Monday, June 24, 2013

Kenyataan Media Ketua Pemuda Pergerakan Pemuda UMNO Malaysia Berhubung Isu Jerebu


Berikut adalah Kenyataan Media Ketua Pemuda Pergerakan Pemuda UMNO Malaysia

Krisis jerebu yang kini melanda negara bukan sahaja semakin merebak malahan menebal sehingga memaksa Kerajaan mengeluarkan perintah darurat di Muar dan Ledang, Johor ekoran paras Indeks Pencemaran Udara yang terlampau tinggi dan bahaya. Sebagai nadi rakyat, Pergerakan Pemuda UMNO Malaysia (PPUM) amat prihatin tentang situasi ini yang mengancam kehidupan seluruh warga Malaysia.

Sehubungan itu, PPUM akan menyerahkan memorandum kepada Kedutaan Indonesia pada hari ini untuk menyarankan Kerajaan Republik Indonesia mengambil langkah segera bagi menangani isu jerebu ini. PPUM berpendapat Kerajaan Republik Indonesia perlu bertindak tegas dalam hal ini, demi semangat kejiranan, toleransi dan kerjasama di antara negara-negara rantau Asia Tenggara. Sepertimana yang kita ketahui, Kerajaan Malaysia telahpun menyatakan kesediaan untuk membantu Kerajaan Republik Indonesia dalam menyelesaikan masalah jerebu ini.

Selain itu, PPUM telah mengorak langkah untuk melaksanakan kempen memakai topeng muka (face mask), bagi memastikan masyarakat dapat menjalankan urusan harian dengan sihat dan selamat. Dalam hal ini, rangkaian PPUM akan mengedar dan mengagihkan topeng muka secara percuma kepada rakyat, terutamanya di kawasan-kawasan yang terjejas teruk dengan fenomena jerebu ini.

PPUM juga akan menganjurkan Majlis Solat Sunat Istisqa (solat memohon hujan) di Surau Ar-Rahman, Putra World Trade Centre pada 25 Jun 2013 bagi mendoakan keselamatan negara serta rakyat dalam menghadapi masalah jerebu ini. Dalam pada itu, PPUM di setiap Bahagian seluruh negara juga diseru menganjurkan solat sunat berkenaan.

PPUM berdoa dan berharap agar tahap IPU akan menunjukkan tren penurunan dalam masa terdekat ini, agar kita dapat kembali kepada persekitaran yang sihat dan selamat demi kemakmuran bersama.