Wednesday, January 23, 2013

Himpunan Sokong Saman Bar Council Tegang!


OPS sapu Bar Council oleh Kelab Warisan Malaysia (KERIS) bersama 13 Pertubuhan bukan Kerajaan berlangsung didalam suasana yang tegang..

Berlaku sedikit kekecohan apabila pendemo tidak di benarkan masuk ke Kompleks Mahkamah... dan ada diantara mereka mengegar pintu masuk yang dirantai oleh PDRM.

Serta kedengaran laungan "kami tidak boleh masuk tapi PKR boleh pula".




Kehadiran hampir 1,000 orang di luar Kompleks Kehakiman Jalan Duta pagi tadi menandakan simbol sokongan rakyat terhadap seorang peguam, Khairul Azam Abdul Aziz yang menfailkan saman terhadap majlis peguam tersebut tahun lalu.

Khairul Azam sebelum ini menfailkan saman terhadap majlis tersebut ekoran proses mesyuarat agung tergempar yang dikatakan tidak mengikut perlembagaan tubuh dan undang-undang majlis itu.

Perkara ini bukan suatu yang baru apabila majlis tersebut dikatakan sewenang-wenangnya memanipulasi perjalanan proses demokrasi termasuk pemilihan ahli majlisnya setiap tahun dan perkara ini turut diakui oleh seorang ahli majlis peguam yang lain iaitu Abu Backer Sidek.

Antara lain yang menjadi misteri perjalanan sistem demokrasi pemilihan anggota majlis peguam ini adalah sistem undi posnya.

Walaupun dibelenggu kemelut penyalahgunaan kuasa sewaktu proses pemilihan anggota majlisnya, beberapa individu yang memegang teraju majlis tersebut berterus-terusan menyerang kerajaan Barisan Nasional (BN) serta Suruhanjaya Pilihanraya (SPR) yang dituduh mereka menipu bagi memastikan kemenangan ke atas BN.




Sila klik di sini untuk lihat video dan gambar lagi...

No comments: