Saturday, February 9, 2013

7 Skandal Abby Abadi Dengan Dato’ Raja Kamarul Bahrin Didedahkan


Tertarik dengan pendedahan oleh laman portal Terengganu Today yang mendakwa Abby Abady bakal menjadi Isteri ketiga kepada bakal Menteri Besar?

Harap Abby Abady dapat memberi penjelasan berhubung skandal ini...

Terengganu Today - Bukan sahaja laris di pentas ceramah PAS, Abby Abadi sekali lagi menjadi perhatian ekoran dakwaan hubungannya dengan arkitek terkenal, Dato’ Raja Kamarul Bahrin.

Pertengahan tahun lalu, Abby turut dikaitkan dengan nama Exco Kerajaan Negeri Kelantan, Dato’ Takiyuddin Hassan.

Namun, hubungan itu dikatakan tidak betahan lama apabila Dato’ Takiyuddin mendapat maklumat Abby mempunyai hubungan lain yang lebih ‘istimewa’.

Lebih menimbulkan persoalan, Abby Abadi dilihat bersama Raja Bahrin di sebuah hotel di Kuala Lumpur. Kunjungan pelakon Gerak Khas itu dalam siri program politiknya bersama PAS ke Terengganu turut disambut Raja Bahrin.

Secara kebetulannya, Raja Bahrin yang juga suami kepada artis, Noryn Aziz turut dikaitkan sebagai calon Menteri Besar menggantikan Abdul Wahid Endut sekiranya PAS bejaya menawan Terenganu.

Menurut sumber dalaman PAS, Abdul Wahid tidak dicalonkan untuk jawatan itu berikutan hubungan dinginnya dengan Presiden PAS, Dato’ Seri Abdul Hadi Awang serta kegagalan Wahid Endut sebagai Ahli Parlimen Kuala Terengganu dan Pesuruhjaya PAS Terengganu.

Raja Bahrin yang disebut-sebut sebagai calon PAS di DUN Ladang turut mendapat sokongan pemimpin kanan PAS dari Kuala Nerus dan Dungun serta sokongan ‘belakang tabir’ dari ADUN Batu Burok, Dr. Syed Azman Syed Ahmad Nawawi.

Sebab itulah, Abby begitu kerap turun ke Terengganu dalam program politiknya bersama PAS. Menjelang pilihan raya, Abby menjadi pilihan Raja Bahrin untuk program politiknya di Terengganu.

Perkara itu turut dicemburi jentera PAS yang lain kerana Abby dikatakan mendapat bayaran lebih daripada Raja Bahrin serta PAS sendiri. Raja Bahrin dilihat begitu aktif bersama program-program PAS, ceramah, makan di warung-warung kopi bersama rakyat biasa dan turun padang bersama jentera pilihan raya PAS.

0 Terkena Lukah DAP, PAS Hilang Adrenalin

Hebatnya Lim Guan Eng menahan lukah walaupun PAS terluka, PAS akan tetap bersama dalam pakatan pembangkang kerana dirinya rasa lebih selamat walaupun akhirnya meraba-raba cari bantuan oksijen.

Sepatutnya PAS lebih bijak daripada DAP memandangkan keahliannya adalah lebih besar dan dianggotai oleh bijak pandai agama yang tersohor ketika di menara gading ataupun professional yang mendapat latihan dalam pelbagai bidang. Rupa-rupanya kepengetahuan yang mereka ada masih belum memadai untuk mengenal lukah yang sentiasa ditadah oleh DAP.

“brain damage” kesan kehilangan adrenalin?

Lukah pertama ialah slogan kepimpinan Umar Abdul Aziz, yang juga merupakan generasi ketiga Khalifah Umar al-Khattab. Kononnya DAP yang memerintah Pulau Pinang akan meniru cara dua khalifah yang terkenal dengan keadilan dan keperihatinannya terhadap rakyat.

Lukah kedua ialah menulis semula sejarah negeri Pulau Pinang seolah-olah orang Melayu tidak mempunyai sebarang sumbangan pembentukan negeri itu walaupun semua orang tahu bukan keturunan Cina yang mula-mula menerokanya.

Lukah ketiga ialah mempamerkan dirinya sentiasa menggunakan kelas ekonomi dalam penerbangan berbanding pemimpin lain walhal ramai yang telah ditipu hidup-hidup, setiap kali ke Singapura bertemu dengan pemimpin PAP beliau menggunakan penerbangan kelas business.

Pada awal pentadbirannya, Lim Guan Eng hampir setiap minggu ke Singapura kerana ingin belajar bagaimana PAP berjaya “menghalau orang Melayu” sehingga ramai yang tidak berani cakap, “kalau mengomel kena jual” seperti ugutan P Ramli dalam sebuah filemnya.

Lukah keempat ialah mahu bina terowong pesisir laut kononnya sebagai projek pembangunan DAP yang terbaik buat rakyat Pulau Pinang. Akibatnya, Lim Guan Eng terpaksa pula bertelagah dengan seorang yang amat prihatin dengan kesedaran pengguna tapi direntap pula dengan kata-kata: tidak mahu gaduh dengan orang tua.

Lukah kelima ialah kerajaan yang telus, cekap dan adil. Tetapi yang berlaku ialah kerajaan yang penikus, songlap dan amat bersifat kecinaan. Betapapun, Lim Guan Eng takut kepada anai-anai, musang dan biawak maka tidak mendiami rumah kerajaan sebaliknya menyewa rumah bangle pemilik individu.

Menang cekap Lim Guan Eng dalam mempermainkan sentiment sehingga sanggup menghadirkan diri ketika pemberian kunci kepada penduduk Kg Buah Pala yang sudah lama bersetuju dengan pihak pemaju, yakni sebelum pakatan pembangkang menang pilihan raya.

Ketika segelintir penduduk Kg Buah Pala melepaskan lembu dan ramai-ramai bantah, bayang Lim Guan Eng tidak juga nampak sebaliknya menyatakan itu adalah kesalahan kerajaan terhadulu kerana sudah jual tanah kepada salah sebuah koperasi, yang terima duit ialah kerajaan DAP.

Lagi cekap ialah khabarkan ke seluruh penjuru alam bahawa dalam tempoh tahun, DAP telah berjaya mengurangkan hutang lebih RM 600 juta. Maka ramai yang percaya, tetapi bila buka buku tiga lima, bukan bayar hutang. Yang berlaku ialah pemindahan aset Pihak Berkuasa Air kepada kerajaan persekutuan menerusi penstrukturan semula.

Kerajaan persekutuan berikan pula kepada PBA untuk terus menguruskan perkhidmatan air bersih. Tetapi, itu tidak timbul kerana politik menyelit memang sesuatu yang amat handal digunakan oleh Lim Guan Eng, kerana kaedah itu sebenarnya pendidikan politik yang beliau belajar daripada ayahnya sendiri, Lim Kit Siang.

Lukah keenam ialah meletakkan tanggungjawab kepada pemaju swasta dalam pembinaan rumah murah dan mampu milik. Kerajaan negeri tidak mempunyai apa-apa peranan termasuk memberikan kelulusan kerana beliau sebenarnya sedar, jika diperbanyakkan rumah murah dan mampu milik, penduduk Cina tidak akan bertambah dengan cepat dan ini merugikan kedudukan politik DAP.

Akibatnya, menerusi dasar tersembunyi yang dilakukan, lebih banyak projek rumah mewah dibuat hingga sebahagian bukit semakin bermasalah termasuk di Sungai Ara, Sungai Batu dan Bayan Lepas. Tidak usah cakap dengan Batu Feringghi ataupun Paya Terubong, memang sudah lama digondolkan walhal sayang, semuanya sudah terlewat kerana masalah juga amat banyak.

Ada sebahagian bangunan tidak dihuni kerana terlalu dekat dengan bukit seperti di Paya Terubung. Sebahagian rumah di bukit di Sungai Ara sudah jadi masalah hingga terpaksa minta kepakaran Institut Kerjaya Raya Malaysia (IKRAM) untuk mengkaji dan memberikan cadangan agar tiada cerun yang runtuh seperti berlaku di Bukit Setiawangsa ataupun Highland Tower dan Bukit Antarabangsa, yang memangnya hampir jadi trauma.

Lukah ketujuh ialah ambil tanah penduduk kampong kemudian berikan kepada sebuah syarikat bagi menubuhkan sebuah university berpengantarkan bahasa Cina sedangkan penubuhannya adalah sebagai pusat “think tank” DAP kerana parti itu menanggap melalui pelajaran orang tidak tahu niat busuknya. Akhirnya, penduduk Pondok Upih marah kerana kenapa tanah mereka dan apa perlunya sebuah university bebahasa Cina?

Lukah kelapan ialah menstrukturkan semula peniaga di tingkat 3 KOMTAR dan kemudiannya peniaga asal terpinggir. Bagaimanapun, perniagaan di KOMTAR semakin sehari semakin sejuk dan tidak mampu untuk “cover sewa dan caj perkhidmatan” menyebabkan banyak yang kosong. Kedai-kedai yang dahulunya meriah dan ramai pelanggan, kini sepi.

Lukah kesembilan ialah jual tanah kerajaan negeri walaupun tanah itu sebenarnya sudah ada perancangan untuk membina sekolah, masjid dan perumahan awam. Kerana terdesak nak duit bagi menyiapkan SPICE atau modal buat Terowong Pesisir, maka caranya juallah apa yang ada termasuk tanah di Bayan Bay dan Kampung Manggis.

Lukah kesepuluh ialah menjual sebidang tanah di Kg Manggis untuk dibangunkan hospital swasta dan hotel. Setelah ia menjadi kontroversi, maka ditawarkan pula kepada BN yang sanggup bayar ikut harga pasaran. Bila deposit dibayar, enggan pula mengeluarkan tanda setuju dan dokumen, hanya memberikan tempoh bakinya ratusan juta perlu diselesaikan dalam tempoh tiga puluh hari.

Lukah kesebelas ialah nak jadikan bahagian utara Barat Daya sebagai destinasi pelancongan antarabangsa yang baharu kerana masih banyak tanah yang boleh diambil oleh kerajaan negeri berbanding Batu Feringghi dan Teluk Kumbar. Tanah-tanah itu kemudiannya dijual berlipat ganda kepada pelabur tertentu bagi membina lebih banyak pusat hiburan, hotel pelbagai bintang dan dalam jangka masa panjang, orang Melayu akan kehilangan tanah dan pusakanya.

Lukah kedua belas ialah menahannya di ngarai yang paling dalam sehingga menyebabkan PAS perlukan tabung oksijen dengan mendesak Presiden PAS dan Mursyidul Am menyatakan pendirian lebih awal. Kesannya, berlaku paradok yang ketelaluan dengan keputusan Majlis Syura Ulama dan akhirnya, paksakan pula Presiden PAS agar berusaha mendesak keputusan paradok itu dikaji semula. DAP hanya boleh terima keputusan 8 Januari 2013 dan bukannya 13 Januari 2013.

Luka ketiga belas ialah lukah yang boleh mematikan PAS sendiri apabila Nasharudin Mat Isa dipecat. Ia jelas ada “tangan-tangan ghaib” kerana Nasharudin adalah seorang pemimpin yang konsisten mempertahankan Islam, yang tentunya tidak disukai oleh DAP.

PAS benar-benar “bunuh diri” dengan pemecatan Nasharudin kerana sudah semakin nyaring kemarahan akar umbi agar parti itu keluar pakatan. Tentunya, Nasharudin mempunyai pengaruh yang besar dalam kalangan pengundi muda, berbanding Mohamad Sabu yang hanya layak diberikan anugerah “nasi tambah” dan “badut”.

Sudah muncul kumpulan yang apathy terhadap PAS tetapi mereka hanya menunggu masa dan ketika untuk melakukan “silent protest.” Sebab itulah apabila seorang pemimpin PAS yakin pakatan pembangkang boleh menang 145 kerusi Dewan Rakyat, ramai yang hanya menganggap bekas Menteri Besar itu sekadar tukang beli nombor empat digit kerana harapkan special draw selepas Chap Goh Mei, nombor bertuah dan boleh beli beberapa buah kereta Camry baharu.

Lukah terakhir itu sebenarnya boleh menyebabkan PAS “bunuh diri” kerana ramai simpatinya semakin hilang keyakinan terhadap Haji Hadi, Mursyidul Am PAS, Mustapha Ali dan Tuan Ibrahim Tuan Man. Kesemuanya tidak lagi boleh diharapkan, kerana kesemunya lebih mendengar kata-kata DAP dan hanya mahu selamatkan Anwar Ibrahim, bukannya Islam.

Kalau nak selamatkan Islam, kenapa tidak melakukan tarbiyah ke atas Lim Guan Eng yang melakukan provokasi Kalimah Allah dan Anwar pula dengan “keselamatan Israel”, LBGT dan biseksual sedangkan kesemuanya adalah bahaya kepada Islam. Bukankah PAS pernah meletakkan pendirian bahawa Israel bukan negara dan sebuah pemerintahan haram, tetapi kenapa tidak desak Anwar memohon maaf kerana telah melukakan emosi umat Islam bila mempertahankan “kedaulatan Israel”?

Bila Anwar bacakan “talkin kebebasan” kepada LBGT, PAS diam membisu. Bila Anwar tidak masukkan “negara Islam” dalam Buku Jingga, semuanya menipu “negara berkebijakan” adalah pemulanya. Maknanya, kalau begitu PAS selama ini hanyalah pegang ekor kerana kepalanya sudah rosak. Bak kata pepatah Cina, ikan akan busuk bermula dari kepala. Ertinya, memang ada sesuatu yang beres di kepala pemimpin PAS sehingga adrenalinnya kasih sayang dan cinta bertukar jadi ganas dan berdendam.

Muhamad Irfan Iskandar

0 DS Najib Pertahan Muhyiddin... Pelik Dengan Latah Guan Eng



Bukan sesuatu yang luar biasa apabila parti politik mengadakan majlis sambutan meraikan perayaan utama di Malaysia. Perkara ini sudah jadi macam tradisi, bukan saja pihak kerajaan bahkan pembangkang.

Sebab itu Datuk Seri Najib Tun Razak sendiri pelik dengan latah Setiausaha Agung DAP Lim Guan Eng yang cuba cetus isu-isu yang tak sepatutnya berhubung majlis sambutan Tahun Baru Cina Barisan Nasional di padang sekolah Hang Chiang ,Pulau Pinang Isnin ini.

Perdana Menteri dalam masa yang sama menafikan bahawa timbalannya bersikap perkauman sebaliknya melahirkan rasa pelik dengan reaksi keterlaluan Guan Eng, sedangkan sebelum ini BN pernah membuat banyak majlis di negeri itu.

Najib berkata majlis itu diadakan semata-mata untuk meraikan perayaan yang sangat bermakna kepada kaum Cina di negara ini.

"Mengapa majlis yang bertujuan baik hendak dicemar dengan unsur-unsur politik yang tidak ada kena-mengena dengan majlis berkenaan, kalau dia (pembangkang) hendak buat majlis, buatlah, kita tidak halang,"kata beliau.

Najib berkata demikian ketika menjawab soalan pemberita selepas mempengerusikan Mesyuarat Majlis Tertinggi UMNO di ibu negara petang ini.

Timbalan Perdana Menteri Tan Sri Muhyiddin Yassin pada Selasa mengatakan tindakan Guan Eng menyeru orang ramai ke majlis tersebut dengan memakai baju Bersih sebagai satu kerja bodoh.

Hari ini, Guan Eng cuba menarik simpati dengan mengeluarkan satu kenyataan media berkata beliau kesal dipanggil "bodoh" dan menyifatkan panggilan itu sebagai sikap "perkauman" Muhyiddin.

Najib turut mempersoalkan tindakan kerajaan negeri Pulau Pinang menurunkan kain rentang dan poster BN di negeri itu baru-baru ini.

“Kenapa dia nak cuba halang kita dengan turunkan banner poster?” ujarnya yang pelik dengan latah-latah Guan Eng sedangkan sebelum ini BN pernah membuat banyak majlis di negeri itu.

Baru-baru ini Majlis Perbandaran Pulau Pinang (MPPP) menurunkan poster dan kain rentang BN yang menunjukkan gambar Najib di sekitar George Town.

Sementara itu, Najib turut 'buka cerita' mengenai sebab sebenar pakatan pembangkang mempersoalkan itu ini dengan kehadiran penyanyi sensasi Korea Psy.

Katanya, menjawab soalan pemberita, mungkinkah takut kehadiran penyanyi sensasi Korea Psy menarik sokongan kepada BN, menyebabkan Guan Eng mengelabah.

Kata PM, pembangkang hendak jemput Psy untuk satu majlis atas nama Pakatan Rakyat sebalinya penyanyi yang terkenal dengan lagu Oppa Gangnam Style" itu pilih BN.

" Tapi bila kita buat, dia tuduh kita macam-macam. Walhal dia nak jemput Psy untuk satu majlis atas nama pakatan rakyat tetapi apabila Psy hadir majlis kita, rosak program dia lah, itu cerita sebenarnya, dia tak dapat, dia kutuk," jelasnya.

DAP sebelum ini menciplak lagu Psy untuk buat video klip burukkan pemimpin negara dan melancarkannya dalam Kongres Nasional parti itu Disember lalu.

-Helmi Hanafi

19 Gelagat Janice Lee Kemaruk Raih Undi Dalam Masjid! Nik Aziz Tak Suruh Tutup 'Her' Aurat Pun?


ADUN DAP Teratai, Janice Lee ghairah mengedarkan limau-limau mandarin di sebuah masjid di dalam DUNnya.


Macam dah tak ada tempat lain lagi nak bagi buah limau? Kalau nak masuk masjid sekali pun patuhilah peraturan ketika berada didalam masjid. Hairan betul dengan puak PAS ni...

Macam mana pak lebai PAS boleh membenarkan seseorang yang tidak menutup auratnya berada di dalam masjid? sedangkan Nik Aziz meminta PSY Gangnam menutup aurat jika mahu buat persembahan di Pulau Pinang.

PAS Hipokrit!

0 Hina Islam - Patrick Teoh Ditahan Polis


Si biadap Patrick bab* ditahan polis kira-kira jam 11 pagi semalam, Patrick bab* telah diambil keterangan oleh ASP Basiron berhubung kes dia menghina Islam di laman Facebook.

Wartawan Mazidul Akmal melaporkan, Patrick tiba pada jam 10.30 pagi ditemani peguamnya di Ibu Pejabat Polis Daerah, IPD Ampang, Selangor.




Kertas siasatan dibuka mengikut Seksyen 298A Kanun Keseksaan kerana menghina Islam dan bakal dihantar untuk diteliti oleh Timbalan Pendakwa Raya.

Dilaporkan Patrick keluar dari IPD Ampang melalui pintu belakang.kerana enggan ditemu bual oleh pengamal media.

Sebelum ini, Patrick berulang kali 'menyalak' di blognya, Niamah.com dan tidak pula berasa segan melontarkan buah fikirannya, majoriti pro-pembangkang. Dia juga penyokong perhimpunan Bersih.

Tiba-tiba menjadi pemalu dengan wartawan dan juru gambar?

0 DS Najib - Ugutan 'Arab Spring' Anwar Tidak Demokrasi


Presiden Umno, Datuk Seri Najib Razak berkata ugutan Datuk Seri Anwar Ibrahim untuk mencetuskan demonstrasi ala 'Arab Spring' di negara ini adalah bukti yang menunjukkan Pakatan Rakyat tidak tulen mengamalkan demokrasi.

Menurutnya, semua pihak termasuk Umno mahu pilihan raya umum kali ini diadakan secara adil dan mengikut peraturan yang telah ditetapkan Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR).

Justeru katanya, adalah tidak menjadi keperluan Ketua Pembangkang itu untuk cuba mewujudkan sentimen kemarahan rakyat kononnya kerajaan Umno Barisan Nasional (BN) menggalakkan pilihan raya yang tidak sihat.

"Menghormati keputusan rakyat adalah satu prinsip yang penting dalam sistem demokrasi iaitu demokrasi berparlimen bererti kita mesti terima keputusan rakyat.

"Bila dia (Anwar) kata dia percaya demokrasi dia tidak boleh mempertikaikan keputusan, kita harus menyanjung prinsip demokrasi.

"Kita harap pembangkang terima keputusan akan datang," katanya pada sidang media selepas mempengerusikan Mesyuarat Majlis Tertinggi Umno, semalam.

Terdahulu, mantan Perdana Menteri Keempat, Tun Dr Mahathir Mohamad menggesa pelbagai pihak mengambil serius ugutan Ahli Parlimen Permatang Pauh itu menjadikan Kuala Lumpur seperti Dataran Tahrir di Kaherah dan Mesir sekiranya hasrat beliau menjadi perdana menteri tidak kesampaian pada pilihan raya umum nanti.

Mahathir berkata beliau tahu akan kapasiti Anwar untuk melakukan huru-hara ekoran bekas timbalan perdana menteri itu telah membuktikan dirinya sebagai "juara" demonstrasi di masa lalu.

2 Skandal Panas: RM200 Ribu, Jawatan MB - ‘Ayat’ ADUN PAS Pikat Isteri Orang


Pendedahan bagaimana ADUN PAS Ladang, Dato’ Tengku Hassan Tengku Omar menjalin hubungan ‘istimewa’ dengan isteri orang, Aida Tengah.

Sejak terjalin hubungan itu, isteri Mohd Apandi Abdullah pun bercakap macam orang politik, berbelit-belit dan selalu mencipta alasan pelik. Bila ditanya alasan untuk keluar, “keluar jumpa kawan” - itulah jawapan Aida kepada suaminya.

Alasan keluar jumpa kawan itu pernah kantoi apabila Apandi melihat kereta isterinya (Honda Stream) berada di kawasan rumah Tengku Hassan di Padang Negara, Kuala Terengganu.

Ketika ditemui krew Terengganu Today (TT), Apandi menceritakan, “Suatu hari, kalau tak silap hari Selasa, aku lalu dihadapan rumah YB, aku terkejut melihat kereta Aida berada di situ, masa tu pukul 11.00 pagi”

Ditanya TT adakah ketika itu rumah YB berkenaan ada orang lain, dia menggeleng kepala dan kemudian memberitahu pagar dan pintu rumah tersebut tertutup rapat dan tidak ada kenderaan lain di perkarangan rumah pemimpin PAS berkenaan, selain kereta milik YB tersebut.

Bagi mendapatkan kepastian, Apandi bertanya kepada isterinya, kenapa keretanya berada di rumah wakil rakyat PAS itu.

Aida menjawab, dia meminta YB berkenaan menandatangani satu borang pinjaman. Aida menjelaskan kepada suaminya bahawa YB suruh dia datang ke rumah YB sebab cop YB tertinggal di rumah.

Kata Apandi “belum bercerai pun mereka dah berkasih (bercinta) dah….”

Aida juga memberitahu suaminya, ADUN PAS Ladang menawarkan wang tunai RM200 ribu dan jawatan sebagai Setiausaha kepada Aida sekiranya Tengku Hassan menjadi Menteri Besar Terengganu kerana pemimpin PAS itu sedang ‘gila’ dengan jawatan itu.

Apandi bertanya, untuk apa RM200 ribu. Isterinya menjawab sebagai modal perniagaan. Gembira atau curiga? Apandi bertanyakan perkara berkenaan kepada Tengku Hassan sendiri tentang RM200 ribu.

ADUN Ladang itu memberitahu, beliau tiada duit sebanyak itu dan kelihatan cuba melarikan diri dengan alasan terpaksa pergi solat jenazah.

Adakah tawaran RM200 ribu itu modal perniagaan atau duit untuk memikat hati Aida, atau ada ‘upah’ lain?

ADUN Pas Ladang Mengurut Dengan Isteri Orang

DUN Pas Ladang, Kuala Terengganu, Dato’ Tengku Hassan Tengku Omar menjadi punca perceraian antara Mohd Apandi Abdullah dengan isterinya, Aida Tengah.

Apandi mula curiga dengan kelakuan isterinya apabila dia kerap kali berkunjung ke rumah wakil rakyat Pas itu di Padang Negara, Kuala Terengganu walaupun selepas kematian isteri wakil rakyat Pas itu.

Tujuannya untuk mengurut! Rakaman suara bersama Apandi menceritakan, pernah satu ketika dia tertidur kerana menunggu isterinya yang mengurut Dato’ Tengku Hassan.

Mengurut apa lama sangat? Sampai si suami yang tunggu si isteri tertidur… Itulah titik-titik hitam yang menjadi punca perceraian antara Apandi dan Aida.

ADUN PAS tersebut perlu menjawab setiap pendedahan yang di bongkarkan oleh laman Portal  -Terengganu Today ini.

0 DS Najib Beri Ucapan Khas Tahun Baru Cina


Perayaan Tahun Baru Cina yang bakal disambut esok dimeriahkan lagi dengan ucapan khas oleh Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Razak.

Kaum Tionghoa di Malaysia menerima ucapan sambutan Tahun Baru oleh Najib menerusi klip video yang di muat naik di Youtube dan laman rasmi Facebook beliau.

Klip video berdurasi satu minit itu memaparkan Najib memakai pakaian tradisional Cina sambil bermain gendang.

Pada laman Facebook beliau, Najib turut menambah satu komen: “I enjoyed recording this Chinese New Year message... Gong Xi Fa Cai!” (Saya seronok membuat rakaman ucapan Tahun Baru Cina ini... Gong Xi Fa Cai!”).

Najib dan anak lelakinya, Nor Ashman turut memberi ucapan Selamat Tahun Baru Cina dalam bahasa Mandarin menerusi sebuah stesen radio tempatan.

video URL: http://youtu.be/TsXBrO-MAz0

Friday, February 8, 2013

0 5 Soalan Cepu Emas Untuk YB Dr Nasir Hashim (ADUN Kota Damansara)


Berikut antara soalan mungkin boleh dijawab oleh Ahli Dewan Undangan Negeri, ADUN Kota Damansara, YB Dr. Nasir Hashim.

1. Siapakah pemilik terkini Kompleks Muhibbah Petaling Jaya di Kota Damansara?


Klik di sini.

2. Apakah tindakan susulan YB untuk membantu peniaga Pasar Tani setiap Ahad agar berpeluang menggunakan surau dan tandas di kompleks terbabit?


Klik di sini.


3. Adakah benar desas-desus mengatakan YB mempunyai kepentingan dalam syarikat swasta dilaporkan membeli kompleks itu?

4. Mengapakah selepas lebih setahun kompleks terbabit dijual oleh Perbadanan Kemajuan Negeri SELANGOR, masih tidak kelihatan papan tanda memaparkan nama syarikat pemilik?

5. Mengapakah surat rasmi dihantar oleh FAMA kepada pengurus Kompleks untuk mengelakkan peniaga bersembahyang di pinggir jalan masih tidak menerima jawaban secara bertulis?



Mohon YB jawab.

Selaku orang biasa, saya tidak mampu memberikan penjelasan berhubung soalan dipaparkan sebab itu saya memohon WAKIL RAKYAT saya mengambil alih tugas terbabit.

Ops! Hasil tinjauan sekitar jam 6.30 petang semalam, dua bendera koyak rabak masih terus berkibar layu ...



Jika sesiapa sudi untuk menggantikan bendera terbabit, sila maklumkan melalui emel mazidulakmal@yahoo.com.

Beliau berhasrat benar untuk merekodkan detik bersejarah itu.


-Mazidul Akmal

0 Bekas Exco PAS Terus Desak Hadi Jawab Penyelewengan Dana Memali


Pemimpin tertinggi PAS termasuk Presidennya, Datuk Seri Abdul Hadi Awang harus bertanggungjawab atas penyelewengan yang didakwa berlaku dalam pengendalian Tabung Mangsa Memali, menurut seorang bekas Exco Dewan Pemuda PAS Kedah.

Zainon Ismail berkata pimpinan PAS kini cuba mengelakkan perkara tersebut daripada dibawa ke mahkamah kerana khuatir akan pecah tembelang yang disorok mereka selama ini.

“Pihak yang terlibat ialah peringkat tertinggi dalam PAS. Sebab itu ada perkara yang mereka tak mahu perkara ini dibawa ke mahkamah, takut-takut ada benda lain lagi yang akan terkeluar.

“Antara yang paling tinggi ialah daripada Presiden, sampai kepada jawatankuasa PAS Pusat memang bertanggungjawab kerana tabung ini ditubuhkan oleh PAS Pusat,” jelas beliau kepada pemberita.

Sebagai individu yang pernah bertanggungjawab menguruskan tabung tersebut, Zainon memberitahu antara saluran derma yang tertinggi diterima adalah melalui lidah rasmi PAS, iaitu Harakah di mana Hadi, Setiausaha Agung PAS, Datuk Mustafa Ali dan Menteri Besar Kedah, Datuk Seri Azizan Abdul Razak adalah sebahagian daripada anggota Lembaga Pengarahnya.

“Dan (hasil kutipan) tabung-tabung ini berada antara tempat yang paling tinggi ialah di Harakah. Kalau pihak-pihak berkenaan, peguam-peguam kita pandai selongkar, habis pimpinan PAS kena turun jadi saksi. Sama ada Presiden, Cikgu Pa (Mustafa), Menteri Besar Kedah sekarang, kerana mereka ini semua Lembaga Pengarah Harakah. Duit itu mereka yang simpan, mereka yang pegang.

“Kemudian, terdapat juga duit Tabung Memali ini di Pejabat Agung PAS Pusat. Terdapat juga di pejabat Perhubungan PAS negeri Kedah..jadi banyak..” katanya yang pernah menjadi wartawan di Harakah.

Selain itu, Zainon turut mendakwa Harakah juga memainkan peranannya di dalam mengelirukan para pembaca yang terdiri daripada ahli-ahli PAS di seluruh negara dengan menyatakan bahawa siasatan isu penyelewengan tabung tersebut berdasarkan laporan polis yang dibuatnya sekitar tahun 2000 telah selesai.

Tulisan kolumnis, Zulkifli Yahaya di dalam akhbar tersebut katanya dilihat cuba menutup kebenaran tentang anak-anak yatim dan balu-balu mangsa Memali yang dinafikan hak untuk menerima wang daripada tabung tersebut yang dilancarkan khas untuk meringankan beban mereka.

“Zul Yahya tulis dalam Harakah sebagai andaian dia..hasil daripada tulisan itu, seluruh ahli-ahli PAS Malaysia yang baca Harakah memang faham begitu, isu tabung ini sudah selesai. Betul isu tabung selesai (tapi) wang anak yatim yang ada dalam PAS itu sudah atau belum selesai, ini persoalannya,” ujar beliau.

Kontroversi mengenai penyelewengan tabung tersebut telah memaksa mantan Presiden PAS, Allahyarham Datuk Fadzil Noor menghentikannya pada tahun 2002 bagi mengelakkan fitnah.

Peristiwa Memali yang berlaku pada 19 November 1985 telah mengorbankan seramai 14 orang dan menyaksikan berpuluh yang lain tercedera.

Insiden yang dinamakan ‘Operasi Angkara/Operasi Hapus’ oleh pihak berkuasa itu menyaksikan penahanan beratus-ratus orang di bawah Akta Keselamatan Dalam Negeri (ISA).

Ia dilaksanakan pihak berkuasa bagi menangani penularan ajaran sesat yang dipercayai cuba dibawa oleh Ibrahim Mahmud atau lebih dikenali sebagai Ibrahim Libya yang turut terbunuh semasa insiden tersebut.

-Antarapos

0 Zarina Anjoulie Dan Rakan Positif Dadah




PETALING JAYA: Pelakon dan model Zarina Anjoulie dan rakan lelakinya sekali lagi dihadapkan ke Mahkamah Majistret Petaling Jaya hari ini, atas pertuduhan positif dadah jenis Methamphetamine Disember tahun lalu.

Zarina Anjoulie Mohamad Fahizul, 27, dan Mohamad Fakhruzaim Mohamad Fawzi, 27, yang sebelum ini didakwa memiliki dadah mengaku tidak bersalah atas pertuduhan itu yang dibacakan berasingan di hadapan Majistret Nazri Omran.

Kandungan dadah tersebut didakwa terkandung di dalam air kencing Zarina Anjoulie dan Mohamad Fakhruzaim dan mereka didakwa melakukan perbuatan itu di Pejabat Narkotik Damansara, dekat sini, antara 8 malam hingga 8.10 malam, 30 Disember tahun lalu.

Bagi pertuduhan tersebut, mereka didakwa mengikut Seksyen 15 (1)(a) Akta Dadah Berbahaya 1952 yang memperuntukkan hukuman maksimum penjara dua tahun atau denda hingga RM5,000 jika sabit kesalahan.

Mahkamah membenarkan mereka diikat jamin RM2,000 setiap seorang dan menetapkan 14 Mac untuk sebutan kes.

Selain itu mereka juga mengaku tidak bersalah terhadap tuduhan pindaan, memiliki dua biji pil eramin 5 setiap satu seberat 0.38 gram, di sebuah kediaman di Jalan PJU 10/1C Damansara Damai, di sini pada 5.30 petang, 30 Dis tahun lalu.

Mereka yang juga pelajar kolej swasta didakwa mengikut Seksyen 12(2) Akta Dadah Berbahaya 1952 dan boleh dihukum mengikut Seksyen 12(3) akta sama, dibaca bersama Seksyen 34 Kanun Keseksaan, yang membawa hukuman maksimum penjara lima tahun atau denda RM100,000 atau kedua-duanya sekali, jika sabit kesalahan.

Mahkamah mengekalkan jaminan asal mereka sebanyak RM2,000 seorang penjamin dan menetapkan 14 Mac untuk sebutan semula kes.

Pendakwaan dikendalikan Timbalan Pendakwa Raya Siti Fatimah Yahya manakala Zarina diwakili peguam M. Raja.

1 PRU 13 - Pakatan Haram Kalah Sebelum Bertanding Di Pekan


Pakatan pembangkang yang bermegah kononnya hendak tawan Putrajaya pada PRU-13 tidak ada calon yang mempunyai kredibiliti untuk bertanding melawan Presiden UMNO Datuk Seri Najib Tun Razak di kerusi tradisi beliau Parlimen Pekan.

Ini berikutan mereka memperalatkan sekumpulan NGO yang mendakwa mewakili golongan mahasiswa untuk bertanding mencabar Najib di kerusi tersebut.

Agendadaily difahamkan, keputusan pembangkang itu dibuat berikutan tidak ada calon yang sesuai anak tempatan untuk bertanding melawan Najib, manakala calon luar dikalangan pemimpin politik pembangkang enggan mengambil risiko kalah.

"Masing-masing sudah pasang badan hendak jadi YB, tidak ada siapa mahu bertanding di Pekan yang sudah pasti kalah,"kata sumber.

Dalam kata lain, pembangkang dah menyerah kalah untuk merebut kerusi Pekan dan objektif mereka bukan lagi hendak menang sebaliknya cuba hendak malukan Perdana Menteri.

Pada Khamis Gerakan Mahasiswa PRU13 diketuai Syis Abdul Kadir mengumumkan akan menurunkan calon bertanding di Parlimen Pekan dalam pilihan raya umum akan datang.

Mendakwa disertai beberapa gerakan mahasiswa lain antaranya Gabungan Mahasiswa Islam Se-Malaysia (Gamis), Solidariti Mahasiswa Malaysia (SMM), Aksi Mahasiswa Peduli (Aksi), Syis berkata calon akan diumumkan sebaik sahaja Najib mengumumkan tarikh pilihan raya.

Semua maklum NGO-NGO yang disebut itu mempunyai 'link' yang jelas kepada pembangkang dan tidak mewakili pandangan dan aspirasi golongan mahasiswa.

Sementara itu, mengulas perkara yang sama, Timbalan Presiden Gabungan Pelajar Melayu Semenanjung (GPMS) Ezaruddin Abd Rahman berkata kedudukan Najib di Parlimen Pekan yang kukuh menyebabkan pembangkang, yang lemah di Pekan, memerlukan sesuatu sebagai gimik bagi meraih sokongan politik di kawasan itu dan seluruh negara.

"Saya kesal mengapa mahasiswa yang menjadi mangsanya dalam perkara ini, tiada masalah bagi mahasiswa terlibat politik dan mahu bertanding pada PRU akan datang, tetapi janganlah begini jadinya. Kumpulan itu perlu menunjukkan politik yang matang berpaksi demokrasi yang sebenar.

"Bertanding di suatu kawasan adalah untuk membela nasib rakyat seperti apa dilakukan PM (Najib), bukan bertanding hanya kerana mahu memperlekeh PM atau menyatakan rasa tidak puas hati. Ini bukan demokrasi matang yang sebenar," katanya.

Ezaruddin menegaskan kumpulan itu hanya mewakili sebahagian kecil mahasiswa yang 'nakal' dan mahasiswa lain tidak akan sewenang-wenangnya terpengaruh dengan perjuangan 'kosong' mereka itu.

"Saya nasihatkan mahasiswa supaya tidak mudah terpengaruh dengan apa sahaja yang keluar daripada mulut pembangkang, fikir secara logik tentang sesuatu isu yang ditimbulkan.

"Jangan biarkan diri menjadi 'kuda tunggangan' pihak yang ingin memerah keringat anda. Mahasiswa ini tunjang masa depan negara, jadi mereka kena mula bertindak sebagai tunjang bukan perosak negara," katanya.

Penganalisis politik dan hubungan antarabangsa Prof Datuk Dr Zainal Kling berkata tindakan mencabar Najib di Parlimen Pekan sebagai tindakan yang tidak menghargai kebebasan politik yang diberikan kepada mahasiswa menerusi pindaan Akta Universiti dan Kolej Universiti (AUKU) baru-baru ini.

"Mahasiswa sepatutnya menggunakan kebebasan itu untuk mendalami dunia politik negara sedalamnya. Bagi saya tindakan mahasiswa yang ingin menjadi wakil rakyat adalah sesuatu yang baik untuk politik negara kita, menunjukkan betapa generasi muda kita mahu membela nasib rakyat.

"Namun bila mahu bertanding lawan PM (Najib) itu tindakan yang sengaja dilakukan atas tujuan tertentu, bukan niat membela nasib rakyat atau mempelajari dunia politik. Lebih kepada cuba memperjuangkan kepentingan pihak tertentu yang memang kita tahu siapa pihaknya," katanya.

Zainal yang juga Penyandang Kursi Tun Abdul Ghafar Baba, Universiti Pendidikan Sultan Idris berkata kumpulan mahasiswa itu sebenarnya terperangkap dalam permainan politik yang akan menghancurkan masa depan mereka.

"Ini satu permainan sebenarnya, mahasiswa itu rasa gah bila mereka cabar perdana menteri. Itu nampak seperti mereka berperanan besar dalam perjuangan disuap pihak itu, tetapi realitinya mereka hanya satu budak yang boleh dikorbankan dalam catur politik pihak itu.

"Saya bimbang ia berterusan hingga mampu mempengaruhi mahasiswa lain, namun amalan demokrasi tidak menghalang mereka. Jadi apa yang penting sekarang jati diri mahasiswa itu sendiri perlu kukuh dalam menilai yang mana kaca dan yang mana permata," katanya.

-Agendadaily

1 Pegawai Khas Letak Jawatan... Ronnie Liu Bapak Ayam


Ini bukan cerita rekaan Dari penglipurlara UMNO... Ini pengakuan sendiri dari aktivis DAP.... Ronnie juga pernah dikaitkan dengan kumpulan mafia bebas melakukan perbuatan keji di negeri jajahannya... Sampai bila kita rakyat Selangor harus berdiam diri dengan kerakusan YB DAP ini yang sibuk mengejar harta kekayaannya... Rakyat pula terpaksa menanggung segala kesusahan? Fikirkanlah....

GEORGETOWN: Pegawai Khas kepada Exco Jawatankuasa Tetap Kerajaan Tempatan, Kajian dan Penyelidian, Ronnie Liu mengumumkan perletakan jawatanya serta merta berikutan tidak tahan dengan sikap hipokrit dan penyalahgunaan kuasa yang dilakukan oleh pemimpin itu.

Jafrei Nordin berkata, tindakan Ronnie mengambil langkah berdiam diri dan tidak menjawab tuduhan-tuduhan rasuah serta penyalahgunaan kuasa telah menimbulkan seribu persoalan tentang ketelusan dalam memikul tanggungjawab yang diamanahkan.

Jefrei berkata, beliau yang memulakan khidmat bersama Roonie bermula 1 Julai 2008 melihat sikap Ronnie semakin tamak mengejar keuntungan melalui cara 'keji' dengan merestui percambahan pusat-pusat maksiat yang berselindung di bawah nama pusat refleksologi, kelab-kelab malam, dan pusat perjudian sehingga mengabaikan tanggungjawab yang diamanahkan oleh rakyat.

"Sifat jijik dia (Ronnie) ini semakin lama semakin membusut. Saya menyaksikan bagaimana dia (Ronnie) menjadi semakin tamak mengejar keuntungan melalui cara keji ini," katanya pada sidang media di sini hari ini.

Menurutnya, semasa dilantik menjadi Pegawai Khas di Pejabat Exco Kerajaan Tempatan Negeri Selangor, beliau meletakan kepercayaan dan keyakinan penuh kepada kepimpinan Ronnie namun kepercayaan itu musnah dan terhakis apabila melihat wajah dan karekter sebenar majikanya itu.

Beliau yang juga aktivis DAP sejak 2004 mendakwa Ronnie juga seorang pemimpin yang sangat rasis selain bersikap 'depan cakap lain, belakang cakap lain'.

Beliau berkata, Ronnie dan DAP Selangor khususnya, menganggap PKR sebagai sebuah parti 'jenaka' dan sering kali berseloroh mempersoalkan kepadanya bagaimana orang-orang Melayu boleh menyokong PKR yang diterajui oleh "pelawak".

Katanya, Ronnie dan pemimpin utama DAP juga menganggap Datuk Seri Anwar Ibrahim begitu kemaruk untuk menjadi Perdana Menteri sampai sanggup menggadaikan apa saja untuk mencapai cita-cita tersebut.

"Saya melihat sendiri bagaimana peranan yang dimainkan oleh Ronnie dalam memecah-belahkan parti PAS di Selangor bagi memastikan DAP terus mendominasi Pakatan Rakyat (PR) Selangor.

"Saya tahu bagaimana usaha yang dijalankan oleh Ronnie dan DAP bagi memujuk tokoh-tokoh Melayu liberal seperti Datuk Zaid Ibrahim untuk bertanding di Selangor di bawah payung DAP bagi memastikan DAP mampu membentuk kerajaan baru di Selangor lantas menafikan hak calon PKR sebagai Menteri Besar selepas PRU13," katanya.

Jafrei berkata, sifat pura-pura dan hipokrit Ronnie dan pemimpin DAP ini membuatkan dia nekad untuk meninggalkan tugasnya itu dan percaya sifat keji ini bukan sahaja akan memberi kesan kepada pimpinan Pakatan Rakyat, malah, golongan rakyat bawahan, penjaja kecil dan peniaga turut terabai disebabkan oleh politik sempit gila kuasa mereka.

"Saya telah melakukan segala kemampuan untuk mencegah kemungkaran yang sedang berlaku. Namun,semua bantahan serta teguran saya tidak diambil peduli. Sebaliknya, beliau bertindak meminggirkan saya dengan tujuan untuk menghapuskan suara teguran dan kritikan saya tanpa menghiraukan keikhlasan titik peluh dan wang ringgit yang telah saya sumbangkan.

"Ternyata, slogan dan laungan Ronnie dan DAP mengenai keprihatinan, kepedulian kepada rakyat serta kesepakatan di dalam Pakatan Rakyat merupakan omongan kosong dan retorik politik murahan mereka," katanya.

Sementara itu, Jafrei berkata, beliau akan menyerahkan surat perletakan jawatannya dalam masa terdekat kepada Ronnie.

0 CN Afghani Sahut Cabaran.... Bikin Salahuddin Ayub Dan Mahfuz Omar Kecut Perut


Dua Naib Presiden PAS berasa dilihat kecut perut lantas menyerahkan sepenuhnya kepada pihak berkuasa bagi membuat tindakan lanjut berhubung laporan polis yang dibuat oleh penulis buku Kafirkah Aku? dan Air Mata di Bumi Memali, Zainon Ismail.

Zainon menyahut cabaran Salahuddin Ayub dan Datuk Mahfuz Omar sebelum ini supaya beliau membuat laporan polis jika benar terdapat dakwaan penyelewengan dalam pengurusan Tabung Memali membabitkan seorang senator PAS.

Zainon yang juga dikenali dengan nama pena CN Al-Afghani membuat laporan polis di Ibu Pejabat Polis Daerah (IPD) Dang Wangi kemarin.

Laporan itu menyebut penganiayaan terhadap balu Memali yang diarahkan membayar sejumlah kos guaman pada tahun 2007, walhal kutipan dana daripada orang awam sudah lebih daripada mencukupi.

Selain itu, Zainon juga mempersoalkan 'kehilangan' wang berjumlah RM30 ribu hasil jualan mesin jahit kepunyaan bengkel jahit Memali.

Mahfuz yang di hubunggi oleh wartawan menjawab dengan nada yang terketaq-ketaq berkata PAS terbuka mengenai perkara ini dan menunggu tindakan lanjut daripada pihak berkuasa.

"Kita memang terbuka. Itu serah kita kepada polis. Jadi minta maklum balas polis.

"Bila report pada polis, itu kerja polis, urusan polislah," katanya.

Sejak bila pula percaya dengan polis ni Mahfuz oiii....

Salahuddin yang tertelan air liur bila berkata beliau mengalu-alukan supaya Zainon berbuat demikian.

"Kalau (kata) benda itu tidak betul, buat laporan polislah, Biar polis siasat mengenai perkara itu," ujar beliau ketika dihubungi.

Zainon yang juga bekas aktivis tegar dan ahli seumur hidup PAS sebelum ini telah beberapa kali mendesak pucuk pimpinan parti itu supaya menyiasat dakwaan penyelewengan Tabung Memali yang bernilai jutaan ringgit.

Namun desakannya tidak diendahkan sebaliknya beliau dipecat daripada PAS dan buku tulisannya diharamkan oleh PAS.

Zainon adalah seorang daripada tiga individu yang bertanggungjawab mengurus Tabung Memali.

Zainon Gesa Buka Semula Siasatan

Bekas Exco Dewan Pemuda PAS Kedah, Zainon Ismail meminta polis membuka semula kertas siasatan berhubung laporan yang dibuatnya pada tahun 2000 berkenaan dakwaan penyelewengan wang kutipan derma Tabung Mangsa Memali.

Zainon berkata siasatan yang dijalankan tatkala itu tidak dilakukan dengan telus selain dirinya pada waktu itu berada dalam tahanan Akta Keselamatan Dalam Negeri (ISA).

“Laporan polis tentang penyelewengan Tabung Memali telah dibuat pada tahun 2000..dan apa yang saya harapkan adalah agar pihak polis supaya membuka semula fail ini,"katanya dalam sidang medianya malam tadi.

Zainon berkata sehingga kini beliau tidak menerima sebarang kenyataan rasmi atau tidak rasmi berhubung hasil siasatan tersebut.

Pada 6 Februari lalu, Zainon sekali lagi membuat laporan polis, kali ini membabitkan kewangan balu Memali yang dikatakan dipaksa membayar yuran guaman, walhal dalam masa yang sama kutipan dana dari orang ramai masih diteruskan.

Laporan yang dibuat sebagai menyahut cabaran dua Naib Presiden PAS, Salahuddin Ayub dan Datuk Mahfuz Omar itu, turut menyebut kehilangan wang hasil penjualan mesin jahit, bengkel jahitan Memali yang dianggarkan bernilai RM60,000.

Pada tahun 2000, Zainon membuat laporan polis bersabit baki RM60,000 daripada Tabung Mangsa Memali yang hilang tanpa jejak setelah ianya ditutup oleh mantan Presiden PAS, Allahyarham Datuk Fadzil Noor pada tahun yang sama.

Dana tersebut diperolehi daripada kutipan wang orang ramai yang diiklankan di dalam akhbar Harakah dan diuar-uarkan dalam setiap sesi ceramah PAS.

Zainon yang merupakan antara tiga individu yang bertanggungjawab menguruskan wang kutipan itu mendakwa dana tersebut tidak pernah diaudit.

Tetapi sebaik sahaja laporan polis dibuat, satu audit palsu katanya telah diusahakan oleh Setiausaha PAS Kawasan Baling merangkap Setiausaha Jawatankuasa Tadbir Madrasah Al-Islahiah Diniah, Senator Datuk Yusuf Hussin.

Zainon tanpa berselindung turut menamakan Yusof Hussin sebagai 'dalang' di sebalik penyelewengan itu dalam buku tulisannya, 'Air Mata Di Bumi Memali'.

“Semasa saya berada di Kemunting pada tahun 2002, tabung ini ditutup oleh Ustaz Fadzil dan bakinya mengikut mangsa-mangsa Memali, ada tercatat lebih kurang RM60,000 yang masih tidak diberikan kepada mereka.

“Tabung ini pertama sekali, tidak ada jawatankuasa..Yang keduanya, tabung ini tidak pernah diaudit daripada tahun 1986 sampailah ia ditutup pada tahun 2000, tak pernah diaudit.

“Bila saya buat laporan polis, barulah berlaku audit iaitu audit palsu yang dibuat Yusuf Hussin dan dibantu oleh beberapa orang ahli jawatankuasa PAS kawasan (yang) membuat audit palsu sampai tak tidur beberapa malam,” tegas bekas wartawan lidah rasmi PAS, Harakah ini," katanya.

Peristiwa Memali yang berlaku pada 19 November 1985 telah mengorbankan seramai 14 orang dan menyaksikan berpuluh yang lain tercedera.

0 MT UMNO Terakhir Sebelum Parlimen Bubar?


Majlis Tertinggi UMNO akan mengadakan mesyuarat yang di jadualkan jam 3 petang ini dan dipercayai yang terakhir sebelum Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak yang juga Presiden UMNO dan Pengerusi Barisan Nasional memohon perkenan Yang Dipertuan Agong untuk membubarkan Parlimen.

Difahamkan mesyuarat petang ini akan membincangkan laporan prestasi terkini ketiga-tiga sayap parti dalam persiapan menghadapi Pilihan Raya Umum ke-13.

Ia juga akan membincangkan beberapa isu parti UMNO dan kedudukan beberapa bahagian yang diklasifikasikan sebagai bermasalah.

Mesyuarat MT UMNO terakhir ini juga akan membincangkan strategi kempen dalam PRU-13.

Mesyuarat itu akan mengambil maklum senarai calon UMNO yang akan mewakili BN yang masih lagi dinilai untuk kali terakhir sebelum diumumkan oleh Presiden parti.

Mesyuarat akan berlangsung di Ibu Pejabat UMNO di Menara Dato Onn, Pusat Dagangan Dunia Putra (PWTC).

Majlis Tertinggi UMNO lazimnya bersidang sekali dalam sebulan namun kekerapannya difahamkan akan bertambah selepas pembubaran Parlimen.

3 Apakah Hajat Haron Din Jumpa Anwar?


Timbalan Mursyidul Am Pas, Datuk Dr Harun Din telah mengadakan perjumpaan sulit dengan Ketua Pakatan Rakyat (PR), Datuk Seri Anwar Ibrahim pada malam Isnin lepas, dakwa blog msomelayu.blogspot.com.

Blog yang dimiliki Mohd Sayuti Omar (MSO) itu berkata hubungan mutakhir antara Harun dan Anwar sudah diketahui umum semakin renggang hinggakan jarang dapat dilihat kedua-dua tokoh itu duduk atas pentas sama dalam ceramah politik, jadi pertemuan mereka menimbulkan pelbagai persoalan.

“Gara-gara itu menyebabkan pertemuan di antara mereka berdua menimbulkan titik soal kepada sesetengah yang mengetahuinya dan tentulah akan menjadi persoalan umum. Apakah tujuan di sebalik pertemuan itu? Apakah ia ada membawa misi atau agenda besar dalam Pakatan Rakyat? Atau apakah ada pencemaran ke atas konsensus sebelum ini?

“Pada pertemuan itu Haron Din dikatakan datang bersendirian manakala Anwar ditemani oleh seseorang yang lain mungkin untuk dijadikan saksi. Pertemuan itu di luar rumah Anwar? Tiada kenyataan akhbar bersama dikeluarkan oleh mereka berdua selepas itu dan ini menguatkan lagi tanggapan ia amat SULIT dan PENTING. Jangan menghiris hati sudahlah…

“Sekiranya ia atas urusan Pakatan Rakyat sudah pasti pertemuan itu akan melibatkan salah seorang lagi wakil PR iaitu DAP. Tetapi yang nyata tiada wakil DAP,”katanya.

MSO yang juga penulis politik pro-Anwar berkata pertemuan itu bersifat misteri kerana tiada hebahan kepada umum, tidak seperti pertemuan Musyidul Am Pas, Datuk Nik Abdul Aziz Nik Mat dengan Pengerusi DAP, Karpal Singh yang sengaja dihebahkan kepada umum baru-baru ini.

“Manakala apabila ia tidak ada kenyataan akhbar bersama dikeluarkan menjadikan pertemuan itu misteri dan penuh tanda tanya. Mustahil kalau pertemuan itu mengenai soal pembahagian kerusi kerana perkara itu sudah dilengsaikan. Formula dipakai dalam pembahagian kerusi adalah PKR 120 atau 122, DAP 40 dan PAS 60 atau 63.

“Apakah ia mengenai kerusi perdana menteri? Tetapi bukankah secara lisannya Pakatan Rakyat sudah menyetujui Anwar yang akan dilantik menjadi perdana menteri? Atau ada idea baru mengenai jawatan ini?

“Semasa muktamar PAS di Kota Bharu lalu ada beberapa perwakilan muktamar memberi pendapat bahawa Presiden PAS, Abdul Hadi Awang juga layak menjadi perdana menteri? Apakah mengenai perkara itu? Walaupun ia dinafikan oleh PAS tetapi pandangan itu sesuatu yang sedap untuk diilusikan. Kata Abdul Hadi; syok juga kalau jadi perdana menteri.

“Persoalan juga timbul apakah kedatangan Haron Din itu membawa mesej daripada bosnya, Nik Abdul Aziz Nik Mat selaku Mursyidul Am atau pun atas inisiatifnya sendiri? Ataupun ia adalah atas permintaan Presiden PAS, Abdul Hadi Awang? Mungkin sebagai ketua Nik Aziz boleh mengesahkan akan pertemuan ini dalam masa terdekat.

“Juga timbul persoalan kalau ia mesej parti, kenapa tidak disampaikan sendiri oleh presiden atau diwakilkan kepada Setiausaha Agung, Mustapa Ali yang dianggap layak dan bersesuaian berbanding dengan Haron Din. Atau kerana Haron Din adalah ‘memanda tua’ maka beliau dihantar kerana Anwar juga menghormati timbalan musryidul am PAS ini?,”katanya lagi.

0 Nik Aziz Terima Hadiah Istimewa, 23 Anak Pokok Getah Dan Sawit


Menteri Besar, Datuk Nik Aziz Nik Mat hari ini menerima 'hadiah istimewa' daripada Gerakan Tukar Kerajaan Pas Kelantan Demi Rakyat (Gerakan Tukar) iaitu 23 anak pokok getah dan sawit di pejabatnya di sini.

Pemberian itu sebagai simbolik terhadap tindakan Kerajaan Pas Kelantan menjual lebih 4,000 hektar tanah di Gua Musang kepada pemimpin DAP Perak.

Anak pokok itu yang dibawa kira-kira 50 ahli Gerakan Tukar juga bertujuan memberi peringatan kepada Nik Aziz mengenai penderitaan peneroka asal tanah tersebut yang menanam sawit dan getah sejak lebih 20 tahun tetapi akhirnya disodok oleh pemaju untuk mengaut hasil balak.

Pengerusi Gerakan Tukar, Kamarudin Kassim yang mengetuai kumpulan tersebut turut menyerahkan satu memorandum tujuh perkara bertajuk Tanah Rakyat Adalah Maruah Rakyat kepada Nik Aziz bagi membantah penjualan tanah itu.

"Tanah itu adalah maruah rakyat yang diusahakan sejak lebih 20 tahun tetapi akhirnya dijual kepada pemimpin DAP dan kami yakin masih banyak lagi tanah yang dijual tetapi kita tidak tahu," katanya ketika ditemui selepas menyerahkan memorandum itu kira-kira pukul 11 pagi semalam.

Kumpulan tersebut bagaimanapun tidak dibenarkan masuk ke dalam bangunan untuk berjumpa Nik Aziz dan memorandum itu hanya diserahkan kepada Pegawai Khas Menteri Besar, Zawawi Mohamed.

Utusan Malaysia sebelum ini menyiarkan pengakuan Pengerusi DAP Perak, Datuk Ngeh Koo Ham bahawa beliau dan Nga Kor Ming yang juga Setiausaha DAP negeri melabur dalam syarikat Upayapadu Plantation Sdn. Bhd. yang mendapat projek pembalakan di Kelantan itu.

Sebelum itu, blog pisau.net mendedahkan dakwaan kedua-dua pemimpin tersebut ditawarkan tanah balak lebih 4,000 hektar di Gua Musang oleh Nik Aziz sebagai balasan membenarkan Datuk Seri Mohammad Nizar Jamaluddin menjadi Menteri Besar Perak selepas Pilihan Raya Umum 2008.

Sementara itu, dalam memorandum tersebut, kerajaan negeri diminta menjawab beberapa persoalan berhubung penjualan tanah tersebut yang jelas hanya merugikan dan menindas rakyat.

"Sudah tiadakah syarikat milik bumiputera atau syarikat milik bukan bumiputera tetapi orang Kelantan yang mampu menjayakan satu projek usahasama seperti ini sehingga terpaksa dipajakkan kepada syarikat yang baharu berusia setahun?.

"Rakyat Kelantan juga menuntut kerajaan negeri mendedahkan senarai nama semua syarikat dan keluasan tanah yang dipajakkan atas nama pembangunan," jelas memorandum itu.

0 ‘Malaysia Spring’ - Ancaman Anwar Untuk Membunuh Demokrasi


Mantan Perdana Menteri, Tun Mahathir Mohamad dilaporkan mengingatkan kita tentang ancaman Anwar Ibrahim untuk mencetuskan pemberontakan seperti negara-negara timur tengah atau ‘Arab Spring’ dalam usahanya untuk menjatuhkan kerajaan Barisan Nasional. Sudah tentu peringatan dari seorang yang berpengalaman dan mempunyai sumber maklumat yang luas seperti Tun Mahathir, tidak wajar dipandang ringan.

Apatah lagi setelah kita sedia maklum bahawa pemberontakan bukanlah sesuatu yang asing bagi Anwar, malah telah menjadi ‘hobi’nya sejak muda iaitu sejak di bangku Universiti tahun 1974. Apabila dipecat dari kerajaan, Anwar tidak berlengah-lengah untuk memulakan kembali hobi waktu mudanya, dan pantas menggerakkan kekacauan, memberontak menentang kerajaan yang sebelum itu turut diterajuinya.

Sehingga kini, hobi tersebut tidak pernah padam. Apabila melihat dunia Arab bergolak, beliau pantas menyerapkan semangat Dataran Tahrir yang menyaksikan peristiwa berdarah pemberontakan rakyat terhadap kerajaan Mesir, terhadap penyokong-penyokongnya. Begitu juga dengan pemberontakan atau revolusi di Syria, Libya, Tunisia dan lain-lain, semuanya dijadikan ‘contoh teladan’ yang harus diikuti oleh Malaysia, menurut Anwar Ibrahim.

Justeru, pada Februari 24, 2012 wawancara Anwar dengan Inter Press Service , sekali gus mengesahkan peringatan Tun Mahathir di mana Anwar berkali-kali menegaskan akan keperluan kepada satu pemberontakan ala ‘Arab Spring’ di Malaysia.

Antara kata-katanya ialah “Malaysia tidak boleh dipisahkan dari apa yang berlaku di seluruh dunia, terutamanya di negara-negara Islam,” dan “…polisi kami (PR) adalah untuk Malaysia menjadi negara demokrasi yang matang. Apa yang mereka di ‘Arab Spring’ dan ‘Occupy Wall Street Movement’ katakan ialah mengenai keadilan dan tekanan yang dihadapi dalam dunia kapitalis yang tidak terkawal yang hanya memberi kelebihan kepada segolongan kecil yang telah sedia mewah sahaja.”

Beliau juga berkata, “…bagi menghormati institusi demokrasi, hak untuk menentang dan hak kebebasan, ‘Arab Spring’ adalah amat perlu bagi dunia Islam kerana ia mempunyai impak dalam pengertian demokrasi.”

Maka tidak hairanlah, setiap kali puak pembangkang berdemonstrasi, tidak kira apa jua bentuk penyamaran yang mereka gunakan, seperti BERSIH, Himpunan Demokrasi, Reformasi, Kumpulan Hijau, dan sebagainya, laungan untuk menjatuhkan kerajaan sering kedengaran. Malah, pemimpin-pemimpin pembangkang juga telah beberapa kali dirakamkan menyuarakan secara langsung dan tidak langsung, berkenaan usaha mereka untuk mencetus ‘Dataran Tahrir’ di Malaysia.

Perlu diingatkan bahawa peristiwa berdarah Dataran Tahrir ini tidak mustahil akan berjaya dicetuskan mereka sekiranya ‘hobi’ memberontak yang dimiliki oleh Anwar digabung dengan kebebalan PAS dan kebencian DAP yang membuak-buak terhadap kerajaan Melayu Islam. Apatah lagi, dengan terdapatnya dana asing yang tiada had untuk mengupah para pemberontak dan menyogok pengkhianat.

