Saturday, May 4, 2013

#PRU13 Peluang Pengundi Betulkan Kesilapan 2008 di Lembah Pantai


Bagi kebanyakan rakyat Malaysia Pilihan Raya Umum ke-13 (PRU-13) yang berlangsung dianggap sebagai ibu kepada segala pilihan raya.

Namun bagi pengundi di Parlimen Lembah Pantai, pilihan raya umum yang akan berlangsung esok dianggap peluang untuk membetulkan kesilapan yang dilakukan pada PRU Ke-12 (PRU-12).

Menurut Pengerusi Gerakan Madrasah Tarbiah Putra Ria, Rokiah Kasim, kesilapan besar berlaku pada 2008 apabila pengundi memilih Nurul Izzah Anwar sebagai Ahli Parlimen Lembah Pantai.

"Besok adalah penentu segalanya, sebab kesilapan besar berlaku pada 2008, satu pengajaran bagi penduduk Putra Ria, Abdullah Hukum dan keseluruhan Lembah Pantai.

"Seolah-olah kita mengundi batang kayu, tak berfungsi apa-apa. Sekadar nak datang rumah orang kahwin, menziarah orang meninggal, itu semua orang boleh buat," kata beliau.

Menurut Rokiah, Nurul Izzah sepatutnya berkhidmat untuk masyarakat.

"Dia tidak semestinya berkhidmat untuk orang-orang PKR sahaja, orang-orang Barisan Nasional pun dia kena berkhidmat juga, sebab dia dah menang jadi wakil kita dan menyebabkan kami terabai, tak dipedulikan.

"Dia jadi wakil rakyat Lembah Pantai seolah-olah hanya untuk mempertahan bapa dia, apa tujuan dia jadi wakil rakyat di sini, dia bukan orang sini?

"Apabila dia menang kita rasakan tak apalah bagi dia berkhidmat selama lima tahun, sepatutnya dia menunjukkan kecemerlangan. Nurul Izzah muda dan terpelajar, beliau perlu menunjukkan prestasi, tapi apa yang dia buat?" kata Rokiah kesal.

Sementara itu pemangku Ketua Cawangan UMNO Putra Ria, Mohd. Syarif Sapdin berkata, selama Nurul Izzah menjadi wakil rakyat, penduduk seolah-olah rasa terjajah.

"Tiada apa yang dilakukan beliau, berbanding Datuk Raja (Nong Chik Raja Zainal Abidin) mengerakkan tenaga mengecat bangunan, surau, taman permainan dan lif dibaik pulih. Itu yang kita nak. Sebagai wakil rakyat, Nurul Izzah sepatutnya peka, sebaliknya Datuk Raja banyak menolong kami di Putra Ria ini.

"Pilihan raya kali ini kami akan membetulkan keadaan dengan memilih Datuk Raja sebagai wakil kami, dia banyak buat kerja di sini dan dia mudah berkerjasama dengan DBKL," katanya.

Pada PRU-12, anak sulung ketua pembangkang, Nurul Izzah Anwar dari Parti Keadilan Rakyat menewaskan penyandang, Datuk Seri Shahrizat Abdul Jalil dengan kelebihan 2,895 undi.

Pada PRU-13 yang akan berlangsung esok, Nurul Izzah sebagai penyandang akan ditentang oleh Raja Nong Chik Raja Zainal Abidin.

P121 Lembah Pantai mempunyai 72,396 pengundi berdaftar dengan 54.56 peratus pengundi Melayu, 27.04 peratus (Cina), 18.21 peratus (India) dan 0.26 peratus (kaum-kaum lain). - UTUSAN ONLINE

2 comments:

Anonymous said...

Perghh! Caya lh bro.Menyingkir kn penyamun wang rakyat di kata kn satu kesilapan!Hebat2

Anonymous said...

Sapa yang nak undi bn yg banyak makan wang oooii