Wednesday, May 2, 2012

BERSIH 3.0: Jalur Gemilang Dihina


Malaysia menyambut Hari Kemerdekaan saban tahun pada tanggal 31hb Ogos. Sudah menjadi kebiasaan di mana pelbagai acara seperti perbarisan dan perarakan secara besar-besaran akan berlangsung dari pagi untuk menonjolkan semangat patriotisme antara semua lapisan rakyat Malaysia yang berbilang kaum, warna dan bangsa.

Tetapi sejauh manakah sebenarnya semangat patriotisme ini wujud di kalangan masyarakat Malaysia terutamanya pemuda-pemudi zaman kini? Benarkah semangat cinta kepada Raja, agama, bangsa dan Negara seperti mana yang kita impikan wujud.

Menghadiri acara perbarisan atau sekadar melekatkan berpuluh-puluh keping jalur gemilang di atas kenderaan ataupun menghadiri aktiviti-aktiviti kempen khidmat negara bukan boleh melahirkan semangat cinta kepada tanahair. Ya, mungkin dari segi pandangan luar sahaja semangat patriotisme kelihatan berkobar-kobar.

Sebenarnya erti merdeka jauh lebih mendalam. Tarikh keramat 31 Ogos 1957 mungkin sukar untuk dihayati oleh golongan masyarakat Malaysia terutamanya anak-anak muda masakini. Anak-anak muda kini rata-ratanya kabur sejarah serta gagal menghayati kemerdekaan sebagai wadah perjuangan bangsa suatu ketika dahulu.



Apa perasaan anda apabila melihat Jalur Gemilang yang kita megahi di terbalikan dan di hina oleh peserta BERSIH yang tidak bertemadun ini? adakah kita semua akan mengambil sikap pandang dan biarlah...

Bangkitlah! Bangkitlah! Lakukanlah sesuatu jika anda anak MALAYSIA!!!!  

No comments: