan daripada 32 pemimpin yang membantumengasaskan parti Keadilan, 28 daripada mereka telah meninggalkan parti itu. Mesti ada sesuatu yang tak kena,” kata Ng Lum Yong, bekas pengasas PKR.

“Ketika mula ditubuhkan, ada 32 orang pemimpin diperingkat pusat. Pada hari ini 28 sudah tinggalkan PKR. Saya gembira TIBAId itubuhkan kerana menjelang Pilihanraya Umum (PRU) ke-13, kita berasa bertanggungjawab mengumpul semua bekas ketua dari peringkat cawangan di seluruh negara untuk membuat sesuatu terhadap individu bernama Anwar Ibrahim.

“Tak kira Melayu, Cina, India, Kadazan dan masyarakat kaum apapun, Anwar memang merbahaya. Kita yang bina PKR sampai dia (Anwar) berkuasa di beberapa negeri. Kini kita bertanggungjawab beritahu rakyat perangai Anwar,” kata Ng lagi.

-Agendadaily

2 BERSIH 3.0: Chegubard Di Perlekehkan Oleh Puaknya Sendiri?


Chegubard sekali lagi seperti di perlekehkan oleh blog pro-PR sendiri iaitu suarapakatanrakyat.com. Apabila dikatakan dia gagal menggerakkan anak muda dan mahasiswa sepertimana yang ditugaskan kepadanya pada program Rapat Rakyat Ceramah Umum “10 hari menjelang Bersih 3.0” di Kelab Sultan Sulaiman, Kg. Baru, Kuala Lumpur, baru-baru ini.


Apa yang dimaklumkan oleh laman Suara PR, sepatutnya kehadiran yang disasarkan pada malam program tersebut dalam 10,000 orang tetapi yang hadir jangankan 50%, malangnya lebih kurang 5% sahaja. 

Keesokannya, laman-laman web pro-PR pulak seperti biasa la. Kebanyakannya menyebarkan cerita dengan gambaran bahawa program pada malam itu mendapat sambutan ramai. Padahal, menipu saja ceritanya. Laman Suara PR sendiri pun mengaku bahawa yang datang hanyalah lebih kurang 500 orang.

Untuk pengetahuan Chegubard, ada benarnya laman Suara PR menyatakan bahawa itulah petanda bahawa ramai anak muda sudah memalingkan muka daripada memandang kamu dan juga PR. Sedar-sedar la.

Tak perlulah nak beralasankan diri tu sudah letih ke apa... Apa yang sebenarnya, pengaruh kamu tu dah abis dah Chegubard oiii!!!

Jadi, bagaimana BERSIH 3.0 boleh yakin kononnya dapat mensasarkan sehingga 500,000 atau lebih dalam perhimpunan yang sebenar nanti sedangkan untuk mengumpul 5,000 pun kita tidak mampu ni?

Cuba nasihatkan penganjur BERSIH 3.0 , sekiranya program Rapat Rakyat Ceramah Umum “10 hari menjelang Bersih 3.0” di Kelab Sultan Sulaiman, Kg. Baru, Kuala Lumpur, baru-baru ini tu lah nak dijadikan kayu-ukur bagi perhimpunan Bersih 3.0 yang bakal diadakan. Hentikan saja lah hajat di hati. Bikin malu saja tu nanti, Chegubard oiii!!!

-Cili Api Bloggers

4 Video Adam Adli & The Geng Diserang! Khemah Di Robohkan!


Padan muka, seorang siswa cedera apabila kumpulan yang berkhemah di Dataran Merdeka, Kuala Lumpur diserang sekumpulan yang tidak dikenali dalam satu kejadian awal pagi ini.

Inilah namanya tak de kerja cari kerja! Yang kelakarnya tu... budak-budak mahasewel terjerit-jerit minta tolong kat POLIS! apa celop!

Di percayai sekumpulan lelaki yang bertindak merobohkan khemah tersebut mewakili rakyat yang meluat melihat kerenah budak-budak hingusan yang menjadi pencacai Pakatan haram.





Malam ni serang lagi !!! Kasi ajar sikit!

Wednesday, April 18, 2012

3 Bekas Ketua Wanita PKR Desak, Jelaskan Hubungan Nurul Izzah Dengan Afifah

Bekas Ketua Wanita Parti Keadilan Rakyat (PKR) Pulau Pinang, Aminah Abdullah mendesak agar Presiden PKR, Datin Seri Wan Azizah dan isteri Timbalan Presiden PKR, Shamsidar Taharin untuk tampil menjelaskan segala spekulasi mengenai hubungan sebenar antara Ahli Parlimen Lembah Pantai yang juga merupakan Naib Presiden PKR, Nurul Izzah Anwar dan anak perempuan Azmin Ali, Farah Afifah.

Aminah berkata, sidang media antara dua ibu itu perlu dilakukan bersama agar dapat menjawab segala persoalan orang ramai mengenai status Nurul Izzah dan Afifah dari segi hukum syarak Islam.

"Apakah pertalian sebenar mengikut hukum syarak antara anak Azizah dan Datuk Seri Anwar Ibrahim iaitu Ahli Parlimen Lembah Pantai, Nurul Izzah dengan anak Azmin dan Shamsidar iaitu Farah Afifah.

"Ini bukannya satu dakwaan, tetapi satu pertanyaan yang perlu diperjelaskan orang. Dalam PKR pun banyak yang tertanya-tanya, tapi mereka tak berani bersuara takut dipecat," katanya di sini hari ini.

Aminah yang dulu pernah berjuang dalam parti PKR pernah mendengar cerita tentang status sebenar Afifah, namun enggan mempercayai dan menganggap itu sebagai khabar angin.

"Dulu, apabila saya berjumpa dengan beberapa sahabat dalam PKR, mereka sering memperkatakan tetapi disebabkan tiada bukti kukuh, kami hanya mendiamkan diri," katanya.

Selain itu, Wan Azizah dan Shamsidar perlu menjernihkan keadaan yang semakin tegang berikutan orang ramai sudah mempunyai tanggapan PKR adalah parti seks bebas dan mengamalkan hubungan songsang iaitu lesbian, gay, biseksual dan transeksual (LGBT).

Bagi Aminah, perjuangan politik dalam PKR hanyalah satu topeng sahaja dan berlandaskan nafsu seks dikalangan pemimpin-pemimpin parti itu sahaja.
Malah, PKR juga turut mempromosikan seksualiti merdeka kepada ramai pengikut-pengikut parti tersebut.

Bagaimanapun, sehingga kini Wan Azizah dan Shamsidar masih lagi tidak dapat dihubungi untuk mendapatkan maklumat lanjut mengenai gesaan Aminah.
Gesaan supaya kedua-dua ibu itu untuk tampil menjernihkan keadaan dan memberi penjelasan mengenai isu status sebenar anak perempuan Azmin Ali dan Shamsidar, Afifah timbul setelah Presiden Parti India Malaysia (MUIP), Datuk S. Nallakaruppan tampil mendedahkan hubungan sulit antara Pengasas PKR, Datuk Seri Anwar Ibrahim dengan Shamsidar.

Nallakaruppan juga turut mendakwa mempunyai simpanan bukti-bukti yang kukuh mengenai hubungan sulit antara Anwar dan Shamsidar.
Bukti-bukti tersebut akan dibongkarkan oleh Nallakaruppan sewaktu perbicaraan yang akan berlangsung di mahkamah nanti.

Menganggap itu sebagai fitnah yang dilemparkan kepada dirinya untuk menjatuhkan kredibilitinya sebagai pemimpin, Anwar telah bertindak memfailkan notis saman RM100 juta terhadap Nallakaruppan.

Namun, sehingga kini Anwar masih lagi senyap tanpa sebarang tindakan lanjut saman terhadap bekas sahabat baiknya itu.
Afifah dikatakan adalah anak perempuan Anwar hasil dari hubungan sulitnya dengan Shamsidar.

Tetapi, Azmin Ali dan Shamsidar sehingga kini hanya mendiamkan diri dan tidak membuka mulut menceritakan perkara sebenar termasuklah tidak membuat ujian DNA bagi mengesahkan status diri Afifah.

Ekoran dari tekanan dari pelbagai pihak, Wan Azizah dan Shamsidar masih lagi tidak bersua muka bersama untuk menjelaskan kedudukan perkara sebenar.
Sebelum ini, Wan Azizah dan Shamsidar dikatakan bersetuju untuk mengadakan sidang media di ibu pejabat PKR di Tropicana.

Sidang media tersebut bertujuan untuk menjernihkan keadaan tegang ekoran dari timbulnya fitnah mengenai hubungan sulit Anwar dan Shamsidar.
Justeru itu, Wan Azizah dan Shamsidar menggunakan sidang media tersebut untuk menegakkan kebenaran tentang fitnah yang dilemparkan kepada suami masing-masing.

Namun, sidang media tersebut terpaksa dibatalkan di saat-saat akhir kerana dikatakan terdapatnya gangguan dari beberapa pihak termasuklah dari UMNO.
Ummi Hafila Ali ketika mengulas tentang sidang media yang terbatal itu berkata, adalah mustahil untuk Wan Azizah dan Shamsidar untuk duduk semeja mengadakan sidang akhbar bersama memandangkan mereka saling bermusuhan.

Ummi berkata, cerita mereka akan mengadakan sidang media tersebut hanyalah gimik semata-mata.

Sumber: mynewshub.my

Sent by Maxis from my BlackBerry® smartphone

0 Biro Pemuda UMNO Malaysia Ziarah & Bantu Bob Kuman...

Pemuda prihatin...


Biro Kebudayaan & Kesenian Pemuda UMNO Malaysia Saudara Jamawi Jaafar hari ini menziarahi Bob Kuman pelakon komedi yang kini berhadapan dengan masalah kesihatan yang semakin teruk.


Sebelum menziarah Bob Kuman Biro Kebudayaan & Kesenian Pemuda UMNO Malaysia terlebih dahulu menziarah balu kepada Nasir P.Ramlee yang turut mengalami masalah ekoran rumah kediamannya bakal dilelong kerana kegagalan menjelaskan tunggakkan cukai pintu.


Selain Biro Kebudayaan & Kesenian Pemuda UMNO yang diwakili Jamawi Jaafar, Zed Zaidi serta Adam AF turut hadir menghulurkan sumbangan untuk meringankan beban yang dihadapi oleh Bob Kuman.


Alhamdullilah Pemuda UMNO menghulurkan sumbangan tanpa perlu mengemukakan pelbagai soalan berunsurkan politik sebagaimana qoute dari artikel Mazidul Akhmal Sidek :


Saya telah menelefon Bob sebelum jam 12 tengah malam tadi dan dia akan menghubungi institusi kewangan terbabit awal pagi ini untuk memohon akaun terbabit diaktifkan kembali. Sebaik akaun itu aktif semula, saya akan memaklumkan kepada semua pembaca melalui blog ini. 


Rakan saya, Razali bertindak menjawab pelbagai panggilan dan menjawab banyak soalan orang ramai berkata. 
"Bro, orang tadi telefon dan bertanya, awak dari cawangan PAS mana?,"ujarnya.


"Katakan kepada dia, kita bukan membantu orang berasaskan kepartian. Bob, kawan," balas saya. Kami berdua kemudian tersenyum.


