Sunday, March 3, 2013

Pencerobohan Tersebar Ke Seluruh Sabah?


Dengan pengesahan yang dibuat oleh Pesuruhjaya Polis Sabah Datuk Hamza Taib pagi tadi, bermakna setakat ini sudah 7 anggota keselamatan kita terkorban ketika menjalankan tugas mempertahankan kedaulatan negara.

Kalau diambil kira sebelah penceroboh yang dikatakan sudah 14 (termasuk dua di Semporna yang mati), maka sudah ada 21 kematian di Sabah setakat ini.

Sebuah negara yang aman damai secara tiba-tiba menghadapi masalah seperti ini…memeranjatkan. Konflik di Sabah kini bukan lagi isu kecil.

Yang kita faham konflik yang wujud di Sabah angkara secara langsung salah seorang daripada 9 individu yang mengaku diri mereka sebagai Sultan Sulu, adalah masih jauh daripada berakhir.

Masih ada 100 lebih pengikut Jamalul Kiram III berkampung di Lahad Datu, Sabah.

Dan jika insiden di Semporna lewat petang semalam diambil kira, ada kemungkinan isu pencerobohan itu bukan lagi terhad di daerah itu semata-mata.

Terkini, Ketua Polis Negara juga mendedahkan pihaknya sedang mengesan 10 penceroboh, dengan 3 daripada mereka memiliki senjata di dua tempat di Kunak pula.

Kunak terletak di antara Lahad Datu dan Semporna, jelas pencerobohan kini tidak lagi terhad di Lahad Datu semata-mata.

Cuma yang menjadi teka-teki ialah setakat mana kumpulan Jamalul Kiram ada di Sabah kini dan berapa ramai sebenarnya?

Penulis tidak mahu membincangkan secara panjang lebar, tetapi ada terbaca sebuah laporan media Filipina bahawa pengikut Jamalul Kiram sudah ramai yang tersebar di seluruh Sabah dan kumpulan di Lahad Datu merupakan kumpulan yang terakhir masuk ke Sabah.

Editor akhbar berpengaruh Filipina itu begitu yakin dengan sumber maklumat yang ada pada dirinya.

Jadi, jika benar pengikut Jamalul Kiram sudah tersebar di seluruh Sabah, bermakna perjalanan konflik di Sabah masih jauh dari berakhir.

Apakah ada kebarangkalian ia akan berubah menjadi perang gerila,… mungkin. Penceroboh sudah menzahirkan mereka sudah nekad untuk mati.

Melihat situasi sekarang, kita tidak boleh berada dalam keadaan penafian. Rencana ini juga tidak ditulis untuk menakutkan sesiapa, tetapi membuka mata semua pihak agar bersedia untuk sesuatu yang lebih besar dan lebih buruk.

Mungkin sudah tiba masanya kita melihat situasi di Sabah sebagai perang dan diserahkan kepada tentera pula.

Ingat, puak yang menceroboh itu bukan pekerja asing atau pekerja ladang, mereka adalah kelompok yang sudah biasa berperang. Mereka adalah dari suku Tausug, yakni satu puak yang garang dan turut digeruni tentera Filipina.

Berperang adalah umpama cara hidup bagi mereka. Kejadian di Semporna memberikan isyarat jelas kemampuan perang gerila dan kemahiran serang hendap yang dimiliki penceroboh berkenaan.

Justeru, melihat kepada kemampuan penceroboh, perkara yang menjadi persoalan kini ialah bila pencerobohan yang berlaku akan berakhir dan berapa ramai lagi yang akan terkorban?

Tujuh kematian anggota keselamatan dalam masa beberapa hari adalah sesuatu episod yang mungkin sudah lama tidak berlaku di negara ini.

Selain tempoh, penulis teringin sangat hendak tahu siapalah punya angkara menjahanamkan Sabah?

Ketua Pembangkang, Datuk Seri Anwar Ibrahim dengan pantas membuat penafian dan seperti biasa mengarahkan para peguamnya untuk menyaman Reuters dan Utusan Malaysia.

Kononnya kalau saman tu tak bersalah lah kan…

Namun, kenapa hanya dua itu sahaja?

Sebenarnya, sebelum kedua media berkenaan melaporkan hal itu, media sosial dan baru telah beminggu lebih awal mendedahkan penglibatan Anwar dalam isu di Sabah. Kedua pihak itu boleh dikatakan lambat melaporkan isu itu.

Jadi Anwar perlu adil dengan menyaman media-media baru di negara ini dan di Filipina yang rata-rata mendakwa beliau adalah dalang.

Anwar juga perlu menyaman unit perisikan Filipina yang juga mendakwa beliau punca kemelut di Sabah kini.

Tempoh dan siapa serta berapa ramai yang akan terkorban….ke mana hala tuju konflik Sabah…yang pasti akan kekal dalam lipatan sejarah negara ini.

Mynewshub

1 comment:

Anonymous said...

Semoga Allah memberkati pejuang2 yang berjuang menuntut tanah tumpah air mereka daripada PENIPU2 DAN PEMBELOT2 yang ada. AMMIN....