Tuesday, March 5, 2013

Perkembangan Terkini Serangan Tentera Di Kampung Tanduo #OpsSulu


Sumber keselamatan memberitahu, laporan sehingga kini mengesahkan tiada sebarang kecederaan di kalangan anggota pasukan keselamatan yang menjalankan serangan ke atas penceroboh di Lahad Datu, awal pagi ini.

Beberapa siri letupan kedengaran dari sekitar Felda Sahabat 17 ekoran serangan pasukan keselamatan ke atas penceroboh bersenjata di Kampung Tanduo, pagi ini.

Wartawan Bernama di dalam twitter agensi berita itu melaporkan, beberapa pesawat pejuang Angkatan Tentera Malaysia (ATM) melintasi ruang udara kawasan tersebut.

“Bangunan dan cermin Hotel Felda Residence, di Felda Sahabat 16, tempat wartawan menghinap bergegar akibat letupan berdekatan," katanya.

Operasi Darat Oleh Pasukan Keselamatan Malaysia meliputi ATM dan Polis mengambil alih serangan keatas tempat persembunyian penceroboh.

Penduduk Kampung Labian dan Kampung Batu berhampiran Kampung Tanduo dipindahkan malam tadi dan polis dijadual mengadakan sidang akhbar pada pukul 10 pagi.

10.00 pagi: Hospital di Tungku tutup dan seorang penduduk kampung berkata, satu halangan telah diletakkan bagi melarang orang ramai memasuki bandar itu.

9.50 pagi: Banyak ambulans dihantar dari Tawau. Pengamal media dilarang memasuki kawasan Felda 16 dekat bandar Cenderawasih.

9.45 pagi: Kira-kira 300 penduduk kampung di balai raya Tanjung Labian meminta makanan apabila mereka tidak mendapatkannya sejak malam Isnin. Mereka menyelamatkan diri dari Tanjung Batu selepas mendengar terdapat laporan mengenai penceroboh bersenjata.

8.30 pagi: Trak tentera dilihat memasuki kawasan itu. Skuad elit tentera dan polis berada di darat dan dipercayai terlibat dalam tembak-menembak dengan lelaki bersenjata.

7.30 pagi: Sekurang-kurangnya enam letupan berterusan didengari dan wartawan di resort Sahabat 16 berkata, jet kembali terbang rendah.

7 pagi: Beberapa jet pejuang melalui kampung Tanduo, diikuti dengan tembakan meriam.

Berita Terdahulu:

Tentera Mula Menyerang, Lokasi Penceroboh Sulu Digempur Pelbagai Sudut!

Kenyataan PM Berhubung Serangan Lahad Datu

No comments: