Wednesday, November 2, 2011

Gaji & Elaun Guan Eng RM46,521


Bukan sikit-sikit jumlahnya, iaitu dikatakan sebanyak RM46,521.27 untuk gaji elaun yang diterima oleh Ketua Menteri Pulau Pinang ini.

Dewan Undangan Negeri (DUN) Pulau Pinang, semalam, dimaklumkan bahawa Ketua Menteri, Lim Guan Eng yang juga Ahli Parlimen Bagan memperoleh gaji dan elaun bulanan RM46,521.27.

Datuk Jasmin Mohamed (BN-Sungai Dua) berkata, Guan Eng menikmati bayaran gaji dan elaun yang tinggi, malah lebih banyak berbanding dengan bekas Ketua Menteri, Tan Sri Dr Koh Tsu Koon.

Menurutnya, pihaknya tidak mempertikaikan jumlah yang diterima Lim Guan Eng yang juga Ahli Dewan Undangan Negeri (Adun) Air Putih), tetapi meminta agar Setiausaha Agung DAP tidak bersandiwara apabila bertindak menolak cadangan kerajaan untuk menaikkan elaun bagi Ahli Parlimen di negara ini. Katanya, Guan Eng perlu mengambil kira Ahli Parlimen lain yang hanya memperoleh gaji dan elaun sebagai Ahli Parlimen saja.


Parlimen Tolak Usul Potong Gaji Perdana Menteri

Dewan Rakyat hari ini Rabu menolak usul bagi memotong sebulan gaji Perdana Menteri, Datuk Seri Mohd Najib Tun Razak sebanyak RM22,826.65.

Usul yang dikemukakan oleh Tian Chua (PKR-Batu) di bawah Peraturan Mesyuarat 66(9) itu tidak diluluskan selepas mendapat tentangan sebulat suara daripada wakil rakyat Barisan Nasional (BN).

Terdahulu Speaker Dewan Rakyat, Tan Sri Pandikar Amin Mulia membenarkan usul berkenaan dibahaskan bagi mengelakkan didakwa berat sebelah serta menyebelahi pihak kerajaan. Baca lagi di sini...


Bab gaji Guan Eng, Tian Chua buat bodo je? Apa kes bro?? Kasi potong la!! Tak pasal-pasal Tian Chua bongkarkan gaji Guan Eng hahaha! Bodoh betul...

No comments: