Sunday, March 3, 2013

40 Pertempuran Di Lahad Datu: Lagi Polis Mati Ditembak


Laporan Utusan:  Ancaman tentera Kesultanan Sulu ke atas keselamatan negara semakin memuncak apabila kumpulan bersenjata tersebut melancarkan dua serangan terancang di Kampung Simunul, kira-kira tiga kilometer dari bandar Semporna.

Keadaan terkini pada malam ini tegang apabila pertempuran tercetus mengakibatkan dua anggota polis terbunuh dan dua cedera parah.

Sekumpulan lagi anggota dari Unit Cawangan Khas yang sedang melakukan intipan di kampung itu dikepung kumpulan bersenjata tersebut selepas berlaku pertempuran.

Dalam serangan pertama pada pukul 7.30 malam dua anggota polis yang sedang meronda di kawasan berdekatan Balai Polis Kampung Simunul diserang secara hendap menyebabkan seorang maut dan seorang lagi cedera.

Laporan lain yang diterima dari rakan anggota di Sabah -



Berita Terdahulu: Seorang Anggota Keselamatan Terkorban Pertempuran Di Semporna

Sama-samalah kita doakan agar anggota keselamatan yang bertugas di Lahad Datu di lindunggi Allah s.w.t

40 comments:

Anonymous said...

sahid..semoga allah lindungi anggota keselamatan kita di lahat datu.

Anonymous said...

sampai bila menteri amaran ni nak bg amaran?? babi tol la bapok sial nih!! tak de telor!!!

Anonymous said...

Mati katak ja beb...sebab mempertahankan tanah yang bukan hak milik Malaysia.

Inilah dikatakan fanatik pada peimipin membuta tuli.

Pemimpin senang lenang duduk di rumah memberi arahan, kau orang pulak mati-matian nak pertahankan tanah yang bukan milik kita.

Tak sia-sia ka nama tu???

Anonymous said...

Nak tunggu apa lagi ni. Orang dah melampau-lampau. Tak perlu berlembut lagi. Dunia bukan tak tahu di mana pihak yang benar. Dia orang pun kalau kena macam ni akan buat lebih teruk lagi daripada kita. Tak perlu bincang-bincang lagi.

Anonymous said...

Woi anon Celako jaga molot kao jangan cakap macam orang takde otak, diorang syahid ko buat aper, goyang telor kat umah,sia sia konon....

Anonymous said...

Anon 7.27am...tolong semak fakta dan sejarah terlebih dahulu sebelum membuat fitnah!! Amat bahaya mulut anda!!! Satu lagi pernah ke saudara mengikuti mana2 latihan ketenteraan secara formal???? Strategi ketenteraan & tindakan?? Polici kemanusiaan?? Kesan antarabangsa?? Kepentingan serantau ??? Hubungan 2 hala kedua nwgara?? Dasar ASEAN???? ILMU AMAT PENTING UTK DISELARASKAN DGN KATA2 BRO??? AMAT BAHAYA MULUT KAMU!!!!

Anonymous said...

Perjanjian....!!!
Ikut Undang2....!!!
Hubungan 2 hala...!!!

he..he..he...memalukan!
Malaysia sendiri yang tak pernah hormat undang2, mau bercakap pasal undang-undang.

Perjanjian bertulis antara Penjajah British and Kesultanan Sulu masih di simpan dgn baik oleh pewaris mereka di sana. Sila semak.

Malaysia cuma orang ketiga yang menerima "habuan" or "anugerah" untuk pajakan ni dpd penjajah British. Sebab itu sehingga sekarang Malaysia masih membayar "ufti" pada Kesultanan Sulu.

Tak payah la cakap soal hubungan 2 hala la...undang2 la...jika Malaysia sendiri tidak mahu hormat perjanjian.

Tanah yang di pajak boleh mengaku pulak sebagai tanah sendiri???? TAK MALU KAH???

UNDANG2 KEPALA HANTUK APA YANG KAU PAKAI. INI YG SEPATUTNYA DINAMANYA LANUN.

Sorry la beb, keras sikit, sebab masih banyak manusia yg otaknya masih "benak" dan "buruk siku" yang tak hormati perjanjian.

Anonymous said...

PULANGKAN LAH SAJA.
DUNIA NI TAK KE MANA.
TANAH AKHIRAT LAGI BERNILAI.
JADILAH WIRA ALLAH.
JANGANLAH JADI WIRA KETUA PENDUSTA

Anonymous said...

Sabah is for Sabahan
Semenanjung please don't disturb.
Your are thieves

Anonymous said...

Tak sepatutnya cerita berapa anggota yg dibawa masuk... Tu rahsia keselamatan negara... Sekarang masing2 nak tunjuk hero dgn menyampai setiap maklumat terkini apa ATM dan polis buat di sana sekarang... Secara tak sengaja taktik perang malaysia musuh dapat tahu dengan mudah dan nengeruhkan lg keadaan... Lepas tu sibuk salahkan ATM dan Polis...

Anonymous said...

Celaka...! Petualang2 negara telah masuk memberi komen dalam posting ini..!!

Anonymous said...

Bukan petualan negara beb!
Kita nak nyatakan yang benar.
Kenapa masih nak menegakkan yang basah.
Kenapa menyokong membuta tuli.
Memang benar itu tanah mereka,
Masalahnya, kenapa kita tak mahu pulangkan.

Kalau macam itu lah undang2nya, aku rasa Malaysia memang teruk. Sapa-sapa pemajak, lepas usahakan tanah sekian lama dan lihat tanah tu dah mula maju dan beri hasil, dah tak nak pulangkan balik pada orang yang bagi pajak tanah tu bila tuan tanah nak balik tanah tu. Lepas tu bermati-matian nak pertahankan tanah yang bukan hak kita. Tak mati sia-sia ka namanya tu kalau dikutkan agama Islam. Bila masa pulak islam tu kata "mati syahid" mempertahankan tanah yang bukan milik kita?" BENGONG.

MEMANG HUDUH PERANGAI MACAM NI.

Anonymous said...

"Tuan-tuan dan Puan-puan....!!
Mulai hari ini, mulai saat ini, siapa-siapa yang memajak tanah di bolehkan menjual dan memberi tanah pajakan anda kepada orang lain tanpa persetujuan tuan yang punya tanah yang memajakkan tanah itu pada kita. Undang-undang ini telah di luluskan oleh Kerajaan Malaysia"

ha..ha..ha...

anak melayu said...

helo mamat kamu tu kalau cakap hormatla sikit kepada keluarga anggota yang dah meninggal dunia itu..perkara ni tak jadi kepada keluarga kamu boleh la kamu cakap macam tu, kalau kena atas batang hidung kamu apa macam...seronok kan. tak payah la nak cakap pasal fakta, tajuk utama adalah mereka penceroboh masuk ke msia dengan bersenjata api..ianya perlu ditangkap atau dihapuskan sekiranya tidak mahu menyerah diri.....

Anonymous said...

Baruah bangsat negara jahanam....kerajaan filipina pn tk iktiraf sultan sulu....sultan konon tah lanun mana alih2 ngaku sultan....pi berambus dari m'sia..

Anonymous said...

Pulangkan bapak lu....cakap guna lutut cam ni lah jadinya...

Anonymous said...

Sebab itu aku kata Al-Fatihah untuk keluarga si mati dan si mati sebagai tanda hormat aku pada makhluk.

Tapi, hakikatnya macam itu lah. Apabila yang "hak" kamu tidak kembalikan, mana-manapun perjuangan kamu adalah sia-sia.

Dimanakah islam kamu yang kamu agung-agungkan? Apakah Islam itu terlalu HAPRAK sehingga kamu menidakkan apa yang Islam itu ajarkan? Memiliki harta orang dgn cara yang salah, kemudian mengaku itu adalah diri sendiri, apakah itu tidak salah? Itukah yang Islam ajarkan?

Mulut selalu menyebut Islam itu adalah agama yang terbaik, tetapi, perbuatan: "jauh semanggang dari api". Terus menerus mempertahankan yang bukan hak nya.

Inging aku tanya kalian, "Siapa yang menceroboh dan siapakah pula yang menjadi LANUN/PEROMPAK". Siapakah yang menggelapkan fakta sebenar tentang perjanjian itu?

