Thursday, February 28, 2013

Azizan Enggan Jawab RM3 Bilion Hutang Kerajaan Kedah...


Inilah padahnya bila PR memerintah, negara boleh bankrap dengan sekelip mata saja....

Menteri Besar Kedah, Datuk Seri Azizan Abdul Razak enggan mengulas mengenai hutang kerajaan negeri yang didakwa telah mencecah sehingga RM3 bilion dalam tempoh lima tahun yang lalu di bawah pimpinan kerajaan negeri PAS.

Azizan yang juga Pesuruhjaya PAS Kedah, sekadar berkata kerajaan negeri telah berusaha keras untuk meningkatkan hasil selama ini.

Beliau semalam diminta mengulas mengenai isu hutang yang telah sekali lagi diketengahkan oleh Ketua Pemuda Gerakan Kedah Tan Keng Liang.

Tan mendakwa bahawa hutang kerajaan negeri berjumlah RM2 bilion sebelum tahun 2008 tetapi telah meningkat kepada RM3 bilion termasuk pinjaman RM330 juta untuk pembinaan Kolej Universiti Insaiah (Kuin) di Kuala Ketil.

"Pinjaman tersebut telah diambil oleh sebuah syarikat negeri berkaitan kerajaan untuk membiayai projek Kuin," katanya kepada sidang akhbar di pejabat Gerakan negeri semalam.

Tan mula-mula membangkitkan isu hutang berkenaan pada Rabu lepas dan kemudian menyerahkan memorandum mengenai perkara itu kepada Azizan, yang telah diterima oleh pegawai khasnya Mohd Rosli Azmi.

Beliau memetik Laporan Ketua Audit 2011 menyatakan bahawa kerajaan negeri hanya memperoleh RM193.22 juta dalam bentuk wang tunai.

Beliau sekali lagi mempersoalkan mengapa tiada kerja dilakukan ke atas kedua-dua projek perumahan kos rendah di Bandar Darulaman di Jitra dan Pokok Sena, di mana Azizan menjawab bahawa kelewatan itu adalah disebabkan isu-isu teknikal.

2 comments:

robertocarlos said...

Hutang sebenar adalah hutang yg ditinggalkan ketika UMNO memerintah..

MantanPASKedah. said...

UMNO memerintah berpuluh tahun hutang Kedah Rm2 billon, PAS perintah tak sampai 5 tahun dah berhutang Rm1 billon, pokok2 Hutan Perdu habis pelingkup gondol, Sampah-sarap Negeri tak terurus, Rm100 juta yg dibagi BN pusat kpd PAS Kedah utk naiktaraf jln-jln kanmpung utk rakyat Kedah juga ghaib. Insyaallah PRU13 kami rakyat Kedah akan ghaibkan pemerintahan PAS di Kedah. PAS Munafik, gebang janji PRU lalu mcm-mcm, tapi taik abuk pun takda. Pelingkuplah PAS PRU13 ini. Alllahhuakbarrrrr!!!!!