Monday, March 4, 2013

Jamalul Kiram Tak Layak Buat Tuntutan


Walaupun ada 97 orang yang membuat tuntutan, namun ada lima kumpulan yang terbesar. Dan perlu diingatkan bahawa Kesultanan Sulu mempunyai tiga waris sebagai Keluarga Diraja Kesultanan Sulu (sepertimana dilambangkan dengan tiga lambang senjata dalam Bendera Kesultanan Sulu) iaitu: -


a) Keluarga yang dipanggil sebagai “Keluarga Pewaris Pertama”.

1. Keluarga Kiram (Lambang Keris).
2. Keluarga Shakiraullah (Lambang Barung/Parang Sulu Lebar).

b) Keluarga yang dipanggil sebagai “Keluarga Pewaris Kedua”.
3. Keluarga Maharajah Adinda/Dinda/Arinda.

Dan juga perlu dimaklumi bahawa Kesultanan Sulu mengamalkan “Sistem Penggiliran Takhta” antara ketiga-tiga warisnya.(Seperti sistem yang pernah diamalkan di Perak dan Pahang).

Tuntutan:
1. Tuntutan dari Sultan Jamalul-Kiram-III dan saudaranya Sultan Esmail D Kiram-II ibni Sultan Punjunggan-Kiram.

* Mereka ini bukanlah berasal dari darah zuriat sebenar Sultan Sulu, kerana Sultan Punjunggan-Kiram bukanlah anak sebenar Raja Muda Mawalil-Wasit-II. Sultan Punjunggan-Kiram itu adalah anak kepada “Encik Amir Hamzah” yang merupakan suami-pertama Puan Mora Napsa Laga. Di mana Puan Mora Napsa Laga ini telah diambil menjadi isteri kepada Raja Mawalil-Wasit-II ketika dia telah mengandung.

2. Tuntutan dari Sultan Muhammad Yahcub ibni Sultan Azimuddin @ Alimuddin-V.

* Merujuk kepada “Salasilah & Kitab Khutbah” Kesultanan Sulu, hanya ada disebut nama-nama Sultan Azimuddin @ Alimuddin I, II & III, dan tiada disebut nama-nama Sultan Azimuddin @ Alimuddin IV & V. Maka, tidaklah boleh “disahkan” akan kesahihan keturunan baginda ini selaku waris kepada Sultan Sulu.

3. Tuntutan Sultan Julaspi-Kiram-II dan anaknya Sultan Roodinood ibni Sultan Julaspi-Kiram-II.

* Merujuk kepada rekod dari P.A.W.C.I – dari USA dan dari catatan Prof Dr Nicholas Tarling dalam bukunya “Sulu and Sabah”, jelas menyatakan Sultan Sulu yang terakhir iaitu “Sultan Jamalul-Kiram-II” yang mangkat pada tahun 1936 “tiada mempunyai waris”. Maka, ini bermakna Sultan Julaspi dan anaknya Sultan Roodinood hanyalah “menyamar” selaku waris kepada Sultan Sulu.

4. Tuntutan dari Sultan Jainal-Abidin dan Sultan Muhammad Azimuddin-Abidin.

* Mereka ini adalah dari Keluarga Shakiraullah dan sememangnya berasal dari darah keturunan Sultan Sulu. Namun kerana mengikut “Sistem Penggiliran Takhta” antara tiga keluarga diraja Sulu, maka hak mereka ke atas takhta Kesultanan Sulu telah berakhir.
Susur galur Waris Kesultanan Sulu?

5. Tuntutan dari Yang Mulia Datu Ali Aman @ Raja Bongsu-II ibni Yang Mulia Datu Aliuddin @ Datu Haddis Pabila @ Datu Maputih ibni Yang Mulia Datu Mohammad Sie/Seh/Sheikh ibni Maharajah Adinda/Dinda/Arinda Sultan Mohammad Aranan (Adanan) Puyo ibni Paduka Raja Muda Datu Bantilan ibni Sultan Azimuddin @ Alimuddin-II ibni Sultan Bantilan Muizzuddin ibni Sultan Badaruddin-I ibni Sultan Salahuddin-Karamat ibni Sultan Mawalil-Wasit @ Raja Bongsu-I ibni Sultan Muhammad Hassan (Sultan Brunei Ke-9).

* Mereka ini adalah dari keluarga Maharajah Adinda/Dinda/Arinda yang merupakan “Pewaris Kedua Kesultanan Sulu”. Dengan kemangkatan Sultan Jamalul-Kiram-II pada 1936 dan dengan penguasaan takhta oleh “Pewaris Pertama Kesultanan Sulu” (Kiram dan Shakiraullah) sekian lama, maka kini takhta Kesultanan Sulu sepatutnya menjadi milik mutlak Pewaris Kedua Kesultanan Sulu.

Maka waris sebenar Sultan Sulu inilah yang berhak menyelesaikan isu tuntutan Kesultanan Sulu ke atas Sabah (North Borneo). Ini bersesuaian dengan perkataan “Pewaris dan Penyambung” (the heirs and successors) dalam Perjanjian Pajakan North-Borneo 1878.

Maka kini, sebarang penyelesaian ke atas North-Borneo (Sabah) adalah di tangan Keluarga Maharajah Adinda/Dinda/Arinda, dan bukannya dari Keluarga Kiram ataupun dari Keluarga Shakiraullah.


4 comments:

Anonymous said...

Tak payah naki tukar fakta sebenar.
Kalau dah nama PAJAK, kau oarang tetap wajib kena pulangkan balik jika tuannya mengkhendakinya semula.

Faham ke makna WAJIB DIPULANGKAN?

Kalau tak faham aku boleh tolong panggilkan Prof. Ramlah Adam & Prof Zainal Kling.

keh..keh..keh...Prof. Kangkong yang mengatakan Tanah Melayu tak pernah jajah.

Linda October said...

Di manakah terletaknya kelemahan Sultan Kiram? Di telinganya kah? DI kerisnya kah?

Kelemahan Sultan Kiram terletak pada huruf K. Jika diganti dgn T maka jadi bahan ketawa lah dia. Hahahahaha!

Unknown said...

Panggil mike tyson la.. Atau sanddle king.. Haha

Anonymous said...

kalau dah pajak pastu takleh bayar bulan2 ape jadi? tergadai la mangkuk! ngko faham ke makna TERGADAI? Kalau tak faham aku boleh panggilkan cikgu ajar ngko ABC balik