Berita terdahulu Biro Pemuda UMNO Malaysia ziarah balu Nasir P.Ramlee selanjutnya layari http://yuseriyusoff.blogspot.com

Sent by Maxis from my BlackBerry® smartphone

0 Isu PTPTN : Tinjauan Rakyat Dapati Janji Pembangkang Gimik Pilihanraya


UMNO Online baru-baru ini membuat beberapa tinjauan pendapat di kalangan anak-anak muda termasuk pelajar, tentang isu pemansuhan PTPTN yang dijadikan modal oleh pembangkang untuk menarik perhatian rakyat baru-baru ini.

Tidak cukup dengan itu, Pakatan Pembangkang  turut menyokong demonstrasi yang dibuat oleh para pelajar  baru-baru ini sebagai langkah desakan kepada kerajaan untuk menghapuskan skim bantuan pelajaran tersebut.

Ternyata, ramai di antara para pelajar mahupun orang awam yang ditemui, rata-ratanya tidak bersetuju baik dengan desakan pemansuhan PTPTN mahupun demonstrasi yang dilakukan oleh segelintir pelajar baru-baru ini.

Menurut Hassan Surif, 40, dia berpendapat bahawa isu PTPTN yang dibawa oleh pembangkang ini hanyalah satu lagi gimik Pakatan Pembangkang bagi menarik perhatian rakyat menjelang PRU 13 ini.

"Bagi saya isu PTPTN ini hanyalah isu yang cuba ditimbulkan oleh pembangkang setelah tersepit dengan situasi yang mendesak dengan keadaan politik mereka yang agak kucar kacir, apatah lagi dalam keadaan waktu pilihanraya yang semakin hampir.

"Jadi mereka terpaksa mencipta isu-isu seperti ini untuk dijadikan gimik politik mereka sedangkan kalau dalam isu PTPTN ini, sepatutnya mereka dulu yang memansuhkan serta memberikan pendidikan percuma di negeri-negeri yang ditadbir oleh mereka terlebih dulu.

"Malah, apa yang mereka janjikan dulu masa PRU 12 pun masih tidak tertunai lagi. Macam janji-janji mereka terhadap golongan tua yang akan diberi bantuan, anak masuk tadika dapat bantuan, itu pun tak dapat diselesaikan lagi, sekarang mereka mahu membawa isu yang lebih besar dari itu," tegasnya.

Manakala bagi Hakim Mohd Yunus,19, seorang pelajar UiTM, dia sama sekali tidak bersetuju PTPTN itu dimansuhkan.

"Apa yang saya tengok sekarang, PTPTN ini sebenarnya banyak membantu anak-anak muda untuk melanjutkan pelajaran, terutama yang datang dari keluarga yang berpendapatan sederhana. Contohnya macam saya. Jadi bagi saya PTPTN ini amat membantu," ujarnya.

Bagi Abdul Nuaim Tarmizi pula, 20,pemansuhan PTPTN mungkin akan menyebabkan ramai anak muda yang tidak akan mampu untuk melanjutkan pelajaran ke peringkat lebih tinggi.

"Saya sendiri pun meminjam dengan PTPTN. Saya bukanlah dari keluarga yang senang. Sekiranya tidak ada PTPTN ni, saya pun tak tahu samada saya dapat atau tidak untuk melanjutkan pelajaran ke peringkat yang lebih tinggi, sebagaimana hari ini.

"Saya kalau boleh tidak mahu menyusahkan keluarga untuk melanjutkan pelajaran dan sememangnya saya mengharapkan PTPTN sajalah untuk membantu  dalam menampung kos pembelajaran saya hari ini," jelasnya.

Khairul Anuar, 30, pula tidak bersetuju dengan isu pemansuhan dan juga demostrasi yang dibuat oleh para pelajar baru-baru ini.

"Saya pelik kenapa isu PTPTN ini dibangkitkan. Bukankah PTPTN ini diwujudkan untuk membantu golongan pelajar dari  keluarga yang tidak berkemampuan, serta para pelajar yang tidak mendapat biasiswa  untuk  melanjutkan pelajaran ke peringkat lebih tinggi.

"Lagipun cara pembayaran balik yang dikenakan tidaklah terlalu membebankan. Apa pun saya tidaklah bersetuju dengan desakan untuk memansuhkan PTPTN ini. Kenapa kita perlu mansuhkan sedangkan ia dapat memberikan manfaat untuk orang ramai," katanya lagi.

Bagi Raja Mohamad Azlan Raja Mohamad Noor, 21, pula sama sekali tidak bersetuju dengan isu yang dimainkan oleh pembangkang untuk memansuhkan PTPTN ini.

"Bagi pendapat saya, PTPTN ini tidak perlulah dimansuhkan kerana skim ini dapat membantu ramai pelajar yang datang daripada keluarga yang sederhana dan tidak mampu untuk menampung kos pembelajaran bagi anak-anak mereka.

"Sepatutnya, Pakatan Pembangkang yang cuba menimbulkan isu PTPTN dan isu pendidikan percuma ini perlu buat di negeri-negeri yang mereka perintah dulu. Hapuskan segala hutang-hutan PTPTN para pelajar Unisel dan Kuis contohnya, dan berikan skim pendidikan percuma ini pada pelajar-pelajar di Selangor, Pulau Pinang dan Kedah dulu, barulah mereka boleh mendesak kerajaan," tegasnya. -MediaUMNO

Sent by Maxis from my BlackBerry® smartphone

2 Himpunan Pra Bersih 3.0 Tidak Mendapat Sambutan

Kurang dua minggu menjelang demonstrasi Bersih 3.0 sekurang-kurangnya dua peristiwa yang telah melemahkan semangat penyokong dan pemimpin pakatan pembangkang telah berlaku.

14 April lepas demonstrasi anti PTPTN gagal sama sekali apabila hanya sekitar 200 - 300 orang saja yang hadir jauh dari mencapai sasaran 5000 peserta yang diwar-warkan sebelum ini.

Malam tadi pula perhimpunan Pra Bersih 3.0 di padang Kelab Sultan Sulaiman Kampung Baru yang sepatutnya dihadiri oleh lebih 10,000 orang tapi hingga majlis berakhir dianggarkan hanya 700 - 800 sahaja yang hadir.

Jumlah tersebut termasuklah kelibat beberapa pemimpin pembangkang yang turut hadir antaranya Nurul Izzah, Tian Chua, Aziz Bari, Terressa Kok, Elizabeth Wong serta Abdul Kadir Sheikh Fazhil.

Perhimpunan tersebut yang bertujuan sebagai warm up bukan sahaja gagal mencapai matlamatnya malah cukup untuk memberi gambaran awal demonstrasi 'Duduk Bantah' pada 28 April kelak juga tidak akan mencapai kehadiran seperti yang disasarkan.

Kalau dah sasaran 10,000 gagal di capai semasa majlis warm up Pra Bersih 3.0 sekalipun turut dihadiri pemimpin besar pembangkang, lagilah sukar dan mustahil untuk Bersih 3.0 mampu menghimpunkan 500,000 peserta demo di Dataran Merdeka nanti.

Sandaran pembangkang makin lama makin rapuh, orang ramai kian jauh dari aktiviti dan kegiatan mengarut yang dipelopori pembangkang dan NGO mereka.

Pemimpin pembangkang sebenarnya sedang bermain dengan api yang bila tiba saatnya akan membakar diri mereka sendiri. Saban minggu berdemonstrasi bukannya menambah undi sebaliknya lagi menambah kebencian umum terhadap mereka.

Kegagalan dua demo anti PTPTN dan himpunan pra Bersih 3.0 semalam hanyalah gambaran awal sikap rakyat terhadap pembangkang yang tentu saja bila tiba pilihanraya kelak akan diterjemahkan dengan penolakan besar-besaran.
Sent by Maxis from my BlackBerry® smartphone

0 Hapuskan PTPTN? Versi Komik








0 Pembangkang Biadap Di Istana Negara: P Kamalanathan Tetap Pertahan Dakwaan Dr Rahman...


Cerita beberapa ahli parlimen pembangkang didakwa biadap ketika majlis Pertabalan Yang Di Pertuan Agong, di Istana Negara, Rabu lalu masuk episod baru.

Jika semalam Timbalan dan Naib Presiden PKR, Azmin Ali serta Tian Chua dan ahli parlimen PAS Shah Alam, Khalid Samad bercerita seolah-olah mereka tidak buat salah seperti didakwa Dr Rahman Kadir.

Selain mempertikai kewujudan doktor itu di balairong seri, mereka bertiga juga sepakat tuduh semua itu agenda UMNO dan Barisan Nasional.

Namun, skrip mereka berbeza dengan apa didedahkan ahli parlimen BN Hulu Selangor, P.Kamalanathan yang turut hadir di majlis tersebut.

Sebelum ini beliau sudah mengesahkan apa yang didakwa pegawai perubatan,Dr Rahman Kadir benar.

Bercakap kepada Agendadaily Selasa ekoran dari usaha Ahli Parlimen pembangkang nak melepas diri dari dakwaan itu, beliau tetap pertahan ada unsur-unsur kebenaran apa didedahkan Dr Rahman dalam blognya yang kemudian dilaporkan akhbar.

“Saya tidak kenal doktor tersebut (Dr Rahman) tetapi apa dilaporkan ada kebenaran. Tetapi saya tidak dapat sahkan seratus peratus apa dilaporkan tetapi ada unsur-unsur kebenaran,” katanya ketika ditemui di lobi Parlimen, Selasa.

Menurut Kamalanathan, beliau duduk di barisan belakang ahli parlimen Gombak (Azmin) dan Shah Alam (Khalid) di Balai Rong Seri Istana Negara semasa majlis pertabalan itu.

Katanya waktu insiden itu beliau mendengar ada perbualan dengan unsur perli dan ejekan terhadap Perdana Menteri dan timbalannya, TYT Melaka, Sultan Pahang, Sultan Selangor dan Sultan Perak.

“Sama ada ahli parlimen Batu (Tian Chua) terbabit, saya tidak dengar kerana jauh daripadanya,” ujar Kamalanathan.

Katanya, beliau paling dekat dengan Azmin dan Khalid serta dengar apa dikatakan.

Sehubungan itu, beliau bersedia tampil memberi penjelasan jika ditubuhkan jawatankuasa untuk menyiasat perkara itu termasuk dicadangkan Tian Chua.

Menjawab soalan, Kamalanathan berkata, sudah jadi SOP (Standard Operation Prosedure) apabila pembangkang menunding jari kepada UMNO dan BN jika mereka dikaitkan dengan apa-apa dakwaan.

“Ini tak ada kena mengena dengan UMNO dan BN. Mereka hanya mahu lepaskan diri dengan salahkan orang lain,” katanya.

Sementara itu, Tian Chua adakan sidang akhbar memaklumkan sudah menghantar surat kepada Speaker Dewan Rakyat, Tan Sri Pandikar Amin Mulia minta ditubuhkan jawantakuasa di bawah peraturan mesyuarat 80A bagi menyiasat dakwaan doktor berkenaan.

Tian Chua mendakwa tulisan doktor itu memalukannya sebagai ahli parlimen dan wajar disiasat serta diambil tindakan terhadap Dr Rahman kerana memfitnahnya.

Namun, tindakan itu mungkin hanya taktik nak tutup malu kerana usul beliau itu bukanlah sesuatu yang wajar disegerakan melainkan usul di bawa kerajaan.

Dengan sidang Dewan akan berakhir Khamis ini, mustahil usul itu diterima untuk dibahaskan.

Mungkn Tian Chua tahu perkara ini tetapi dengan berbuat demikian, beliau nampak seolah-olah tidak terbabit perbuatan biadap pada Rabu lalu.

Dalam pada itu, ahli parlimen PAS Kota Raja, Dr Mariah Mahmud yang turut dikaitkan oleh doktor itu dalam tulisannya bercadang mengambil tindakan menyaman Dr Rahman.

Menyifatkan doktor itu sebagai tidak bertanggjawab dan membuat fitnah, Dr Mariah berkata, beliau sudah menghubungi peguamnya bagi tujuan itu.

Jelaslah, cerita dakwaan ahli parlimen pembangkang berkelakuan biadap sudah masuk episod baru dengan pengakuan Kamalanathan serta tindakan terbaru Tian Chua serta Dr Mariah bagi mempertahankan diri masing-masing.

Entahlah...namun ada yang berpendapat, mereka terpaksa berbuat demikian kerana khuatir hilang sokongan pengundi Melayu kerana perbuatan yang dianggap menghina sultan atau raja-raja, amat sensitif kepada orang Melayu.-Agendadaily

1 Khairy Bidas Sikap Pembangkang


Ketua Pemuda UMNO, Khairy Jamaluddin membidas sikap tidak bertanggungjawab Ahli-ahli Parlimen pembangkang yang tidak hadir semasa sesi penerangan bersama Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR) dalam usaha menyelesaikan isu senarai nama pengundi.

Khairy menyatakan rasa kecewanya itu ketika sesi perdebatan dengan Ketua Pemuda DAP, Anthony Loke menerusi laman debat dalam talian, www.ipidato.com.

Menurutnya, hanya kira-kira 10 ahli Parlimen pembangkang yang hadir pada sesi berkenaan dan kecewa kerana Anthony juga tidak hadir.

"Senarai pengundi merupakan isu paling penting dalam lapan tuntutan Bersih. Bagaimanapun, apabila SPR meminta Ahli-ahli Parlimen daripada Barisan Nasional (BN) dan pembangkang menghadiri sesi penerangan pada hari ini, hanya kira-kira 10 ahli Parlimen pembangkang sahaja yang hadir, saya amat kecewa dan kamu (Anthony) juga tidak hadir.

Tuesday, April 17, 2012

3 Biseksual: Anwar Batalkan Saman Nalla


Laman suarapakatanrakyat.com dalam artikel terbarunya hari ini mendakwa saman Datuk Seri Anwar Ibrahim terhadap Senator Datuk S. Nallakarupan akan dibatalkan tetapi saman terhadap Utusan Malaysia yang melaporkan sidang media itu akan diteruskan.“

Penulis menerima maklumat dari sumber dalam pasukan pembelaan Datuk Seri Anwar Ibrahim bahawa saman sebanyak RM 100 juta yang difailkan ke atas Datuk S. Nallakarupan atas tindakan defendan mengeluar kenyataan fitnah menuduh Anwar sebagai seorang biseksual (disiarkan dalam Utusan Malaysia), akan dibatalkan.

“Bagaimanapun, saman ke atas Utusan Malaysia kerana menyiarkan artikel fitnah tersebut akan diteruskan”, katanya.Menurutnya, ini menjawab teka teki kenapa writ saman ke atas kedua defendan tersebut masih tidak diserahkan sehingga sekarang, walaupun telah lama difailkan.“

Alasan kepada pembatalan tersebut, menurut sumber, ialah kerana Anwar mahu fokus kepada kempen pilihanraya umum yang akan datang, disamping majoriti daripada pasukan pembelaannya sekarang, yang akan turut bertanding dalam pilihanraya umum tersebut.“

Lagipun, dengan mengenepikan saman ke atas Nalla, harapan Anwar untuk memenangi saman tersebut dalam masa yang singkat dikatakan cerah, kerana bukti ke atasnya begitu kukuh sekali melalui penyiaran artikel tersebut.pada 20 Mac 2012, dibandingkan dengan masa panjang yang bakal diambil jika saman ke atas Nalla diteruskan”, katanya.

-AIDC
 

POLITIK HARIAN Copyright © 2013 - |- Template created by O Pregador - |- Powered by Blogger Templates