Sebab itu aku sarankan pada kalian, jangan BODOH kan diri mengikut perintah yang melanggari hukum Islam meskipun ianya ketua kita - itupun kalau kalian masih mengangkat tinggi agama Islam yang kalian suarakan. Ingat, ini cuma perintah dunia, perintah tuhan patutnya kalian utamakan. Kalian berhak menyuarakan pendapat kalian pada ketua kalian dgn menyatakan tindakan ini tidak betul dan melanggari hukum islam. Mana lebih utama? Perintah ketua yang melanggari hukum Islam ka atau mentaati perintah Allah? Ingat.... orang yang menjumpai duit di tepi jalanpun tidak boleh mengambilnya dgn sewenang-wenangnya dan mesti dikembalikan pada empunyanya bila diketahui tuan punya duit tersebut, inikan pulak suatu perjanjian yang terang bertulis dan ditandatangai.

Tepuk dada...tanya Iman.
Ingat...orang yang terianya akan menuntut diakhirat kelak. Takutlah pada hukuman Allah. Duania hanya sementara,akhirat juga yang akan kekal abadi.

Anonymous said...

Siapa kata, Kerajaan filipina tidak pernah mengiktiraf Sabah itu miliknya. Baca sejarah dulu!!!

Kedua2 Malaysia dan Filipina pernah di jajah oleh penjajah yg berbeza.
Kedua2nya tidak pernah mengiktiraf pejuang kemerdekaan. Bagi mereka,pejuang2 ini adalah musuh mereka. Dasar meereka ialah pecah-can belah. Mereka hanya mengikhtirak proksi yang sehaluan dgn mereka sahaja. Mereka sanggup melanggar perjanjian. Sebab itu Tanah Melayu diberikan hak ke atas Sabah. Sedangkan perjanjian bertulis dgn Kesultanan Sulu begitu jelas menyatakan tanah Sabah adalah Tanah PAJAKAN.

Faham ke erti PAJAKAN?????




Anonymous said...

PEMIMPIN UMNO YANG BEREBUT TANAH, RAKYAT YANG TAK TAHU HUJUNG PANGKAL YANG JADI MANGSA SEHINGGA ADA YANG TERKORBAN.


AYUHHHHHHHHH......
KITA JATUHKAN BN/UMNO SEMASA PRU-13 NANTI.

KEDATANGAN UMNO KE SABAH MEMBAWA MELAPETAKA KEPADA ORANG SABAH.

Anonymous said...

Sila baca dan fahami fakta kepada mereka yg buta perut dan balaci PR. Konspirasi kepala hotak.

1peluru.com: Analisis: Pencerobohan Lanun Sulu Di #LahadDatu - http://www.1peluru.com/2013/03/analisis-pencerobohan-lanun-sulu-di.html?m=1

Anonymous said...

Subhanallah...!

Bila baca komen-komen di atas... rasa sedih.

Ramai rupanya rakyat Malaysia yg tak tahu sejarah tanahair sendiri.

Malaya TIDAK PERNAH RAMPAS Sabah.

Orang Sabah sendiri yang memilih untuk merdeka dari British melalui penyatuan dengan Malaya yang membawa kepada terbentuknya Malaysia.

Sultan Sulu yang sebenar tidak terlibat langsung dengan pencerobohan ini. Malah Sultan yang sebenar itu pun dah takde kedudukan politik dalam Kerajaan Filipina selepas kemangkatan Sultan yang di iktiraf Kerajaan Filipina dulu.

Jamalul Kiram tu angkat diri dia sendiri sebagai Sultan. Dia hanyalah ahli keluarga kesultanan Sulu... macam kerabat raja kat Malaysia ni laa...

Hakikatnya.. sekarang ni ada 60 orang yang semuanya dok mengaku diri mereka sebagai Sultan Sulu.

Kalau nak marah, marahlah kepada rakyat Sabah yang pilih untuk bersatu dengan Malaya dan bukannya dengan Sultan Sulu tahun 1963-64 dulu.
Kepada orang Sabah yang ada sekarang, sebelum anda nak tuduh kerajaan semenanjung apa-apa... tanya datuk nenek anda dulu. Mungkin yang terlibat dengan Referendum tu masih hidup.

Soal Syahid tu Hak Allah... tak payah nak pertikai.

Anonymous said...

Anon 2:10

Kalau macam ni lah kata2 kamu memang rakyat sebenarnya dalam bahaya. Bahaya kerana undang2 yang ada dan di amalkan di Malaysia telah membenarkan si "pemajak" untuk sesukahati menjual dan memberi tanah pada orang lain. Si tuan tanah akan kehilangan segala-galanya walaupun perjanjian bertulis telah ada diantara si tuan tanah dan si pemajak asal.


MEMANG TERUK. INI UNDANG-UNDANG LANUN NAMANYA.

Dan kau mesti ingat penyerahan sabah kepada TAnah Melayu dibuat oleh British tanpa kerelaan Kesultanan Sulu. Walaupun Tanah Melayu mendapat hak serahan 'PAJAKAN" dpd British (yang mana dimanupulasikan dgn perkataan sebagai Kemerdekaan), ia tetap menjadi Hak Kesultanan Sulu. Sebab itu Prof. Ramlah Adam mengatakan kalau Kesultanan Sulu mahu menuntut Sabah, maka kena menuntut dpd British. Bermakna secara tidak langsungh, perjanjian antara penjajah British dan Kesultanan Sulu itu masih sah. Ini di tambah pula dgn kelangsungan pemberian "Ufti" oleh kerajaan Malaysia kepada Kesultanan Sulu setiap tahun.

Seperkara lagi pekara yang di bangkitkan ialah dikatakan tiada waris Kesultanan Sulu yg berhak untuk menuntut. Apakah ini hujjah untuk mempertikaikannya jika anda sebagai seorang Islam? AMAT MEMALUKAN.

DALAM ISLAM HARTA TETAP HARTA DAN HAK TETAP HAK. MEREKA MASIH MENINGGALKAN WARIS YG BERHAK UNTUK MENUNTUT. TAK KIRA 1 ORANG ATAU 100 ORANG. ITU ADALAH HARTA DAN HAK PENINGGALAN DATUK MEREKA.

BEGITU MUDAH RUPANYA KERAJAAN UNTUK MERAMPAS HAK RAKYAT. MATI SAHAJA ORANG YANG MENANDATANGANI PERJANJIAN, MAKA ANAK CUCU-CICIT DAH TIDAK BERHAK UNTUK MENUNTUT.

Sebab itu aku percaya dalam kes Perjanjian Royalti Minyak di Kelantan dan Kes Pembunuhan Rakyat di Memali dgn berdasarkan peristiwa yang berlaku di Sabah ini,maka, kerajaan akan menunggu sehingga semua saksi2 utama meninggal dunia dahulu, dan , kemudian barulah nak di bicarakan di Mahkamah, kerana SENANG untuk menipu sekelian rakyat sebab saksi-saksi sudah tiak ada.

NAUZUBILLAH....BETAPA JAHAT DAN HUDUHNYA PEMIMPIN YANG ADA.

Anonymous said...

Ko tu yg benak...kaji dulu sejarah bro..knape sulu ade dlm malaysia..kalu nk crite zaman dulu"..nenek ko pun masih dara lg dulu..jgn main hentam jew...x de org iktiraf pun geng" yg mgakui kesultanan sulu...bodoh!!

Anonymous said...

Benar apenye beruk?nak minta menda yg bkn milik dia lagi..jgn nk cerita bab zaman dulu"..sekarang sulu dalam malaysia dan malaysia dah merdeka jd apa hak diaorg nk mintak tanah yg merdeka...ko bangang kew apew..ni bkn soal pemimpin..ini soal kedaulatan negara..ko ni warganegara ke bukan?ko x layak duduk di malaysia...bodohh punye orang

Anonymous said...

hei bro yg berfikiran macam tian chua. kau patut syukur kita masih ada wira yang jaga negara. kalau otak kau maca tian chua samopai bilapun kau cakap maca tu. silap-silap dalam kepala otak kau macam mat sabun kata komunis pejuang kemerdekaan. cakap macam org pandai tapi buta sejarah. ikut perasaan hati macam ap batu

Anonymous said...

