Saturday, April 13, 2013

0 #PRU13 #TolakPR DAP Pahang Dakwa PKR Tamak


Kemelut dalaman yang melanda Pakatan Pembangkang dalam isu perebutan kerusi sejak akhir -akhir ni semakin menjadi - jadi dengan tuduhan yang tak tentu arah.

Yang paling menghairankan, kenyataan - kenyataan pedas dari pimpinan Pakatan itu diluahkan secara terang - terangan di media - media massa tanpa segan silu.

Tambah memeranjatkan ialah apabila pimpinan DAP Pahang mendakwa tindakan PKR meletakkan lebih ramai calon mereka sebagai satu tindakan yang tamak.

Naib Pengerusi DAP Pahang, J. Apalasamy meluahkan kekecewaannya terhadap tindakan yang dilakukan oleh PKR secara berleluasa diseluruh Negara.

Jelas J. Apalasamy, apa yang dilakukan oleh PKR Pusat itu hanya akan menjejaskan peluang parti lain didalam Pakatan Pembangkang untuk bertanding.

Hakikatnya, kenyataan J. Apalasamy itu menjurus kepada kekecewaannya terhadap pimpinan PKR yang enggan meletakkan calon dari kaum India sendiri.

“PKR harus menghentikan sikap tamaknya jika Pakatan serius mahu menawan Putrajaya,” kata Apalasamy.

“DAP tidak boleh tunduk terlalu banyak kepada sikap tamak rakan parti komponen dalam Pakatan,” tegas Apalasamy.

Ironiknya, di Pahang sendiri, PKR pulak menundingkan jari terhadap DAP dan menyifatkan mereka sebagai sebuah parti yang tamak.

Perkara tersebut jelas dinyatakan oleh Pengerusi PKR sendiri tatkala diawal pengumuman calon bagi Parlimen Bentong oleh Setiausaha Agun DAP sendiri.

PKR menyelar tindakan Guan Eng yang menamakan Wong Tack sebagai calon untuk berhadapan dengan Barisan Nasional tanpa sebarang persetujuan dari PKR sendiri.

Sebelum ini, kerusi Parlimen Bentong ditandingi oleh PKR yang menyaksikan kekalahan teruk kepada penyandang Datuk Seri Liow Tiong Lai merangkap Menteri Kesihatan Malaysia.

Itu baru perbalahan yang berlaku diantara PKR dan DAP. Belum lagi diceritakan mengenai perebutan kerusi yang berlaku diantara PAS dan PKR. Lagi teruk keadaannya.

Kesimpulannya cukup mudah. Belum pun mereka ini dapat memerintah, masing – masing sudah menunjukkan sikap tamak masing – masing. Semuanya atas dasar perjuangan demi kepentingan diri sendiri. Bukannya mereka hendak memperjuangkan rakyat!!!

0 #PRU13 #Vote4BN Pengumuman Calon BN Isnin Atau Pagi Selasa


Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak dijangka akan mengumumkan senarai calon Barisan Nasional (BN) untuk Pilihan Raya Umum Ke-13 (PRU13) pada petang Isnin atau selewatnya sebelum pukul 11 pagi hari Selasa.

Demikian menurut sumber esok pula, Najib dijangka akan menandatangani watikah untuk calon-calon bertanding pada PRU kali ini.

Pengumuman calon BN adalah antara yang paling dinantikan kerana Najib dijangka akan membawa masuk sehingga 60 peratus muka baru sebagai sebahagian daripada usaha transformasi beliau.

Keadaan itu menandakan kabinet dan kerajaan negeri di bawah BN akan dibarisi muka-muka baru yang telah ditapis sebagai calon yang disenangi rakyat dan boleh buat kerja.

Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR) menetapkan 20 April sebagai tarikh penamaan calon dan pengundian untuk PRU13 ditetapkan pada 5 Mei.

3 #PRU13: # TolakPR Skandal Seks... Stopa Ali Akan Angkat Sumpah?



Rata - rata rakyat kini sedang menanti bilakah agaknya Stopa Ali hendak membuat akuan bersumpah bagi membersihkan namanya yang sudah tercalar teruk ini... Tapi persoalannya beranikah Stopa Ali mengangkat sumpah mengaku bahawa beliau di fitnah? Lupakan lah... Takkan berani Stopa Ali angkat sumpah bro...

Ketahuilah penyokong PAS sedang di tipu oleh pemimpin-pemimpin PAS!

BN TAWAR PIMPINAN DINAMIK, PEMBANGKANG BERGELUT ISU MORAL

Negara yang maju dan progresif berpunca daripada kepimpinan yang kuat dan mantap.

Kepimpinan negara yang kukuh akan diterjemahkan kepada sistem kerajaan utuh, professional dan sensitif kepada hasrat dan dasar kerajaan yang memerintah.

Hakikat ini terpaksi di dalam pentadbiran Malaysia sejak negara mencapai kemerdekaan pada 1957.

Pemimpin-pemimpin datang silih berganti pada setiap pentadbiran dengan pasukan mereka sendiri bagi membantu merealisasikan agenda politik nasional serta pembangunan pada tempoh terbabit.

Sejak 56 tahun lalu Malaysia sudah menyaksikan enam Perdana Menteri menduduki tampuk kekuasaan bermula dengan Almarhum Tunku Abdul Rahman Putra Al-Haj.

Ini diikuti oleh Almarhum Tun Abdul Razak Datuk Hussein, Almarhum Tun Hussein Datuk Onn, Tun Dr Mahathir Mohamad dan Tun Abdullah Ahmad Badawi.

Sekarang kerajaan Malaysia diterajui oleh anakanda perdana menteri kedua iaitu Datuk Seri Mohd Najib.

Pada pilihan raya ini, Datuk Seri Najib akan meminta rakyat untuk memberi mandat yyang besar kepada beliau berdasarkan kepada sukses, 'track record' serta pencapaian yang yang telah ditempa selama empat tahun memegang jawatan tertinggi pentadbiran negara.

Datuk Seri Najib menerima mandat daripada perdana menteri sebelumnya iaitu Tun Abdullah dan PRU ke 13 merupakan pilihan raya negara pertama beliau menerajui sebagai ketua kerajaan.

Ketika kerajaan Barisan Nasional menawarkan Aku Janji kepada rakyat untuk meneruskan tradisi membela serta memperjuangkan nasib rakyat tidak mengira kaum, agama atau warna kulit, pihak pembangkang juga menghidangkan manifestonya yang penuh dengan janji-janji manis.

Berbeza dengan BN yang mampu berbangga dengan rekod perkhidmatan yang amat cemerlang selama hampir enam dekad, pembangkang yang menamai mereka sebagai Pakatan Rakyat belum pernah terserlah kemampuan dan bukti mereka mentadbir sebuah negara yang kompleks dan majmuk seperti Malaysia.

Jika berdasarkan kepada kenyataan Perdana Menteri bahawa pembangkang hanya berjaya melunaskan 15 peratus sahaja daripada keseluruhan janji dalam manisfesto pilihan raya umum 2008, maka manisfesto yang ditawarkan kali ini sudah semestinya disangsi dan diragui rakyat.

Jika setakat mentadbir beberapa buah negeri pembangkang sudah tidak mampu menyelesaikan pelbagai masalah rakyat yang berbagai rupa, bentuk dan kerumitannya serta membawa arus pembangunan yang sangat didahagakan terutamanya oleh segmen masyarakat miskin dan daif, bagaimana pula mahu memerintah sebuah negara yang lebih luas, kompleks dan penuh dengan rencam cabaran dan dugaan?

Jika pembangkang dilihat tidak mampu merealisasikan janji-janji dalam manifestonya begitu juga kepimpinan yang mahu ditawarkan untuk memimpin Malaysia.

Datuk Seri Najib berjanji akan mencalonkan sekurang-kurangnya 40 peratus muka baru yang lebih muda, keterampilan yang hebat, professional dan komited untuk membela rakyat.

BN sentiasa menghayati pendekatan peremajaan parti kerana hanya dengan lapisan pemimpin yang dinamik sahaja kerajaan yang diperintah akan melonjak kepada pencapaian pembangunan yang lebuh tinggi.

Di dalam aspek ini pembangkang amat ketinggalan sekali.

Ketua de facto Pakatan Rakyat, Anwar Ibrahim akan mencecah 67 tahun dan bukanlah calon utama pembangkang sebagai Perdana Menteri.

Ini kerana Pas sebagai sekutu dalam Pakatan Rakyat masih sepenuhnya menyokong Anwar sebagai calon Perdana Menteri malah telah mencadangkan presidennya Andul Hadi Awang kepada jawatan itu.

Walaupun Anwar dilihat sebagai tokoh pembangkang paling laak untuk diketengahkan sebagai calon PM namun faktor lain menidakkan pula keserasian beliau kepada jawatan itu.

Beliau pernah menjadi orang nombor dua di bawah Tun Dr Mahathir, menteri kewangan selama lapan tahun serta menduduki jawatan timbalan presiden dalam UMNO.

Jika Anwar pernah mengatakan kepada pelapis-pelapis semasa mengetahui Abim dahulu bahawa seorang pemimpin itu harus bersih dan nampak bersih.

Di sini Anwar kecundang dalam penilaian kesesuaiannya sebagai PM.

Walaupun bijak berbicara, pandai berbahas, ada sifat kepimpinan tetapi pelakunya buruk dan jijik.

Video demi video didedahkan di dalam blog perihal perilaku seks songsang dan terlarang oleh bukan sahaja oleh agama tetapi juga ukuran moral masyarakat, namun tidak pernah sekali Anwar mengaku dialah pelakunya.

Walaupun jelas bahawa paparan video-video seks yang dikaitkan dengannya adalah beliau sendiri, Anwar tetap menafikannya.

Perilaku Anwwar yang terbelit dengan pelbagai dakwaan seks dengan lelaki dan juga perempuan tidak memungkinkan beliau menjadi seorang pemimpin yang bersih dari segi akhlak dan moral.

Apatah lagi yang ingin dipimpinnya adalah sebuah negara Islam yang majoritinya adalah orang Melayu yang berpegang kuat kepada amalan serta tradisi Islam.

Pemimpin yang jengkel akhlak dan moralnya seperti Anwar akan mudah diperas ugut oleh musuh-musuh negara seperti mana yang berlaku kepada ramai pemimpin politik di Amerika Syarikat, Eropah malah di Singapura juga.

Jika di ambil Abdul Hadi pula sebagai Perdana Menteri masalah yang sama juga timbul walaupun berbeza sedikit.

Walaupun mempunyai 'creditial' agama dan akhlak yang bersih daripada sebarang skandal, Abdul Hadi tidak mempunyai pengalaman luas dalam mentadbir kerajaan.

Semasa menjadi Menteri Besar Terengganu selama sepenggal, beliau dikatakan banyak menyerahkan pentadbiran harian kerajaan negeri kepada kroni kepercayaannya, Mustafa Ali.

Jadi sebenarnya Mustafa lah de facto menteri besar yang sebenarnya dan bukannya Abdul Hadi.

Beliau juga takut kepada Mursyidul Am Pas Nik Aziz Nik Mat dan sentiasa akur kepada kehendak pemimpin veteran itu.

Jika Abdul Hadi menjadi PM, bukan beliau yang berkuasa tetapi Nik Aziz yang akan membuat semua keputusan penting bagi pihaknya.

Dalam Dap, barisan pimpinannya tidak banyak berubah sejak era tahun 1960an.

Umpamanya Lim Kit Siang masih terus menjadi pemimpin yang memegang kuasa sebenar di dalam Dap sejak 1969 bila mana parti-parti politik lain sudah banyak kali berganti pemimpin.



0 #PRU13: PRK Merbau Pulas Lumpuh! 150 Ahli Dan Penyokong Sertai UMNO


Cabang Parti Keadilan Rakyat (PKR) Merbau Pulas lumpuh apabila seramai 150 ahli dan penyokong parti itu bertindak keluar parti untuk menyertai UMNO dalam satu majlis di Kampung Beka, Merbau Pulas malam tadi.

Mereka termasuk Timbalan Ketua Cabang PKR Merbau Pulas, Johari Teh yang menyerahkan borang keahlian UMNO kepada Timbalan Ketua UMNO Bahagian Padang Serai, Halim Hassan.

Johari berkata, mereka berbuat demikian kerana sudah hilang keyakinan kepada pucuk pimpinan PKR terutama apabila tidak memberi layanan yang sewajarnya semasa pemilihan parti baru-baru ini.

0 #PRU13 - Ummi Hafilda Tawar Diri Cabar Azmin


Ahli perniagaan Ummi Hafilda Ali menawarkan diri untuk bertanding menentang abangnya Azmin yang juga Timbalan Presiden Parti Keadilan Rakyat (PKR) pada pilihan raya umum kali ini.

Katanya beliau yakin dengan kebenaran yang diperjuangkan selama ini beliau mampu mengalahkan Azmin baik di kawasan parlimen mahupun dewan undangan negeri yang ditandingi abangnya itu.

"Tetapi ini semua bergantung kepada Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Razak yang juga Presiden Umno. Saya yakin Azmin akan tersungkur kerana sebagai ahli keluarga saya tahu kelemahan beliau," katanya kepada pemberita selepas menyampaikan ceramah 'bongkar', di Kampung Sungai Pinang, di sini malam tadi.

Pada masa yang sama Ummi berkata beliau akan terus menjelajah ke seluruh negara bagi memberi penjelasan kepada rakyat mengenai isu berkaitan Azmin dan Ketua Umum PKR Datuk Seri Anwar Ibrahim.

"Apa yang saya lakukan ini bukan kerja main-main kerana rakyat harus disedarkan supaya tidak tersalah memilih dalam pilihan raya nanti," katanya. - Bernama

9 #PRU13 #TolakPR Skandal Video Seks... Mustafa Ali Terus Lari Dari Wartawan!


Semenjak video seks tersebar yang membabitkan Setiausaha Agung Pas, Datuk Mustafa Ali, sehingga kini beliau enggan sama sekali berdepan dengan wartawan.

Bernama melaporkan ketika mengadakan ceramah di Dungun Terengganu semalam Mustafa cuba mengelak daripada berdepan pihak media... selepas Mustafa hadir pada satu majlis sebaliknya berkata “sudah-sudah saya dah beritahu saya tak nak cakap apa-apa saya dah serah kepada peguam itu saja dan tidak berbaloi kalau saya bagi komen ” Selepas itu Mustafa masuk ke dalam kenderaannya dan beredar.

P/S: Jika kebenaran berpihak pada Stopa Ali... Kenapa beliau harus takut berhadapan dengan wartawan? Kenapa perlu lari dan lari.... sampai bila Stopa Ali akan terus melarikan diri???

JAWABLA STOPA ALI!!!

0 #PRU13 @bnyv2012 - Sekitar Perasmian Jentera Pilihanraya #BNYV #Vote4BN



Ketua Pemuda Umno, Khairy Jamaluddin memberi ucapan perasmian Jentera Pilihanraya Sukarelawan Barisan Nasional (BNYV) di Blues HQ Jalan Telawi, Bangsar.


Sukarelawan BN terdiri dari sekumpulan anak muda yang menyokong penuh kepimpinan Barisan Nasional dan akan membantu Barisan Nasional sewaktu Pilhanraya ke 13 nanti... Sukarelawan BN juga sudah bergerak aktif semenjak tahun 2012 lagi... dimana banyak aktiviti-aktiviti telah dijalankan.


Terdahulu pengarah BNYV, Saudara Zaidel menyampaikan ucapan pembukaan...


Diantara sukarelawan BN yang hadir... keadaan di dalam Blues HQ penuh ada diantara mereka terpaksa berada diluar HQ...



Inilah semangat juang yang perlu ada pada generasi muda zaman ini... teruskan perjuangan wahai adik-adik ku! hidup BN! Hidup BN! Hidup BN!

Friday, April 12, 2013

0 #PRU13 #TolapPR PAS Memperkenalkan Logo Baru Cap Buaya!


Menjelang PRU 13 PAS memperkenalkan logo baru parti tersebut bagi tujuan untuk meraih undi rakyat... Apa yang menariknya logo tersebut terlebih dahulu telah dirasmikan oleh Setiusa Agung PAS yang dikenali dengan gelaran Stopa Ali!

Undi PAS dapat Spender cap buaya! Undi jangan tak undi!



Gambar diatas adalah pereka logo baru PAS... Hidup! Hidup! Hidup! Mapuih PAS!

Dengar cerita Stopa Ali tak puas hati dengan puak PKR yang telah memerangkap beliau.... Lawan tetap lawan!

2 #PRU13 #TolakPR - Mustafa Ali Enggan Jawab Isu Video Seks, Serah Pada Peguam




KUALA LUMPUR – Setiausaha Agung PAS, Datuk Mustafa Ali berkata, beliau tidak akan menjawab sebarang pertanyaan mengenai video lucah yang diedarkan.

Dalam satu kenyataan ringkasnya kepada Harakahdaily, Mustafa berkata, “Semuanya saya telah serahkan kepada peguam saya melalui Awi & Co untuk uruskan.”

KENYATAAN MEDIA

Saya tidak akan menjawab sebarang petanyaan mengenai isu yang diperkatakan. Semuanya saya telah serahkan kepada peguam saya melalui Awi & Co untuk uruskan.

Datuk Mustafa Ali
Setiausaha Agung.


Dah kantoi kena la guna peguam! Ye.. Ye... Kami percaya itu bukan pemimpin PAS yang dimaksudkan.... Malah video besi tak boleh jadi saksi untuk dijatuhkan hukuman kepada pemimpin yang mempunyai perangai yang tak senonoh itu! Hebatkan bila kena batang hidung puak pembangkang punya la pusing macam hampeh! Rakyat bukan bodo! Rakyat tahu menilai yang mana baik dan buruk!

3 #PRU13 #TolakPR - Kajian Beberapa Universiti Sahkan Khalid Hidap Penyakit Gagap


BANDAR TUN RAZAK: Kajian Universiti Pasir Tuntung yang dikeluarkan semalam menunjukkan Pakatan Haram hanya akan berjaya memenangi pilihan raya sekiranya mereka berjaya mengubati bekas Menteri Besar Selangor yang menghidapi penyakit Gagap yang kronik.

Dalam laporan terbaru yang dikeluarkan itu, penyakit Gagap itu semakin menjadi-jadi dan bertukar menjadi sawan apabila Khalid dalam ucapannya baru-baru ini mendakwa Pakatan Haram mampu menawan 215 daripada 222 kerusi parlimen.

Khalid dengan nada Gagap berkata, beliau menerima maklumat itu daripada emel yang dikirimkan kepada beliau oleh rakan-rakan beliau daripada beberapa buah universiti yang beliau sendiri tidak di manakah letaknya universiti-universiti itu.

Jelas pakar perubatan, fakta sebenar yang cuba disampaikan oleh Khalid adalah Pas menang 2 kerusi, PKR menang 1 kerusi dan DAP menang 5 kerusi. Tetapi disebabkan penyakit gagap yang menjadi-jadi, Khalid tersebut 215 kerusi boleh menang. - Media Gagapku.

Apa punya malang nasib rakyat Selangor ada Menteri Besar macam ini. Cukup-cukuplah menipu wahai Khalid. Secara logik dan munasabah, kalau nak sangat ke Putrajaya sekalipun, takkan lah BN mampu menang 7 kerusi sahaja.

Kalau betullah seperti yang dikata: “berdasarkan kajian yang dibuat oleh beberapa universiti, Pakatan akan menang 215 kerusi,", beranikah Khalid mendedahkan universiti mana yang membuat kajian terperinci tu? Jelas sekarang ini, rakyat perlu tolak Khalid Ibrahim sekiranya gagal memberikan perincian penyelidikan kepada media dan umum.

Sawan habis dah si Khalid ni, kem Azmin mesti tengah bersorak sakan melihat kebodohan Khalid di hapadan 200 orang penyokong Pakatan Haram di Bandar Tun Razak. Biarlah Bandar Tun Razak tu kembali kepangkuan parti anaknya.

Bagaimana nak menang 215 kerusi kalau sampai sekarang Pakatan masih lagi gagal mencapai kata sepakat krisis pembahagian kerusi? Isu Chegu Bard sebagai contoh, bagai nak gila, orang Penang dibuatnya apabila Pas dan PKR sama-sama berkeras untuk meletakkan calon. Itu belum dikira isu di Alor Star dan beberapa kerusi lagi yang kecoh apabila Anwar membuat pengumuman calon PKR.

Ada yang merajuk, ada yang marah, ada yang terus balik tinggalkan ceramah dan tidak kurang juga ada yang kena boo, jadi rationalnya mana mungkin pakatan pembangkang mampu untuk merampas begitu banyak kerusi sekiranya isu dalaman mereka masih lagi belum selesai.

Kesimpulannya, dari sibuk membuat ramalan yang tak masuk akal, ader baiknya Khalid fikirkan cara terbaik untuk selesaikan masalahnya dengan Azmin, sebab dikalangan para pencacai PKR, isu ini amat merungsingkan.

2 #PRU13 #TolakPR - Pembangkang Ketandusan Isu, Main Isu Air


Menteri Besar Datuk Seri Adnan Yaakob menyifatkan tindakan pihak pembangkang yang memainkan isu gangguan bekalan air di daerah ini bermotifkan politik dan mencari publisiti murahan.

Katanya isu tersebut sengaja digembar-gembur oleh Anggota Parlimen Kuantan, Fuziah Salleh kerana wakil rakyat Parti Keadilan Rakyat (PKR) itu ketandusan isu dan mulai sedar bahawa rakyat kini menolaknya.

"Saya tak nampak ia (masalah air) perlu digembar-gemburkan kerana enjin pam rosak apa nak buat. Sama seperti apabila kita memandu kereta rosak, tak kan nak salahkan pemandu pula.

"Bila masalah air berlaku, saya juga mengalaminya. Tidak mungkin kerajaan sengaja mahu menyusahkan rakyat terutama dekat-dekat Pilihan Raya Umum ke-13," katanya kepada pemberita di sini hari ini.

Sejak seminggu yang lepas pihak pembangkang kerap memainkan isu gangguan bekalan air di daerah ini sehingga mengheret masyarakat mengadakan tunjuk perasaan di hadapan Masjid Sultan Ahmad Shah hari ini.

Mengulas lanjut Adnan berkata masalah bekalan air yang berlaku minggu lalu itu bukan disebabkan ketidakcekapan Pengurusan Air Pahang Berhad (PAIP) atau salah kerajaan, tetapi kerana salah satu daripada tujuh pam di Rumah Pam Sungai Kobat rosak.

Katanya sebelum ini tujuh pam tersebut berfungsi dengan baik bagi membekalkan air kepada kira-kira 500,000 penduduk tetapi satu daripada enjin pam tersebut rosak dan menyebabkan bekalan air yang dipam ke loji penapisan di Semambu berkurangan.

"Kerajaan (negeri) juga menambah tiga lagi rumah pam baru dengan kos sebanyak RM42 juta tetapi hanya dua beroperasi kerana sebuah lagi mengalami kebocoran pada saluran paip.

"Bagaimanapun, masalah tersebut telah selesai kerana pada masa kini sebanyak sembilan pam telah beroperasi manakala sebuah lagi dijangka beroperasi awal bulan depan," katanya.

Adnan juga berkata tuduhan pembangkang dengan menyatakan masalah air di Kuantan berpunca daripada operasi kilang Lynas juga adalah tidak benar dan fitnah sama sekali.

"Kapasiti air yang dibekalkan seluruh daerah ini adalah sebanyak 330 juta liter sehari tetapi hanya digunakan sebanyak 308 juta liter kerana bakinya disimpan.

"Projek Lynas dari kedua-dua fasa hanya membabitkan 0.3 peratus. Malah, sambungan paip ke kawasan perindustrian tidak membabitkan bekalan yang disalurkan kepada penduduk seluruh daerah ini," katanya. - Bernama

0 #PRU13 #TolakPR Krisis Dalaman Komponen Pakatan Petanda Tsunami Bakal Hantui Mereka


Cerita mengenai konflik di kalangan parti komponen Pakatan Rakyat (PAS, PKR, DAP) sememangnya tidak dapat disangkal lagi oleh pimpinan-pimpinan mereka. Walaupun acapkali Anwar Ibrahim, Lim Kit Siang mahupun Hadi Awang cuba ‘berfantasi’ dengan menunjukkan kemesraan di antara mereka, namun realitinya kita dapat lihat betapa konflik yang wujud itu sebenarnya sudah melangkaui tahap kritikal.

Manifestasinya adalah apabila sehingga kini pun, pertikaian berhubung pembahagian kerusi antara mereka masih wujud di mana mereka sendiri tidak menolak kebarangkalian untuk berlakunya pertarungan tiga penjuru di sesetengah kerusi. Tikam-menikam yang berlaku di Johor juga menguatkan lagi andaian betapa huru-haranya keadaan yang bakal wujud sekiranya mereka ditakdirkan membentuk kerajaan di peringkat persekutuan.

Lihat sahaja bagaimana Pengerusi PKR Johor, Chua Jui Meng yang berhempas pulas mengangkat taraf PKR di negeri tersebut ‘diliwat’ oleh Kit Siang dan pimpinan DAP negeri. Sudahlah kerusi Gelang Patah yang diidamkan terpaksa dikorban, setelah diumumkan menjadi calon di Segamat, kena bantah lagi dengan DAP..Betapa bijak kita dapat lihat permainan DAP ini..Tak keterlaluan dikatakan PKR terutamanya Anwar, sudah kena ‘game’ dengan DAP.

Dua perkara tersebut sekadar gambaran betapa krisis di dalam Pakatan itu sangat kritikal sebenarnya. Menambahkan lagi parah parti-parti ini, krisis yang melanda sebenarnya bukan sekadar di kalangan tiga parti tersebut, bahkan konflik dalaman parti masing-masing juga tidak kurang hebatnya. Makanya, kalau dah sesama anggota parti pun berantakan, tak hairanlah jika suasana yang sama juga berlaku di antara ketiga-tiga parti ini.

Antara keretakan dalaman yang paling panas sekali dapat kita lihat adalah yang melibatkan pimpinan PAS Kedah iaitu di antara Menteri Besar, Azizan Razak dengan Exco kerajaan negeri, Phahrolrazi. Peperangan di antara puak penyokong Phahrolrazi dan Azizan Razak dikatakan sejak kebelakangan ini sudah semakin terbuka..sudah tiada rahsia lagi.

Dikhabarkan, selain daripada 11 kawasan kuat PAS yang membantah kedudukan Azizan sebagai Pesuruhjaya PAS negeri, bilik-bilik gerakan di luar kawasan kuat ini seperti Langkawi, Kuala Kedah dan Baling juga telah ditutup bagi menunjukkan protes terhadap beliau dan meminta agar PAS pusat segera campur tangan menanganinya sekiranya mahu mengelakkan jentera parti di kawasan-kawasan tersebut lumpuh pada pilihanraya nanti. Ia seterusnya akan menjejaskan usaha mereka untuk mempertahankan kuasa sebagai pentadbir negeri jelapang padi itu.

Memburukkan lagi keadaan apabila puak-puak yang menyokong Phahrol yang tidak sedar diri dan perasan bagus dengan mengisytiharkan dirinya bersedia menjadi Menteri Besar itu, dikatakan telah memulakan pemberontakan mereka terhadap Azizan. Difahamkan, ‘puak taksub Phahrol’ telah memacakkan bendera PAS berwarna hitam, bukan yang tradisinya berwarna hijau, sebagai tanda protes mereka terhadap kepimpinan Azizan. Malah difahamkan juga, di mana sahaja terdapatnya bendera PAS berwarna hitam, di situ juga terpampangnya kain rentang menolak Azizan sebagai Menteri Besar.

Berdasarkan maklumat sumber, situasi tersebut boleh dilihat di kawasan Sungai Limau dan sekitar parlimen Jerai di mana di kawasan tersebut terdapat banyak kain rentang dan bendera hitam PAS dinaikan. Malah puak pemberontak ini dikatakan akan memasang lebih banyak lagi bendera dank ain rentang di kawasan lain. Malah keadaan yang sama turut dapat dilihat di Baling.

Justeru, melihatkan keadaan ini persoalan yang timbul adalah bagaimana ia akan ditangani oleh pemimpin PAS Pusat? Tindakan bijak harus disegerakan atau risikonya adalah mereka akan kehilangan kuasa di negeri Kedah. Sesuatu yang pastinya tidak diingini mereka daripada berlaku.

Apapun cerita konflik PAS di Kedah ini hanya sekelumit bingkisan daripada puluhan, bahkan tidak keterlaluan dikatakan ratusan konflik dalaman yang cuba dinafikan pimpinan tertinggi Pakatan. Ini belum diselitkan lagi mengenai konflik dalaman DAP Johor yang menolak campur tangan ‘Lim Dynasty’ di negeri tersebut. Juga, jangan dilupa mengenai ahli Parlimen PKR yang ‘berhijrah’ beramai-ramai meninggalkan parti itu sedikit waktu dulu.

Keadaan ini nyata berbeza dengan harmoni yang wujud di dalam Barisan Nasional. Hubungan yang wujud di antara parti-parti komponen dilihat begitu jitu sekali di mana kesepakatan yang sejati telah benar-benar ditonjolkan. Perselisihan yang timbul diselesaikan secara profesional dengan tidak ada isu berbangkit selepas itu. Tidak seperti Pakatan yang mana boleh dikatakan hanya pimpinan tertingginya sahaja yang syok sendiri kononnya mencapai kata persetujuan sedangkan di peringkat akar umbi terus bercakaran.

Apa yang dapat disimpulkan di sini ialah keadaannya kini boleh dikatakan sudah terbalik..Umno dan komponen lain BN yang dahulunya didakwa pembangkang sebagai terkenal dengan sikap tikam belakangnya, kini dilihat lebih bersatu padu berkat daripada dasar transformasi janaan Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Razak.

Manakala di peringkat Pakatan pula, sejak ‘tsunami suam-suam kuku’ melanda landskap politik negara pada 2008, majoriti pemimpin mereka dari peringkat tertinggi hingga ke sekecik-kecik anak sudah dikuasai dengan sifat gila kuasa. Buruan utama mereka ketika ini hanyalah mahukan kuasa. Sejak 2008, hampir kesemua mereka ini ‘perasan’ yang diri mereka layak untuk bergelar YB..Lantas tidak hairan mengapa kini bunga-bunga tsunami bakal melanda mereka pula sudah kelihatan...

0 #PRU13 #TolakPR Kit Siang Mengamuk Dengan Anwar


Kecelaruan di dalam Pakatan Rakyat nampaknya semakin hari semakin parah dan bukannya semakin pulih. Jika sebelum ini PR dilihat sebagai sebuah kapal dengan tiga nakhoda, tetapi kini parti itu seolah-olah tidak mempunyai nakhoda langsung.

DAP yang begitu dominan juga nampaknya semakin buntu apabila pemerintahan cara kuku besi dan kilas tangan mereka sudah tidak lagi menjadi.

Hari ini, kita tidak tahu lagi siapa yang sebenarnya menerajui PR. Masing-masing pemimpin tertinggi parti dilihat suka-suka menukar dan mengumumkan calon masing-masing tanpa berunding dan tanpa mengambil kira sentimen akar umbi.

Tindakan menukar-nukar kerusi kerana terlebih yakin kini mula memakan diri apabila keyakinan yang dirasai itu terbukti tidak berasas sama sekali. Kehadiran yang dingin di ceramah-ceramah dan kunjungan yang tidak bersambut membuktikan bahawa PR tidak diterima di kawasan terbabit. Jika ceramah mendapat sambutan pula, kita tetap menyaksikan perebutan kerusi antara ketiga-tiga parti atau penolakan calon oleh akar umbi.

Lim Kit Siang adalah antara yang membuat keputusan untuk menukar kawasan iaitu dari Ipoh Timur, Perak ke Gelang Patah, Johor.

Tujuannya ialah untuk mencabar MCA serta menggerunkan BN, sekali gus merampas Johor. Anwar pula pada awalnya dilaporkan akan bertanding di Perak. Dengan cara ini kedua-dua negeri akan dapat dirampas, di samping mengekalkan Pulau Pinang, congak mereka.

Walaubagaimanapun, perkembangan semasa di kedua-dua negeri menyedarkan mereka bahawa mereka tidaklah begitu bijak dalam mengatur strategi. Malah, lebih malang lagi apabila sesama pemimpin tertinggi, termasuk bakal Perdana Menteri mereka juga tidak boleh dipercayai.

Kit Siang kini tersedar bahawa beliau sebenarnya berhadapan dengan ‘dirinya’ sendiri apabila berhadapan dengan Anwar. Sikap putar belit dan kukubesi kedua-duanya tidak memungkinkan mereka bekerjasama dengan baik.

Oleh itu, walaupun, keputusan untuk Anwar bertanding di Perak adalah keputusan bersama antara para pemimpin tertinggi PR, namun apa yang terjadi ialah Anwar dengan sesuka hati menukar fikiran untuk bertanding di Permatang Pauh, kawasan selamatnya.

Sedangkan keputusan awal untuk ‘lari’ dari Permatang Pauh adalah kerana kurang yakin dapat menang besar di sana. Namun, memandangkan keadaan adalah jauh lebih bahaya di Perak, maka Anwar memilih untuk kembali ke tempat asal pula tanpa berunding dengan sesiapa.

Inilah yang membuatkan Kit Siang mengamuk sehingga mengeluarkan kata-kata, “biar kalah, biar mati!” Jelas, ia adalah luahan kemarahan yang tidak dapat dibendung lagi. Seolah-olah sudah putus asa, itulah saja yang dapat dilihat dari riak wajah diktator DAP ini.

Mungkin kita wajar memuji Anwar kerana mampu menjatuhkan moral seorang kiasu sehingga begitu sekali. Setelah berdekad-dekad berpolitik, jarang sekali atau hampir tidak pernah kita melihat Kit Siang gagal mengawal diri. Kit Siang bagaikan sudah mengaku kalah setelah menyedari yang beliau gagal sama sekali untuk mengawal Anwar, mahupun PAS di saat-saat akhir.

Kedua-dua parti sekutu DAP itu nampaknya membawa hal sendiri dalam menentukan calon dan kerusi dan tiada siapa lagi yang merujuk kelulusan DAP. Lebih malang bagi Kit Siang apabila pemimpin DAP sendiri ada yang meletakkan jawatan akibat tidak puas hati dengannya.

Nampaknya, kelicikan Anwar dan kebodohan PAS benar-benar membuat seorang kiasu menjadi bingung.

Oleh itu, pesan kita pada Kit Siang, jangan sekali-kali percaya kepada penipu seperti Anwar dan jangan sekali-kali merendah-rendahkan kebodohan PAS. Orang bodoh dan penipu sememangnya sukar untuk dijangka kerana mereka mampu berbuat apa saja.

0 #PRU13 #TolakPR - Orang No. 2 DAP Sabah Keluar Parti


KOTA KINABALU - DAP Sabah hari ini menerima tamparan apabila Naib Pengerusinya, Edward Ewol Mujie bertindak keluar parti dan menyertai parti Pertubuhan Pasokmomogun Kadazandusun Murut Bersatu (UPKO).

Edward yang menyerahkan sendiri borang keahliannya kepada Presiden UPKO, Tan Sri Bernard Dompok dalam satu majlis di Kampung Putaton di sini, merupakan individu berpengaruh DAP Sabah yang kedua dalam masa seminggu bertindak meninggalkan parti itu.

Minggu lalu, Ketua DAP Kepayan di sini, Stephne Jimbangan bertindak demikian bersama 128 penyokongnya dan menyertai UPKO.

Edward berkata, antara penyebab utama tindakan nekadnya itu adalah kerana tertarik dengan usaha gigih tiga parti utama komponen Barisan Nasional (BN) di Sabah, iaitu UPKO, Parti Bersatu Sabah dan Parti Bersatu Rakyat Sabah untuk menyatukan etnik Kadazandusun Murut melalui program 'Gelombang Tataba' (Perpaduan). - UTUSAN ONLINE

Thursday, April 11, 2013

1 #PRU13 #TolakPR - Fauziah Toron Mulut Ayam



Apa lagi yang perlu kita ceritakan mengenai Mantan Ahli Parlimen Kuantan ini selain dari suka menyebarkan khabar angin yang bukan – bukan?

Sejak dia menjejakkan kaki sebagai Ahli Parlimen dalam Pilihan Raya Umum yang lalu, Fuziah jelas gagal menjalankan tugasnya sebagai seorang wakil rakyat.

Selama 5 tahun berlalu, tidak ada satu pun khidmat masyarakat yang dihulurkan oleh Fuziah selain dari menyebarkan fitnah terhadap kilang Lynas.

Beliau membuat dakwaan kononnya kilang tersebut merbahaya kepada penduduk dan pernah menyamakan kilang itu dengan reaktor nuklear.

Kenyataan tersebut menjadi hangat tatkala Tsunami melanda perairan Jepun dan membocorkan beberapa reaktor Nuklear yang berada di Fukushima.

Fuziah juga turut menimbulkan panic dikalangan rakyat dengan menyamakan kilang memproses nadir bumi di Gebeng dengan kilang ARE di Bukit Gambang, Perak.

Namun, disebalik tohmahan yang dilemparkan oleh Fuziah selama 5 tahun kebelakangan ini gagal diserta dengan sebarang bukti sehingga ke hari ini.

Malah, pihak mahkamah juga telah menolak injuksi yang difailkan oleh Pertubuhan NGO, Save Malaysia Stop Lynas (SMSL) dengan alasan yang sama.

Maka jelas. Apa yang dilakukan oleh Fuziah selama hari ini hanya tuduhan – tuduhan kosong semata – mata untuk memburukkan imej Kerajaan.

Disebalik tohmahan yang dilemparkan itu, Fuziah pernah mengakui yang beliau tidak larat melayan kerenah rakyat yang datang ke pejabatnya saban hari.

Beliau sendiri pernah menyatakan perkara tersebut didalam media dan dilaporkan oleh The News Strait Times yang menyebut:

Fuziah had also admitted to having bitter experiences with her constituents -- she claimed that some of them were only interested in getting financial assistance from her.

(Fuziah juga pernah mengakui mengalami pengalaman pahit dengan pengundinya – beliau mendakwa kebanyakkan diantara mereka hanya berminat untuk mendapatkan bantuan kewangan sahaja darinya.)

Nah! Jika rakyat datang meminta apa sahaja bantuan sekali pun, bukankah sudah menjadi kewajipan bagi dia untuk membantu mereka sebaik mungkin?

Bukankah Pakatan Rakyat selama hari ini sering mendabik dada mengatakan yang mereka ini Harapan Rakyat? Habis, kenapa pulak Fuziah nak merungut tak tentu arah?

Sekarang rakyat sendiri perlu berfikir dengan sepenuh hati. Adakah mereka mahu pemimpin yang benar – benar mampu membela rakyat atau mereka mahu pemimpin yang hanya tahu merungut setiap kali bantuan diminta? Kalau setakat jadi Haprak Rakyat, baik tak payah!!!

22 #PRU13 #TolakPR - Mari Tengok Video Mustapha Ali Dan Awek Indon


Ini dia video yang di tunggu sudah keluar..... Huncur PAS!!!!! http://youtu.be/Mf5PgVYS27A

0 #PRU13 #TolakPR - 'Semua Salah UMNO' Makan Diri Puak Pembangkang!


SUDAH menjadi lumrah, apa sahaja masalah dalaman parti pembangkang, pemimpin mereka akan sepantas kilat menuding jari kepada UMNO dan Barisan Nasional (BN).

Walaupun taktik seperti itu sudah menjadi bahan lucu ramai kerana terlalu kerap diulang, apa lagi pilihan yang ada untuk mereka kerana bagi mengakui kesilapan sendiri, ibarat jauh panggang dari api.

Terbaharu mengenai kemelut dalam Parti Keadilan Rakyat (PKR) Pahang yang semakin hari semakin meruncing apabila ramai pemimpin dan bekas pemimpin parti itu menyuarakan hasrat mahu bertanding Bebas.

Segalanya berpunca daripada rasa tidak puas hati mereka kepada pucuk pimpinan PKR terutama di peringkat negeri iaitu Pengerusinya, Datuk Fauzi Abdul Rahman.

Bagaimanapun, seperti dijangka, Penasihat PKR, Datuk Seri Anwar Ibrahim yang berada di Kuantan kelmarin dengan pantas sebaik sahaja diajukan soalan tersebut oleh pemberita menuding jari kepada UMNO sebagai punca.

"Ini bukan isu, kita dah boleh agak. Banyak wang melayang, kita dah dengar sebulan lalu taktik ini akan digunakan UMNO, beli sebanyak mungkin pemimpin PKR," kata Anwar.

Apabila diajukan kepada Ketua Cabang PKR Paya Besar, Zahari Mamat yang mengumumkan akan bertanding Bebas, beliau tidak terkejut sama sekali dengan jawapan Anwar itu.

"Kita tahu siapa Anwar. Sejak dari dulu lagi, apabila ada kalangan pemimpin PKR yang bertanding Bebas, cepat-cepat mereka akan kata UMNO bagi duit.

"Tak ada apa nak dihairankan. Kalau nak pecat keahlian pun, pecatlah. Kita reda. Sebab tujuan kita buat macam ini kerana mahu memperbetulkan pucuk pimpinan.

"Cuma saya nak beritahu, tunggulah, bukan saya seorang, ramai lagi pimpinan PKR di Pahang akan bertanding Bebas selagi masalah sebenar tidak diatasi," katanya.

Ironinya sewaktu memperkenalkan Fauzi sebagai calon di Parlimen Indera Mahkota minggu lalu, Anwar sendiri dapat mendengar dengan jelas bagaimana sekumpulan penyokong pembangkang secara terbuka mengejek pemilihan kenalan lama beliau itu.

Malah bekas Timbalan Pengerusi PKR III Pahang, G. Ramponusamy yang telah mengumumkan akan bertanding atas tiket Bebas di Parlimen Indera Mahkota berulang kali menegaskan tindakan yang diambilnya itu kerana tidak berpuas hati dengan pucuk pimpinan negeri.

Bagaimanapun suara Ramponusamy yang terlibat mengasaskan PKR Pahang tidak diendahkan sebaliknya, Fauzi yang meninggalkan UMNO dan menyertai PKR selepas tsunami politik Pilihan Raya Umum 2008 mendapat tempat lebih baik di sisi Anwar.

1 #PRU13 #TolakPR U-Turn Lynas : Khairy Selar Anwar Lidah Bercabang...


Ketua Pemuda Umno, Khairy Jamaluddin hari ini menyelar sikap lidah bercabang Anwar Ibrahim yang membuat U-turn terhadap isu Lynas....

Berikut adalah petikan dari Facebook Khairy (link https://www.facebook.com/khairykj)

Ingat lagi tak ucapan powerrrr Anwar Ibrahim pada 26 Februari, 2012 sempena Himpunan Hijau 2.0 di Kuantan?
Kalau tak ingat, boleh tonton rakaman ini http://www.youtube.com/watch?v=fema1U2cXH0


Kemain Anwar janji. “Hancur, hancur! Hancur Lynas!” “Sebaik sahaja mengambil alih Putrajaya, Lynas akan dibatalkan!” Pung Pang Pung Pang!

Dalam manifesto Pakatan pun disebut “Pakatan Rakyat akan menghentikan serta- merta operasi Lynas di Gebeng, Pahang.” Tidak disebut “tetapi” “walaubagaimanapun” atau “namun begitu”.

Apabila berdepan dengan media asing pula, irama Anwar sudah jauh berbeza. Dalam satu temubual bersama The Sydney Morning Herald, sebuah akhbar Australia, pada 7 Mac, 2013, Anwar telah kata walaupun beliau akan menghentikan operasi Lynas kalau menang PRU13, kilang itu boleh dibuka semula bila kajian yang memihak kepada Lynas dapat dibuat.

Inilah maksud lidah bercabang. Depan Himpunan Hijau jadi Hero Alam Sekitar. Depan media asing tak nak menjejaskan pelaburan dan imej beliau sebagai pemimpin kelas dunia.

Mungkin ada pencacai beliau yang akan pertahankan kenyataan tersebut dengan hujah “Itu kenyataan bersyarat, lah!”

Mari kita tengok apa orang kuat anti-Lynas, Fuziah Salleh, bekas Ahli Parlimen Kuantan dari PKR, kata pada boss beliau.

“Even if the plant is proven safe after we close its operation and conduct proper procedure on it, Lynas should not be here.”

“As an MP, I have done my research and study this issue thoroughly, which is why I say I will have to disagree with Datuk Seri Anwar on the matter,” she added.

“I believe he (Anwar) is under pressure after being posed repeatedly on the issue of the safety of Lynas. Besides I wasn’t there to advise him as well.”

“He might have overlooked on the issue of the location for Lynas.”

Petikan dari http://www.mole.my/content/fuziah-disagrees-anwar-lynas-shouldnt-be-here

Rasa tak perlu saya terjemahkan kenyataan Fuziah. Jelas dan nyata, beliau pun kecewa dengan U-TURN Lynas!

2 #PRU13 #TolakPR Guan Eng Tertekan! Minta Anwar, Hadi Selesai Kes Rebut Kerusi PKR, PAS


Setiausaha Agung DAP, Lim Guan Eng meminta Penasihat Parti Keadilan Rakyat (PKR), Datuk Seri Anwar Ibrahim dan Presiden Pas, Datuk Seri Abdul Hadi Awang menyelesaikan masalah perebutan untuk bertanding di kerusi Dewan Undangan Negeri (DUN) Sungai Acheh antara PKR dan Pas.

Guan Eng berkata, DAP tidak terlibat dalam perbincangan antara kedua-dua parti berkenaan tentang perkara itu sebelum ini yang menemui jalan buntu. - UTUSAN ONLINE

Kah! kah! kah! Macam mana nak jadi pemerintah kalau asyik nak berebut kerusi je.... Hal kecik macam ni pun tak boleh selesaikan!

0 #PRU13 PAS Letak Calon Rentap Chegu Bard


Kalau nak kira ini sudah 'perang terbuka' antara PAS dan PKR.Mana tidaknya belum panas Badrul Hisham Shahrin @ Chegu Bard diumum sebagai calon PKR di kerusi Dewan Undangan Negeri Sungai Acheh ,Pulau Pinang...PAS celah masuk umum calonnya sendiri di tempat sama.

Rabu malam,Yusni Mat Piah, Ketua Pemuda PAS Pulau Pinang telah diumumkan oleh Pesuruhjaya PAS negeri itu Datuk Salleh Man sebagai calonnya.

Selasa malam Pengerusi PKR negeri Datuk Mansor Othman umum Chegu Bard sebagai calon di situ.

Kata Salleh keputusan letak Yusni di situ adalah muktamad selepas berbincang dengan pimpinan PAS di Kuala Lumpur.

Yusni pula dakwa kerusi berkenaan asalnya milik PAS dan dipinjamkan kepada PKR semasa pilihanraya umum 2008.

Jika PKR tidak mahu berganjak maka akan berlaku pertandingan tiga penjuru bila BN umum calon kelak.

Polimek kerusi Sungai Aceh ini agak mengejutkan dan jelas mengambarkan ada yang tidak beres dalam hubungan antara PKR dan PAS di negeri itu.

-Agendadaily

0 #PRU13 #TolakPR 7 Pemimpin Cawangan DAP Umum Sokong BN


TAMPIN - DAP Negeri Sembilan mendapat tamparan hebat apabila tujuh pemimpin kanan peringkat cawangan parti itu malam tadi mengisytiharkan sokongan terhadap Barisan Nasional (BN) pada Pilihan Raya Umum Ke-13 (PRU-13).

Kumpulan terbabit yang diketuai oleh Naib Pengerusi DAP Cawangan Ladang Paroi, David Dass Aseerpatham merupakan individu terawal yang membantah dan membuat laporan berhubung pemilihan Jawatankuasa Tertinggi Pusat (CEC) parti itu hujung tahun lalu.

Selain David, enam lagi yang menyatakan pendirian mereka ialah Setiausaha DAP Cawangan Ladang Paroi, Mahendran Krishnan; Pengerusi DAP Cawangan Desa Dahlia Senawang, Richard Francis dan Naib Pengerusinya, Jesu Dason; Setiausaha DAP Cawangan Ladang Regent, Tampin, Chelvam Kathan; Naib Pengerusi DAP Cawangan Ladang Regent, M. Subramaniam dan Setiausaha DAP Cawangan Desa Dahlia, Senawang, S. Karthiyaini.

Kesemua mereka yang mengaku masih menjadi ahli DAP, sebelum ini telah membuat laporan ke pejabat Pendaftar Pertubuhan (ROS) berhubung penipuan dalam isu CEC tersebut.

Sementara itu David berkata, sebab utama beliau dan rakannya menyokong BN kerana manifesto BN yang dilancarkan Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak.

"Kami semua sokong BN pada PRU-13 ini selepas melihat manifesto BN adalah aku janji tulen, yang nyata membela kaum India berbanding pembangkang yang tidak mengiktiraf itu sebagai aku janji," katanya pada sidang akhbar di Ladang Regent, Gemencheh, dekat sini malam tadi.

Katanya, mereka telah lebih 24 tahun bersama DAP namun hasilnya tidak memihak kepada kaum India.

"DAP membisu dalam isu CEC dan bercakap soal salah taip. Hari ini, isu salah taip dan silap kira timbul lagi dalam pembikinan projek mega DAP termasuk terowong yang menelan belanja berbilion ringgit itu.

"Ketua Menteri, Lim Guan Eng macam budak sekolah, kamu mentadbir negeri, takkanlah asyik silap kira dan silap taip,'' katanya.

Tambah David lagi, Guan Eng juga sering 'diselamatkan' oleh bapanya, Lim Kit Siang dan sebab itulah ahli akar umbi menggelarkan DAP pada hari ini parti penuh dengan sandiwara kerana di dalamnya terdapat bintang "Bollywood" dan "Hong Kong".

David berkata, beliau dan rakan-rakannya akan menjelajah ke seluruh negeri untuk mendekati kaum India dan menjelaskan mengapa mereka menyokong BN dan menceritakan pengalaman 'ngeri' berada dalam DAP, sehingga kaum India dipermain-mainkan.

"Saya percaya, lambat laun kami akan dipecat sebagai ahli DAP. Tunggulah masa yang sesuai untuk kami keluar beramai-ramai daripada DAP ini. Ahli kami di peringkat cawangan juga akan turut sama dibawa menyokong BN dalam PRU-13 ini,'' katanya.

Pada majlis itu juga, beliau turut menerima borang keahlian Persatuan Penyokong BN kaum India Negeri Sembilan daripada penasihatnya, Mohamad Hafidz Jafelis. - UTUSAN ONLINE



1 #PRU13 #TolakPR : Kehabisan Modal... Nurul Izzah Main Isu Lapok!


Ekoran kehabisan modal untuk menarik minat orang ramai, Naib Presiden Parti Keadilan Rakyat (PKR), Nurul Izzah Anwar terpaksa menjaja isu-isu lapok dan basi ketika mengadakan ceramah politik di Projek Perumahan Rakyat (PPR) Pantai Ria, malam tadi.

Selain membangkitkan semula isu National Feedlot Corporation (NFC) yang telah menjadi kes mahkamah, anak Ketua Pembangkang itu juga terus menabur janji untuk menghapuskan Perbadanan Tabung Pendidikan Tinggi Nasional (PTPTN) jika pembangkang dapat merampas Putrajaya.

Beliau turut menggunakan modal manifesto Barisan Nasional (BN) sebagai meniru manifesto pembangkang walaupun kenyataannya aku janji yang dilancarkan Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak itu jauh lebih realistik.

"Mereka (pemimpin BN) yang mendakwa banyak tenaga dan kepakaran tetapi meniru kita. Idea kita mereka guna," katanya dalam ceramahnya sempena pelancaran bilik gerakan mengundi pakatan pembangkang, yang dihadiri kira-kira 100 orang itu.

Bagaimanapun Nurul Izzah tidak menjelaskan dengan mendalam perkara-perkara terkandung di dalam manifesto BN yang dikatakan menciplak idea pembangkang.

Sementara itu, pengarah filem dan drama, Adam Hamid yang kini berceramah di pentas pembangkang turut menggunakan peluang bagi menghentam membuta tuli terhadap kerajaan BN, termasuk menuduh mengundi parti itu sebagai satu dosa.

Malah beliau mendakwa 80 peratus golongan artis di negara ini menyokong pembangkang tetapi tidak berani untuk tampil ke hadapan kerana bimbang sukar ‘mencari makan’.

Sebelum ini Presiden Persatuan Seniman Malaysia (Seniman), Zed Zaidi mengaku ramai kalangan artis menjadi penyokong pembangkang keran dipengaruhi oleh rakan-rakan artis yang menjadi ejen kepada parti-parti berkaitan.

Bagaimanapun, pelakon itu berkata, bilangan artis yang menyokong pembangkang kini sudah berkurangan sejak kerajaan memperkenalkan skim insurans kepada golongan itu serta membawa pelbagai pendekatan lain untuk mereka. - UTUSAN ONLINE


0 #PRU13: Senarai Calon PAS Negeri Sembilan


Pas Negeri Sembilan mendahului rakan parti dalam pakatan pembangkang apabila mengumumkan kesemua calonnya yang akan bertanding pada Pilihan Raya Umum Ke-13 (PRU-13).

Pengumuman itu dibuat oleh Pesuruhjaya Pas negeri, Mohamad Taufek Abd. Ghani dalam satu majlis di cawangan Pas Bukit Kerdas, Batu Kikir dekat sini malam tadi.

Berikut adalah senarai calon Pas di Negeri Sembilan:

DEWAN UNDANGAN NEGERI:

* Mohamad Taufek Abd. Ghani (Pesuruhjaya Pas negeri) - Paroi

* Nor Anif Selamat - Sungai Lui

* Dr. Rosli Yaakop - Klawang

* Abd. Rahman Ramli - Serting

* Zulkefly Mohamad Omar - Lenggeng

* Zaharuddin Othman - Senaling

* Nor Azman Mohamad - Johol

* Kamarol Ridzuan Mohd. Zain - Chembong

* Mohd. Noor Yassin - Gemencheh

* Ramli Ismail - Bagan Pinang

* Ghazali Mohd. Shom - Kota

* Mohd Khairil Anuar Wafa (Ketua Pemuda Pas negeri) - Labu

PARLIMEN:

* Wan Aishah Wan Ariffin - Jempol

* Zakaria Khalim - Tampin

* Aiman Athirah Al-Jundi - Jelebu

Untuk rekod, Negeri Sembilan mempunyai 36 kerusi DUN dan lapan kerusi Parlimen. -Utusan

Undi PAS Itu Haram... Baca di sini...

0 #PRU13 Kubur Besar Pembangkang Sudah Disediakan!


SPR telah pun menetapkan 20 April sebagai hari penamaan calon, manakala 5 Mei 2013 ditetapkan sebagai hari pengundian. Tarikh 30 April 2013 untuk proses pengundian awal (pengundi pos) yang terdiri daripada anggota tentera, polis, kakitangan SPR dan pengundi luar negara.

Dengan penetapan tarikh ini bermakna ia akan menyemarakkan lagi bahang Pilihan Raya Umum Ke-13 (PRU13) dan kempen perang bendera akan memasuki fasa yang lebih meriah sementara menantikan hari penamaan calon dan pengundian.

Namun demikian belum pun tiba tarikh-tarikh itu, suasana politik semasa sudah agak hangat apabila sana sini ramai pemimpin politik khususnya dari PR sibuk bercakaran sesama sendiri kerana merebutkan kawasan yang ingin ditandingi.

DAP yang merupakan abang besar dalam PR semakin berani menerjah kawasan yang sepatutnya ditandingi oleh PKR, PAS yang terasa dipijak-pijak selama ini mula menonjolkan belangnya menuntut diri dihormati. PKR yang terasa besar dari yang lain makin terasa cabaran rakan-rakan sepakatan.

Kebanyakan kawasan yang direbut dianggap selamat dan bakal membawa pemimpin PR menuju puncak, tapi hakikat kawasan yang sama boleh berubah menjadi kubur besar untuk mereka tak pula terdetik di hati sesiapa.

Tak berapa lama dulu, Ketua Umum PKR Anwar Ibrahim pernah mengisytiharkan lebih 90% nama-nama calon PR sudah selesai. Tapi hakikat yang berlaku gayanya seperti 10% sahaja yang benar-benar sudah muktamad dan baki 90% lagi masih berkecamuk berebut sesama sendiri.

Seandainya benar sudah wujud persetujuan yang kononnya sudah dicapai dan dimuktamadkan, maknanya kini ia sengaja dilanggar gara-gara kehendak nafsu masing-masing yang semakin menggila. Macam ini punya gaya jangan diharap PR mampu mentadbir negara dengan sebaiknya.

Dari utara sampai ke selatan, dari timur ke barat, masing-masing parti dalam PR sibuk bertelagah sesama sendiri, kerana apa?. Tak lain tak bukan kerana setiap parti dalam PR merasakan inilah masanya untuk menuju puncak dengan menaruh harapan bahang tsunami PRU 12 2008 dulu akan berterusan.

Para penyokong yang dulunya mengharap pada PR kini tambah meluat melihat keangkuhan dan sikap tamak yang menguasai pimpinannya. Baru diuji sedikit kuasa sudah pandai lupa diri.

DAP, PKR dan PAS sudah lupa hakikat letak duduknya mereka saat ini bukannya atas kekuatan sendiri. Mereka lupa setiap yang naik mendadak jatuhnya akan merudum cepat menyembah bumi.

Jika diamati corak dan trendnya, PRU13 bukan lagi satu gelanggang yang menjanjikan keuntungan untuk PR. Ia jauh berbeza dengan suasana PRU 12 yang lalu. Kecenderungan pengundi Melayu Islam dan India kini ternyata lebih solid bersama BN.

Pengundi Cina yang dianggap deposit PR kini sedang dalam persimpangan dilema, tanpa sokongan majoriti Melayu Islam dan India kepada PR ia ibarat pertaruhan yang berisiko tinggi - untung sabut timbul, untung batu tenggelam.

Justeru itu tak mustahil, PRU13 akan menyaksikan ramai pemimpin PR yang mendadak naik dulu bakal jatuh terhumban. Sekiranya ini menjadi realiti, maka PRU13 bakal mencatat rekod sebagai kubur besar untuk pimpinan pembangkang.

Wednesday, April 10, 2013

0 KL Sesak, Banjir Kilat!






Hujan lebat selama sejam yang melanda Lembah Kelang sejak 5.30 petang, menyebabkan beberapa kawasan dilanda banjir kilat.

Antara kawasan yang terjejas termasuk Jalan Tun Razak, Jalan Parlimen, Jalan Duta, Jalan Pudu, Jalan Cheras Lama, Jalan Chan Sow Lin dan Jalan Segambut.

Jurucakap Bilik Gerakan Bomba dan Penyelamat Kuala Lumpur berkata, hujanlebat dan banjir kilat itu menyebabkan keadaan trafik sekitar ibu negara sesakteruk di beberapa laluan utama.

"Antara jalan yang mengalami kesesakan teruk adalah Jalan Tun Razak, Jalan Duta, Jalan Mahameru, Jalan Kuching dan Lebuhraya Persekutuan," katanya ketika dihubungi Bernama.

Beliau berkata sehingga kini, terdapat satu laporan membabitkan pokok tumbang di pekarangan parkir Masjid Negara dan pihak bomba serta petugas Dewan Bandaraya Kuala Lumpur sedang mengalihkan pokok berkenaan.

Katanya, tiada laporan kemalangan jiwa dilaporkan dan pemantauan kini dilakukan di beberapa kawasan yang dilanda banjir kilat.

Jurucakap itu turut menasihatkan orang ramai agar mengambil langkah berjaga-jaga dan segera melaporkan kepada pasukan keselamatan jika kawasan rumah mereka dilanda banjir kilat. -Bernama

1 #PRU13 #TolakPR - Tikam Belakang Anwar... Ternyata Hadi Masih Idam Jadi PM...


Presiden Pas, Datuk Seri Abdul Hadi Awang terus bermain politik dengan rakan Pakatannya apabila enggan mengulas lanjut siapa akan jadi PM sekiranya Pakatan menang.

Dikala Dap dan PKR sudah sepakat menamakan Anwar Ibrahim sebagai calon PM, Hadi yang turut bercita-cita menjadi PM, terus membisu enggan menamakan calon PM Pakatan sekiranya menang PRU13.

Terbaru, ketika program Bicara Minda anjuran Sinar Harian, Hadi hanya mampu memberi alasan, beliau tidak boleh mendahului rakyat dalam membuat keputusan siapa bakal PM sekiranya BN tewas. Kononya menghormati sistem Raja Berperlembagaan.

Isu siapa PM ini bukan baru bagi pakatan. Pada suatu ketika dulu, Hadi pernah turut bersetuju untuk menerima Anwar sebagai PM sekiranya berjaya ke Putrajaya.

Setelah diasak teruk oleh akar umbi, Hadi mengatakan ianya belum dimuktamadkan lagi dan Pas perlu menang besar sebelum memikirkan siapa bakal jadi PM.

Setelah sekian lama isu ini reda, ianya sekali lagi meletus di Muktamar Pas di Kelantan pada November lepas, apabila pemimpin dari Dewan Muslimat dan Dewan Ulama Pas mencadangkan Hadi dilantik sebagai PM.

Maka bersilat pemimpin-pemimpin Pakatan memberi penerangan kepada akar umbi masing-masing untuk menunjukkan mereka telah sepakat.

Terdahulu, Pas sebelum ini dikatakan telah berunding secara sulit untuk meletakkan pemimpin veteran Umno, Tengku Razaleigh Hamzah sebagai calon PM manggantikan Anwar yang dilihat terlalu banyak skandal dan kontroversi.

Difahamkan penentangan untuk menolak Anwar sebagai calon PM sangat kuat di dalam Pas sehingga dikatakan pemimpin tertinggi Pas menyatakan HARAM bagi Anwar untuk meminta jawatan PM dari Pas.

Majlis Syura Ulama Pas, dalam perbincangan tertutup baru-baru ini juga telah sepakat menolak Anwar sebagai PM dan akan melantik calon luar untuk menggalas tugas tersebut.

Tapi dalam kesibukan Pas untuk menjadi PM, mereka tidak sedar mereka hanya bertanding 70 daripada 222 kerusi yang dipertanding dan membiarkan Pkr dan Pas mengambil yang selebihnya.

Hadi, Anwar dan Kit Siang tidak perlu putar belit bila jawab soalan wartawan. Semua orang dah tahu sebenarnya mereka tak ada jawapan yang objektif langsung. Menangkan dulu baru fikir siapa nak jadi PM? Mana boleh! Anwar? Hadi? Lim Kit Siang? Sorang pun tak cukup bagus untuk jadi PM Malaysia.

0 #PRU13 #TolakPR - Tiada Kata Sepakat.... Kerana Kuasa Pembangkang Bergaduh, Bertekak Sesama Sendiri



Berbulan-bulan pembangkang menyalak di ceramah-ceramah mereka, Perdana Menteri seorang yang penakut kerana tidak berani membubarkan parlimen.

Dituduhnya Najib sedang merancang untuk mencetuskan huru-hara yang akan menyebabkan wujudnya darurat sebelum pilihan raya dilaksanakan.

Difitnahnya, pencerobohan tentera sultan kiram merupakan satu sandiwara umno sedangkan pengawal keselamatan kita bermatian-matian berjuang mempertahankan negara.

Tetapi segala fitnah itu terjawab apabila Najib mengumumkan pembubaran parlimen lebih awal pada 4 April 2013 sedangkan beliau mempunyai tempoh sehingga 28 April 2013sebelum parlimen terbubar dengan sendirinya.

Maka bertepuk tanganlah para jentera pembangkang kerana mereka sudah menunggu saat parlimen dibubarkan. Persediaan mereka selama berbulan-bulan kini akan digerakkan sepenuhnya.

Hah!!! Najib dah bubar parlimen!!! Bertempiaran pemimpin-pemimpin pembangkang ke sana sini cuba menyelesaikan masalah pembahagian kerusi Pakatan.

Rupa-rupanya pembangkang masih belum memuktamadkan isu pokok pembahagian kerusi di antara mereka. Selama ini mereka gelar Najib penakut bubar parlimen hanya sekadar 'Reverse Psycology' supaya Najib melewatkan pembubaran parlimen. Haramjadah.

Menjelang PRU13, Pakatan Rakyat dilihat semakin berkecamuk sesama sendiri kerana berebut kerusi. Hampir semua negeri pembangkang hadapi masalah pertindihan kerusi. Ini yang mereka kata bersedia untuk pilihan raya? Hahahaa...

Kita ambil contoh dari negeri paling utara, Perlis. Setelah berhempas pulas memujuk mufti Perlis untuk menjadi calon, harapan PKR musnah untuk melihat Dr. Juanda bertanding atas tiket parti itu apabila Pas enggan memberi kerusi parlimen Kangar.

Kita pergi ke negeri yang paling selatan pula, Johor. Perebutan kerusi yang bermula di Gelang Patah kini sudah merebak sehingga ke Segamat.

Negeri Selangor yang selama ini cuba menggertak kerajaan pusat untuk membubar DUN lebih awal, sehingga kini masih belum mengumumkan nama calon. Khalid Gagap selaku MB juga masih tidak tahu nasib sama ada bertanding atau tidak.

Isu pemilihan calon saja dah timbulkan banyak masalah kepada Pakatan. Camna nak tadbir negara Pakatan oiiii?

Inilah jadinya bila 3 parti tak sehaluan berlakon “bersatu” padahal bertekak sesama sendiri.

Kalau isu calon pun tak selesai dan bergaduh, camna nak ke Putrajaya?

3 #PRU13 #TolakPR - Perang Rebut Kerusi PR Semakin Menuju Kehancuran


Nampaknya, semakin dekat pilihanraya, semakin ghairah berkempen, semakin celaru Pakatan Rakyat jadinya. Hampir di semua negeri dan semua kawasan akan berlaku perebutan kerusi, ketidakpuasan hati dan sakit hati.

Di Kedah, DAP telah diketepikan oleh PAS. Di Perlis, PKR telah dipermainkan oleh PAS. Di Johor, DAP telah mengenepikan DAP sendiri dan juga PKR. Di Selangor dan Pahang, PKR bermain tolak-tolak sesama sendiri. Di Terengganu PAS dan PKR berhempas pulas menepis dan menekan sesama sendiri. Di Perak, kita menyaksikan ‘pertandingan pencak-silat kalah maki’ antara DAP-PKR, DAP-PAS, PKR-PAS. Di Negeri Sembilan pula berlaku ‘perebutan tiga penjuru’ di beberapa tempat.

Apa yang berlaku membuktikan bahawa Pakatan Rakyat tidak mempunyai susunan hierarki kepimpinan yang jelas mahupun sifat setiakawan yang ikhlas. Malah, sifat hormat-menghormati sesama sendiri, termasuk sesama pemimpin parti sekutu juga tidak ada langsung.

Mungkin kerana terlalu sangat mempromosi sikap tidak menghormati dan suka menghina orang lain, maka akhirnya apa yang diterapkan oleh PR itu kini berbalik kepada diri mereka sendiri di mana tiada siapa lagi yang menghormati mereka.

Maka kerana itu, kita melihat pilihan Anwar diboo oleh penyokongnya sendiri. Pilihan Lim Kit Siang dicemuh penyokong sendiri sehingga membawa kepada perletakan jawatan.

Mungkin hanya penyokong PAS masih mempunyai rasa hormat kepada pemimpin sendiri tetapi jelas mereka juga tidak hormat kepada pemimpin PKR dan DAP kerana DAP dan PKR tidak pernah menghormati pemimpin mereka.

Dalam keadaan di mana ‘carta aliran’ kuasa di dalam pakatan tidak dapat dipastikan, bagaimana PR begitu yakin yang mereka mampu memerintah negara? Bayangkanlah, ini baru soal calon dan kerusi, belum lagi soal prinsip, halatuju dan ekonomi.

Kita pasti, jika PR menang maka isu hudud, isu salon, arak, judi, murtad, Kalimah Allah, semuanya akan dibangkitkan kembali kerana isu-isu ini, pada hakikatnya tidak pernah selesai. Pada ketika itu, apa agaknya akan terjadi kepada negara kita?

Mungkin DAP yakin akan dapat mengawal keadaan kerana PAS selama ini hanya memilih untuk mengalah, tetapi apakah jaminan yang PAS akan mengambil sikap yang sama sekiranya benar-benar beroleh kuasa? Sedangkan, dihari-hari terakhir sebelum pilihanraya ini PAS sudah membuat percubaan untuk menjadi dominan dengan memastikan parti itu bertanding kerusi paling banyak.

Mungkin juga DAP tidak mengambil kisah tentang berapa banyak kerusi PAS bertanding kerana dahulu pun PAS bertanding lebih banyak dari DAP tetapi kemenangan yang dicatat tetap kurang dari DAP.

Namun, ini bukan petanda yang DAP harus mengambil mudah sikap emosional dan tidak rasional penyokong PAS yang benar-benar percaya bahawa perjuangan mereka menubuhkan Negara Islam adalah jihad. Ingatlah, bahawa mereka ini telah membuktikan bahawa mereka sanggup menelan dan melakukan apa saja yang ‘difatwakan’ oleh pemimpin mereka.

Lihat sahaja bagaimana dahulu mereka menganggap DAP sebagai kafir harbi, tetapi sebaik sahaja pemimpin mereka memeluk Lim Kit Siang, secara automatik DAP menjadi lebih Islam dari UMNO. Atau lihat sahaja bagaimana mereka mengkafirkan undang-undang Malaysia, tetapi sejurus selepas bersalaman dengan Karpal Singh, secara automatik undang-undang yang sama menjadi ‘cukup Islam’ untuk terus dipertahankan. Dan lihat sahaja bagaimana mereka sanggup mengambil risiko ke atas masa depan, keselamatan dan nyawa mereka, termasuk isteri dan anak-anak kecil mereka yang diheret untuk berdemonstrasi hanya kerana Ulama mereka menyatakan bahawa demonstrasi itu adalah jihad.

Justeru, tidak wajar kita melihat perang berebut kerusi di dalam PR ini sebagai perkara ringan. Sesungguhnya, ini adalah petunjuk awal akan keadaan dalam Parlimen dan dalam negara sekiranya parti mereka memerintah. Kita juga sekali-kali tidak boleh mengenepikan kemungkinan perang antara agama akan turut berlaku di bawah pemerintahan PR.

Sengaja penulis tidak membincangkan tentang kedudukan PKR dalam senario krisis pemerintahan PR, kerana setakat hari ini, PKR sebenarnya sudah tidak relevan lagi. Ini kerana tiada siapa lagi yang mendengar arahan dan kata-kata Anwar. Malah, pengumuman Anwar bahawa isterinya yang juga Presiden Parti, iaitu Wan Azizah tidak akan bertanding dalam PRU kali ini juga, telah disanggah oleh anaknya sendiri.

Inilah yang terjadi apabila antara Ketua Umum dan Presiden serta Naib Presiden yang merupakan suami isteri dan anak-beranak juga turut tidak dapat menghormati sesama sendiri.

Hakikat penting yang perlu penyokong PR terima ialah, Anwar bukanlah bakal Perdana Menteri kerana PAS akan memastikannya begitu. PAS tahu bahawa jika Anwar tidak mampu mengawal nafsu sendiri, bagaimana beliau boleh mengawal parti dan negara? Jika DAP dan PKR tetap bertegas inginkan Anwar maka bersedialah kita untuk menyaksikan perang besar di dalam kerajaan PR.

Adalah mustahil untuk PR mentadbir negara tanpa ketua yang pasti dan tanpa susunan pentadbiran yang jelas. PR seharusnya menyelesaikan perkara asas ini terlebih dahulu dan bukannya menikam belakang sesama sendiri dalam menghadapi pilihanraya.

0 #PRU13 #Vote4BN Senarai Calon BN Diumum Dalam Masa Terdekat


Nama senarai calon dan pembahagian kerusi Barisan Nasional akan diumukan dalam masa terdekat, kata Pengerusi Barisan Nasional, Datuk Seri Najib Razak.

Najib berkata proses terakhir persediaan Pilihan Raya Umum Ke-13 (PRU-13) untuk pembahagian kerusi dan calon adalah perkara yang kompleks dan perlu diberikan penilitian yang serius sebelum diumumkan secara rasmi.

“Saya telah mengambil kesempatan dan beberapa faktor yang kita ambilkira dalam penentuan kerusi dan calon supaya mereka faham proses ini adalah proses yang kompleks dan rumit.

“Untuk menentukan calon, pertimbangan yang adil bagi menentukan beberapa aspek, kita ada parti-parti lain yang perlu diambilkira, wanita dan lain-lain,” katanya kepada pemberita tadi selepas perjumpaan khas Pengerusi BN bersama lebih 2,000 pimpinan tertinggi BN melibatkan 220 Parlimen.

Najib selain itu berkata, pembahagian kerusi masih lagi menggunakan acuan 2008 dengan terdapat sedikit penyesuaian kerusi yang akan ditukarkan di beberapa kawasan.

“Kita masih guna acuan 2008 dengan sedikit penyesuaian yang kita ambil kira PRU12 untuk pasti kita boleh menang.

“Bilangan kerusi sama cuma ada beberapa kerusi yang ditukar,” katanya.

Dua kriteria calon boleh menang bakal menjadi pertimbangan utama Barisan Nasional (BN) iaitu kebolehan diri sendiri pemimpin tersebut dan juga penerimaan para pengundi di kawasan yang diwakili dalam PPRU-13.

Perjumpaan Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak sewaktu mengadakan pertemuan dengan semua pemimpin Barisan Nasional (BN) di Pusat Dagangan Dunia Putra (PWTC) tengah hari ini berkata,

"Objektif utama ialah menubuhkan kerajaan dan bukannya tumpuan untuk menjadi calon.

"Dan kalau ada yang tidak terpilih itu, kalau pun dia merajuk cukup setakat 24 jam sahajalah. Lepas itu turun membantu jentera," katanya.

0 #PRU13 #TolakPR : Yusmadi Jadi Mangsa Diktator Lim Guan Eng


Pengumuman calon baru PKR, untuk kerusi Balik Pulau yang dibuat oleh ketua pembangkang, Anwar Ibrahim baru-baru ini bukanlah merupakan satu perkara yang memeranjatkan. Ini kerana rata-rata pencacai dan penyokong PKR di Pulau Pinang telah lama merasai bahawa penyandang bagi kerusi tersebut Yusmadi Yusoff akan digugurkan.

Ia ekoran dari ‘perang dingin’ di antara Yusmadi dengan pejabat Ketua Menteri Pulau Pinang yang telah berlarutan sejak sekian lama, kerana sering mengkritik dasar-dasar yang diperkenalkan oleh diktator yang bernama Lim Guan Eng.

Kelantangan anak muda yang juga merupakan seorang peguam itu yang kerap melemparkan kritikan terhadapan kepimpinan Guan Eng sebelum ini dikatakan sebagai punca utama tidak dipilih semula sebagai calon.

Namun secara dasarnya, tiada apa yang perlu dihairankan, kerana Setiausaha DAP itu sebelum ini memang diakui sebagai pemerintah kuku besi ala diktator. Inilah demokrasi ala Pakatan Rakyat, dipimpin oleh diktator!

Disebabkan itu, DAP dikatakan telah mendesak Anwar agar menggugurkan Yusmadi dari terus mempertahankan kerusi tersebut atas alasan sekiranya pakatan mahu mengekalkan kemenangan di kawasan berkenaan. Lebih malang lagi, kegagalan Yusmadi untuk mendapatkan lesen memandu, dikatakan turut dijadikan alasan dalam menyakinkan Anwar. Kah Kah Kah!

Malah ketika menjawab soalan pengikutnya di laman sosial Twitter mengenai alasan beliau tidak bertanding, Yusmadi secara berseloroh menjawab, "Setakat ini alasan yang saya ada dan mampu jawab ialah nak ambil lesen kereta yg masih saya gagal dapat."

Tidak cukup dengan itu, ada desas-desus yang mengatakan Naib Presiden PKR, Fuziah Salleh yang juga MP Kuantan antara orang yang kuat berbisik kat telinga Anwar untuk menggugurkan anak jati Balik Pulau itu. Kesian Yusmadi jadi mangsa.

Selain itu Yusmadi turut mengesahkan bahawa beliau tidak dicalonkan di mana-mana kerusi sama ada peringkat Parlimen atau Dewan Undangan Negeri (DUN). Maka untuk mengambil hati Yusmadi yang terguris, Anwar memaklumkan Yusmadi akan beralih tugas di bahagian sekretariat parti itu agar dapat memainkan peranan yang lebih besar, ‘Coffee Boy’ yang baru barangkali.

Muka baru yang mendapat perkenan Anwar dan DAP ialah Muhammad Bakhtiar Wan Chik yang berasal dari Teluk Kumbar @ orang luar, merupakan seorang Ahli Majlis MPPP dari PKR. Baktiar yang juga merupakan Pengurus Sumber Manusia di Linear Semiconductor Sdn Bhd sebuah kilang di Bayan Baru adalah merupakan aktivis JIM (Pertubuhan Jemaah Islahdan) PKR sejak zaman era reformasi.

Kesimpulannya PKR ini hanya merupakan parti sampah bagi DAP, kerana mereka percaya parti ultra kiasu itu adalah dominan dan berhak untuk menentukan siapa naik dan siapa turun walaupun melibatkan parti sekutu. Hakikatnya Anwar tidaklah sehebat seperti yang digambarkan oleh geng pencacai, kerana realitinya dia tidak ubah seperti ‘lembu yang dicucuk hidungnya .

Kalau tak percaya, cuba tanya Pengerusi DAP Pusat, Karpal Singh yang juga merupakan penasihat dan peguam bela Anwar dalam kes-kes yang melibatkan salah laku moralnya. Kegagalan menurut semua kehendak DAP boleh menyebabkan rahsia peribadinya terlepas untuk pengetahuan umum.

1 #PRU13 - SPR Umum Penamaan Calon 20 April, Undi 5 Mei



Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR) menetapkan 20 April sebagai hari penamaan calon manakala pengundian akan diadakan pada 5 Mei.

Kedua-dua tarikh itu ditetapkan pada mesyuarat khas yang diadakan sebentar tadi.

PRU 13

Tarikh Penamaan calon : 20 April (Sabtu)

Tarikh Mengundi Awal: 30 April 2013 (Selasa)

Tarikh Mengundi : 5 Mei 2013 (Ahad)

Sebanyak 8,789 pusat pengundian akan dibuka untuk PRU 13

0 #PRU13 #Vote4BN PM Jumpa Calon BN Tengah Hari Ini


Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak akan mengadakan pertemuan tertutup dengan calon-calon Barisan Nasional (BN) di Dewan Merdeka, Pusat Dagangan Dunia Putra (PWTC) pada pukul 12 tengah hari ini.

Terdahulu, pagi ini, Ketua Penerangan UMNO, Datuk Ahmad Maslan dan Penasihat Undang-Undang UMNO, Datuk Hafarizam Harun sedang menyampaikan taklimat tertutup kepada semua yang hadir.

Semoga yang terpilih akan memberi kemenangan mutlak kepada BN.

Hidup BN! Hidup BN! Undilah BN demi kesejahteraan dan kemamkruan rakyat.

0 #PRU13 #TolakPR Hadi Masih Enggan Namakan Calon PM


Dengan cita-cita beliau untuk menjadi PM, Presiden PAS Abdul Hadi Awang masih enggan menamakan calon PM Pakatan sekiranya menang PRU13. Namun pada hakikatnya Anwar? Hadi? Lim Kit Siang? Tak seorang pun yang layak untuk jadi PM Malaysia!

Memetik laporan TMI - Teka-teki bakal calon Perdana Menteri Pakatan Rakyat (PR) masih belum terjawab walaupun Pilihan Raya 2013 akan berlangsung tidak lama lagi apabila Presiden PAS Datuk Seri Abdul Hadi Awang masih enggan mengulas berkenaan parkara itu.

Abdul Hadi dilihat mengelak ketika ditanya pemberita berkenaan perkara itu sebaliknya menegaskan perkara berkaitan calon perdana menteri daripada pakatan pembangkang hanya akan diselesaikan apabila pilihan raya umum ke-13 berakhir.

“Saya tidak boleh mendahului rakyat, kita perlu menangkan dulu, baru kita tahu siapa (perdana menteri),” katanya menjawab pertanyaan pemberita selepas Bicara Minda anjuran Sinar Harian di Kompleks Karangkraf.

Tambah presiden PAS itu lagi, beliau tidak sepatutnya mendahului rakyat dan sebagai menghormati sistem Raja Berperlembagaan, beliau tidak sepatutnya mengulas berkenaan perkara tersebut.

“Kita ada raja perlembagaan, tak boleh dahului, ini adab kita ... saya tak boleh kata saya sedia, saya hanya sedia jadi khadam kepada rakyat,” katanya lagi.

DAP sebelum ini telah bersetuju untuk melantik Ketua Pembangkang Datuk Seri Anwar Ibrahim sebagai perdana menteri sekiranya pembangkang berjaya menewaskan Barisan Nasional (BN) dalam PRU 13 akan datang.

Isu itu kemudiannya kembali berbangkit apabila Muktamar PAS di Kelantan pada November tahun lalu melihatkan pemimpin dari Dewan Muslimat dan Dewan Ulama PAS mencadangkan agar Abdul Hadi dilantik menjadi perdana menteri.

“Siapa jadi perdana menteri yang penting mesti orang Islam yang diterima rakyat,” tegas Abdul Hadi lagi.

The Malaysian Insider sebelum ini melaporkan pemimpin PAS telah mempersoalkan pencalonan Datuk Seri Anwar Ibrahim sebagai perdana menteri sekiranya PR berjaya memenangi kerajaan persekutuan pada Pilihan Raya 2013, dengan satu sumber mengesahkan mereka telah menawarkan kepada pemimpin Umno Tengku Razaleigh Hamzah jawatan tertinggi tersebut.

Sumber berkenaan berkata, persoalan tersebut timbul dalam satu mesyuarat tertutup antara PAS dan PKR selepas kenyataan Abdul Hadi bahawa parti Islam itu tidak teragak-agak meninggalkan PR sekiranya pakatan tersebut merugikan orang-orang Melayu dan Islam.

“Pemimpin tertinggi PAS itu mengatakan ‘haram’ bagi Anwar untuk meminta jawatan perdana menteri,” kata satu sumber PR yang tidak mahu dinamakan kepada The Malaysian Insider.

“Kemudian seorang pemimpin tertinggi PKR menjawab, Anwar tidak pernah meminta jawatan sebagai perdana menteri sebaliknya rakyat yang mengangkatnya dan ini sudah dipersetujui oleh PAS dan DAP semenjak pilihan raya umum 1999,” tambah sumber tersebut.

Menurut satu sumber lain dari PR, satu pertemuan telah dilakukan diantara pemimpin tertinggi PAS dengan Ahli Parlimen Gua Musang Tengku Razaleigh Hamzah bagi menjemput bekas menteri kewangan itu untuk menjadi perdana menteri sekiranya PR berjaya mendapatkan majoriti kerusi parlimen selepas pilihan raya akan datang.

Isu siapa bakal perdana menteri PR sekiranya dapat merampas Putrajaya timbul apabila dilaporkan Majlis Syura Ulama PAS dalam sebuah perbincangan tertutup melibatkan beberapa anggota majlis tersebut menolak Anwar sebagai calon perdana menteri PR dan berkemungkinan melantik calon dari luar bagi menggalas jawatan tersebut.

Perkara itu bagaimanapun ditolak Pengerusinya Datuk Nik Aziz Nik Mat dan menyifatkan dakwaan tersebut sebagai satu fitnah yang cuba dilemparkan terhadap PAS bagi melaga-lagakan parti tersebut dengan rakan sekutunya dalam PR, menurut agensi berita Bernama.

Pengerusi DAP Karpal Singh masih menegaskan Anwar akan menjadi perdana menteri jika pembangkang berjaya menawan Putrajaya dalam Pilihan Raya 2013.

PAS akan bertanding 70 daripada 222 kerusi parlimen dalam Pilihan Raya 2013 yang perlu diadakan tidak lama lagi dan membiarkan selebihnya untuk ditandingi oleh rakan PR, DAP dan PKR.

0 #PRU13 : #ManifestoBN Mendapat Pujian Dari Pakar Ekonomi! #BetterNation

Sejak dilancarkan 6 April yang lalu, Manifesto BN terus mendapat pujian dari segenap lapisan masyarakat, termasuk dari pakar-pakar ekonomi.

ManifestoBN "Aku Janji" lebih banyak bawa faedah untuk rakyat Sabah dan Sarawak berbanding "Manifesto Bukan Janji" Pakatan.

Antara laporan tersebut boleh baca di pautan di bawah:

Economists praise BN manifesto for 'clear direction'

Reactions: BN Manifesto Is Far Better Than Pakatan's









 

POLITIK HARIAN Copyright © 2013 - |- Template created by O Pregador - |- Powered by Blogger Templates