Thursday, April 26, 2012

Debat KJ Vs Ambiga: Komentar Di You Tube Tegang!



Walaupun debat diantara Datuk S.Ambiga dengan Ketua Pemuda UMNO, Khairy Jamaluddin sudah dikira tamat semalam, namun sehingga saat ini... kedua-dua penyokong masih banyak memberi ulasan dan komentar tanpa henti mengenai debat diantara KJ dan Ambiga semalam.

Di bawah adalah diantara petikan komentar-komentar di You Tube:


All the way for the man...YB khairy jamaluddin. Realistic, comprehensive and full of openess towards the suggestions and questions.



Ambiga.... research ambiga, RESEARCH.....!!! do some of it please...!!! then debate...


  • congrat to KJ.. he done his study
  • 2:34 "omg..i got woke up on the wrong side of my bed this morning..what am i doing here..?"
  • Ambiga is a lawyer....lie..lie..lie...

Woahh... Najib paid cybertroopers are on the move!


  • doakan orang lain supaya memeluk islam xboleh??...ish2....tgk la doa tu mcmna....Harus pula seseorang itu berdoa supaya orang bukan Islam itu beroleh hidayah dan petunjuk dari Allah SWT.
  • MELAYU YANG BIJAK SEKARANG...KHAIRY JAMALUDDIN SELEPAS TUN MAHATHIR
  • KHAIRY STILL THE BEST


  • KJ da best la, patut la ramai yg tak berani nak debat dgn dia nih... semua facts jer....
  • ambiga's "facts" from her point of view easily proven by khairy as speculations.. what ambiga needs to do is to prove that "facts" is FACTS.. sit down with EC..
    ps: nobody wants ambiga looks stupid with "facts" i mean "speculations"... damn, now i cant trust her!!
Seterunya sila klik link di bawah:

Debate: Khairy vs Ambiga Round 1
Debate: Khairy vs Ambiga Round 2
Debate: Khairy vs Ambiga Round 3
Debate: Khairy vs Ambiga Round 4

Full Video Debate: Khairy Jamaluddin vs Ambiga @Khairykj @Ambiga_s #bersih3 #KJvsAmbiga


The Malay Mail has organised the second installation of Spark the Debate featuring Bersih 3.0 co-chair Datuk Ambiga Sreenevasan and Umno Youth chief Khairy Jamaluddin.

Yayasan Orator CEO Muhammad Yunus Zakariah moderating of event entitled 'Electoral Reform: Is enough being done?' at The Club@Bukit Utama, Bukit Utama Golf Course in Bandar Utama.




Video: Debat Khairy Jamaluddin vs Ambiga #bersih3


Khairy: Ambiga tidak matang pertikai SPR

Tindakan Pengerusi Bersih, Datuk S. Ambiga menganjurkan demonstrasi menuntut perubahan dalam sistem Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR) disifatkan sebagai tidak matang dan dilihat mendahului usaha penambahbaikan suruhanjaya itu.

Ketua Pemuda UMNO, Khairy Jamaluddin berkata, SPR sedang giat melakukan pelbagai perubahan termasuk dalam memastikan hak rakyat Malaysia di luar negara untuk mengundi dari sana.

''Bagaimanapun, usaha ini bukan mudah kerana isu logistik adalah sangat penting seperti penyediaan pusat mengundi di kedutaan Malaysia di mana-mana negara.

''Daripada lapan tuntutan Bersih, tujuh daripadanya telah dilaksanakan oleh SPR berdasarkan cadangan Jawatankuasa Pilihan Khas Parlimen (PSC) mengenai pilihan raya," katanya. -Utusan

Video ada 4 pusingan... layan 2 ni dulu.... 


Debat: Khairy Bagi Pukulan 'TKO'! Ambiga Hanya Mampu Dendang Lagu Lama Salahkan SPR!


Jika tidak kerana penyokong-penyokongnya menguasai dewan Kelab Bukit Utama,dekat Kuala Lumpur  Rabu malam , Datuk S.Ambiga boleh malu apabila Ketua Pemuda UMNO, Khairy Jamaluddin Abu Bakar berjaya 'screw'  bos Bersih 3.0 itu dalam debat mereka berhubung pembaharuan sistem pilihan raya.
Sebagai peguam dan pernah menerajui Majlis Peguam, Ambiga hanya mampu berhujah cari segala hal kecil dan remeh untuk menyalahkan Suruhajaya Pilihanraya (SPR) dan mendesak pilihanraya ditangguhkan selagi proses membersihkan senarai pemilih gagal dilaksanakan.

Selain menuntut kesemua lapan cadangan hasil perhimpunan haram Bersih 2.0 tahun lalu,  Ambiga turut membangkitkan penyalahgunaan kad pengenalan berkaitan gender dan alamat. Baca lagi...

Transkrip Debat KJ & Ambiga



Transkrip debat antara KJ dan Ambiga di Bukit Utama Golf Course, Bandar Utama. Transkrip penuh boleh dibaca di sini. Secara keseluruhan, Ambiga sudah dibersihkan oleh KJ secara TKO malam ini.



Wednesday, April 25, 2012

#bersih3 Auta Dan Fakta

Kebanyakan pemimpin pembangkang berhujah tanpa fakta tapi auta saja yang lebih....





















Lagi Gambar Debat Kj vs Ambiga

Ambiga memulakan hujannya... Dengan tenang KJ bersedia untuk mematahkan hujah Ambiga... Untuk selanjutnya aku aku sediakan video debat ini... Tunggu.....


Published with Blogger-droid v2.0.4

Foto Sekitar Debat KJ vs Ambiga

Published with Blogger-droid v2.0.4

KJ VS Ambiga Malam Ini... "Spark The Debate" #bersihstories


KJ bakal berdebat dengan pengerusi Gabungan Pilihan Raya BERSIH Ambiga jam 8 malam di The Club@Bukit Utama, Bukit Utama Golf Course, Bandar Utama.

Khairy berharap perdebatan akan membantu orang ramai untuk "membentuk satu penilaian yang rasional" isu tersebut.

"Saya tidak sabar-sabar untuk berjumpa Datuk Ambiga Sreenevasan, yang saya percaya akan menjadi pencabar sukar di atas pentas bedasarkan pembawakan demontrasi di jalan untuk perhimpunan 2.0 Bersih pada Julai lepas. Saya percaya ini adalah peluang terbaik untuk setiap pihak membentangkan kes, fakta dan hujah-hujah untuk kebaikan semua.

"Saya berharap orang ramai akan mendapat perspektif yang lebih baik dan pemahaman terhadap isu untuk membentuk penilaian rasional pada akhir sesi," katanya.

"Terima kasih juga kepada The Malay Mail sebagai penganjur utama, atas sumbangan dalam menjadikan Malaysia sebuah masyarakat yang lebih demokratik, melalui inisiatif seperti Spark siri Perbahasan," katanya.

Ambiga berkata walaupun dia dan Khairy berada di hujung yang bertentangan mengenai isu itu, beliau percaya kedua-dua mahu demokrasi yang lebih baik untuk Malaysia.

"Saya melihat ke hadapan untuk perdebatan mengenai reformasi system pilihanraya dengan Khairy. Dia tidak diragukan lagi akan menjadi musuh yang menggerunkan dan saya menjangkakan pertukaran bermakna pandangan.

"Akhirnya matlamat kita adalah sama - iaitu untuk mengukuhkan proses demokrasi di negara ini. Budaya perdebatan yang menangkap! Syabas kepada The Malay Mail untuk memulakan siri ini perbahasan yang penting, "katanya.



Occupy Dataran Memalukan... Video Kantoi Pasangan Mahasiswa Tidur Dalam Satu Khemah!!


Hebat!! patutlah mahasewel sanggup bertahan di dataran selama ini... rupanya ada habuan tiap-tiap malam.... 

Fakta SPR Mengenai 12 Tohmahan Pembangkang!


Dakwaan 1:

SPR telah sengaja membetulkan sempadan kawasan pilihan raya DUN dan Parlimen tanpa kelulusan Parlimen bertujuan meramaikan pengundi di satu-satu kawasan bagi membolehkan Barisan Nasional beroleh kemenangan pada PRU Ke-13 nanti

Dakwaan tersebut merupakan suatu fitnah dan tidak berasas sama sekali. SPR tidak pernah melakukan apa-apa perubahan terhadap sempadan kawasan atau bahagian pilihan raya sama ada DUN atau pun Parlimen kerana urusan berkenaan hanya dapat dilakukan apabila tiba masanya mengikut peruntukan Perkara 113(A) Perlembagaan Persekutuan. SPR telah pun mengeluarkan pengumuman bahawa urusan kajian semula persempadanan bahagian-bahagian pilihan raya hanya akan dijalankan apabila tiba masanya selepas PRU-13. SPR akan mengeluarkan kenyataan rasmi berhubung dengan perkara tersebut apabila tiba masanya nanti.

Apa yang sebenarnya berlaku sebelum ini mengikut peruntukan kuasa di bawah sub peraturan 25(3) Peraturan-peraturan Pilihan Raya (Pendaftaran Pemilih) 2002, melalui kuasa Ketua Pendaftar, ialah tindakan SPR membetulkan Lokaliti yang mengandungi nama-nama pemilih yang telah tersalah letak sebelumnya iaitu semasa proses penetapan kedudukan Lokaliti (sebelum 2004) yang dibuat secara manual. Oleh kerana kedudukan Lokaliti berkenaan telah tersalah letak, maka selaras dengan peruntukan undang-undang SPR perlu membetulkan kedudukan Lokaliti tersebut di dalam bahagian pilihan raya yang sepatutnya pemilih di dalam Lokaliti berkenaan didaftarkan.

SPR menyedari kedudukan beberapa Lokaliti yang tersalah letak di dalam bahagian pilihan raya hanya selepas Sistem EGIS (Electoral Geographical Information System) digunapakai dalam tahun 2004. Melalui peruntukan kuasa yang ada, SPR telah membuat pembetulan kedudukan Lokaliti yang tersalah letak di seluruh negara yang melibatkan jumlah pemilih seramai 19,342 orang. Pemilih-pemilih mengikut Lokaliti-lokaliti berkenaan perlu ditempatkan di dalam kawasan pilihan raya yang sebenarnya seperti yang wujud di lapangan. Perlu ditekankan bahawa pembetulan Lokaliti-lokaliti yang dibuat itu tidak sama sekali melibatkan perubahan kepada mana-mana garis sempadan bahagian pilihan raya sama ada DUN ataupun Parlimen. Sebaliknya dengan pembetulan kedudukan pemilih mengikut Lokaliti yang terlibat maka mereka akan mengundi di dalam bahagian pilihan raya yang betul mengikut kedudukan alamatnya di dalam Daerah Mengundi dan DUN yang sebenarnya.

Selepas tindakan pembetulan Lokaliti berkenaan dibuat, SPR telah memaklumkan secara rasmi melalui surat pemberitahuan yang dialamatkan kepada semua pemimpin parti politik di dalam bahagian-bahagian pilihan raya yang berkenaan. SPR beranggapan parti-parti politik melalui pemimpin-pemimpin mereka di peringkat Daerah Mengundi dan DUN menyedari tindakan SPR tersebut dan seterusnya memaklumkan kepada pemilih-pemilih yang terlibat di kawasan masing-masing. Tetapi ramai pemilih yang memberi maklumbalas kepada SPR mereka tidak menyedari telah berlaku pembetulan kedudukan nama mereka mengikut Lokaliti di mana mereka didaftarkan. Oleh yang demikian, dalam menghadapi PRU-13 akan datang, SPR akan menulis surat pemberitahuan perkara tersebut kepada semua pemilih yang terlibat di semua kawasan yang berkenaan di seluruh negara.

Justeru, SPR ingin menegaskan sekali lagi bahawa dengan tindakan membetulkan kedudukan nama pemilih di dalam Lokaliti berkenaan iaitu dengan meletakkannya di dalam bahagian pilihan raya yang sebenar mengikut kedudukan di lapangan, ia sama sekali tidak melibatkan apa-apa perubahan kepada garis sempadan kawasan atau bahagian pilihan raya sama ada DUN ataupun Parlimen. Mana-mana pihak yang ingin mendapat penjelasan secara lebih lanjut berhubung dengan perkara ini, mereka bolehlah menghubungi mana-mana Pejabat SPR yang berkenaan.

Dakwaan 2:

Kawasan mengundi YAB Tan Sri Abd Khalid bin Ibrahim telah dipindahkan secara tidak sah oleh SPR

Dakwaan yang mengatakan bahawa kawasan mengundi bagi YAB Tan Sri Abd Khalid bin Ibrahim telah dipindahkan secara tidak sah oleh SPR adalah tidak benar dan tidak berasas. SPR telah memberi penjelasan terperinci kepada Ahli-Ahli Parlimen pada 16 April 2012 berhubung perkara ini. Walaubagaimanapun perkara ini terus diputar belit untuk mengelirukan orang ramai yang tidak faham tentang isu pembetulan kedudukan Lokaliti di dalam sesuatu Daerah Mengundi yang terletak di dalam kawasan DUN dan Parlimen.
Apa yang sebenarnya berlaku di dalam kes yang melibatkan alamat dalam Lokaliti YAB Tan Sri Abd Khalid bin Ibrahim ialah SPR hanya membuat pembetulan kedudukan Lokaliti yang telah tersalah letak di dalam kawasan pilihan raya. Proses ini dijalankan mengikut Peruntukan sub peraturan 25(3) Peraturan-Peraturan Pilihan Raya (Pendaftaran Pemilih 2002).

YAB Tan Sri Abd Khalid bin Ibrahim telah mendaftar sebagai pemilih pada 1/1/1985 dengan menggunakan alamat Jalan 16/2, Seksyen 16, Petaling Jaya, Selangor. Semasa pendataan borang pendaftaran tersebut, petugas SPR telah meletakkan alamat Lokaliti beliau iaitu Jalan 16/2 di dalam kawasan DUN N.34 Bukit Gasing /Parlimen P.105 Petaling Jaya Selatan iaitu berdasarkan kepada alamat di dalam borang pendaftaran tersebut. Pada masa itu SPR tidak menyedari bahawa di lapangan yang alamat Lokaliti Jalan 16/2 itu adalah sebenarnya terletak di dalam Wilayah Persekutuan di mana Jalan Datuk Abu Bakar merupakan sempadan rasmi antara negeri Selangor dan Wilayah Persekutuan. Lokaliti Jalan 16/2 di mana YAB Tan Sri Abd Khalid bin Ibrahim berdaftar sebenarnya berada di dalam kawasan Parlimen P.121 Lembah Pantai, Wilayah Persekutuan.

Apabila sistem EGIS dilaksanakan SPR mula menyedari kesilapan penentuan kedudukan Lokaliti berkenaan. Maka selaras dengan tindakan pembetulan Lokaliti yang sedemikian di kawasan-kawasan lain di seluruh negara, SPR juga membuat pembetulan kedudukan Lokaliti terhadap Lokaliti Jalan 16/2 Seksyen 16, Petaling Jaya. Di atas muka bumi, Lokaliti tersebut sebenarnya terletak di kawasan Parlimen P.121 Lembah Pantai, Wilayah Persekutuan. Ianya sama sekali tidak melibatkan apa-apa perubahan kepada garis sempadan kawasan pilihan raya sama ada DUN atau pun Parlimen. Bagi mana-mana pihak yang ingin mendapat penjelasan lanjut berhubung dengan perkara tersebut, mereka bolehlah datang ke Ibu Pejabat SPR atau Pejabat SPR Negeri Selangor atau Pejabat SPR Wilayah Persekutuan.


Dakwaan 3:

SPR gagal membersihkan daftar pemilih. Seramai 42,051 pengundi awam ragu masih berada dalam daftar pemilih SPR hingga sekarang

Sebagai langkah yang berterusan untuk membersihkan Daftar Pemilih, SPR telah menghantar Daftar Pemilih Induk (DPI) yang melibatkan kesemua nama 12.5 juta pemilih berdaftar kepada pihak JPN pada bulan Julai 2011 untuk semakan secara menyeluruh bagi tujuan pengesahan dan pembersihan. Pada bulan September 2011, pihak JPN telah memberi maklum balas kepada SPR bahawa dari jumlah 12.5 juta tersebut, terdapat sebanyak 42,051 nama-nama pemilih yang tidak memiliki maklumat yang jelas dan sahih. Ini bermakna nama-nama 42,051 pemilih berdaftar berkenaan ada di dalam rekod di JPN, tetapi masalahnya mereka tidak dapat dihubungi untuk diminta datang mengemaskini status terkini kedudukan mereka kerana ketiadaan alamat yang jelas. Di waktu yang sama mereka juga telah tidak datang ke mana-mana pejabat JPN untuk mengemaskinikan status mereka. Oleh yang demikian, SPR membuat keputusan mengkategorikan 42,051 nama-nama berkenaan sebagai pemilih awam di bawah status yang diragui kesahihannya disebabkan ketiadaan maklumat yang terkini tentang status mereka.

Berikutan itu, sebagai langkah yang betul serta bagi menjamin hak rakyat selaku pemilih berdaftar yang dijamin di bawah Perlembagaan, SPR tidak boleh memotong nama-nama mereka dari daftar pemilih sewenang-wenangnya tanpa pengesahan dari jabatan yang berwajib iaitu JPN. SPR sebaliknya mengambil inisiatif untuk mempamerkan kesemua 42,051 nama berkenaan selama tiga bulan untuk memberi peluang kepada orang ramai khususnya pemilih untuk tampil mengemaskinikan maklumat mereka di JPN dan SPR supaya nama mereka dapat dikemaskini atau dikeluarkan daripada senarai pemilih awam ragu tersebut.

Dalam tempoh pemeran itu juga, SPR telah turut mengedarkan nama-nama berkenaan kepada Ibu Pejabat semua parti politik utama serta pemimpin-pemimpin politik di peringkat Parlimen dan DUN yang berkenaan di seluruh negara untuk mendapat bantuan dalam usaha mencari pengesahan dan maklum balas berhubung dengan kedudukan alamat dan status terkini pemilih-pemilih yang berkenaan. Bagaimanapun, di sepanjang tempoh tiga bulan pemeran tersebut berlangsung, sambutan yang diterima oleh SPR sama ada dari parti-parti politik atau orang ramai amat dingin. Pada 28 Mac 2012, pihak JPN telah memberi maklum balas kepada SPR bahawa melalui semakan yang terperinci dan berterusan oleh pihak mereka, jumlah pemilih yang diragui itu telah berkurangan kepada 40,803 orang. Ini berikutan terdapat di kalangan mereka yang tampil ke JPN untuk mengemaskini maklumat kad pengenalan mereka manakala yang lain terdapat waris-waris yang tampil dengan membawa bukti kepada JPN mengenai kematian ahli keluarga atau saudara mara mereka.

Undang-undang SPR tidak membenarkan mana-mana nama dalam daftar pemilih dipotong sewenang-wenangnya tanpa pengesahan oleh pihak JPN. Oleh yang demikian, nama 40,803 pemilih awam ragu tersebut perlu terus kekal berada di dalam daftar pemilih bagi menjamin hak mereka yang dilindungi di bawah Perlembagaan Persekutuan. SPR hanya memotong nama-nama mereka daripada daftar pemilih setelah mendapat pengesahan secara rasmi dari pihak berwajib iaitu JPN sama ada mereka telah meninggal dunia atau hilang taraf kewarganegaraan, atau hilang kelayakan atas sebab-sebab lain seperti yang diperuntukkan di bawah Perlembagaan Persekutuan. Oleh yang demikian, selagi pengesahan muktamad tidak diperolehi dari pihak JPN, kesemua nama 40,803 pemilih berkenaan perlu dikekalkan di dalam Daftar Pemilih Induk.

Dakwaan 4:

SPR telah mendaftar pemilih yang terdiri daripada warga asing yang telah mendapat taraf warganegara

Hanya warganegara Malaysia sahaja yang layak dan berhak untuk menjadi pengundi dalam pilihan raya di negara ini. Mereka yang bukan warganegara mustahil akan dapat mendaftar sebagai pengundi. Sesiapa sahaja warganegara Malaysia dan berumur 21 tahun dan ke atas yang memohon untuk di daftarkan sebagai pemilih, permohonan mereka akan diproses sewajarnya melalui sistem komputer dan mengikut tatacara pemerosesan yang ditetapkan di bawah undang-undang. Justeru itu, tidak timbul persoalan tentang siapa atau apa jua latar belakang seseorang warganegara itu apabila ia memohon untuk menjadi pemilih kerana yang menjadi asas kelayakan ialah seseorang itu mestilah terdiri daripada warganegara Malaysia dan telah mencapai umur 21 tahun dan ke atas serta memenuhi apa-apa syarat kelayakan lain yang ditetapkan di bawah Perlembagaan.

Dakwaan 5:

Masih ramai pemilih berusia lebih 100 tahun berada dalam daftar pemilih SPR

Pemotongan nama seseorang pemilih berdaftar hanya dapat dibuat atas dua sebab iaitu pertama, pemilih telah meninggal dunia mengikut pengesahan rekod di JPN dan kedua, pengesahan hilang kelayakan sebagai pengundi berdasarkan bukti pengesahan dari jabatan-jabatan yang berwajib. Justeru itu, walaupun umur seseorang pemilih itu telah melangkaui 100 tahun, undang-undang tidak membolehkan SPR untuk memotong nama mereka sewenang-wenangnya atas anggapan bahawa mereka mungkin telah meninggal dunia. Jikalau ada mana-mana pihak yang mengetahui dan dapat membuktikan bahawa terdapat waris mereka yang telah meninggal dunia, SPR berharap mereka tampil ke JPN untuk mengemaskinikan rekod kematian waris berkenaan. Dalam soal pengesahan rekod kematian seseorang warganegara, SPR terpaksa bersandarkan kepada maklumat yang sahih daripada pihak JPN bagi mengelak penipuan atau sebagainya.

Dakwaan 6:

Daftar pemilih SPR kotor kerana mengandungi ramai pemilih yang didaftarkan di satu-satu alamat

Tanggapan umum terhadap kajian MIMOS bahawa terdapat ramai pemilih yang berdaftar secara berkelompok di satu-satu alamat adalah tidak tepat. Apa yang berlaku ialah pihak MIMOS telah tersalah tafsir dengan menganggap pemilih yang mendaftar dalam suatu kawasan Lokaliti yang sama sebagai pendaftaran di satu alamat yang sama. Hakikatnya ialah apa yang dilakukan oleh SPR adalah untuk membolehkan mereka yang mendaftar dapat ditentukan Daerah Mengundi dan Pusat Mengundinya. Untuk itu, SPR menetapkan dasar dengan merangkumkan beberapa alamat pendaftaran tersebut di dalam sebuah Lokaliti. Dalam peta pilihan raya, Lokaliti adalah unit yang terkecil yang mengandungi beberapa alamat, dan kemudiannya melalui beberapa Lokaliti dibentuk menjadi Daerah Mengundi dan daripada beberapa Daerah Mengundi pula terbentuknya bahagian pilihan raya DUN dan seterusnya menjadi bahagian pilihan raya Parlimen.

Sebagai contoh, di Lokaliti Kampung Melayu Majidee di Johor, yang telah dianggap sebagai satu alamat yang mempunyai lebih daripada 100 pemilih, di Lokaliti berkenaan sebenarnya terdapat berpuluh-puluh alamat lengkap dan yang tidak lengkap. Alamat-alamat tersebut kemudiannya disatukan sebagai satu Lokaliti iaitu Lokaliti Kampung Melayu Majidee. Hal ini telah disalah tafsir oleh MIMOS sebagai satu alamat, walhal ia sebenarnya adalah merupakan satu Lokaliti dalam Daerah Mengundi.

Dakwaan 7

Berlaku peningkatan pengundi secara yang mendadak di beberapa kawasan yang diwakili calon pembangkang

Langkah SPR secara agresif menjalankan promosi menyeru rakyat mendaftar sebagai pengundi, ditambah pula dengan suasana semasa yang hampir dengan PRU-13 merupakan faktor utama yang menyebabkan pendaftaran pemilih mencatatkan peningkatan yang tinggi sehingga suku tahun keempat tahun 2011. Peningkatan jumlah pendaftaran telah berlaku secara menyeluruh di semua bahagian pilihan raya di seluruh negara. Walaubagaimanapun, terdapat bahagian-bahagian pilihan raya yang mencatat peningkatan yang lebih tinggi daripada yang lain seperti yang berlaku di beberapa negeri dan di beberapa bahagian pilihan raya tertentu. Perkara ini tidak harus dipertikaikan kerana sehingga Jun 2011, masih terdapat sejumlah 3.7 juta warganegara Malaysia yang layak tetapi belum mendaftar sebagai pengundi. Jumlah mereka yang belum mendaftar yang tertinggi mengikut negeri ialah di negeri Selangor diikuti dengan Wilayah Persekutuan, Johor, Perak dan lain-lain. Maka, jika peningkatan pendaftaran yang tinggi berlaku di negeri Selangor, itu adalah sesuatu yang selari dengan fakta di mana seramai 750,000 warga yang masih belum mendaftar sehingga Jun 2011 adalah terdiri daripada warga Selangor.

Di sesetengah bahagian pilihan raya peningkatan jumlah pendaftaran telah berlaku dalam kadar yang tinggi dengan peratusan melebihi 30 peratus berbanding dengan kedudukan bilangan pemilih pada Pilihan Raya Umum Ke-12 (2008). Ini termasuklah kawasan-kawasan seperti P.107 Subang (34%), P.158 Tebrau (34%), P.111 Kota Raja (33%), P.086 Pekan (33%), dan P.032 Gua Musang (30%). Pertambahan jumlah pendaftaran pengundi ini bukanlah satu perkara yang dirancang oleh SPR bagi tujuan tertentu sepertimana yang didakwa oleh beberapa pihak. Sebaliknya ianya berlaku disebabkan masih terlalu ramai mereka yang layak mendaftar sebagai pemilih di seluruh negara, termasuk Selangor, yang belum mendaftar sebagai pemilih. Ekoran dari promosi pendaftaran yang agresif dan berterusan, mereka mula sedar dan tampil mendaftar secara besar-besaran melalui pejabat-pejabat pos dan penolong-penolong pendaftar yang dilantik oleh SPR di seluruh negara.

Dakwaan 8:

SPR sengaja menambah ramai petugas yang akan mengundi secara pos pada PRU Ke-13 nanti

Sub peraturan 3(1) Peraturan-Peraturan Pilihan Raya (Pengundian Pos) 2003 memperuntukkan kepada mana-mana Pegawai Pilihan Raya yang menjalankan tugas pada hari pengundian boleh memohon untuk mengundi secara pos. Justeru, melalui peruntukan tersebut petugas-petugas SPR dibenarkan membuat permohonan kepada Pegawai Pengurus di kawasan masing-masing untuk mengundi secara pos.

Bagaimanapun, tidak kesemua petugas SPR akan mengundi secara pos. Bagi mana-mana petugas yang bertugas di Pusat Mengundi di mana dia adalah pemilih berdaftar di kawasan berkenaan, petugas tersebut biasanya akan mengundi secara pengundian biasa, sama seperti pemilih awam yang lain. Demikian juga, sekiranya seseorang petugas SPR itu bertugas di sebuah Pusat Mengundi yang berdekatan dengan Pusat Mengundi lain di mana nama beliau berdaftar di kawasan berkenaan, beliau akan diberi kelonggaran untuk pergi mengundi sebagai pengundi biasa di Pusat Mengundi berkenaan.

Adalah menjadi amalan SPR untuk melantik seseorang petugas dari kalangan mereka yang datang dari sesuatu kawasan di mana mereka mendaftar sebagai pemilih. Ini akan membolehkan mereka mengundi sebagai pengundi biasa pada hari pengundian. Bagaimanapun perlu disedari untuk pilihan raya umum, SPR perlu melantik jumlah petugas yang ramai. Justeru itu, amatlah sukar untuk SPR memastikan mereka yang dilantik itu terdiri daripada pemilih di kawasan mereka bertugas.

Dakwaan 9:

SPR gagal memastikan akses media yang saksama kepada semua pihak semasa berlangsungnya sesuatu pilihan raya

Kuasa untuk mengawal media semasa pilihan raya tidak terletak di bawah bidang kuasa dan tanggungjawab SPR. Apatah lagi bagi media milik swasta yang mempunyai dasar dan pendekatan berbeza berhubung dengan sokongan dan sikap mereka terhadap isu-isu yang berbangkit tentang pilihan raya. Justeru, mereka bebas untuk membuat laporan mengikut selera dan kepentingan mereka. SPR tidak diperuntukkan kuasa bagi mengawal mana-mana media supaya menyediakan akses yang saksama kepada semua pihak yang bertanding dalam pilihan raya. Walaubagaimanapun, untuk PRU-13, SPR akan berbincang dengan pihak yang berkenaan dalam usaha untuk mewujudkan ruang dan akses yang saksama terhadap media awam kepada semua pihak yang bertanding dalam pilihan raya. Selain itu SPR juga akan berbincang dengan beberapa pemilik media swasta utama (media elektronik dan media cetak) untuk mendapatkan kerjasama mereka dalam usaha mewujudkan akses media yang saksama kepada semua parti politik dan calon yang bertanding.

Dakwaan 10:

Isu isteri anggota tentera mendaftar sebagai pengundi pos

Peraturan 3 (1)(a) Peraturan-Peraturan Pilihan Raya (Pengundian Pos) 2003 menetapkan isteri atau suami kepada anggota angkatan tentera adalah berhak mengundi secara pos. Justeru itu, pertikaian terhadap kedudukan pasangan tentera mengundi secara pos tidak sewajarnya berbangkit. Untuk PRU-13 akan datang, golongan tersebut yang dikategorikan sebagai pengundi tidak hadir, dan berhak mengundi secara pos, SPR akan memperkenalkan kaedah Sistem Pengundian Awal untuk mereka. Isteri atau suami kepada anggota angkatan tentera akan mengundi awal di Pusat-pusat Mengundi Awal yang akan dibuka dan diuruskan oleh pegawai-pegawai SPR di dalam kem di mana mereka didaftarkan sebagai pengundi. Bagaimanapun, bagi mereka yang terlibat dengan operasi, mereka boleh memohon untuk mengundi secara pos.

Dakwaan 11:

Isu anggota polis dan pasangan didaftarkan sebagai pengundi pos

Mengikut Peraturan-Peraturan Pilihan Raya (Pengundian Pos) 2003, anggota polis dan pasangan Polis Pasukan Gerakan Am (PGA) adalah golongan yang layak mengundi secara pos. Perkara ini disebut dengan jelas di bawah sub peraturan 3(1)(c) undang-undang tersebut. Prosedur memproses permohonan pendaftaran pengundi pos bagi anggota polis di buat secara teliti bagi mengelak berlakunya pendaftaran berganda di kalangan mereka di mana nama seseorang pengundi pos berkenaan tidak akan wujud di dalam senarai pengundi awam. Seperti juga dengan anggota tentera, anggota polis juga akan mengundi secara pengundian awal pada PRU-13 nanti. Bagaimanapun, bagi mereka yang terlibat dengan tugasan operasi, mereka bolehlah memohon untuk mengundi secara pos. Justeru itu, pertikaian terhadap kedudukan anggota polis dan pasangan PGA didaftarkan sebagai pengundi pos tidak seharusnya ditimbulkan.

Dakwaan 12:

Isu pengundi hantu

Isu “pengundi hantu” yang dibangkitkan oleh pihak-pihak tertentu telah berkali-kali diperjelaskan oleh SPR sebelum ini bahawa pengundi hantu tidak wujud di dalam pilihan raya di negara ini. Pada SPR, dakwaan “pengundi hantu” adalah satu tohmahan yang sengaja diadakan oleh pihak-pihak tertentu bermotifkan politik serta bertujuan untuk memburukkan imej SPR di mata umum. Hakikatnya tohmahan tersebut tidak pernah dibuktikan oleh mana-mana pihak samaada di mahkamah atau di luar mahkamah. Dalam sejarah pilihan raya di negara ini, isu pengundi hantu tidak pernah terbukti dalam mana-mana petisyen pilihan raya yang di failkan di mahkamah selepas pilihan raya.

Semasa pilihan raya, apa yang berlaku ialah terdapat pemilih berdaftar yang telah tidak bermastautin di alamat tempat beliau mendaftar sebagai pemilih. Apabila tiba pilihan raya, pemilih berkenaan balik mengundi di tempat beliau telah mendaftar sebagai pemilih. Oleh yang demikian, pemilih berkenaan adalah seorang pengundi yang sah dari segi undang-undang, bukannya “pengundi hantu” sebagaimana yang sering didakwa oleh pihak yang menuduh SPR sengaja membiarkan nama-nama pengundi berkenaan di kekalkan di dalam daftar pemilih. Walaupun mereka tidak bermastautin di dalam kawasan pilihan raya berkenaan.

Fitnah Terima Wang RM1.5 Juta : Zahida Cool... Zuraida Mengelabah! @zahida_rafik

Zahida Rafik

Kontroversi tuduhan menerima wang RM1.5 juta daripada Menteri Pembangunan Luar Bandar dan Wilayah, Datuk Seri Shafie Apdal sedikit pun tidak mendatangkan stres kepada Zahida Rafik.

Pelakon itu berkata demikian ketika berkomunikasi dengan pengikut laman sosial Twitter miliknya pada Selasa malam.

“Terima kasih sayang. Tak stres pun. Akak cool,” katanya dalam entri kira-kira pukul 8.33 malam Selasa yang dikirim menerusi telefon Blackberry miliknya.

Dia juga turut mengatakan dirinya kuat untuk menempuh tuduhan yang melanda dan meminta peminat mendoakan kesejahteraannya.

Kebanyakan pengikut Twiter pelakon itu pada Selasa menghantar pesanan kepada Zahida untuk memberi kata-kata semangat dan perangsang.

Terdahulu... sebuah portal dalam talian pada 18 April lalu melaporkan pemandu Zahida iaitu Noor Azman Azemi telah membuat laporan polis mendakwa pelakon itu telah menerima wang tunai sebanyak RM1.5 juta dari seorang menteri dalam jangka masa empat bulan.


Ketua Wanita, Parti Keadilan Rakyat (PKR), Zuraida Kamaruddin telah mendedahkan laporan polis itu kepada pihak media.

Dalam laporan polis tersebut, Noor Azman mendakwa Zahida telah menerima wang sebanyak RM58,000 pada Oktober tahun lalu, RM112,000 pada November, RM330,000 pada bulan Disember dan RM510,000 pada Januari tahun ini.


Ketua Wanita PKR ini mengelabah tak tentu pasal... sebab beliau sudah tak laku dan tiada lagi sokongan dalam politik... 

Oleh itu Zuraida aka Mak Lampir ini terpaksa mencari populariti murahan dengan melakukan perkara tidak sepatutnya sehingga menjejaskan nama baik artis Malaysia.... 

Kononnya dengan kes Zahida ni boleh menaikan lagi nama beliau... tapi nak tanya apa bakti dan sumbangan yang telah Zuraida bawa di Ampang? mamang tak ada bro... tak de langsung! yang ada hanya fitnah yang di jaja sana sini sinun!

Cerminkan diri dulu sebelum mengata orang Mak Lampir ooiii! Apa Celop!!

#bersih3 Ambiga Bullshit!!


Senang cakap bos Bersih Datuk Ambiga tak payah nak bullshit panjang-panjang. Berterus terang cakap mereka sengaja nak cari sebab untuk berkonfrantasi dengan kerajaan pada Sabtu ini menerusi Bersih 3.0.

Bodoh dan bahlul sangat bagi siapa saja yang tidak dapat meneka nawaitu tersirat mereka bila melihat segala rentetan kepada rancangan mengadakan himpunan yang kononnya untuk menuntut pilihanraya bersih dan adil.

Ini jelas terpancar bila puak ini berdegil nak 'langgar' juga Dataran Merdeka sekalipun Dewan Bandaraya Kuala Lumpur (DBKL) bertegas tidak izin tempat bersejarah itu digunakan untuk tujuan berkenaan.

Sebelum ini semua orang lihat bagaimana mereka ketepikan begitu sahaja segala rumusan Jawatankuasa Khas Parlimen (PSC) Menambahbaik Proses Pilihanraya yang mereka sendiri ada wakil.

Banyak masa dan wang ringgit terbuang begitu sahaja untuknya.

Suasananya dijadikan seolah tidak ada satu pun yang kena di kaca mata mereka selagi mereka tidak dapat bertenggek di Putrajaya.

Mereka sekarang merasa seolah boleh berbuat apa saja di negara ini - tak peduli samaada langgar undang-undang atau tidak.

Tambah terserlah lagi Sabtu bila Pengerusi Perbadanan Stadium Malaysia,Datuk Jamil Salleh membuat kenyataan rasmi menawarkan Stadium Bukit Jalil sebagai lokasi himpunan itu.

Stadium itu di dalam dan kawasan sekitarnya senang-senang boleh menampung lebih 150,000 orang tanpa mencetuskan kesesakan lalulintas dan suasana kecoh di tengah pusat bandar.

Dalam satu kenyataan Jamil berkata , "pihak kami tidak ada masalah menawarkan Stadium Nasional Bukit Jalil sebagai alternatif.

"Tambahan pula pihak penganjur sejak awal lagi telah memberi jaminan kepada DBKL bahawa perhimpunan ini akan dilakukan secara aman tanpa menjejas keselamatan awam," katanya.

Lojik akal akan berkata jika tidak ada naiwaitu terselindung ...tawaran itu memang sewajarnya disambut tanpa fikir dua kali.

Kata orang mereka nak melalak dari subuh sampai ke subuh esoknya pun di situ tiada siapa yang peduli.

Jadi nampak sangat motifnya tidak lain tidak bukan gimik untuk sengaja bikin panas untuk mencuri perhatian ramai di pusat bandar.

Ikut ceritanya di situlah excitement mereka.Kalau tak kecoh tak syok.Kalau tak dapat ' langgar' Dataran Merdeka tak rasa macam tawan Medan Tahrir di Kaherah.

Mereka mengharapkan FRU dan polis keluar bertempur dengan mereka dengan gas pemedih mata dan sebagainya.

Maka nanti adalah seniman jalanan tampil dengan lakonan yang cedera dan nak mati sangat dalam pertembungan itu untuk dijadikan bekalan sensasikan suasana.

Itulah jenis kepala otak pembangkang yang ada di depan mata sekarang.

Memang amat melucukan bila Ambiga dalam sidang akhbar Sabtu kata kononnya kini tinggal empat hari dan mereka tidak cukup masa untuk menukar lokasi.

Ini ,katanya takut mereka yang hendak menyertai himpunan itu keliru.

Siikit punya bullishit...tak gitu Ambiga.Agaknya beliau perlu masa dua tahun untuk buat pengumuman demi pengumuman agar mereka yang hendak menyertai himpunan anjurannya itu tak silap jalan ke lokasi.

Besar mana sangat Kuala Lumpur ini sampai orang tidak tahu dimana Dataran Merdeka....dimana Stadium Bukit Jalil.

Surat khabar,televisyen,SMS,twitter,facebook,blog dan sebut apa lagi boleh sebarkan dalam masa sekejap saja beritahu lokasi Stadium Bukit Jalil bukan Dataran Merdeka.

Tak cukup hari ini,esok dan esok dan esok ...empat hari boleh tolong buat pengumuman itu.

Mungkin beliau ingat bangang sangat semua orang sampai boleh dikelentong dengan alasan tidak masuk akal begitu

Kalau setakat Perbadanan Stadium membuat tawaran satu hal,malah Menteri Dalam Negeri Datuk seri Hishamuddin Hussein mengulangi pendirian kerajaan tidak menghalang badan bukan kerajaan menganjurkan perhimpunan 28 April itu.

"Isu kerajaan melarang tidak timbul tetapi isunya sekarang ialah lokasi. Empat lokasi ditawarkan kepada mereka kini," katanya.

DBKL yang menolak Dataranh Merdeka telah menawarkan Stadium Titiwangsa, Stadium Badminton dan Stadium Bolasepak Kuala Lumpur di Cheras sebagai lokasi alternatif.

"Saya sudah katakan bahawa perhimpunan itu boleh berjalan dan ia bukan satu isu, isunya sekarang ialah lokasi, empat lokasi ditawarkan kepada mereka kini," katanya ketika ditemui di luar majlis pelancaran Talent Roadmap 2020 di Pusat Konvensyen Antarabangsa Putrajaya (PICC) di Putrajaya Sabtu.

Hishammuddin berkata penganjur perhimpunan itu ternyata cuba mengelirukan dan mengabui mata rakyat apabila menuduh DBKL, Polis Diraja Malaysia dan Menteri Dalam Negeri bercanggah pendapat berhubung penganjuran perhimpunan itu yang bertegas mahu mengadakannya di Dataran Merdeka.

"Mereka telah ditawarkan empat pilihan tempat untuk berhimpun dan tidak ada lagi alasan untuk mereka terus berhimpun di Dataran Merdeka," katanya.

Sementara itu Menteri Penerangan Komunikasi dan Kebudayaan Datuk Seri Dr Rais Yatim mahu pihak berkuasa bertegas dalam isu penganjuran perhimpunan Bersih 3.0.

Ini,katanya dengan mengambil kira kepentingan dan hak majoriti rakyat.

Ketika ditemui wartawan di Kapar dekat Klang ,beliau berkata Akta Perhimpunan Aman 2011 yang lebih adil telah diwujudkan bagi menggantikan Seksyen 27 Akta Polis 1967 dan ia perlu dihormati.

"Undang-undang negara sudah dipinda dan kepentingan masing-masing telah ditentukan dalam soal perhimpunan aman dan salah satu perkara yang ditekankan ialah kawasan penganjuran perhimpunan," katanya.

Setiausaha Agung UMNO,Datuk Seri Tengku Adnan Mansor pula menilai himpunan Bersih 3.0 tidak lebih dari gimik untuk dijadikan alasan untuk menyalahkan kerajaan jika mereka tewas dalam pilihanraya nanti.-Agendadaily