Apabila "anugerah dan serahan" dianggap Merdeka memang penafian yang tak akan habis2.

Ya....memang Melaysia mendapat kemerdekaan dpd British tetapi bukan untuk Sabah. Sabah masih tertakluk di bawah perjanjian antara kerajaan British dan Kesultanan sulu. Perjanjian ini adalah perjanjian bertulis. Walaupun British meyerahkan Sabah kepada Malaysia, tetapi hakikatnya Malaysia masih tertakluk pada perjanjian asal. Malaysia masihg di kehendaki membayar "Ufti" semasa pajakan ini. Semua resit2 pembayaran oleh kerajaan Malaysia masih ada di simpan. Dan segala documents ini akan diketengahkan di Mahkamah antara bangsa.
Dan ini semua akan menjadi bukti di hari perbicaraan kelak.

Kenapakah kerajaan masih bersikap degil dalam mnasalah ini? Kenapakah Kerajaan Malaysia tidak mengiktiraf Negara Yahudi? Ya.....kerana British dgn kelulusan Majlis Keselamatan Antarabangsa membenarkannya. Kenapakah Malaysia menganggap negara Yahudi itu negara haram. Ya...kerana negara itu adalah negara palastin dan Yahudi itu HANYA menumpang di tanah Palastin. Jadi, apakah dengan mengakuai Sabah itu milik Malaysia setelah diberikan oleh British, maka segala perjanjian Kesultanan Sulu dgn penjajah British itu terbatal? Kalau itulah yang menjadi sandaran Malaysia, maka, tidak ubah Malaysia ini sepeti berkelakuan Yahudi yang menduduki Palastin. Menagakuai Sabah itu hak nya sedangkan itu adalah hak Kesultanan Sulu.

Mengapa mesti MERAMPAS hak orang? Mengapa bermati-matian mempertahankan tanah yang bukan tanah kita?

Bacalah sejarah wahai saudara-saudara. Rujuklah pada ducuments yang sah yang masih di simpan oleh pewaris Kesultanan Sulu. Di situ kamu kalian akan tahu SIAPA PEROMPAK, SIAPA LANUN DAN SIAPA PEMBERONTAK YANG SEBENARNYA.

Sebab itu aku nasihatkan pada kalian, biarlah berjuang pada tempatnya. Biarlah berjuang kerana Allah dan bukan kerana arahan disebabkan mereka itu ketua atau disebabkan utk bekerja. Akan menjadi perbuatan dan perjuangan sia-sia kerana mempertahankan tanah yang bukan hak milik kita. Bacalah Quran sebagai panduan dan renungkanlah intipatinya. Tanyalah ustaz2, apakah hukum mempertahankan hak yang bukan hak kita dan apakah balasan Allah pada orang yg bermati-matian yang masih mempertahankan hak yang bukannya di akhirat nanti?




Nur Emyinda said...

Salam.

YA ALLAH....La ilahailla anta subhanakainni kuntum minazolimin...

YA ALLAH...Engkau selamatkanlah para pejuang anggota keselamatan negara ini; tentera/polis Malaysia yg mujahid ini dan bumi Malaysia yg tercinta dari kezaliman manusia2 yg rakus.

Amiiinnn...

p/s doaku pastinya berterusan utk kalian wahai perwira pejuang agama, bangsa dan negara...

Kepada yg berkenaan:

CUKUP2LAH – JANGAN MENGGANGGU GUGAT KEDAULATAN NEGARA INI DAN DIUJI KESABARAN PARA PEJUANG MALAYSIA INI LAGI …

Anonymous said...

BETULKAH BERDAULAT?
DIMANA YANG DIKATAKAN BERDAULAT JIKA MEMBOHONGI RAKYAT DGN MENGGAMBARKAN IA MILIK KITA SEDANGKAN IA SEBENARNYA MILIK MEREKA?

DIMANAKAH DIKATAKAN KEDAULATAN JIKA TERUS-MENERUS MENAFIKAN HAK TUAN TANAH YANG SEBENAR.

JANGAN KORBANKAN PERAJURIT2 KITA YANG TIDAK BERDOSA DGN PEMBOHONGAN FAKTA.

BERJUANGLAH PADA JALAN YANG BENAR. BERKORBAN LAH KERANA ALLAH UNTUK MENEGAKKAN PERKARA YANG BENAR.

SEMOGA PEJUANG2 TERSEBUT MENDAPAT KEREDHAAN ALLAH DALAM MENUNTUT TANAH MILIK MEREKA

Anonymous said...

orang yg berani tulis tapi tak berani nak bgth nama/identiti adalah dayus dan pengecut.aku harap if ade polis or authorities kat sini please locate this culprit pengkhianat negara punyer IP address and prosecute him/her sbb menyokong penceroboh or bersubahat.i mean it!!u r useless son of bitch.i hope u die in hell with ur sultan from sulu!if ur malaysian,shame on you.its not the time to politice the situation.but im suspect ur one of them.trying to get support and incite hatred.all peace loving malaysian,we need to show our voice!
owner of the blog,please remove the bloody shit comment from si pengkhianat!

joe83

Anonymous said...

Apapun yg terbaik semoga allah selamatkan segalanya

Anonymous said...

APA-APAPUN BALIK LAH PADA KITAB ALLAH UNTUK PERDAMAIAN. Tak ada maknanya sesama islam bertembak sehingga ada yang terkorban.

Sini kata kat sana PENCEROBOH, sana pula kata kat sini PENIPU DAN PERAMPAS.

Tak de penyelesaiian beb kalau macam ni.

Untuk anon 3.18, kalau u tak nak berforum, u boleh duduk dalam tandas le sorang2. Dok diam2 kat situ. Ini forum untuk luaskan pengetahuan. Ini forum dua-dua belah pihak boleh bagi pendapat. Lepas dengar dan baca lu orang buatlah pendirian sendiri. Ada otak guna. Jangan dok asyik sekat pengetahuan orang saja.

Anonymous said...

Kerajaan tpaksa menerima penghinaan puak PR ni. Kerana PERDAMAIAN la pejuang2 ni terkorban. Kerajaan membuka pintu rundingan seluas2nya.

Anonymous said...

kita tidak boleh merpesalah kan agama lh mamat tidak semesti islam yg kamu kata pemerontak.....di beriten bukan nya orang islam yang bertelagah malah beriten utara dan selatan pon bebalah sedangkan agama yang mereka anuti sama bukan nya islam....pendek kata macam ni lh mamat yang asik membebil ...setiap agama tk pernah menyeru penganutnya berbuat jahat ...yang jahat tu adalah dari hati yang tak baik terutama nya hati yang tamak dan dengki

cahaya sejahtera jaya said...

kalau kita tengok pada zaman era politik memang terok ....pemimpin malaysia senderi dah memberi contoh yang buruk asik berlaga je kt tv mau pon mana-mana media yang boleh mereka guna kan ...ini tidak mustahilh di masa akan ada didalam negara kita akan timbul pemerontakan umpama sebuah keluarga ,cuba bayang kalau orang tua asik bergaduh tk mustahil anak akan ikuti jejak merek kemungkin boleh menjadi bengis lagi....kita orng timur punyai adat dan tata bahasa tapi tidak di pertikkan..sebagai pemimpin negara kalau boleh tunjuklh tata susila yg elok bila berkempen ni tak asik berlaga je untuk mencari kemenangan

Abdul Karim Pendek said...

sebelum british berundur dari sabah dan sarawak, satu refrendum atau pungutan suara rakyat telah dubuat dibawah kelolaan Bangsa bangsa bersatu. Kedua-dua rakyat negeri tersebut telah memilih untuk mendapat kemerdekaan dengan bersatu didalam Persekutuan Malaysia. Rakyat Sabah telah memilih untuk merdeka.

Abdul Karim Pendek said...

Sabah adalah hak rakyat sabah, bukan sultan sulu. Selepas memilih untuk merdeka bersama Malaysia, kerajaan sabah masih membayar atas dasar meneruskan sedekah kepada waris sultan sulu. sultan yang tidak bernegeri bukannya sultan yang berdaulat. sultan yang tidak mendapat sokongan rakyat sabah juga bukannya sultan. Kalau tak silap masih ada sultan di indonesia, tapi kerajaannya hanya didalam rumahnya sendiri.

Anonymous said...

sabah adlh malaysia.......bukan sulu...smoga pdrm,atm dan dll hapuskan lanun sulu.......jgn la dok promosi prti politik dlm waktu mcm ni,..dan x payah la nk kias2 bab sejarah....terus terang kan senang ko tu org pembakang(anonymous)......... ....klu nk bangang biar bertempat dan kena waktunya....

Anonymous said...

Anggota Keselamatan yang terkorban,orang bodoh/jahil/pembelot sahaja yang kata angota keselamatan mati katak.Berpusu-pusu rakyat menghadiri pengkebumian mereka,berjuta doa,jaminan kewangan dan bantuan kepada balu dan anak anak,tidak terkira yang tampil menderma,... sekarang siapa sebenarnya yang MATI KATAK?

Anonymous said...

Sultan Sulu (so-called) adalah rakyat Filipina. Kerajaan Filipina sendiri walaupun mereka ingin, tidak akan menuntut Sabah, sejak termeterai perjanjian semasa pembentukan Malaysia. Kerajaan Sulu juga sudah tidak wujud apabila dijajah Sepanyol, sama seperti Kesultanan Melaka yg tidak lagi wujud apabila dijajah Potugis dan Belanda suatu ketika dahulu. Mereka tiada kekuasaan lagi.

Kesultanan sulu dahulu meliputi selatan Filipina, Sabah dan juga ada di dalam Indonesia. Sultan Brunei pula menghadiahkan hanya kawasan timur Sabah kepada sulu bukannya keseluruhan Sabah. Walaupun ada perjanjian dimana disebut British boleh menduduki Sabah sehingga selama-lamanya asalkan bayaran dibuat setiap tahun, mereka dibayar sehingga sekarang atas dasar ihsan bukannya membayar 'sewa'. Hanya Sultan Sulu yang menganggap ianya yuran sewa atau pajak. Siapa yang sepatutnya dapat bayaran pun masih boleh dipertikaikan kerana ada ramai yang mengaku waris Sultan Sulu dan ketua 'Kesulatanan Sulu'.

Persoalannya ialah bagaimana kita ingin menyerahkan Sabah begitu sahaja sedangkan mereka; tiada kuasa lagi sebagai kerajaan, Borneo utara bukan tanah asal mereka (tanah jajahan sahaja) dan waris sebenar masih boleh dipertikaikan. Bila bercakap pasal Sabah, kaum asal seperti Kadazan-Dusun, Murut, Bajau dan sebagainya yang merupakan penduduk sebenar Sabah bukannya Sultan Sulu berkerakyatan Filipina yang kita persoalkan kesahihannya dan tuntutannya.

Persoalan penting juga adalah kenapa sultan sulu tidak menuntut bahagian kawasan kepulauan sulu yang berada dalam Filipina terlebih dahulu? Dan di kawasan mana dalam Sabah yg dituntut mereka? Tidak dinyatakan. Dia tahu ke kawasan mana? Sempadan mana? Proper office pun tak ada. Jadi apakah agenda dia sebenarnya? Kita sudah tahu yang dia tidak berpuas hati ketika proses damai antara MNLF dengan kerajaan Filipina. Nah, kerajaan Filipina sendiri tidak mengiktiraf kuasa Sultan Sulu dan tidak melayan kehendak dia. Juga, kepada yang berkata Sabah milik mereka, jadi adakah ini bermakna ini memang agenda pembangkang yang ingin membebaskan Sabah jika menang pilihanraya nanti?

orang sabah said...

Kepada sesiapa yang menyokong si kiram tu lepas ni baik kamurang keluar dari sabah ni... pigilah kamu di sulu... kamurang suka sama si sulu tu kan? pigi kamu betimbak disana... lepas tu kamu lagi mengaku jadi sultan sulu... amacam?... ada berani?...

 

POLITIK HARIAN Copyright © 2013 - |- Template created by O Pregador - |- Powered by Blogger Templates