Thursday, February 2, 2012

Video Anwar Sokong Negara Israel Disebarkan Di You Tube


Video ucapan Datuk Seri Anwar Ibrahim berdurasi 7 minit 48 saat (di atas) yang disifatkan menyokong konsep sebuah ‘Negara Israel’ mula tersebar di internet sejak semalam.


“Saya mewakili pendapat ‘two states solution’ (solusi dua negara) bagi (menyelesaikan) konflik Palestin dan Israel” kata Anwar di Woodrow Wilson International Center (WWIC), Washington DC, pada 24 Jun 2010.

Anwar berkata begitu ketika menjawab soalan salah seorang peserta bernama Stanley Kober dari Cato Institute, Amerika Syarikat (AS) yang meminta penjelasan daripadanya kenapa beliau juga turut menyokong usul mengkritik Israel berkaitan insiden flotila dalam parlimen Malaysia.

Barangkali, menurut firasat peserta itu, Anwar sebagai Ketua Pembangkang Malaysia sepatutnya menentang usul mengkritik Israel dalam parlimen Malaysia itu dan jika beliau juga turut menyokong usul tersebut bermakna beliau juga termasuk dalam salah seorang yang boleh dilabel sebagai ‘anti-semitik’ (anti-Yahudi).

Anwar menjawab beliau sebagai Ketua Pembangkang berkata beliau berasa sangsi dan menolak usul mengkritik Israel yang dicadangkan oleh Datuk Seri Mohd Najib Tun Razak, Perdana Menteri Malaysia kerana katanya tindakan mengemukakan usul anti-Israel sama seperti mengamalkan polisi ‘rasis’ atau perkauman.

“Perdana Menteri Najib (yang) telah mengemukakan usul tersebut, mengkritik tindakan kejam negara Zionis Israel. (Saya dan) Pihak pembangkang, (sebenarnya) rasa sangsi, (untuk) menyokong resolusi tersebut.

“Tetapi ramai di kalangan kami sedar bahawa tidak perlu untuk bersikap anti-Yahudi, anti-Semitik kerana sama seperti bersikap perkauman”, katanya.

Untuk mengukuhkan jawapan, dan membuktikan beliau menolak usul anti-Israel itu, Anwar mendakwa, dirinya adalah mewakili kumpulan yang menyokong idea ‘two State Solution’ dalam isu penyelesaian konflik Palestin-Israel.

Dalam rakaman di atas, Anwar juga turut mengkritik undang-undang yang dipraktikkan di Malaysia yang disifatkan tidak demokratik seperti hukuman sebat yang dikenakan ke atas model sambilan Kartika Sari Dewi Shukarno untuk kes minum arak dan melarang penggunaaan kalimah Allah kepada penganut agama Kristian.

‘Two States Solution’ atau ‘Solusi Dua Negara’ adalah idea yang dilobi oleh badan antarabangsa yang berpengkalan di Brussels, dan Washington DC dinamakan International Crisis Group (ICG).

Baca lagi di sini...

3 comments:

Unknown said...

Anwar ni mmg dasar lidah bercabang. kat dlm negara ckp lain, kat luar negara ckp lain...

APA AGENDA DAP MENENTANG PEMBERIAN PINJAMAN UNTUK PENGHUNI PPR & PERUMAHAN AWAM? Baca di sini!!
http://apakecoh2.blogspot.com/

Anonymous said...

gila babi la celaka ni
ntah bila la puak2 pembangang ni nak sedar..

Anonymous said...

PENGANUT2 AGAMA 1KOTE PASDAPPKR BEGITU BERSELERA UNTUK MENJILAT 1KOTE ANU WAR.


AAPA NAK KISAH, SURGA NIKAZIZ YANG PUNYE

UNTUK ULAMA 1KOTE NIKAZIZ..
APA YANG KAMU PEGANG??? ISLAM ATAU 1KOTE ANU WAR???


....PENJILAT TEGAR, 7KALI SEHARI, 7HARI SEMINGGU, BAKAL AHLI SURGA NIKAZIZ.

ANU WAR HANYA BAWA 1KOTE UNTUK DINIKMATI OLEH PENGANUT2 AJARAN 1KOTE... UNTUK AGAMA DAN NEGARA