Wednesday, November 9, 2011

Ahli Parlimen BN Perjelaskan Isu Fidlot, Politik Murahan PR Sengaja Mahu Memburukan Kerajaan Dan Shahrizat!


Ahli-ahli parlimen BN hari ini memberi penjelasan berhubung isu dana dan diskaun Perbadanan Fidlot Kebangsaan (NFC) berikan kepada syarikat-syarikat bersekutu, berkata peruntukan yang telah dibenarkan oleh skop kerja yang sebenar.

Berhubung tuntutan yang dibangkitkan oleh pembangkang, Ahli Parlimen Rembau, Khairy Jamaluddin berkata RM81.2 juta yang disalurkan kepada Ternakan Negara & Daging Corporation (NLMC) Sdn Bhd dan diskaun RM3 juta yang diberikan kepada Syarikat Makanan Tanah (RFC) Sdn Bhd, "berkhidmat pelbagai objektif", bukan semata-mata untuk memproses daging mentah.

Terdahulu dakwaan Saifuddin Nasution Ismail (PKR-Machang) bahawa pinjaman RM250 juta itu telah diserahkan sepenuhnya kepada syarikat berkenaan apabila fakta tersebut diperolehinya melalui carian maklumat kunci kewangan Suruhanjaya Syarikat Malaysia (SSM).

Selain itu, pihak pembangkang turut membangkitkan isu sama ada akaun pinjaman RM250 juta tersebut berstatus akaun khas atau sebaliknya.

Berhubung dua isu berkenaan, Menteri Pertanian dan Industri Asas Tani, Datuk Seri Noh Omar menjelaskan, dakwaan yang dibangkitkan Saifuddin itu tidak benar kerana di dalam Laporan Ketua Audit Negara 2010 jelas menunjukkan terdapat baki pinjaman di dalam akaun berjumlah RM115.28 juta.

"Berdasarkan laporan audit tersebut, sebanyak RM134.72 juta telah diserahkan kepada syarikat terlibat dan angka-angka itu direkodkan sehingga Disember 2010. Oleh itu, laporan audit itu telah mengesahkan masih terdapat baki pinjaman," katanya ketika sesi penggulungan bagi pihak kementeriannya yang sebelum itu dibahaskan di peringkat jawatankuasa.

Berhubung percanggahan fakta antara laporan audit dan SSM seperti yang dibangkitkan oleh Saifuddin, Noh berkata, pihaknya akan mendapatkan laporan rasmi daripada SSM.

Dalam pada itu, Noh menegaskan, pinjaman tersebut tidak diberikan secara sewenang-wenangnya kepada syarikat tersebut sebaliknya ia tertakluk kepada kelulusan jawatankuasa teknikal.

Hari ini Khairy berkata Pakatan Rakyat cuba meremehkan isu tersebut semata-mata untuk menjatuhkan kerajaan dan mengambil tembakan murah pada Shahrizat.

Bercakap kepada pemberita di lobi Parlimen, Khairy berkata, RFC, pengedar tunggal daging lembu dari NFC, menerima diskaun sebanyak RM3 juta yang akhirnya diturunkan kepada rangkaian pengedaran.

"Ada pembeli dari RFC pasar raya besar (hypermarket) Jusco, Carrefour, Cold Storage dan Giant, pasar tani, industri makanan dan minuman dan syarikat-syarikat pemprosesan makanan hiliran," kata Khairy.

Manakala untuk NLMC, pinjaman RM81.2 juta, tidak semata-mata untuk pengeluaran daging lembu mentah, tetapi juga untuk membuka akses pasaran, menternak infrastruktur dan pembelian lembu dari ladang-ladang yang disampaikan oleh NFC.

"Pada masa yang sama ia berfungsi untuk meningkatkan logistik dan mekanisme penyampaian bagi NFC, sebagai pengeluar daging lembu unggul," tambah Khairy.

Jelas menunjukan terdapat banyak kelemahan hujah pembangkang berhubung isu tersebut. Rafizi dan Saifuddin tak buat homework sebelum serang BN!

Berita terdahulu: Projek Fidlot: KJ Kantoikan Rafizi Ramli

2 comments:

Anonymous said...

puak pembangkang dh x ada isu.. tu sebab saja serang pribadi pemimpin BN...

Anonymous said...

ape penjelasan die??? just putar belit pasal baki pinjaman je. still dah dpt 130 juta byk tue? cuba jelaskan kenapa projek tu x jalan. mana pegi duit tue? kenapa projek besar mcm ni bagi kt org xde pengalaman buat keje nie..cube jelaskan isu ni betul2.