Friday, November 16, 2012

Ketua Pemuda PAS Isytihar Harta... Betul Ke?


Apa celop gaji Ketua Pemuda PAS standard cikgu Taska? Ke ada akaun lain lagi yang Nasruddin belum istiharkan?

Memang patutlah Nasruddin Hassan dihentam kromo oleh seorang perwakilan dalam Muktamar Dewan Pemuda PAS. Dah la layu... nak menipu pun tak pandai.. Hahaha :D

Dibawah ulasan dari blogger RBF:

Pertama, orang yang jujur dan tiada apa yang hendak diselindungkan dia akan mulakan pengisytiharan itu dengan membaca Wallahi, Wabillahi, Watallahi. Pas kan parti islam dan KP Pas pun selalu pakai serban atas kepala, kenapa takut nak sebut tiga perkataan itu ?

Kedua, dia telah membuka rahsia Pas yang selama ini memberitahu orang ramai kononnya perjuangan mereka ikhlas dan tidak dibayar dengan wang ringgit apabila mengumumkan dia dibayar elaun RM 2500.00 sebulan sebagai Ketua Pemuda Pas. RM 2500 atau RM 250, hatta RM 25 sekali pun yang penting perjuangan dalam Pas dibayar. Selama ini mereka menuduh orang-orang Umno bergerak semuanya dengan duit dan perjuangan Umno adalah perjuangan duit. Nah ! Sekarang siapa yang berjuang dengan dibalas wang ringgit ? Ahli-ahli Pas dibawah dan pendengar-pendengar ceramah Pas diminta untuk berkorban serta menyumbang itu dan ini kononnya untuk perjuangan islam. Rupa-rupanya ada juga elaun untuk pemimpin atasan. Jika Ketua Pemuda menerima elaun RM 2500.00 sebulan, berapa pula elaun yang diterima mursyidul am, presiden, timbalan presiden, naib presiden dan setiausaha agung ?

Ketiga, dia mengumumkan pendapatannya RM 2500 hasil dari elaun yang dibayar Pas dan RM 300 kutipan sewa rumah. Kenapa tidak diumumkan berapa bayaran yang diterimanya setiap kali turun berceramah atau pendapatannya bulanannya dari hasil ceramah ? Sudah menjadi kelaziman bagi orang-orang Pas mereka akan dibayar setiap kali turun berceramah hasil kutipan derma dari orang ramai di tempat ceramah.

Keempat, jumlah pendapatan bulanannya RM 2800, anak enam orang, bayaran ansuran kereta RM 1400 sebulan dan bayaran rumah RM 530 sebulan. Logikkah seorang bapa yang mempunyai enam anak mampu membayar ansuran keretanya separuh atau 50 peratus dari pendapatan bulanannya ? Gaji RM 2800, bayar kereta RM 1400 + bayar rumah RM 530 maka jumlahnya RM 1930, manakala baki pendapatannya RM 870 sebulan. Bolehkah seorang bapa memelihara enam anak dengan baki gajinya RM 870 sebulan ? Itu belum dikira lagi kos minyak kereta, penyelenggaraan kereta, turun demo sana-sini dan sebagainya. Ada ke bank yang boleh beri pinjaman kenderaan untuk bayaran ansuran bulanannya mencecah 50 peratus dari pendapatan peminjam yang hanya RM 2800 sebulan ?

Mungkin bank kohilal kot ?

Kita tak payah fikir panjang-panjang atau banyak-banyak, pengumuman KP Pas tentang jumlah bayaran ansuran bulanan kenderaannya (RM 1400) sudah cukup untuk kita anggarkan atau baca jumlah pendapatan dia.

Berdasarkan pengalaman saya, biasanya bank mengambil kira 1/3 daripada jumlah pendapatan kasar atau sesetengah bank ambil kira 1/3 dari jumlah pendapatan bersih bulanan seseorang pemimjam untuk bayaran ansuran bulanan.

Dalam kes KP Pas ini kita katakan bank mengambil kira pendapatan kasarnya. Jika dia katakan RM 1400 sebulan bayaran ansuran kenderaannya. Maka sudah tentu gajinya RM 4200 sebulan. Sedangkan dia umum gajinya RM 2800. Kalau saya salah dan ada rakan-rakan pembaca yang bekerja dalam industri bank boleh tolongkan betulkan saya dalam hal ini.

Mungkin penyokong-penyokong Pas akan berkata, ahhhhhh RM 1400 sahaja bezanya jika nak dibandingkan dengan apa yang pemimpin-pemimpin Umno rembat......

Baca lagi...

No comments: