Wednesday, January 16, 2013

12 Anwar Kecut! Tarik Balik Saman Terhadap Khairy Jamaluddin

Jelas terbukti Anwar petualang melayu dan agen yahudi… Anwar tarik balik saman kerana takut segala rahsianya akan diketaui umum... Defendant mana boleh tarik balik saman.. Hanya pengecut Anwar saja yang boleh tarik saman! 

Angin tidak, guruh tidak, tiba-tiba pagi ini ketua pembangkang Datuk Seri Anwar Ibrahim tarik balik saman malu RM100juta yang difailkan beliau terhadap Ketua Pemuda UMNO Khairy Jamaluddin pada September 2007.

Kes yang banyak kali tertangguh tersebut sepatutnya mula dibicarakan hari ini dengan Ahli Parlimen Pasir Mas Datuk Ibrahim Ali dan Senator Ezam Mohamad Nor akan dipanggil menjadi saksi bagi pihak Khairy.


Namun Mahkamah Tinggi Kuala Lumpur diberitahu pagi ini bahawa Anwar ingin menarik balik saman malu tersebut tanpa kos.

Khairy yang dihubungi Agendadaily mengesahkan perkara tersebut dan mengatakan bahawa tiada permohonan maaf yang dibuat oleh pihaknya.

"(Anwar) Minta saya kata saya tidak cakap apa yang dilaporkan dalam berita,"katanya.

Mahkamah Tinggi Kuala Lumpur semalam diberitahu reputasi Anwar tidak terjejas ekoran kenyataan Khairy dalam satu ceramah politik di Kuala Kangsar, Perak enam tahun lepas.

Peguam Datuk Seri Muhammad Shafee Abdullah berkata reputasi Anwar sudah pun terjejas ekoran pertuduhan salah guna kuasa dan liwat yang dihadapinya di mahkamah sebelum ini.

Sehubungan itu, Muhammad Shafee yang mewakili Khairy berkata pihaknya akan bergantung kepada semua kes berkenaan dalam tindakan saman fitnah RM100 juta yang difail Anwar terhadap Khairy pada 7 September 2007.

Muhammad Shafee berkata demikian ketika menjawab pertanyaan Hakim Mahkamah Tinggi Datuk Su Geok Yiam sama ada kes itu relevan dalam perbicaraan saman fitnah Anwar terhadap Khairy.

Anwar mendakwa Khairy, yang ketika itu Timbalan Ketua Pemuda Umno, mengeluarkan kenyataan fitnah terhadapnya dalam satu majlis politik di Kuala Kangsar pada Ogos 2007, yang kemudian disiarkan media cetak dan elektronik pada 3 Ogos tahun sama.

Sementara itu, ketika menjawab soalan Muhammad Shafee pada prosiding Selasa, Anwar berkata kenyataan tersebut secara tersirat menggambarkan beliau sebagai tidak pernah memperjuang kepentingan politik bangsa Melayu di negara ini.-Agendadaily

12 comments:

Anonymous said...

KUALA LUMPUR 16 Jan: Datuk Seri Anwar Ibrahim hari ini menang kes saman terhadap Khairy Jamaluddin Abu Bakar berikutan Ketua Pemuda Umno itu menarik semula kenyataan fitnah beliau ke atas Ketua Umum KEADILAN dan kes selesai.
Khairy sebelum ini berpendirian bahawa beliau ada menuturkan kata-kata terhadap plaintif (Anwar) adalah pengkhianat Melayu dan boneka kepada Amerika Syarikat dan Yahudi.
Semalam, Khairy menarik balik kenyataan tersebut dan mengambil pendirian beliau tidak pernah berkata demikian.
“Sekarang Khairy mengatakan beliau tidak pernah mengucapkan kata-kata tersebut. Ini bertentangan dengan pendiriannya sebelum ini. Pihaknya tarik balik dan kita berpuas hati,” kata Anwar mengulas keputusan Mahkamah Tinggi Kuala Lumpur.
“Khairy kata saya pengkhianat Melayu, dah tarik balik maksudnya saya ni pahlawan Melayulah…,” seloroh Anwar yang berpuas hati dengan keputusan tersebut.
Beliau ditemani isteri, Datuk Seri Dr Wan Azizah Wan Ismail.
Hadir sama mendengar keputusan yang dibacakan oleh Hakim Datuk Su Geok Yiam adalah Khairy dan seorang lagi peguam Anwar, Gobind Singh Deo.
Ekoran tindakan Khairy itu, Anwar mengingatkan pemimpin Umno agar berhenti menggunakan saluran media sesuka hati untuk memburukkan imej beliau.
Peguam mewakili Anwar, Haijan Omar turut berpuas hati dengan penarikan tersebut.
“Dia (Khairy) menarik balik sebab bertentangan dengan pendirian beliau sebelum ini. Kita berpuas hati dan setuju untuk selesaikan,” kata Haijan kepada pemberita.
“Lagipun ia menjimatkan masa dan kos semua pihak,” tambahnya.
Anwar memfailkan saman tersebut pada 7 September 2007 dengan mendakwa Khairy yang ketika itu Timbalan Ketua Pergerakan Pemuda Umno menfitnah beliau semasa menghadiri satu majlis politik di Kuala Kangsar, Perak, pada Ogos 2007.
Menurut beliau, kenyataan fitnah itu disiarkan oleh media cetak dan eletronik dalam negara pada 3 Ogos 2007.
Anwar juga mendakwa kenyataan itu menggambarkan beliau sebagai seorang ahli politik yang tidak boleh dipercayai oleh orang Melayu, yang tidak mengutamakan perjuangan orang Melayu serta hak mereka, dan beliau berkeupayaan untuk mengkhianati perjuangan dan hak orang Melayu demi mendapatkan sokongan bukan Melayu dalam negara.
Beliau turut berkata, Khairy membuat kenyataan itu untuk menyindir bahawa beliau (Anwar) merupakan seorang ejen politik Amerika Syarikat dan pihak Yahudi, di samping bertujuan memusnahkan kerjaya politiknya, dan Khairy menurutnya berniat jahat ketika membuat kenyataan itu yang merupakan satu pembohongan, tidak berasas dan tidak benar.
Selain ganti rugi am, teruk dan teladan serta relif lain yang difikirkan wajar oleh mahkamah, Anwar turut memohon injunksi bagi menghalang Khairy, atau ejennya, daripada mengulangi kenyataan itu.

SUMBER http://kopitiam-bang-nan.blogspot.com/2013/01/padan-larrrr-najib-tak-lantik-kj-jadi.html


SOALAN: MANA SATU YANG SOHIH?

Anonymous said...

Bukan xtau bro jinggo kn suka putar belit ayat.

Terbakor said...

dah menang kes, tarik balik ape nyer adeh. putar alam la jinggo ni

Anonymous said...

Putar jgn tk putar,bro.Bila lg nk kelentong.Mcm le org lain ni semua ny tak tau apa2!

Anonymous said...

stop r jadi blogger wahai jinggo..sebarkan fitnah je tau..bawak2la bertaubat..Allah maha mengetahui kebenarannye walau dalam lubang cacing sekalipun..krbenaran akan terungkai..itu adalah janji Allah..

Anonymous said...

kalau aljuburi menang nape xsaman je.. saman je la 100juta tu... nak kesian apenye.. kata lawan tetap lawan.. PUIHHHH..

Anonymous said...

artikel kutip dr haprak daily mana boleh pakai! Anwar saman KJ sudah semistinya dia sajalah yg boleh tarik balik saman... puak PKR semuanya dunggu.. mudah percaya dgn kata2 anwar

Anonymous said...

org yg kene saman si khairi boleh tarik balik saman ke?? wakakaka...

bolooo punya pencacai PKR.....

Anonymous said...

knowing anwar dia cukup takot dgn dato shafie.... kapral pon x brani lawan....

Anonymous said...

Kes Anwar: Khairy tidak tarik balik, akui kenyataannya tidak tepat
MOHAMMAD FAIRUZ JUMAIN
16 Januari 2013

Ketua Pemuda Umno, Khairy Jamaluddin
SHAH ALAM – Ketua Pemuda Umno, Khairy Jamaluddin berkata, beliau tidak menarik balik kenyataannya berkenaan Ketua Pembangkang, Datuk Seri Anwar Ibrahim tetapi cuma berkata apa yang dipetik itu tidak betul dan tidak tepat.

Menurutnya, beliau berpuas hati kerana Anwar meminta kes ini diselesaikan tanpa kos dan dengan permohonan maaf.

“Ya, beliau tarik balik samannya tanpa kos atau minta saya mohon maaf. Saya cuma perlu kata, saya tidak cakap apa yang dilaporkan dalam akhbar dari ucapan saya.

“Beliau yang saman, beliau minta diselesaikan. Mungkin sebab tidak mahu perbicaraan penuh sebab ada implikasi terhadap beliau,” katanya kepada Sinar Harian.

Katanya lagi, beliau turut bersetuju kerana tidak mahu membuang masa di mahkamah kerana terdapat tugasan-tugasan lain yang lebih penting.

Kes saman fitnah RM100 juta difailkan oleh Anwar terhadap Khairy pada 7 September 2007.

Anwar mendakwa Khairy, yang ketika itu Timbalan Ketua Pemuda Umno, mengeluarkan kenyataan fitnah terhadapnya dalam satu majlis politik di Kuala Kangsar pada Ogos 2007, yang kemudian disiarkan media cetak dan elektronik pada 3 Ogos tahun sama.

Pagi semalam, Anwar mencapai penyelesaian dalam kes fitnah RM100 juta beliau ke atas Ketua Pemuda Umno, Khairy Jamaluddin.

Perkara itu dimaklumkan di Mahkamah Tinggi Kuala Lumpur pagi ini.
-sinar harian

Anonymous said...

Gila meroyan la penganut PR ni..sah sah la si nuar dajjal tu yg tarik balik saman tu n nk selesaikan tanpa kos...bilamasa lak khairy yg kena tarik balik saman tu? Anuar yg suruh khairy tarik balik kenyataan khairy...bukan tarik saman...bodoh piang penganut pr...

Anonymous said...

Ex-NRD director claims Megat Junid directed issuance of ID receipts

By RUBEN SARIO and STEPHANIE LEE
newsdesk@thestar.com.my





KOTA KINABALU: A former Sabah National Registration Department (NRD) director has claimed that former Deputy Home Minister, the late Tan Sri Megat Junid Megat Ayub, directed the issuance of temporary identification receipts for lost or damaged ICs to foreigners.

Ramli Kamaruddin told the Royal Com­mission of Inquiry (RCI) that he and other senior officers were summoned to meet Megat Junid at a hotel here two weeks before the 1994 state election, which was also attended by former Chief Minister Datuk Osu Sukam.

The foreigners, he alleged, were to be added as voters in constituencies classified as “black” and “grey” by Barisan Nasional.

Questioned by conducting officer Azmi Ariffin, Ramli claimed that an average of 200 foreigners were sent to vote in such areas although, in some constituencies, this could be as high as 400, adding that the receipts were revoked three months later.

“The receipts belonged to Malaysians but the information, names, dates of birth and photographs were those of the foreigners,” he said, adding that these “voters” were given about RM20 as compensation for not going to work on the day they cast their ballot.

Ramli also claimed that prior to taking over as state NRD director in March 1993, he was called for a briefing at the National Security Council in Kuala Lumpur, during which he was asked to help ensure a “pro-Islamic” government in Sabah.

To several questions, Ramli, who was detained under the Internal Security Act for two years in 1995 for issuing identification documents to foreigners, said the party in power then was Parti Bersatu Sabah while the Chief Minister was Datuk Joseph Pairin Kitingan.

Meanwhile, former senior NRD officer Kee Dzulkifly Kee Abdul Jalil told the inquiry that a special unit – G17 – was set up at the state department headquarters here in 1990 to give out Malaysian documents to foreigners, adding that some 100,000 blue ICs and 200,000 birth certificates were issued.

In a statement, NRD senior assistant director Roslan Alias said about 10% of the 970,119 ICs issued in Sabah between 1976 and 1996 were found to be “problematic”.

Some 127,949 ICs were also found to have been “improperly” issued during the 20-year period, said Roslan, adding that 91,656 were subsequently revoked.

After an internal probe, Roslan said a number of its staff were later arrested.

Earlier, former ISA detainee Mohd Nasir Sungit claimed both the NRD and the Election Commission (EC) had “collaborated” to increase the number of Muslim voters in Sabah between 1992 and 1993.

Mohd Nasir, who was deputy director at the department between 1980 and 1995, alleged that the “targets” in the exercise – codenamed Ops Durian Buruk – were Muslim Filipinos and Indonesians above the age of 21.

He said the then Sabah EC director – whom he identified as “Datuk Wan Ahmad” – had handed a list of about 16,000 names to an NRD officer, Azmi Abdul Karim, with instructions that these were to be “used” as Sabah Muslim bumiputras.

Ramli, he said, verbally instructed him to amend details in JPN1/9 and JPN1/11, which were temporary identification receipts for IC renewals and losses, based on the names in the list.

He also alleged that besides officers at Sabah NRD headquarters, others involved were department staff at various districts here.

Mohd Nasir said that “800 of those holding these receipts were registered as voters in the Sugut state seat within the Kinabatangan parliamentary constituency, which Barisan Nasional won with a 70-vote majority in the following election”.

 

POLITIK HARIAN Copyright © 2013 - |- Template created by O Pregador - |- Powered by Blogger Templates