Sunday, March 24, 2013

9 Hasrat Kit Siang Bertanding Guna Lambang PAS Dipersoal


Langkah Penasihat DAP, Lim Kit Siang yang mahu bertanding menggunakan lambang Pas sekiranya Pendaftar Pertubuhan (ROS) menggantung pendaftaran partinya dipersoal memandangkan agenda perjuangan antara kedua-dua parti itu berbeza sama sekali.

Penganalisis politik, Prof. Madya Zainal Abidin Borhan berkata, Kit Siang dan pimpinan DAP tidak boleh sewenang-wenangnya menggunakan platform parti lain terutamanya Pas sedangkan mereka boleh menggunakan lambang Parti Keadilan Rakyat (PKR).

"Jika benar itu berlaku, Pas selepas ini akan dianggotai dan dipimpin oleh orang-orang kafir.

"Menggunakan logo Pas berbanding PKR dibimbangi mempunyai niat jahat untuk memecah-belahkan umat Melayu dan Islam sekiranya parti yang dipinjam untuk ditandinginya itu menang,’’ katanya ketika dihubungi Utusan Online petang ini.

Zainal Abidin diminta mengulas kenyataan Kit Siang di dalam akaun twitternya hari ini berhubung cadangan beliau untuk bertanding menggunakan lambang Pas sekiranya ROS menggantung pendaftaran DAP.

Sebelum ini, pelbagai pihak termasuk para ahli dan bekas pemimpin DAP telah mendesak ROS mengambil tindakan membatalkan pendaftaran DAP berikutan kedegilan parti tersebut mengadakan pemilihan semula Jawatankuasa Eksekutif Pusat (CEC) parti itu selepas berlaku “kesilapan" ketika pemilihannya tahun lalu.

Menurut Zainal Abidin, sekiranya hal itu berlaku, DAP secara tidak langsung dia telah menunjukkan belang untuk mempergunakan Pas untuk menjadi alat perjuangan politik mereka dan wujud persengketaan antara Pas dan DAP jika keputusan PRU-13 memihak kepada parti kedua terbesar orang Melayu itu.

Semenatara itu, Setiausaha Agung PAS, Datuk Mustafa Ali ketika dihubungi berkata, tidak mungkin DAP akan menguasai Pas jika parti itu memenangi PRU-13 kerana yakin bilangan ahli parti itu lebih ramai berbanding DAP.

"Kita mengalu-alukan calon-calon DAP menggunakan Pas dan PKR untuk bertanding di dalam PRU-13. Di dalam parti Pas sendiri, kami mempunyai sayap parti iaitu Dewan Himpunan Penyokong Pas yang terdiri daripada bukan Islam.

"Setakat ini, kami telah menerima penyertaan lebih 30,000 ahli di dalam dewan himpunan itu," katanya.

Bagaimanapun, menurut Mustafa, para pemimpin DAP termasuk Kit Siang yang berhasrat bertanding atas tiket Pas perlu mendaftarkan diri sebagai ahli Pas terlebih dahulu.

-Utusan

9 comments:

Anonymous said...

Pro. Kangkung! Buat malu kaum ja! Dia bertanding atas tiket pas bkn bermakna dia dlm barisan kepimpinan pas!
Aku yg x sekolah pn blh pikiaq!

Anonymous said...

bngsa bingai...lim kit siang ni...kalau jumpe lnggr jer bg kojol

Anonymous said...

Anon 10:30 AM

Suke suki mengangkongkan org...ko tuh mmg KONGKANG BANGANG...

Elokla...dah lah kalimah Allah pon PAS gadai ,,skrg parti pon di kuasai oleh Harbi ,,jadi PAS xlayak guna nama Islam ...tukarla pada PARTI BANGSAT SEMALAYSIA...

Sok nnt bila HARBI dok bg tazkirah aka ceramah agama aka cerama politik DUNGUANs PAS yg mnjadi ANJENG2 peliharaan HARBI itu akan jadi tukang sorak dan brtakbir utk statement mngutok org Islam len dan mnghina ISLAM...

BETAPA BAHALOLnya penganot2 PAS dlm berpolitik...semuanya nak di gadaikan ,,,agama bangsa dan negara pon di gadaikan demi memuaskan dendam thdp UMNO....bongokssssss

Anonymous said...

GEROMBOLAN MUNAFIK UMNO CUBA NAK HARAMKAN DAP....
HE..HE..HE..
MEMANG BODOH KERJA2 GEROMBOLAN MUNAFIK NI.

Anonymous said...

Huyo..Munafik lagi puak2 pas yg Jual agama utk kepentingan politik..pakai serban mcm bantal..hati mcm ikan buntal..Pengikut2 bukan stakat bodoh tapi bangang..nak bodek DAP smpai sanggup cium ketiak.. CIUM KETIAK  ??...mcm kenal je babak cinta ni


Anonymous said...

Weiiii anon 11:28.
Ini satu cara politik la. Sapa pun boleh sokong PAS. PAS bukan macam UMNO. Parti BANGSA. PARTI RACIST. PARTI KOLOT. PARTI BANGKAI HIDUP.

Anonymous said...

jadi prof. pun bangang!!!dia pinjam lambang ja dia bukan ahli pas pun.macam brahim alkataki tu pun pinjam lambang pas bukannya katak tu ahli pas.mcmana lu boleh jadi prof.bangang nak mampus.

Anonymous said...

Bagus, bagus aku suka DAP pakai lambang PAS. Letak roket kat tenga2 lambang PAS lagi bagus

Lagi cepat pakai, lagi cepat mamposss lagi bagus.

Anonymous said...

Jadi prof & dr sbb kuat "pelagiat".
Prf. bangang tu...

 

POLITIK HARIAN Copyright © 2013 - |- Template created by O Pregador - |- Powered by Blogger Templates