Thursday, February 18, 2010

KJ jadi menteri???

KJ jadi menteri?? bukan agenda utama pertemuan dengan PM... Pemuda Ditugaskan Cungkil Idea Generasi Muda .....

Pergerakan Pemuda Umno akan mengadakan perjumpaan dengan golongan muda untuk mendapatkan idea mengenai isu-isu semasa, serta harapan mereka terhadap dasar-dasar kerajaan.

Ketuanya, Khairy Jamaluddin berkata pergerakan itu diminta berbuat demikian oleh Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Razak agar idea dan harapan golongan muda dapat disampaikan dan seterusnya diambil tindakan oleh kerajaan.

"Zaman kerajaan tahu segala-galanya dah tamat. Jadi Pemuda Umno ditugaskan untuk mencungkil daripada generasi muda yang tidak semestinya ahli Pemuda, Umno atau Barisan Nasional (BN), apakah permintaan dan harapan mereka daripada kerajaan," katanya kepada pemberita selepas mengetuai Exco Pemuda Umno mengadakan kunjungan hormat terhadap Perdana Menteri, di sini Rabu.

Khairy berkata pergerakan itu telah pun melaksanakan usaha tersebut di pelbagai peringkat sebelum ini namun tidak dilaksanakan dengan sistematik sepertimana yang dimahukan Perdana Menteri.

Beliau berkata satu mesyuarat akan diadakan selepas ini bagi penubuhan sebuah jawatankuasa bagi memantau penubuhan makmal khas mengendali tugasan tersebut dan laporan pertama dijangka dikemukakan dalam masa tiga bulan.

Selain itu katanya, pergerakan itu juga akan melancarkan program Jelajah 1Malaysia Pemuda pada bulan depan bagi menerangkan konsep 1Malaysia kepada golongan pemuda di seluruh negara.

Ditanya sama ada kunjungan itu ada membincangkan mengenai spekulasi pergolakan dalam Pemuda Umno, Khairy berkata isu tersebut tidak timbul, selain menegaskan ia merupakan perjumpaan biasa yang membincangkan mengenai halatuju pergerakan itu dalam membantu rakyat terutama generasi muda dan bukannya perjumpaan untuk menyelesaikan kemelut dalaman pergerakan.

"Dari segi politik Datuk Seri Najib berpuas hati dengan hala tuju Pemuda pada hari ini dan beliau tekankan bahawa perpaduan itu penting bukan sahaja dalam Pemuda tetapi di kalangan seluruh parti Umno dan BN," katanya.

Bagaimanapun, katanya, perbezaan pendapat dan pandangan adalah perkara biasa memandangkan beliau menerajui parti politik yang mempunyai kira-kira 700,000 anggota, namun sebagai ketua, perbezaan pendapat harus diterima dan memperbaiki segala kelemahan.

Berita terdahulu

KJ jadi menteri agenda besar Pemuda jumpa PM?

http://tunfaisal.blogspot.com/

Seorang rakan Facebook (FB) menulis "hari ini (17 Februari 2010) Pemuda UMNO menemui Presiden parti. Katanya pasal PRU 13 tetapi agenda besar ialah bertanyakan bila Ketua Pemuda nak dilantik sebagai menteri sebagai pengiktirafan terhadap Pemuda. Perlukah perlantikan tersebut?"

Sebelum itu, petang semalam wartawan juga nampaknya cukup berminat di atas dua perkara, pertama, sama ada masalah dalaman Pergerakan Pemuda dibangkitkan? Kedua, sama ada terdapat tuntutan tertentu yang dibuat oleh Pergerakan Pemuda?
Sebagai individu yang terlibat dalam pertemuan tersebut, saya fikir saya bertanggung jawab untuk menjelaskan sebaik mungkin tentang keadaan sebenar mesyuarat bersama Perdana Menteri petang semalam bagi merungkai spekulasi yang mungkin timbul.

Bagi menjawab persoalan yang ditimbulkan oleh rakan FB tadi, saya menulis, "minta maaf; tetapi posting saudara itu tidak betul dan amat salah. TIDAK ADA agenda besar seperti itu melainkan utk memaklumkan perkembangan Pemuda dan hala tuju serta pendirian Pemuda dalam perkara tertentu. Paling penting tentulah utk mendengar dari mulut PM sendiri tentang setiap agenda beliau dan mendapatkan bimbingan (guidance) dan nasihat beliau tentang langkah ke hadapan pemuda."

Rakan FB saya membalas, "TFIA: saya mungkin bersetuju kalau perkataan 'agenda besar' mungkin tidak tepat kerana berbeza mengikut tafsiran dan pemahaman suasana semasa cuma kalau boleh diperbetulkan saya ingin menyatakan 'antara agendanya'. Mungkin itu lebih tepat atau perlukah dikatakan 'antara yang dibincangkan'?"

Saya menjelaskan, "jawapan yang paling tepat - ia tidak dibincangkan dan bukan merupakan salah satu daripada agenda yang ditetapkan. Apa yang boleh saya perkatakan adalah, ia merupakan satu sesi yang bagus dengan sejumlah keputusan yg baik dan akan membantu parti."

Naib Ketua Pemuda Datuk Razali Ibrahim yang juga merupakan Timbalan Menteri Belia dan Sukan dalam responnya menyebut Presiden Parti, Datuk Seri Najib Tun Razak, mengarahkan agar Pemuda bekerja kuat. Razali memberi gambaran bahawa pertemuan itu berlangsung dengan bersahaja dan diselangi dengan gelak ketawa. Beliau juga menyifatkan ia sebagai satu perbincangan yang sangat baik dan membantu Pemuda memahami dengan lebih jelas tentang hasrat dan wawasan Presiden parti.

Beliau menjelaskan bahawa Ketua Pemuda Sdr Khairy Jamaluddin telah membentangkan secara ringkas tentang status terkini Pergerakan Pemuda, beberapa pendirian yang telah diambil oleh pergerakan itu dan menyatakan sokongan tidak berbelah bagi terhadap gagasan 1Malaysia serta memohon bimbingan Datuk Seri Najib tentang bagaimana Pemuda boleh lebih berperanan dalam membantu kerajaan dan parti.

Ketika ditanya tentang kontroversi krisis kempimpinan Pemuda, Razali menyatakan bahawa ia tidak disentuh sama sekali dalam pertemuan semalam. Tentang soal perpaduan pula, Razali menegaskan, ia adalah sesuatu yang mesti dilakukan oleh mana-mana organisasi sebelum boleh melangkah kehadapan dengan berkesan.

Sdr Khairy dalam kenyataannya kepada media selepas itu menyebut bahawa Presiden parti telah menugaskan Pemuda untuk mendekati golongan muda untuk mendengar idea dan menjawab persoalan yang dibangkitkan mereka. Idea, permintaan dan aspirasi golongan muda ini nantinya akan dibincang dan diangkat untuk membantu tindakan-tindakan kerajaan. Dalam masa terdekat Pergerakan Pemuda juga akan melancarkan Jelajah 1Malaysia bagi menerangkan tentang 1Malaysia dan pengisiannya kepada golongan muda di seluruh negara.

Sebagai pemimpin yang datang dari kilang Pemuda nampaknya Datuk Seri Najib amat memahami cabaran yang dihadapi oleh pergerakan ini dalam melaksanakan tugas dan gerak kerja parti. Dalam ucapan pembukaannya beliau telah menerangkan dengan jelas tentang cabaran-cabaran masa kini parti, pendekatan beliau dalam memimpin kerajaan dan parti, hala tuju serta menerangkan gagasan 1Malaysia dalam konteks tugas dan peranan Pemuda. Tidak ketinggalan adalah ingatan Datuk Seri Najib agar Pemuda turut melaksanakan perubahan.

Tidak keterlaluan jika saya mengatakan bahawa Ketua Pemuda, Naib Ketua Pemuda, Ahli Jawatankuasa Pemuda dan Ketua-ketua Pemuda Negeri telah secara aktif menyampaikan pandangan mengenai pelbagai perkara dan isu-isu generasi muda yang dianggap penting bagi melicinkan lagi perjalanan sayap tersebut, baik di peringkat nasional, negeri dan juga bahagian.

Isu, soalan dan pandangan yang dilontarkan ini telah mendapat perhatian Datuk Seri Najib dan telah dijawab dan diulas secara jelas oleh beliau. Hala tuju, pendekatan, program dan pendirian Pemuda, termasuk dalam isu 50 Ahli Parlimen Australia dihargai dan diambil maklum oleh Datuk Seri Najib. Paling penting adalah terdapat pandangan-pandangan kepemimpinan Pemuda yang diterima baik dan Datuk Seri Najib telah menyatakan kesediaan untuk mempertimbangkan tindakan susulan yang bersesuaian.

Sekali lagi nampaknya seolah-olah Pergerakan Pemuda UMNO Malaysia mengecewakan ramai pihak kerana tidak dapat menghidangkan berita sensasi yang mereka harapkan. Tiada perkara yang panas; tiada kisah kontroversi. Tiada cerita masalah dalaman. Tiada desakan mahupun tuntutan. Hanya satu perkara yang mendominasi perbincangan semalam - KERJA!!!!

No comments: