Sunday, November 11, 2012

Nasharudin Bidas Pemimpin Tertinggi PAS!... Nurul Izzah Perlu Tarik Balik Kenyataan



Nurul Izzah perlu tarik balik kenyataannya.’’ Itulah perkataan pertama yang terpancul dari mulut bekas Timbalan Presiden Pas, Nasharudin Mat Isa apabila diminta mengulas kenyataan Naib Presiden Parti Keadilan Rakyat (PKR) itu berhubung orang Melayu perlu diberi kebebasan memilih agama.

Nasharudin menegaskan bahawa kenyataan Ahli Parlimen Lembah Pantai Nurul Izzah Anwar bahawa terdapat "tiada paksaan dalam agama" adalah sama seperti untuk memberi kebebasan beragama kepada Melayu Islam sebagai ayat yang dia memetik hanya boleh digunakan untuk bukan Islam.

"Apabila Allah telah memutuskan perkara iman, Syariah dan moral, kita (Islam) tidak mempunyai hak untuk memilih.

"Hak kami hanya untuk mendengar dan taat kerana ia dinyatakan dengan jelas di dalam al-Quran," katanya kepada hari Ahad edisi Utusan Malaysia dalam satu temu bual disiarkan hari ini.

Oleh itu, Nasharudin berkata Nurul Izzah mesti menjustifikasikan hujah jika dia kini dinafikan bahawa ia adalah sama seperti memberi kebebasan beragama kepada Melayu Islam.

Jika tidak, katanya, Nurul Izzah mesti menarik balik kenyataan beliau.

Menjawab kepada rakan-rakan pemimpin PAS yang telah dipertahankan Nurul Izzah, Nasharudin berkata mereka tidak mempunyai latar belakang pengajian Islam.

Sebaliknya, Nasharudin menggesa kepimpinan tertinggi parti itu untuk membuat kenyataan terhadap isu Nurul Izzah ini kerana ahli parti tidak selesa dengan kata-kata beliau ..

"Mereka telah menunggu kepimpinan untuk membuat kenyataan tetapi sehingga kini tiada sebarang kenyataan dibuat," katanya.

Pemimpin PAS Nik Abdul Aziz Nik Mat enggan mengulas mengenai perkara itu.

7 comments:

Anonymous said...

balun banyak2 pd pkr, pas,dap pasal video izzah sokong murtad dan lgbt melalui ceramah, seminar, turun pdang spt mana pkr, pas balun umno hari2

Anonymous said...

inilah satu2 yg tinggal ulama Pas yg benar2 memperjuangkan islam...
menegakkan dan melindungi kesucian islam adalah lebih penting dari undi/politik.. ulama yg lain dalam Pas tu semuanya ularmak tunggul kayu

Anonymous said...

Poorah!ulamak tunggal.CSL menghina,snyp sepi malaun sekor ni.Mcm tikus jatuh ke beras.

nonbal said...

Anon 10:13, bagaimana pula dgn kit siang dan lge yang terangan menghina hudud dan islam dgn menggantikan nyawa mereka.... Nik azis dan hj hadi kata itu hak mereka... Sesungguhnya perkataan mereka berdua lebih teruk dari umno mendiamkan diri. Jangan memutar belit fakta, andai itulah resmi pas, maka malulah pada diri sendiri.

nonbal said...

Maaf, bukan kit siang, tapi karpal.

Anonymous said...

Anon 10:13 pemalas membaca, sembang je lebih...

Saya telah berbincang dengan Fathul Bari dari Pertubuhan Ilmuan Malaysia dan tidak ada masalah bagi MCA untuk menerima penerangan dari beliau tentang hukum hudud berdasarkan sumber-sumber Islam yang sebenar. - Presiden MCA, CSL


DAP & PKR amacam?? Puii..

Anonymous said...

Kok ye pun kalu da xde tmpt/jawatan dlm parti, toksah la nk meroyan lagu tuh. Cuba la tunjukkan kebijaksanaan dlm buat statement..fahami btul2 apa yg YB Nurul Izzah tuh sbnarnya perkatakn dlm video tuh. Nnt elok2 dulu org respek..skg org kondem. Jd la lelaki yg brmaruah w/pun da xde jawatan dlm parti..sekian utk renungan...