Wednesday, April 8, 2009

Kemenangan Pakatan Rakyat di dua bukit tidak memberi apa-apa keuntungan pun...

Pakatan tak untung apa BN tak rugi apa !

Apa juga keputusan yang telah diputuskan oleh rakyat kita perlu menerima nya dengan hati yang terbuka kerana negara ini adalah negara demokrasi dan kita tidak mahu menjadi pembangkang yang tidak boleh menerima kekalahan , sore looser. Mereka menang dan tidak menang semua , kita hanya kalah 2,789 undi di Bukit Gantang dan kalah 2,403 undi di Bukit Selembau, namun keputusan ini tidak merubah apa-apa kerana mereka menang ditempat mereka dan kita menang di tempat kita.

Keputusan ini tidak merubah mana -mana kerajaan , Perak , kedah mahupun kerajaan Malaysia. Anwar juga tidak boleh menjadi Perdana Menteri dengan kemenangan ini mahu pun Nizar tidak boleh menjadi menteri besar Perak dengan kemenangan ini. Penyokong BN tidak rugi apa-apa dan penyokong pembangkang tidak untung apa-apa.

Barisan Nasional (BN) menepati ramalan apabila berjaya mengalahkan Parti Keadilan Rakyat bagi pilihan raya kecil DUN Batang Ai, Sarawak dengan majoriti 1,854 undi. Bagaimanapun harapan untuk menyaksikan BN merampas semula Bukit Gantang dan Bukit Selambau tidak kesampaian. BN tewas di Bukit Gantang dengan majoriti 2,789 undi dan Bukit Selambau pula dengan 2,403 undi.

Berdasarkan kepada pecahan undi yang diperolehi BN di Bukit Gantang, undi yang diperolehi oleh calon BN, Ismail Saffian bertambah sebanyak 622. Manakala undi calon PAS yang diwakili oleh Datuk Seri Nizar Jamaluddin meningkat kepada 1,845.Pertambahan undi dan majoriti di Bukit Gantang itu disumbang oleh peningkatan hampir 3% atau 1,327 pengundi yang keluar mengundi.

Pada pilihan raya kecil kali ini 75.1 peratus atau 41,626 orang daripada 55,462 orang telah menunaikan tanggungjawab mereka berbanding 72.65% atau 40,299 pengundi. Daripada pertambahan undi tersebut, BN memperolehi tambahan undi sebanyak sekitar 60 undi dari DUN Kuala Sepetang yang majoriti pengundinya kaum Cina berbanding undi yang diperolehi pada pilihan raya umum Mac 2008,

KPMU.NET

No comments: