Saturday, May 5, 2012

Amerika Syarikat Taja "Protest Movement" di Malaysia


TERJEMAHAN DARI LAMAN WEB BERPENGARUH globalresearch.ca Protes menggegarkan jalan-jalan di Kuala Lumpur Malaysia pada hari Sabtu, 28 April, kira-kira 25,000 keluar ke jalan raya untuk menyokong Bersih [1], sebuah organisasi yang berjuang untuk reformasi sistem pilihan raya Malaysia.

Organisasi yang mengelar diri mereka 'Gabungan Pilihanraya Bersih dan Adil', yang terdiri daripada 84 pertubuhan bukan kerajaan (NGO) yang membentuk 'gabungan masyarakat sivil yang berfikiran bebas dan tidak berkaitan dengan mana-mana parti politik'[2].

Perhimpunan baru-baru ini berikut dua demonstrasi besar-besaran sebelum ini pada November 2007 dan Julai 2011, penganjur memperbaharui permintaan mereka supaya (pegawai) Suruhanjaya Pilihan Raya Malaysia meletakkan jawatan sebelum Pilihan Raya Umum ke-13 yang dijadualkan untuk Jun 2012 [3].

Walaupun gabungan itu mendakwa tidak mempunyai fahaman politik, pergerakan itu sepenuhnya yang disahkan oleh pemimpin pembangkang utama Malaysia, Anwar Ibrahim dan parti-parti politik pembangkang yang diketuainya.

Berikut didokumenkan kes organisasi Amerika Syarikat yang membiayai NGO pro-pembangkang bertopengkan kumpulan-kumpulan masyarakat sivil yang berkaitan dengan rusuhan awam di Rusia [4] dan Timur Tengah [5].

Pengerusi Bersih Ambiga Sreenevasan mengakui bahawa gabungan Bersih menerima bantuan kewangan daripada National Democratic Institute (NDI) dan Open Society Institute (OSI) [6].

Satu artikel yang disiarkan dalam akhbar New York Times bertajuk "Kumpulan AS menyemai kebangkitan Arab" mendedahkan organisasi seperti National Democratic Institute (NDI) menerima pembiayaan dari National Endowment for Democracy (NED, yang menerima dana langsung dari Kongres Amerika Syarikat [7].

Gabungan Bersih juga telah menerima sokongan dari Freedom House yang berpangkalan di AS[8], sebuah NGO yang memperolehipembiayaan terus daripada Jabatan Negara Amerika Syarikat[9].


Walaupun kebimbangan mengenai rasuah pilihanraya dan rungutan pelbagai pihak, penyokong Bersih sewajar faham dengan dana Amerika Syarikat kepada NGO tersebut dan parti-parti pembangkang, ia subversif.

Bekas Perdana Menteri Malaysia Dr Mahathir Mohamad telah memberi amaran bahawa kerajaan Barisan Nasional menjadi sasaran perubahan rejim (regime change) disebabkan pendirian negara itu ke atas Israel dan kritikan terhadap polisi Amerika Syarikat, manakala mengutuk Anwar Ibrahim kerana hubungan rapat beliau dengan Paul Wolfowitz dan penganut lain Projek New American Century (PNAC) [10].

Mahathir juga menuduh Amerika Syarikat menggunakan manipulasi mata wang dan NGO yang dibiayai untuk mencipta ketidakstabilan (destabilization) yang diperlukan untuk mewujudkan kerajaan proksi pro Amerika [11].

Dr. William Robinson menjelaskan kaedah subversif Amerika Syarikat menjalankan perubahan rejim melalui "promosi demokrasi" di dalam bukunya, 'Promoting Polyarhcy, "Di Amerika Latin, di Eropah Timur dengan Revolusi Velvet, di Afrika, di Timur Tengah, di seluruh dunia sebenarnya, Amerika Syarikat mewujudkan mekanisma yang berbeza sekarang ini untuk menembusi masyarakat-masyarakat sivil (NGO) dalam sistem politik negara yang mereka ingin campur tangan dan bagi membolehkan hasilnya nanti memudahkan objektif dasar luar Washington "[12].

Eva Golinger, seorang penyelidik yang telah menyiasat usaha promosi demokrasi Amerika Syarikat menawarkan, "Berjuta-juta dolar wang pembayar cukai AS pergi setiap tahun ke dalam dana untuk organisasi dan kempen politik di negara-negara yang berlainan di dunia yang mempromosikan agenda AS.

"Kebanyakan rakyat Amerika Syarikat tidak menyedari hakikat bahawa bagaimana wang mereka dibelanjakan, untuk mencampuri, untuk mempengaruhi dan untuk campur tangan dalam hal ehwal negara lain "[13].

Walaupun Bersih muncul koheren dan tidak terlibat dalam politik, namun dengan kepimpinan yang sebahagian besar mempunyai kaitan politik dengan Anwar Ibrahim dan pembangkang Malaysia ia telah memberikan satu kemudahan untuk bersama-sama menggerakkan penyokong di atas semangat yang sama ""pilihanraya bersih dan adil".

"Demonstrasi Bersih pada awal tahun 2007 telah dikreditkan secara meluas untuk keuntungan pembangkang dalam pilihan raya umum 2008 Malaysia, di mana pakatan pembangkang telah merampas kuasa di lima negeri dan memenangi 82 kerusi Parlimen [14].

Anwar Ibrahim telah berkhidmat sebagai Timbalan Perdana Menteri dari 1993 hingga 1998 di bawah pentadbiran Dr Mahathir Mohamad; pasangan itu tidak bersetuju ke atas penggunaan kaedah pemulihan semasa Krisis Ekonomi Asia 1997, yang membawa kepada pemecatan Anwar. Manakala Mahathir memperkenalkan kawalan mata wang yang mengikat ringgit untuk mencegah spekulasi mata wang, Anwar mengecam dasar ekonomi Mahathir dan menggambarkan dirinya sebagai pejuang kemerdekaan bagi pasaran bebas [15].

Anwar pernah menerima gaji dari Yayasan Masa Depan (Foundation for the Future) yang dikaitkan dengan Dick Cheney (bekas Naib Presiden Amerika Syarikat) dan juga Kumpulan Krisis Antarabangsa kepunyaan George Soros '[16]. Selain itu, Anwar Ibrahim telah berkhidmat sebagai ahli panel National Endowment for Democracy's (NED) bagi "Anugerah Demokrasi" [17].


Gabungan Bersih telah menolak cadangan pembaharuan yang diumumkan oleh Perdana Menteri Malaysia Najib Razak, termasuk cadangan jawatankuasa terpilih Parlimen bagi reformasi pilihan raya dan pindaan kepada Akta Perhimpunan Aman berikutan kritikan meluas cara Putrajaya berdepan dengan perhimpunan Bersih 2.0 pada Julai 2011.

Tidak seperti perhimpunan Bersih pada Julai 2011, demonstrasi baru-baru ini, pertempuran berlaku selepas polis diprovok penunjuk perasaan berkahir dengan kes-kes keganasan ke atas kedua-dua pihak. Walaupun polis menutup kawasan sekitar Dataran Merdeka (Independence Square) di mana perhimpunan itu dijadualkan berlangsung, polis tidak menggunakan keganasan sehingga penunjuk perasaan cuba untuk menyeberangi pagar keselamatan polis ke Dataran.[18]

Situasi keselamatan yang memburuk selepas penunjuk perasaan berdegil enggan bersurai, sehingga ke satu tahap mendorong mendorong mereka untuk menterbalikkan kenderaan polis[19].

Penunjuk perasaan membuang botol, kepingan logam dan batu (concrete slabs), menyebabkan polis menembak gas pemedih mata dan meriam air pada penunjuk perasaan [20].

Manakala rakaman tindakan keras polis baru-baru ini beredar di seluruh media antarabangsa, Barisan Nasional parti pemerintah Malaysia sekali lagi berdepan kritikan antarabangsa. Rasa tidak puas hati berkembang dalam pentadbiran Perdana Menteri Najib Razak, parti pemerintah Malaysia tidak popular dan menyediakan pentas bagi kemenangan pakatan.

Dan Amerika Syarikat kini mengalihkan fokus ketenteraannya ke Rantau Pasifik, kepatuhan, Anwar Ibrahim kepada institusi politik barat yang mungkin akan menjamin politik Malaysia terus bergolak sehingga pembangkang berjaya mengambilalih kuasa.-5/5/2012 TERJEMAHAN BEBAS OLEH HELME HANAFI

RENCANA ASAL DI

http://www.globalresearch.ca/index.php?context=va&aid=30588

Nota:

[1] Police violence marks Malaysia reform rally, Al Jazeera, April 28, 2012

[2] Bersih About, BERSIH 2.0 [OFFICIAL] Facebook

[3] Ibid

[4] Emails expose watchdog's dollar deals, Russia Today, December 9, 2011

[5] U.S. Groups Helped Nurture Arab Uprisings, The New York Times, April 14, 2011

[6] Bersih repudiates foreign Christian funding claim, The Malaysian Insider, June 27, 2011

[7] U.S. Groups Helped Nurture Arab Uprisings, The New York Times, April 14, 2011

[8] Freedom House Calls on Malaysian Authorities to Allow Free Assembly, Freedom House, 2012

[9] Freedom House: Frequently Asked Questions, Freedom House, 2012

[10] REGIME CHANGE, CheDet (Official Blog of Dr. Mahathir Mohammed), February 13, 2012

[11] CURRENCY WARS, CheDet (Official Blog of Dr. Mahathir Mohammed), March 29, 2012

[12] Democracy promotion: America’s new regime change formula, Russia Today, November 18, 2010

[13] Ibid

[14] Bersih repudiates foreign Christian funding claim, The Malaysian Insider, June 27, 2011

[15] The Case of Malaysia, Executive Intelligence Review, July 4, 2008

[16] British Empire Tool to Recolonize Malaysia, Executive Intelligence Review, September 12, 2008

[17] 2007 NED Annual Report, National Endowment for Democracy, 2007

[18] Bersih tarnishes Najib’s reform credentials; say foreign press, The Malaysian Insider, April 29, 2012

[19] Larger Bersih turnout, but violence may play into Umno’s hands, The Malaysian Insider, April 29, 2012

[20] Ibid

1 comment:

Anonymous said...

malangnysa bn lemah..menteri kelihatan takut asyik amaran saja.