Adalah penting bagi setiap seorang dari rakyat Malaysia untuk benar-benar memahami apa itu ‘Arab Spring’ atau ‘Dataran Tahrir’ atau ‘Occupy Wall Street’ yang menjadi obsesi Anwar ini. Ini bukan masanya untuk kita sekadar mendengar cakap-cakap rakan mengenainya atau percaya bulat-bulat atas apa yang disampaikan oleh ahli-ahli politik mahupun media massa.

Jika benar kita inginkan demokrasi yang matang maka, kita, iaitu rakyat Malaysia harus mematangkan diri terlebih dahulu. Kita tidak layak untuk menganggap diri kita matang selagi kita tidak benar-benar mengkaji mengenai apa yang kita sokong.

Sesungguhnya, keadaan negara-negara pasca ‘Arab Spring’ adalah jauh lebih buruk dari sebelumnya. Jika sebelum ini rakyat Mesir menggulingkan kerajaan Hosni Mubarak yang dianggap sebagai korup, zalim dan tidak memberi kebebasan bersuara tetapi hari ini, kerajaan Morsi Mohamed adalah lebih teruk di mana sesiapa sahaja yang mengkritiknya akan ditangkap.

Menjatuhkan sesebuah kerajaan melalui pemberontakan bermakna menjatuhkan atau memusnahkan negara dan diri sendiri. Ertinya, ekonomi menjadi lumpuh apabila pejabat, kedai, bank, sekolah dan segala-galanya musnah atau tidak mampu beroperasi kerana kekacauan. Ini kerana, dalam keadaan kekacauan, bukan hanya kerajaan yang ditentang yang akan terjejas, tetapi yang jauh lebih teruk terjejas adalah rakyat sendiri. Apabila sistem pentadbiran lumpuh, maka jenayah secara automatik berleluasa dan ini menambah lagi penderitaan rakyat.

Pertabalan kerajaan baru bukan bermakna keadaan pulih secara automatik. Pejabat, kedai, kilang, bank, sekolah yang musnah perlu diperbaiki tetapi ia pastinya memerlukan dana yang banyak. Tetapi dana tidak ada kerana pelabur, pelancong telah melarikan diri, manakala pasaran saham pula menjunam dan bank-bank juga kerugian.

Maka, penganggur yang memberontak kerana marahkan kerajaan sebelum ini atas alasan tidak menyediakan peluang pekerjaan untuknya, kini mendapati bahawa semakin mustahil bagi dirinya untuk mendapat pekerjaan.

Kalau dulu memberontak konon kerana kerajaan tidak mampu memberi kesenangan, kini hidup semakin tidak senang apabila harga barangan asas menjulang tinggi akibat pemberontakan.

Setahun selepas pemberontakan, peniaga-peniaga Mesir melaporkan perniagaan mereka terus merosot sehingga 40% berbanding sebelum pemberontakan. Pelancongan juga masih belum pulih iaitu merosot 75% dari sebelumnya. Lalu Mesir terpaksa membuat pinjaman asing yang berkali ganda, yang mana tidak perlu dibuat oleh kerajaan lalu.

Rakyat yang tidak mampu memahami apa yang telah mereka lakukan terhadap diri sendiri, mula menyalahkan kerajaan baru pula dan memberontak sekali lagi. Dan sehingga kini, kekacauan dan ancaman pemberontakan masih berterusan di Mesir. Hari ini, ramai rakyat mereka meluahkan kekesalan kerana telah melakukan pemberontakan.

Selain Mesir, rasamnya, kita tidak perlu berbincang mengenai Syria pasca pemberontakan kerana apa yang berlaku pada rakyatnya dapat dilihat sendiri melalui laman-laman sosial yang dikongsi oleh mereka-mereka yang prihatin.

Apa yang pasti, kesemua negara-negara ‘Arab Spring’ ini berada dalam keadaan ‘gelap-gulita’, sehinggakan bukan sahaja tiada cahaya di hujung terowong, tetapi terowong itu sendiri tidak tahu di mana letaknya.

Sekiranya, ‘Arab Spring’ perlu dijadikan contoh teladan seperti kata Anwar, maka satu-satunya yang boleh diteladani ialah agar tidak mengikut jejak langkah mereka dengan menjatuhkan kerajaan melalui pemberontakan.

Jika Anwar ingin sangat menjadi Perdana Menteri, beliau perlu melalui cara demokrasi sebenar, iaitu pilihanraya. Tidak ada seorang pun dari rakyat Malaysia yang wajar kehilangan pekerjaan, kerugian perniagaan, menderita, atau bergadai nyawa untuk memastikan Anwar mencapai cita-citanya. Kita tidak perlu menggadaikan nikmat yang sedia ada dan mereka yang terlibat dalam Arab Spring pasti memberitahu kita bahawa apa yang kita nikmati hari ini adalah tidak ternilai harganya.

Thursday, February 7, 2013

22 Pesanan Pedas Dari Komposer Azmeer Khas Buat Abby Abadi Dan Rakan-Rakan Artis PAS @abby_abadi112


Artis masuk politik perlu pendidikan tinggi

Jangan mimpi mahu jadi calon pilihan raya jika pendidikan tidak setinggi mana. Komposer terkenal, Mohd Azhar Abu Bakar atau Azmeer yang mahu artis berkenaan melupakan hasrat itu jika hanya mahu meraih populariti.

Kata Azmeer, kerjaya politik artis tidak mampu pergi jauh tanpa kelulusan tinggi dalam pelajaran.

Azmeer merupakan pemegang Ijazah Sarjana Muda Seni Muzik dari Universiti Sains Malaysia (USM).

Abby Abadi sila ukur baju di badan sendiri, Azmmer dah jadi pengukur...

Sementara itu, Presiden Persatuan Seniman Malaysia (Seniman) iaitu Zed Zaidi berkata, artis menyertai politik kerana menerima pendapatan lebih berbanding membuat persembahan.

Selain itu kehadiran ramai artis baru menyumbang faktor beralih angin kepada politik.

Justeru, penyertaan artis dalam politik terutama menjadi calon pasti memberi suasana baru dalam pilihan raya kali ini.

1 Anwar Ibrahim Arah Reka Bukti Palsu Tentang Pembunuhan Altantuya Shaariibuu


YB Datuk Zulkifli Noordin berkata beliau membuat keputusan untuk meletakkan jawatan sebagai peguam Datuk Seri Anwar Ibrahim kerana tidak mahu bersubahat mengikut telunjuk ketua pembangkang itu dengan mereka-cipta bukti palsu mengaitkan pembunuhan Altantuya Shaariibuu dengan Datuk Seri Mohd Najib Tun Razak dan isterinya, Datin Seri Rosmah Mansor.

Campur tangan Anwar berlaku ketika Zulkifli menjadi peguam bela Cif Inspektor Azilah Hadri, pegawai polis yang dituduh membunuh wanita Mongolia itu pada penghujung tahun 2006.

Menurutnya, sepanjang menjadi peguam Azilah, berdasarkan keterangan-keterangannya, tidak ada satu pun bukti yang sahih yang boleh mengaitkan pembunuhan itu dengan Najib dan Rosmah, namun Anwar tetap mendesaknya supaya mereka-cipta bukti palsu untuk mengaitkannya supaya masyarakat percaya pasangan suami-isteri yang tidak bersalah itu terlibat dalam pembunuhan tersebut.

“Saya peguam Inspektor Azilah yang dikatakan bunuh Altantuya itu. Masa itu (juga) saya peguam Anwar Ibrahim.

“Tuan-tuan ingat, kalau Azilah cakap kat saya (bahawa) Najib terlibat, saya tak (akan) guna (bukti pengakuan itu) masa itu,” katanya ketika mengimbau kembali kejadian pembunuhan pada tahun 2006, di mana pada masa itu beliau masih lagi berada dalam PKR dan salah seorang kepercayaan Anwar.

“Walaupun Anwar Ibrahim suruh saya, paksa saya ‘dapatkan itu’ (pengakuan bersumpah) dan isytihar kata Najib terlibat, saya kata saya tidak tergamak.

“Ini kes tuduh orang bunuh tau. Saya tak dengar sendiri (dari mulut Azilah), malahan Azilah bersumpah, dia kata Datuk Seri Najib tidak tahu langsung, dia tak tahu langsung, tak ada kena mengena sikit pun.

“Saya ditekan (Anwar) lagi, suruh dia (Azilah) mengaku, dapatkan surat sumpah, suruh dia mengaku (kata) Najib terlibat, Rosmah pun terlibat.”

Zulkifli yang juga pernah menjadi peguam bela kes liwat I Anwar membuat pengakuan itu ketika berceramah di Bentong, Pahang, 3 Feb.

Menurutnya, sebagai seorang peguam, adalah bersalahan dengan etika perundangan, jika menuduh seseorang itu tanpa bukti, jadi untuk menuduh Najib dan Rosmah terlibat ia memerlukan bukti dan keterangan yang kukuh.

Berdasarkan hasil semakan dan siasatan yang dilakunya, didapati tuduhan yang mengatakan Rosmah berada di tempat pembunuhan, di Puncak Alam, Shah Alam pada hari kejadian adalah fitnah semata-mata.

“Nasib baik masa itu Allah jaga saya, Dia suruh saya semak. Bila semak Datin Seri Rosmah berada di Tabung Haji, buka puasa dengan anak yatim..Ada gambar dia, ada bukti.

“Saya kata macam mana nak tuduh Datin Seri Rosmah yang bunuh Altantuya, bukti jelas dia bersama anak yatim malam itu, pada bulan Ramadhan.”

Menurutnya lagi, walaupun tiada bukti, namun Anwar tetap berkeras mengarahkannya mencari bukti palsu untuk mengaitkan dengan kedua pasangan suami-isteri yang tidak bersalah itu.

“Awak buat juga, cari jalan supaya Rosmah dan Najib dituduh membunuh Altantuya.

“Saya kata, saya tidak boleh terima (arahan) ini, (maka) saya tarik (diri).”

Akhirnya pada pertengahan tahun 2009, Zulkifli meletakkan jawatan sebagai peguam bela Azilah.

Pengakuan Zulkifli di Bentong 3 Februari itu dianggap sebagai pelengkap terhadap pendedahan awal di Dewan Rakyat pada 24 Mac 2010, di mana ketika itu beliau tidak menamakan siapakah tokoh yang telah mengarahkannya melakukan salah guna kuasa yang bertentangan dengan etika perundangan.

Pada 2010, ketika bercakap dalam Dewan Rakyat, Zulkifli mendedahkan beliau ditawarkan ganjaran besar untuk memfitnah Najib dan Rosmah mengaitkannya dengan pembunuhan wanita Mongolia itu.

Ketika membuat pendedahan itu, Zulkifli tidak menyatakan nama pihak yang membuat tawaran, sebaliknya menyifatkannya sebagai ‘pihak ketiga’ yang menawarkan tawaran yang “boleh menggoyahkan iman”.
“Sebab itulah saya menarik diri daripada terus mengendalikan kes tersebut kerana adanya gangguan daripada pihak ketiga yang menyebabkan mustahil untuk saya terus bertindak secara profesional sebagai peguam bela kes tersebut.

“Kita perlu ingat, takkanlah OKT-OKT tersebut (Azilah dan Sirul Azhar) sanggup dihukum mati ke tali gantung, kalau benar YAB Perdana Menteri dan isteri terlibat. Saya cukup yakin, pasti mereka akan mendedahkannya, kalau ianya benar.
“Sebagai seorang Islam, kita patut ambil sikap bersangka baik…setahu saya YAB Perdana Menteri telah melakukan sumpah menafikan pembabitan beliau dan setakat ini, tidak ada di antara kita yang berani bersumpah menafikan (apa-apa tuduhan terhadap pihak berkenaan).

“Oleh itu, bersangka baiklah kita sesama Islam dan berpeganglah kepada al-Quran sebagai petunjuk kita, bagaimana kita tidak suka difitnah orang, begitu jugalah kita tidak sepatutnya memfitnah orang lain,” katanya.

Beberapa minggu sebelum itu, Zulkifli juga turut meletakkan jawatan sebagai peguam syarie Anwar.

“Saya ZULKIFLI BIN NOORDIN Peguam Syarie bagi Pemohon Dato’ Seri Anwar Bin Ibrahim diatas dengan ini menarik diri dan terhenti menjadi Peguam Syarie yang bertindak bagi Pemohon yang tersebut di dalam prosiding yang disebut di atas.

“Bertarikh pada 22 Rabi’ul Awal 1431 bersamaan 09 Mac 2010,” kata Zulkifli dalam notis tarik dirinya itu.


7 Sumpah Baiah Punca Nasharudin Tidak Keluar PAS


Semenjak isu Kerajaan Perpaduan (UG) yang melibatkan kerjasama politik antara UMNO dengan PAS pasca PRU 12 2008 dulu menemui jalan buntu, sejak itulah bekas Timbalan presiden PAS, Ustaz Nasharudin Mat Isa telah dikambing hitamkan oleh rakan-rakan kepimpinan parti itu.

Ahli Parlimen PAS Bachok, Kelantan itu tidak hanya dicemuh tetapi turut dituduh sebagai agen UMNO, malah Mursyidul Am PAS, Nik Abdul Aziz Nik Mat juga sudah beberapa kali menghambur kata-kata kesat menghambat Nasharudin keluar dari parti.

Walhal disebalik timbulnya ura-ura mewujudkan Kerajaan Perpaduan dengan UMNO datangnya dari kebenaran Majlis Syura Ulama PAS yang dipengerusikan sendiri oleh Nik Aziz pada April 2008, yang mana bekas Timbalan Presiden Pas itu telah diberi mandat sebagai perantara ke arah menjalin hubungan dengan UMNO.

Tapi disebabkan ugutan dan gertakan dari DAP serta PKR ditambah pula dengan lamunan indah yang diwar-warkan oleh Ketua Umum PKR, Anwar Ibrahim akhirnya PAS menarik handbrake lantas tak pasal-pasal Ustaz Nasharudin pula yang menerima padahnya.

Bila mana timbulnya polemik isu hudud dan kalimah Allah s.w.t ditambah lagi dengan ketegasan Ustaz Nasharudin mempertahankan kebenaran, akhirnya sekali lagi Ustaz Nasharudin menjadi bahan momokan dipersenda dan diperlekehkan oleh rakan seperjuangan.

Malah selepas Ustaz Nasharudin dipecat keanggotaannya dalam Majlis Syura, tanpa bertangguh Nik Aziz membuat kenyataan bahawa keahlian bekas Timbalan Presiden PAS itu secara automatiknya turut gugur sebagai ahli parti.

Namun demikian, kenyataan gelojoh Mursyidul Am PAS itu bagaimanapun dinafikan oleh Presiden PAS, Abdul Hadi Awang yang telah menjelaskan keahlian Ustaz Nasharudin dalam PAS masih kekal dan tidak terjejas dengan tindakan pemecatan sebagai ahli Majlis Syura Ulama PAS.

Disebalik itu semua, bekas Timbalan Presiden PAS itu terus kekal dalam PAS. Tindakannya itu tidak sedikit menyebabkan khalayak umum tertanya-tanya sendirian, kenapa dan mengapa Ustaz Nasharudin terus bertahan dalam PAS sekalipun maruahnya dihina dan diherdik sedemikian rupa?

Jawapan kepada persoalan itu, tidak lain dan tidak bukan adalah kerana wujudnya sumpah baiah talak tiga yang mana setiap wakil rakyat PAS wajib mematuhinya. Jika gagal berbuat demikian misalnya dengan bertindak keluar dari PAS, bermakna ikatan suami isteri terputus dunia dan akhirat.

Polisi zalim sebegini yang meletakkan hubungan suami isteri bagi menjamin kesetiaan wakil rakyat PAS kepada parti bukanlah perkara baru dan ia sememangnya wujud serta diakui sendiri oleh pemimpin PAS sendiri.

Kesucian hubungan suami isteri yang sepatutnya disanjung tinggi bukannya satu persoalan besar pada pandangan PAS hatta sekalipun perceraian adalah benda halal yang paling dibenci oleh Allah s.w.t, namun bagi PAS selagi ia bermanfaat untuk politik kepartian duniawi selagi itulah PAS sanggup memperalatkannya.

Justeru itu, selepas menelaah senario ini terjawablah persoalan kenapa & mengapa Ustaz Nasharudin terus kekal bersama PAS dan tidak bertindak keluar dari parti walaupun parti itu secara keseluruhannya telah jauh dari landasan asal perjuangannya.

0 Isu Azizan Bakal Dipecat Hangat


Kehadiran Menteri Besar, Datuk Seri Azizan Abdul Razak pada majlis pelancaran program My Beautiful Malaysia peringkat Kedah, yang dilancarkan Menteri Perumahan dan Kerajaan Tempatan, Datuk Seri Chor Chee Heung, di Taman Rekreasi Gunung Keriang, kelmarin mengundang pelbagai reaksi.

Difahamkan, terdapat segelintir pemimpin Pas tidak senang dengan tindakan Azizan yang dilihat ‘mesra’ dengan beberapa pemimpin Barisan Nasional (BN) pada majlis itu.

Malah beberapa blog tempatan ‘menyerang’ Azizan sehingga menimbulkan spekulasi konon Azizan bakal menjadi mangsa selepas bekas Timbalan Presiden Pas, Nasharuddin Mat Isa, gara-gara tindakan Pas Pusat yang dilihat mengambil tindakan terhadap mana-mana pemimpin parti yang menjalin hubungan mesra dengan pemimpin BN.

Kemesraan Azizan dengan Chee Heung serta Pengerusi BN Kedah, Datuk Ahmad Bashah Md Hanipah dipolitikkan pihak tertentu, sehingga wujud persepsi konon hayat politik Azizan akan menerima nasib sama seperti Nasharuddin.

Azizan ketika dihubungi bagaimanapun tidak melatah, sebaliknya menyifatkan perkara itu tidak wajar dipolitikkan kerana ia isu sejagat.

“Itu pemikiran cetek, saya sokong program gotong-royong itu, bukan sokong perjuangan parti politik selaku penganjur program itu,” katanya.

Menurutnya, pihaknya menyambut baik program anjuran kerajaan pusat itu kerana amalan gotong royong perdana seperti itu sudah lama diamalkan di Kedah.

“Polisi kerajaan negeri itu sama dengan agenda program anjuran Kementerian Perumahan dan Kerajaan Tempatan, ia bukan satu kesalahan. Lagi pun saya hadir sebagai ketua kerajaan setelah dijemput oleh penganjur,” katanya.

Azizan yang juga Pesuruhjaya Pas Kedah berkata, kerajaan Pakatan Rakyat (PR) sudah mendahului kerajaan BN (Pusat) dalam memperkenalkan program seumpama itu kerana program gotong-royong adalah sebahagian dasar kerajaan yang diperkenalkan pada 2008.

“Saya sekadar mahu menggalakkan belia dan masyarakat sertai program gotong royong kerana banyak manfaatnya. Saya cuma menggalakkan usaha baik seperti itu di Kedah,” katanya.

Menurutnya, ia bukan suatu isu dan kehadiran beliau ke program terbabit tidak wajar dipolitikkan.

“Ini isu alam sekitar bersifat universal melangkaui sempadan politik, tidak timbul isu dan tak wajar dijadikan isu,” katanya.

Sama-samalah kita nantikan apa kata Nik Aziz! "Mu... mahu bersama UMNO, You Are Fired!!!"

Sayonara Azizan!

Berita terdahulu: Panas! Giliran Ust Azizan Pula Dipecat!!



2 Hairie Othman Sakit Otak?


Kalau kita baca apa yang dikatakan oleh bekas pelakon Hairie Othman ini sudah pasti kita akan mengeleng kepala dan berkata dalam hati, "dah gila ke budak ni"?

Kesian bila melihat artis-artis yang dah tak laku terpaksa mencari rezeki dengan mencaci dan menghina orang didalam PAS... Mereka mendapat bayar untuk melakukan pekerjaan yang terkutuk ini disetiap siri ceramah yang mereka hadiri... Apa lah malang nasib parti PAS sekarang ni?

Menyikap kembali sejarah hitam Hairie Othman, bekas pelakon yang menghadapi pelbagai masalah moral dan pernah ditangkap berkhalwat dua kali! Ini pun PAS nak kutip jadi pemimpin? Apa barang!

Bekas pelakon yang perasan hebat ini, sedang bercita-cita untuk menjadi calon PAS di Pendang menggantikan Dr. Hayati Osman yang dilihat terlalu rapat dengan Azizan Abdul Razak dan tidak disukai oleh Mat Sabu, Mahfuz Omar and the gang.

Inilah contoh artis yang masuk PAS kononnya kerana dah dapat hidayah? Jangan tiru, atau ikut aksi mereka kerana mereka boleh merosakkan akidah anda!

0 PAS Menuju Kehancuran


Semakin lama PAS berada dalam pakatan pembangkang, semakin celaru dan terkeluar daripada perjuangan asal walaupun beberapa orang pemimpin tertingginya menafikan perubahan tersebut.

Ramai penyokong PAS merasakan akibat menularnya pengaruh Anwar dalam kepimpinan parti, perjuangan untuk mempertahankan kewibawaan ulama kian goyah kerana ia berseberangan dengan dasar sosialisme dan demokrasi totok yang ingin dieloporkan oleh PKR dan DAP.

Perubahan penting mengenai prinsip perjuangan PAS ialah bila mana “negara Islam” sudah berubah kepada “negara berkebajikan” di mana konsep negara dalam pendekatan teologi bertukar menjadi sosialisme yang hendak disesuaikan dengan prinsip Islam.

Atas kehendak tersebut, kepimpinan PAS berubah di mana kumpulan yang disifatkan sebagai erdogan atau teknokrat sudah mengambil alih peranan ulama, misalnya kedudukan Mohamad Sabu sebagai Timbalan Presiden PAS dan Husam Musa sebagai Naib Presiden.

Husam Musa yang pernah menjadi orang harapan Mursyidul Am PAS, yang begitu lantang mempersoalkan mengenai royalti minyak bukanlah seorang pemimpin yang boleh membantu mencergaskan pertumbuhan ekonomi Kelantan.

Husam pernah gagal dalam projek Kelantan Gold Trade, penternakan kambing dan begitu menyepi dalam kerugian besar Koperasi Kohilal, kini terpalit dengan pembangunan Lembah Sireh yang tidak menguntungkan kerajaan negeri.

Kelantan yang dikatakan terbantut proses pembangunannya kerana semua pemimpin PAS lebih banyak bermain politik daripada membaiki kehidupan rakyat, sebenarnya lebih bijak mencari sumber kewangan untuk kepentingan parti sehingga mampu memiliki lebih banyak bangunan termasuk pembelian jutaan ringgit bangunan UMNO Kota Bahru untuk dijadikan bangunan PAS Kota Bahru.

Biarpun ada wakil rakyat PAS mendakwa bahawa pertumbuhan ekonomi di kawasan Tok Bali adalah perancangan kerajaan negeri, ramai yang kecewa sebenarnya PAS begitu besar pembohongannya. Pertumbuhan Tok Bali boleh ditelusuri kesan kemenangan BN dalam pilihan raya kecil DUN Cherang Ruku yang diadakan pada tahun 1997.

Ketika meraikan kemenangan BN di Padang Sekolah Kebangsaan Cherang Ruku, Tun Dr Mahathir Mohamad yang berkereta dari Pengkalan Chepa melalui Jambatan Kayu hasil usaha dan idea bekas wakil rakyat, Datuk Wan Omar Wan Majid, memuji keindahan persekitaran semulajadi, manakala Tan Sri Anwar Musa berjanji akan membuat permohonan untuk membina sebuah jambatan baharu merentasi Sungai Semerak.

Pembinaan Terusan Semerak bagi mengatasi masalah nelayan untuk keluar masuk ke Laut China Selatan kerana Kuala Semerak dibatasi oleh timbunan pasir yang membentuk beting, adalah usaha yang dirintis oleh pemimpin UMNO dan kerajaan pusat, bukannya usaha kerajaan negeri yang dipimpin oleh Nik Aziz.

Tok Bali dibangunkan sebagai pelabuhan perikanan dengan melengkapkan kawasan-kawasan di sekitarnya hingga ke Pak Mayong dengan Kompleks Perikanan. Kompleks tersebut adalah menggunakan peruntukan persekutuan dan dimajukan oleh agensi kerajaan persekutuan, bukannya agensi kerajaan negeri.

Bagaimanapun, setelah Tok Bali mencapai tahap pembangunan yang besar, pemimpin PAS mendakwa bahawa projek terbabit adalah oleh kerajaan negeri. Semua orang tahu, pemimpin PAS hanya berbohong bahkan dalam banyak perkara, mereka turut berbohong mengenai agama.

Baru-baru ini, PAS terpaksa membuat pusingan u yang keterlaluan kerana sudah didesak oleh ramai ornag Islam agar mempertahankan istilah Allah sebagai hak mutlak agama Islam. Kalimah Allah tidak sesuai digunakan oleh bukan Islam kerana ia tidak menepati maksudnya. Kalimah Allah dalam perspektif Islam mempunyai ikatan yang kuat dengan prinsip tauhid dan akidah, sedangkan konsep tuhan dalam masyarakat bukan Islam adalah bersifat ritual semata-mata.

Atas kekhususan maknya itulah ramai juga tokoh agama Kristian tidak bersetuju menterjemahkan God, Lord ke bahasa Melayu kerana nama bagi tuhan yang digunakan dalam Bible adalah Yehweh atau Elihu. Sedangkan dalam pengertian Allah adalah Tuhan Yang Maha Esa, tidak beranak dan diperanakkan. Dalam kepercayaan Kristian, konsep tuhan berada dalam tiga dimensi, Tuhan Bapak, Tuhan Anak dan Rahul Kudus.

Terdapat keanehan apabila Nabi Isa a.s. yang dianggap sebagai “anak tuhan” yang diutuskan untuk menebus “dosa warisan” dan dalam masa yang sama tidak melihat bahawa Maryam, seorang wanita yang melahirkan “ibu tuhan” sedangkan dia melahirkan “anal tuhan” yang kemudiannya dikenali sebagai Jesus.

Ketika Nabi Isa a.s diutuskan untuk “menyelamatkan akidah manusia”, para pengikut baginda tidak diisytiharkan sebagai penganut Kristian, ia adalah sebagai pengikut Jesus dari Nazareth. Nama Kristian hanya diberikan oleh seorang rahib Yahudi yang bernama Sahul atau Paul, yang kemudiannya mendakwa Nabi Isa a.s perlu disalibkan untuk menghapuskan “dosa warisan.”

Paul juga turut mempertikaikan banyak ajaran yang dibawa oleh Nabi Isa a.s dengan meminda sebahagian besar Old Testament bagi menyesuaikan dengan pelbagai mitos purba Yunani dan tradisi Yahudi agar penganut ajaran dari Nazareth itu tidak banyak pertentangan dengan Judaisme.

Kalimah Allah merupakan kemuncak penghinaan bukan Islam terhadap penganut Islam kerana kelompok Yahudi berpendirian, pegangan umat Islam akan sentiasa kental selagi akidah umat Islam tidak diancam. Maknanya, apabila menukarkan istilah God, Lord, Yehweh atau Elihu kepada Allah, dalam jangka panjangnya mereka boleh mendakwa bahawa semua agama menyembah tuhan yang sama, maka semua agama adalah sama kecuali jalan yang diambilnya berbeza.

Penyerangan dalam bentuk fikiran itulah dipercayai mampu menjadikan umat Islam hilang pedoman sehingga membentuk kelompok yang terlalu bermazhabkan rasional. Unsur-unsur ini semakin berkembang dalam PAS apabila sebahagian pemimpinnya sanggup percayakan bahawa kalimah Allah sudah digunakan oleh bukan Islam sejak zaman Nabi Muhammad SAW, maka bukan Islam mempunyai hak yang sama dan tidak wajar disekat.

Bagaimanapun, ketika isu ini kembali bergema apabila Lim Guan Eng memberikan cadangan pada 26 Disember 2012 ketika cuba mengambil hati penganut Kristian bahawa istilah Allah wajar dibenarkan untuk menterjemahkan God, Lord, Yehweh atau Elihu dalam Bible.

Pada 8 Januari 2013, Presiden PAS Haji Hadi Awang mengeluarkan kenyataan bahawa bukan Islam tidak wajar disekat daripada meneruskan penggunaan Kalimah Allah, kerana ia adalah bukan istilah khusus umat Islam. Pendirian tersebut mendapat reaksi lega daripada sebahagian besar ahli politik yang cenderung dengan falsafah liberal, termasuk pemimpin DAP, Mursyidul Am PAS.

Pada 13 Januari 2013, Majlis Syura Ulama PAS membuat keputusan tidak bersetuju penggunaan Kalimah Allah untuk menterjemahkan God atau Lord dalam versi bahasa Melayu Bible dengan alasan takut disalahgunakan. Keputusan tersebut dicapai dalam mesyuarat yang dipengerusikan oleh Mursyidul Am PAS, yang sebelum ini dilihat bersetuju dengan permintaan Lim Guan Eng.

Akibatnya, PAS berhadapan dengan serangan daripada sekutunya, termasuk Karpal Singh yang memohon agar keputusan Majlis Syura Ulama PAS diteliti semula. Karpal mendesak Presiden dan Mursyidul Am PAS berusaha mempengaruhinya agar tidak bercanggah dengan keputusan yang dibuat pada 8 Januari 2013.

Sebelumnya, PAS menjadi gelisah apabila seorang aktivisnya mengeluarkan buku Kafirkah Aku? mendedahkan keburukan amanat Haji Hadi yang dikeluarkan pada tahun 1981. Amanat tersebut ternyata meninggalkan banyak kesan buruk, tetapi pemimpin PAS tidak menganggap ianya sebagai punca perpecahan dalam kalangan masyarakat Melayu-Islam.

Masyarakat mendesak agar Haji Hadi memohon maaf secara terbuka. Bagaimanapun, Haji Hadi terus memutarbelitkan fatwa itu dengan berkata, ia tidak sepatutnya ditimbulkan kerana sudah berlalu lebih tiga dekad. Nik Aziz turut menyelar desakan itu dengan menyatakan bahawa Haji Hadi tidak sepatutnya dipersalahkan kerana tanpa amanat itu, masyarakat Melayu-Islam sudah pun berpecah.

Nik Aziz yang menyambut ulangtahun kelahirannya yang ke-82, menurut portal Malaysiakini 27 Januari 2013 tiba setengah jam lebih awal di rumah Karpal Singh di Jalan Scotland, Pulau Pinang. Nik Aziz memotong kek tanda ulangtahun kelahirannya dengan disaksikan oleh pemimpin DAP, PAS dan PKR.

Sebelum ini, para pemimpin PAS mengeluarkan kenyataan memprotes khutbah Jumaat yang disediakan oleh Jabatan Kemajuan Islam Malaysia (JAKIM). Khalid Samad yang pernah menimbulkan kontroversi apabila membuat bai’ah untuk menceraikan isterinya jika berlaku perbezaan fahaman politik menyelar Khutbah Jumaat yang dibacakan di seluruh Wilayah Persekutuan Kuala Lumpur sebagai “tidak wajar” dan “tidak bertanggungjawab.”

Khutbah yang dibacakan pada hari Jumaat (25 Januari 2013) menyeru umat Islam agar bersatu untuk menentang sebarang bentuk percubaan mengoncangkan akidah umat Islam dan ia bukanlah bersifat menanam perasaan benci ke atas penganut agama lain, termasuk Kristian berhubung desakan menterjemahkan God atau Lord kepada Allah dalam Bible versi bahasa Melayu.

Kecaman Khalid dibantah oleh ramai pihak termasuk alim ulama. Mereka melihat pendirian Khalid itu sebagai melampau dan terdesak, boleh memberikan kesan buruk kepada umat Islam. Peranan khutbah Jumaat bukanlah menghasut penganut Islam agar membenci penganut Kristian, sebaliknya mengingatkan umat Islam agar berwaspada dengan gerakan mempengaruhi pemikiran, boleh menerima istilah Allah bukan khusus untuk Islam.

Melihat perkembangan terbabit, jelaslah PAS bukanlah sebuah parti politik yang mempunyai dasar perjuangan yang jelas, kerana perjuangannya berubah-ubah. Gaya kepimpinan politik juga terlalu mengalah dengan kehendak dan kemahuan DAP atau PKR manakala akar umbi mahukan parti itu keluar dari pakatan pembangkang, jika mahu meraih sokongan besar dalam pilihan raya umum ke-13 nanti (PRU 13).

Akar umbi tidak dapat melihat matlamat perjuangan PAS membawa kebaikan, kerana bibit-bibit kemusnahan sedang menular masuk dalam perjuangan politik mereka. Rakyat semakin sedar dan bangkit mempersoalkan sejauhmanakah hubungan dalam pakatan pembangkang mampu memperkasakan Islam. Rakyat sudah terhidu dengan tembelang para pemimpin tertinggi yang terlalu terdesak sehingga sanggup membuang pemimpin sendiri yang dilihat tidak bersetuju dengan kehendak DAP dan PKR.

Dr Hasan Ali sudah dipecat kerana enggan menyerah atau tunduk kepada kehendak politik DAP dan PKR berhubung dengan percubaan mengkhianati Islam. Hasan Ali digugurkan sebagai ahli PAS dan EXCO yang bertanggungjawab dalam penguatkuasaan peraturan Islam di Selangor, kerana tegas mempertahankan tindakan JAIS dan MAIS dalam tindakannya menyekat aktiviti pemurtadan, penjualan arak di kedai serbanika dan larangan bekerja di rumah-rumah hiburan yang menghidangkan alkohol.

Terakhir ialah pengguguran Nasharudin Mat Isa sebagai anggota Majlis Syura Ulama PAS kerana keterlibatan bekas Timbalan Presiden PAS dengan beberapa lawatan Perdana Menteri ke negara-negara Arab. Beberapa bulan lalu, Nasharudin dilihat bersama Perdana Menteri bertemu dengan pemimpin tertinggi Arab Saudi dan terbaharu ialah bersama mengunjungi Gaza beberapa hari lalu.

Kejayaan Perdana Menteri menjejakkan kaki ke bumi Gaza telah membuahkan tuduhan melampau sehingga Nasarudin Hasan melihatnya sebagai “hipokrasi yang durjana.” Tuduhan itu sebenarnya berpunca daripada keengganan PAS untuk mengakui bahawa Perdana Menteri telah berjaya membawa misi kemanusiaan yang lebih besar kepada masyarakat antarabangsa bahkan mendapat liputan meluas media Amerika Syarikat.

PAS sebenarnya sedang berhadapan dengan masalah imej yang serius dan bertambah buruk setelah jatuh terjerumus dalam jerat bukan Islam, bersetuju dengan kehendak DAP dan PKR. PAS begitu sangat ingin mempertahankan pakatan pembangkang walhal akar umbi sudah melihat hubungan itu semakin menjadi liabiti bersar kepada parti.

Pemimpin PAS sebenarnya sedang kebingungan kerana kedudukan Tok Guru dan Tuan Guru tidak lagi dianggap berpengaruh, kerana yang paling berpengaruh dalam organisasi itu ialah pengaruh Anwar. Akar umbi semakin tidak mahukan Anwar, tetapi petunjuk itu tidak dapat dibaca dengan jelas oleh Nik Aziz dan Haji Hadi.

Akar umbi sudah bersedia untuk menolak Haji Hadi dan Nik Aziz, cuma mereka masih belum menyatakan keinginan tersebut secara terbuka. Mereka khuatir, jika Nik Aziz tidak mengetuai PAS di Kelantan, parti itu ketandusan pemimpin yang berwibawa dan mampu berhadapan dengan serangan UMNO. Pemimpin lain masih belum terserlah kepimpinan dan sikap politiknya, kerana dalam PAS terlalu ramai wakil rakyat yang suka mengambil kesempatan, termasuk menguasai projek-projek yang dilaksanakan oleh kerajaan negeri.

Belum jelas orang Islam mendakwa PAS sebagai sebuah parti politik kafir walaupun PAS begitu mudah membuat tuduhan UMNO sebagai kafir. Kali ini, PAS terpaksa menjilat semula semua tuduhan yang menyebabkan UMNO “jadi kafir” kerana PAS sudah “mengkafirkan dirinya” bila bekerjasama dengan DAP yang lebih sembilan puluh peratus keahliannya adalam bukan Islam.

Pendirian parti PAS kian keliru dan kerana itulah ada kedengaran imejnya sebagai “parti ajaran sesat” sudah kedengaran. PAS hanya mampu membalas, dengan alasan bodoh dan dungu, “UMNO buang Islam” dan kerjasama dalam pakatan pembangkang sebagai satu kemenangan kepada perjuangan dakwah.

Realitinya, PAS bukan berdakwah kepada masyarakat bukan Islam tetapi, menyerah diri untuk diperkudakan (menurut Haji Hadi, rela diperkudakan asal tidak diperlembukan), akhirnya parti semakin mendekati persimpangan kemusnahan diri.

Mustakim Muhammad
 

POLITIK HARIAN Copyright © 2013 - |- Template created by O Pregador - |- Powered by Blogger Templates