Monday, May 13, 2013

SPR Mungkin Saman Anwar



Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR) menimbang untuk mengambil tindakan mahkamah terhadap pemimpin Pakatan Rakyat termasuk Datuk Seri Anwar Ibrahim kerana menabur fitnah terhadap badan itu.

Timbalan Pengerusi SPR Datuk Wan Ahmad Wan Omar berkata penyebaran fitnah itu bermula sebelum hari mengundi dan diperhebatkan pada 5 Mei lalu.

Beliau khususnya merujuk kepada pesanan Twitter Anwar yang mengisytiharkan pembangkang sudah menang PRU13 dan memberi amaran kepada SPR dan Umno untuk tidak melakukan penipuan.

Wan Omar berkata pesanan Anwar itu tidak masuk akal kerana ketika ia dihantar, hanya 2,000 daripada 52,000 peti undi telah dikira.

“Ini adalah penipuan jelas kerana pada masa itu tidak mungkin keputusan pilihan raya sudah diketahui," Wan Ahmad dipetik berkata oleh New Straits Times.

Wan Ahmad juga membidas blogger-blogger pembangkang kerana menyebarkan fitnah seawal jam 8 malam pada hari mengundi bahawa gabungan PKR-PAS-DAP itu sudah menang pilihan raya umum.

Beliau berkata fitnah itu sengaja disebarkan untuk memastikan penyokong Pakatan Rakyat menolak sebarang keputusan yang tidak memihak kepada pembangkang.

"Mereka berbuat demikian untuk meyakinkan penyokong pakatan dan rakyat bahawa tidak mungkin pembangkang boleh tewas,” kata beliau.

"Justeru jika keputusan tidak memihak kepada pakatan, mereka akan menolaknya dengan alasan penipuan berlaku,” jelas beliau lagi.

Wan Ahmad menyifatkan demonstrasi '505' anjuran pembangkang hanya akan membunuh demokrasi.

Beliau berkata pihaknya sedang mengumpul bukti terhadap fitnah yang disebarkan semasa PRU sebelum mengambil keputusan muktamad.

-AntaraPos

8 comments:

Anonymous said...

Itu la yg trbaik buat anwar

Anonymous said...

Jangan sebut mungkin ...buang perkataan mungkin ..jangan tunggu lagi...bersihkan nama SPR segera..

profit said...

tANGKAP JER,ASYIK MUNGKIN DAN AKAN,LAST2 APA PUN TARAK

Anonymous said...

Malaon sekor ni elok dipenjara seumur hidup je tanpa sebarang privilege mcm sebelum2 ni.

Anonymous said...

AKU CABAR KAU PUKIMAK KALAU BERANI.

SELURUH DUNIA KATA PILIHANRAYA MALAYSIA DICEMARI PENIPUAN. KAU NAK NAFI LAGI.

INGAT, KAU MAKAN GAJI HARAM. RAKYAT TIDAK AKAN HALALKAN. JAWABLAH KAU DI AKHIRAT KELAK. SIKSAANNYA AMAT PEDIH.

Anonymous said...

APA LAGI MUNGKIN2 ....DAH TERANG2AN DIA MENGANJURKAN PERHIMPUNAN2 HARAM TAK KAN NAK TUNGGU SAMPAI ADA PIHAK LAIN BERDEPAN DENGAN ALJUBURI DAN BARUA2NYA DIJALANAN..????.....

Anonymous said...

Sape yg ckp pukimak td mak bapak dia pukimak ..dunia ckp kunon palehotak ko - sume blogger yg buat fitnah tu milik PKR n DAP lah sial ..anjenk cyber trooper lahanat PR tuh lah babi oiitt ..!!fhm?..

Anonymous said...

SPR memang buat keputusan yang terbaik untuk negara Malaysia kerana Anwar Ibrahim, Lim Kit Siang dan lain ahli DAP PKR PAS dah terlampau buat kenyataan Pilihan Raya ke 13 memang tak betul keputusannya.