Wednesday, July 24, 2013

Khairy: 'Syabas Pandalela, Mun Yee'


MENTERI Belia dan Sukan, Khairy Jamaluddin mengucapkan ‘syabas’ kepada dua penerjun wanita negara, Pandelela Rinong dan Leong Mun Yee atas kejayaan mereka merangkul pingat gangsa di Kejohanan Dunia FINA ke-15 di Barcelona, Sepanyol, semalam.

Menurut Khairy, kejayaan itu sekali gus berjaya mengharumkan nama negara khususnya di peringkat antarabangsa.

“Syabas Pandelela dan Mun Ye. Meskipun gagal meraih pingat perak, tapi kita berjaya menduduki tangga ketiga di kejohanan itu dan ia sangat hebat.

“Kemenangan itu juga sekurang-kurangnya membuatkan kami bangga dengan prestasi kamu berdua,” kata Khairy di laman mikro Twitter miliknya.

Semalam, Pandelela dan Mun Yee meraih pingat gangsa dalam acara platform 10m seirama wanita di Kejohanan Dunia FINA ke-15 di Barcelona, Sepanyol.

Dalam acara final yang berlangsung di Montjuic Municipal Pool pada 5.30 petang waktu tempatan (12.30 tengah malam waktu Malaysia), gandingan itu mengumpul 331.14 mata untuk memenangi gangsa.

Sementara itu, pasangan dari China, Chen Ruolin dan Liu Huixia, seperti dijangka, memenangi pingat emas setelah mengumpul 356.28 mata manakala pingat perak menjadi milik gandingan Kanada, Roseline Filion dan Meaghan Benfeito dengan jumlah 331.41 mata.

Untuk rekod, Pandelela dan Mun Yee menyumbang kepada Malaysia pingat sulung mereka dalam kejohanan dunia dengan meraih gangsa dalam acara sama pada edisi 2009 di Rome, Itali.

Bagaimanapun, pada edisi 2011 di Shanghai, China, Pandelela dan Mun Yee berkesudahan di tempat keenam.

No comments: