Wednesday, October 31, 2012

Pemuda UMNO Setuju BN Umum Calon PRU Lebih Awal Di Kawasan Tertentu....


Ada dua perkara penting dalam sidang media selepas mesyuarat Pergerakan Pemuda UMNO di PWTC petang Selasa. Pertama, ketuanya Khairy Jamaluddin mengumumkan keputusan sebulat suara Pemuda UMNO mendesak kerajaan tangguh perlaksanaan Sistem Penguatkuasaan Automatik (AES) yang jadi rungutan ramai dan kedua pihaknya berharap pengumuman calon Barisan Nasional (BN) bagi Pilihanraya Umum ke 13 lebih awal boleh dipertimbangkan bagi kawasan tertentu tetapi bukan setiap kawasan.

Khairy Jamaluddin menjelaskan bahawa bukan setiap kawasan bersedia untuk diumumkan calon awal disebabkan faktor dalaman dan sebagainya.

Bagaimanapun, beliau menegaskan kawasan tertentu dimana pada pendapat pimpinan parti calon-calon berkenaan dilihat boleh diterima oleh kebanyakkan masyarakat dan juga BN maka tidak menjadi masalah untuk diumum lebih awal.

Menurut beliau, pengumuman calon itu tidak terlalu lama sebelum pilihan raya, ianya mungkin boleh diumumkan dua minggu atau sebulan lebih awal.

Kata Khairy, “kalau ada risiko masalah dalaman parti perlu diselesaikan terlebih dahulu sebelum umumkan calon, hanya kawasan-kawasan yang tidak ada masalah sahaja diumum lebih awal.”

Ditanya samada Pergerakan Pemuda UMNO Malaysia membuat tuntutan jumlah calon muda ditonjolkan pada PRU akan datang, Khairy berkata, “kita minta tapi tidak tuntut peratusan atau jumlah sebab yang lebih penting penilaian [I]'winnerable candidate'[/I] daripada Pengerusi BN.”

“Kita minta lebih daripada jumlah sebelum ini tetapi akhirnya penilaian perlu dibuat oleh pucuk pimpinan parti,” tambahnya.

Menjawab soalan tentang persiapan pemuda negeri-negeri yang dikuasai pembangkang, Khairy menerangkan tumpuan terkini pada Lapuran Ketua Audit Negara yang melibatkan isu-isu penyelewengan oleh negeri-negeri dikuasai pembangkang.

Beliau meminta pimpinan pemuda negeri Kedah, Kelantan, Pulau Pinang dan Selangor memberi tumpuan dengan menonjolkan isu-isu tersebut dengan membuat lapuran polis, SPRM dan sidang akhbar supaya dapat memberi tekanan agar rakyat tahu terdapat banyak penyelewengan telah berlaku di bawah pentadbiran kerajaan pembangkang itu.

Bagi menarik minat pengundi muda menyokong BN dalam PRU akan datang, Khairy bersetuju agar beberapa tawaran penting diberikan pada golongan muda selain faktor 'winnerable candidate' dan tidak sabotaj parti.

“Perlu ada tawaran yang 'special' untuk pengundi muda, saya sarankan kepimpinan BN setiap negeri menawarkan sesuatu khas untuk pengundi muda dalam manifestonya sebagaimana belanjawan Perdana Menteri dimana ada beberapa program khas untuk orang muda,” katanya.

“Dalam manisfesto kita mesti ada komponen yang khas untuk orang muda lebih-lebih lagi negeri yang kita kalah yang mana pengundi muda menjadi penentu bagi kejayaan negeri tersebut,” tambah beliau.

Sebelum itu Khairy mengumumkan keputusan sebulat suara mesyuarat Exco Pengerakan Pemuda UMNO Malaysia untuk mendesak kerajaan untuk menangguhkan dan mengkaji semula perlaksanaan penggunaa AES kerana terdapat banyak rungutan orangramai.

Menurut Khairy, terdapat banyak rungutan orang awam mengenai lokasi kamera tersebut tidak mencerminkan keberangkalian berlakunya kemalanagan seperti kawasan hitam atau tidak selamat.

“Ada juga yang anggap kedudukan kamera itu tidak praktikal dari had lajunya dan jarak kamera yang terlalu dekat dengan kawasan terlalu mudah melepasi had laju,” katanya.

Pada kesimpulannya, Kata Khairy, “terlalu banyak kelemahan pada sistem tersebut, bukan tidak setuju kerana pada dasarnya adalah satu ssistem yang baik tetapi sebulat suara supaya tuntut dan mendesak kerajaan persekutuan supaya menangguhkan perlaksanaan AES ini dan kaji semula.”

Beliau berharap mesyuarat jemaah menteri akan datang supaya dapat membincangkan isu tersebut dan mengeluatkan keputusan atas permintaan serta desakan Pemuda UMNO.

Mesyuarat itu juga Khairy mengumumkan Pergerakan Pemuda UMNO dengan sukarela akan membantu dalam proses pendaftaran penerima BR1M kepada golongan bujang yang tidak tersenarai sebagai penerima BR1M pertama.

Menurut Khairy setiap pemuda bahagian akan diagihkan lebih 2000 borang di mana 'Skuad Utusan Pemuda' akan turun ke bawah seperti kawasan kilang dan tumpuan ramai golongan muda untuk mengagihkan borang.

“Sekiranya perlu kita akan kutip borang itu untuk dihantar ke Lembaga Hasil Dalam Negeri bagi memudahkan proses. Pemuda UMNO akan mainkan peranan yang proaktif kearah membantu orang muda bujang untuk daftar sebagai penerima BR1M 2.0 itu,” ujarnya.- Agendadaily

No comments: