Saturday, November 3, 2012

0 Selangor: Penduduk Berang 3 Kali Banjir Dalam Sebulan


Sepanjang Oktober lalu, sebanyak tiga kali penduduk di sekitar Kampung Johan Setia di sini berhadapan dengan masalah banjir.

Kejadian terbaharu berlaku malam tadi yang menyaksikan lebih 250 buah rumah yang dihuni kira-kira 1,500 penduduk kampung tersebut, Kampung Baru Johan Setia dan Kampung Jalan Kebun dinaiki air setinggi kira-kira satu meter.

Ekoran keadaan itu, penduduk yang sudah hilang sabar keluar berdemontrasi kerana masalah banjir di kawasan itu sudah berlarutan sejak lima tahun lalu.

Banjir didakwa berlaku ekoran kewujudan kelodak terkumpul di tepi Lebuh Raya Shah Alam (LSA), berdekatan kampung berkenaan, sehingga menghalang aliran air. Masalah itu memburuk pada musim hujan sekarang.

Penduduk menggesa agar syarikat konsesi lebuh raya itu, Kesas Sdn. Bhd. (Kesas) mengambil tindakan segera menyedut kelodak berkenaan bagi mengelakkan banjir melanda kawasan perkampungan tersebut lagi.

Pengerusi Penduduk Kampung Baru Jalan Kebun, Samad Basiran mendakwa, penduduk menilaikan masing-masing rugi sebanyak RM2,000 setiap kali banjir melanda.

"Kami berharap pihak pengurusan Kesas dapat menyenggara lebuh raya mereka dengan baik dan menyelesaikan segera masalah banjir yang berpunca daripada kelodak dari lebuh raya itu.

"Penduduk juga kesal dengan sikap Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) Sri Muda, Shuhaimi Shafiei dan Ahli Parlimen Kota Raja, Dr. Siti Mariah Mahmud yang langsung tidak mengambil berat dan melakukan inisiatif untuk menangani masalah ini," katanya kepada pemberita selepas mengadakan demonstrasi aman di Kampung Jalan Kebun di sini hari ini.

Demonstrasi oleh penduduk untuk menggesa pihak bertanggungjawab membantu mengatasi masalahtersebut.

Samad berkata, pihaknya juga ada menghantar surat kepada pihak pengurusan Kesas dan mereka ada menghantar pegawai untuk membuat pemantauan tetapi penduduk kesal kerana tiada sebarang tindakan diambil.

"Saya mohon agar pihak berkenaan tampil serta mengambil tindakan secepat mungkin kerana kejadian ini sebenarnya boleh ditangani dengan baik," katanya.

Sementara itu, Ahli Jawatankuasa Penduduk Jalan Kebun, Buang Basir pula berkata, sepanjang kejadian banjir itu hanya Jabatan Pengairan dan Saliran (JPS) sahaja yang membantu menangani masalah tersebut.

"Dua bulan lepas, JPS ada datang mengambil tindakan tetapi Kesas dan wakil rakyat langsung tidak tampil membantu penduduk yang berhadapan dengan masalah ini.

"Sepatutnya kejadian banjir ini boleh ditangani dengan segera jika pihak bertanggungjawab menyedut kelodak itu, dan penduduk tidak akan berhadapan dengan masalah seperti ini," katanya.

0 Gambar Majlis Pernikahan Farid Kamil & Diana Danielle


Hai... melepas abang... tak pe lah, walaupun abang tak dapat memiliki Diana Danielle... dapat tengok Diana nikah pun jadilah... Tahniah Farid! Huaaaa!

Pasangan pelakon Farid Kamil, 31, dan Diana Danielle, 21, telah selamat disatukan sebagai suami isteri dalam majlis pernikahan yang berlangsung di Hotel Flamingo di sini pada pukul 9.12 pagi ini.

Farid menyediakan lima dulang hantaran termasuk mas kahwin RM10,000 dan wang hantaran RM10,000 nilai emas, manakala Diana membalas dengan tujuh dulang.

Dihadiri kira-kira 300 tetamu dalam kalangan kaum keluarga dan rakan, pasangan itu disatukan dengan hanya sekali lafaz oleh Pegawai Tadbir Agama dan Pendaftar Kanan Daerah Gombak, Daim Jajuli.








Nak tengok gambar lagi klik kat sini...

Friday, November 2, 2012

1 Anwar Mengamuk Rafizi Guna Gambar Dan Video Sebagai Bahan Bukti Untuk Jatuhkan Nazri!


Seronok juga tengok pemimpin  PKR bermain dengan video.Apa lagi Pengarah Stratejiknya sendiri Rafizi Ramli.

Apa agaknya perasaan Presiden PAS Datuk Seri Haji Hadi Awang melihat orang kanan dalam pakatan sendiri boleh bikin beliau malu kerana cuba bawa ketengah video sebagai bahan bukti.

Ingat lagi kes dakwaan video libatkan Datuk Seri Anwar Ibrahim dengan China Doll.

Haji Hadi dengan lantang iystihar di Muktamar PAS video adalah besi dan tidak boleh dijadikan bahan bukti.

Itu bab depa.

Ini bab nak kenakan orang Barisan Nasional yakni Menteri Di Jabatan Perdana Menteri Datuk Seri Nazri Aziz bukan main bersusah payah Rafizi dan gengnya menayangkan tujuh segmen video di sidang akhbar di ibupejabat PKR di Petaling Jaya Jumaat.


Video tujuh segmen itu adalah untuk membuktikan anak Nazri iaitu Nadim mengunakan SUV mewah jenis Hummer milik seorang tauke balak,Micheal Chia yang dikaitkan dalam sumbangan RM40 juta pada UMNO Sabah.

Baru-baru ini Perdana Menteri Datuk Seri Najib  Tun Razak sudah jelaskan sumbangan politik itu diterima menerusi saluran betul.Malah katanya sumbangan politik adalah hal biasa dalam politik.

Beliau memberitahu pihak pembangkang pun ada terima sumbangan politik.

Sekalipun Nazri sudah jelaskan dalam sidang Dewan Rakyat siasatan  pihak Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia  dapati tiada unsur rasuah dalam pemberian sumbangan politik itu namun PKR tidak puashati.

Mereka cuba hendak gambarkan Micheal Chia dibersihkan kerana Nazri dengannya ada apa-apa.

Hairannya dalam kes video seks semua mereka membisu macam batu kecut dan senang-senang terima bila Anwar buat penafian kosong kata lelaki yang belasah China Doll itu bukan dia.

Semua orang tengok bukti kukuh iaitu video itu dan juga CCTV orang berwajah Anwar sedang naik turun lif apartmen bersama Datuk Sharzly Eskay Abdullah.

Dan...Haji Hadi keluar 'fatwa' video besi tidak boleh jadi bukti.



Rafizi yang berlagak hero kerana merasa dialah yang berjaya jatuhkan Datuk Seri Shahrizat Jalil sebagai menteri dalam isu NFC nampak macam tidak seronok bila wartawan Agendadaily persoalkan bukahkah Haji Hadi sudah kata video tidak boleh jadi bukti.

Soalan ini ditujukan kepadanya semasa soal jawab selepas dia menayangkan video tujuh segmen mengenai isu Hummer.

Tahu apa jawab hero PKR ini : "Tanyalah Haji Hadi".

Orang PAS kenalah tafsir apa maksud jawapan Rafizi itu mengenai kenyataan bos mereka.

Apapun [I]moral of the story[/I] di sini senang saja : aku boleh...hang tak boleh.

Rafizi juga nampak tidak begitu seronok bila wartawan Agendadaily kata tidak nampak pun wajah anak Nazri dalam semua segmen video yang ditayangkan itu.

Soalnya bagaimana hendak main tuduh-tuduh jika orangnya sendiri tidak nampak dalam video itu.

Sebagai jalan selamat Rafizi menyerahkan kepada wartawan membuat tafsiran sendiri.

Baginya dia tetap mempertahankan Nazri ada konflik kepentingan dalam isu Micheal Chia kerana anaknya guna kereta Hummer itu.

Katanya dia akan membuat laporan kepada SPRM Isnin.

Ewah...Rafizi pun mendesak agar Nazri ikut jejak Shahrizat bercuti dari jawatan menteri sehingga siasatan SPRM selesai.

Dalam kes Anwar...pakatan pembangkang siasat pun tidak...suruh cuti pun tidak...dan bebas bersiul ke sana kemari sedangkan dakwaan video seks itu melibatkan kes moral yang sangat menjijikan.

Syok juga Rafizi persoal mengapa Micheal Chia dibersihkan dari dakwaan rasuah sedangkan pihak SPRM dan pihak penguatkuasa pencegahan rasuah Hong Kong (ICAC) tidak memberikan sebarang butir-butir kes itu.

Wang RM 40 juta itu disalurkan menerusi Hong Kong sebagai sumbangan politik kepada UMNO Sabah dan ICAC juga sudah bersihkan Micheal Chia.

Dalam kes video seks Anwar pakar luar negara sendiri sudah sahkan ia 99.9 peratus tulen.

Namun pembangkang buat pekak dan tak faham.- Agendadaily

4 Shah Alam Dilanda Banjir Kilat...


Beberapa kawasan dan jalan utama sekitar Bandaraya Shah Alam, petang tadi dilanda banjir kilat berikutan hujan lebat hampir satu jam, sekaligus menyebabkan kesesakan teruk di laluan keluar masuk menuju pusat bandar.

Kejadian banjir kilat kerap berlaku sejak kebelakangan ini walaupun hujan lebat hanya seketika. Antara kawasan yang terjejas ialah simpang empat Padang Jawa, Seksyen 17, Sekyen 18, Seksyen 19 dan Seksyen 20.

Inilah padahnya apabila MB dan MP PR tak reti nak uruskan negeri Selangor... rakyat jadi mangsa! Baca Lagi...

0 Gambar Anak Pemimpin Tertinggi PKR Dengan ARAK Tersebar!


Kenalkah anda gambar anak siapa ini... Kalau nak tahu senang saja... Bapanya pernah mengemparkan dunia politik dengan hanya sebatang ice cream... Renung-renungkan... Terima kasih Mymassa kerana sudi berkongsi gambar ini...

1 PAS Kedah Terus Bergolak, Azizan Perlu Singkir SUK

Politik PAS Kedah terus bergolak apabila beberapa pihak termasuk Pihak Berkuasa Tempatan secara berterusan memberi tekanan kepada Setiausaha Kerajaan (SUK) Kedah Datuk Rasli Basir agar meletak jawatan. Beberapa demonstrasi diadakan oleh pihak ini bagi memaksimakan tekanan dengan harapan Datuk Rasli akan meletakkan jawatan, atau Menteri Besar Kedah serta DYMM Sultan sendiri akan mengambil tindakan sewajarnya.

Blog-blog penyokong PAS di Kedah juga turut membantu usaha ini dengan memburuk-burukkan Datuk Rasli. Berbagai teori dibentangkan lengkap dengan kisah-kisah sebalik tabir yang digambarkan dari berbagai sudut. Walaubagaimanapun, sudut penceritaan adalah terpulang kepada kepentingan para blogger yang menulis kisah tersebut.

Bagi menjustifikasi tentangan mereka terhadap Datuk Rasli, blogger PAS ini sanggup berkata apa saja termasuk menggambarkan exco Kedah Phahrolrazi yang menimbulkan kontroversi kerana terlalu gilakan jawatan MB sehingga sanggup menentang Azizan secara terbuka, sebagai dibeli oleh Datuk Rasli di padang golf untuk menggantikan Azizan dan seterusnya menjadi MB boneka UMNO!

Jika itu belum cukup untuk membuatkan kita terkesima, maka blogger PAS juga secara terang-terangan menuduh pihak istana juga telah dibeli oleh Datuk Rasli!

Antara kenyataan dari blogger PAS ialah, "Dato Rasli bijak dalam main jarum halus. Kerabat2 pihak Istana dia dah kawai, dah sokong dia untuk terus jadi SUK. Baguslah sebab kerana budi digadai body. Dato Phahrol pun depa dah beli di padang golf,berpelok2 dgn Man Saad. Sekarang depa minta Dato Phahrol perjatuh Ostat supaya Dato Phahrol jadi MB, jadi boneka UMNO."

Di kala Kedah sedang berhadapan dengan pendedahan audit yang menggambarkan kelemahan serta masalah korupsi dan kronisme yang kronik di negeri itu, tumpuan PAS terhadap isu SUK ini amatlah membingungkan.

Sepatutnya, semua pihak mendesak siasatan dilakukan terhadap semua projek-projek yang bermasalah yang terdedah dalam laporan audit bukannya sibuk menjatuhkan orang itu dan orang ini atas alasan-alasan yang rambang.

Apa yang dapat difahami dari semua tekanan yang diberi terhadap Datuk Rasli ialah, ianya berpunca dari tindakan beliau menukar Ahmad Fisol Md Nor, Pegawai Daerah Kubang Pasu ke Kuala Muda. Ahmad Fisol atau Hj. Fisol yang terkenal sebagai 'pensimpati' PAS sejak zaman pemerintahan BN lagi telah lama menyimpan dendam kerana merasakan bahawa jawatan SUK itu sepatutnya menjadi miliknya berdasarkan sokongan beliau kepada PAS selama ini.

Untuk pengetahuan, Datuk Rasli bukanlah orang politik dan beliau tidak pandai menangani serangan bersifat politik oleh Hj. Fisol. Selama ini beliau bertugas secara professional menjalankan tanggungjawabnya sebagai pegawai kerajaan negeri. Berlainan dengan Hj. Fisol yang mana gerakan politiknya kelihatan begitu terancang dalam usaha beliau menjatuhkan Datuk Rasli. Seluruh blog PAS Kedah membelanya dengan mengulang-ulang memaparkan cerita dari artikel yang sama bagi menyebarkan keburukan Datuk Rasli.

Malang bagi Kedah kerana mempunyai Menteri Besar yang tidak tahu apa-apa. Sedangkan pendedahan audit yang melibatkan kerugian berjuta ringgit yang tidak masuk akal juga tidak mendapat komen jelas darinya, inikan pula masalah politik dalam pentadbirannya.

Apa yang difahamkan ialah Ustaz Azizan adalah seorang yang amat mudah dipengaruhi jika kena caranya. Dan sekali beliau terpengaruh, beliau akan mempercayai orang tersebut 100%. Lanjutan itu, sumber-sumber dalaman memberitahu bahawa Ustaz Azizan sudah pun dipengaruhi oleh pihak Hj. Fisol yang meletakkan semua kesalahan dan kelemahan dalam pentadbiran Kedah ke atas bahu Datuk Rasli. Kononnya, Datuk Rasli sengaja ingin menonjolkan kelemahan Ustaz Azizan melalui kelulusan dan pengurusan projek-projek yang bermasalah.

Namun, pihak dalaman cukup maklum bahawa Ustaz Azizan tidak mampu mengawal orang-orang kepercayaannya. Beliau memberi sepenuh kepercayaan kepada mereka sehingga mengatasi pegawai-pegawai kerajaan yang sepatutnya dipertanggungjawabkan. Oleh yang demikian, banyak projek yang berjalan tanpa mengikut prosedur sepatutnya, di mana pegawai-pegawai kerajaan seperti Datuk Rasli diketepikan terus, konon atas perintah langsung Ustaz Azizan.

Sikap Ustaz Azizan yang tidak boleh ditegur juga menyukarkan Datuk Rasli atau sesiapa sahaja untuk membantunya membuat keputusan yang tepat. Akhirnya, bila sudah terhantuk, kepala Datuk Rasli pula yang dihulurnya untuk ditengadah.

Ustaz Azizan seharusnya pantas membuat keputusan berkenaan tindakan yang sesuai supaya kemelut ini dapat diselesaikan segera. Membiarkan masalah ini berlarutan tanpa sebarang komen dan tindakan hanya menimbulkan tandatanya rakyat selain membuang masa serta menjejaskan urusan pentadbiran negeri.

Datuk Rasli dilantik oleh Sultan Kedah Tuanku Abdul Halim Mu'adzam Shah, yang kini Yang di-Pertuan Agong. Oleh itu, jika Ustaz Azizan percaya yang Datuk Rasli telah dengan sengaja 'menganiayanya', maka beliau wajar mendesak DYMM Sultan untuk menyingkirkan Datuk Rasli. Semakin lama Azizan membiarkan perkara ini berlarutan, semakin terserlah bahawa beliau sebenarnya mencabar pilihan Sultan.

Sebagai Menteri Besar Azizan perlu bertanggungjawab atas apa jua keputusannya sama ada untuk mendesak penyingkiran Datuk Rasli atau mengekalkan beliau di tempatnya. Apapun, Azizan tidak boleh berdiam diri, menutup mata dan memekakkan telinga seolah-olah tiada apa yang berlaku di sekelilingnya.

Sent by Maxis from my BlackBerry® smartphone

2 JAIS Tahan Pemimpin PKR Cuba Hidupkan Al-Arqam


Jabatan Agama Islam Selangor (JAIS) menyerbu sebuah konsert khas yang dipercayai cuba menghidupkan kembali ajaran sesat Al-Arqam di Bandar Country Home, Rawang.

Dalam serbuan kira-kira pukul 10 malam itu, beberapa individu telah ditahan termasuk Ahli Majlis Pimpinan Tertinggi Parti Keadilan Rakyat (PKR), Dr. Badrulamin Bahron.

Difahamkan, Badrulamin merupakan tetamu kehormat konsert yang diadakan sempena sambutan ulang tahun kelahiran pengasas dan pemimpin Al-Arqam, Ashaari Muhammad.

Jurucakap JAIS berkata, konsert yang bertemakan ‘Abuya Terus Memimpin Walaupun Ghaib’ itu dihadiri kira-kira 3,500 orang. -Utusan

Thursday, November 1, 2012

0 Pakatan Blogger Dubbed Hudud As 'Lancau'


Pakatan Rakyat seems too desperate that they had to create the shallowest issues just to keep the party alive. After getting caught red handed for fabricating such a huge issue regarding Scorpene, PR now has to twist a video of PM's speech to MCA representatives.

Blogger 'Milosuam' seems to be the one taking credit for this video after editing the whole speech just to show as if Dato’ Seri Najib said Hudud Lancau”. That part was repeated for a few times just so that viewers could clearly get the message.

However, it was too obvious that Dato’ Seri Najib was mentioning the name of a village in Sarawak, Hulu Lacau. Anyone who have watched the full video could confirm what was said by Dato’ Seri Najib.

Besides, Dato’ Seri Najib is not as stupid as Nik Aziz to say something which could later backfire. Moreover, Dato’ Seri Najib is also a faithful Muslim, why would he want to insult hudud. Unless, Karpal Singh's the one who would say it due to DAP's consistence in rejecting hudud and Islamic country.

Thus, who is the one saying hudud's 'lancau'? Who would say such a thing to Islam by editing and twisting an honest speech?

Within a blink of an eye, PAS supporters criticized Dato’ Seri Najib when the video went viral, but when the truth is out, what would PAS say? What is certain is that the one who dubbed hudud as 'lancau' is not Dato’ Seri Najib, but it is Pakatan Rakyat's blogger, Milosuam.

Would PAS pretend as if nothing happened when Milosuam created such a thing? Or would they simply say that the action is not wrong because it is done by their people?
It is clear that for PAS, criticizing or insulting hudud would only be wrong is it is done by UMNO and BN people. It would never be wrong if it is done by DAP or Pakatan Rakyat blogger.

4 PAS Tumbang Jika Nik Aziz Tiada

Bukan lagi rahsia pun, kekuatan utama PAS di Kelantan terletak pada pengaruh peribadi Nik Abdul Aziz Nik Mat selaku Menteri Besarnya, yang sejak 22 tahun lalu berjaya dipotretkan oleh jentera propaganda PAS sebagai seorang tokoh ulama dan tok guru.

Malah kekuatan PAS di peringkat pusat juga banyak bergantung harap pada pengaruh Mursyidul Am PAS itu sehingga menenggelamkan ketokohan Abdul Hadi Awang sebagai Presiden PAS.

Tanpa kehadiran Hadi, PAS masih boleh bertahan dalam arena politik tanahair namun tanpa kelibat Nik Aziz, nescaya PAS Kelantan dan PAS Pusat bakal terkontang konting tak ubah seperti anak ayam yang kehilangan ibunya.

Itu kepercayaan dan keyakinan yang sudah sebati dalam minda sebilangan besar penyokong dan pemimpin PAS di seluruh negara, kecuali di Kedah dan Terengganu.

Jenama tok guru yang dipotretkan pada batang tubuh Nik Aziz itu pun asalnya merupakan idea dan taktikal strategik PAS hasil dari pengamatan terhadap penghormatan besar yang diberikan masyarakat Kelantan kepada para tok guru pondok yang banyak berjasa memperkembangkan Islam.

Realitinya, bagi sebahagian besar masyarakat pondok masa kini kelibat Nik Aziz tidakpun dianggap sebagai seorang tok guru, lebih-lebih lagi sejak umum mengetahui Kerajaan PAS Kelantan lebih banyak membantu dan menyumbang wang ringgit untuk pembinaan berhala tokong yang tingginya jauh mengatasi menara masjid.

Tapi masjid tempat umat Islam beribadat baru hanya satu didirikan oleh Kerajaan PAS Kelantan pimpinan Nik Aziz, itupun sebahagian besar sumbangan datangnya dari orang ramai.

Sebelum gelaran tok guru surat pekeliling di cop atas dahi Nik Aziz, beliau hanya digelar sebagai ustaz sahaja, malah hingga kini ramai pimpinan PAS Kelantan yang rapat dengannya, apabila berbicara dengan MB Kelantan itu mereka membahasakan diri Nik Aziz dengan panggilan ustaz sahaja.

Hanya bila berdepan dengan khalayak ramai atau di atas pentas ceramah sahaja, gelaran tok guru diguna pakai atas maksud untuk kepentingan politik mengabui mata khalayak.

Kini apabila timbul desakan demi desakan semakin kuat menuntut Nik Aziz mengundurkan diri sama ada sebagai MB Kelantan mahupun sebagai Mursyidul Am PAS, ramai pemimpin PAS melihat senario tersebut sebagai satu ancaman besar terhadap kelangsungan pengaruh PAS.

Lebih-lebih lagi apabila suara desakan tersebut turut membabitkan sesetengah pemimpin PAS sendiri termasuklah pandangan sinis dari ADUN Gaal yang menyarankan supaya Nik Aziz berundur untuk membolehkan generasi muda PAS mengambil alih tampuk kepimpinan parti.

PAS tahu jika suara-suara desakan sedemikian dibiarkan terus berkumandang, buruk kesannya pada prestasi PAS pada masa depan. Maka mahu tidak mahu, sebahagian pemimpin PAS yang lain terutama dari Kelantan terpaksa tampil mempertahankan Nik Aziz.

Sejak seminggu lalu kita dapat lihat berduyun-duyun pemimpin PAS Kelantan terutama sekali yang memegang jawatan dalam kerajaan negeri tampil dengan pelbagai kenyataan menyokong Nik Aziz termasuklah yang memuja muji 'kehebatan' Nik Aziz sebagai MB Kelantan dan Mursyidul Am PAS.

Pada mereka, Nik Aziz tetap masih diperlukan sekalipun tahap kesihatannya sekarang seringkali merencatkan perjalanan urus tadbir negeri dan parti, namun alasan 'ketajaman fikiran' dan 'kehebatan' Nik Aziz sebagai MB serta pemimpin utama PAS dijadikan sandaran untuk membuktikan kemampuan orang tua itu untuk terus menerajui Kelantan dan parti.

Entah celah kangkang mana yang hebatnya orang tua tak sedar diri itu hanya pemimpin PAS yang tahu. Mungkin masing-masing masih mengharapkan keramat air selipar Nik Aziz untuk keberkatan masa depan politik mereka, barangkali ada betulnya.

Apapun, senario ini menjelaskan lagi betapa masih ramai pemimpin PAS dan penyokong mereka tetap utuh berpegang pada doktrin lama bahawa tanpa Nik Aziz bermakna masa depan PAS akan kabur. Dengan kata lain mereka takut sekiranya tanpa Nik Aziz, PAS akan tewas teruk dalam PRU akan datang.

Hakikatnya, bagi kita di pihak UMNO pula, adalah lebih baik Nik Aziz terus kekal ego dengan sikap gila kuasanya, dengan demikian masyarakat umum lebih faham bertapa bernafsunya seorang politikus berlabel tok guru jadi-jadian itu.

Sent by Maxis from my BlackBerry® smartphone

0 Peguam Bersekongkol Dengan Suaram Untuk Menipu

Rakan kongsi firma guaman, Zain & Co, Amir Hamzah didakwa menandatangani surat memperakui Suara Rakyat Malaysia (SUARAM) sebagai pertubuhan sah.

Ahli Parlimen Bebas, Wee Choo Keong berkata surat itu bagi meyakinkan peguam di Perancis, William Bourdon dan Joseph Breham supaya kedua-duanya bersetuju mewakili pertubuhan itu membawa kes pembelian kapal selam, Scorpene ke mahkamah negara berkenaan.

"Suaram terima berpuluh-puluh juta dan firma guaman ini seperti grand design untuk tutup kegiatan ini dan bagi memburukkan negara serta berniat jahat.

"Zain & Co yang berpejabat di Jalan Tun Perak juga memperoleh kontrak besar daripada syarikat berkaitan kerajaan (GLC)

Kenapa Grand design kerana surat ini ditandatangani rakan kongsi syarikat guaman itu, Amir Hamzah. SUARAM bukan badan berdaftar, tidak sah tapi dalam surat rasmi kepada peguam di Perancis menyatakan SUARAM adalah badan sah melalui Suara Inisatif tetapi tidak kata sendirian berhad.

Pendedahan itu dibuat ketika membahaskan Rang Undang-Undang Perbekalan 2013 dan Usul Anggaran Perbelanjaan Pembagunan 2013 Kementerian Perdaganagan Dalam Negeri, Kepenggunaan dan Koperasi, semalam.

Choo Keong turut mendakwa Suara Inisiatif Sdn Bhd (SISB) menerima antara RM50 juta hingga RM70 juta yang kemudiannya disalurkan kepada SUARAM dan portal berita Malaysiakini.

"Rakan kongsi firma itu, Amir Hamzah terlibat dalam kegiatan Majlis Peguam dan keadaan ini kritikal kerana ia berlaku dalam negara ini dan membabitkan firma guaman yang besar," katanya.

Beliau meminta Majlis Peguam mengambil tindakan terhadap peguam itu kerana tidak profesional.

Choo Keong juga mempersoalkan kenapa Peguam Negara belum memutuskan sama ada siasatan terhadap SISB mempunyai bukti kukuh dan boleh dihadapkan ke mahkamah atau tidak kerana kertas siasatan sudah lebih sebulan dihantar.

Sementara itu, Menteri Perdaganagan Dalam Negeri, Kepenggunaan dan Koperasi, Datuk Ismail Sabri Yaakob berkata, kes itu akan diputuskan selepas Peguam Negara memperoleh kertas siasatan daripada Pendaftar Pertubuhan (ROS)

"Peguam Negara kata nak tunggu siasatan ROS baru tindakan bersama diambil (terhadap SISB), alasannya kerana ada hubung kait antara SISB dan SUARAM. Siasatan terhadap SUARAM dilakukan ROS dan ia bukan bawah kementerian ini," katanya.

Ahli Parlimen Bera itu berkata, siasatan Suruhanjaya Syarikat Malaysia (SSM) mendapati perniagaan SISB babitkan kegiatan seperti latihan, program pendidikan, perunding dan perdagangan (trading).

"Bagaimanapun dagangan membabitkan penjualan kemeja t hanya 0.06 peratus daripada kesuluruhan pendapatan syarikat itu dan ia sesuatu yang menghairankan, manakala semua punca pendapatannya daripada dana asing," katanya.

0 Lubuk Emas Yang Dicari Nizar Ditemui Oleh DS Zambry

Perak yang dulunya kaya dengan bijih timah, kini dikejutkan dengan penemuan di beberapa kawasan yang dikenal pasti menjadi lubuk emas.

Menteri Besar, Datuk Seri Dr Zambry Abd Kadir berkata, Kerajaan Negeri telah mengenal pasti beberapa kawasan di negeri ini yang memiliki deposit emas yang berdaya maju.

Beliau juga telah mengarahkan Jabatan Mineral dan Geosains menjalankan kajian terperinci berhubung penemuan tersebut.

Menurutnya, satu laporan penuh perlu dibentangkan bagi memastikan kawasan yang dimaksudkan benar-benar berpotensi untuk dikomersialkan ataupun sebaliknya.

"Kita nak tengok juga sama ada kawasan itu ada banyak atau sedikit sahaja longgokkan emas dan kawasan itu kita telah pun kenal pasti, tapi saya tidak boleh dedahkan kepada umum, takut timbul pula masalah lain kelak.

"Setakat ini, kita serahkan jabatan berkaitan menjalankan kajian potensi itu dahulu dan kita tengok hasilnya nanti," katanya di sini, semalam.

Hadir sama, Exco Kerajaan Negeri, Datuk Mohammad Zahir Abdul Khalid dan Datuk Dr Mah Hang Soon serta Setiausaha Kerajaan Negeri, Datuk Abdul Puhat Mat Nayan.

Pada Ogos 2009 lalu di Teluk Intan, Zambry dalam kenyataannya turut mengandaikan Perak mungkin muncul sebagai negeri pengeluar emas terbesar di negara ini berikutan kajian mendapati beberapa kawasan di negeri ini memiliki logam berharga berkenaan.

Katanya, Kerajaan Negeri akan mengorak langkah setapak lagi untuk mengadakan kegiatan perlombongan emas bagi menggantikan industri lombong bijih timah yang menjadi kebanggaan Perak sejak beberapa dekad lalu.

Mengulas lanjut, Zambry berkata, Kerajaan Negeri turut mengadakan perbincangan bagi melakukan rombakan semula kategori bahan mineral, galian dan logam yang terdapat di Perak.

"Kita lihat setiap bahan itu perlu diperhalusi dan dikategorikan mengikut spesifikasinya yang betul bagi mendapat pulangan sebenar mengikut harga pasaran.

"Dulu kita guna istilah yang terlalu umum iaitu galian, sama ada bijih timah, pasir, batu atau bahan lain seperti emas, sedangkan ia berbeza royalti dan premiumnya.

"Justeru itu, kita rasa perlu diperhalusi serta dikategorikan mengikut kesesuaian tertentu dengan menukarkan istilah utamanya daripada galian kepada mineral," katanya.

Menurutnya, ia juga bagi mengelakkan pelbagai masalah dihadapi dari segi bayaran premium daripada pengusaha terlibat.
P/S: Ternyata allah lebih memberkati kepimpinan BN!!

Sent by Maxis from my BlackBerry® smartphone

0 Anwar Naik Angin 'Ditembak' KJ


Ketua Pembangkang, Datuk Seri Anwar Ibrahim 'naik angin' apabila disoal mengapa beliau selaku penasihat ekonomi, tidak mengambil apa-apa tindakan untuk melupus saham Perbadanan Kemajuan Negeri Selangor (PKNS) dalam syarikat penjana elektrik bebas (IPP) jika benar pembangkang tidak bersekongkol syarikat judi.

Sedangkan sebelum itu beliau begitu galak menuduh kerajaan Barisan Nasional (BN) mengamalkan budaya kronisme selain turut menyokong syarikat judi apabila menganugerahkan kontrak kepada anak syarikat Genting yang terlibat dengan industri IPP, iaitu Genting Sanyen Power Sdn. Bhd. (Genting Sanyen).

Bagaimanapun apabila Khairy Jamaluddin (BN-Rembau) (gambar) bangkit mempersoal jika benar Anwar menentang syarikat judi sebagaimana didakwanya, mengapa beliau selaku Penasihat Ekonomi Selangor tidak mengambil apa-apa tindakan untuk melupus 25 peratus saham PKNS dalam Genting Sanyen, nada ketua pembangkang itu mula berubah.

"Dalam kes Genting Sanyen ini, Yang Berhormat penasihat ekonomi, Bukankah PKNS ada saham berjumlah 25 peratus dalam Genting Sanyen. Dakwa kroni dan sebagainya tetapi pembangkang sendiri bersubahat dengan syarikat judi tersebut. Benar perjanjian ini dibuat semasa kerajaan negeri dulu tapi kenapa tidak jual sahaja saham.

"Kerajaan Negeri Selangor di bawah parti Yang Berhormat (Parti Keadilan Rakyat) sudah empat tahun memerintah tetapi tiada sebarang usaha untuk berbuat sesuatu termasuk menjual saham itu jika benar menolak syarikat judi. Kenapa tidak berbuat apa-apa? Bagi saya ini contoh yang sudah terang lagi bersuluh mengenai pembangkang ini.

"Cakap pasal IPP tetapi menjadi pemilik dan berkongsi saham dengan syarikat judi, kalau benar menentang kenapa bersubahat dengan syarikat judi, kenapa penasihat ekonomi negeri tidak menasihat Menteri Besar supaya mengambil tindakan melupuskan saham tersebut," katanya semasa perbahasan peringkat jawatankuasa, di Dewan Rakyat hari ini.

Berang dengan persoalan tersebut Anwar dengan nada yang tinggi kemudian berterusan menyalahkan kerajaan negeri terdahulu tetapi tidak cuba untuk menjawab kepada pertanyaan Khairy menyebabkan beberapa ahli Parlimen BN mula mempersoal sehingga beliau kemudian meletakkan beban itu kepada pengurusan PKNS.

