Wednesday, February 1, 2012

Debat di London KJ 1 Rafizi 0

Khairy bersama pelajar Malaysia di Manchester

Khairy 1, Rafizi 0 itulah pendapat daripada pelbagai hadirin yang menyaksikan perdebatan di antara Ketua Pemuda Umno, Khairy Jamaluddin dan pengarah strategik PKR Rafizi Ramli.



Projek Amanat Negara, yang kini dalam edisi 9, boleh dikatakan permulaan yang sempurna hingga 2012. Sesyen di korporat, hak-hak manusia, dan agama adalah mata-pembuka dan sangat memberi penerangan untuk orang ramai seramai 300 orang pelajar Malaysia. Mereka kekuatan acara ini.

Ada juga yang kata amat merugikan apabila rakyat Malaysia di rumah terlepas di dalam program perbahasan yang meriah, merangsang dan menarik ini kerana ia adalah wacana intelektual untuk semua.

Tiada kata-kata kasar, panggilan gelaran-gelaran atipikal yang biasa kedengaran di parlimen Dewan Rakyat.

Ada juga yang mahukan perdebatan antara Khairy dan Rafizi, perlu direplikasikan di Malaysia.

Khairy adalah produk-produk Universiti Inggeris dan menonjolkan sikap yang matang, dihadapan orang ramai yang bersemangat terhadap pemimpin pemuda Umno ini, telah membuktikan kepada barisan lama di dalam Umno bahawa perdebatan awam adalah sihat dan tidak perlu ditakuti. Walaupun ia tidak sehingga taraf Mitt Romney dan Newt Gingrich, bagi Malaysia, ia adalah percubaan pertama yang sangat cemerlang.

Satu lagi pencapaian bersejarah kira-kira orang ramai. Biasanya, sesi Q & A ditakuti kerana mereka menghasilkan sukar, dan kadang-kadang berat sebelah soalan, tetapi tidak pada acara ini.

Soalan dari lantai neutral lagi kritikal, di mana anda dapat melihat bahawa minda yang datang dari latar belakang yang berbeza, penjajaran politik dan kepercayaan politik.

Dewan hampir penuh dari awal pagi, dengan hanya satu jurang di antara yang lebih daripada yang dipenuhi oleh rehat tengah hari, satu lagi bukti semangat yang ditunjukkan oleh rakan-rakan pelajar Malaysia di UK dan Eire.

Rafizi Ramli kelihatan seperti ala-ala lelaki gay dalam sweater biru berdiri di sebelah kiri. Khairy di sebelah yang satu lagi kelihatan pintar dengan sut kemas bagaikan gaya seorang usahawan. Tinggi dan gelap. Jika anda mengikuti politik Malaysia, anda akan tahu bahawa kod pakaian masing-masing tidak lebih daripada untuk mencerminkan gaya individu mereka sendiri.

Ramai yang biasa dengan ceramah Khairy sebelum ini berpendapat bahawa dia mungkin akan menjadi pemidato yang lebih baik dalam kedua-dua bahasa Melayu dan Inggeris, dan merasa ragu-ragu jika Rafizi dapat menandingi kemahiran berdebat pemimpin Pemuda Umno ini.

Baca lagi di sini...

1 comment:

Anonymous said...

Apa punya stail bahasa malaysia digunakan media rakyat ni?