Thursday, August 25, 2011

Liwat II: Anwar Semakin Tertekan....



08:35: Anti Anwar Bawa Banner ' Selamat Hari Raya Peliwat 2,0 'dan' Keadilan Untuk Saiful '

9:13 pagi: Ketua PKR Johor, Datuk Chua Jui Meng tiba dan dilihat bercakap dengan Anwar, yang berdiri dalam kandang tertuduh.

9:15 pagi: Prosiding mahkamah bermula di hadapan Hakim Datuk Mohamad Zabidin Mohd Diah.

9:16 pagi: Saksi pembela keempat, Dr Brian McDonald mula memberi keterangan dan disoal oleh peguambela Ram Karpal.

9:40 pagi: Ahli kimia Dr Seah Lay Hong Kimia, yang memberi keterangan sebelum ini, membantu pihak pendakwa sebagai konsultan. Beliau duduk di antara Yusof dan DPP Noorin Badaruddin.

9:46 pagi: McDonald berkata dia menyediakan satu laporan berasingan selepas mendapat data dari kedua-dua ahli kimia Malaysia.

Dokumen itu bertajuk ''Report of Malaysian Version in the case of PP vs AI'. Beliau menyediakan laporan itu pada tahun 2009.

9:47 pagi: Beliau menjelaskan mengenai ujian forensik DNA.

9:53 pagi: Beliau menjelaskan mengenai 'short tandem repeat' (STR) dan 'loci' dalam ujian DNA.

10:01 pagi: McDonalds menjelaskan terma seperti starter, peaks, polymerase Chain Reaction (ujian PCE), dan electropherograms.

McDonald menjelaskan bahawa DNA dari darah, mani darah, dan sampel badan seseorang itu, adalah sentiasa serupa.

10:24 pagi: McDonald menjelaskan terdapat garispanduan standard antarabangsa agar ia boleh ditafsirkan di peringkat antarabangsa.

Selain itu, Ram Karpal jelas cuba membentuk persepsi bahawa prosedur/kaedah kajian DNA dalam kes ini tidak menepati garis panduan piawaian antarabangsa. Seterusnya mempersoalkan integriti kajian dankeputusan kes ini boleh dipertkai.

Ram Singh bertanya samada kajian DNA yang dilakukan oleh Jabatan Kimia negara ini menepati garis panduan piawaian antarabangsa. Dr McDonald menjwab setahunya sesebuah makmal yang mengemukkan bahan kajian dan bukti kepada mahkamah harus diberi kreditasi seperti mana berlaku di Australia.

Sekali lagi Ram Singh cuba memaksa satu pendirian khusus dari saksi untuk mengatakan kajian di Malaysia tidak ada akreditasi. Ini dibantah oleh Dato Yusof kerana keterangan kompeten kerana saksi hanya merujuk sumber dari intenet. Berlaku sedikit ketegangan antara DPP dan peguambela termasuk Anwar yang menyuarakan bantahan dari kandang tertuduh.

1038 - Ram Karpal meminta saksi merujuk salinan surat kreditasi yang ditujukan kepada Lim Koon Boon, Jabatan Kimia pada April 5hb, 2010 tetpi dibantah oleh DPP kerana ia bukan ditujukan tujukan kepada saksi serta ia tidak boleh dikemukakan sebagai bukti.

Berlaku sedikit kecohan kerana antara DPP dan peguambela. Mahkamah gamat seketika.

Mahkamah berehat sekejap.

1046 - Anwar terus mendapatkan para peguamnya bagi menuntut penjelasan berhubung perkara tadi. Dia kelihatan tenang tetapi tidak semena-mena hadirn macam bangun dari tidur dan segar selepas sesi awal yang membosankan dan terlalu teknikal.

Nampaknya usaha pembelaan untuk mempertikaikan akreditasi makmal di Malaysia hampir gagal.

KOMEN
Apa yang berlaku tadi adalah Dr Bran McDonald cuba untuk mengatakan accreditasi Jabatan Kimia sudah expired pada tahun 2005. Pihak prosecutor terus mengeuarkan surat dari badan antarabangsa.

Dr McDonald juga cuba memberi padangan tentang akkreditasi harus memenuhi kriteria tertentu, lalu di tentang oleh Dato Yusof. Bantahan Dato Yusof adalah sintis ini tidak layak untuk membuat komen sedemikian kerana dia bukan dari Lembaga Akkreditsi!

Anwar dan Latheefa Koyak dah mula buat "spin" di tweeter kata usaha untuk menahan bukti dipersembahkan di mahkamah dan kononnya pendakwa menahan surat akkreditasi kepunyaan Jabatan Kimia sendiri.

1107 - Perbicaraan kembali semula.

Tapi tak lama lepas Ram Karpal menyoal saksi, ketegangan timbul kembali hingga hakim perlu menyatakan bahawa masalah akan timbul jika saksi diminta merujuk pendapat yang diperolehi dari intenet berhubung kreditasi terhadap kajian makmal yang dilakukan termasuk nota kajian dan dokumen lain yang relevan kepada mahkamah serta dan bukannya pendapatnya.

Hakim memberitahu apa yang paling penting ialah mendapatkan keteranga dari saksi bukannya bergantung pada dokumen tersbut. Ram Karpal mahu memimpin saksi ke atas pendapat yang menyatakan dalam dokumen tersebut.

Syabas Dato Yusof dan hakim yang memintas penipu-penipu ini.

Sumber: The Unspinners

1 comment:

Anonymous said...

sudah tiba masanya utk anwar dikurungkan di sungai buluh!