Saturday, November 19, 2011

5 Pas Kedah Roboh Madrasah Salihiah Kanchut Berusia 100 Tahun

Bangunan Madrasah Salihiah Kanchut di Jalan Tambang Badak, Alor Setar Kedah bakal dirobohkan untuk dibina Plaza Tunku Yaacob. – utusan/ Kamal Basir

BANYAK kali sudah saya menulis mengenai sikap hipokrasi dan munafik orang kita, iaitu orang Melayu beragama Islam di negara ini. Cakap tak serupa bikin. Matlamat menghalalkan cara. Akhirnya yang rugi ialah bangsa itu sendiri.

Apabila terkena di atas batang hidung sendiri semua senyap. Ya, semuanya yang salah menjadi betul. Sehinggakan Madrasah Salihiah Kanchut, Alor Setar berusia lebih 100 tahun, yang diumumkan oleh kerajaan Pas Kedah mahu dirobohkan, pun menjadi betul.

Semua orang senyap sunyi. Hanya 30 orang sahaja kariah yang berdemo. Tiada perbincangan dalam blog. Tiada kata-kata yang menuduh kerajaan Pas Kedah zalim, mahazalim, mahafiraun kerana mahu merobohkan sebuah madrasah – rumah suci umat Islam untuk dijadikan sebuah kompleks beli-belah.

Apa kata sekiranya kerajaan Kedah yang mahu merobohkan madrasah itu ialah Kerajaan Barisan Nasional (BN)? Saya rasa akan ada pak-pak lebai Pas yang sanggup tidur di atas jalan bagi mempertahankan madrasah itu.

Kini, tiada apa-apa berlaku. Malah kerajaan negeri pimpinan ustaz Azizan pula berkata siapa yang menentang ‘projek pembangunan’ itu dengan merobohkan madrasah itu sebagai orang bingai, atau tak reti bahasa atau dalam bahasa Inggeris yang bersopan ignorant atau jahil.

Wahai pembaca sekelian. Madrasah itu bukanlah madrasah biasa atau surau baru. Ia telah berusia lebih 100 tahun dan menjadi salah satu bangunan warisan Kedah di kota raya Alor Setar tua itu.

Perlu disebut, Alor Setar ialah salah sebuah bandar yang tertua di dunia, berusia sekitar lebih 200 tahun.

Bangunan-bangunan tua seperti Madrasah Salihiah Kanchut itu sepatutnya diperbaiki dan perindahkan seperti Masjid Zahir Alor Setar – bukannya dirobohkan.

Madrasah itu sepatutnya dijadikan bangunan warisan. Carilah tanah lain untuk didirikan kompleks beli-belah itu atau biarkanlah madrasah itu berdiri megah di keliling pusat beli-belah tersebut.

Yang mahu dirobohkan ini pula bukan bangunan tua yang bukan-bukan, ia adalah tempat ibadah yang maha suci umat Islam. Islam pula ialah parti yang kononnya didokong oleh parti Pas, parti yang memerintah Kedah sekarang?

Apa sudah jadi ini? Mana pergi hulubalang Pas yang sanggup tidur di atas jalan di Kuala Kangsar dulu dan sanggup menjadikan tubuh badan sebagai perisai di hadapan kereta FRU semasa demo Bersih dulu? Pergilah pertahankan madrasah berusia 100 tahun itu.

Azizan kata kita semua bingai. Menteri Besar itu kata dia pandai. Katanya kita roboh madrasah berusia 100 tahun itu, kita bina kompleks beli-belah dan kita buatlah surau di bawah bangunan itu. (Di atasnya ada apa?)

Tak apalah kita semua bingai. Apa yang Azizan itu cakap samalah seperti kita robohkan Masjid Zahir, kita bina kompleks beli-belah di atasnya dan kita buat surau yang indah-indah di dalamnya. Bolehkah kita perdengarkan azan di dalam kompleks beli-belah itu, sama seperti madrasah itu sekarang? Jika sebuah surau lain dibina di bawah bangunan atau di tapak lain, adakah sama dengan Madrasah Salihiah berusia 100 tahun itu?

Kita bukan nak beremosi di sini. Cuba kita bandingkan dengan senario ini: Pas pernah melancarkan kempen Kerajaan Selangor Zalim sekitar 2003 kerana kononnya Menteri Besar ketika itu, Dr. Khir Toyo mahu menamatkan tauliah solat Jumaat sebuah surau sementara dan merobohkannya di bawah sebuah pangsapuri lima tingkat di Seksyen 4 Bandar Baru Bangi. Itu hanyalah surau berdindingkan plywood yang didirikan, sementara sebuah masjid iaitu Masjid Al-Hasanah siap dibina.

Oleh kerana surau itu sudah menjadi markas pengikut Pas, maka mereka melancarkan tentangan hebat dan blog-blog memainkan peranan dengan melancarkan kempen zalim terhadap kerajaan negeri.

Jika sebuah surau sementara di bawah sebuah flat Jubli Perak itu pun ditentang habis-habisan oleh puak Pas, bandingkan pula Madrasah Salihiah Kanchut berusia 100 tahun? Kenapa senyap sunyi?

Oleh itu wahai sahabatku di Kedah, cubalah lihat hipokrasi yang anda semua tunjukkan. Sesungguhnya kami sedih kerana anak-anak kami dan kaum kerabat kami telah dikelirukan oleh anda semua selama ini.

Kelmarin ustaz Azizan dengan megah menaiki jentera backhoe membuat upacara pecah tanah – tanpa mempedulikan tunjuk perasaan kariah. Kompleks membeli-belah itu berharga RM500 juta. Turut hadir ialah Pengarah Urusan syarikat pemaju, Belleview Group, Datuk Sonny Ho, sebuah syarikat berpangkalan di negeri pakatan, Pulau Pinang.

Sesungguhnya Allah amat murka dengan orang yang munafik. Antara ciri-ciri munafik yang berat ialah: Apabila berbicara selalu berbohong (Orang ini tidak boleh dipercayai dalam setiap perkataan yang diucapkan); Apabila berjanji tidak ditepati, dan; Apabila diberi kepercayaan mereka mengkhianatinya.

Semua ciri itu adalah bertentangan sama sekali semasa mereka berjanji ketika pilihan raya lalu.

Akhir sekali, wahai umat Islamku semua marilah kita mempertahankan dan menyelamatkan Madrasah Salihiah Kanchut di Jalan Tambang Badak di Alor Setar daripada dirobohkan.

Semoga Allah SWT sentiasa melindungi kita daripada sifat-sifat munafik dan kejahatan orang munafik.

FAKTA MADRASAH SALIHIAH KANCHUT

Jalan Tambang Badak, Alor Setar, KEDAH

DIBINA pada tahun 1327 Hijrah atau 1909. Kini berusia 102 tahun.

Bangunan yang asalnya diperbuat daripada kayu itu diasaskan antaranya oleh Hajah Aisyah.

Tapak asal Madrasah Salihiah adalah kira-kira 0.1 hektar namun mengecil kepada 0.08 hektar selepas sebahagian daripada tanahnya diambil untuk tujuan pembinaan jalan raya.

Tapaknya berstatus tanah wakaf khas yang dikhususkan untuk orang Islam bagi tujuan pembinaan masjid atau surau dan ia tidak pernah diganggu sejak sekian lama.

Madrasah itu kini mempunyai kira-kira 200 ahli kariah, bahkan kariah dari Jalan Titi Siam, Kampung Pisang, Jalan Menanti dan umat Islam lain juga menggunakan kemudahan yang ada di madrasah itu.

Setelah sekian lama digunakan, pada 23 Oktober 2011 pihak Madrasah Salihiah menerima notis daripada Kerajaan Negeri Kedah agar mengosongkan bangunan madrasah itu untuk dirobohkan bagi memberi laluan kepada projek pembangunan.

Ahli kariah tidak berpuas hati kerana ia melanggar keputusan mesyuarat Jawatankuasa Fatwa Kedah pada 8 Rejab 1431 iaitu 21 Jun 2010 yang menyatakan. “Jawatankuasa Fatwa Negeri Kedah memutuskan bahawa surau ini hendaklah dikekalkan di tempat asalnya tanpa diruntuhkan struktur asal bangunan tersebut demi kemaslahatan jemaah berdekatan untuk beribadat dan melakukan aktiviti keagamaan.”

Namun pada cabutan keputusan mesyuarat Jawatankuasa Fatwa Negeri Kedah pada 4 Julai 2011, jawatankuasa itu membuat pindaan terhadap keputusan yang dibuat pada 21 Jun 2010.

Pindaan itu membenarkan madrasah itu digantikan dengan surau baru yang dibina oleh pemaju dengan beberapa syarat ditetapkan.

Notis mengosongkan bangunan itu diberikan lagi oleh kerajaan negeri yang berakhir 10 November 2011 bagi pembangunan semula Plaza Tunku Yaacob.

Kerajaan negeri berjanji akan menggantikan Madrasah Salihiah Kanchut dengan surau baru di pusat beli-belah tersebut.

-Zaini Hassan

1 Khalid Ibrahim Akui PKR Selangor Memang Hancor! Habok Pun Tarak!


Menteri Besar Selangor, Khalid Ibrahim tidak perlu menunggu sehingga 2013 untuk membubarkan Dewan Undangan Negeri (DUN) bagi memberi laluan kepada pilihan raya negeri jika kerajaan pimpinan beliau benar-benar mantap.

Sebagai Menteri Besar yang menganggap dirinya menerima sokongan kuat semua ahli Exco, Abdul Khalid sepatutnya tidak gentar untuk memberi mandat kepada rakyat bagi memilih kerajaan negeri yang baharu.

Keengganan Menteri Besar membubarkan DUN membuktikan pakatan pembangkang masih belum sepakat untuk memilih calon bertanding dan ini membuktikan mereka memerlukan masa menyelesaikan masalah yang kritikal dalam pakatan itu.

Terdahulu Khalid memberitahu, DUN Selangor tidak akan dibubarkan sekali pun kerajaan Pusat bertindak membubarkan Parlimen pada Januari tahun depan untuk menjalankan Pilihan Raya Umum Ke-13.

Kerajaan negeri hanya akan membubarkan DUN selepas enam bulan dari tarikh pembubaran Parlimen bagi memastikan Bajet Selangor 2012 dapat dilaksanakan pada tahun depan.


Rakyat Selangor sudah muak dengan permainan politik kerajaan Parti Keadilan Rakyat (PKR) Selangor yang hanya pandai menabur janji dalam manifesto Pilihan Raya Umum Ke-12, tetapi tidak berkemampuan untuk memenuhinya setelah diberi kuasa oleh rakyat.


Sudah pasti dalam situasi sekarang sudah pasti kerajaan negeri tidak berani terlibat dengan pilihan raya kerana mereka tidak sanggup lagi mengeluarkan manifesto baharu kerana yang lama masih banyak tertunggak!


PKR hanya pandai berjanji tapi tak pandai nak tunaikan. 
PKR Selangor Memang Hancor! Habuk Pun TARAK!

2 Projek Fidlot, Lembu PKR Rafizi Ramli Bertukar Menjadi Jenglots Haha!

Wajah Rafizi Ramli bertukar menjadi Jenglot!

NFC di fitnah

Operasi fidlot


Kini ia jelas (sekurang-kurangnya) bahawa tiada unsur penipuan atau apa-apa tanda-tanda kegagalan di Perbadanan Fidlot Kebangsaan (NFC) kerajaan seperti yang didakwa oleh pembangkang. Walaupun KPN Ismail Omar memberi jaminan bahawa pihak polis masih menyiasat dakwaan itu, semua pihak telah dinasihatkan supaya berhenti membuat spekulasi apa-apa.

Kasihan Shahrizat kerana menjadi subjek serangan politik oleh Pakatan Pembangkang. Walaupun beliau menafikan sebarang tipu muslihat dalam perjanjian itu, tiada siapa yang seolah-olah percaya, termasuk beberapa Penyokong BN yang melihat beberapa 'keuntungan peribadi' di dalamnya.

Hanya sejumlah sahaja yang mempertahankan Shahrizat, terutama Ketua Pemuda Umno Khairy Jamaluddin yang berkata tuduhan terhadap kerajaan dan Shahrizat 'serangan liar politik' dan 'lemah dari segi fakta'.

Pertama, tuduhan mereka bahawa NFC telah diberikan 5,000 ekar (2023 hektar) tanah di Gemas, Negeri Sembilan, secara percuma adalah palsu. NFC tidak pernah diberikan tanah yang banyak. Sebagai penyepadu Pusat Fidlot Negara (PFN), KJ berkata ia telah ditawarkan 1,500 ekar secara pajakan oleh Negeri Sembilan Menteri Besar Incorporated (MBI), dan ini telah disahkan oleh Menteri Besar sendiri.

Ini bermakna tanah itu tidak hanya 70% peratus yang lebih kecil seperti yang didakwa tetapi ia juga atas dasar pajakan.

Jadi, dakwaan bahawa daging lembu mentah dari ladang telah dijual kepada restoran utama di Singapura, iaitu Meatworks, Senor Santos dan Brawn juga tidak berasas kerana mana-mana import daging lembu mentah ke Singapura adalah mustahil kerana Republik melarang import daging lembu mentah dari Semenanjung Malaysia kerana takut penyakit kaki dan mulut.

Dan seperkara lagi, 'jenglots' pembangkang yang membuat dakwaan-dakwaan tersebut tidak melakukan apa-apa penyelidikan untuk menyokong tuntutan mereka.

Projek NFC juga tidak gagal untuk mencapai sasaran di bawah Rancangan Malaysia Kesembilan (RMK-9), iaitu 60.000 lembu setahun walaupun ia hanya bermula pada penghujung 2008, tertangguh selama dua tahun selepas bermulanya RMK9.

Malah, dinyatakan pada muka surat 138 Laporan Ketua Audit Negara 2010 bahawa sasaran menghasilkan 8,000 lembu dalam tahun 2010 telah dicapai.

Dan kerajaan tidak menyembunyikan apa-apa yang berkaitan dengan pinjaman RM250 juta untuk NFC. Sebenarnya, tidak semua amaun yang dibayar bagi kegunaan NFC tetapi pihak pembangkang membuat dakwaan yang berdasarkan laporan kewangan NFC Dec 31, 2009 yang lapuk.

Kelihatan seperti parti-parti pembangkang sudah kehilangan banyak `peluru’ dalam 'kempen memburukkan kerajaan' ini. `Jenglots’ mereka (atau mayat hidup mereka) secara berterusan berusaha memperlekeh kerajaan dan melemahkan semua dasar-dasar pembangunan.

Saya rasa mungkin 'jenglots' ini harus pergi bercakap dengan 'lembu' yang berada di Fidlot bagi mencari kebenaran!

Just Read

1 Bola Sepak Sukan SEA, Malaysia Mara Ke Final! Malaysia 1 - Myanmar 0


Harimau Muda terus menganas!!!!!

Berikut merupakan keputusan Malaysia vs Myanmar separuh akhir Sukan SEA

Malaysia [ 1 ] – [ 0 ] Myanmar
Keputusan Penuh

Separuh akhir Sukan SEA 2011

Stadium Gelora Bung Karno

Malaysia ke final bolasepak sukan SEA 2011 menentang ? pada 21 November 2011

TUTUP MULUT MAT INDON SIKIT!!!!

1 Isu Fidlot: Rafizi Ramli aka Jenglot Tertekan Dengan Blogger Pro Umno


Bila Jenglot tertekan habis semua dia nak tembak! wahahaha! Apa kes mat Jenglot? Terserlah kebodohannya... Kalau dah penipu tu.. penipu jugak la!

Bukan setakat pendedahan dengan pembohongan dan fitnah Rafizi saja yang dibongkarkan oleh media dan blogger, malah Rafizi Jenglot juga bakal di berdepan tindakan saman oleh peguam NFC.

Woi Jenglot, KJ tunggu masa dan tempat untuk debat ngan lu.. siap sedia lah!

0 Suasana Meriah #YBsCanJump At Berjaya Times Square

Meriah... Orang ramai menyaksikan Empat Ahli Parlimen BN bermain basketball di Kejohanan YBs Can Jump bertempat di Berjaya Times Square.

1 KJ Sedia Debat Rafizi Ramli!

Ketua Pemuda Umno, Khairy Jamaluddin hari ini berkata beliau sedia terima cabaran debat dari Pengarah Strategi PKR, Rafizi Ramli berhubung Isu Projek Fidlot.

Kata KJ lagi, beliau akan berbincang dengan pihak Rafizi mengenai masa dan tempat debat akan diadakan.

0 #YBsCanJump At Berjaya Times Square

Kejohanan basketball YBs Can Jump hari ini berlangsung di Berjaya Times Square, bermula 2.00pm - 6.00pm.

Marilah kita bersama-sama memberi sokongan dan menyaksikan @YBsCanJump 3 on 3 basketball tournament. YB KJ bersama rakan-rakannya turut menyertai perlawanan ini..

Selanjutnya selepas ini.

1 Ranking Top 100 Blog BN (19 Nov 2011)


Emmm. Nampaknya aku terpaksa berpuas hati menduduki di tangga yang ke 25 diantara 100 blogger yang terhebat... Tidak dinafikan 24 blogger yang teratas adalah blogger yang terbaik dan mempunyai pengaruh yang terbesar di Malaysia.... Wa tabik lu beb... dan ini adalah persaingan yang sihat, dimana blogger pro Umno bukan menulis secara syok sendiri tetapi mempunyai pengaruh yang besar dan maklumatnya sampai kepada orang ramai.... Salam perjuangan!

TOP BLOG RANK
PRO BARISAN NASIONALALEXA
1papagomo.com216
2novandri.blogspot.com385
3gerakan-anti-pkr.blogspot.com476
4empayar-pemuda.blogspot.com481
5parpukari.blogspot.com516
6theflyingkick.blogspot.com624
7mediapermatangpauh.blogspot.com633
8pisau.net736
9mymassa.blogspot.com777
10medan-info-kita.blogspot.com780
11panggungopera.blogspot.com793
12sejarahmelayu.blogspot.com802
13azmykelanajaya.blogspot.com836
14semuthitam80.blogspot.com1002
15aku-tak-peduli.blogspot.com1017
16anwaraidc.com1027
17gelombang-rakyat.blogspot.com1051
18dukeofumno.blogspot.com1147
19pengundisetiasungairapat.blogspot.com1165
20kedahkekl.blogspot.com1228
21badutrakyat.blogspot.com1259
221peluru.blogspot.com1286
23theunspinners.blogspot.com1288
24matkilaupenang.blogspot.com1320
25brojinggo.blogspot.com1330
26celahgelegar.blogspot.com1357
27darulehsantoday.blogspot.com1414
28yuseriyusoff.blogspot.com1417
29semaremas.blogspot.com1460
30tunfaisal.blogspot.com1462
31penembak-tepat.blogspot.com1476
32keris7lok.blogspot.com1578
33klboyzwangsa.blogspot.com1948
34malaydelima.blogspot.com1958
35mediawangsamaju.blogspot.com1987
36rockybru.com.my2210
37taipingmali.blogspot.com2339
38alamijiwaparadox.blogspot.com2536
39kulaanniring.blogspot.com2592
40azlishukri.blogspot.com2628
41ruangbicarafaisal.blogspot.com2823
42dtenggara.blogspot.com2885
43gerakantimur.blogspot.com2920
44hhalem.blogspot.com3036
45gunungmatcincang.blogspot.com3112
46azlantaib.blogspot.com3191
47lydiausm72.blogspot.com3301
48mimview.blogspot.com3356
49khairulryezal.blogspot.com3504
50paneh.blogspot.com3523
51syedsoutsidethebox.blogspot.com3742
52sahabat-gunung.com3923
53dinturtle.blogspot.com3966
54musramrakunman.blogspot.com4074
55tersenarai.blogspot.com4268
56politikputramerdeka.blogspot.com4444
57hilbertmontell-anakmerdeka.blogspot.com5373
58bumiyang.blogspot.com5894
59suaralensa.blogspot.com6080
60jkkk-kotasarangsemut.blogspot.com6195
61justread-whatever.blogspot.com6300
62riziqin.blogspot.com6475
63malaysiaheaven.blogspot.com7222
64jawaber6.blogspot.com7250
65kerisputera.blogspot.com7416
66bigdogdotcom.wordpress.com7582
67helenang.wordpress.com7771
68antijumud.blogspot.com7995
69padijantan.blogspot.com8185
70anotherbrickinwall.blogspot.com8392
71bn4wangsamaju.blogspot.com8488
72headbomb.blogspot.com9197
73arifomar.blogspot.com9548
74pelantaqhujah.blogspot.com10225
75apanama2020.blogspot.com10539
76siemens-melayumaju.blogspot.com10608
77wzwh.blogspot.com10626
78spu-bloggers.blogspot.com11819
79penaminang.blogspot.com11907
80anginperubahan.blogspot.com11919
81belantan.blogspot.com12060
82kickdefella.wordpress.com12085
83ulatdankulat.blogspot.com12549
84the-antics-of-husin-lempoyang.blogspot.com13170
85hambali1.blogspot.com13267
86dhanyaraam.blogspot13305
87unitmediasiber.blogspot.com13669
88blogtamingsari.blogspot.com13726
89eekaa.wordpress.com13927
90mahaguru58.blogspot.com14397
91sa-melayu.blogspot.com14550
92rmf7.wordpress.com14716
93braveheart-blogger.blogspot.com16166
94armandpju.blogspot.com16208
95jebatmustdie.wordpress.com16992
96cetusankenyalang.blogspot.com17066
97kadirjasin.blogspot.com17856
98pantausblog.blogspot.com17905
99reformasin.blogspot.com18998
100stopthelies.my19052
Disediakan oleh MyMassa
 

POLITIK HARIAN Copyright © 2013 - |- Template created by O Pregador - |- Powered by Blogger Templates