"Saya dimaklumkan oleh Menteri Besar ada usaha penjualan tetapi kemudian syarikat memberi nasihat tidak harus dijual tetapi soalnya sekarang ini isu apa? " kata Anwar sambil cuba mengalih persoalan yang dibangkit Khairy.

Melihat Anwar terperangkap dengan persoalan itu, Khalid Abdul Samad (Pas-Shah Alam) tampil membantu dengan memberi alasan, penjualan saham PKNS dalam syarikat Genting Sanyen itu tidak dapat dilakukan kerana Kerajaan Negeri PKR Selangor enggan menjual kepada kroni.

"Takkan kita nak jual pada kroni. Buat benda buruk tidak akan menjadi baik. Kalau nak jual kita akan jual kepada syarikat milik kerajaan (GLC), kalau biarkan kroni, kita melanggar prinsip kita," katanya tetapi apabila Khairy meminta agar didedah bukti jika benar ada usaha tersebut, Khalid sekadar menjawab ini ruang perbahasan beliau.

Dalam pada itu, Datuk Ibrahim Ali (Bebas-Pasir Mas) yang turut mengambil bahagian pada sesi perbahasan selepas itu berkata, beliau tidak berminat untuk ambil peduli mengenai dakwaan Anwar terutama dalam isu kronisme dan rasuah kerana dakwanya semasa menjawat Menteri Kewangan, ketua pembangkang itu sendiri didakwa mengaut sejumlah RM3 bilion.

"Ini bukan dakwaan semata-mata tetapi diakui sendiri dalam akuan bersumpah bekas Penolong Gabenor Bank Negara, Datuk Murad Khalid. Siapa pengerusi syarikat IOI sewaktu Anwar menjadi Menteri Kewangan jika bukan bapanya?

"Ini contoh cakap tidak serupa bikin dan pada saya apa yang Anwar cakap itu semua busuk. Kita kena nilai seseorang yang nak bercakap dalam aspek kroni dan rasuah adakah memiliki ketelusan tetapi kementerian tetap perlu menjelaskan perkara ini kerana jika tidak pembangkang akan memutar belit demi kepentingan politik mereka," katanya.

-Utusan

Wednesday, October 31, 2012

0 Who Would Become PM After Anwar's Eliminated?


The story PAS-DAP's Verbal agreement regarding the situation if Pakatan Rakyat manages to rule has been spread, it is where PAS and DAP would ensure that Anwar would never become Prime Minister for too long. It might be even shorter than two years.

New source told that according to calculations, PAS and DAP would only provide two months for Anwar to be at Putrajaya before sending him back to jail.

This agreement was made between PAS and DAP because they are well aware on who Anwar really is and they cannot have him as a leader.Moreover, without Anwar, at least their power would not have to be split into three, instead, only two, PAS and DAP.

2008 GE showed DAP winning 28 seats and PAS 23 seats, that shows us that DAP has more over over PAS.

As for GE13, DAP is determined to compete with more seats, adding 43 more seats, making it 90. But this matter was denied by DAP who stated that the party would only compete for 60 seats compared to PAS 66.

Their denial seems to raise doubt considering their persistence in putting Malay candidates for the coming GE, thus, leaving even smaller chance for PAS. Knowing how kiasu and racist DAP is, the party would never let itself controlled by other parties, especially PAS, the party which represents Malays.

Looking at this scenario, PAS might not be able to surpass DAP in about every angle including number of seats, the ability to go against DAP as well as to manage. That is why, DAP can easily put PAS aside and appoint their leader as Prime Minister.

We cannot see how Hadi Awang could fight against the cunning Kit Siang, he cannot even fight against Anwarinas in PAS. Hadi Awang is more of a symbol instead of a real President. He even often leave his responsible to chair meetings to other people and he would only be around for the opening and closing.

If Hadi Awang is a symbol, then Nik Aziz is just a mascot to promote the image of Ulama. This mascot should be used as their 'logo' even though he is just too old to do anything. It is clear that Nik Aziz's existence in PAs is not to lead but to be held by others' hands as he walks. To where he walks, that is up to those who holds his hand.

With this sad fact, how could PAS go against DAP and ensure that all the vital posts would go to them?

Thus, the certain scenario which would happen if PR takes over the government would be Anwar becoming the Prime Minister for just about two months before the post is taken over by DAP, while PAS would become their puppet Deputies, ot they might not get any posts at all.

So DAP would then proceed with their agenda to eliminate Malay rights, Royal constitutions, Royal Malay Regiment as well as turning Malaysia into a secular country as soon as they can.

0 Keberkatan Kepimpinan BN, Minyak Muncul Di Pahang

Penemuan rizab minyak tambahan di medan minyak Bertam, kira-kira 160km dari luar pantai negeri Pahang pastinya merupakan satu rezeki yang nikmatnya akan dirasai oleh seluruh penduduk negeri itu.

Dalam satu kenyataan oleh Perdana Menteri, Dato' Seri Najib Tun Razak semalam, beliau secara rasmi mengesahkan penemuan medan minyak tersebut yang dijangkakan memulakan pengeluarannya pada suku ketiga tahun 2014.

Berdasarkan kajian kebolehlaksanaan teknikal dan komersial, dianggarkan pengeluaran minyak dari lokasi Blok PM 307 itu akan mencapai jumlah pengeluaran sekitar 17,500 hingga 20,000 tong sehari bermula.

Memandangkan medan minyak baru ini berada di Pelantar Benua dan jaraknya melebihi 3 batu nautika dari pantai negeri Pahang, maka ia berada dalam bidang kuasa Kerajaan Persekutuan sepenuhnya.

Dengan kata lain, negeri Pahang tidak layak untuk menerima pembayaran royalti ataupun lebih tepat lagi "bayaran tunai" 5% disebabkan medan minyak yang ditemui itu tidak berada dalam lingkungan 3 batu nautika.

Bagaimanapun, Kerajaan Pusat masih boleh mengunakan budi bicaranya menyalurkan dan menyumbang sejumlah Wang Ehsan kepada negeri Pahang atas faktor keprihatinannya demi kebajikan rakyat negeri tersebut.

Berikutan itu, atas faktor keprihatinan itu maka negeri Pahang bakal beroleh Wang Ehsan daripada Kerajaan Pusat yang dianggarkan berjumlah sekitar RM100 juta setahun.

Limpahan rezeki dan nikmat kurniaan Allah s.w.t ini tentulah amat bermakna bagi rakyat negeri Pahang. Tanpa perlu mendesak, menyaman atau mengugut, mereka juga berpeluang menikmati hasil kekayaan dari dasar laut itu.

Selain Pahang, negeri Kelantan juga pernah menerima Wang Ehsan berjumlah RM20 juta selepas disahkan wujud aktiviti pengeluaran gas di luar pantai Kelantan.

Sebelum ini, Kerajaan PAS Kelantan pernah mendabik dada penemuan bijih emas dan besi di Kelantan adalah simbol keberkatan kepada pemerintahan PAS di negeri itu.

Maka tidak salah untuk kita nyatakan penemuan minyak di luar pantai Pahang adalah tanda betapa kepimpinan Kerajaan BN telah mendapat keberkatan daripada Allah s.w.t.

Bezanya, di Kelantan aktiviti cari gali emas dan besi lebih banyak menguntungkan penyangak dan perompak harta benda rakyat melalui perlombongan haram yang dilindungi para gengster upahan pro PAS.

Namun di Pahang pula, limpah kurnia rezeki dari Allah s.w.t ini InsyaAllah bakal dimanfaatkan untuk kebaikan rakyat jelata.

Sent by Maxis from my BlackBerry® smartphone

0 Akaun Selangor, P.Pinang mengelirukan


Kelab Penyokong Barisan Nasional (BNBBC) meminta Ketua Audit Negara untuk menyemak semula beberapa kemasukan dalam akaun hasil bagi kerajaan negeri Selangor dan Pulau Pinang di dalam Laporan Ketua Audit Negara 2011 yang menimbulkan kekeliruan.

Ahli Parlimen Ledang, Hamim Samuri berkata, kajian oleh BNBBC terhadap Laporan Audit Mengenai Pengurusan Kewangan di Peringkat Negeri-Negeri mendapati ada keadaan yang mana wang daripada akaun amanah negeri (hasil bukan cukai) dimasukkan ke dalam akaun hasil.

Di samping itu, menurut beliau, wujud juga keadaan yang mana wang yang disalurkan daripada kerajaan Pusat tidak dibelanjakan oleh kerajaan negeri

"Saya ingin membuat pembetulan sekiranya ada orang berkata Menteri Besar Selangor paling cemerlangdari segi pengurusan kewangan kerana negeri paling cemerlang adalah Sarawak.

"Saya hendak tegaskan disini, dari segi kedudukan kewangan yang disatukan, negeri yang terbaik adalah Sarawak dengan RM18.4 billion, diikuti Sabah dengan RM2.6 billion dan kemudian baru Selangor RM1.9 billion serta Pulau Pinang RM1.1 bilion" katanya dalam sidang akhbar di lobi Parlimen hari ini.

Mengulas perkara sama, Ahli Parlimen Kota Belut, Datuk Abdul Rahman Dahlan berkata, setiap kerajaan negeri mempunyai tiga jenis hasil cukai, akaun amanah negeri serta penerimaan hasil dari Kerajaan Pusat.

"Akaun amanah hanya boleh digunakan untuk tujuan khusus tetapi sebelum audit dibuat, beberapa kerajaan negeri ini telah memindahkan wang dari akaun amanah ke dalam akaun hasil dan mengangapnya sebagai hasil pendapatan kerajaan negeri.

"Mereka buat silap mata, ambil dari poket kanan dan masukkan ke dalam poket kiri. Ini juga apa dikatakan sebagai 'Creative Accounting' dan kita minta Ketua Audit Negara untuk menyiasat semula beberapa entri (hasil) yang perlu dilihat di Selangor dan Pulau Pinang," katanya.

Membangkitkan perkara yang sama, Ahli Parlimen Hulu Selangor, P. Kamalanathan berkata, beliau memberi contoh kegagalan kerajaan negeri Selangor menggunakan sepenuhnya peruntukan yang disalurkan Kerajaan Pusat menerusi Kumpulan wang Amanah Penyelengaraan Jalan Raya Negeri dan Sistem Maklumat Rekod Jalan Raya (Marris).

"Laporan Ketua Audit Negara 2011 menunjukkan kerajaan negeri Selangor hanya membelanjakan sebanyak 58 peratus peruntukan dan masih ada baki RM319 juta yang masih belum digunakan untuk membaiki dan menyelenggarakan jalan-jalan di negeri Selangor.

"Malangnya, kita dimaklumkan wang sebanyak RM5.15 juta daripada peruntukkan Marris ini dikeluarkan kerajaan negeri Selangor dengan diberikan kepada Syarikat Pendidikan Industri YS Sdn. Bhd. (PIYSB) untuk membiayai pinjaman membina Universiti Selangor (Unisel) dan ini adalah salah guna duit penyelenggaraan jalan," katanya.-Utusan

0 Pemuda UMNO Setuju BN Umum Calon PRU Lebih Awal Di Kawasan Tertentu....


Ada dua perkara penting dalam sidang media selepas mesyuarat Pergerakan Pemuda UMNO di PWTC petang Selasa. Pertama, ketuanya Khairy Jamaluddin mengumumkan keputusan sebulat suara Pemuda UMNO mendesak kerajaan tangguh perlaksanaan Sistem Penguatkuasaan Automatik (AES) yang jadi rungutan ramai dan kedua pihaknya berharap pengumuman calon Barisan Nasional (BN) bagi Pilihanraya Umum ke 13 lebih awal boleh dipertimbangkan bagi kawasan tertentu tetapi bukan setiap kawasan.

Khairy Jamaluddin menjelaskan bahawa bukan setiap kawasan bersedia untuk diumumkan calon awal disebabkan faktor dalaman dan sebagainya.

Bagaimanapun, beliau menegaskan kawasan tertentu dimana pada pendapat pimpinan parti calon-calon berkenaan dilihat boleh diterima oleh kebanyakkan masyarakat dan juga BN maka tidak menjadi masalah untuk diumum lebih awal.

Menurut beliau, pengumuman calon itu tidak terlalu lama sebelum pilihan raya, ianya mungkin boleh diumumkan dua minggu atau sebulan lebih awal.

Kata Khairy, “kalau ada risiko masalah dalaman parti perlu diselesaikan terlebih dahulu sebelum umumkan calon, hanya kawasan-kawasan yang tidak ada masalah sahaja diumum lebih awal.”

Ditanya samada Pergerakan Pemuda UMNO Malaysia membuat tuntutan jumlah calon muda ditonjolkan pada PRU akan datang, Khairy berkata, “kita minta tapi tidak tuntut peratusan atau jumlah sebab yang lebih penting penilaian [I]'winnerable candidate'[/I] daripada Pengerusi BN.”

“Kita minta lebih daripada jumlah sebelum ini tetapi akhirnya penilaian perlu dibuat oleh pucuk pimpinan parti,” tambahnya.

Menjawab soalan tentang persiapan pemuda negeri-negeri yang dikuasai pembangkang, Khairy menerangkan tumpuan terkini pada Lapuran Ketua Audit Negara yang melibatkan isu-isu penyelewengan oleh negeri-negeri dikuasai pembangkang.

Beliau meminta pimpinan pemuda negeri Kedah, Kelantan, Pulau Pinang dan Selangor memberi tumpuan dengan menonjolkan isu-isu tersebut dengan membuat lapuran polis, SPRM dan sidang akhbar supaya dapat memberi tekanan agar rakyat tahu terdapat banyak penyelewengan telah berlaku di bawah pentadbiran kerajaan pembangkang itu.

Bagi menarik minat pengundi muda menyokong BN dalam PRU akan datang, Khairy bersetuju agar beberapa tawaran penting diberikan pada golongan muda selain faktor 'winnerable candidate' dan tidak sabotaj parti.

“Perlu ada tawaran yang 'special' untuk pengundi muda, saya sarankan kepimpinan BN setiap negeri menawarkan sesuatu khas untuk pengundi muda dalam manifestonya sebagaimana belanjawan Perdana Menteri dimana ada beberapa program khas untuk orang muda,” katanya.

“Dalam manisfesto kita mesti ada komponen yang khas untuk orang muda lebih-lebih lagi negeri yang kita kalah yang mana pengundi muda menjadi penentu bagi kejayaan negeri tersebut,” tambah beliau.

Sebelum itu Khairy mengumumkan keputusan sebulat suara mesyuarat Exco Pengerakan Pemuda UMNO Malaysia untuk mendesak kerajaan untuk menangguhkan dan mengkaji semula perlaksanaan penggunaa AES kerana terdapat banyak rungutan orangramai.

Menurut Khairy, terdapat banyak rungutan orang awam mengenai lokasi kamera tersebut tidak mencerminkan keberangkalian berlakunya kemalanagan seperti kawasan hitam atau tidak selamat.

“Ada juga yang anggap kedudukan kamera itu tidak praktikal dari had lajunya dan jarak kamera yang terlalu dekat dengan kawasan terlalu mudah melepasi had laju,” katanya.

Pada kesimpulannya, Kata Khairy, “terlalu banyak kelemahan pada sistem tersebut, bukan tidak setuju kerana pada dasarnya adalah satu ssistem yang baik tetapi sebulat suara supaya tuntut dan mendesak kerajaan persekutuan supaya menangguhkan perlaksanaan AES ini dan kaji semula.”

Beliau berharap mesyuarat jemaah menteri akan datang supaya dapat membincangkan isu tersebut dan mengeluatkan keputusan atas permintaan serta desakan Pemuda UMNO.

Mesyuarat itu juga Khairy mengumumkan Pergerakan Pemuda UMNO dengan sukarela akan membantu dalam proses pendaftaran penerima BR1M kepada golongan bujang yang tidak tersenarai sebagai penerima BR1M pertama.

Menurut Khairy setiap pemuda bahagian akan diagihkan lebih 2000 borang di mana 'Skuad Utusan Pemuda' akan turun ke bawah seperti kawasan kilang dan tumpuan ramai golongan muda untuk mengagihkan borang.

“Sekiranya perlu kita akan kutip borang itu untuk dihantar ke Lembaga Hasil Dalam Negeri bagi memudahkan proses. Pemuda UMNO akan mainkan peranan yang proaktif kearah membantu orang muda bujang untuk daftar sebagai penerima BR1M 2.0 itu,” ujarnya.- Agendadaily

Tuesday, October 30, 2012

1 Pemuda UMNO Desak Kerajaan Tangguhkan Pelaksanaan AES


Terima kasih kepada Ketua Pemuda UMNO Malaysia, Khairy Jamaluddin kerana mendengar dan berani memutuskan pandangan berhubung isu AES... dimana Pemuda terima kebaikan AES akan tetapi kerajaan juga perlu mendengar rungutan dari rakyat tentang soal pelaksanaannya dari segi lokasi kamera, had laju laluan tertentu, jarak pemberitahuan kamera AES.

Diatas sebab-sebab tersebut pemuda UMNO desak kerajaan tangguhan pelaksanaan AES dan kaji semula pelaksanaannya.

---

KUALA LUMPUR 30 Okt – Pemuda UMNO hari ini menuntut dan mendesak kerajaan menangguhkan pelaksanaan Sistem Penguatkuasaan Automatik (AES) dan mengkaji semula pelaksanaan sistem berkenaan kerana terdapat banyak rungutan dan persoalan mengenai sistem tersebut.
Ketuanya, Khairy Jamaluddin berkata terdapat banyak pandangan serta maklum balas daripada akar umbi mengenai sistem berkenaan dan pergerakan itu berharap mesyuarat kabinet pada minggu ini dapat membincangkan dan membuat keputusan berdasarkan desakan pergerakan itu.

Menurut beliau pihaknya telah membincangkan perkara berkenaan secara pro dan kontra dan kesimpulannya pergerakan itu mendapati terdapat banyak kelemahan yang ada pada sistem AES itu.

“Banyak rungutan mengenai lokasi kamera berkenaan…. Ada pandangan orang awam yang katakan lokasi itu tidak mencerminkan kebarangkalian berlakunya kemalangan. Banyak rungutan kawasan tersebut bukanlah kawasan yang dianggap tidak selamat atau bukan kawasan hitam.

“Keduanya ada tempat yang mana kamera diletakkan had lajunya tidak praktikal.. had laju rendah untuk diletakkan kamera dan banyak kenderaan yang melepasi had laju tersebut tanpa timbulkan masalah keselamatan. Ketiganya jarak kamera terlalu dekat dengan kawasan tertentu yang mana kawasan itu mudah untuk melepasi had laju.

“Kesimpulannya kami dapati bahawa ada banyak kelemahan pada sistem AES ini dan bukan kami tidak setuju kerana pada dasarnya sistem automatik adalah sistem yang baik,” katanya.

Beliau berkata demikian pada sidang media selepas mempengeruskan mesyuarat Exco Pemuda UMNO, di sini, hari ini.

Khairy yang juga Pengerusi Pemuda Barisan Nasional (BN) seterusnya menambah sekiranya sistem berkenaan hendak dilaksanakan selepas ini, kerajaan perlulah mengkaji beberapa aspek seperti lokasi, had laju dan mengadakan pendidikan umum.

“Bukan kita tidak sokong AES ini untuk jalan raya menjadi lebih selamat dan kami memahami bahawa ini tidak menghalalkan mereka yang melanggar undang-undang tidak dibawa pengadilan….AES menimbulkan banyak masalah.

“Jadi Pemuda desak kerajaan tangguhkan pelaksanaan AES dan kami harap mesyuarat jemaah menteri pada minggu ini dapat membincangkan perkara ini dan membuat keputusan atas permintaan dan desakan kami,” katanya.

Dalam pada itu Khairy turut memberitahu Pemuda UMNO dan Pemuda BN akan berperanan sebagai pemduah cara dalam usaha membantu proses pendaftaran Bantuan Rakyat 1Malaysia (BR1M).

“Kita buat perkara ini atas semangat kesukarelaan sendiri dan tidak diminta oleh mana-mana pihak. Cuma kami dapati bahawa pengedaran BR1M kepada penerima baru terutama golongan bujang yang tidak tersenarai dalam BR1M pertama perlu kita permudahkan proses dan membantu mereka.

“Saya dah minta setiap bahagian edar borang dan skuad utusan pemuda pergi ke kawasan kilang-kilang, kawasan orang orang muda dan sasaran kita adalah 2,000 setiap bahagian. Kita akan pergi ke kawasan yang ramai orang muda untuk edarkan borang dan sekiranya perlu akan kutip dan hantar borang BR1M 2.0 ke LHDN.

“Walaupun borang ini mudah dimuat turun menerusi internet, boleh diisi secara elektronik tetapi contohnya ramai pekerja kilang yang tidak sempat untuk isi secara elektronik dan kami akan hantar Skuad Utusan Pemuda untuk bawa borang berkenaan kepada mereka yang layak,” katanya.

Sumber: http://www.rembau.com.my

1 Azizan MB Paling Lemah!


Dato’ Seri Azizan Razak, Menteri Besar Kedah dikatakan amat disenangi rakyat Kedah kerana sikapnya yang santai, suka berjenaka dan bersih. Bagi rakyat Kedah yang tidak berfikiran jauh, ketiga-tiga sifat ini sudah cukup untuk diberi undi. Mereka tidak sedar bahawa mentadbir negeri memerlukan lebih dari sekadar personaliti yang disenangi.

Bagaimanapun, Laporan Audit yang dibentangkan baru-baru ini seharusnya membuka mata rakyat Kedah mengenai kesilapan mereka memberi kepercayaan kepada pihak yang salah atas sebab-sebab yang salah. Jelas dari laporan tersebut bahawa negeri Kedah berada dalam keadaan ‘kehilangan arah’ akibat Menteri Besarnya tidak punya kawalan dan pengetahuan atas apa yang berlaku.

Masalah MB Kedah tidak tahu apa-apa bukan masalah kecil sepertimana yang cuba digambarkan oleh PAS kepada rakyat Kedah. Kelemahan beliau telah mengakibatkan Kedah kerugian atas sebab-sebab yang tidak sepatutnya atau sepatutnya dapat dielakkan sejak dari awal.

Audit mendapati bahawa MB Kedah telah gagal mengenalpasti projek yang berisiko tinggi seperti perladangan di Papua New Guinea. Entah bagaimana, projek sebegitu besar boleh diteruskan dengan pinjaman berjumlah USD44 juta dari luar negara tanpa tandatangan Lembaga Pengarah. Pinjaman pula dibuat tanpa dokumen yang lengkap.

Begitu juga dengan projek 99 East Langkawi yang mengalami kerugian hanya kerana tidak menepati perjanjian tanpa sebab-sebab yang pasti.

Dan tidak perlulah disebut lagi tentang lantikan kontraktor yang tidak berdaftar sepertimana yang didedahkan secara meluas di dalam akhbar. Dari situ pula, terdedah kemudiannya amalan kronisme dan korupsi serta kelemahan yang ketara di semua peringkat pentadbiran yang terlibat.

MB yang kononnya Ulama ini juga gagal memastikan perihal agama dititikberatkan. Buktinya, Laporan Audit mendapati bahawa sijil halal negeri Kedah bagi tahun 2011 telah diberikan tanpa dikemukakan kepada jawatankuasa kerana jawatankuasa telah TIDAK PERNAH BERMESYUARAT. Sebaliknya semua kelulusan sijil halal dilakukan oleh YDP secara bersendirian atas alasan untuk kepentingan industry yang mana membangkitkan persoalan mengenai korupsi.

Semua yang berlaku ini amatlah mengejutkan kerana ia melangkaui kelemahan biasa dalam sejarah audit negeri.

Kedah bukannya negeri yang besar malah besar sedikit sahaja dari Perlis. Dari segi perindustrian juga Kedah masih jauh jika dibandingkan dengan Pulau Pinang, Selangor atau Johor. Dengan hanya beberapa projek setahun tentunya aktiviti kewangan Kedah juga tidaklah begitu rancak. Dalam ertikata lain, tidak seharusnya seorang Menteri Besar terlepas pandang atau tidak sedar akan apa yang berlaku dalam negeri yang kecil ini.

Justeru, tidak ada alasan bagi Azizan untuk menafikan kelemahannya. Azizan juga tidak dapat lagi untuk meletakkan kesalahan ke atas bahu kerajaan terdahulu memandangkan projek-projek yang mengalami masalah yang ‘pelik-pelik’ ini adalah bermula ketika pemerintahannya.

Sudahlah projek yang ‘diluluskan’ tidak masuk akal, kerugian yang dialami pula diakibatkan oleh masalah yang tidak masuk akal juga. Di masa yang sama pula, Azizan langsung tidak mampu mencari projek yang benar-benar masuk akal yang amat diperlukan oleh Kedah dan rakyatnya. Contohnya, memelihara, memulihkan dan membina pusat-pusat pelancongan serta peninggalan sejarah. Sehingga kini, pusat pelancongan yang boleh dibanggakan oleh rakyat Kedah, hanyalah Langkawi, itupun dicetus dari pemikiran Tun Mahathir yang amat dibenci oleh PAS.

Kedah sebagai tamadun tertua seharusnya mampu menjadi pusat sejarah namun usaha untuk menggali dan mengorek serta mendokumenkan sejarah lama masih gagal dilakukan. Malang bagi Kedah kerana pemimpinnya hanya berminat untuk meraih undi tanpa memikirkan tanggungjawab sebenar mereka terhadap negeri tersebut. Sedangkan Kedah mampu mengatasi atau menyaingi Melaka dalam menjadi negeri bersejarah.

Ini belum lagi dikira masalah sampingan seperti KUIN atau KCS sendiri yang mana perasaan tidak puas hati di antara orang bawahan dengan orang atasan serta orang sekeliling berterusan tanpa apa-apa tindakan atau keputusan dari Azizan. Perebutan jawatan dalam pentadbiran Kedah juga dibiarkan berlarutan seolah-olah Azizan sudah buntu atau mungkin benar-benar tidak tahu menahu tentang apa yang berlaku.

Kini, setelah segalanya terdedah dengan bukti audit, kita tidak tahu sama ada Azizan sengaja buat tak tahu atau benar-benar tidak tahu. Beliau tidak pula memberi jaminan siasatan atau penambahbaikan akan dilakukan ke atas pendedahan audit.

Tetapi, apa yang beliau tahu ialah menuding jari kepada pihak lain serta mengangkat bahu mengaku tidak tahu. Langsung beliau tidak malu menjadi MB yang serba tak tahu.

Maka tidak hairanlah bila ada yang bertanya “Apa yang Azizan buat di Kedah?” Maka jawapan rakyat Kedah ialah “Azizan buat tak tau”.

0 Coming Soon: Video Anwar-Shamsidar Bakal Tersebar ?


Laman suarapakatanrakyat.com yang mendakwa mendapat berita lewat malam tadi menyebut satu rakaman video Datuk Seri Anwar Ibrahim dengan isteri YB Azmin Ali, Shamsidar Taharin akan tersebar.

Menurut laman itu, rakaman video itu kemungkinan bersumber dari video yang disimpan oleh bekas rakan karib Anwar, Datuk S Nallakarupan yang sebelum ini pernah menyerahkan kepada peguamnya, Datuk Seri Muhammad Shafee Abdullah pada April lalu.

“Laman ini bimbang, Pakatan Rakyat akan sekali lagi terperangkap dengan permainan politik jahat UMNO seperti mana dalam soal penyebaran video lucah pertama yang mengaitkan Anwar dengan seorang pelacur dari China, jika mengambil mudah maklumat ini serta tidak bersedia dari sekarang.

“Dalam kes tersebut, bukan isu video lucah itu sahaja yang menyusahkan Pakatan Rakyat dan Anwar sendiri, tapi kegagalan menunjukkan jam Omega yang didakwa keluarga Anwar tidak hilang sepertimana dakwaan asal oleh perakam video, Datuk Shazryl Eskay Abdullah, turut menjadi isu politik yang tidak kurang hebat juga,”dakwa laman itu. -AIDC

0 Anwar Restui Azmin Ganti Khalid di Selangor


Sepintas lalu memang tidak mengejutkan apabila Datuk Seri Anwar Ibrahim umumkan Tan Sri Khalid Ibrahim akan bertanding sekali lagi bagi mempertahankan kerusi parlimen Bandar Tun Razak pada PRU ke 13 nanti.

Sebelum inipun Ketua Umum PKR itu sudah mengumumkan Naib Presiden, PKR N. SurendraN, akan bertanding di Padang Serai manakala Pengarah Strategi, PKR, Rafizi Ramli akan bertanding di Pandan.

Kerusi Padang Serai kini disandang N.Gobalakrishnan yang keluar PKR pada 29 Januari 2011 manakala kerusi Pandan diwakili ahli parlimen Barisan Nasional (BN) Datuk Seri Ong Tee Kiat.

Cuma jadi tanda tanya kenapa Anwar hanya mengumumkan Menteri Besar Selangor itu akan mempertahankan kerusi parlimen Bandar Tun Razak tidak sekali dengan kerusi Dewan Undangan Negeri (DUN) Ijok yang dimenangi Khalid pada 2008?

Apakah ini mesej Anwar bahawa Khalid hanya akan mempertahankan kerusi Bandar Tun Razak di Wilayah Persekutuan dan tidak dicalonkan semula di DUN Ijok?

Menariknya, pengumuman Ketua Pembangkang itu yang juga penasihat ekonomi Selangor dibuat beberapa hari selepas Pengerusi DAP, Karpal Singh mencadangkan wakil rakyat parti itu bertanding satu kerusi saja pada pilihan raya akan datang.

Namun, beliau berkata dalam mesyuarat jawatankuasa kerja pusat (CEC), parti itu bersetuju bahawa hanya dalam kes "terkecuali", seseorang anggota parti itu dibenar menyandang dua kerusi iaitu kerusi DUN dan parlimen.

Karpal juga berpendapat Ketua Menteri Pulau Pinang, yang juga setiausaha agung DAP, Lim Guan Eng boleh dianggap sebagai antara kes terkecuali itu.

Lim kini wakil rakyat bagi kerusi parlimen Bagan dan DUN Air Putih.

Sepatutnya, Anwar boleh mengikuti cara Karpal bagi memastikan Khalid bukan sahaja kekal bertanding di Bandar Tun Razak tetapi di Ijok supaya Khalid kekal sebagai Menteri Besar sekiranya pembangkang kekal memenangi Selangor pada PRU ke 13.

Apabila beliau tidak berbuat demikian, timbul tanda tanya, apakah tindakan Anwar itu sebagai mesej awal kepada Khalid, yang disifatkan Anwar sebagai Menteri Besar paling ‘cemerlang’ bahawa Khalid tidak akan bertanding di Selangor lagi.

Apakah ini juga bermakna Anwar awal-awal lagi menghantar signal supaya timbalan presiden parti, Azmin Ali bakal menggantikan Khalid sebagai Menteri Besar?

Lagipun sebelum ini, Ahli Dewan Undangan Negeri (Adun) Sri Muda, Shuhaimi Shafiei pernah mengeluarkan pendapat bersetuju Khalid dipindahkan ke pentadbiran kerajaan pusat sekiranya pembangkang PRU ke13.

Beliau menyifatkan sebagai seorang yang berpengalaman luas dan sememangnya layak mentadbir di peringkat persekutuan.

Pandangan Shuhaimi dilihat selari dengan pendapat Azmin sebelum ini, yang menyatakan bahawa Abdul Khalid berkemungkinan akan ditukar ke peringkat pusat selepas PRU13.

Selain itu, sudah diketahui umum bahawa Azmin dikatakan sudah memasang angan-angan menggantikan Khalid sebagai menteri besar malah sudah mengambil alih jawatan pengerusi PKR Selangor daripada Khalid.

Dalam pada itu, pengumuman demi pengumuman bakal calon PKR dalam PRU ke 13 hanya mengesahkan Anwar berkuasa penuh dalam parti itu bukannya Datuk Seri Wan Azizah Ismail.

Walaupun sebagai Presiden PKR, Wan Azizah masih membisu mengenai calon-calon parti itu kecuali hanya mengumumkan beliau akan bertanding kerusi DUN di Pulau Pinang pada PRU nanti.

Wan Azizah mungkin tidak kisah suaminya itu mengumumkan nama-nama calon mewakili parti tetapi dalam isu membabitkan Khalid, pastinya Wan Azizah tidak senang duduk jika Anwar berkeras hanya mahu Khalid bertanding di Bandar Tun Razak sahaja.

Ini kerana Khalid dilihat rapat dengan Wan Azizah yang diketahui amat tidak menyenangi Azmin.

Namun, dengan mengumumkan Khalid kekal bertanding di Bandar Tun Razak dan ‘membisu’ pasal kerusi DUN Ijok atau DUN lain di Selangor, Anwar sudahpun membuka jalan kepada Azmin memburu cita-citanya sebagai Menteri Besar di negeri itu. -Agendadaily

Monday, October 29, 2012

0 Video KJ Bidas Kerajaan Selangor Yang Hipokrit!




Vedio Sidang Dewan Rakyat- Anggota Parlimen Rembau Khairy Jamaluddin menyifatkan kerajaan negeri Selangor hipokrit kerana membangkitkan isu penjana tenaga bebas (IPP) dan tol lebuh raya, tetapi pada masa sama mereka mempunyai kepentingan dalam syarikat terlibat dalam kedua-dua aktiviti itu.

1 Sidang Akhbar Musa Hassan Rekaan Pakatan Rakyat


Ramai rakyat Malaysia sebenarnya sudah maklum, hakikatnya Kelab Koresponden Asing Thailand (FCCT) yang dikaitkan dengan sidang akhbar oleh bekas Ketua Polis Negara, Musa Hassan sebenarnya pernah dijadikan lokasi oleh SUARAM semasa mereka mengadakan sidang akhbar berkenaan isu kapal selam scorpene.

Jadi, tidaklah menghairankan apabila tiba-tiba sahaja FCCT sekali lagi dimanipulasi oleh SUARAM dan pakatan pembangkang untuk mencemar nama bekas KPN itu dalam usaha mereka meneruskan kisah propaganda berkaitan Altantuya.

Di FCCT, siapa sahaja boleh menempah ruang bagi mengadakan sidang akhbar berkenaan pelbagai isu, dan bagi SUARAM selaku NGO pro PR yang sudah biasa memanfaatkannya untuk mencapai agenda pembangkang, perkara sebegini tidaklah sukar untuk dilakukan.

Seboleh mungkin pakatan pembangkang dan NGOnya mahu kisah-kisah berkaitan Altantuya terus berkumandang setidak-tidaknya sehingga PRU 13 berakhir, dengan itu watak baru diperlukan untuk terus mensensasikan kisah rekaan tersebut.

Sehari dua sebelum itu, Musa telah menarik samannya terhadap Ketua Umum PKR, Anwar Ibrahim berhubung isu tuduhan kononnya beliau terlibat dalam konpsirasi mereka-reka bukti terhadap Anwar.

Walhal tiada pun sebarang bukti yang sengaja direka malah saman tersebut ditarik balik oleh bekas KPN itu hanya selepas Anwar menghantar wakilnya menyarankan supaya kes tersebut diselesaikan di luar mahkamah.

"Saya difahamkan ada salah faham pada peranan saya dalam kes ini, oleh pihak defenden, dan saya terima untuk menyelesaikan kes ini di luar mahkamah seperti yang dicadangkan defendan," demikian kata Musa ketika ditanya oleh wartawan sebab kenapa saman tersebut ditarik semula.

Anwar pantas mengambil kesempatan dari penarikan semula saman tersebutg dengan menggambarkan dirinya berada di pihak yang betul walau hakikatnya cadangan penyelesaian luar mahkamah datang dari pihaknya.

Selepas itu tiba-tiba sahaja laman web FCCT memaparkan jemputan ke sidang media oleh bekas KPN itu konon adanya 'Pendedahan Baru Dalam Kes pembunuhan Altantuya'.

Portal pro pembangkang menjadi pihak pertama yang menyiarkan berita mengenainya (selepas geng sendiri membuat jemputan terbuka), kemudian bila Musa menyedari namanya disalah guna dan segera menafikannya, media itu jugalah yang menyiarkan berita FCCT dibatalkan.

Bagi kita yang celik akal, sidang media rekaan Pakatan Rakyat itu sebenarnya agak melucukan. Tapi bagi penyokong totok pembangkang mereka melihatnya satu kemenangan moral tanpa sedikit pun menyedari bahawa mereka sedang dipermainkan oleh pemimpin sendiri.

Jelas sekali pembangkang bijak mengambil peluang untuk memanipulasi nama Musa demi kepentingan politik jijik gaya baru mereka. Makin dekat musim pilihanraya kelak, tentu akan lebih banyak kisah karut marut akan keluar.

Itu sahaja yang termampu mereka lakukan, nak mengharapkan kerja buat dan jasa bakti untuk rakyat, tak tercapai dek akal dan kemampuan mereka disebabkan perjuangan para pemimpin PR fokusnya hanya untuk kepentingan sendiri sahaja.

Pun demikian, PR dan jentera propagandanya memang diakui hebat dalam bab mengadu domba, namun kehebatan itu tidaklah mampu menutup kebenaran hakiki untuk selamanya. Mereka boleh menipu segelintir orang namun tidak akan mampu menipu semua orang.

0 KJ Mahu Pakatan Rakyat Berpolitik Secara Matang, Terima Kelemahan Yang Ada!


Petikan dari http://rembau.com.my

Satu lagi contoh kelemahan pentadbiran Pakatan Rakyat didedahkan oleh laporan Ketua Audit Negara. Ini kes yang melibatkan kerajaan negeri Kelantan.

Ringkasan ceritanya: Kerajaan Kelantan dan syarikat Liziz Stanco Sdn Bhd telah memeterai perjanjian untuk membangunkan kawasan Lembah Sireh di tebing Sungai Kelantan pada 2002. Dalam perjanjian tersebut, LIziz Stanco Sdn Bhd perlu membayar Kerajaan Kelantan RM390 juta dalam bentuk wang tunai, tanah dan juga prasarana seperti jambatan dan masjid untuk memiliki 404 hektar tanah di Lembah Sireh.

Laporan Ketua Audit Negara mendedahkan bahawa walaupun 290 hektar tanah berkenaan sudah pun diberi kepada Liziz Stanco Sdn Bhd, syarikat tersebut hanya dapat membayar Kerajaan Kelantan RM45.68 juta daripada apa yang dijanji setelah hampir 10 tahun kontrak asal dimeterai. RM343.41 juta masih tidak dijelaskan oleh Liziz Stanco Sdn Bhd.

Kesimpulannya, sebahagian besar tanah sudah diberi tanpa Kerajaan Kelantan menerima bayaran sepertimana yang dijanji.

Banyangkan kalau kes ini melibatkan Kerajaan Persekutuaan. Sudah pasti macam-macam tuduhan dan andaian akan keluar. Tetapi bila kena pada batang hidung mereka sendiri, mereka sepi seribu bahasa. Hujah yang dikeluarkan amat mengecewakan: “BN lagi teruk” “Korupsi BN lebih besar”.

Adakah kesilapan dan dosa orang lain (kalau pun ada) menghalalkan kesilapan kita sendiri? Saya rasa tidak. Politik yang matang menuntut agar Kerajaan Kelantan mengaku kelemahan yang ada, terima siasatan dari pihak SPRM dan tidak menggunakan alasan “musuh saya lebih teruk” untuk cuba menjawab skandal besar ini.

Pemuda UMNO, NGO Buat Laporan SPRM Berhubung Lembah Sireh

KOTA BAHARU, 29 Okt – Pemuda UMNO Kelantan dan Orang Muda Berpadu Anti Korupsi (Ombak) hari ini membuat laporan di Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) berhubung isu Lembah Sireh yang mahu siasatan menyeluruh dilakukan.

Seramai 50 orang diketuai Ketua Pemuda UMNO Kelantan, Anuar Safian membuat laporan itu di pejabat SPRM di sini hari ini pada 12 tengah hari dengan turut membawa pelbagai sepanduk berhubung isu Lembah Sireh itu.

Anuar ketika ditemui sebelum itu berkata mereka menyifatkan isu Lembah Sireh sebagai satu skandal terbesar membabitkan kerajaan Kelantan yang perlu kepada satu siasatan yang akhirnya perlu didedahkan kepada rakyat.

“Kami memohon pihak SPRM dapat menyiasat perkara ini seandainya berlaku salah guna kuasa, penyelewengan dan rasuah terancang di pihak kerajaan Kelantan kerana ini melibatkan kepentingan umum rakyat negeri ini kerana tanah tersebut telah pun dipindah milik sebelum perjanjian sebenar dilaksanakan.

“Kami memohon agar pihak SPRM dapat mengeluarkan satu kenyataan rasmi selepas menyiasat projek ini agar rakyat Kelantan dapat mengetahui kedudukan sebenar,” katanya.

Beliau juga berkata pihaknya juga meminta SPRM dapat menyiasat kenyataan Timbalan Menteri Besar, Datuk Ahmad Yakob di mana kerajaan negeri hanya menerima bayaran sebanyak RM7,357,883 daripada pihak pemaju sejak projek tersebut dilaksanakan.

Isu projek Lembah Sireh melibatkan pembangunan dan pengindahan tebing Sungai Kelantan itu mula menjadi persoalan selepas didedahkan dalam Laporan Ketua Audit Negara 2011 baru-baru ini apabila pihak syarikat yang memajukan projek itu belum melaksanakan komponen projek fizikal yang dijanjikan.

Di bawah projek bernilai kira-kira RM2 bilion dan melibatkan kawasan seluas 400 hektar secara pajakan selama 99 tahun itu, kerajaan Kelantan bakal mendapat imbuhan daripada pemaju termasuk projek perumahan, taman rekreasi, pusat peranginan, hotel, kemudahan marina, taman awam dan jambatan merentangi Sungai Kelantan di Kampung Cina yang kesemuanya dianggarkan bernilai RM350 juta.

Isu itu juga turut mendapat perhatian pembangkang pada Persidangan Dewan Undangan Negeri baru-baru ini dan kerajaan negeri menjelaskan ia akan berbincang dengan syarikat swasta yang melaksanakan projek berkenaan setelah pelaksanaannya tidak memuaskan sehingga ditegur dalam laporan itu.

Ahmad ketika menjawab dilaporkan berkata kerajaan negeri menyedari bahawa projek tersebut tidak menepati masa pelaksanaan dan tidak memberi pulangan sebagaimana yang dirancangkan.

-umno-online.my

1 Pakatan Rakyat Rancang Hapus Agenda Melayu Di Selangor



Antara kelemahan utama kerajaan Pakatan Rakyat Selangor ialah hampir ketiadaan langsung agenda bagi memartabatkan bangsa Melayu di negeri itu.

Sebut sahaja mana-mana bidang kehidupan yang menyentuh orang Melayu samada perniagaan, aspek sosio-ekonomi malah agama sekali pun, rakyat akan tertanya-tanya apakah program-program pro-Melayu yang telah dirancang mahupun dilaksanakan sepanjang 4 1/2 tahun Pakatan Rakyat memerintah di negeri terkaya di Malaysia itu.

Malah amat menyedihkan sekali apabila Selangor melantik pula Ketua Pembangkang, Anwar Ibrahim sebagai Penasihat Ekonomi yang sepatutnya membela orang Melayu terutamanya golongan susah dan miskin.

Namun dengan pengalaman serta ketokohan Anwar sebagai bekas Menteri Kewangan selama lapan tahun juga gagal menyelamatkan nasib orang Melayu.

Anwar bagaikan tunggul kayu mati yang hanya berperanan sebagai penghias serta tidak mempunyai apa-apa fungsi yang boleh membawa apa-apa kebaikan kepada rakyat Selangor.

Kini nasib orang Melayu di tanah air mereka sendiri akan lebih tertekan dan akhirnya akan merempat apabila Menteri Besar, Abdul Khalid Ibrahim bercadang untuk menjual lima aset bangunan kepunyaan Perbadanan Kemajuan Negeri Selangor (PKNS).

Antara aset PKNS yang bakal menjadi mangsa kerakusan Pakatan Rakyat ialah Wisma Yakin yang begitu terkenal sebagai ikon perniagaan orang Melayu di tengah-tengah bandaraya Kuala Lumpur sejak awal tahun 1970an lagi.

Siapa tidak kenal Wisma Yakin yang menjual serba anika pakaian dan aksesori budaya Melayu seperti baju Melayu, songkok, samping, kain pelikat, butang baju dan sebagainya.

Kelas peniaga Melayu kecil dan menengah berjaya diwujudkan di Wisma Yakin kerana dasar pro-Melayu yang dilaksanakan kerajaan Barisan Nasional selama ini.

Turut menjadi mangsa lagi ialah Kompleks PKNS Shah Alam yang akan dijual pada harga RM85 juta, PKNS Bangi (RM42 juta), PKNS Petaling Jaya (RM90 juta) dan SACC Mall (RM97 juta) dengan nilai keseluruhan yang bakal diraih berjumlah RM321 juta.

Begitu hebat pentadbiran Pakatan Rakyat dengan slogan 'Harapan Baru Untuk Malaysia' sehingga orang Melayu akhirnya akan kehilangan semua aset-aset mereka sedikit demi sedikit yang telah dibina dengan penuh penat lelah di bawah Barisan Nasional sejak zaman merdeka lagi.

Antara objektif utama PKNS yang ditubuhkan oleh kerajaan BN sejak 45 tahun lalu ialah peranannya sebagai satu agensi pembangunan sosio-ekonomi Selangor selain menjadi, agensi utama pembangunan hartanah kerajaan negeri, pemegang amanah bumiputra, agensi utama melaksanakan Dasar Ekonomi Baru dalam menyusunkan semula struktur masyarakat dan pembasmi kemiskinan di kalangan masyarakat Bumiputera bandar dan luar bandar.

Jika diteliti jasa lebih empat dekad PKNS di, kejayaan terbesarnya adalah kemunculan Selangor sebagai negeri yang termaju dan terkaya di Malaysia dari segi pembangunan industri, perumahan dan perbandaran.

Di bawah Pakatan Rakyat semua kejayaan yang telah dicapai bagi pembangunan sosio-ekonomi rakyat Selangor khususnya orang Melayu akan hancur dan musnah.

Maka tidak silap dikatakan bahawa antara agenda penting kerajaan Pakatan Rakyat apabila mengambil alih pentadbiran di Selangor ialah mensasarkan institusi-institusi yang mempunyai kepentingan Melayu.

Faktor mengapa ini berlaku ialah kehadiran parti rasis DAP sebagai sekutu PKR dan PAS.

Sementara PAS sudah menjadi keldai DAP akan membawa apa sahaja beban mengikut kemahuan parti rasis Cina itu, PKR pula menjadi pak turut kerana sokongan amat diperlukan oleh Anwar untuk mengejar cita-citanya menjadi Perdana Menteri.

Yang menjadi mangsa sudah tentunya orang Melayu kerana DAP tidak sesekali akan membenarkan orang Melayu berjaya dan cemerlang di negeri itu.

Lihat bagaimana agenda Pakatan Rakyat Selangor di kawal dan dirancang oleh DAP dengan restu Anwar apabila kerajaan negeri merampas tanah seluas 323.7 hektar kepunyaan Yayasan Basmi Kemiskinan di Serendah pada tahun 2010.

Tanah tersebut dirampas oleh Pakatan Rakyat hanya kerana YBK menolak nafsu Khalid supaya beliau dilantik sebagai pengerusi yayasan itu.

Rampasan tanah itu telah membantutkan usaha kerajaan pusat untuk membina kampus cawangan Universiti Teknologi Mara (UiTM) di Serendah sekali gus menafikan hak beribu-ribu anak Melayu meneruskan pengajian mereka.

Mujur keadilan dapat ditegakkan apabila Mahkamah Tinggi Shah Alam memerintahkan tanah itu dikembalikan semula kepada YBK.

Agenda melemahkan orang Melayu melalui bidang pendidikan juga dikesan di UNISEL, sebuah universiti milik kerajaan negeri Selangor yang mengalami kerugian berjumlah RM54 juta dalam tempoh tiga tahun sejak Pakatan Rakyat memerintah bermula dari tahun 2008 sehingga 2010.

Sebagaimana anak-anak Melayu di nafikan pendidikan dengan ketiadaan kampus cawangan UiTM di Serendah, beribu-ribu pelajar Melayu yang kini menuntut di UNISEL akan menerima nasib yang lebih malang di bawah pentadbiran Pakatan Rakyat.

Pengurusan yang lemah dan tidak berjaya, ditambah lagi dengan agenda politik kotor Pakatan Rakyat untuk menjadikan UNISEL sebagai medan latihan kader-kader pembangkang, institusi pengajian tinggi yang dulunya dipandang tinggi dengan pencapaian akademik yang membanggakan, kini akan turut sama dikorbankan demi memuaskan hati DAP.

Hakikatnya lebih lama Pakatan Rakyat memerintah di Selangor, lebih dahsyat kemusnahan agenda Melayu akan dilakukan dan semua ini dilakukan di depan mata PKR dan PAS yang kononnya mendakwa sebagai pelindung Melayu.

0 MB Kedah Dicabar Akui Kerugian Projek Pembalakan Di Papua New Guinea


Menteri Besar Kedah, Datuk Seri Azizan Abdul Razak dicabar mengakui kerugian projek pembalakan di Papua New Guinea.

Bekas Menteri Besar, Datuk Seri Mahdzir Khalid berkata, Azizan perlu mengakui projek pembalakan yang bernilai jutaan ringgit di Papua New Guinea adalah merugikan berdasarkan Laporan Ketua Audit Negara 2011 yang dikeluarkan baru-baru ini.

“Kalau dah rugi berniaga pembalakan sampai berjuta-juta ringgit, mengaku sajalah.

“Dia sebagai MB mana boleh kata saya tak tahu. Ketika itu Kedah Corporation Berhad (KCB) adalah di bawah kelolaan MB. MB kena bertanggungjawab kepada projek perniagaan itu,” katanya kepada Sinar Harian selepas menyempurnakan majlis korban perdana di Masjid Felda Lubuk Merbau di sini, semalam.

Beliau yang juga Ketua Pembangkang Dewan Undangan Negeri (Dun) Kedah berkata, Azizan tidak seharusnya mencari kesalahan orang lain apabila diri sendiri melakukan kesalahan.

“Hari ini (semalam) dalam surat khabar dia kata nak dedah projek BN yang sakit. Projek itu ada, tapi dia langsung tak ada, tapi rugi berjuta-juta ringgit

“Maknanya dia patut bertanggungjawab. Saya cabar dia mengakulah projek itu rugi,” katanya.

Mengenai projek padang golf di Langkawi, Mahdzir yang juga Ahli Dewan Undangan Negeri (Adun) Pedu berkata, sepatutnya projek itu diteruskan oleh Kerajaan Negeri setelah BN tewas dalam pilihan raya umum ke-12 (PRU-12) pada 2008.

“Projek itu sebenarnya sedang berjalan tapi sampai 2008 kita kalah, dia menang. Sepatutnya dia sambung projek itu, tapi dia tak sambung.

“Dia tak nak sambung sebab dalam itu ada tanah Melayu Islam Kedah (MIK) dan tanah Kerajaan Negeri yang perlu digabungkan untuk buat padang golf. Tapi dia tak sambung,” katanya.

Katanya, niat BN pada ketika itu adalah untuk membangunkan sebuah padang golf bertaraf antarabangsa agar orang ramai boleh mengadakan pertandingan di situ.

“Tapi hari ini (semalam), dia kata projek ini tak berjaya. Sebenarnya bukan tak berjaya, tapi sebab kita kalah dalam PRU12 pada tahun 2008, kita tak dapat sambung sebab dia dah jadi kerajaan,” katanya.

Kelmarin akhbar ini melaporkan, Kerajaan Negeri terpaksa menanggung hutang yang ditinggalkan BN sejak mengambil alih pemerintahan.

Laporan itu menyebut, Azizan mengambil pendekatan ‘menyerang balik’ pemimpin BN yang sejak kebelakangan ini sering menyalahkan Kerajaan Negeri, terutama dirinya berhubung dakwaan penyelewengan berdasarkan Laporan Ketua Audit Negara 2011.

Beliau yang sebelum ini mengambil sikap berdiam diri, kini mendedahkan empat projek bawah kerajaan BN yang gagal sehingga menyebabkan Kerajaan Negeri menanggung hutang.

Sunday, October 28, 2012

2 BN Umum Awal Nama Calon PRU13?


Barisan Nasional (BN) berkemungkinan menamakan calon Pilihan Raya Umum ke-13 (PRU13) lebih awal berbanding pilihan raya sebelum ini, kata Setiausaha Agung BN, Datuk Seri Tengku Adnan Tengku Mansor.

Beliau berkata, perbezaan daripada amalan biasa ini tidak tertakluk kepada calon Umno sahaja malah semua parti komponen BN.

Tengku Adnan, yang juga Setiausaha Agung Umno berkata, ada lebih banyak kebaikan untuk menamakan calon lebih awal berbanding keburukannya dan menegaskan ada sedikit perbezaan pada pilihan raya umum akan datang.

Bagaimanapun, katanya, rancangan itu terserah kepada Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Razak, yang juga Pengerusi BN, untuk membuat keputusan.

"Saya yakin kali ini ia akan dilaksanakan dengan sedikit perbezaan. Barangkali ia akan dinamakan lebih awal dari biasa," katanya kepada pemberita selepas majlis korban dan kenduri rakyat sempena Aidiladha anjuran Umno Bahagian Putrajaya, di sini, hari ini.

Semalam, Ketua Penerangan Umno, Datuk Ahmad Maslan berkata, Umno belum bercadang untuk mengumumkan lebih awal nama calon bagi mengelak perbuatan sabotaj termasuk mereka yang tidak dipilih mewujudkan ‘pasukan’ bagi menjatuhkan calon terpilih.

Tengku Adnan berkata, nama calon bagi kerusi Parlimen dan Dewan Undangan Negeri (Dun) pada pilihan raya umum akan datang sedang melalui pelbagai saringan
untuk disenarai pendek.

"PRU-13 boleh diadakan pada bila-bila. Nama calon semua sudah kita terima dan separuh sudah dalam peringkat akhir untuk dimuktamadkan. Ada satu tempat, terdapat dua atau tiga nama (calon). Kadang-kala, satu nama sahaja di kawasan tertentu, namun proses saringan tetap dijalankan.

"Kita nak calon yang rakyat nak, bukan calon yang parti nak atau calon yang orang tertentu nak. Calon yang rakyat nak kerana mereka akan menjadi wakil kepada rakyat," katanya.

Sementara itu, Tengku Adnan menafikan bahawa individu tertentu telah diarahkan oleh Perdana Menteri, Timbalan Perdana Menteri atau Setiausaha Agung BN kononnya untuk ‘mencari calon pilihan raya’ atau membuat kajian selidik calon di kawasan tertentu.

"Ada yang masuk ke kawasan dengan menjual nama saya, Perdana Menteri, presiden lain dengan menyatakan dia telah diarah turun untuk mencari calon. Ini adalah tidak betul dan satu pembohongan yang besar. Jangan terpedaya dengan mereka," katanya.

Mengenai Perhimpunan Agung Umno dari 27 November hingga 1 Disember ini, Tengku Adnan berkata, ia akan menumpukan kepada persiapan pilihan raya yang akan datang.

"Seperti biasa, kita akan bincang berkenaan usul dan ucapan presiden, usul ekonomi, agama dan pendidikan. Dalam ucapan presiden, beliau (Najib) akan kekalkan mengenai persiapan
untuk menghadapi pilihan raya, kalau pilihan raya belum diadakan tetapi kalau pilihan raya sudah diadakan, berkemungkinan beliau akan sebut kemenangan yang
kita capai," katanya. - Bernama
 

POLITIK HARIAN Copyright © 2013 - |- Template created by O Pregador - |- Powered by Blogger Templates