Saturday, January 22, 2011

PRK Tenang: Hukum Halal Haram Bukan Di Tangan Nizar – Muhyiddin

Tan Sri Muhyiddin Yassin memberi ingatan bahawa, Bekas Menteri Besar Perak, Datuk Seri Mohd Nizar Jamaluddin tidak mempunyai hak di sisi agama untuk mengatakan bahawa mengundi calon UMNO pada pilihan raya kecil Dewan Undangan Negeri (DUN) Tenang adalah haram.

Timbalan Perdana Menteri berkata, rakyat mempunyai hak untuk membuat keputusan bagi mengundi mana-mana parti pada pilihan raya kecil DUN Tenang.

"Dia sudah banyak keluarkan fatwa, dulu kata haram wanita bertanding tetapi sekarang telan balik. Tak tahu fatwa atau asas agama apa yang dia gunakan. Ini adalah hak untuk rakyat membuat keputusan.” "Ini bukan hak Nizar untuk mengatakan haram. Siapakah dia hendak jatuhkan hukum,” katanya selepas menghadiri majlis pecah tanah pembinaan bangunan tambahan Sekolah Agama Labis.

Parti PAS dengan nama Islamnya telah berjaya membelenggu pemikiran umat Islam sehingga menjadi fanatik dengan pegangan bersifat fatwa agama yang dikelirukan oleh pimpinan mereka.

Namun pimpinan PAS sudah tentu tidak akan mengaku mereka membuat fatwa karut, bahkan sebaliknya akan menambah kekeliruan dengan berbagal kata - bukan fatwa, hanya pendapat dan sebagainya.

Ini bukanlah tuduhan, tetapi sekadar membentangkan kenyataan. Banyak bukti yang ada dalam simpanan yang menunjukkan sebenarnya hukum-hukum agama telah diselewengkan PAS-PIS-PUS. -Politik Harian

No comments: