Wednesday, March 13, 2013

Tian Chua, Mana Boleh Lepas.... Kata Timbalan Ketua Polis Negara


Bagi puak mulut celupar dan gatal tangan cuba nak perlekeh pasukan keselamatan kita yang sedang bertarung nyawa untuk hapus penceroboh bersenjata Sulu... awas, ini amaran Timbalan Ketua Polis Negara Tan Sri Khalid Abu Bakar.

Nada beliau nyata bukan nak main-main.

Memang ramai sudah mendidih kerana pada ketika satu negara perlu bersatu hati berdepan dengan pencerobohan ini.. ada juga puak yang nak tunjuk pandai komen bukan-bukan ikut suka sedap mulut.

Ini termasuk gelagat Naib Presiden PKR,Tian Chua yang kena hentam depan belakang di seluruh negara kerana senang hati main tuduh krisis keselamatan di Lahad Datu satu sandiwara UMNO.

Bagi Tian Chua... Khalid dengan tegas berkata, "mana boleh lepas".

Beliau memberitahu  polis akan membuat pengumuman apabila tiba masanya.


Polis telahpun ambil keterangan darinya berhubung cakapnya yang disiarkan dalam akhbar Keadilan Daily baru-baru ini.

Manakala bagi yang cuba jolok nada-nada sama baik menerusi blog,facebook,twitter atau lain-lain,Timbalan Ketua Polis Negara mengingatkan mereka polis akan jejak sampai dapat.

Tindakan juga akan dikenakan terhadap pihak yang menyebar dan membuat sebarang ulasan negatif mengenai tindakan pasukan keselamatan negara, katanya.

"Jangan buat tindakan bodoh seperti ini...,"tegasnya.

Bercakap dalam satu sidang akhbar selepas satu majlis di Kuala Lumpur Selasa beliau berkata ,"Saya ingin memberi amaran kepada mereka-mereka ini, arahan telah dikeluarkan supaya mengesan individu yang mengeluarkan kenyataan yang mencerca dan menghina tindakan pasukan keselamatan kita ini. Ini satu perbuatan yang amat keji.

"Jadi saya minta hentikan sebarang 'statement' yang menghina, mempersenda dan memperlekeh apa jua tindakan keselamatan negara kita kerana kita akan menjejaki mereka sehingga dapat," katanya.

Menurut beliau polis dengan kerjasama Suruhanjaya Komunikasi dan Multimedia Malaysia (SKMM) akan memantau semua laman web dan media sosial bagi mengenal pasti mereka yang terlibat.

Serentak dengan itu ,Khalid memberitahu polis sudah membuka dua kertas siasatan berhubung perbuatan memperlekeh pasukan keselamatan

Beliau berkata pihaknya akan berbincang dengan Peguam Negara bagi menentukan tindakan berdasarkan undang-undang yang akan dikenakan terhadap mereka yang ditahan kerana disyaki mempunyai kaitan dengan penceroboh militan itu.

"Biar kita berunding dahulu dengan pihak Peguam Negara untuk siasat kes ini di bawah Seksyen 130 Akta Kesalahan Keselamatan (Langkah-langkah Khas) 2012 (SOSMA 2012) dan Kanun Keseksaan," katanya.

-Agendadaily

No comments: