Tuesday, June 4, 2013

Azmin Kena Mandi Bunga...


Nasib Pengerusi PKR Selangor Azmin Ali sejak akhir-akhir ini tak ubah ‘sudah jatuh ditimpa tangga’.

Malah, ada pihak berpendapat 2013, tahun malang buat Timbalan Presiden PKR itu.

Walaupun berjaya mengekalkan kerusi Parlimen Gombak dan Dewan Undangan Negeri (DUN) Bukit Antarabangsa pada PRU 13, ianya tidak bawa apa-apa makna kepada Azmin.

Sudahlah tidak terpilih sebagai Menteri Besar dan Exco Kerajaan Negeri Selangor, kini kuasa dan pengaruh beliau yang pernah dilabel sebagai ‘anak emas’ Datuk Seri Anwar Ibrahim, seolah-olah semakin menipis.

Bahkan, dalam senarai Exco yang diwakili PKR, mereka bukanlah tergolong ‘kumpulan’ yang menyokongnya.

Cuma Adun Seri Setia Nik Nazmi Nik Ahmad yang tersenarai, itupun sekadar jawatan timbalan Speaker.

Belum sempat, Azmin merawat kecewa dan luka, Anwar dan Tan Sri Khalid Ibrahim menambah duka dengan menyintuk limau di luka Azmin dengan pelantikan Saufuddin Nasution Ismail ke jawatan pegawai perhubungan politik di Pejabat Menteri Besar Selangor.

Pengumuman Anwar mengenai tugas baru Setiausaha Agung PKR itu dikatakan dibuat Ketua Umum tersebut selepas perbincangan dengan Khalid di atas pentas ketika Kongres parti itu baru-baru ini.

Tentu ramai pemimpin dan ahli tersentak dengan pengumuman tersebut apatah lagi Azmin dan pengikut-pengikutnya.

Ketua Penerangan PKR Selangor, Suhaimi Shaifie tidak perlu tunggu lama untuk mempertikai tindakan tersebut yang dibuat tanpa perbincangan dengan Majlis Pimpinan Negeri (MPN).

Shuhaimi yang diketahui memang rapat dengan Azmin menuntut Menteri Besar menjelaskan peranan Saifuddin di jawatan tersebut.

“MPN (majlis pimpinan negeri PKR) Selangor akan meminta penjelasan lanjut dari Tan Sri Abdul Khalid (Ibrahim) kerana timbul pertanyaan mengapa pula setiausaha agung PKR selaku ahli politik boleh dilantik ke dalam pentadbiran kerajaan negeri Selangor,” katanya.

Azmin sendiri akhirnya tidak dapat berdiam diri dalam kemelut ini.

Laporan Sinar Harian memetik kenyataan Azmin yang menyebut bahawa anggota parti berkenaan juga merasakan bahawa keputusan tersebut seolah-olah melupakan pemimpin Selangor yang lain.

“Kalangan ahli melahirkan rasa kurang senang dengan keputusan tanpa perbincangan parti malah seolah-olah melupakan pemimpin Selangor yang berjaya memenangi hati rakyat serta menang dalam pilihan raya umum ke-13 lalu,” katanya.

Memang patutpun Azmin ‘angin’ kerana beliau mungkin sedar dirinya semakin kerap kena ‘main’.

Maklumlah, beliau bersusah payah beliau sebelum ini jawatan Pengerusi PKR Selangor beralih tangan daripada Khalid kepadanya.


Setelah dapat, dengan hasrat tinggi menggunung, Azmin diuar-uarkan oleh penyokong-penyokong sebagai pemimpin paling layak menggantikan Khalid.

Namun, manusia merancang tetapi kehendak Allah SWT lain pula.

Apa lagi Azmin boleh banggakan kerana beliau bukan sahaja terlepas jawatan Menteri Besar dan Exco, bahkan ambil kira keputusan melantik Saifudin dengan membelakangkannya, Azmin bukan sahaja kena main tetapi petanda bakal terpinggir daripada saf pimpinan PKR.

Tambahan pula, rentetan isu pelantikan Saifudin, PAS Selangor juga menuntut wakil mereka dilantik ke dalam pentadbiran Khalid.

Desakan sekutu PKR yang dapat kerusi melebihi PKR dalam PRU 13 lalu, mungkin digerakkan pemimpin PAS yang simpati kepada Azmin.

Barangkali dengan cara itu pelantikan Saifuddin akan dibatalkan kerana Khalid mahupun Anwar tentu tidak mahu memberi PAS ‘peha’ selepas dapat ‘betis’ dengan menambah bilangan Exco daripada tiga kepada empat orang.

Berbalik soal Azmin, mungkin segala musibah ini berpunca kritikan terbuka beliau kepada Datuk Seri Wan Azizah Wan Ismail berhubung pelantikan Khalid sebagai Menteri Besar penggal ke dua.

Umum mengetahui, Presiden PKR itu mengemukakan nama Khalid selepas dapat sokonga PAS dan DAP tanpa merujuk dengan Azmin selaku Pengerusi PKR negeri.

Ada sumber PKR mendakwa ini semua mungkin mainan Wan Azizah bagi memastikan pengaruh Azmin terus hilang dalam PKR manakala Anwar mengambil sikap berdiam diri kerana tidak mahu mengecewakan isterinya yang sudah banyak berkorban untuk beliau.

Kini, apa lagi pilihan yang ada di tangan Azmin?

Sanggupkah beliau berdepan kekecewaan demi kekecewaan atau berterusan kena ‘main’ oleh Anwar, Wan Azizah, Khalid dan pemimpin PKR yang bukan kalangan penyokong tegarnya?

Bagi orang politik, Azmin mungkin hanya ada dua pilihan.

Pertama, bersiap sedia menentang Wan Azizah bagi jawatan Presiden PKR pada pemilihan akan datang.

Jika berjaya, kuasa penuh ditangan Azmin untuk mencorakkan PKR dan menentukan kedudukan Anwar sama ada kekal sebagai Ketua Umum – jawatan yang tiada dalam perlembagaan parti, atau membiarkan boss nya itu hanya ahli parlimen biasa tanpa jawatan dalam parti.

Dalam politik, percaturan ini bukan mustahil kerana cuma Azmin bukanlah pemimpin yang disenangi oleh PAS dan DAP.

Pilihan ke dua Azmin adalah keluar PKR bersama penyokong-penyokong setianya menjadi wakil rakyat Bebas yang boleh memberi tekanan kepada parti asalnya itu.

Andai benar desas desus ada lagi 13 ahli parlimen PKR yang menyokongnya, jumlah itu amat besar bahaya kepada Anwar.

Itupun jika Azmin berani dan beliau ‘anak jantan’ untuk berbuat demikian. Andai tidak, pilihan lain, Azmin terpaksa ‘mandi bunga’ membuang segala malang pada dirinya apatah lagi pernah dianggap tidak taat dan tidak menghormatinya ibunya.

-Agendadaily

1 comment:

bunoya hudee said...

Kalau Azmin lawan Zizah dan menang, segala permainan politik akan berubah. Kalau PAS dan DAP sokong, maka ianya merumitkan BN, kerana jika Anwar dan Zizah tidak lagi ada pengaruh, maka keadaan PKR "KURANG" bernajis dan kekejiannya.