Thursday, September 13, 2012

PRU 13: Khalid Ibrahim Jadi Kecut


Entah apalah yang Tan Sri Khalid Ibrahim kecut sangat hingga buat keputusan kerajaan negeri Selangor akan buat pilihan raya Dewan Undangan Negeri (DUN) berasingan dengan pilihan raya persekutuan.

Sebelum ini kata kalau PRU 13 lepas Jun, kerajaan PKR Selangor akan ikut sama, lepas itu kata November pula dan terbaru cadang nak buat berasingan.

Agaknya Khalid sudah dapat ilham PKR,DAP dan PAS akan kalah di Selangor kalau buat pilihanraya DUN serentak dengan parlimen.

Maklumlah, Menteri Besar itu kini dibelit banyak isu terutama masalah hutang Unisel, Projek Langat 2, hutang Talam dan macam-macam lagi.

Ketua Pembangkang, Datuk Seri Anwar Ibrahim yang sokong cadangan itu salahkan Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR) kerana didakwa gagal bertindak terhadap pelbagai isu dibangkitkan berhubung pilihan raya terutamanya membersihkan daftar nama pemilih yang diragui di Selangor.

Anwar tak ada pilihan lain sebab Selangorlah tempat pemimpin PKR boleh buat duit dengan macam-macam projek dan kalau pembangkang terlepas negeri itu pada PRU 13, semua akan berputih mata.

Ataupun, Khalid dan Anwar macam sudah tahu, Selangor akan terlepas daripada gengaman mereka sebab itu sengaja nak buat pilihanraya berasingan dan ‘kambing hitam’ kan SPR.

Entah bodoh atau bat-buat tak faham, SPR sudah berbuih mulut jelaskan mereka tidak boleh bersihkan senarai pemilih kecuali pengundi itu sendiri.

Hal ini juga buat Pengerusi SPR Tan Sri Abdul Aziz Md Yusof geleng kepala dengan alasan diberikan Anwar yang menyalahkan SPR.

Beliau jelaskan pada Agendadaily, SPR tidak boleh sesuka hati buang atau keluarkan nama pemilih.

“Kalau jiran sebelah rumah saya matipun, saya tidak boleh keluarkan namanya sebagai pemilih melainkan keluarga atau warisnya menunjukkan sijil kematian kepada SPR,” kata Abdul Aziz memberikan contoh.

Selain itu, kegagalan pemilih menukar alamat tempat mengundi dan tempat tinggal juga antara sebab senarai tidak dibersihkan.

Mengulas lanjut, beliau juga rasa pelik juga dengan cadangan kerajaan

Selangor itu.

“Mereka tahu ke bila nak pilihan raya,” tanya beliau.

Abdul Aziz berpendapat pilihanraya DUN Selangor berasingan dengan

Pusat hanya membuang masa dan wang.

“Pengundi kena buat perkara sama dua kali. Kalau serentak senang.

Mereka boleh undi calon DUN dan Parlimen serentak,” katanya.

Katanya, kos pilihan raya berasingan di Selangor boleh mencecah RM47

juta hingga RM50 juta.

Namun, apa yang dikhuatiri beliau adalah pengundi akan merasa bosan kerana terpaksa mengundi dua kali.

“Silap-silap mereka tidak akan keluar mengundi,” katanya.

Apapun menurut Abdul Aziz, kerajaan Selangor ada hak berbuat demikian dan SPR akan menjalankan tugas seperti biasa jika Selangor kekal dengan pendirian tersebut.

Selain Selangor, kerajaan Pulau Pinang juga sedang menimbang pilihan sama kecuali Kelantan yang akan membubarkan DUN serentak dengan Parlimen.

Kerajaan Kedah setakat ini belum membuat keputusan tetapi ada pihak menjangkakan DUN akan dibubarkan serentak dengan Parlimen kerana mengikuti kerajaan PAS Kelantan. -Agendadaily

1 comment:

UMNO PARTI PENJARA said...

(( Take Note )) Anda Tentukan - Rakyat Terengganu Atau Rakyat Selangor Rakyat Terbodoh?..


Saya mohon sangat2 agar semua anak2 muda mengundi PR pada PRU ke-13. Mesti undi PAS, PKR dan DAP. Kita mesti ambil serius soal ekonomi dan perpaduan kaum. BN telah meninggalkan banyak hutang di setiap negeri. Ini akan membebankan kita.. Percayalah. Lihat sendiri selangor, bila PR memerintah kurang 5 tahun, hutang selesai. Bandingkan dengan Terengganu yang diperintah BN sejak 50 tahun dulu... Kat mana hebatnya Pemimpin UMNO yang menafikan kewibawaan Pemimpin Pakatan Rakyat? Mereka pun tahu tapi tetap mahu menafikannya.. sememangnya betul..

Terang2 tak wujud perpaduan dalam BN. MCA dan MIC terang2 menolak BN.

Pastikan anda memberitahu rakan2, emak ayah dan saudara yang kurang tahu soal ekonomi dan perpaduan kaum.... Walaupun terpaksa berada dlm kem BN dan UMNO, pastikan undi anda tetap kpd PR.... Yakin dan percayalah, anda tak rugi apa2 jika bg peluang kpd PR malah untung..