Friday, July 30, 2010

Kenyataan Akhbar Pergerakan Pemuda UMNO Malaysia

Pada mesyuarat Ahli Jawatankuasa Pergerakan Pemuda UMNO Malaysia (Pemuda UMNO) pada hari ini, kami telah membuat beberapa ketetapan sepertimana berikut:

1) Pemuda UMNO menyambut baik keputusan Kerajaan membenarkan pegawai perkhidmatan pendidikan siswazah Gred DG41 hingga DG48 untuk aktif di dalam parti politik. Namun Pemuda UMNO berpendapat janganlah sampai pemahaman politik guru-guru ini di bawa masuk ke bilik darjah. Walaupun mereka kini dibenarkan aktif dalam politik, tahap profesionalisme mesti sentiasa dijaga dan ditingkatkan.

Pada masa yang sama Pemuda UMNO berharap agar keputusan ini diperluaskan bagi merangkumi golongan mahasiswa dan pensyarah di institusi-institusi pengajian tinggi.

Kami berpendapat bahawa sudah tiba masanya golongan mahasiswa dibenarkan terlibat secara bebas dalam politik dan menggesa Kerajaan untuk meminda Akta Universiti dan Kolej Universiti 1971 kearah ini.

2) Pemuda UMNO memohon agar Kerajaan mengkaji semula kaedah pelaksanaan sistem saman ekor lanjutan pelbagai masalah yang telah timbul di mana ramai pemilik kenderaan tidak tahu menahu mengenai saman yang telah dikeluarkan terhadap mereka. Antara lain, pemilik kenderaan yang menganggap diri mereka tidak bersalah atas saman tersebut atau langsung tidak menerima apa-apa notis saman terpaksa membayar saman berkenaan semata-mata untuk membolehkan pembaharuan cukai jalan dan mengelakkan dari didakwa. Pemuda UMNO menganggap perkara ini adalah tidak adil bagi para pemilik kenderaan dan berharap agar Kerajaan akan mengkaji semula dan menangguhkan pelaksanaan sistem saman ekor.

Kami juga menggesa Kerajaan mengkaji semula keputusan untuk tidak membenarkan saman tersebut dikompaun. Keputusan ini juga amat membebankan rakyat yang tidak mampu menyelesaikan jumlah saman yang begitu besar apabila memperbaharui cukai jalan kenderaan.

3) Pemuda UMNO memohon penjelasan dari Ketua Setiausaha Negara (KSN), Tan Sri Sidek Hassan, berkenaan arahan beliau kepada anggota perkhidmatan awam mengenai surat sokongan dari ahli politik. Arahan KSN memberi gambaran seolah-olah surat sokongan ahli politik adalah suatu tindakan menyalah gunan kuasa. Di sini Pemuda UMNO membantah persepsi sesetengah pihak yang menganggap surat sokongan sebagai tindakan salah guna kuasa oleh ahli politik kerana seringkali wakil rakyat menyokong permohonan rakyat bukan atas pertalian politik tetapi semata-mata mahu membantu rakyat. Kes-kes ini bukan hanya melibatkan kontrak atau perolehan Kerajaan tapi kebanyakkannya adalah permohonan untuk biasiswa, pemindahan tempat kerja, kebajikan dan perumahan.

Surat sokongan ahli politik juga diperlukan apabila pemohon gagal mendapat layanan yang baik dan adil dari jabatan kerajaan berkenaan. Walaupun Pemuda UMNO berpendapat majoriti kakitangan awam bersikap profesional, ada segelintir Napoleon kecil yang tidak layan pelanggan mereka, yakni rakyat biasa, dengan baik dan adil. Adalah diharapkan KSN dapat memberi penjelasan dalam hal ini.

Sumber: www.rembau.net.my

4 comments:

azlishukri said...

blog tuan sudah saya link.

Anonymous said...

aku x pernah daftar jd ahli UMNO apatah lg menjadi ahli pemuda UMNO,rasa nak menjadi ahli tu ada juga tp bila tengok perangai ahli UMNO banyak yg gila pangkat apatah lagi bila melihat ketua pemuda yang lembik,tapi jiwa aku tetap BN...

tokawe

Adam said...

KJ power! Pemimpin alaf baru.

Unknown said...

Sdr Azli Shukri, T.kasih sahabat