Saturday, March 30, 2013

0 #TolakPR Wan Azizah Bakal Jadi MB Selangor.. Kata Khalid Gagap


Parah dah puak ni... masing-masing dah gila jawatan, gila kuasa... Bapa calon PM, anak calon Menteri terbaru isteri ( Wan Azizah ) pula calon MB Selangor!

Khalid Ibrahim mengesahkan Wan Azizah boleh jadi MB Selangor dan perkara tersebut kini dalam perbincangan....

Selama ini mereka menuduh orang UMNO/BN dengan bermacam-macam tuduhan... sebenarnya mereka yang gila kuasa!

Laporan AntaraPos menyatakan, Datuk Seri Wan Azizah Wan Ismail berpeluang untuk menjadi Menteri Besar Selangor berdasarkan Undang-undang Tubuh Kerajaan Negeri yang tidak melarang wanita untuk menjawat jawatan tersebut, kata Tan Sri Abdul Khalid Ibrahim.

Namun menurut beliau, antara syarat kelayakan untuk menjadi menteri besar adalah calon berkenaan perlu bermastautin di negeri ini selain mendapat perkenan Sultan Selangor Sultan Sharafuddin Idris Shah selepas menang pilihan raya umum.

Beliau menjelaskan isu tersebut masih diperingkat perbincangan dan akan diumumkan kelak. Justeru beliau enggan membuat sebarang spekulasi mengenai perkara itu kerana tidak mahu dikaitkan dengan istana.

"Kelayakan memang boleh, lelaki dan wanita boleh jadi MB (tidak menyalahi Undang-undang Tubuh Negeri Selangor) memang boleh dari segi enakmen, tetapi ini belum lagi sebab ini spekulasi akan timbul, ia akan dibincangkan.

"Walau bagaimanapun, Datin Seri Wan Azizah layak menjadi calon. Tapi untuk jadi calon negeri Selangor, antara perkara yang perlu beliau ada adalah kad pengenalan beliau mestilah bermastautin di negeri Selangor," kata beliau kepada wartawan selepas hadir ke majlis 'Rapat Mesra Kinabalu Warga Sabah Lembah Klang' hari ini.

Wan Azizah dikaitkan dengan jawatan menteri besar selepas beliau pada Khamis mengumumkan untuk mencuba nasib di DUN Selangor ekoran dilarang bertanding di kerusi parlimen selepas melepaskan jawatan itu pada Julai 2008.

Ini bertujuan untuk memberi laluan kepada suaminya Datuk Seri Anwar Ibrahim bertanding dalam pilihan raya kecil Permatang Pauh.

Antarapos sebelum ini melaporkan bahawa Wan Azizah bersedia untuk mencabar kedudukan Khalid sebagai menteri besar berdasarkan rekod sepenggal ketua negeri Selangor itu yang tidak memuaskan.

Pensyarah Pusat Pengajian Sains Kemasyarakatan, Universiti Sains Malaysia (USM) Profesor Dr Ahmad Atory Hussain berkata, sekiranya Wan Azizah menang di Selangor pada pilihan raya umum nanti dengan mengambil kira status beliau sebagai pemimpin tertinggi dalam PKR, tidak mustahil sekiranya Khalid disingkirkan.

Malah beliau tidak menolak kemungkinan pembangkang cuba untuk menampilkan wanita pertama menjadi menteri besar untuk menambat hati rakyat negeri itu.

"Buat apa letak Wan Azizah di DUN saja, kalau tidak dinaikkan jadi menteri besar lebih baik dia tidak bertanding di DUN," kata Dr Atory.

Wan Azizah mula menyertai politik pada tahun 1999 selepas Anwar dimasukkan ke dalam penjara atas tuduhan rasuah dan liwat.

Beliau mempertahankan kerusi parlimen Permatang Pauh selama tiga penggal sebelum mengosongkan kerusi tersebut untuk Anwar.

2 #TolakPR Krisis Air: Rakyat Edar “Report Card” Menteri Besar Selangor?





Mentang-mentanglah keputusan Sijil Pelajaran Malaysia (SPM) baru saja diumumkan, tiba-tiba saja rakyat Selangor menghadiahkan “report card air” (kad laporan) kepada Menteri Besar Selangor, Tan Sri Khalid Ibrahim. Sudah tua bangka pun dapat “report card” lagi?

Mungkin kad laporan itu diedarkan oleh rakyat yang majoritinya kini sedar dan tidak berpuas hati dengan prestasi Menteri Besar itu berhubung sikapnya yang dilihat gagal menyelesaikan masalah gangguan air sejak lima tahun memerintah negeri tersebut.

Kami turut menerima “report card air” untuk Menteri Besar itu dan ia membuat kami tercengang-cengang sebelum berderai ketawa. Nampaknya rakyat Selangor “baru kenal” siapa Khalid yang sebenar…

Menariknya,“report card” tersebut telah diedarkan secara meluas di sekitar Cheras, Ampang, Gombak, Petaling Jaya, Klang dan bandar-bandar utama di seluruh negeri berkenaan khususnya di kawasan yang sering menhadapi masalah gangguan bekalan air.

Sebagai sebahagian dari rakyat yang tinggal di sekitar Selangor, kami yakin ramai warga Lembah Klang lain seperti kami yang telah menerima salinan “report card” untuk Menteri Besar itu, bukan?

Terpampang di helaian “report card” itu tentang janji, tarikh janji, bukti kenyataan yang dibuat melalui media massa dan tindakan sama ada Kerajaan Pakatan Rakyat Selangor telah mengotakan janji yang ditabur atau tidak.

Sejurus selepas Kerajaan Pakatan Rakyat mengambil alih Selangor, Khalid berjanji untuk mengotakan manifesto Pilihanraya Umum ke-12 yang lalu untuk memberikan “air percuma” kepada seluruh rakyat di negeri itu.

Bagaimanapun, tidak semua rakyat dapat menikmati “janji” tersebut apabila dianggarkan lebih 170,000 unit kediaman dan premis perniagaan di Selangor tidak mendapat hak bekalan air percuma sebagaimana yang diwar-warkan.

Beribu-ribu rakyat yang dinafikan hak mereka itu telah memfailkan saman terhadap Kerajaan Pakatan Rakyat Selangor dan kes masih lagi diteruskan di mahkamah.

Berdasarkan “report card” tersebut, sudah hampir lima tahun berlalu, Khalid masih lagi belum menunaikan segala yang disarankan – penstrukturan semula industri air, pemindahan air dari Terengganu, penggunaan air lombong, pembersihan air Sungai Kelang, penggunaan Teknologi Membran, kaedah ‘portable treatment’ plant.

Semua ini masih cakap-cakap, belum nampak apa-apa lagi.

Bukan itu saja, terkini Khalid mahu mengenalkan Hybrid Off River Augmentation System (HORAS). Satu lepas satu kaedah nak diperkenalkan tapi mana pelaksanaannya? Kalau di tengok semua ini matlamatnya nak tambah kapasiti air. Tapi sampai hari ini, Khalid masih cakap Selangor cukup air! Mana satu betul, Khalid?

Adakah semua perancangan ini bagi menutup rasa “malu” atas kegagalannya?

Meskipun pakar-pakar air menjelaskan bahawa Selangor akan berdepan krisis air 2014 dan memerlukan Langat 2, Khalid tidak pedulikan nasihat-nasihat itu dan tetap optimis mahu meneruskan perancangannya.

Disebabkan Selangor tiada pakar air menurut Faekah, setiausaha politiknya, Menteri Besar itu mengumumkan tindakannya mengupah dua buah syarikat antarabangsa, Suez Environment dari Perancis dan Wessex Water dari UK sebagai “penasihat” bagi menjayakan cita-citanya.

Memang Khalid ini sering pandang rendah pada pakar air negara.

Namun penstrukturan semula industri air itu masih belum berjaya dilaksanakan sehingga kini. Tak tahulah apa jenis nasihat yang Khalid terima dari para “penasihat”tersebut. Adakah serupa dengan saranan Kerajaan Persekutaan untuk bina Langat 2?

Kalau kita lihat daripada “report card” air Khalid, malang sekali, segala pengumuman Khalid itu hanyalah sekadar omongan kosong memandangkan tiada tindakan susulan atau sebarang perlaksanaan yang dijalankan bagi menjayakan cadangan tersebut.

Habis satu dunia dicanangkan segala ideanya, namun sehingga kini ia masih tidak dilaksanakan sehingga kini. Cakap saja lebih, kan?

Itu belum lagi disebut mengenai pelbagai kaedah seperti “storm water” dan memproses air laut yang diumumkan Khalid apabila terdesak menjawab persoalan mengenai masalah air yang saban hari semakin parah dihadapi rakyat Selangor.

Kesimpulan yang dapat dilihat dari “report card” Khalid sejak lima tahun mentadbir di negeri termaju itu ialah beliau hanya pandai menabur janji pada rakyat sebelum kemudiannya gagal mengotakan janji tersebut.

Kerana sehingga kini masih gagal melakukan penstrukturan semula air, ‘digula-gulakan’ yang rakyat akan jadi ‘tokeh’ air nanti apabila selesai penstrukturan selepas pengambilalihan syarikat-syarikat konsesi air.

Semasa rakyat menjadi ‘tokeh’ air nanti, apakah rakyat akan dipersalahkan apabila air tidak cukup, paip bocor, NRW tidak dapat diturunkan? Adakah pada masa itu juga akan diperkatakan jika rakyat tidak cekap menguruskan air pulangkan kepada kerajaan negeri? Walhal kerajaan negeri bertanggungjawab sepenuhnya untuk menyediakan bekalan air yang cukup untuk rakyat. Kalau banyak tu air yang ada, banyak tu lah juga yang akan diproses dan diagihkan.

Rakyat dan jutaan pengguna di Selangor, Putrajaya and Wilayah Persekutuan kini menjadi mangsa keadaan atas kegagalan Menteri Besar dan barisan Exco Kerajaan Negeri yang gagal menyelesaikan masalah air yang mereka hadapi.

Jadi tidak hairanlah report kad ini muncul untuk menyampaikan mesej yang Kerajaan Selangor ini telah gagal menangani isu air. Rakyat bersusah payah tak ada air, tunggu lori tangki datang, angkut air dalam baldi, memanglah free tapi menyusahkan. Bayang kalau warga-warga emas yang terpaksa buat begini? Mana sifat kerajaan yang berkebajikan?

“Perlukan kita memberi mandat kepada orang yang memungkiri janji dan tidak menunaikan segala janji yang ditaburkan?”

Jawapannya terletak pada rakyat –mahu terus menunggu lori-lori tangki air dan mengangkut air dalam baldi ke rumah? Kalau diikutkan jawapan di report kad yang disebarkan adalah ‘tidak’.

-MyNewsHub

1 #TolakPR - Lim Kim Siang MR Pindah Tidak Membawa Keuntungan Kepada Rakyat



Penasihat DAP Lim Kit Siang yang sudah sah akan bertanding di Parlimen Gelang Patah, Johor pada PRU 13 nanti pastinya akan dikenang sebagai salah seorang pemimpin politik yang kerap berpindah-randah dari satu negeri ke negeri yang lain.

Sejak berkecimpung dalam dunia politik, pemimpin veteran DAP yang cukup dekat dengan gaya kepimpinan diktatorship dan kuat amalan nepotismenya itu sudah bertanding di empat negeri iaitu Melaka, Selangor, Pulau Pinang dan Perak.

Johor yang kini menjadi tumpuannya untuk PRU 13 merupakan negeri yang kelima, sekaligus mencatatkan satu lagi rekod peribadi yang menjadi kebanggaannya. Ianya tentu sukar untuk ditandingi oleh mana-mana pemimpin BN.

Di kalangan pemimpin BN jarang sangat yang mempunyai tabii pindah-randah sedemikian kerana masing-masing tahu nawaitu utama mereka bertanding dalam pilihan raya adalah untuk berkhidmat kepada rakyat setempat.

Tika ini PR sudah mempunyai watak Mr Mansuh yang dipelopori oleh Ketua umum PKR, Anwar Ibrahim dek kerana hobinya yang gemar menabur janji yang kemudian sering dimungkiri dan dicapati.

Justeru itu, memang elok sangat gelaran Mr Pindah pula dinobatkan kepada Kit Siang sesuai dengan kegemarannya berpindah-randah ke sana ke mari. Dengan wujudnya watak Mr Mansuh dan Mr Pindah, ia pasti menambah keunikan PR pada pandangan rakyat.

Mungkin bagi Kit Siang apabila dapat bertanding sana sini ia dianggap satu keseronokan baginya sedangkan sebagai pemimpin sepatutnya beliau perlu fokus untuk menunaikan harapan rakyat yang sebelumnya telah memilihnya sebagai wakil mereka.

Tiap kali bertanding pula tak pernah cukup sekadar mencuba nasib di kerusi Parlimen tapi diletakkan juga dirinya sebagai calon untuk bertanding di peringkat DUN. Dibuatnya gelanggang PRU ini semacam peluang untuk meningkatkan gaji dan elaun peribadinya pula.

Pemimpin muda dalam parti terus ternanti-nanti entah bila berpeluang maju ke hadapan, dah lah nak menggalas jawatan tinggi dalam parti terhalang dek anak menantu Kit Siang, nak bertanding mewakili parti dalam pilihan raya pun sayup-sayup saja kelihatan peluangnya.

Dunia politik PR yang sememangnya penuh warna-warni dan unik, tapi keunikan sebegini dengan wujudnya politikus berwatak Mr Pindah bernama Lim Kit Siang dan Mr Mansuh yang sinonim dengan Anwar Ibrahim, ia sebenarnya tidak memberi manfaat kepada khalayak.

Politikus seperti Mr Pindah dan Mr Mansuh hanya sekadar menambah kemeriahan politik, sedangkan realitinya rakyat lebih memerlukan lebih ramai pemimpin politik yang komited dalam menabur jasa dan bakti untuk kepentingan masyarakat dan negeri.

0 #TolakPR - Taktik Baru Pembangkang Heret SPR Ke Mahkamah Pula


Menjelang Pilihan Raya Umum ke 13, pembangkang menggunakan taktik untuk menyerang Suruhanjaya Pilihan Raya, institusi yang mengurus serta mengendalikan proses pilihan raya di negara ini sejak era Merdeka.

Pembangkang menyerang SPR habis-habisan kerana mereka tahu jika institusi ini tidak ditewaskan maka harapan untuk ke Putrajaya tidak akan tercapai sama sekali.

Sejak PRU 2008, pembangkang menimbulkan banyak isu yang mempertikaikan kewibawaan SPR serta menuduh badan itu sebagai alat perkakas UMNO untuk terus memegang tampuk berkuasa di negara ini.

Hujah mereka adakah lemah dan penuh dengan kontradiksi.

Di satu pihak pembangkang mengkritik dan melempar pelbagai tuduhan tidak berasas kepada SPR tetapi pada masa yang sama apabila keputusan mana-mana pilihan raya memihak serta dan memberi kemenangan kepada calon pembangkang, tidak pula kedengaran sepatah bangkangan pun dari pemimpin mereka.

Tidak pula pembangkang membantah keputusan PRU 2008 yang memberi mereka kemenangan di empat buah buah negeri - Selangor, Pulau Pinang, Kedah dan Perak serta mengekalkan kuasa di Kelantan.

Malah Pas sudah memerintah Kelantan sejak pilihan raya 1990 tetapi tidak pula pembangkang mempertikaikan keputusan yang memenangkan parti itu.

Sejak Mach 2008, SPR mengendalikan sebanyak 16 pilihan raya kecil di seluruh negera samada disebabkan kematian atau perletakan jawatan wakil rakyat di kawasan terbabit.

Separuh daripada jumlah kerusi yang dipertandingkan semula dimenangi oleh parti-parti daripada Pakatan Rakyat manakala bakina oleh BN.

Jika benar SPR sebuah badan yang menjadi 'cawangan' atau 'parti komponen' kepada BN sudah tentu kesemua 16 kerusi tersebut wajib dimenangi oleh BN sahaja tetapi yang berlaku adalah sebaliknya.

Ini menunjukkan SPR berlaku adil dan melaksanakan pilihan raya secara telus dan professional sebagai mana yang diamanahkan semasa ia ditubuhkan.

Apa yang pembangkang mahu ialah supaya SPR mengikut selera politik PKR, Pas dan Dap dengan memihak dan memenangkan calon-calon mereka dalam pilihan raya.

Inilah sifat hipokrit yang dipamerkan oleh pemimpin PKR, Pas mahupun Dap selama ini.

Bagi mereka SPR perlu tunduk kepada segala tuntutan mereka sehingga seolah-olah badan itu dilihat perlu menurut semua perintah pembangkang.

Apabila SPR memberi alasan munasabah dan logik mengapa beberapa tuntutan pembangkang tidak boleh dipenuhi dari segi perundangan dan perlembagaan negara, mereka akan mengadakan demonstrasi seperti tiga siri himpinan Bersih sebelum ini.

Tujuan utamanya ialah untuk menumbangkan kerajaan Barisan Nasional yang sah dipilih rakyat dengan menggunakan agenda menuntut keadilan dalam proses pilihan raya.

Pembangkang hanya menggunakan alasan menuntut pilihan raya bersih, telus dan adil untuk melindungi motif sebenar mereka iaitu untuk mencetuskan rusuhan jalanan dan keadaan huru hara di negara ini.

Apabila negara terjerumus dalam demonstrasi yang bertukar menjadi rusuhan dan keganasan maka mudahlah Ketua Pembangkang, Anwar Ibrahim menggunakan keadaan itu untuk meminta campur tangan asing.

Ini terbukti apabila Anwar dan Pengerusi Bersih, Ambiga Sreenevasan bersungguh-sungguh berkempen di Australia untuk meminta negara itu masuk campur sebagai pemantau PRU13 tetapi permintaan mereka di tolak mentah-mentah.

Kini pembangkang menggunakan strategi mengheret SPR ke mahkamah untuk memaksa badan itu menyemak semula serta membersihkan senarai daftar pemilih di kawasan di mana mereka akan bertanding.

Kalau sebelum ini Ahli Parlimen Klang dari Dap, Charles Santiago gagal usahanya untuk mendapatkan keputusan mahkamah menyemak semula daftar pemilih yang diwartakan di kawasannya, terkini Ahli Parlimen Lembah Pantai, Nurul Izzah pula mengambil tindakan yang sama.

Apa yang ingin mereka lakukan ialah mempertikaikan senarai pengundi berdaftar yang sudah pun diwartakan di semua kawasan parlimen di seluruh negara.

SPR telah memberi cukup masa dan peluang kepada semua parti politik malah mempamerkan senarai pengundi yang berdaftar di setiap kawasan bagi membuat sebarang bantahan sekiranya ada.

Namun dalam tempoh yang diberikan SPR, pembangkang tidak pun ambil kisah untuk menyemak serta membuat perbandingan dengan senarai yang mereka miliki.

Hanya setelah tempoh bantahan tamat dan pilihan raya semakin hampir, barulah pembangkang menimbulkan pelbagai isu berkenaan daftar pengundi semata-mata untuk menyerang SPR dan menuduh badan itu tidak adil dan menyeleweng.

PKR, Pas dan Dap mahu layanan istimewa daripada SPR bukan atas dasar keadilan atau ketelusan tetapi untuk menekan badan itu supaya menjadi hamba kepada pembangkang.

0 #TolakPR - Demokrasi Ala DAP: 753 Perwakilan Dinafikan Hak Mengundi


DAP merupakan singkatan kepada Democratic Action Party atau dalam Bahasa Melayu disebut sebagai Parti Tindakan Demokratik. Seimbas lalu mungkin ada yang beranggapan inilah sebenar-benarnya parti politik yang memenuhi ciri-ciri demokrasi yang wajar disokong.

Secara teorinya kelihatan begitulah, sementelah lagi pemimpin-pemimpin DAP juga sering mendabik dada sebagai juara demokrasi serta cukup lantang bila membicarakan perihal kebebasan bersuara, ketelusan dan hak asasi manusia.

Tapi seperti mana biasa, bercakap mengenai teori sememangnya mudah dan kelihatan indah-indah belaka namun bila masuk bab praktikal selalunya hancur tak terdaya diterjemahkan dan langsung tak mampu direalisasikan. Itu hakikat yang sering terjadi.

Lihat saja kemelut yang berlaku dalam DAP selepas selesai pemilihan Jawatankuasa Tertinggi Pusat DAP (CEC) yang dilangsungkan Disember 2012 lalu, sampai sekarang tak selesai-selesai juga ibarat rumah dah siap tapi pahat masih berbunyi.

Ramai ahli dan pemimpin DAP yang terus mempersoalkan ketelusan dalam pemilihan itu berikutan perubahan mendadak keputusan pemilihan yang kononnya disebabkan kesilapan pengiraan, malah turut mempertikaikan kenapa seramai 753 perwakilan dinafikan hak mengundi.

Mustahil hanya 1823 orang perwakilan sahaja yang layak memilih pemimpin pilihan mereka sedangkan jumlah keseluruhan perwakilan ialah 2,576 orang.

Malah beberapa hari sebelum pemilihan CEC, Setiausaha Penganjur Kebangsaan DAP, Teresa Kok dan Pengerusi DAP Pulau Pinang, Chow Kon Yeow sendiri telah mengesahkan seramai 2,576 perwakilan dari 730 bahagian akan mengundi bagi memilih ahli CEC yang baru.

Jika dikatakan 753 orang perwakilan yang kebanyakannya keturunan India dan beberapa orang lagi perwakilan berbangsa Melayu dan Cina itu tidak layak mengundi, amatlah tidak logik memandangkan nama masing-masing telah disahkan sebagai perwakilan.

Nak dikatakan semua 753 orang perwakilan yang dinafikan hak ini sengaja tidak hadir atas sebab kesihatan atau malas, tentunya mustahil. Kalau sekadar 100 atau 200 orang saja yang ponteng, logiklah juga.

Jelas sekali pasti ada sesuatu yang tak kena dan semestinya wujud penyelewengan di peringkat kepimpinan DAP yang dikuasai dinasti Lim Kit Siang dan anak beranak Karpal Singh itu.

Bila bercakap soal kebebasan, ketelusan dan hak asasi bukan main lagi DAP ke depan nak jadi juara, alih-alih dalam parti sendiri rupanya ramai ahlinya dinafikan hak untuk memilih pemimpin yang disukai. Nampak sangat DAP cumalah parti politik yang cakap banyak buatnya tidak.

Barangkali menyedari penyelewengan dan ketidaktelusan ini semakin disedari ahli-ahlinya, maka sebab itulah beberapa hari lepas Lim Kit Siang dan Karpal Singh sibuk membuat andaian kemungkinan DAP akan diharamkan konon kerana adanya komplot dari BN dan ROS.

Orang yang ketakutan dengan bayang-bayang sendiri, tambahan pula memang wujud keraguan munasabah yang menjadi perhatian umum, biasanya begitulah cepat melatah mencari alasan dan kambing hitam.

No action talk only, itu kesimpulan yang sesuai di cop atas dahi kepimpinan DAP. Dulu dan sekarang sama saja.

4 #SavePenang - Undi 2000 Pun Tak Boleh Nak Kira, Bagaimana DAP Hendak Mengira Jumlah Berbilion?



DAP adalah parti yang tidak berkebolehan. Noktah.

Tajuk dan kenyataan di atas adalah lengkap dan padat. Tetapi, dengan hanya menulis sedemikian, mungkin puak-puak DAP tidak akan dapat memahami maksudnya.

Maksud yang perlu difahami di sini ialah, seseorang itu semestinya bersikap rasis tegar, tidak rasional dan tidak waras untuk menyokong sebuah parti yang tidak mampu mengira undi yang tidak sampai 2000 pun, dalam pemilihan jawatankuasa pusat mereka yang lalu. Dan sekiranya parti itu tidak mampu mengira walaupun sebanyak 2000, bagaimana kita boleh mengharapkan mereka mampu mengira sehingga berjuta atau berbilion ringgit? Jika mereka tidak tahu mengira, bagaimana kita boleh memberi mandat untuk mereka menerajui negeri, apatah lagi negara?

Oleh kerana DAP tidak berkebolehan, maka kos untuk pembinaan terowong mega yang diumumkan pada jumlah RM4.08 billion pada tahun 2011, kini menunjukkan jumlah RM6.3 billion pula. Nampaknya, segala cakap-cakap besar Lim Guan Eng tentang amalan tender terbuka yang mampu menurunkan kos dari jumlah asal RM8 billion, adalah tidak bermakna sama sekali.

Mengimbas pemilihan CEC, DAP memberi alasan bahawa komputer telah mengsabotaj mereka sehingga beberapa ratus dari undi telah hilang. Dan dalam mega projek ini, komputer dikatakan bermain silap mata pula dengan DAP sehingga menyebabkan pertambahan RM2.25 billion dari kos asal.

Jika ini bukan masalah tidak cekap matematik, maka ia tentulah masalah tidak cekap komputer.

Ini kerana DAP tidak seharusnya ‘tersalah taip’ kerana mereka sepatutnya tidak perlu pun menaip jumlah tersebut. Jumlah itu akan dikira secara automatik oleh computer. Jika mereka enggan menunjukkan keseluruhan jalan pengiraan di dalam ‘worksheet’ computer itu, maka ‘manusia’ hanya perlu memetik jumlah yang telah dikira secara automatik tersebut dan mengisikannya di dalam kertaskerja, kenyataan atau pembentangan yang perlu. Itu saja.

Susah sangatkah untuk memetik dan menyalin semula jumlah tersebut?

Jika benar ia merupakan masalah tersalah taip, maka mungkinkah nama-nama seperti ‘Annie and Party’, ‘Pinny’, ‘Davy’, ‘Jimmy’ dan ‘Terry’ yang muncul dalam kertaskerja mengenai projek tersebut yang telah didedahkan sebelum ini juga sebenarnya tersalah-taip?

Selama ini DAP sering menuduh UMNO sebagai ketinggalan, Melayu lembab, bodoh dan malas tetapi akhirnya terbukti DAP lebih teruk lagi, malah bengap. Namun, sekurang-kurangnya kita tidak perlu mendengar alasan yang memualkan dari mereka iaitu segala kesilapan adalah berpunca dari UMNO.

Untuk rekod, Melayu UMNO yang dikatakan lembab, bodoh, malas dan rasis oleh DAP inilah yang menerajui negara tanpa melakukan kesilapan bodoh sepertimana yang dilakukan oleh Lim Guan Eng itu. Mungkin Guan Eng tidak menyedari bahawa UMNO yang sama juga yang membawa Malaysia ke tahap hari ini di mana kaum Cina dan lain-lain, bebas merebut peluang sehingga menjadi taukeh besar.

Guan Eng tidak pula merasa malu atas kesilapan ini, tetapi sebaliknya memanggil mereka yang menunjukkan kesilapannya sebagai tidak professional. Oleh itu, penulis tertanya-tanya apakah DAP juga mempunyai masalah dalam penguasaan bahasa.

Semakin jelas bahawa Lim Guan Eng bukanlah seorang yang bijak. Beliau wajar mengambil kursus komputer, mengulang pelajaran matematik atau akaun, serta memantapkan penguasaan bahasa sebelum bertanding dalam pilihanraya kali ini.

Guan Eng seharusnya tahu bahawa kesilapan membentangkan kos untuk sebuah projek mega yang mampu memberi kesan kepada pembayar cukai adalah tidak boleh diterima sama sekali. Perlu diingatkan bahawa Guan Eng bukannya mengurus sebuah kedai runcit kecil, tetapi sebuah negeri. Beliau bukan bercakap tentang belanjawan rumahtangga – duit poket anaknya atau wang dapur isterinya. Tetapi beliau bercakap tentang terowong mega yang kontroversi yang bernilai berbilion ringgit, kalaupun bukan berkenaan undi untuk memilih jawatankuasa yang akan membantunya menguruskan negeri.

Ini hanyalah beberapa kesilapan yang dapat kita dedahkan. Apakah agaknya yang akan kita jumpa jika meneliti secara terperinci angka-angka dalam pentadbiran Pulau Pinang. Dan apalah agaknya yang ‘tersalah taip’ atau ‘masalah komputer’ yang kita akan temui jika melakukan yang sama terhadap keseluruhan pentadbiran DAP.

0 #Vote4BN PRU13: Teng Sedia Bertanding Menentang Guan Eng #TolakPR


GEORGETOWN – Pengerusi Barisan Nasional (BN) Pulau Pinang, Teng Chang Yeow hari ini menyatakan kesediaan bertanding satu lawan satu dengan Ketua Menteri, Lim Guan Eng pada Pilihan Raya Umum ke-13 (PRU-13).

Bagaimanapun, beliau menetapkan syarat untuk bertanding di kerusi Dewan Undangan Negeri (DUN) sahaja sebagai tanda memberi sepenuh komitmen kepada rakyat di negeri ini.

“Ini demi masa depan Pulau Pinang…pemimpin perlu tunjuk komitmen penuh untuk melaksanakan dasar-dasar demi rakyat Pulau Pinang. Oleh itu Lim Guan Eng perlu tunjukkan komitmen dengan hanya bertanding di kerusi Dewan Undangan Negeri,” katanya pada sidang akhbar di sini, hari ini.

Khamis lalu, Ketua Menteri mencabar Teng bertanding di kerusi DUN Padang Kota, iaitu kawasan yang pernah dimenangi Teng tiga penggal berturut-turut sebelum kalah kepada Pengerusi DAP negeri, Chow Kon Yeow pada PRU-12.

Beliau yang berterima kasih dengan cabaran ketua menteri itu berkata, Guang Eng lebih popular berbanding dirinya dan tidak sepatutnya mempunyai masalah untuk bertanding di mana-mana 40 kerusi DUN di negeri ini.

Teng yang juga Setiausaha Agung GERAKAN berkata, adalah adil jika pada pertarungan kali ini BN menentukan terma dan syaratnya berikutan dalam tiga pilihan raya umum sebelum ini, DAP mencabar pemimpin GERAKAN di kawasan yang ditentukan parti itu.

Katanya, pada pilihan raya umum 1986, penasihat DAP, Lim Kit Siang mencabar bekas Ketua Menteri Pulau Pinang, Tan Sri Dr Koh Tsu Koon bertanding di Parlimen Tanjong, diikuti pada tahun 1990 Kit Siang mencabar mendiang Tun Dr Lim Chong Eu bertanding di DUN Padang Kota.

Pada 1999, Kit Siang yang bertanding di dua kerusi mencabar bekas Setiausaha Agung GERAKAN, Datuk Seri Chia Kwang Chye di Parlimen Bukit Bendera dan Pengerusi GERAKAN negeri, Datuk Dr Teng Hock Nan di DUN Kebun Bunga, katanya.

Menyifatkan PRU-13 adalah perjuangan dasar dan bukannya pertarungan personaliti, Teng menjanjikan transformasi ekonomi secara menyeluruh kepada Pulau Pinang jika rakyat memberi peluang kepada BN mentadbir negeri ini.

Mengenai senarai calon BN bagi 13 kerusi Parlimen dan 40 kerusi DUN di Pulau Pinang, beliau berkata senarai akhir calon sudah 95 peratus selesai. –Bernama

1 #TukarKelantan - 30 Anggota PAS Kampung Kubang Telaga Sertai Umno


BACHOK: Seramai 30 anggota PAS di Kampung Kubang Telaga dalam kawasan Dewan Undangan Negeri (DUN) Jelawat mengisytiharkan keluar parti dan menyertai Umno di sini malam Jumaat.

Kumpulan yang diketuai Mohd Yaacob Mohamad, 42, itu menyerahkan borang penyertaan kepada Ketua Umno Bahagian Bachok, Datuk Dr Awang Adek Hussin disaksikan Penyelaras Barisan Nasional (BN) DUN berkenaan, Datuk Dr Ilias Hussin.

"Saya nekad menyertai Umno kerana mahukan perubahan apabila PAS gagal membantu rakyat sebagaimana dijanjikan," kata Mohd Yaacob kepada pemberita selepas menyerahkan borang itu.

Beliau berkata, walaupun diberi peluang 23 tahun memerintah Kelantan, PAS terbukti gagal menunaikan janji untuk membantu rakyat terutama golongan miskin.

"Kami juga kecewa apabila PAS yang bergabung dalam pakatan pembangkang sanggup menjadi 'pak turut' DAP seperti yang dilihat dalam isu penggunaan kalimah Allah," tegasnya.

Sementara itu, Awang Adek yang juga Timbalan Menteri Kewangan ketika berucappada majlis itu berkata, ini kali kedua penduduk kampung itu menyertai Umno selepas kumpulan pertama lebih 30 orang berbuat demikian bulan lepas.

Beliau menjangka ramai lagi anggota PAS menyertai Umno terutama di DUN Tawang dalam tempoh terdekat. - Bernama

0 PRU-13: Pembubaran Parlimen Dijangka Selepas Pertengahan April


Pembubaran Parlimen bagi membuka laluan kepada pilihan raya umum dilihat mungkin berlaku hanya selepas minggu kedua pada April apabila Datuk Seri Najib Tun Razak dijadualkan akan menunaikan umrah pada minggu depan.

Sumber berkata, Perdana Menteri dijangka berlepas ke Arab Saudi pada 3 April selepas mempengerusikan mesyuarat Kabinet akan datang dan mengambil bahagian dalam acara berbasikal di Putrajaya.

Beliau dijangka pulang dua hari selepas itu.

Bagi orang Islam, umrah kadang-kala dilakukan untuk mendapatkan petunjuk sebelum membuat keputusan utama dan Najib, ia dijadikan sebagai upacara tahunan.

Spekulasi tersebar luas mengenai Perdana Menteri, yang akan menandakan tahun keempat beliau di pejabat pada Rabu depan, mungkin akan menghampiri ke lima penggal penuh dalam Parlimen pada masa ini, yang akan tamat pada 30 April, sebelum pilihan raya diumumkan.

"Kami sudah bersedia tetapi parti komponen Barisan Nasional dan jentera sentiasa boleh menggunakan mana-mana masa tambahan yang ada untuk memastikan bahawa kita akan bersedia sehabis baik untuk pilihan raya umum," kata Ketua Penerangan Barisan Nasional, Datuk Ahmad Maslan.

Dewan Undangan Negeri (DUN) Negeri Sembilan tamat pada Khamis tetapi ia akan diikuti dengan tiga negeri sekiranya Perdana Menteri memutuskan untuk membenarkan Parlimen mencukupi penggal penuh.

Negeri-negeri itu ialah Pulau Pinang yang tamat pada 2 Mei, serta Kedah dan Terengganu, dengan kedua-duanya tamat pada 6 Mei.

Sejak beberapa hari lepas, Perdana Menteri telah mempengerusikan siri mesyuarat dengan pemimpin-pemimpin parti komponen dan pemimpin negeri Barisan Nasional untuk memuktamadkan senarai calon.

Selain mengerjakan umrah, difahamkan bahawa Najib juga akan mengadakan lawatan singkat ke Brunei pada 24 April bagi menghadiri Sidang Kemuncak Asean.

Tiada Perdana Menteri Malaysia yang terlepas menghadiri mesyuarat itu kerana Asean adalah asas dasar luar negara.

-mstar

0 #TolakPR PRU12: Badrul @chegubard Merajuk Tak Dapat Jadi Calon... Sedia Jadi Pencacai Anwar Seumur Hidup!


Hahahahaha! tweet dari Nurul Izzah punca Chegubard merajuk sambil menangis teresak-esak huwaaaaa!

Cer.... cer... baca tweet Nurul Izzah, "Pemimpin Muda, Membawa Perubahan" mana gambar Chegubard! Awal-awal dah kena reject ka?

Rupanya kerja yang ko buat macam kerbau hanyalah kerja sia-sia je bard, tak sangka pulak taraf ko ni hanya pencacai seumur hidup bro.....!

Kalau aku berada di tempat chegubard, dah lama aku blah... demi maruah Bard... Takkan sanggup nak jadi pencacai seumur hidup!

Saddisnya.... berkempen bagai nak rak.... akhirnya jadi pencacai jugak hahaha!

Bard you are nothing... kosong... tak diiktiraf sebagai pemimpin muda dalam PKR! Sungguh malang nasib ko Bard! Asyik kena main dari belakang kat Anwar Ibrahim je.... suruh tongeng, ko tongeng... suruh makan, ko makan... hidup ko hanya sekadar pencacai dalam PKR!

Kini ko terpaksa lari membawa diri yang lara jauh dari Rembau dan terpaksa melupakan sumpah ko untuk bertanding dimana saja Khairy Jamaluddin bertanding. Keh... keh... keh... what happen bro?

Malang tak berbau... Chegubard terpaksa mengalah dan merajuk dengan hanya menawarkan diri sebagai pencacai untuk mendapatkan simpati dari Anwar yang sememengnya tidak berminat dengan Chegubard ini.  ( Ko tak jambu kot Bard? )

Chegubard kencundang kerana Shamsul ketot lebih memahami kehendak dan citarasa Anwar.

Nak tak nak... Bard terpaksa mengarang perutusan untuk menagih simpati dari Anuar Ibrahim .

Pencacai
ABC
Asalkan Bukan Chegubard

Petikan dari blog pencacai....

SEDIA JADI JENTERA BIASA DAN TIDAK BERTANDING DALAM PRU KE 13

Pilihanraya ke 13 merupakan PRU yang terpenting dalam sejarah negara. Belum pernah mood rakyat setinggi ini untuk membuat perubahan bagi menamatkan sejarah penguasaan regim yang diwariskan kepada negara ini oleh penjajah.

Namun perlu disedari cabaran yang terpaksa didepani bukan sedikit. Seribu satu helah dan taktik jahat akan digunakan untuk mempertahan regim ini seiring dengan seruan Najib Razak iaitu akan pertahankan 'Putrajaya' dengan darah biar hancur tulang belulang.

Maka fasa ini memerlukan penyatuan semua yang berada di pihak pro perubahan. Mood perubahan amat tinggi namun sejarah pernah membuktikan banyak kali perubahan gagal dicapai antara sebabnya ialah kerana perebutan dan pertelingkahan. che'GuBard menasihatkan diri dan teman - teman agar mengambil iktibar sejarah ini.

Ini masa seharusnya semua kelompok khususnya anak muda menumpukan gerak kerja mengasak perubahan tanpa berehat. Jalan yang dipilih ialah perubahan melalui peti undi dan kenderaannya ialah politik kepartian, maka perlu sedar ia sudah tentu penuh dengan kerenah politik itu sendiri.

Mendepani regim yang amat rakus dan pertembungan politik yang tidak jujur dan adil selaku anak muda ikhlas diakui ia amat mencabar kadang kala seperti tidak sanggup berdepan. Namun apa pun cabaran dalaman fokus perubahan besar demi tanah air tidak boleh sama sekali teralih.Untuk terus berada pada fokus yang betul maka kepentingan peribadi harus diletak tepi.

Mengajak semua peringkat pro perubahan bersatu dan menolak prasangka , che'GuBard dengan ini menegaskan untuk tidak bertanding dalam PRU ke 13 dan sedia menjadi jentera biasa. Kita semua harus sedar pertembungan kali ini ialah pertembungan kebangkitan dan kesedaran rakyat melawan regim yang jahat, korup dan sedang menghancurkan tanah air.

Menyeru semua kelompok anak muda untuk bersama dalam mood perlawanan maksima, yakinlah kejayaan kita bukan memenangi satu dua pertempuran sahaja tetapi peperangan menumbangkan regim menyelamatkan negara lebih penting.

che'GuBard tidak punya jawatan dalam parti politik cuma anggota biasa dalam Parti Keadilan Rakyat, namun sedar tetap terikat dengan disiplin parti. Apa keputusan parti dan keperluan parti untuk peranan yang cheGuBard harus mainkan dalam PRU ke 13 akan akur. Selaku anggota parti akan akur dan terikat dengan disiplin parti namun ditegaskan bersedia dan lebih selesa menjadi jentera biasa.

Bersama rangkaian komrad Solidariti Anak Muda Malaysia (SAMM), kami sedia menggerakkan jentera anak muda dalam dan luar negara untuk terus mengasak perubahan dengan segala daya yang ada. SAMM telah pun menjalankan dan sedang menjalankan perbagai program juga tidak berhenti malah terus merancang perbagai program penyusunan anak muda untuk mengasak perubahan. Komrad SAMM percaya anak muda cita - citanya harus tidak singkat hanya untuk bergelar YB tetapi cita - cita kami ialah mencipta secara perubahan total yang akan dibaca ganerasi mendatang.

Kepada semua ayuh bersekutu ke arah perubahan. Anak muda berparti atau tidak berparti yakinlah tidak apa atau tiada siapa yang boleh menghalang kita untuk berjuang merobah negara. Tidak perlu menjadi ahli politik untuk berjuang kerana kebanyakan anak muda tidak punya syarat lengkap untuk menjadi ahli politik iaitu kemahiran dan kebolehan mengampu, bermuka - muka dan mengipas, tetapi berjuanglah dengan cara masing masing kerana perjuangan merobah negara milik semua.

Kepentingan teratas kini ialah tumbang regim dahulu.

Sekian.

che'GuBard
Penyelaras SAMM Kebangsaan
anggota biasa PKR

1 Isu Air Selangor - Khalid Gagap Bodoh Sombong #ManifestoBukanJanji


Ingatlah rakyat Selangor, ini orang yang kata “manifesto bukan janji.”

Sehingga kini Khalid masih tergagap-gagap untuk selesaikan isu air! Ini kerana sikap sombong pemimpin regim PKR punca masalah tiada air di Selangor.

Terdahulu regim PKR Selangor menolak mentah-mentah tawaran Kerajaan Negeri Sembilan untuk membekalkan air terawat kepada penduduk Selangor dan Kuala Lumpur.

Kerajaan Negeri Sembilan hendak bantu tapi Khalid Ibrahim dan Xavier Jayakumar buat bodoh sombong.

Menteri Besar Negeri Sembilan, Mohamad Hasan, berhasrat membekalkan air adalah kerana memikirkan rakyat yang sekarang ini terdesak dengan masalah kekurangan air terawat di negeri Selangor.

Pertolongan sudah di beri... Tetapi sayangnya puak regim PKR lebih mementingkan politik tongong dari rakyat!

Baca juga artikel ini.. Khalid Khalid Buat U-Turn Menjelang Pilihanraya! Gula-Gula Rakyat!

Dialog Rakyat- Isu Air Akan Musnahkan Ekonomi Selangor - Noh Omar Video url: http://youtu.be/Tcc48nTBIJg




1 #TolakPR - Enggan Iktiraf Kerajaan Sementara Taktik Pakatan Haram Untuk Mencetus Huru-hara


Regim Pakatan Haram ( PKR, DAP,  PAS) memang terkenal dengan bermacam-macam jenis ‘pakar’. Dari ‘pakar’ agama, ‘pakar’ ekonomi sehinggalah ke ‘pakar’ peperangan. Malangnya, ‘pakar-pakar’ mereka seringkali berbuat kenyataan yang kelakar.

Misalnya, ketika mengulas Himpunan Kebangkitan Rakyat yang lalu, PR telah mengemukakan kenyataan dari ‘pakar matematik’ yang menganggarkan peserta seramai 700,000 orang di dalam stadium berkapasiti 30,000 orang termasuk kawasan sekitar yang merangkumi jalanraya sejauh lebih kurang 1.5km. Kenyataan ‘pakar’ tersebut telah menjadi bahan lawak jenaka kerana tidak masuk akal, tambahan pula apabila gambar-gambar yang disiarkan pihak PR dibuktikan sebagai telah diedit.


Kini, sekali lagi PR menampilkan ‘pakar’ iaitu pakar perlembagaan, Prof. Aziz Bari yang menyatakan tentang isu kerajaan sementara. Beliau mengulas mengenai isu terbubarnya DUN Negeri Sembilan semalam, sebagai menyebabkan negeri itu kini diperintah oleh kerajaan haram.

Kita tidak faham kenapa isu pembubaran DUN secara automatik dan juga kerajaan sementara perlu dijadikan modal politik oleh PR. Entah apa agaknya yang diharapkan oleh PR dengan membangkitkan soal haram atau tidaknya kerajaan negeri apabila DUN telah terbubar.


Kalaupun DUN terbubar dan kerajaan sementara dianggap haram ia tetap tidak memberi mereka hak untuk mengangkat diri sendiri sebagai kerajaan negeri.

Sebenarnya, tidak ada istilah ‘kerajaan haram’ setelah DUN terbubar. Kerajaan hanya menjadi haram apabila dilantik secara tidak sah, antaranya dengan cara menggulingkan kerajaan sedia ada melalui jalan belakang, tanpa melalui proses undang-undang dan melantik diri sendiri sebagai ketua negara. Cara inilah yang cuba dilakukan oleh pihak PR berkali-kali melalui demonstrasi jalanan dengan percubaan membangkitkan semangat ‘Arab Spring’.

Mengikut lunas yang diiktiraf dan diterimapakai di peringkat antarabangsa, ‘kerajaan sementara’ atau ‘caretake government’ adalah amalan atau konvensyen di negara-negara yang mengamalkan Common Law. Ia diamalkan di Britain sebagai sebuah negara demokrasi berparlimen yang menjadi rujukan bagi Negara-Negara Komanwel.

Justeru, istilah kerajaan sementara sememangnya wujud iaitu di dalam tempoh antara pembubaran sehingga terbentuk kabinet baru, maka urusan pentadbiran waktu itu adalah di bawah tanggungjawab kerajaan sementara.

Kerajaan sementara bukannya dilantik sesuka hati tetapi telah melalui proses perlantikan mengikut perlembagaan juga, iaitu melalui pilihanraya yang lepas. Tanpa kerajaan sementara, bagaimana negeri atau negara boleh berfungsi dan berada di dalam keadaan terkawal di antara tempoh tersebut?

Apakah kerana terlalu sangat menginginkan suasana huru-hara maka PR mengharapkan agar di dalam tempoh ini, kerajaan dianggap ‘tidak ada’ agar mereka boleh berbuat apa saja kerana tiada siapa yang berkuasa untuk menghalang mereka? Apakah Prof. Aziz Bari berharap selepas terbubar maka, tentera dan polis semua ‘meletakkan senjata’, ‘rehatkan diri’ atau ‘keluar baris’ agar beruk-beruk tukang demo pembangkang boleh bermaharajalela kerana tiada kerajaan yang berkuasa?

Tentulah tidak masuk akal untuk membiarkan negara berada dalam keadaan tanpa pemerintah walaupun untuk seketika cuma. Kerana itulah kewujudan kerajaan sementara adalah penting.

Namun, selain dari memikul tanggungjawab memastikan negara atau negeri terkawal termasuk memastikan apa yang telah diluluskan sebelum ini diteruskan, termasuk urusan pentadbiran rutin seperti gaji penjawat awam, kerajaan sementara tidak boleh sama sekali membuat perubahan seperti mengumumkan dasar-dasar baru atau meluluskan perbelanjaan bagi projek baru mahupun membatalkan apa-apa keputusan yang telah dibuat sebelum itu.

Dalam tempoh ini juga biasanya tiada dibuat pelantikan baru bagi mana-mana segmen kerajaan, misalnya terhadap para hakim, ketua-ketua jabatan dan institusi lain.

Apa yang lebih penting untuk diberi perhatian ialah kuasa substantif Parlimen adalah terhenti setelah terbubar, maka semua pihak wajar berwaspada bagi mengelak dari menyalahi Akta Pilihanraya 1954 dan peruntukan Akta 1954 dari segi membantu atau mempengaruhi calon-calon yang bakal bertanding dalam Pilihanraya nanti.

Secara ringkasnya, kerajaan sementara adalah sesuatu yang perlu, dan tindakan PR menganggap kerajaan sementara adalah kerajaan haram hanyalah tindakan orang yang kehabisan modal politik kalaupun tidak tindakan orang yang teringin sangat untuk membuat huru-hara.

Jelaslah, tidak ada isu langsung mengenai Kerajaan Sementara sepertimana yang Prof. Aziz Bari ‘gusarkan’. Mungkin beliau telah tertinggal kelas agaknya ketika bab ‘kerajaan sementara’ diajar dahulu.

0 #BNBagus - Panduan Menjelang PRU-13 Dalam ‘Kit Jom Bertindak’


Menjelang Pilihan Raya Umum ke-13, Datuk Seri Najib Tun Razak memperkenalkan ‘Kit Jom Bertindak’ bagi membantu rakyat Malaysia menunaikan hak mengundi mereka dengan betul.

Kit yang diperkenalkan melalui laman Facebook Perdana Menteri pada 18 Mac itu antara lain mengandungi buku panduan mengundi dengan maklumat ringkas dan mudah berkaitan proses itu.

Buku setebal 12 halaman itu memberi panduan langkah demi langkah bagaimana seseorang pengundi perlu menyiapkan diri untuk menunaikan hak mereka dengan cara yang teratur.

Ia mengandungi 10 tajuk berkaitan pengundian termasuk syarat kelayakan mengundi serta cara menyemak status daftar pemilih di laman web Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR).

Turut dimuatkan beberapa tips berguna pada hari mengundi termasuk membawa kad pengenalan, hadir di tempat mengundi mengikut masa yang ditetapkan dan memeriksa saluran khas untuk warga emas, orang kurang upaya dan wanita hamil.

Pemilih juga diberi gambaran melalui ilustrasi pelan tempat mengundi serta penerangan ringkas apa yang perlu dilakukan agar proses pengundian berjalan lancar.

Buku itu turut menjawab beberapa persoalan popular berkaitan peraturan baharu yang diperkenalkan SPR seperti status dakwat kekal yang akan digunakan dan kelayakan undi pos selain tindakan lanjut yang perlu diambil jika kad pengenalan hilang sebelum mengundi.

Tata cara menanda kertas undi dengan betul turut diperjelas melalui ilustrasi ringkas kerana cara penandaan yang salah boleh mengakibatkan sesuatu undi itu menjadi undi rosak.

‘Kit Jom Bertindak’ sedang diedarkan secara percuma dan mana-mana individu berminat boleh memohon melalui laman web www.1Malaysia.com.my.

Selain buku panduan, kit itu turut mengandungi pelekat, pelekat kereta, pen dan pin kolar Jom Bertindak. – BERNAMA

5 #LahadDatu - Penduduk Tg. Batu Sayu Lihat Kemusnahan


LAHAD DATU – Peluru bertaburan di jalan raya, rumah yang dibina dan dihuni sejak 40 tahun lepas penuh berlubang dengan kesan tembakan dan ada di antaranya musnah sama sekali akibat dibakar kumpulan militan dari selatan Filipina yang bertempur dengan pasukan keselamatan.

Keadaan sayu itu menyambut kepulangan ketua-ketua keluarga penduduk Kampung Tanjung Batu yang pertama kali menjejakkan kaki ke perkampungan mereka setelah hampir sebulan ditempatkan di pusat pemindahan berikutan kejadian pencerobohan militan Sulu.

Kampung Tanjung Batu adalah lokasi yang menjadi pilihan penceroboh militan Sulu untuk menyusup masuk ke negara ini melalui jalan pantai dan hutan selepas mendarat di Kampung Tanduo 12 Feb lepas.

Kumpulan militan itu dipercayai menggunakan perkampungan berkenaan untuk berteduh dan mengumpulkan anggota mereka sebelum mula menyerang dan menawan kampung itu.



“Saya memang terkejut. Saya tidak sangka jadi begini sehingga rumah hangus. Saya reda kepada Tuhan atas kejadian ini,” kata Mahmud Mallang, 72, ketua Kampung Tanjung Batu apabila melihat kemusnahan yang dialaminya.

Kejadian itu bukan sahaja memusnahkan rumahnya malah empat rumah anaknya juga hangus terbakar, selain turut kehilangan kereta dan motosikal.

Beliau berkata walaupun mengalami kemusnahan yang teruk, rata-rata penduduk kampung sepakat untuk terus menetap di perkampungan itu memandangkan itulah kampung halaman mereka dan tempat mereka mencari rezeki.

Kesayuan jelas tergambar di wajah ketua-ketua keluarga yang dibawa masuk ke kampung itu untuk menilai kerosakan yang mereka alami dan bagi John Dulahap, 62, walaupun sedih melihat kemusnahan itu, beliau yakin kerajaan pasti akan membela nasib mereka dengan menyediakan bantuan khas bagi meringankan beban yang ditanggung penduduk.




“Rumah anak-anak saya juga hangus dan ada juga yang dipenuhi bekas tembakan. Peralatan rumah turut rosak,” katanya.

“Rumah adik dan kakak saya hancur,” luah pula Ajimain Mahmud, 35, yang masih trauma selepas ditampar dua kali oleh anggota militan semasa menceroboh kampung itu.

Mereka adalah antara 20 ketua keluarga yang dibawa masuk ke Kampung Tanjung Batu bersama kumpulan penilaian terdiri daripada pegawai daerah dan Majlis Keselamatan Negara bagi membuat taksiran kerosakan harta benda sebelum penduduk yang mempunyai dokumen dibenar pulang Sabtu ini.





Petugas media yang turut dibawa bersama dapat melihat sendiri dengan jelas kemusnahan di kampung itu yang boleh diibarat umpama ‘padang jarak padang terkukur’.

Sebaik melepasi papan tanda ‘Selamat Datang ke Kampung Tanjung Batu’ jelas kelihatan ribuan peluru dan kelongsong peluru bertaburan di atas jalan raya dan kawasan sekitar termasuk di perkarangan rumah dan kawasan semak samun.

Hampir setiap rumah berlubang, rosak, tidak lengkap dengan ada atap dan pagar rumah hancur. Penulis turut menemui kesan darah, pisau dan parang kecil di beberapa rumah serta kasut but hitam milik pengganas di satu daripada anak sungai.

Berhampiran lokasi itu, penulis menemui dua kenderaan jenis Perodua Kancil dan Ford Ranger tersadai dan dipenuhi kesan tembakan. Kenderaan itu dipercayai dicuri penceroboh militan dan diguna ketika menyerang pasukan keselamatan.

Selain itu bau bangkai juga dapat dihidu, dipercayai daripada haiwan ternakan yang mati akibat kejadian itu. – Bernama

4 #TolakPR - Skandal Chegubard Bersama Seorang Chia Bohsia Didedahkan!



I know what you did, Chegubard ashole! Ikuti pendedahan dari blog Rezzqin Hill -Mostly komennya berkisarkan andai Chegubard menjadi calon pada PRU 13 akan datang maka dia perlu 'membersihkan' dirinya mulai sekarang dan juga komen-komen yang mengharapkan Chegubard tidak mengabaikan tanggungjawabnya terhadap isteri dan anak-anak.

Sesuatu yang pelik apabila membaca komen-komen sedemikian rupa. Admin cuba selidik dan menyelidik apa sebenarnya yang berlaku.Jawapan yang admin temui amat memeranjatkan. Perkara ini diberitahu sendiri oleh budak yang bersama dari awal perjuangan Chegubard dalam kancah politik sehingga ke hari ini. Pendedahan ini dibuat kerana beliau kecewa dengan sikap Chegubard yang semakin tak keruan melayan nafsu serakahnya. Percaya ataupun tidak, hal ini benar-benar berlaku di dalam group Solidariti Anak Muda M'sia (SAMM).

Chegubard mempunyai hubungan skandal dengan girlfriend (Gf) 'anak buahnya' dari kalangan ahli SAMM sendiri. Amat memeranjatkan apabila sumber Admin memberitahu bahawa dalam diam Chegubard menjalinkan hubungan geli-geli dengan salah seorang Gf orang kanannya yang tidak mengetahui akan hal tersebut.

Ada kalangan pemimpin dari dalam PR juga mengambil kesempatan dengan mengadakan hubungan seks bersama budak-budak perempuan dari SAMM yang rata-rata pelajar pusat pengajian tinggi. Perkara ini disahkan sendiri oleh sumber pertama Admin yang merupakan pengikut setia Chegubard dan individu yang bertanggungjawab menaikkan Chegubard ke tahap ini.


Ikuti lagi sambungan kisah Chegubard 'tibai' Gf sahabat baiknya yang bernama .......

Friday, March 29, 2013

2 #Sodomy Gomo keluarkan Video Aksi Anwar Ibrahim Terkam Jantan! Liwat Tetap Liwat!!


Ko memang sial la Gomo... nak tunjuk-tunjuk lah sampai habis... nak simpan lagi buat apa?? hahaha! liwat jangan tak liwat Anwar woiiiii!


Bisu dan terus membisu itulah Anwar Bin Ibrahim ketua Umum Pakatan Pembangkang berhubung video yang didedahkan oleh Papa Gomo.

Sepanjang pendedahan oleh Papa Gomo mengenai video terbaru Anwar Ibrahim ini Gomo memerhatikan gelagat para penyokong Anwar Ibrahim yang beriya iya mempertahankan Anwar Ibrahim ketua mereka dengan bermacam macam alasan dan jawapan paling sadis pada Gomos etakat hari ini adalah jawapan dari mulut Pengarah Strategik PKR Rafizi Ramli yang menyatakan Anwar Ibrahim seorang yang peramah.

Gomo boleh terima jawapan dari Rafizi yang Anwar Ibrahim ini seorang yang peramah namun Gomo musykil bagaimana seorang yang berjawatan tinggi dalam parti iaitu Ketua Umum Pakatan Pembangkang dengan gelaran Dato Sri begitu peramah dengan seorang lelaki berpewatakan lembut duduk berdua duaan didalam sebuah bilik hotel dengan membahasakan diri sebagai "I" dan memanggil remaja tersebut sebagai "U".

Sehingga ke hari ini juga Anwar Ibrahim terus berdiam diri dalam isu ini walaupun asakkan dari rakyat Malaysia mahukan jawapan dari beliau untuk menjelaskan siapa remaja lelaki yang bersama beliau didalam bilik hotel. Malah rakyat juga ingin tahu atas kapasiti apa remaja lelaki tersebut berjumpa Dato Sri Anwar Ibrahim secara berdua didalam bilik hotel?

Apakah remaja lelaki tersebut yang merupakan seorang Mahasiswa berdua duaan dengan Anwar Ibrahim kerana mahu meminta bantuan Biasiswa? Ataupun Mahasiswa tersebut berjumpa Anwar Ibrahim untuk berbincang tentang PTPTN? Segala persoalan ini tidak dijawap oleh Dato Sri Anwar Ibrahim sehingga ke hari ini.

Sepertimana yang Gomo maklumkan sebelum ini Remaja lelaki berumur 19 tahun itu sudahpun Gomo temui pada bulan Febuari yang lalu dan mahasiswa tersebut mengakui LIWAT antara beliau dan Dato Sri Anwar Ibrahim adalah faktor suka sama suka yang mana pada tarikh tersebut mahasiswa itu diliwat pertama kali dalam sejarah hidup beliau.

Segala kronologi mengenai kejadian Anwar Ibrahim meliwat mahasiswa ini telah pun Gomo jelaskan sedikit sebanyak melalui artikel artikel di blog GOMO

0 #TolakPR - Wan Azizah cabar kedudukan MB Khalid: Dr Atory


Keputusan Presiden PKR, Datuk Seri Wan Azizah mengumumkan untuk bertanding di kerusi DUN Selangor disifatkan sebagai mesej 'keras' kepada Tan Sri Abdul Khalid Ibrahim bahawa kedudukannya sebagai Menteri Besar kini sedia dicabar.

Pensyarah Pusat Pengajian Sains Kemasyarakatan, Universiti Sains Malaysia (USM) Profesor Dr Ahmad Atory Hussain berkata, ini berdasarkan rekod sepenggal Khalid sebagai ketua negeri Selangor yang tidak memuaskan.

Kata beliau, sekiranya Wan Azizah menang di Selangor pada pilihan raya umum nanti dengan mengambil kira status beliau sebagai pemimpin tertinggi dalam PKR, tidak mustahil sekiranya Khalid disingkirkan.

Malah beliau tidak menolak kemungkinan pembangkang cuba untuk menampilkan wanita pertama menjadi menteri besar.

"MB Selangor banyak buat hal, banyak masalah, saya rasa PR kalau menang di Selangor, mereka tidak akan memberi lagi sokongan kepada Khalid Ibrahim, jadi sebab itu mereka terpaksa meletakkan Datin Seri Wan Azizah, ada kemungkinan dia akan menjadi MB Selangor kalau dia menang," katanya kepada Antarapos.

"Buat apa letak Wan Azizah di DUN saja, kalau tidak dinaikkan jadi Menteri Besar lebih baik dia tidak bertanding di DUN, parlimen lebih baik," katanya lagi.

Ketua Umum PKR Datuk Seri Anwar Ibrahim sebelum ini pernah mengumumkan bahawa Khalid akan dikekalkan sebagai calon kerusi parlimen Bandar Tun Razak namun tidak menyatakan sebarang keputusan bersabit kerusi DUN Ijok.

Pengarah Pilihan Raya PKR Pusat Azmin Ali sebelum ini dipetik sebagai berkata mungkin peranan Khalid akan lebih tertumpu di peringkat persekutuan sekiranya Pakatan Rakyat berjaya menawan Putrajaya kerana beliau disifatkan sebagai 'material' parlimen.

Rakyat P. Pinang hilang keyakinan terhadap Anwar

Dr Atory kemudian membayangkan keengganan Presiden PKR itu bertanding sama ada di DUN di Pulau Pinang adalah disebabkan penolakan kuat oleh rakyat di situ yang semakin hilang keyakinan terhadap kepimpinan suaminya, Datuk Seri Anwar Ibrahim.

"Sekarang ini di Pulau Pinang gelombang hendak menjatuhkan Anwar Ibrahim sangat kuat, soal menang tak menang itu lain.

"Dulunya pemimpin Umno Permatang Pauh yang berpecah kini sudah bersatu dan menumpu sepenuhnya di situ, sebab itu saya rasa Anwar Ibrahim terkena 'penangan' ini biarpun Anwar kata dia bertanding di mana-mana pun dia akan menang.

"Tetapi dalam situasi sekarang ini belum tahu lagi, itu dulu 2009 bolehlah tetapi dalam masa empat tahun ini sudah banyak perubahan berlaku ekoran transformasi yang dilakukan oleh kerajaan," katanya lagi.

Anwar pada minggu lalu membayangkan bahawa beliau tidak akan mempertahankan kerusi parlimen Permatang Pauh sebaliknya berhasrat untuk bertanding di Perak ataupun Selangor.

Semalam Azizah memberi bayangan kemungkinan akan bertanding di DUN Selangor pada Pilihan Raya Umum ke-13 (PRU13).

Bagaimanapun menurutnya keputusan itu belum diputuskan parti memandangkan pembubaran Parlimen masih menjadi teka-teki.

Sementara itu, Exco Selangor Dr Xavier Jayakumar tidak menyatakan sebarang sokongan mahupun menolak cadangan Wan Azizah untuk bertanding di DUN Selangor.

Katanya itu hak beliau sebagai presiden parti untuk bertanding di mana-mana kerusi.

"Sebagai presiden dia boleh bertanding di mana-mana. Saya bukan setuju ke tidak, saya tak boleh kata apa-apa. Itu hak presiden, kalau dia nak bertanding, kalau bincang dalam mesyuarat politik, lepas tu ada kefahaman itu keputusan parti," kata beliau ketika dihubungi.

4 #LahadDatu - Musuh Kini Kurang Daripada 10 Orang


LAHAD DATU: Selepas 25 hari Operasi Daulat dilancarkan, pasukan keselamatan mengesahkan jumlah musuh kini kurang daripada 10 orang.

Pesuruhjaya Polis Sabah Datuk Hamza Taib berkata angka itu mengambil kira jumlah musuh yang ditembak mati dan ditangkap berbanding bilangan musuh semasa mula bertapak di Kampung Tanduo, 12 Februari lepas iaitu kira-kira 200 orang.

"Saya tidak boleh mengatakan bahawa musuh tidak ada atau sebaliknya...kami yakin musuh memang ada tetapi jumlahnya amat berkurangan, mungkin kurang dari 10 orang," katanya pada sidang akhbar di Markas Operasi di Felda Sahabat 16, dekat sini Jumaat.

Sepanjang insiden pencerobohan, pasukan keselamatan menembak mati 68 militan, manakala 121 individu ditahan mengikut Akta Kesalahan Keselamatan (Langkah-Langkah Khas) 2012 (Sosma) dan 443 ditahan atas pelbagai kesalahan lain.

Beliau berkata gerakan ofensif yang disusuli operasi menggeledah dan membersih sehingga kini berjaya membersihkan tiga dari lima kampung yang menjadi lokasi persembunyian dan pertempuran antara pasukan keselamatan dan kumpulan pengganas.

Hamza berkata selepas Kampung Tanduo, Kampung Tanjung Batu dan Kampung Labian dibersihkan, pasukan keselamatan kini memberi tumpuan kepada kawasan Tanjung Bilis dan Lok Buani.

Beliau berkata penduduk Kampung Tanjung Labian akan dibenar pulang selepas ketua-ketua keluarga dan ketua kampung dibawa melawat ke kediaman mereka bersama-sama pasukan penilaian esok.

Bagi penduduk Kampung Tanjung Batu, Hamza berkata seramai 20 hingga 25 penghuni yang rumah mereka tidak mengalami kerosakan teruk akan dibenar pulang ke rumah masing-masing esok, manakala pemilik yang rumahnya musnah dibenar untuk terus tinggal di pusat pemindahan sementara.

Beliau berkata sebagai langkah keselamatan, anggota keselamatan akan terus ditempatkan di kampung berkenaan untuk berkawal dan mendominasi kawasan itu.

"Selain itu kami juga akan melaksanakan khidmat kepolisan lain untuk memulihkan keyakinan penduduk apabila berada di kampung itu," katanya. - BERNAMA

0 Perang Besar Berlaku Dalam PKR... Ini Game Siapa?


Bunyi macam ada perang Keluarga 69 dalam PKR...ini game siapa?

Kisah keluarga Datuk Seri Anwar Ibrahim sudah tak ubah macam Keluarga 69. Keluarga yang cacamarba sebab politik melebihi segala-galanya.

Allahyarham Tan Sri P Ramlee mungkin tak terfikir nak oleh skrip sejauh ini semasa buat filem Keluarga 69 dulu.

Bayangkan, bos besar terpalit dengan macam-macam dakwaan. Paling serius kes dakwaan liwat,video China Doll dan pendedahan di blog raja goyang.

Nurul Izzah pun tak kurang dengan masalah. Tentu ramai masih ingat pasal kenyataannya mengenai kebebasan memilih agama dalam satu forum
tahun lalu.

Dalam pada itu, ada juga suara-suara nakal dalam PKR tuduh ahli parlimen Lembah Pantai itu begitu begini.

Datuk Seri Wan Azizah Wan Ismail pula sudah jadi pemimpin boneka walaupun ada styatus sebagai Presiden PKR.Hakikat ini bukan saja tidak dapat diselindung malah terus merus menjadi bualan ramai.

Ini kerana beliau tidak berfungsi sebagai seorang presiden sebuah parti seperti orang lain.

Sebab itu juga pembantu kepada ahli parlimen Ampang mengaku tulis surat pada Presiden PAS Datuk Seri Hadi Awang mempersoal relevankah isteri Anwar kekal sebagai presiden parti.

Mohd Fareez Kamal Intidzam mendakwa Wan Azizah tidak berfungsi sebagai presiden dan kerap berlagak macam tak tahu apa-apa isu babitkan parti.

Malah, beliau mencadangkan kepada Hadi supaya Timbalan Presiden, Azmin Ali menggantikan Wan Azizah.

Pasal nak bertanding PRU 13, Wan Azizah sendiri pun cakap tunggang langgang.Sekejap kata nak, sekejap kata tak nak. Macam sandiwara lawak Tan Sri Khalid Ibrahim yang hu ha pasal nak bubar Dewan Undangan Negeri (DUN) Selangor.

Dua bulan lepas, entah apa punya rajuk, Wan Azizah kata tak mahu bertanding walaupun sebelum itu kata kemungkinan nak bertanding di Pulau Pinang.

Pada Khamis, beliau bikin panas pulak kata akan bertanding kerusi DUN Selangor.

“Ya, saya akan bertanding di Dun Selangor tetapi saya rasa kita perlukan adakan satu perbincangan bagi menentukan kawasan mana yang sesuai untuk ditandingi.

“Perbincangan ini perlu bagi memudahkan saya untuk menjalankan sesi kempen pilihan raya dan membolehkan fokus diberikan kepada kawasan tumpuan,” katanya ketika ditemui S  elepas Majlis Penyampaian Sumbangan kepada Waris Wira Lahad Datu, di Shah Alam Khamis.

Tambahnya, “DUN mana masih belum diputuskan, tetapi saya tidak kisah di kawasan mana.

Pelik tidak,seorang Presiden yang patut ada kuasa istimewa bercakap dengan nada teragak-agak.

Di Selangor terdapat 14 kerusi DUN yang dimenangi PKR pada pilihan raya 2008 lalu dan tidak mustahil salah satu daripada kerusi itu akan menempatkan Dr Wan Azizah.

Sebab itulah boleh kata keluarga Anwar macam Keluarga 69...Keluarga tunggang langgang.

Satu sebab lain boleh rakyat ramai-ramai fikir kenapa jadi macam ni.

Dengar cerita ada kalangan ahli PKR berbunyi kenapa Setiausaha Agung PKR Datuk Saifuddin Nasution Ismail tiba-tiba buat cerita pasal ‘mungkin ada video Nurul Izzah dan Khalid’ selepas ada video hubungan intim lelaki menyerupai Anwar dengan pemuda yang didedahkan Papagomo baru-baru ini.

Semua itu ada kaitan pasal Keluarga 69 ini.

Bukan rahsia lagi dalam PKR ada kem Azmin dan Khalid dalam perebutan jawatan Menteri Besar Selangor jika pembangkang kekal di negeri itu.

Ramai juga tahu Azmin tak ngam dengan Wan Azizah dan juga Nurul Izzah.

Siapa agaknya merancang supaya Mohd Fareez tulis surat pada Hadi pasal Wan Azizah?

Siapa agaknya merancang supaya Khalid hanya tanding Parlimen Bandar Tun Razak sahaja seperti diumumkan Anwar hingga sebabkan Wan Azizah yang rapat dengan Khalid ‘merajuk’ dan umum tak mahu tanding apa-apa?

Siapa agaknya merancang cerita kononnya ada video skandal babitkan Nurul Izzah yang dikatakan Saifuddin Nasution?

Ada yang membuat andaian kenyataan ahli Parlimen Machang itu macam ‘beri isyarat’ pada Nurul Izzah dan Khalid supaya jangan cakap banyak.

Khalid tentu kecut perut juga kerana dua tahun lalu heboh pasal ada rakaman video ditemui dalam pejabatnya di Bangunan SUK di Shah Alam.

Rakaman atau video apakah itu? Siapa punya kerja?

Melihat perkembangan ini semua jangan marah jika ramai pihak merasa mungkin ada gerakan menyingkirkan Wan Azizah, Nurul Izzah dan Khalid daripada PKR.

Wan Azizah mungkin menyedari ‘permainan kotor’ ini justeru itu beliau tiba-tiba umum mahu bertanding di Selangor.

Beranikah Azmin selaku Pengerusi PKR Selangor menolak hasrat Wan Azizah?

Perang dingin sudah lama mengelegak dalam PKR.Kini timbul tandatanya apakah ia akan bertukar kepada perang terbuka.

Dalam bab soksek mengenai pergelutan dalaman jangan cuba nak cakap ini semua kerja orang luar.

Pusing sana ...pusing sini...tak mungkin ada orang di luar parti boleh tekan swis.

Cuma teka tekinya...ini game siapa?

-Agendadaily

1 PRU13: Selangor Negeri ‘Paling Panas’ #TolakPR


SHAH ALAM - Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR) mengibaratkan Selangor sebagai ‘pemenang pingat emas’ Pilihan Raya Umum ke-13 (PRU13), antara lain kerana dilihat sebagai negeri “paling panas” kali ini.

Pengerusi SPR, Tan Sri Abdul Aziz Mohd Yusof berkata, Selangor juga akan menjadi negeri paling panas berikutan perkembangan yang disaksikan sejak kebelakangan ini.

Negeri pimpinan Pakatan Rakyat (PR), sejak Mac 2008, ini sering menjadi tumpuan media.

Abdul Aziz berkata, Selangor diperuntukkan hampir 10 peratus atau RM35 juta daripada RM400 juta bajet keseluruhan, bagi mengendalikan pilihan raya umum negeri itu.

Dari segi jumlah pengundi pula, 2,051,708 daripada 13,291,385 pengundi berada di Selangor.

“… Selangor akan dikawal oleh ramai pihak penguat kuasa, ini satu lagi yang mendapat pingat emas. Selangor akan menjadi fokus media, semua yang kita lakukan akan menjadi tumpuan umum.

“Kawasan ini akan menjadi persaingan pelbagai penjuru oleh Barisan Nasional (BN) dan pembangkang yang akan terus (cuba) mengekalkan kuasa pemerintahan mereka,” kata beliau pada majlis penyerahan surat watikah pelantikan kepada pegawai pengurus pilihan raya Selangor di sini hari ini.

Mengulas lanjut, Abdul Aziz berkata, sejak beliau menjadi Pengerusi SPR, pelbagai perkara diperkenalkan buat pertama kali.

Pada PRU13 ini pertama kalinya akan menggunakan dakwat kekal, undi pos untuk warganegara yang menetap di luar negara, akses media berkaitan penyiaran manifesto, dan sebagainya. – Sinar Harian

0 #SavePenang - Pulau Pinang Semakin Menjunam Di Bawah Lim Guan Eng Dan DAP



Setelah lima tahun DAP mentadbir Pulau Pinang, keadaan sosioekonomi di Pulau Pinang bertambah teruk, dengan kesesakan lalulintas yang semakin kronik, pembangunan hartanah mewah yang mengabaikan keperluan rakyat berpendapatan rendah, serta keadaan ekonomi yang mengalami defisit yang berkali ganda sejak 2009.

Ramai percaya LGE berjaya kurangkan hutang negeri tetapi ramai yang tidak tahu itu sebenarnya dibuat dengan bantuan Kerajaan Persekutuan.

Pulau Pinang alami defisit selama 4 tahun berturut-turut di bawah DAP dan Lim Guan Eng. Bajet defisit yang dicapai itu menunjukkan kerajaan DAP Pulau Pinang tidak cekap untuk mentadbir dan keadaan sedemikian jika dibiarkan berterusan akan menjadi lebih buruk kepada pembangunan.

Keadaan ini bermakna perbelanjaan negeri termasuk hutang mengatasi pendapatan dan rakyat tidak nampak perubahan yang dibawa oleh Ketua Menteri, Lim Guan Eng.

Secara fizikal kita tidak dapat melihat pembangunan oleh kerajaan negeri. Projek mega yang ada dibuat oleh Kerajaan Persekutuan seperti jambatan, lapangan terbang, landasan berkembar keretapi, jalan raya dan kemudahan pelajaran serta kebajikan.




Projek terowong mega RM6.3 bilion Lim Guan Eng turut menerima kritikan hebat dari CAP.

Persatuan Pengguna Pulau Pinang (CAP) menyelar kerajaan negeri yang terburu-buru mahu membina projek terowong dasar laut sepanjang 6.5 kilometer menghubungkan tanah besar ke pulau itu.

Projek tersebut bukanlah satu penyelesaian jangka panjang kepada masalah lalu lintas di Pulau Pinang! Rejim DAP Pulau Pinang digesa menimbang semula projek itu dengan memikirkan semula asas dasar pengangkutan semasa secara keseluruhan.

Rakyat Mahukan Perubahan



Penduduk marah Guan Eng!! Video url: http://youtu.be/UDWxBoCMb-4



Artikel berkaitan:

Penang’s Deficit Hits RM262 Million in 2013

Penang BN Youth wants Guan Eng clarify cost hike of tunnel

CAP chief hits out at Guan Eng's intolerance

2 #TolakPR - Kebebasan Bersuara Hanya Retorik Murahan PKR Dan Rejim PR



KEBEBASAN MEDIA YANG DILAUNGKAN PKR !!

Slogan kebebasan bersuara hanya retorik murahan PKR dan Rejim Pembangkang. Bayangkan, baru empat tahun memerintah pelbagai sekatan luar biasa telah dikeluarkan oleh mereka terhadap media yang menyokong kerajaan.

Puak pembangkang yang kononnya akan memberi sepenuhnya kebebasan media sekiranya dipilih rakyat untuk menjadi kerajaan... terbukti satu pembohongan yang paling jijis!

Sebelum 2008, mereka cuba menjadi jaguh kebebasan media, kebebasan bersuara dan sebagainya, kenapa pula sekarang ini tiba-tiba mereka menjadi marah dengan kebebasan media yang diamalkan oleh media arus perdana?

Aku percaya sekatan terhadap media akan bertambah parah sekiranya pakatan pembangkang diberi mandat penuh untuk memerintah negara.

Kebebasan media yang ada kini akan terus lenyap sekiranya pembangkang memerintah, mereka akan cuba untuk memansuhkan media arus perdana yang sedia ada atas alasan media tersebut berat sebelah.

Banyak kejadian membabitkan media sekarang ini membuktikan parti-parti pembangkang terutama PKR dan DAP hanya pandai bercakap mengenai kebebasan media tapi sebetulnya, mereka sendiri pun tak boleh bertahan dengan soalan, terutama yang tidak sehaluan dengan perjuangan mereka.

Paling ketara sudah tentulah gandingan mentor dan protege - Anwar Ibrahim dan Rafizi Ramli dalam mengendalikan soalan panas dari wartawan. Nampak pasagan mentor dan protege ini lemah dari segi mental, macam mana kata nak beri kebebasan media?

Pandai komplen orang lain, rupanya mereka lebih teruk lagi. Dimana prinsip kebebasan media yang dilaung-laungkan oleh Puak Pembangkang PKR, DAP dan PAS?

Belum memerintah takde kebebasan yang diberi kepada media!


0 #Memali - Video Eksklusif Yang Belum Pernah Tersiar Insiden Memali Part I & Part II



PAS memfatwakan ibrahim libya dan pengikut-pengikutnya mati syahid. Dikebumikan tanpa dimandi dan dikafankan serta disembahyangkan... kerana terpengaruh dgn fatwa HJ Hadi dan sanggup berlawan dan membunuh anggota polis yang seagama... tapi hari ini PAS telah secara terang melanggar fatwa tersebut setelah bersama DAP dan PKR... dan hari ini apa pula status arwah-arwah tersebut??

Siapa yg tanggung dosa kerana tidak menyempurnakan jenazah-jenazah insiden memali mengikut hukum Islam yang sepatutnya...?

Video eksklusif yang belum pernah tersiar... Menyingkap kembali sejarah Memali bagi memberi pencerahan kepada generasi muda hari ini tentang hal sebenar yang diputarbelit oleh pembangkang bagi memburukkan pihak polis/kerajaan.

INSIDEN MEMALI - Menyingkap Sejarah [Bahagian 2] Video url: http://youtu.be/kNBVpLhUoSI



INSIDEN MEMALI - Menyingkap Sejarah [Bahagian 1] Video url:http://youtu.be/eiSZV3YmkNg

5 Bukti Tian Chua Dan Sivarasa Berada Di Manila Sebelum Pencerobohan di #LahadDatu


Akhirnya, Tian Chua dan Sivarasa telah dikantoikan sendiri oleh rakan rakannya dalam PKR. Penglibatan kedua dua orang daripada SUARAM dengan apa yang berlaku di Lahad Datu sudah semakin jelas.

Video di bawah ini dirakam pada 10.02.2013 (2 hari sebelum pencerobohan di Lahad Datu) semasa Program Sambutan CNY PKR 2013. Video Url: http://youtu.be/kA9d8hxvLVY



Video yang membuktikan Tian Chua, Siva Rasa, Darell Leiking dan beberapa orang pemimpin pembangkang yang tidak diketahui, telah berada di Philipina selang beberapa hari sebelum insiden pencerobohan di Lahad Datu berlaku.

Kemudian lihat pula kenyataan Tian Chua di twitter...


Dalam ucapan ringkas Darell Leiking, beliau ada mengatakan;

"Baru tadi.... baru semalam (09.02.2013), saya balik daripada Manila untuk satu misi bagi parti dengan rakan kita di sana, YB Tian Chua dan YB Siva Rasa. DSP Wilfred Bumburing pun sepatutnya bersama kami tapi beliau banyak urusan di sini Sabah tapi saya tahu beliau selalu Touch dengan kami berkenaan apa misi kita di manila baru-baru ini......"

Suatu yang mengejutkan, tarikh Tian Chua bertolak ke Philipina (31 Jan 2013) sehingga Darell Leiking memaklumkan kepada hadiri dengan ayat "semalam" (09 Feb 2013), menggambarkan seakan-akan pemimpin-pemimpin pembangkang berada di Philipina untuk suatu tempoh yang agak lama.

0 MB Kedah Digesa Siasat Aksi Lucah Ahli Majlis PBT #TolakPR


Bodo punya orang.. melancap depan lap top! nak muntah aku bueeekkkkk!!!!!

Cerita Pemimpin PKR melancap depan laptop! masuk hari ni dah tiga hari tersebar di ruang internet.. tapi aku malas nak layan sebab jijis sangat la... tu aku biarkan basi dulu... sape belum tangok lagi klik kat sini... (kalau ada selera nak tengok la)

KULIM - Badan Bertindak Anti Penyelewengan Negeri Kedah hari ini mendesak kerajaan Kedah menyiasat dakwaan bahawa seorang anggota majlis tempatan di negeri itu terbabit dalam perlakuan lucah.

Pengerusinya Khairul Anuar Ramli berkata, rakaman perlakuan lucah itu dipapar menerusi blog 1cilipadi.blogspot.com awal hari ini.

Klip video berdurasi satu minit 36 saat itu memaparkan seorang lelaki yang dipercayai anggota majlis tempatan membuka seluar dan menunjukkan kemaluannya, katanya pada sidang media di sini hari ini.

Katanya, klip video itu dipercayai dirakam melalui satu perbualan antara pemimpin terbabit dengan seorang wanita menerusi aplikasi laman sosial Facebook.

Khairul Anuar yang juga bekas Ketua Angkatan Muda Keadilan Kedah berkata, lelaki berkenaan turut memegang jawatan dalam parti pakatan pembangkang di
Kedah.

"Isu ini melibatkan moral. Sebelum ini, kita mendengar dakwaan perlakuan seks pemimpin pembangkang pusat. Sekarang pula melibatkan pemimpin peringkat cabang. Ini menunjukkan seks atau perlakuan lucah menjadi sebahagian daripada budaya pembangkang," katanya. - Bernama

10 PM Najib Razak Yakin BN Menang Majoriti 2/3 #BNBagus


Financial Times dan Reuters membawa berita baik untuk rakyat Malaysia iaitu, Perdana Menteri, Dato’ Seri Najib, telah menyatakan keyakinannya bahawa Barisan Nasional mampu memenangi majoriti 2/3 di dalam Pilihanraya ini. Keyakinannya amat bererti bagi kebanyakan golongan peniaga, terutamanya, kerana golongan inilah yang amat gusar dengan kredibiliti dan kebolehan pembangkang dalam menerajui ekonomi.

Hakikat bahawa Anwar Ibrahim juga menyatakan bahawa ini adalah peluang terbaik baginya untuk menang, dilihat sebagai satu kenyataan politik semata-mata daripada seorang yang asyik tertembak kaki sendiri di saat-saat genting ini.

Dengan mengenepikan skandal seksnya, rakyat Malaysia kini memerhatikan Anwar secara ‘dekat’ apabila namanya berkali-kali disebut dalam penyiasatan pencerobohan pengganas di Lahad Datu. Sehingga ke hari ini, Anwar gagal menjelaskan kenapa beliau berjumpa dengan pemimpin MNLF beberapa kali dan apa yang dibuat oleh ‘orang-orangnya’ di Filipina beberapa hari sebelum pencerobohan tersebut.

Ia tidak mungkin satu kebetulan untuk Anwar membangkitkan isu Malaysia akan kehilangan Sabah dan membuat bising mengenai pemberian kad pengenalan kepada warga asing di Sabah tanpa mengikut prosedur, sebelum peristiwa berdarah tersebut tercetus di Sabah.

Tetapi, kesilapan Anwar yang paling besar dalam menangani isu ini ialah beliau cuba menutup mulut media dari mengorek cerita sebenar darinya dengan cara mengugut untuk menyaman jika mereka bertanyakan kenapa beliau tidak menyaman pihak yang pertama sekali mendedahkan pendalangannya iaitu Reuters dan media Filipina?

Beliau mungkin meraih keuntungan politik jika berbuat demikian, tetapi hakikat bahawa beliau tidak melakukannya, menunjukkan yang laporan tersebut pastinya berasas.

Tiada siapa yang waras akan mengundi seorang yang tidak tahu menghargai nyawa manusia. Tiada siapa yang sanggup mengundi seorang yang sanggup menggadaikan sebuah negeri kepada pengganas demi untuk menjadi Perdana Menteri.

Negara jenis apakah yang Perdana Menterinya sendiri seorang pengkhianat?

Seperti juga masalah-masalah lain yang menimpa Anwar, tiada siapa yang menganiaya dirinya melainkan dirinya sendiri. Ini adalah masalah biasa bagi seorang yang begitu terdesak, tidak tertahan-tahan, teruja dan tergila-gila untuk berkuasa.

Anwar boleh saja berjuang dengan cara yang betul, iaitu bekerja bersungguh-sungguh untuk membuktikan kredibiliti partinya dan berkhidmat kepada rakyat di kawasannya dengan baik. Dengan cara ini, tidak mustahil suatu hari nanti beliau akan berjaya memenangi hati rakyat Malaysia di mana mereka mungkin akan melupakan segala kisah-kisah buruk, jijik lagi membusukkan mengenai dirinya.

Tetapi, beliau memilih untuk berjuang secara kotor, menggunakan pintu belakang dan mencetuskan suasana tidak aman. Malah, ‘Arab Spring’ merupakan impiannya, lalu bagaimana kita tidak melihat adanya hubungan antara dirinya dengan pertumpahan darah di Lahad Datu?

Sedang Anwar sentiasa berada di dalam ‘mode’ menyerang kerajaan dan apa saja yang berbunyi BN, Dato’ Seri Najib pula amat bertentangan dengannya.

Berbeza dari Anwar, Perdana Menteri lebih suka bercakap mengenai pencapaian kerajaan daripada menyerang musuh politiknya.

Di dalam wawancara dengan Financial Times, misalnya, Dato’ Seri Najib jelas begitu bersungguh-sungguh bekerja sebagai Perdana Menteri mahupun sebagai pemimpin parti. Beliau menjelaskan bagaimana sebuah kerajaan yang kuat amatlah perlu bagi mempercepatkan proses transformasi bagi negara ini. Beliau juga menekankan bagaimana beliau telah melakukan perubahan dari segi undang-undang di dalam UMNO begi memudahkan ahli untuk mengetengahkan pemimipin yang berpotensi.

Sebenarnya, beliau tidak perlu bercakap besar pun kerana angka-angka yang tercatat, dengan sendirinya membuktikan kesungguhan beliau bekerja. Malaysia kini didorong oleh sebuah program ekonomi yang dilancarkan pada 2010 bagi menggandakan pendapatan perkapita sehingga RM15,000 menjelang 2020. Ini membawa kepada peningkatan keyakinan pelabur asing di mana pegangan asing meningkat kepada 550% kepada RM215 billion (USD69 billion) sejak 2009, mengikut laporan HSBC.

Satu-satunya perkara yang Perdana Menteri sebut mengenai pembangkang dalam wawancara tersebut ialah beliau merasakan bahawa ia merupakan satu risiko yang besar untuk menaruh keyakinan kepada Pakatan yang tidak punya hala tuju yang jelas dan dengan manifesto yang tidak ada kredibiliti.

Tidak keterlaluan dikatakan bahawa adalah tidak perlu bagi sesiapa untuk melihat kepada angka-angka, tetapi melihat kepada personaliti kedua-dua pemimpin ini sahaja sudah cukup bagi rakyat untuk membuat pilihan. Anwar adalah seorang yang tidak patriotik, tidak sensitif, pengkhianat dan selamanya tergila-gila kuasa manakala Dato’ Seri Najib pula adalah seorang yang tenang, rasional, elegan dan bijak.

Justeru, tidak syak lagi, majoriti 2/3 bukanlah satu masalah bagi Barisan Nasional.
 

POLITIK HARIAN Copyright © 2013 - |- Template created by O Pregador - |- Powered by Blogger Templates