Thursday, November 8, 2012

Skandal Lembah Sireh: Kerajaan PAS Kelantan Cuba Cuci Tangan

Suka atau tidak, pemimpin PAS Kelantan terpaksa akui skandal Lembah Sireh mempunyai impak besar yang mampu menambah parah kedudukan parti itu di negeri Serambi Mekah ini pada PRU 13 nanti.

Senario ini jelas kelihatan apabila para pemimpin kerajaan negeri bermula dari exco hinggalah Menteri Besarnya terpaksa tampil ke depan mengulas isu itu dengan pelbagai kenyataan mempertahankan projek tersebut.

Masing-masing kalut ribut dibuatnya apabila skandal ini semakin mendapat perhatian ramai, lebih-lebih lagi dikalangan rakyat Kelantan pun isu ini semakin hangat diperdebatkan baik kedai-kedai kopi mahupun di ruang maya internet.

Dalam usahanya yang terbaru untuk menolak kebenaran dalam Laporan Ketua Audit Negara 2011 (LKAN 2011) berkenaan kelemahan dan kegagalan projek Pembangunan dan Pengindahan Tebing Sungai Kelantan (PTSK) di Lembah Sireh, tiba pula giliran Exco kanan negeri untuk mempertahankan Kerajaan PAS Kelantan.

Kata Husam Musa, adalah mustahil projek Lembah Sireh dapat dilaksanakan sekiranya kerajaan negeri tidak memberi hakmilik tanah kepada syarikat Liziz Standaco Sdn Bhd.

Selanjutnya kata Husam lagi, seandainya projek tersebut gagal atau syarikat swasta itu tidak mematuhi perjanjian maka kerajaan negeri memiliki kuasa untuk mengambil semula tanah seluas 716.8 ekar itu.

Nampak gayanya Husam cuba cuci tangan bagi pihak PAS Kelantan berikutan kritikan ramai terhadap skandal Lembah Sireh yang sekarang ini telahpun dilaporkan kepada pihak SPRM.

Ulasan Naib Presiden PAS itu merujuk secara langsung pada Laporan Audit yang antara lainnya menegur tindakan Kerajaan PAS Kelantan membelakangi prosedur penukaran hak milik tanah kepada Liziz Standaco, sehingga mendedahkan kepada risiko besar yang perlu ditanggung oleh kerajaan negeri.

Kredibiliti LKAN 2011 jauh lebih tinggi berbanding Husam yang diketahui pernah gagal dalam perternakan kambing Jamnapari. Soalnya sekarang pandangan siapa yang selayaknya digunapakai?

Tanah itu yang nilainya dianggarkan RM318.29 juta kini sudah pun menjadi milik syarikat tersebut selepas diluluskan oleh Mesyuarat Jawatankuasa Pemandu PTSK 1/2002 yang dipengerusikan oleh Timbalan Menteri Besar Kelantan.

Jika jawapan Husam itu diterima pakai, mudah benarlah untuk mana-mana individu atau syarikat berkepentingan dengan pemimpin PAS mengajukan proposal projek pembangunan tanpa perlu memiliki modal yang kukuh.

Hantar saja proposal sekian-sekian, bila diluluskan, mohon pula penukaran hakmilik tanah. Semudah A,B,C. Patutlah mudah sangat tanah-tanah di Kelantan terutama di Gua Musang berkaitan isu Ladang Rakyat dan tanah seluas lebih 80,000 ekar berpindah milik kepada Cina pro DAP dan Cina Singapura.

Realitinya, syarikat Liziz Standaco bukan sahaja telah gagal mematuhi syarat perlaksanaan projek malah keutamaan projek pembangunan pula hanya tertumpu pada kepentingan yang bersifat komersial yang menguntungkan mereka sahaja.

Sedangan projek pembangunan yang mempunyai signifikan dengan kepentingan orang ramai seperti menyiapkan pembinaan Jambatan Palekbang, Stadium Tertutup Wanita, masjid serta beberapa komponen lain gagal dibina hingga kini.

Syarikat itu juga sehingga kini gagal menyerahkan gantian wang tunai sekurang-kurangnya RM90 juta selepas gagal membina Jambatan Berkembar Sultan Yahya Petra yang sekarang ini telahpun diambil alih pembinaannya oleh Kerajaan Pusat.

Selain itu, daripada tanah seluas 716.8 ekar itu, 13.52 ekar daripadanya telah dicagarkan kepada bank untuk membolehkan syarikat itu mendapat pinjaman RM75 juta bagi membiayai projek pembangunan Lembah Sireh.

Senang-senang saja Liziz Standaco dapat tanah kemudian dapat pula cagarkannya untuk mendapat wang ringgit. Agak-agak Husam dan lain-lain pemimpin PAS, bagaimana pula dengan nasib tanah seluas 13.52 ekar itu kelak? Apa pula jaminan tanah itu tidak akan tergadai pada bank?

Bila diimbas pada kegagalan syarikat Liziz Standaco memenuhi pembayaran sumbangan RM15 juta untuk skim perumahan kos rendah dan sehingga kini hanya mampu melunaskan RM3 juta sahaja, payah kita nak melegakan hati bahawa tanah tersebut takkan jadi milik bank di kemudian hari.

Rakyat sudah memberi peluang kepada PAS Kelantan memerintah negeri sejak 22 tahun lalu sebetulnya bukan untuk pemimpin PAS sesuka hati memindah milik tanah kepada syarikat kroni sambil menabur janji itu ini kemudian gagal ditepati.

Perkara ini tidak akan berlaku jika Kerajaan PAS Kelantan membuat pemantauan rapi serta mengkaji dahulu setakat mana kemampuan kewangan serta kelayakan syarikat itu untuk menjayakan projek PTSK lembah Sireh yang keseluruhan kosnya adalah RM2 bilion ini.

Tapi nampaknya, PAS tidak mengambil iktibar kejatuhannya pada 1978 dulu berkait rapat dengan isu tanah serta konsesi balak. Jadi janganlah marah bila PRU 13 kelak sekali lagi PAS jatuh tertunggeng dek kerana penangan skandal Lembah Sireh dan Ladang Rakyat.

Sent by Maxis from my BlackBerry® smartphone

No comments: